💬 سوال:اگر در تنگی وقت با تیمم و لباس نجس نماز خونده ایم آیا کفایت می کند یا باید بعدا آن نماز را قضا کنیم ؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: اگر طبق وظیفه بوده، قضا ندارد.
🔹 آیت الله مکارم: در جايى كه انسان ناچار است با بدن يا لباس نجس نماز بخواند. مثلًا در جايى گرفتار شده كه لباس او نجس است و قابل تبديل نيست يا وقت براى تطهير آن تنگ است در اينجا از باب ضرورت نماز در لباس نجس صحيح است و نیاز به اعاده یا قضا ندارد.
🔹آیت الله سیستانی: قضا لازم نیست.
🔹 آیت الله فاضل: اگر در تنگی وقت عوض کردن لباس و یا وضو گرفتن ممکن نباشد و نا چار باشد که با لباس نجس و با تیمم نماز بخواند صحیح است و قضا ندارد.
منبع:https://b2n.ir/694139
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 خرید و فروش چکی که بابت قرض بوده
💬 سوال: آیا چکی را که بابت قرض (نه معامله )از کسی گرفته ایم می توانیم به قیمت کمتر بفروشیم؟
✅پاسخ:
🔹مقام معظم رهبری: خیر حرام است.
🔹آیت الله مکارم: در صورتي که چک سند بدهکاري محسوب شود (و چک دوستانه نباشد) خريد و فروش آن به کمتر يا بيشتر از مبلغ مندرج در آن مانعي ندارد .
🔹آیت الله سیستانی: اگر به فرد دیگری بفروشید اشکال ندارد .
🔹آیت الله فاضل: اگر چک را قرض گرفتید و چک را به شخص دیگری نقدا به قیمت کمتر بفروشید اشکال ندارد. چك به منزله سند است و فى نفسه ماليت ندارد. در صورتى كه چك مربوط به خود فروشنده نباشد و چک کسی دیگر را بفروشد و در واقع ذمه شخص ديگرى را كه مشغول است مى فروشد مانعى ندارد و صحیح است. و اگر چك مال خود فروشنده باشد جايز نيست چون چک مالیت ندارد.
منبع:https://b2n.ir/847670
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: نرم افزاری به قیمت 700 هزار تومان را به صورت غیر قانونی رایت کرده و یک سال با آن کار کردم و در این مدت درامد داشتم. اگر سی دی اصلی را بعد از یک سال خریداری نمایم تا جبران رایت سی دی رایتی باشد، آیا درامد این یک سال حلال است؟
✅ پاسخ:
🔹 آیت الله مکارم: اگر نرم افزار متعلق به کسی بوده که رعایت حق او لازم بوده لازم است علاوه بر خرید نرم افزار با صاحب حق نیز تماس گرفته و رضایت ایشان را نسبت به مدتی که استفاده کرده اید به دست آورید. [1]
🔶 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله): از ما نیست کسى که با مسلمانى تقلّب کند، یا به او ضرر رساند و یا با وى حیله نماید. [2]
🔰 نکته: افراد باید آنچه برای خود میخواهند برای دیگری هم بخواهند و آنچه بر خود نمی پسندند، بر دیگری هم نپسندند. اصل حقوق این است كه آنچه برای خودت دوست داری برای دیگری هم دوست بداری و آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگری هم نپسندی.
-------------------
پی نوشت:
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، شماره استفتاء: 9803250109.
[2]. نهج الفصاحه، ح 2414.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر شخصی برای دوخت کت چرم، مقداری از ثمن را به عنوان بیعانه پرداخت نماید اما بعد از دوخت کت و اطلاع دادن به مشتری، وی برای تحویل مراجعه نکند و بعد از چند ماه که قیمت کت افزایش یافته (قیمت چرم) باید قیمتی که چند ماه قبل توافق شده را بپردازد یا روز قبض ملاک می باشد؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: در فرض یاد شده اگر در هنگام قرارداد اجرت کار تعیین شده باشد، خیاط حق مطالبه بیش از مبلغ تعیین شده را ندارد و در غیر این صورت می تواند اجرت المثل عمل خود را مطالبه نماید.
🔹 آیت الله مکارم: در فرض سوال باید مطابق قراردادی که داشته اند عمل کند و خیاط نمی تواند مبلغ بیشر از آنچه بر آن توافق نموده اند مطالبه نماید؛ مگر اینکه مشتری در پرداخت اجرت خیاط تعلل و سهل انگاری نماید و و مدت قابل توجهي از سررسيد آن بگذرد بگونه اي که در اين مدت، تورم شديد باشد لازم است بدهي را با توجه به نرخ متوسط تورم اجناس مختلف محاسبه و پرداخت کند. ضمنا غالبا مي توان نرخ تورم سالهاي مختلف را از بانک مرکزي گرفت.
🔹 آیت الله سیستانی: همان قيمتى كه بر آن معامله شده است بايد بپردازد.
🔹 آیت الله شبیری: همان قیمت توافق شده را باید بپردازد. در صورت کاهش فاحش ارزش پول در این مدت، باید نسبت به آن مصالحه صورت گیرد.
🔰 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله): كم دادن مزد اجير (كارگر)، از گناهان كبيره است.
🔶 نکته: روابط کارگر و کارفرما، نباید براساس استثمار و بهره کشی استوار باشد؛ زیرا، هیچ یک از دو طرف، اجازه ندارد که از دیگری سوء استفاده و بهره کشی نماید.
منبع:https://b2n.ir/720280
#احکام_دین 👇
https://eitaa.co
🔰کیفیت تحقق #اعراض عملی
💬پرسش : شخصی قصد دارد به #وطن خود برگردد و قصد اعراض نکرده است اما حدودا هفت سال است که در محل دیگر مشغول به کار است،آیا وقتی به وطن خود برای دید و بازدید می رود، نماز و روزه ی او کامل است؟
✅پاسخ : هرگاه قصد بازگشت به وطن سابق را جهت سكونت مستمر داشته باشد نماز کامل و روزه صحیح است، ولى اگر عملا مدّت طولانى گذشته (مثلا پنج سال) و هنوز بازنگشته، اعراض عملى حاصل شده، و نماز و روزه اش در آنجا شكسته است. البته چنانچه سالی سه الی چهار ماه، هر چند به صورت پراکنده در آنجا سکونت داشته باشد، نماز کامل و روزه نیز صحیح می باشد.
🔻مطابق با فتوای ایه الله مکارم شیرازی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سؤال: آیا گفتن «یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه» و «یا مهدی ادرکنی» و توسلات شبیه این در سجده نماز واجب و بعد از گفتن #ذکر واجب باعث بطلان نماز می شو د؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔹 امام خامنه ای: مخاطب قرار دادن غير خداوند در نماز باعث باطل نماز مىگردد.
🔹 آیت الله مکارم: خطاب به غیر خداوند در نماز جایز نیست. [2]
🔹 آیت الله شبیری زنجانی: جایز نیست و موجب بطلان نماز است.
🔹 آیت الله وحید: در نماز حتماً باید خطاب به خدا باشد خطاب به غیر خدا موجب بطلان نماز است می توانید بگویید «اللهم إجعل فاطمةَ شفیعةً لنا فی الجنة » یا «أللهم أدرکنی بحق مولای صاحب الزمان».
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: آیا فروش امتیاز گذرنامه برای ثبت گوشی های وارداتی به دیگران جایز است؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: این گونه امور تابع قوانین و مقررات مربوطه است، چنانچه خلاف قانون و مقررات باشد، جایز نیست.
🔹 آیت الله مکارم: این کار جايز نيست و در آمد آن نيز اشکال دارد.
🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): همانا خداوند ورود بدنی را که از حرام تغذیه کرده به بهشت ممنوع کرده است.
🔶 نکته: بسیاری از مردم به سبب آنکه احکام دین در حوزه تجارت و خرید و فروش را نمی دانند به حرام خواری گرفتار می شوند و مال حلال خود را به حرام می آمیزند که نتیجه طبیعی آن خروج از سلامت در تن و روان و گرفتاری به خشم و غضب الهی است.
منبع:https://b2n.ir/218965
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: مستاجر بنده قرار بود ۱۰میلیون پول قرض الحسنه با ماهی ۷۰۰ تومان اجاره پرداخت نماید. اکنون پس از گذشت دو ماه، 7 میلیون پرداخت کرده است. آیا دریافت مبلغ اضافه به صورت اجاره بابت تاخیر جایز است؟
✅ پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: در مورد سؤال دارای وجه شرعی نمی باشد، بنابر این گرفتن پولی از این بابت ربا بوده و جایز نمی باشد.
🔹 آیت الله مکارم: این کار جایز نیست، در فرض مذکور می توانید اجاره را فسخ کرده و مجددا با شرایط جدید اجاره دهید.
🔹 حدیث: مردى از امام صادق عليه السلام درباره آيه «خداوند ربا را نابود مى كند و صدقات را افزايش مى دهد» سئوال كرد و گفت: گاه كسى را مى بينم كه ربا مى خورد و با اين حال ثروتش زياد مى شود؟ حضرت فرمودند: كدام نابودى، نابود كننده تر از يك درهم ربا كه دين را نابود مى كند. كه اگر توبه هم كند ثروتش از دست مى رود و فقير مى شود.
🔶 نکته: ربا سبب مى شود كه مردم از تجارتها و معامله هاى مفيد و سودمند، اما پر زحمت و حلال، روى گردان شده، جذب اين معامله فاسد و پر درآمد و كم زحمت و حرام بشوند. تمام افرادى كه در جامعه فعاليّت اقتصادى دارند هم سود دارند و هم زيان، كارخانه ها، مزارع، تجارت ها، صنعت ها، دامداري ها، كارهاى خدماتى و... مشمول اين قانون هستند و تنها ربا خواران از اين قانون مستثنى هستند و فقط سود مىبرند و زيان نمى بينند. بنابراين در جامعه اى كه همه سود و زيان دارند رباخواران سود خالص مى برند بى آن كه كار مفيدى انجام دهند.
منبع:https://b2n.ir/230034
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 #اگر_کفش_کسی_را_ببرند!
❓ اگر کفش کسی را ببرند و کفش دیگری به جای آن مانده باشد، تکلیف او چیست؟
✍ امام خمینی (ره):
اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند، چناچه بداند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده، در صورتی که از پیدا شدن صاحبش مایوس و یا برایش مشقت داشته باشد، میتواند به جای کفش خودش بردارد. ولی اگر قیمت آن از کفش خودش بیشتر باشد، باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد، و چنانچه از پیدا شدن او ناامید شود، باید با اجازه حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد، و اگر احتمال دهد کفشی که مانده، مال کسی نیست که کفش او را برده، باید با آن معامله مجهول المالک نماید یعنی از صاحبش تفحص کند و چنانچه از پیدا کردن او مایوس شود، از طرف او به فقیر صدقه بدهد.
✍ آیت الله سیستانی:
اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری بجای آن بگذارند، چنانچه بداند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده و راضی است که کفشش را عوض کفشی که برده است بردارد، میتواند بجای کفش خودش بردارد، و همچنین است اگر بداند که کفش او را به طور ناحق و ظلم برده است، ولی در این فرض باید قیمت آن از کفش خودش بیشتر نباشد، و الاّ حکم مجهول المالک نسبت به زیادیِ قیمت جاری است، ودر غیر این دو صورت حکم مجهول المالک بر آن کفش جاری خواهد بود.
✍ آیت الله مکارم شیرازی:
هرگاه کفش کسی را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند، چنانچه بداند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده و این کار عمداً انجام شده و دسترسی به آن شخص نیست، می تواند آن را به جای کفش خود بردارد و چنانچه دسترسی به حاکم شرع دارد از او اجازه بگیرد و هرگاه قیمت آن از کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد و اگر از پیدا شدن او مأیوس شود زیادی را از طرف صاحبش صدقه می دهد، ولی اگر یقین دارد یا احتمال می دهد کفشی که مانده مال کسی نیست که کفش او را برده، چنانچه از پیدا کردن صاحب آن مأیوس باشد باید آن را صدقه دهد.
✍ آیت الله فاضل لنکرانی (ره):
اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند چنانچه بداند کفشی که مانده مالِ کسی است که کفش او را برده و راضی است که کفشش را عوض کفشی که برده است بردارد، بلکه اگر بداند عمدا آن را برداشته در صورتی که از پیدا شدن صاحبش مأیوس و یا برایش مشقت داشته باشد میتواند به جای کفش خودش بردارد، ولی اگر قیمت آن از کفش خودش بیشتر باشد باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد، و چنانچه از پیدا شدن او نا امید شود باید زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. و اگر احتمال دهد کفشی که مانده مالِ کسی نیست که کفش او را برده چنانچه از پیدا کردن صاحبش مأیوس باشد از طرف او آن را صدقه بدهد، و احتیاط واجب آن است که به اذن حاکم شرع باشد.
✍ آیت الله وحید خراسانی:
اگر کفش شخصی را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند، چنانچه بداند یا از قرائن اطمینان کند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده، و راضی است که کفشش را عوض کفشی که برده است بردارد، می تواند به جای کفش خودش بردارد، و همچنین است اگر بداند که کفش او را به طور ناحق و ظلم برده است ولی در این فرض باید قیمت آن از کفش خودش بیشتر نباشد، وگرنه نسبت به زیادی قیمت حکم مجهول المالک جاری است، ودر غیر این دو صورت حکم مجهول المالک بر آن کفش جاری خواهد بود.
✍ آیت الله نوری همدانی:
اگر کفش او را ببرند و کفش دیگری به جای آن بگذارند چنانچه بداند کفشی که مانده مال کسی است که کفش او را برده در صورتی که از پیدا شدن صاحبش مأیوس و یا برایش مشقّت داشته باشد می تواند بجای کفش خود ش بردارد ولی اگر قیمت آن را از کفش خودش بیشتر باشد، باید هر وقت صاحب آن پیدا شد زیادی قیمت را به او بدهد، و چنانچه از پیدا شدن او نا امید شود، باید با اجازه حاکم شرع زیادی قیمت را از طرف صاحبش صدقه بدهد. و اگر احتمال دهد کفشی که مانده مال کسی نیست که کفش او را برده در صورتی که قیمت آن ٦/١٢ نخود نقره سکّه دار کمتر باشد ؛ می تواند برای خود بردارد و اگر بیشتر باشد، باید تا یک سال اعلان کند و بعد از یک سال احتیاطاً از طرف صاحبش صدقه بدهد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر در عقد موقت مدت نامعلوم ولی مهریه مشخص شود آیا عقد تبدیل به دائم می شود؟ آیا مهریه همان مقدار که در عقد موقت تعیین شده می باشد یا باید مهر المثل داده شود؟
ممنون
✅پاسخ:
🔹 مقام معظم رهبری: اگر عمدا مدت ذکر نشده یا فراموش شده است، تبدیل به عقد دائم می شود و اگر زمان را به طور مبهم ذکر کرده اند، بنابر احتیاط واجب تبدیل به عقد دائم می شود. مهریه همان مهریۀ ذکر شده است. [1]
🔶 حدیث: امام صادق(علیه السلام): پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و اله) فرموده: خداوند هر گناهی را در روز قیامت می بخشد مگر مهریه زن را اگر نداده باشند و کسی را که مزد کارگر را خورده باشد و کسی را که انسان آزادی را فروخته باشد. [2]
🔰 نکته: درست است که مهر از نظر قوانین اسلام با بر قرار شدن پیوند ازدواج به ذمه مرد تعلق میگیرد و زن فورا حق مطالبه آن را دارد . ولی چون معمولا به صورت بدهی بر ذمه مرد می ماند، هم اندوخته ای برای آینده زن محسوب می شود، و هم پشتوانه ای برای حفظ حقوق او و از هم پاشیدن پیمان زنا شوئی و اگر بعضی برای مهر تفسیر غلطی کرده و آن را یک نوع «بهای زن » پنداشته اند ارتباط به قوانین اسلام ندارد.
-------------------
پی نوشت:
[1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی مقام معظم رهبری، کد استفتاء: nr9y5yg.
[2]. وسائل، ج 14، ص 26 .
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
🔰 آیا می شود یک کیلو طلا یا شمش طلا یا سکه طلا را اجاره داد و ماهیانه مثلا دو میلیون دریافت کرد و آخر سال یا آخر قرارداد یک کیلو را پس گرفت؟
✅ جواب:
🔹 اجاره دادن طلا در صورتی صحیح است که در مدت قرارداد عین طلا باقی بماند ـ یعنی مورد معامله واقع نشود ـ و از منافع آن (مثل استفاده در مجالس عروسی و مانند آن) استفاده شود، در غیر این صورت اجاره صحیح نیست.
-------------------
سایت آیت الله خامنه ای / فقه و احکام شرعی / استفتائات جدید (آذر ماه 98)
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
چه مقدار از نماز اگر در وقت ادا واقع شود، نیت ادا صحیح است؟
✅ پاسخ:
وقوع یک رکعت نماز در داخل وقت برای این که نماز، ادا محسوب شود، کافی است و در صورت شک در این که وقت لااقل به مقدار یک رکعت باقی است یا خیر، نماز را به قصد مافی الذمّه بخوانید.
-------
پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای / احکام موضوعی/ احکام نماز
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din