👇👇👇
♨️سوال:
🔰در فرهنگ دینی ما طولانی شدن عمر در هر صورتی خوب و پسندیده هست؟
✍️پاسخ :
✅در جواب این پرسش به دعایی از امام عابدان و عاشقان ، امام سجاد (ع) اشاره می کنیم که ایشان در دعاهایشان ،طولانی شدن عمر خود را به طور مشروط از خداوند می خواهند . دعای امام (ع) در صحیفه سجادیه چنین آمده :
✨و عَمِّرْنِی مَا كَانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِكَ، فَإِذَا كَانَ عُمُرِی مَرْتَعاً لِلشَّیْطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیْكَ قَبْلَ أَنْ یَسْبِقَ مَقْتُكَ إِلَیَّ، أَوْ یَسْتَحْكِمَ غَضَبُكَ عَلَیَّ !✨
☘️و تا هنگامی که عمرم در فرمانبری تو به کار رود، عمرم ده. و هرگاه عمرم چراگاه شیطان شود، تو خود پیش از آن که نفرین تو بر من فرو بارد، یا خشمت مرا فرا گیرد، جانم را بگیر و مرا نزد خود ببر.
✨پس بنابر فرهنگ دینی ما ملاک کمّیت دوران عمر نیست ، بلکه مهم تر از آن کیفیت عمر است . اگر عمر انسان در بندگی و اطاعت خدا و پیمودن مسیر قُرب الهی باشد ، هر چه طولانی تر بهتر . اما اگر فرصت های زندگی آدمی ،جولانگاه شیطان و سرسپردگی هوای نفس باشد ، چنین عمری هر چه کمتر باشد ، به نفع صاحبش خواهد بود .
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️وضو و غسل با ناخن مصنوعي كاشته شده چه حکمی دارد؟
👈حكم وضو و غسل با ناخن مصنوعي كه روي ناخن مي كارند، چيست؟ در صورتي كه ناخن مصنوعي قابل كندن نباشد، چطور؟
✍ پاسخ:
✅ طبق فتوای چند تن از مراجع تقلید عظام:
برخی از بانوان به خاطر نداشتن ناخن یا زیباتر شدن آن و... اقدام به کاشت ناخن می کنند که موجب اشکالاتی برای وضو یا غسل شان می شود. و مؤمن متشرع باید خواسته های خودش را در چارچوب شرع قرار دهد تا توفیقات الهی از او دریغ نشود. لذا درصدد آن بر آمدیم تا طبق فتاوای مشهور مراجع عظام تقلید احکام آن را بازگو نماییم.
امام خمینی:
بايد ناخن مصنوعي را بردارد و در صورتي كه ممكن نيست یا به قدری مشقت دارد که غیر قابل تحمل است باید به دستور جيبره عمل كند. (روي ناخن مصنوعي را دست بكشد.)[۱]
امام خامنه ای:
در صورت كاشت ناخن، براى وضو و غسل بايد مانع ـ ولو با صرف هزينه ممكن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امكان برطرفکردن آن نيست و يا رفع آن با مشقّت غير قابل تحمّل همراه بوده و يا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به اين كار كند و وضو و غسلهاى بعدى را بايد بهصورت جبيره انجام دهد(يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايد)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهاي بعد ـ باشد و برطرف نكند، وضو و غسل جبيره باطل خواهد بود.[۲]
آیت الله العظمی مکارم شیرازی:
در صورتي که ضرورتي براي اين کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتي وجود داشته باشد و امکان جداسازي ناخن هاي مصنوعي به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبيره اي مي گيرند.[۳]
آیت الله العظمی بهجت:
در وضو و غسل اشكال پيدا مي شود و بايد ناخن مصنوعي را بردارد. و اگر امكان برداشتن آن نيست بايد در وضو و غسل عمل به جبيره نمايد. (روي ناخن مصنوعي را دست بكشد.)[۴]
آیت الله العظمی سیستانی:
اگر در جاى وضو يا غسل چيزى چسبيده است كه برداشتن آن ممكن نيست، يا به قدرى مشقّت دارد كه نمىشود تحمل كرد، وظيفهاش تيمّم است مگر آن كه آن چيز در مواضع تيمّم باشد كه در اين صورت لازم است بين وضو و تيمّم جمع كند و اگر آن چيزى كه چسبيده دوا باشد، حكم جبيره را دارد.[۵]
آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
اگر در جاى وضو يا غسل چيزى چسبيده است كه برداشتن آن ممكن نيست يا به قدرى مشقت دارد كه نمىشود تحمل كرد، بايد تيمّم نمايد و بنا بر احتياط مستحب به دستور جبيره هم عمل كند؛ بلى اگر محل، جراحت و مانند آن داشته باشد و برداشتن آن چيز به جراحت صدمه مىزند بايد وضوى جبيره بگيرد و تيمّم لازم نيست.[۶]
آیت الله العظمی صافی گلپایگانی:
در صورت امكان ناخن مصنوعي را بردارند و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورتی که برداشتن آن ممكن نيست، يا به قدرى مشقّت دارد كه نمىشود تحمل كرد بايد به دستور جبيره عمل كند و بنا بر احتياط واجب اگر تمام يا بعض محلّ تيمّم بىمانع باشد، تيمّم هم بنمايد چنانچه گفته شد.[۷]
آیت الله العظمی وحید خراسانی:
در صورت امكان ناخن مصنوعي را بردارند و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورتی که برداشتن آن ممكن نيست، يا به قدرى مشقّت دارد كه نمىشود تحمل كرد، بنابر احتیاط واجب باید هم وضوء جبیرهای بگیرد و هم تیمّم نماید.[۸]
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓مزد گرفتن در برابر انجام حجامت، چه حکمی دارد؟
🍃🌺در مسئله اجرت گرفتن #حجامت و کسب درآمد از اینراه، روایات متعارضی وجود دارد.
🌺الف) برخی از روایات، مزد گرفت برای حجامت کردن را به صورت مطلق جایز میدانند؛ مانند:
1. امام باقر(ع): «شخصی از قبیله بنیبیاضه پیامبر(ص) را حجامت کرد. اگر مزد گرفتن برای حجامت کردن حرام بود، پیامبر(ص) مزدی برای حجامت پرداخت نمیکرد».
2. حنان بن سدیر نقل میکند که فرقد حجّام از امام صادق(ع) پرسید: آیا مزد گرفتن برای حجامت کردن کراهت دارد؟ امام(ع) فرمود: «از درآمد خودت (بابت حجامت) بخور، و صدقه بده، و حج به جا بیاور و ازدواج کن؛ زیرا پیامبر(ص) به شخصی که ایشان را حجامت کرد، مزد داد و اگر اینکار حرام بود، پیامبر(ص) آنرا انجام نمیداد...».
3. امام صادق(ع): «استفاده از درآمد حجامت اشکالی ندارد».
🌺ب) در طرف مقابل، برخی از روایات مزد گرفتن برای حجامت کردن را مصداق «سحت» بیان کردند.
1. امام علی(ع): «کسب درآمد از حجامت یکی از اقسام سحت است».
2. امام صادق(ع): «مزد گرفتن برای حجامت، یکی از اقسام سحت است...».
🍃🌺در ارزیابی و جمعبندی بین این روایات، باید گفت روایاتی که گرفتن مزد حجامت را منع کردهاند، روایات اندکی هستند و توان معارضه در برابر روایات دسته اول را ندارند؛ لذا حمل بر کراهت میشوند. و این کراهت نیز بیشتر ناظر به زمانی است که مبلغ خاصی را برای انجام حجامت شرط کنند؛ لذا امام باقر(ع)میفرماید : گرفتن مزد از راه حجامت کردن تا زمانیکه شرط نکنند، اشکالی ندارد.
در همین راستا، برخی از اساس، قائل به عدم کراهت گرفتن اجرت در صورت شرط نکردن هستند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
‼️ استفاده از اینترنت بدون کسب اجازه
🔷س 1051: آیا استفاده از اینترنتی که دارای رمز نیست و دائما روشن است و امکان دارد که آن فرد آگاه از استفاده باشد ، آیا حق الناس محسوب می شود؟ اگر محسوب شود باید چه کرد ؟
✅ج: اگر نسبت به رضایت مالک اطمینان نداشته باشید، استفاده از آن جایز نیست و هزینۀ مقداری را که استفاده کرده اید، ضامن هستید.
#اینترنت
#هک_وای_فای
#احکام_دین 👇
@ahkam_din
💬 سوال:
🔰 در جاده ها رستورانهایی وجود دارد که در کنار آن ها مکان هایی برای خواندن نماز قرار دارد، اگر کسی در آن رستوران غذا نخورد، آیا جایز است در آن مکان ها نماز بخواند یا این که ابتدا باید اجازه بگیرد؟
✅ پاسخ:
✍ اگر احتمال دهد نماز خانه ملک صاحب رستوران است و استفاده از آن مخصوص کسانی است که در آن رستوران غذا می خورند، باید اجازه بگیرد.
----------
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری leader.ir
https://eitaa.com/ahkam_din
‼️دست زدن به بدن میت
🔷س 1055: آیا با دست زدن به جسد بادستکش هم باعث واجب شدن غسل مس میت میشود؟
✅ج: غسل مس میت واجب نمی شود.
📕منبع: leader.ir
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
‼️غسل با وجود زخم
🔷س 1048: اگر قسمتی از بدن زخم باشد که با رسیدن آب به آن ممکن است کمی خون بیاید، ولی رسیدن آب به آن ضرری نداشته باشد، آیا می توان با همان زخم سر باز غسل کرد؟
✅ج: اگر در وقت شستن زخم به قصد غسل، خون نبوده ـ به نحوی که ولو یک لحظه آب غسل بدون خون بر آن جاری شده باشد ـ و بعداً خون آمده، غسل صحیح است.
📕منبع: leader.ir
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din