eitaa logo
احکام دین 📚
134.4هزار دنبال‌کننده
12.4هزار عکس
2.5هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
❓پرسش ایا اعمال غسل باید پشت سر هم باشد؟ مثلا سمت راست بدنو داري غسل ميدي بعد آب چن ثانيه قطع ميشه و وصل ميشه .... آيا بايد غسلو ادامه داد؟ 📝پاسخ موالات در غسل شرط نیست و واجب نیست که اعضای بدن در غسل پی در پی و بدون فاصله شسته شوند بلکه اگر با فاصله باشد اشکال ندارد. اگر هنگام غسل آب قطع شود خللی به غسل وارد نمی شود، بعد از اینکه آب وصل شود غسل را ادامه دهید و لازم نیست از اول شروع کنید. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
سوال: اگر کسی که به جای «سَلامٌ عَلَیکُم» از لفظ «سلام» خطاب به نمازگزار استفاده کند، جواب سلام واجب است؟ کیفیت جواب به چه صورتی باید باشد؟ پاسخ:  اگر عرفاً به آن، تحیت و سلام گفته شود، جواب دادن واجب است و بنابر احتیاط، جواب باید به گونه ای باشد که کلمه‌ سلام مقدم باشد؛ مثلاً بگوید: سلام علیکم یا السلام علیکم و نباید علیکم السلام بگوید. ------ سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از .
♥️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ♥️ 🍃 یا رَبَّ الْعالَمین 🍃 🗓 امروز شنبه: 4 بهمن‌ماه 1399 9 جمادی‌الثانی 1442 23 ژانویه 2021 👇 http://Eitaa.com/ahadith ♥️ ♥️
💬 آیا اعتنا نمودن به وسواس در اعمال عبادی علاوه بر حرمت، سبب بطلان عمل نیز می شود؟ پاسخ: 🔹 در نماز، تکرار افعال از روی وسواس جایز نیست، و نماز را باطل می کند؛ و همچنین تکرار اذکار و قرائت از روی وسواس جایز نیست، و بنابر احتیاط واجب نماز را باطل می کند؛ ولی در وضو و غسل تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمی شود، مگر در صورتی که یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل این که در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود). 🌎 سایت آیت آیت الله خامنه ای - leader.ir 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
بین مکان و لباس نمازگزار دو فرق وجود دارد: 🔹 فرق اول: لباس نمازگزار باید پاک باشد، اما مکان نمازگزار لازم نیست پاک باشد.  نکته: اگر مکان نمازگزار نجس و خیس است که سبب می‌شود بدن یا لباس او نجس شود، در این صورت باید مکان نمازگزار پاک باشد. 🔹 فرق دوم: اگر نمازگزار مرد است نباید لباس او ابریشم باشد، اما در مورد مکان نمازگزار چنین شرطی وجود ندارد، یعنی نماز بر روی فرش ابریشم اشکال ندارد، چه برای مردان و چه برای زنان. آیا سجده بر روی مهر نجس صحیح است؟ ✅ پاسخ: باطل است، اعم از این‌که جای سجده و پیشانی که بر آن می‌گذارند، خشک باشد یا تر. ----- 📚 رساله توضیح المسائل م 799‏‏ و 831‏‏ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
سوال: 💬 پولی که به عنوان خرید ماشین به نمایندگی پرداخت شده و بعد از سال خمسی تحویل داده می شود، خمس دارد؟ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: اگر ماشین مورد نیاز شخصی شما است و پول پرداخت شده بابت خرید بوده نه مشارکت در تولید و مبلغ پرداخت شده در اثنای سال خمسی بوده خمس ندارد. 🔹 آیت الله مکارم: اگر به عنوان پیش خرید به حساب ریخته شود و برای استفاده شخصی (نه کسب درآمد) ثبت نام نموده اید و به آن نیاز دارید، مبلغ واریز شده مشمول خمس نیست ولى چنانچه به صورت ودیعه باشد، خمس دارد. آیت الله سیستانی: اگر معامله انجام گرفته باشد و مالک ماشین در ذمه شرکت باشید به همان قیمت ماشین با این اوصاف خمس تعلق می گیرد. ----- [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 542114. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9805120094 . [3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله سیستانی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
ملاك و مرجع تشخیص موسیقى و غناى حرام در نظام اسلامى كیست؟ وزارت ارشاد، حوزه هنرى سازمان تبلیغات اسلامى، كارشناسان موسیقى، فقیهان، عرف مردم و یا شخص همه مراجع: در تعیین و تشخیص موسیقى حرام و حلال، باید به عرف عام مراجعه كرد.(1) تبصره: فقیهان، كارشناسان موسیقى و نهادهاى فرهنگى نیز مى‏ توانند در زمینه موضوعات، اظهار نظر كرده و موسیقى حرام و حلال را (بر اساس نظر عرفى خود) معرفى كنند.  از مسئله بالا این نکته برمی اید که:پس شخص نمیتونه تو اتاقش موسیقیه حرام گوش بده و بگه برای من که تاثیر گذار یا محرک نیست اما با همون موسیقی تو عرف شهرشون در مجلس فساد استفاده کنند. 📚 (1) آیت ‏الله مكارم، استفتاءات، ج 2، س 659 آیت‏الله صافى، جامع‏ الاحكام، ج 1، س 994 و 1018 و 1020 آیت‏ الله تبریزى، استفتاءات، س 1077 و 1050 و 1059 آیت‏ الله فاضل، جامع ‏المسائل، ج 1، س 996 آیت‏ الله خامنه‏ اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1154 و 1127 آیت ‏الله سیستانى، منهاج ‏الصالحین، ج 2، م 20 آیت‏الله نورى، استفتاءات، ج 1 س 1008 و آیت ‏الله وحید، منهاج الصالحین، ج 3، م 17. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از .
🌺 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ 🌺 🍃 یا ذَالْجَلالِ وَالْاِکْرام🍃 🗓 امروز یکشنبه: 5 بهمن‌ماه 1399 10 جمادی‌الثانی 1442 24 ژانویه 2021 👇 http://Eitaa.com/ahadith 🖤 🖤
💬 سوال: 1- اگر اجاره خونه ای را از سود ربوی بدهیم آیا نماز باطل و استفاده از آن مکان اشکال دارد ؟ 2- اگر از پول پس انداز سود ربوی خانه ای بخریم حکم نماز و اعمال دیگر چیست ؟ ‍پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: ج1و2) نماز و اعمال دیگر باطل نیستند.  🔹 آیت الله مکارم:  1- در صورتی که از اول قصد داشته از پول حرام اجاره را بدهد، اجاره صحیح نیست و نماز اشکال دارد،مگر این که از اول قصد نداشته یا بعدا مجبور شود، که در این صورت نماز صحیح است ولی اجاره را بدهکار است. 2-اشکال دارد و باید مقدار ربایی که گرفته اند را برگردانند البته اگر کسی که سود ربوی داده مجددا آن را با اختیار خودش به شما ببخشد اشکالی ندارد. ضمنا اگر منظور از سود ربوی سود بانکی است، با توجه به اين که بانک ها طبق قوانين و مقررات حکومت اسلامي موظف به رعايت قراردادها و عقود شرعيه (از قبيل مضاربه و شرکت و مانند آن) هستند دريافت سود سپرده از آنها مانعي ندارد.  🔹 آیت الله سیستانی: در هر دو مورد نماز صحیح است ولی باید پول ربا را به صاحبش بازگردانید مگر اینکه راضی به تصرف شما باشد .  🔹 آیت الله شبیری: اگر معامله کلی باشد در بسیاری از موارد که طرف مقابل حرام بودن مال را نمی‌داند، چون راضی است پولی به دست او برسد که به حسب ظاهر حکم شرع برای او حلال بوده، نماز او صحیح است، ولی اگر به این صورت هم راضی نباشد،غسل و وضوی او  به فتوا یا احتیاط باطل است و نماز او به احتیاط.  🌎 استفتا از دفتر مراجع 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: سال گذشته سر سال خمسی موجودی حساب بانکی و پس انداز من مثلا ده  میلیون بوده و خمس آن را حساب کردم امسال که موجودی حساب من شده 20 میلیون باید کل این مبلغ دوباره محاسبه شود یا فقط اضافه بر مبلغ سال گذشته؟ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: اگر عین همان پول باقی باشد پولی که خمس آن داده شده مجددا خمس ندارد، اما اگر آن پول صرف در مؤونه شود و پولی دیگر از درآمد کسب جایگزین گردد، همه پول های جایگزین شده متعلق خمس است. [1] 🔹 آیت الله مکارم: در هر سال فقط می توان مقدار مخمس سال قبل را از اموال موجود کسر نموده و خمس باقیمانده را پرداخت کرد. [2] 🔹 آیت الله شبیری: مقداری از موجودی که در طول سال ثابت مانده خمس ندارد.[3] -------------- [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: wQpy76Nceak. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9710130088 . [3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری استفتاء: 61142 . 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: چنانچه بر اثر سهل انگاری افراد مبتلا به بیماری های واگیردار و عدم توجه به رعایت بهداشت، این بیماری به دیگران سرایت کند و موجب بروز خسارت گردد، آیا ضامن هستند؟ 🔹 پاسخ: در صورتی که این کار سبب ابتلای به بیماری خطرناک منتهی به مرگ شود هزینه‌های ایجاد شده و حتی دیه بر فرد منتقل کننده بیماری واجب خواهد بود. -------- سایت آیت الله مکارم/ احکام پزشکی makarem.ir/ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
هدایت شده از .
♥️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ♥️ 🍃 یَا قاضی الحاجات 🍃 🗓 امروز دوشنبه: 6 بهمن‌ماه 1399 11 جمادی‌الثانی 1442 25 ژانویه 2021 👇 http://Eitaa.com/ahadith ♥️ اَلسَّلامُ عَلَيکَ يَا کَریمِ اَهلِبَیت ♥️ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ