eitaa logo
احکام دین 📚
135هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.4هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
👕👚 👚👕 🔰 پوشیدن لباس شهرت چه حکمی دارد⁉ ✅ پاسخ: ✍آیات عظام خامنه ای و مکارم: پوشیدن لباس شهرت برای مرد و زن بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [1] ✍ آیات عظام: بهجت و صافی: پوشیدن لباس شهرت، حرام است. [2] ✍ آیت الله سیستانی: در صورتی که موجب هتک حرمت و خواری انسان باشد، حرام است. [3] 💠 : پوشیه [4] زدن در شهر غیر مذهبی، لباس شهرت محسوب نمی شود. [5] ------------------------ 📚 پی نوشت: [1]. امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، «شرایط لباس مصلی»، م 42؛ خامنه ای، سایت، پرسش های متداول، نگاه و پوشش و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 853. [2]. بهجت، توضیح المسائل، م 711 و صافی، توضیح المسائل، م 853. [3]. سیستانی، توضیح المسائل، م 831. [4]. پوشیه، روبند، برقع، نقاب و نیم نقاب، پوشاننده هایی از جنس پارچه ای یا دیگر مواد هستند که برخی از زنان مسلمان با آن، چهره خود را می پوشانند. [5]. بهجت، خامنه ای، صافی و سیستانی: استفتا. 🔸 برگرفته از کتاب «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 105 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
برای هزینه کرد زندگی💰 💬سوال: 🔰آیا زن می تواند بدون اجازه شوهر، پول مخارج مشترک زندگی را هزینه کند⁉ ✅ پاسخ: ✍ اگر شوهر مبلغی را به صورت روزانه یا ماهانه برای مخارج مشترک زندگی در اختیار همسر می گذارد، او نمی تواند بدون اجازه و رضایت شوهر به دیگران هدیه یا صدقه دهد. ولی چنانچه مخارج خودش را به صورت وجه نقد می پردازد، یا آن مبلغ را به او می بخشد، یا برای مصرف به او اختیار کامل داده است، بخشش و صدقه و صرف در امور دیگر نیاز به اجازه او ندارد. ----------------------------------- 📚 منبع: تحریر الوسیله، ج 2، ص 317، م 10 تا 12. 💠 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 191-190. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
🔆 🔆 💬 سوال: 🔰 اگر کسی نذر شرعی کند و نذرش را فراموش کند ، در موارد زیر چه وظیفه ای دارد ؟👇🏼👇🏼 الف - ! ب - ! ✅ پاسخ: ✍🏻 آیت الله خامنه ای :‌ الف: تکلیفی ندارد. ب: بايد همه موارد را انجام دهد. ✍🏻 آیت الله سیستانی:‌ اگر موارد نذر را فراموش كند وانها موارد معين ومحدودى باشند كه نمى داند كدام يك از انها متعلق نذر بوده بايد به همه انها عمل كند واگر عمل به همه انها موجب عسر ومشقت باشد به مقدار ممكن وميسور عمل كند وان چه احتمالش قويتر است مقدم بدارد واگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از انها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هرچند اطمينان به عمل هم حاصل نشود. ✍🏻 آیت الله مکارم: در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نميتواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردي که احتمال مي دهد قرعه مي زند و طبق آن عمل مي نمايد. در صورت شک يافراموشي مقدار نذر، آن مقدار که يقيني است بجا مي آورد. ✍🏻 آیت الله وحید: الف:چیزی به عهده ی او نیست. ب:باید همه را انجام دهد. ✍🏻 آیت الله فاضل:‌ اگر صیغه شرعی نذر را در وقت نذر کردن با زبان نگفته باشد ادا کردن نذر واجب نیست. اگر صیغه شرعی نذر را با زبان گفته باشد در این صورت: 1. ، چه چیز نذر کرده، در صورتی که در محل زندگى او مردم معمولاً چيز خاصى را نذر مى كنند يعنى متعارف وجود دارد، همان كار متعارف را انجام دهد و اگر چنين چيزى وجود ندارد، چون قدرت عمل به نذر را ندارد، نذر او ساقط است و وظيفه اى ندارد، بلى اگر بعداً يادش آمد به نذر عمل كند. 2. در مورد دوم باشد مثلاً مردّد است كه صد تومان به فقير بدهد يا دويست تومان به حداقل كفايت كند و صد تومان بدهد. اما اگر مردّد بين دو یا چند چیز باشد، مثلاً نذر كرده صدقه بدهد يا روضه بخواند بنابر احتياط، هر دو كار را انجام دهد —--------- 💻 استفتا از سایت مراجع 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠✨💠 💬 مواردی که بدن و لباس نمازگزار باشد👆👆 https://eitaa.com/ahkam_din
👩 💁 🔰 خانمی که ناخن انگشتان پا را لاک زده، برای وضو و غسل چه وظیفه ای دارد⁉ ✅ پاسخ: ✍ 🚿 : همه مراجع: باید ناخن تمام انگشتان پا را پاک کند. 💦 : اگر تنها یک انگشت - و لو انگشت کوچک پا - را برای مسح پاک کند، کافی است. ✍ آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب، تنها به انگشت کوچک نمی توان اکتفا کرد. (یعنی کفایت نمی کند که فقط ناخن انگشت کوچک پا را پاک کند و آن را مسح نماید؛ بلکه باید ناخن یکی دیگر از انگشتان پا را پاک و بر آن مسح کند) ------------------------------------ 📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، وضو، بعد م 15؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 111؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، م 49؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الوضو، الفصل الاول، کیفیه الوضو، م 95؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، وضو، م 108؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252. 🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 33. 👇https://eitaa.com/ahkam_din
🔆 🔆 💬 سوال: 🔰 اگر کسی نذر شرعی کند و نذرش را فراموش کند ، در موارد زیر چه وظیفه ای دارد ؟👇🏼👇🏼 الف - ! ب - ! ✅ پاسخ: ✍🏻 آیت الله خامنه ای :‌ الف: تکلیفی ندارد. ب: بايد همه موارد را انجام دهد. ✍🏻 آیت الله سیستانی:‌ اگر موارد نذر را فراموش كند وانها موارد معين ومحدودى باشند كه نمى داند كدام يك از انها متعلق نذر بوده بايد به همه انها عمل كند واگر عمل به همه انها موجب عسر ومشقت باشد به مقدار ممكن وميسور عمل كند وان چه احتمالش قويتر است مقدم بدارد واگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از انها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هرچند اطمينان به عمل هم حاصل نشود. ✍🏻 آیت الله مکارم: در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نميتواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردي که احتمال مي دهد قرعه مي زند و طبق آن عمل مي نمايد. در صورت شک يافراموشي مقدار نذر، آن مقدار که يقيني است بجا مي آورد. ✍🏻 آیت الله وحید: الف:چیزی به عهده ی او نیست. ب:باید همه را انجام دهد. ✍🏻 آیت الله فاضل:‌ اگر صیغه شرعی نذر را در وقت نذر کردن با زبان نگفته باشد ادا کردن نذر واجب نیست. اگر صیغه شرعی نذر را با زبان گفته باشد در این صورت: 1. ، چه چیز نذر کرده، در صورتی که در محل زندگى او مردم معمولاً چيز خاصى را نذر مى كنند يعنى متعارف وجود دارد، همان كار متعارف را انجام دهد و اگر چنين چيزى وجود ندارد، چون قدرت عمل به نذر را ندارد، نذر او ساقط است و وظيفه اى ندارد، بلى اگر بعداً يادش آمد به نذر عمل كند. 2. در مورد دوم باشد مثلاً مردّد است كه صد تومان به فقير بدهد يا دويست تومان به حداقل كفايت كند و صد تومان بدهد. اما اگر مردّد بين دو یا چند چیز باشد، مثلاً نذر كرده صدقه بدهد يا روضه بخواند بنابر احتياط، هر دو كار را انجام دهد —--------- 💻 استفتا از سایت مراجع 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 براي انجام غسل هاي واجب حتما بايد رو به باشيم؟ ✅ پاسخ: ✍ برای انجام غسل رو به قبله باشید. فرقی بین غسل های واجب ودیگر غسل ها نیست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کدام احتیاج به و می شود با آن نماز خواند؟ 💠 ✅ پاسخ: ✍آیت الله خامنه‌ای: کسى که غسل جنابت کرده، نباید براى نماز وضو بگیرد، ولى با غسل هاى دیگر (چه واجب یا مستحبّ) نمىشود نماز خواند و باید وضو هم گرفت. ✍آیت الله مکارم شیرازی: با هر غسلی (چه جنابت و چه غیر آن، چه واجب و چه مستحب قطعی که استحباب آن با دلیل معتبر ثابت شده باشد مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاي قدر و مانند آن)) می‌توان نماز خواند و وضو واجب نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت وضو بگیرد. غسل‌های مستحبی که به عنوان «رجا» به جا آورده می‌شوند، جانشین وضو نمی‌گردند. ✍آیت الله سیستانی: مسأله ۳۸۹ ـ کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسل‌های دیگر واجب ـ غیر غسل از استحاضه متوسطه ـ و با غسل‌های مستحب که در مسأله (۶۳۳) میآید نیز می‌تواند بدون وضو نماز بخواند، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد. ✍ آیت الله وحید: مسأله ۳۹۷ ـ كسى كه غسل جنابت كرده ، نبايد براى نماز وضو بگيرد ، بلكه با غسلهاى ديگر واجب غير از غسل استحاضه متوسّطه و با غسلهاى مستحبّ كه در مسأله «۶۵۰» مى آيد ، نيز مى تواند بدون وضو نماز بخواند ، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه وضو هم بگيرد. ✍ آیت الله فاضل: كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد. اما با غسلهاى واجب ديگر نمى تواند بدون وضو نماز بخواند بلكه بايد وضو هم بگيرد. ➖➖➖➖ 📚 توضیح المسائل مراجع، م 391 آیت الله خامنه اى، اجوبه، س 188 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💉 🔰 وقتی خون از لای دندان ها می آید، چنانچه با آب دهان مخلوط شود و از بین برود، آیا آب دهان پاک است⁉ ✅پاسخ: ✍ مرحوم امام: پاک است و فرو بردن آب دهان، اشکال ندارد. ✍ آیات عظام: خامنه ای، نوری و زنجانی: پاک است؛ ولی فرو بردن آب دهان، اشکال دارد. ✍ آیت الله مکارم: پاک است و فرو بردن آب دهان نیز اشکال ندارد؛ ولی عمدا این کار را نکند. -------------------------------- 📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، نجاسات، م 9؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 286؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: العروه الوثقی، ج 1، فصل فی النجاسات، الخامس من النجاسات، م 13؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، نجاسات، م 544؛ بهجت: وسیله النجاه، م 527؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 100. 🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 63 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰آیا نبش قبر کسی که 27 سال است از دنیا رفته (بخاطر دو طبقه کردن یا موارد دیگر) مشکل شرعی دارد؟ ✍️پاسخ: ✅ طبق نظر مشهور فقهاء نبش قبر مسلمان یعنی شکافتن قبر او حرام است ولی اگر بدنش از بین رفته و خاک شده باشد اشکال ندارد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⁉️ اقتدا با آگاهی از نبود فرصت برای گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه ✅پاسخ:👇 🔹مقام معظم رهبری: در هر صورت باید خود را به رکوع امام برسانید و یک تسبیحات کافی است. 🔸 آیت الله مکارم: از آنجا که در رکعت سوم گفتن يک مرتبه تسبیحات اربعه کافي است بعد از یک بار یا دو بار گفتن آن چنانچه امام به رکوع رود ماموم باید از امام تبعیت نماید. 🔹آیت الله سیستانی: اشکال ندارد و گفتن یک بار تسبیحات اربعة كافی است. 🔸آیت الله شبیری زنجانی: باید تسبیحات بار سوم را هم بگویید ولو در سجده خود را به امام برسانید. اگر بعد از گفتن دو بار از گفتن بار سوم منصرف شود، اشکالی ندارد ولی اگر از ابتدا به قصد ذکر خاص نماز دوبار یا بیشتر از سه بار بخواهد بگوید و کم یا زیاد کند موجب بطلان نماز است. 🔹آیت الله فاضل: اگر با گفتن مرتبه سوم تسبیحات، می توانید خود را به رکوع امام برسانید باید ذکر مرتبه سوم تسبیحات اربعه را سریع بگویید و به رکوع بروید و اگر احتمال اینکه به رکوع امام نمی رسید گفتن مرتبه سوم تسبیحات لازم نیست و خود را به رکوع امام برسانید. 📚منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مراجع 👇 https://eitaa.com/ahkam_din