💬 سوال:
🔰 آیا منکرات امور نسبی هستند تا با مقایسه محیط دانشگاه مثلاً با محیط های بدتر از آن، نهی از منکر نسبت به بعضی از منکرات ترک شود و جلوی آن به دلیل اینکه نسبت به سایر منکرات حرام و منکر محسوب نمی شود، گرفته نشود؟
✅ پاسخ:
✍ منکرات از اين جهت که منکر هستند، فرقى بين آنها نيست، ولى در عين حال ممکن است که بعضى از آنها در مقايسه با منکرات ديگر داراى حرمت شديدترى باشد. به هرحال نهى از منکر براى کسى که شرايط آن را احراز کرده، يک وظيفه شرعى است و ترک آن جايز نيست، و در اين حکم بين منکرات و محيط هاى دانشگاهى و غير دانشگاهى تفاوتى وجود ندارد.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه امر به معروف و نهی از منکر، سوال 1084.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 آیا منکرات امور نسبی هستند تا با مقایسه محیط دانشگاه مثلاً با محیط های بدتر از آن، نهی از منکر نسبت به بعضی از منکرات ترک شود و جلوی آن به دلیل اینکه نسبت به سایر منکرات حرام و منکر محسوب نمی شود، گرفته نشود؟
✅ پاسخ:
✍ منکرات از اين جهت که منکر هستند، فرقى بين آنها نيست، ولى در عين حال ممکن است که بعضى از آنها در مقايسه با منکرات ديگر داراى حرمت شديدترى باشد. به هرحال نهى از منکر براى کسى که شرايط آن را احراز کرده، يک وظيفه شرعى است و ترک آن جايز نيست، و در اين حکم بين منکرات و محيط هاى دانشگاهى و غير دانشگاهى تفاوتى وجود ندارد.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه امر به معروف و نهی از منکر، سوال 1084.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 اگر مرد مسلمانی با استناد به قرائنی اطلاع پیدا کند که همسرش با اینکه چندین فرزند دارد، بهطور پنهانی مرتکب اعمال خلاف عفت می شود، ولی دلیل شرعی برای اثبات آن مثل شاهدی که حاضر به شهادت دادن باشد، در اختیار ندارد. با توجه به اینکه فرزندان او تحت تربیت چنین زنی هستند، رفتار وی با او چگونه باید باشد؟ در صورت شناسایی فرد یا افرادی که مرتکب این عمل شنیع و مخالف احکام الهی شده اند، با توجه به اینکه ادلّه قابل ارائه به دادگاه شرعی بر علیه شان وجود ندارد، چگونه باید با آنان برخورد کرد؟
✅ پاسخ:
✍ واجب است از سوء ظن و استناد به قرائن و شواهد ظنى اجتناب شود، و در صورت احراز ارتکاب فعلى که شرعاً حرام است، جلوگيرى از آن از طريق تذکر و نصيحت و نهى از منکر واجب است، و اگر نهى از منکر مؤثر نباشد، در صورت وجود دلائل اثبات کننده، مى توان به مراجع قضايى مراجعه کرد.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، مسائل متفرقه امر به معروف و نهی از منکر، سوال 1080.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش: احتراما همانطور که مستحضرید به منظور خود کفایی و رفع نیاز کنونی جامعه به پیام رسان در بستر فضای مجازی ، مدتی است برخی مراکز دانش بنیان نسبت به تولید پیام رسان داخلی اقدام و در اختیار مردم قرار داده اند. امروز عیوب و مضرات پیام رسان های خارجی مانند تلگرام و ... شبکه های اجتماعی و ... از نظر های مختلف خصوصا فرهنگی و امنیتی بر همگان آشکار شده است به همین منظور اقبال و توجهی هم به پیام رسان های داخلی شده که در حال گسترش است اما برخی با اغراض و نیت های دشمنانه سعی در امنیتی نشان دادن پیام رسان های داخلی دارند تا مردم را از وارد شدن به این پیام رسان ها بترسانند. از معظم له درخواست می گردد با بیان اهمیت موضوع حریم داخلی مردم، ما را در ارائه خدمات مطلوب به هموطنان که حاصل تلاش علمی جوانان ایران است ، یاری فرمائید.
✅ پاسخ:
🔶 شک نیست که تعرض به حریم خصوصی افراد چه در فضای مجازی باشد چه در غیر آن شرعا جایز نیست و مسئولیت شدید دارد.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: زنى حقّ الزّحمه و اُجرة المثل کارهایى که در ایام زناشویى در منزل شوهرش انجام داده را مطالبه کرده، ولى شوهر ادّعا دارد که همسرش کارها را به قصد تبرّع(رایگان) انجام داده است. در فرض مذکور قول کدام یک مقدّم، و شاهد بر عهده چه کسى است؟
✅ پاسخ:
در محیط هایى که عرف و عادت بر آن است که زن به قصد تبرّع و رایگان این کارها را انجام مى دهد، ادّعاى زن برخلاف آن مورد قبول نیست. مگر این که ثابت کند به شوهرش اعلام کرده قصد تبرّع ندارد، و شوهرش نیز پذیرفته باشد.
در نگاه اسلامی کار در خانه آنقدر مقدس و موجب ثواب است که انسان می تواند به موجب انجام کار خانه حاجات خود را از خداوند طلب کند آنها که نذر می کنند تا برای گرفتن حاجت خود مسجد، یا حسینیه ای را تمیز کنند، شاید از ثواب کار کردن در خانه و اصلاح امور خانواده بی خبرند.
🔶 در روایت است که: یعذبه لم إِلَیْهِ اللَّهُ نَظَرَ مَنْ وَ إِلَیْهَا جَلَّ وَ عَزَّ اللَّهُ نَظَرَ صَلَاحاً تُرِیدُ مَوْضِعٍ إِلَى مَوْضِعٍ مِنْ شَیْئاً زَوْجِهَا بَیْتِ مِنْ رَفَعَتْ امْرَأَهٍ أَیُّمَا (صدوق امالی، ص ۴۱۱)؛ هر زنی که در خانه شوهرش چیزی را از جایی به جای دیگری بگذارد به قصد اصلاح امور خانه، خداوند به او نظر می کند و کسی که خدا به او نظر کند عذاب نمی شود.»
📖 احکام خانواده آیت الله مکارم شیرازی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 آیا قراردادن مهریه سنگین در ازدواج باعث بطلان عقد می شود؟
✅ پاسخ:
✍ قراردادن مهریه سنگین در ازدواج هر چند در توان مرد نباشد سبب باطل شدن عقد نمی شود و عقد صحیح است، لیکن مهریه ای که معین شده بر گردن شوهر است و واجب است آن را پرداخت کند یا زن را راضی کند که ببخشد.
قرار دادن مهریه زیاد در روایات مذمت شده است و خوب است که مرد، مهریه زیاد را در وقت خواندن عقد ازدواج قبول نکند و به مقداری که برایش پرداخت آن مقدور باشد قبول کند.
📖 استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 538725.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش:
🔰 در یکى از استفتائات، که در مورد ولایت فقیه صورت گرفته، حضرتعالى فرموده اید: «از مسائل عملى است» منظور از مسائل عملى چیست؟ با توجّه به این که ولایت فقیه شأنى از شؤون امامت است. آیا این بحث مربوط به علم کلام نمى شود؟
✅ پاسخ:
✍ با توجّه به این که ولایت فقیه به معناى بودن فقیه در رأس حکومت است، و حکومت وظایفى دارد که مردم باید طبق آن عمل کنند، جنبه عملى به خود مى گیرد. و حتّى در مورد ولایت امام، بخشى جنبه عقیدتى دارد، و بخش دیگر ـ که مربوط به حکومت است ـ جنبه عملى دارد.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش:
🔰 امروزه بحثى مهمّی تحت عنوان ولایت مطلقه فقیه یا غیر مطلقه مطرح است و جنابعالى نیز در کتب فقهى خود به این بحث اشاره اى کرده و فرموده اید: معناى کلمه مطلقه باید معلوم باشد. بنده معنایى براى این کلمه عرض مى کنم، و صرفنظر از این که شما این معنا را قبول، یا ردّ بکنید (هر چند در صورت عدم پذیرش، بسیار ممنون، بلکه خواهشمندم، دلیل آن را بیان فرمایید تا مزید هدایت باشد)آیا شما به این معنا ولایت فقیه را قبول دارید؟ مستحضر هستید که این بحث توسّط امام راحل رحمه الله این چنین مبسوط مطرح شد. ولى ما در کتابى که ایشان در این زمینه دارند عنوان «ولایت مطلقه» را ندیدیم. آنچه ایشان مى فرمودند این بود که ولایت فقیه از حیث دایره، همان اختیارات معصوم(علیه السلام) را دارد. پس این معنا بعد از ایشان یا در زمان ایشان (ولى نه توسّط ایشان) مطرح شد. به هر حال، در این رابطه سه نظریّه مى توان اظهار کرد: 1ـ ولایت فقیه همه اختیارات معصوم(علیه السلام) را دارد؛ الاّ ما خرج بالدلیل. 2ـ ولایت فقیه همه اختیارات معصوم را ندارد، و در محدوده قانون اساسى هم نیست، بلکه تمام این حکومت در اختیار شخصیّت حقوقى (فقهى و تقوایى) اوست. و هر جا امر و نهى و اصلاحى لازم ببیند حقّ دخالت دارد. 3ـ ولایت فقیه در چهار چوب قانون اساسى است. نظریّه سوّم اشکالات عدیده اى دارد؛ ولى هم اکنون در عرصه سیاست سوّمى و اوّلى معمول تر است. لطفاً در مورد معناى مورد نظر و این که چطور آن معنا از ادّله استفاده مى شود، توضیحاتى بفرمایید؟
✅ پاسخ:
🔶 ظاهراً تمام کسانى که در رابطه با ولایت فقیه بحث کرده اند، حتّى امام راحل(قدس سره) آن را مقیّد به رعایت مصالح مسلمین نموده اند. هیچ کس نمى گوید: «اگر مصلحت مسلمین جنگ است، فقیه حق دارد حکم به صلح کند، و اگر مصلحت مسلمین صلح است، فقیه حق دارد برخلاف آن، دستور جنگ بدهد». اصولا این ولایت براى حفظ مصالح اسلام و مسلمین است، نه بر خلاف آن. وقتى این اصل را بپذیریم، محدوده ولایت فقیه مشخّص مى شود. و منظور از مطلقه، همان مطلقه در دایره مصالح اسلام و مسلمین است. حتّى درباره معصومین(علیهم السلام) نیز مسأله غیر از این نیست. امام حسن(علیه السلام) به خاطر مصالح اسلام و مسلمین صلح کرد. و امام حسین(علیه السلام) به خاطر مصالح اسلام و مسلمین جنگید، و شهید شد. خداوند حضرت یونس(علیه السلام) را به خاطر ترک اولى، که به مصالح غیر واجبه امّت مربوط مى شد، در شکم ماهى زندانى کرد. شرح بیشتر در این مختصر نمى گنجد.
📖 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش: لطفا مفهوم مصلحت را در حکومت اسلامی بیان فرمایید؟
✅ پاسخ: مصلحت در فقه اهل سنّت مفهومى دارد، و در فقه مکتب اهل بیت(علیهم السلام)مفهومى دیگر. آنچه از نظر فقه شیعه قابل توجیه است، در سه محور خلاصه مى شود: اوّل: آنچه مربوط به حفظ نظام و حکومت اسلامى است. دوّم: حفظ نظم جامعه بر اساس این دو نوع مصلحت بسیارى از احکام مستحدثه شکل مى گیرد زیرا حفظ نظام و حفظ نظم جامعه از مهمترین اهداف اسلام است، که انحراف از آن جایز نیست. سوّم: آنچه مربوط به تعارض اهمّ و مهمّ است یعنى هرگاه دو مصلحت که مورد توجّه و قبول فقه اسلام است، در مقابل یکدیگر قرار گیرند، باید مصلحت اهمّ را ترجیح داد و مهمّ را فداى آن کرد. براى مثال در قسمت اوّل، مى توان مسائل مربوط به انتخابات، شرایط ویژه رئیس جمهورى، و نمایندگان و انتخاب کنندگان را در نظر گرفت. و در قسمت دوّم، مسائلى مانند نظام بانکدارى، و بخش مهمّى از نظام پولى، و مسائل اقتصادى امروز را، به عنوان مثال مى توان ذکر کرد. و در قسمت سوّم محدود کردن پاره اى از معاملات، و صادرات و واردات کشور، که سلطه مردم را بر اموالشان محدود مى سازد، ولى اهداف مهمّى را احیا مى کند، مثال خوبى است.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش:
🔰 نقش و میزان مشارکت مردم در شکل گیرى حکومت دینى در نصوص قدسى، چگونه تعیین و تبیین گردیده است؟
✅ پاسخ:
✍ مردم به عنوان حامیان حکومت، و بازوهاى دولت اسلامى، و نیز به عنوان نظارت، و امر به معروف و نهى از منکر، و نصیحت و ارشاد، در حکومت نقش دارند.
🌎 منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din