eitaa logo
احکام دین 📚
135.5هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
2.4هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
👨👨👧👧👨👦👦صیغه خواهر و برادری و محرمیت اقوام👨👧👧👨👨👧👦 🔗 سوال: آیا در اسلام صیغه خواهر و برادری وجود دارد؟ پاسخ: 1️⃣در اسلام صیغه «خواهر و برادری» بین دو نامحرم وجود ندارد و دختر و پسر (زن و مرد) نامحرم تنها با یکی از راه های شرعی به یکدیگر محرم می شوند. 2️⃣ پسر خاله، پسر عمو، پسر دایی، پسر عمه، برادر شوهر، شوهر خواهر، نامزدی که هنوز صیغه محرمیت با او خوانده نشده، پزشک و استاد فرقی با سایر نامحرمان ندارند [1] و زن باید در برابر آنان پوشش واجب شرعی را رعایت کند. [2] —------------------— پی نوشت: [1]. در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. [2]. امام، بهجت، خامنه ای، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا. »> برگرفته از کتاب «احکام پوشش بانوان»، موسسه اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 42. ➖➖➖➖➖ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰امتناع زن دارای فرزند 6 ساله از درخواست شوهر برای بارداری مجدد ⁉️ ✅ پاسخ: ✍ مقام معظم رهبری: در فرض سؤال ممانعت از بارداری جایز نیست. [1] ✍ آیت الله مکارم: براي جلوگيري از انعقاد نطفه، استفاده از هر وسيله مشروعي که بيضرر باشد و باعث نقص مرد يا زن نشود (يعني مرد يا زن براي هميشه از قابليت توليد مثل ساقط نگردد) ذاتا مجاز است، ولي در حال حاضر کنترل جمعيت جايز نيست، مگر اينکه واقعا ضرورتي وجود داشته باشد. [2] ✍ آیت الله سیستانی: جايز است كه زن از داروهاى پيشگيرى از حاملگى به شرط آنكه به او زيان مهمى نزند، استفاده كند حتى اگر شوهر راضى نباشد، مگر اينكه با حقى از حقوق شرعى او منافات داشته باشد و همچنین جايز است كه زن از دستگاه پيشگيرى از حاملگى و مانند آن اگر ضرر مهمى به او نزند استفاده كند لكن در صورتى كه گذاشتن دستگاه متوقف بر نگاه كردن به جايى است كه نظر به آن حرام است و يا لمس قسمتى از بدن كه لمس آن جايز نيست، باشد، جايز نيست كسى غير از شوهر اين كار را انجام دهد مگر در صورت ضرورت، مانند اينكه بچه دار شدن براى او ضرر داشته باشد يا مسلتزم حرجى باشد كه معمولاً تحمل نمىشود با فرض اين كه راه ديگرى براى منع حمل نباشد يا اگر باشد باز هم مستلزم ضرر يا حرج باشد . اين در صورتى است كه معلوم نباشد دستگاه نطفه را پس از انعقادش تلف مىكند و گر نه بنابر ـاحتياط واجب ـ بايد در هر حال، ترک شود . [3] ✍ آیت الله فاضل: اگر همسر شما بچه می خواهد و دختر شما شش ساله شده است، قبول کنید و از داشتن بچه بعدی همسر را محروم نکنید، داشتن بچه و بزرگ کردن آن و تربیت صحیح آن ثواب زیادی دارد. پیامبر اسلام فرمود: ازدواج کنید و زیاد بچه به دنیا بیاورید (و در تربیت صحیح و دینی و مذهبی آنها تلاش کنید) که من در قیامت به آنها افتخار می کنم. [4] __ 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: e3c3c4e5a2f91a358c84d8c4a623312e. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512130043. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 521773. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501555. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 ! ❓ آیا اقدام پنهانی زن به بارداری از شوهرش بدون اطلاع او،‌ اشکال دارد؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: فی نفسه اشکال ندارد. ✍ آیت الله مکارم: اشکالی ندارد هر چند بهتر است جهت جلوگیری از بروز اختلافات، با تفاهم یکدیگر اقدام نمایند. ✍ آیت الله سیستانی: خیر (اشکال ندارد)، جایز نیست مرد همسرش را بر استفاده از موانع بارداری مجبور کند. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: خیر (اشکال ندارد). ✍ آیت الله فاضل: اگر زن به طور پنهانی و بدون هماهنگی با شوهر باردار شود اشکال ندارد. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنه‌ای، ش: adpCZdkgG0. مکارم، ش: 9601300044. سیستانی، ش: 600267. شبیری، ش: 45400. فاضل، ش: 9600384. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 ! ❓ آیا خندیدن در برابر نامحرم اشکال دارد؟ ✍ آیة الله بهجت: خندیدن زن در برابر نامحرم اشکال دارد. ✍ آیات خامنه‌ای و وحید: اگر خندیدن زن بدون قصد ریبه و همراه با اطمینان و عدم وقوع در مفاسد باشد اشکال ندارد والا جایز نیست. ✍آیة الله صافی گلپایگانی: لبخند زدن و هر کاری که در معرض تهییج نامحرم است، جایز نیست. ✍ آیة الله مکارم: رعایت عفت واجب است. قهقهه زن در برابر نامحرم که موجب تحریک شود، حرام است. خندیدن با صوت اگر مفسده نداشته باشد، برای مرد و زن کراهت دارد. ✍ آیت الله سیستانی: چنانچه مهیج نباشد و به قصد وادار کردن طرف به گناه نباشد اشکال ندارد. 📚منبع: استفتاء از سایت مراجع؛ سؤال تلفنی(7840001-0251) از دفتر آیت الله مکارم شیرازی، پنج شنبه 29/2/1390- ساعت45/12؛ سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 ! ❓ آیا خون کمی که روی گوشت بعد از ذبح شرعی می‌ماند، حلال بوده و خوردن آن جایز است؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: اگر بعد از ذبح از حيوان به صورت طبيعى خون خارج شود خونى كه داخل بدن باقى مى‌ماند گرچه نجس نيست ولى خوردن آن جايز نيست مگر آنكه در گوشت و يا غذا مستهلك شود و در هر صورت مى‌توانيد گوشت‌ها را با آب تطهير نماييد. ✍ آیت الله مکارم: چنانچه به مقدار متعارف شسته‌اید، خون های مختصری که موقع پختن غذاهای گوشتی خارج می‌شود نجس نيست و اگر جدا کردن آن از گوشت بسيار مشکل است يا به هنگام پخته شدن مستهلک می‌شود، خوردن آن نيز مانعی ندارد. ✍ آیت الله سیستانی: اگر خون بعد از چرخ کردن با گوشت مستهلک شود خوردن گوشت چرخ کرده حلال خواهد بود. ✍ آیت الله وحید: اگر حيوان حلال گوشت را به دستورى كه در شرع معيّن شده بكشند و خون آن به مقدار معمول بيرون آيد، خونى كه در بدنش مى ماند پاک است ولی خوردن آن حرام است و اگر خون ها در میان گوشت ها به تنهایی قابل اجتناب نیست از خوردن همه گوشت اجتناب نمایید. ✍ آیت الله فاضل: خوردن خون حرام است لیکن خونی که در گوشت بعد از ذبح شرعی می ماند اگر ظاهر گوشت شسته شود و رگ هایی که خون دارد قطع شود؛ بعداز شستن گوشت اگر در داخل گوشت خونی بماند خوردن آن اشکال ندارد. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنه‌ای، ش: 302000. مکارم، ش: 911023118. سیستانی، ش: 135800445294. وحید، ش: 57535. فاضل، ش: 48935. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 🔹1. برای فرزند - پسر و دختر – مستحب مؤکد است. 🔹 باید گوسفند یا گاو یا شتر باشد. 🔹2.مستحب است نکات زیر برای عقیقه رعایت گردد: 💠•مستحب است براي پسر، حیوان نر و برای دختر، ماده باشد. 💠•مستحب است انجام شود. 💠•اگر عقیقه تا زمان بلوغ فرزند انجام نشود، مستحب است خودش انجام دهد بلکه اگر در زمان حیاتش انجام نشد، مستحب است بعد از فوت برایش انجام دهند. 💠•مستحب است پا و ران عقیقه به داده شود و أفضل از آن، این است که یک چهارم عقيقه به او داده شود و اگر پا و ران داخل در یک چهارم باشد، به هر دو مستحب عمل شده است و اگر دسترسی به قابله نباشد، سهم قابله به مادر داده شود تا آن را صدقه بدهد. 🔶 توجه: •صدقه دادن کفايت از عقيقه نمي کند. •تفاوت نمي کند گوشت عقيقه به صورت خام يا پخته تقسيم شود. •اگر گوشت عقيقه پخته شود، جمعي از مؤمنين - حداقل ده نفر، اگر بيشتر باشند افضل است - دعوت شوند و پس از غذا براي فرزند دعا کنند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 حکم فردی که در پاکی و نجاست و... خیلی وسواس داره چیه؟ 🔹 برای فرد وسواسی همه چیز پاکه و تمام اعمالش صحیحه ،مثل بیمار که روزه بر او واجب نیست و تا درمان کامل حکمش با بقیه متفاوته. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 آیا جادو وجود دارد وکسی که عنوان می کند با جادو وجادوگری می تواند حال یکی را پریشان کند واقعیت دارد؟ 🔹آیت الله سیستانی: سحر وجادو چنانکه از قرآن کریم بدست می آید اثر دارد (فیتعلمون منهما مایفرقون بین المرء وزوجه) والبته دعاهائی هم برای ابطال جادو و سحر هم هست ولی اکثر کسانی که ادعای سحر و جادو دارند دروغ می گویند و با ترفندهائی مردم را فریب می دهند و گاهی در اثر تلقین شخصی را مریض و بیمار می کنند و او گمان می کند جادو شده است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 «قطع رحم برای حفظ ایمان» 💬 سوال: آيا انسان مى‌تواند براى حفظ ايمان خود با ارحام قطع رحم نمايد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه‌ای: «قطع رحم با کسانى که از خویشاوندان نَسَبى مى‌باشند، جایز نیست و صلۀرحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق مى‌شود».(1) 🔹 آیت الله سیستانی: «قطع رحم، حرام است حتی اگر چه او جلوتر بریده باشد، نمازخوان نباشد، هم باشد و یا به برخی احکام_دینی بی اعتنا باشد مثل حجاب و جز آن‌طوری که موعظه و ارشاد و راهنمایی هم سود نبخشد. البته به شرط آنکه چنان صله رحم و پیوندی، موجب نشود که او برکار حرام تأئید و تشویق شود.(2) 🔹 آیت الله بهجت: مى‌تواند رفت و آمد را کم کند، ولى به طور کلى قطع نکند. (3) 🔶 نکته: خویشاوندی نَسَبی که از طریق رحم پیدا می‌شود، مانند پدر، مادر، فرزندان، برادر، خواهر، عمو، عمه، دایی، خاله، پدربزرگ و مادربزرگ و فرزندان همۀ کسانی که آن‌ها را خویشاوندان نسبی و اَرحام می‌نامند. قطع رحم با این گروه جایز نیست. منبع: 1- استفتائات،۱۳۸۹ش، ص۱۴۳ 2- توضیح المسائل، ۱۳۹۵ش،مسألۀ ۲۵۶. 3- استفتائات احکام ازدواج و خانواده، شماره استفتاء: 5073. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر فردی وصیّت نماید که بعضی از اعضای بدن او بعد از مردن به بیمارستان یا شخص دیگری هدیه شود، آیا این وصیّت صحیح و اجرای آن واجب است؟ ✅ پاسخ: صحّت‏ و نفوذ اين قبيل وصايا نسبت به اعضايی که جداکردن آنها از جسد ميت هتک حرمت او محسوب نمی ‏شود، بعيد نيست و عمل به وصيّت در اين موارد مانعی ندارد. [1] 🔹 حدیث: امام  علی (علیه السلام): اینکه به برادر مسلمانم هدیه ای نافع بدهم، نزد من بهتر از آن است که مثل آن را صدقه دهم. [2] 🔶 نکته: نجات جان انسان، از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. اکنون که با پیشرفت های علمی امکان استفاده از اعضای بدن کسانی که دچار مرگ مغزی شده اند، وجود دارد؛ شایسته است با اهداء اعضای عزیزانمان، موجبات بازگشت به زندگی دیگران را فراهم آورده و ضمن بهره مندی از ثواب این کار، در همه گیر شدن این فرهنگ سهیم باشیم. ----------------- پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام وصیت. [2]. فروع كافى- جلد 5- صفحه 144. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: یک صندوق که وام هایی را در اختیار اعضای خود قرار می ‏دهد، ولی برای دادن وام شرط می‏ کند که متقاضی وام، مبلغی پول را به مدت سه یا شش ماه در صندوق بگذارد و بعد از گذشت این مدت به مقدار دو برابر پولی که به صندوق سپرده است به او وام می ‏دهد و بعد از آنکه همه وام را پرداخت کرد، پولی که قبلاً در صندوق گذاشته بود به او مسترد می ‏شود، این کار چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: اگر دادن پول به صندوق به اين عنوان باشد که آن پول برای مدتی نزد صندوق به‌صورت قرض بماند، به اين شرط که صندوق هم بعد از آن مدت، وامی دراختيار او قرار دهد و يا وام دادن صندوق مشروط به اين شرط باشد که او قبلاً مبلغی را در صندوق گذاشته باشد، اين شرط در حکم ربا بوده و شرعاً حرام و باطل است، (اين كار اگر در قالب يكى از عقود اسلامى باشد، اشكال ندارد) ولی اصل قرض نسبت به هر دو طرف صحيح می‏ باشد. [1] 🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): آنچه بيش از هر چيز بر امتم بعد از خود مى ترسم، درآمدهاى حرام، هواپرستى پنهان و رباست. [2] 🔶 نکته: از نظر آموزه‌های قرآنی، برخی از فعالیت‌های اقتصادی به جای آنکه موجب رشد و شکوفایی و برکت در امور اقتصادی باشد، به عنوان مانع بلکه حتی عامل فروپاشی و بحران در امر اقتصادی جامعه می‌شود و اقتصاد را از ستون قوام بخش اجتماع به یک عامل زوال فرهنگی و تمدنی آن تبدیل می‌کند؛ زیرا نه تنها آسایش را از اجتماع سلب می‌کند، بلکه موجبات اضطراب اجتماعی و بحران‌های روحی و روانی در افراد اجتماع و سلب آرامش آنان می‌شود. از جمله این فعالیت‌های بسیار مخرب و غیر سازنده اقتصادی می‌توان به ربا و نزول‌خواری ‌اشاره ک
💬 سوال:  🔹 آیا مرد می تواند جهیزیه همسرش را که به خانه شوهر آورده ، بدون اجازه خانم بفروشد؟ آیا در صورت فروش لوازم ، مرد ضامن است؟ ✅ پاسخ: 🔰 جايز نیست و مرد ضامن است. نكته: در صورت فروش جهيزيه توسط شوهر بدون رضايت همسرش، گناه كرده و ضامن است. يعني بايد قيمت آن را به همسر بپردازد. طبق قانون در صورت طلاق، زن مي تواند جهيزيه خود را بازپس گيرد. ----- استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، شماره استفتاء: 9709270119 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din