eitaa logo
احکام دین 📚
135.4هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
2.4هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
💠نماز در فاصله بین دو وطن 💬اگر فاصله دو وطن فردی ۲۵ کیلومتر باشد، حکم نماز و روزه وی در بین راه دو وطن چگونه است؟ ✅ اگر فاصلۀ بین دو وطن، کمتر از ۴۱ کیلومتر باشد، در بین راه، نماز کامل و روزه صحیح است. 📚منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 سرمه کشیدن و حنا بستن 💬پرسش: آیا سرمه کشیدن و حنا بستن در ایام عزاداری نیز مستحب است یا ترک آن در این گونه موارد بهتر است؟ ✅ پاسخ: 🔹آیت الله خامنه ای: حرام نیست، اما نباید به گونه ای باشد که عرفا هتک حرمت محسوب شود. 🔹آیت الله سیستانی: حنا بستن معمولا برای مجالس شادی و ایام شادی استفاده می شود و مناسب است ترک شود. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: سرمه کشیدن مانعی ندارد؛ولی حنا بستن چون نشانه شادی است، بهتر است در ایام عزاداری ترک شود. 📚پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚سید علی سیستانی،استفتای کتبی موجود در هیئت علمی اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی 📚ناصر مکارم شیرازی،احکام عزاداری،ص 119،سوال 174. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 خمس مواد مصرفی نسیه‌ای 💬 سؤال: آیا به مواد مصرفی خریداری شده قبل از سال خمسی به صورت نسیه که قصد تجارت با آن را نداریم، مانند برنج خمس تعلق می‌گیرد یا خیر؟ ✅ پاسخ: 🔹 به مواد مصرفی که به صورت نسیه‌ای خریداری شده، خمس تعلق نمی‌گیرد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
❣ 📖 السَّلامُ عَلَیْکَ یا شَریکَ الْقُرْآنِ‏... 🌱سلام بر تو ای مولایی که آیه آیه ی قرآن به سمت تو دعوت می‌کند. 🌱 سلام بر تو و بر روزی که قرآن به دستان تو احیا خواهد شد. ✨🌹 ✨🌸 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din 📿 : 🤲"یَا ذاالجلالِ و الاکرامِ"🤲 "ای صاحب جلال و بزرگواری"
💎 علیه السلام ‌ 🌼 آدمى با ‌ ❄️ نيّت نيكو ، ❄️ و اخلاق خوش ، ‌ ✍ به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيّت محيط و وسعت روزى ، دست مى يابد. ‌ 📚 غرر الحكم ، ۱۰۱۴۱ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬سوال: تعلق خمس به زمین ارثی کنارگذاشته شده به عنوان سرمایه هنگام نیاز ✅ پاسخ: 🔹مقام معظم رهبری: اصل ارث خمس ندارد اما اگر زمین را به قصد تجارت و سود نگه دارد ارزش افزوده اگر قبلاً امکان فروش و وصول آن وجود داشته و به خاطر بالا رفتن قیمت نگهداری شده باشد، سر سال خمسی خمس دارد. [1] 🔹 آیت الله مکارم: مال الارث خمس ندارد، هر چند سالها بماند و هزينه نگردد (مگر اينکه بداند شخص ميت خمس آن را نداده است و يا اين که به خاطر ساير اموالش بدهکار خمس است). ولي چنانچه ترقي قيمت پيدا کند و قبل از سال خمسي هزينه نگردد اگر آن را بفروشند بايد خمس، ترقي قيمت آن را بپردازند. [2] 🔹 آیت الله سیستانی: ارث خمس ندارد. [3] 🔹 آیت الله وحید: ارثى كه به انسان مى رسد خمس ندارد، ولى اگر مثلا با كسى خويشاوندى داشته و گمان ارث بردن از او نداشته، بايد خمس آن ارث را در صورتى كه از مخارج سالش زياد بيايد، بدهد. [4] 🔹 آیت الله فاضل: زمینی که به ارث می رسد خمس ندارد. هم چنین اگر زمین ارثی را نفروشد و به عنوان سرمایه زمان نیاز، نگهداری کند، هرچند قیمت آن افزایش پیدا کند بعد از فروش زمین به افزایش قیمت آن نیز خمس تعلق نمی گیرد. [5] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: LVyFx1Zvwa0. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9610260096. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 695821. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613316. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬سوال: آيا صلوات فرستادن و يا نماز خواندن و کارهاي مستحبي ديگر در روز جمعه 2برابر محاسبه ميشود؟ ✅پاسخ: بله. کارهای خیر در شب و روز جمعه، دو برابر ثواب دارد. در حدیث «اعلموا أن الخیر و الشرّ یضاعف یوم الجمعة» (برقی، احمد، المحاسن، ج 1، ص 57 ـ 58، ح 95) از امام علی (علیه السلام) نقل شده که فرمود: کار نیک و کار بد در روز جمعه، دو برابر خواهند شد. 🔺یعنی ثواب کار نیک، دو برابر و عقاب کار بد، دو برابر خواهد بود. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 مستحبات حائض ✅ مسئله: مستحب است زن حائض در وقت نماز، خود را از خون پاک نمايد و پنبه و دستمال را عوض کند، وضو گرفته و در جاى نماز رو به قبله بنشيند و مشغول ذکر، دعا، صلوات و تلاوت قرآن شود و در اين وقت تلاوت قرآن مکروه نيست. 📚 سایت آیت الله خامنه ای / استفتائات جدید / احكام دوران عادت 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬 زنا با زن شوهردار؛ حق الله است یا حق الناس؟ ✅پاسخ: 🔹مقام معظم رهبری: در هر حال نسبت به گناه کبيره مذکور توبه و استغفار نمايند و بيش از آن وظيفه‌اي ندارند. [1] 🔹آیت الله مکارم: در فرض سوال زنا حق الله است و لازم است از گناه کبیره ای که انجام داده اند به طور جدی توبه کرده و تکرار نکنند. [2] 🔹آیت الله سیستانی: حق الله است. [3] 🔹آیت الله شبیری زنجانی: اگر این کار باعث هتک زوج شود از مصادق حق الناس نیز هست و اگر به جهت اینکه مرد نمی تواند تا زمان حیض دیدن همسرش با وی نزدیکی کند مانع نزدیکی مرد شود از این جهت هم حق الناس حساب می شود. [4] 🔹آیت الله وحید: بله حقّ الناس هم هست به ناموسِ دیگری تجاوز و دست درازی کرده و برایِ هر دو (هم زن هم مرد)حق الناس است و زنِ شوهر داری که زنا داده بنابر إحتیاطِ واجب برایِ همیشه بر زنا کننده حرام شده است و اگر شوهرِ زن بمیرد یا زن را طلاق دهد هیچ وقت این زن با زنا کننده نمی تواند ازدواج کند و به او هیچ وقت حلال نمیشود. [5] 🔹آیت الله فاضل: زنا حق الله است نه حق الناس و نسبت به شوهر زن حقی بر گردنش نیست، در هر صورت زنا از گناهان بزرگ است و سبب کوتاه شدن عمر و از بین رفتن خیر و برکت از زندگی می شود. و واجب است فورا توبه کنند و با انجام واجبات و انجام کارهای خوب مانند دعا کردن و استغفار و تلاوت قرآن گناه خود را جبران کنند. [6] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: Ny6Ff4a9wUQ. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9601090137. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 593754. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 40066. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600078. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اگر از کسی طلبی داشته باشیم و بدانیم که نمی‌توانیم به پول خود برسیم و شخص بدهکار قصد پرداخت بدهی خود را ندارد، می‌توانیم آن طلب را بعنوان صدقه، فطریه ،کفاره و... حساب کنیم؟ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬عده چیست؟ ✅ پاسخ عده به معناى گروه، شمردن، مدّت سوگ زن به مرگ شوهر و ایّام حیض یا طُهْر زن است و در اصطلاح فقها عبارت از تـربـّص (حـالت انـتـظـار) شـرعـى اسـت کـه زن بـعـد از طـلاق و زوال نـکـاح و یـا وفـات لازم اسـت مـدّتـى درنـگ کـند، سـپـس شـوهـر دیـگـر اخـتـیـار کند.(در مدت عده عقد نکاح باطل است) انواع عدّه عبارت است از: عدّه طلاق عدّه وفات عدّه مفقود الاثر عده آمیزش اشتباهی اینک به توضیح موارد یاد شده مى پردازیم : 💠عدّه طلاق 🔹همه مراجع: اگر عادت ماهیانه مى‏بیند، بعد از آنکه در پاکى طلاقش داد، باید به مقدارى صبر کند که دو بار حیض ببیند و پاک شود. هنگامى که حیض سوم را دید، عده او تمام است. اگر عادت نمى‏بیند، ولى در سن زنانى است که عادت مى‏بینند، باید بعد از طلاق سه ماه عده نگه دارد. حال اگر شوهر، زن باردار را طلاق دهد، عده او چقدر است؟ 🔹همه مراجع: عده زن باردار، تا زمان به دنیا آمدن یا سقط شدن حمل او است. درباره عدّه ازدواج موقت نظر مراجع به این قرار است: 🔹همه (به جز آیت الله فاضل): عدّه ازدواج موقّت - بعد از تمام شدن مدت یا بخشش آن از طرف شوهر – چنان چه عادت ماهیانه مى‏بیند، به مقدار دو حیض کامل است و اگر عادت نمى‏بیند، 45 روز است. 🔹آیت الله فاضل: عده ازدواج موقت - بعد از تمام شدن مدت یا بخشش آن از طرف شوهر – چنان چه عادت ماهیانه مى‏بیند، بنابر احتیاط واجب باید به مقدار دو حیض کامل و اگر عادت نمى‏بیند، 45 روز عده نگه دارد و در صورتی که آبستن است با وضع حمل و یا سقط جنین عدّه او تمام می شود. 💠عدّه وفات 🔹همه مراجع: باید چهار ماه و ده روز عده نگه دارد؛ خواه ازدواج دائم باشد یا موقت؛ شوهرش با او نزدیکى کرده باشد یا نه. حتى زن یائسه و صغیره نیز باید عده وفات نگه دارد و اگر باردار است، باید تا هنگام وضع حمل عده نگه دارد. اگر پیش از گذشتن چهار ماه و ده روز، فرزندش به دنیا آید، باید تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهر، عده را ادامه دهد. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 غیبت و حلالیت طلبیدن 💬اگر گوینده یا شنونده غیبت باشیم، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبيم؟ 🔹 آيات عظام: امام، تبريزي، صافي، فاضل و سیستانی: لازم نيست. 👌 تبصره: آية الله سيستاني: اگر غیبت دارای توهین باشد بنابر احتیاط، لازم است حلالیت بگیرد با دو شرط 1. حلالیت جبران هتک حرمت و توهین را کند 2. حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد. 🔹 آيات عظام: خامنه‌اي، مكارم، نوري، بهجت و وحید:‌ اگر امكان ندارد (مثلا آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده) یا مفسده دارد (باعث ايجاد اختلاف، ناراحتي و تيرگي روابط، مي‌شود یا غیبت شونده نامحرم باشد) لازم نيست ولی در صورتیکه امكان دارد و مفسده ندارد بايد از غيبت شونده حلاليّت بطلبد. 👌 تبصره: 🔹 آية الله وحيد: بنا براحتياط واجب حلالیت بگیرد. 🔹 آیت الله مکارم: گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد. 📚 امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي ج2 درس 19؛ صافي، رساله م2826؛ تبريزي، رساله م2824 و استفتائات ج1 س1004 و 1006؛ فاضل،‌ استفتائات ج1 س982؛ نوري، استفتائات ج2 س530؛ بهجت، جامع المسائل ج2 ص471 و استفتائات ج4 س6475 و 6478؛ سيستاني، رساله ج1 م 2271؛ وحيد، رساله م 2078؛ مكارم، احكام ويژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل، طلب حلالیت شنونده غیبت. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c