حکم روزه و نماز امواتی که در زمان حیات حافظهٔ خود را از دست داده بودند
❓مادر بزرگ من که خیلی پیر است، از سه سال قبل کم حافظه شد و اکنون به طور کلی حافظهاش را از دست داده است. در گذشته بعضی اوقات قادر نبود کسی را بشناسد، اما گاهی اوقات هم این توانایی را داشت. گفتنی است که فرزندانش قصد دارند به خاطر قضای نمازها و روزههایش کفاره بدهند، اما نمیدانند چقدر بایستی بابت یک روز قضای روزه کفاره پرداخت کنند؟ آیا افراد دیگری غیر از فرزندانش میتوانند نمازهای قضا شده اش را بجا آورند؟ در صورتیکه فرزندانش بابت این عمل به آن شخص پول بپردازند، برای قضای یکسال چه مقدار پول بایستی به شخص نایب پرداخت کنند؟ علاوه بر آن آیا میتوان پولی بابت گناهانی (از قبیل غیبت، دل آزاری و ....) که ممکن است مادر بزرگمان در طول عمرش مرتکب شده باشد، به شخص فقیری به عنوان کفاره آن گناهان پرداخت کرد؟
🍃🌺حکم نماز
اگر مريض، حواسّ نداشته به طوری كه نتواند اوقات نماز را تشخیص دهد، نمازهاى فوت شده، قضا ندارد، ولی اگر متوجه بوده و کوتاهی كرده باید قضای نمازها را به جا بياورد و چنانچه از دنيا رفته است، برايش قضا كنند. همچنین اگر عقل و شعور كافى دارد، ولى گرفتار فراموشى مىشود، احتياط واجب آن است كه فرزند بزرگ تر بعد از فوت او نمازهايش را قضا كند.
🍃🌺حکم روزه
كسى كه به واسطۀ پيرى نمىتواند روزه بگيرد يا براى او مشقّت دارد، روزه بر او واجب نيست، ولى بايد براى هر روز يک مدّ كه تقريباً ده سير است گندم يا جو و مانند آن به فقير بدهد.
در هر حال به جا آوردن قضای نماز و روزهٔ اموات، توسط هر شخصی جایز است و میتوان برای آن دستمزد تعیین کرد، که برای اطلاع از مقدار آن میتوانید با دفاتر مراجع تقلید تماس بگیرید.
ضمن اینکه هر چند دادن صدقه و خیرات برای اموات مستحب است، اما گناهانی که مانند سرقت به صورت مالی نبوده، و حقالناسی را به دنبال نداشته است، کفارهٔ آن، همان استغفار است.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/en22232
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
اقتدا در نماز جماعت
❓اگر در نماز جماعت در صف اول خواهران باشیم و پشت پرده آقایان باشند، آیا باید صبر کنیم تا نفر قبل از ما که به آقایان نزدیک تر است تکبیرة الإحرام بگوید و بعدا نماز را شروع کنیم یا بلافاصله بعد از امام می شود نماز را شروع کرد؟
🍃🌺هنگامىکه امام تکبیر مىگوید و وارد نماز مىشود در صورتى که صفهاى جلوتر آمادۀ نماز باشند، همه مىتوانند تکبیر بگویند و وارد نماز شوند و لازم نیست انتظار بکشند، تا صفهاى جلو وارد نماز شوند، بلکه هر چه سریع تر اقتدا کنند تا فضیلت نماز جماعت را درک کنند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
آیا در نماز جماعت صفهای قبل باید صبر کنند تا صف جلو اقتدا کنند یا بلافاصله بعد از امام، می شود اقتدا نمود؟
❓اگر در نماز جماعت در صف اول خواهران باشیم و پشت پرده آقایان باشند، آیا باید صبر کنیم تا نفر قبل از ما که به آقایان نزدیک تر است تکبیرة الإحرام بگوید و بعدا نماز را شروع کنیم یا بلافاصله بعد از امام می شود نماز را شروع کرد؟
🍃🌺هنگامىکه امام تکبیر مىگوید و وارد نماز مىشود در صورتى که صفهاى جلوتر آمادۀ نماز باشند، همه مىتوانند تکبیر بگویند و وارد نماز شوند و لازم نیست انتظار بکشند، تا صفهاى جلو وارد نماز شوند، بلکه هر چه سریع تر اقتدا کنند تا فضیلت نماز جماعت را درک کنند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
قرائت دو یا سه سوره در رکعت اول
❓آیا میتوان در رکعت اول یا دوم نماز واجب به جای یک سوره، دو یا سه سوره بخوانیم؟ در نماز مستحب چطور؟
🍃🌺در نماز واجب، خواندن بیش از یک سوره، کراهت دارد و برخی از مراجع معتقدند بنابر احتیاط واجب بیش از یک سوره خوانده نشود، اما در نماز مستحبی مانعی ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
حکم خونی که در تخم مرغ دیده میشود چیست؟
❓تخم مرغی که در آن لکهای خون مانند دیده میشود، آیا خوردن آن حرام است؟ در صورتی که چند تخم مرغ در کاسه باشد و تخم مرغ آخری خون داشته باشد، آیا با بهم زدن آنها به نحوی که خون محو شود، پاک و قابل خوردن است؟
🍃🌺1. نظر مراجع تقلید، دربارهی خونى که در تخم مرغ دیده میشود، مختلف است:
الف. عدهای از مراجع بنابر احتیاط واجب، آن را نجس دانسته و میگویند باید از خوردن آن اجتناب کرد.
ب. برخی دیگر خون مذکور را پاک شمرده، ولى خوردن آن را بنا بر احتیاط واجب جایز نمیدانند.
ج. بعضی نیز اجتناب از آن را بنا بر احتیاط، مستحب میدانند.
🍃🌺2. با توجه به آنچه در شمارهی یک بیان شد، اگر با وجود خون مذکور، تخم مرغ را به هم بزنیم، طوری که خونی دیده نشود، بیشتر فقها باز هم میگویند باید از خوردن آن اجتناب نمود، اما حضرات آیات امام خمینی، سیستانی و فاضل لنکرانی، خوردن آن را جایز شمرده اند.
🍃🌺3. بنابر نظر همهی مراجع تقلید، چنانچه خون مذکور در تخم مرغ برداشته شود، طوری که به قسمتهای دیگر سرایت نکند، استفاده از آنچه باقی مانده اشکال ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
در باز کردن بر روی نامحرم
❓ما در شهر غریبی زندگی میکنیم و اقوام ما در شهرستان دیگری هستند. هنگامی که شوهرم سر کار است گاه مهمان نامحرمی چون برادر شوهرم از شهرستان به دیدن ما میآید. آیا با توجه به این که خلوت زن و مرد در یک خانه حرام است نباید درب منزل را تا آمدن شوهرم برای او باز کنم؟ البته ایشان انسان معتقدی است و خوف فتنه نیز وجود ندارد.
🍃🌺چنانچه خوف مفسده و گناه نباشد و نیز خلوت با نامحرم صدق نکند، (مثل اینکه هر کدام در اتاقی مستقل حضور داشته باشند)، مانعی ندارد. در هر حال شایسته است تا حد ممکن حضور نامحرم با حضور همسرتان انجام گیرد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
قسم دروغ به قرآن کریم
❓من چند سال پیش مجبور شدم دست روی قرآن بگذارم و قسم دروغ بخورم، حکم آن چیست؟ و چگونه جبران کنم؟
🍃🌺قسم خوردن بر دو نوع است.
1. قسم براى انجام یا ترک کارى در آینده: مانند اینکه شخصی قسم میخورد که روزه بگیرد، یا دود استعمال نکند. در این فرض چنانچه عمداً مخالفت کند، باید کفاره دهد؛ یعنى یک بنده آزاد کند، یا ده فقیر را سیر کند، یا آنان را بپوشاند، و اگر اینها را نتواند باید سه روز پشت سر هم، روزه بگیرد.
2. قسم براى اثبات یا نفى چیزى: کسى که براى اثبات یا نفى چیزى قسم مىخورد، اگر حرف او راست باشد، قسم خوردن او مکروه است و اگر دروغ باشد حرام و از گناهان بزرگ بوده ولی کفاره دنیوی ندارد. اما دارای عذاب اخروی بسیار سختی است، چنانکه خداوند متعال میفرماید: «کسانى که پیمان الهى و سوگندهاى خود (به نام مقدس او) را به بهاى ناچیزى میفروشند، آنها بهرهاى در آخرت نخواهند داشت و خداوند با آنها سخن نمیگوید و به آنان در قیامت نگاه نمیکند و آنها را (از گناه) پاک نمیسازد و عذاب دردناکى براى آنها است».
البته کراهت قسم به اسم خدا از آیه «وَ لا تَجْعَلُوا اللَّهَ عُرْضَةً لِأَیْمانِکُمْ» استفاده میشود و موردش مطلق قسم خوردن به نام خدا، حتی در جاهایی که خود شرع مقدس اجازه دادهاند نیست، بلکه معنایش این است که براى هر کار جزئى و کلى یا نیک و بدى به خدا قسم نخورید. به عبارت روشنتر، اینکه نام خدا را بازیچه امور دنیوی خود قرار ندهید و برای هر چیز بیارزش و روزمره خود، نام خدا را بیجهت تکرار نکنید و سوگند به خدا را وسیله مبتذل و عادى در هر حق و باطل قرار ندهید.
قسم دروغ خوردن در صورت دوم، گاهی در دادگاه نزد حاکم است، گاهی در خارج از دادگاه در مکالمات و تعاملات روزمره خود با دیگران است. اگر کسی در تعاملات روزمره خود با دیگران قسم دروغ بخورد فقط مرتکب حرام شده و گنهکار میباشد حکم و عذابش بیان شده است. اما اگر در این فرض، در دادگاه نزد حاکم قسم دروغ بخورد علاوه بر حرمت و عذاب اخروی که بیان شده دارای اثرات و تبعات حقوقی و قانونی خاص میباشد که اینک با استناد به مواد قانونی مرتبط، تبعات حقوقی آنرا بیان میکنیم.
تبعات قسم دروغ از دیدگاه حقوقی
مطابق ماده ۶۴۹ قانون تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده، هر کس در دعوای حقوقی یا جزایی که قسم متوجه او شده باشد، سوگند دروغ یاد نماید به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.
همچنین وفق مفاد ماده ۶۵۰ همان قانون، هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ بدهد به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.
علاوه بر مجازاتهای ذکر شده برای کسی که قسم دروغ خورده، اگر قسم دروغ یا شهادت دروغ او سبب اثبات اتهام و ایجاد آسیب بدنی، جانی یا خسارت مالی به سبب اجرای حکم برای شخصی شود ولی پس از اجرای حکم، دلیل اثبات کننده جرم باطل گردد، مانند آنکه در دادگاه مشخص شود که مجرم، شخص دیگری بوده یا اینکه جرم رخ نداده است به استناد ماده ۱۶۳ قانون مجازات اسلامی، کسانی که ایراد آسیب یا خسارت مذکور، مستند به آنان است، اعم از ادا کننده سوگند، شاکی یا شاهد حسب مورد به قصاص یا پرداخت دیه یا تعزیر مقرر در قانون و جبران خسارت مالی محکوم میشوند.
گفتنی است؛ سوگندی اعتبار دارد که یکى از اسمای خداوند متعال باشد؛ مثل خدا یا اللّٰه، همچنین اگر به برخى از اوصاف خداى سبحان قسم بخورد که معمولاً از آن صفت خداى سبحان اراده مىشود، یا قرینهاى به کار ببرد که مراد او را بفهماند، قسم صحیح است. بنابراین قسم به مقدسات دیگر مثل قرآن و پیامبر و ائمۀ اطهار(ع) احکام قسم را ندارد؛ یعنی اگر با این اسمهای مقدس قسم بخورد چیزی بر عهده او نمیافتد و واجب نیست به قسمش وفا کند. همچنین اگر قسم خود را شکست بر او کفاره قسم واجب نمیشود.
البته، اگر به این مقدسات در مکالمات روزمره قسم بخورد و قسمش دروغ باشد، همانند قسم دروغ به اسم پروردگار، دارای حرمت و عذاب اخروی خواهد بود. برای نجات از عذاب اخروی و بخشیده شدن گناه قسم دروغ، چه به اسم خداوند باشد چه به مقدسات دیگر، باید توبه و استغفار نمود.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
حکم فرزند حاصل رابطه نامشروع
❓آیا رابطه نامشروعی که به تولد فرزند منجر شود، مجازات شدیدتری دارد؟ آیا فرزندی که از این ارتباط به وجود آمده، از حقوق شهروندی برخوردار خواهد بود؟
🍃🌺برای ارتباط نامشروع زنا بین زن و مردی که مجرد هستند، صد ضربه شلاق و برای افراد متأهل به شرط محصنه بودن مجازات اعدام در نظر گرفته شده است و اگر فرزندی به دنبال این ارتباط به وجود آید، مجازات جداگانهای ندارد. البته فرزندی که از این رابطه به دنیا میآید ولد الزنا بوده و متعلق به مرد زناکار است. این فرزند نیز مانند فرزندان حلال زاده، استحقاق برخورداری از حیات و مزایای شهروندی را دارد، اما تنها از برخی حقوق؛ مانند ارث محروم است.
2. از نظر هویت و گرفتن شناسنامه نیز فرقی با دیگران ندارد. بنابراین در رأی شماره 617ـ ۳/۴/۱۳۷۶رأی وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور آمده:
بموجب بند الف ماده یک قانون ثبت احوال مصوب سال 1355 یکی از وظایف سازمان ثبت احوال ثبت ولادت و صدور شناسنامه است و مقنن دراین مورد بین اطفال متولد از رابطه مشروع و نامشروع تفاوتی قائل نشده است و تبصره ماده 16 و ماده 17 قانون مذکور نسبت به مواردی که ازدواج پدر و مادر به ثبت نرسیده باشد و اتفاق در اعلام ولادت و صدور شناسنامه نباشد یا اینکه ابوین طفل نامعلوم باشد تعیین تکلیف کرده است، لیکن در مواردی که طفل ناشی از زنا باشد و زانی اقدام به اخذ شناسنامه ننماید با استفاده از عمومات و اطلاق مواد یاد شده و مسأله 3 و مسأله 47 از موازین قضائی از دیدگاه حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه، زانی پدر عرفی طفل تلقی و نتیجه کلیه تکالیف مربوط به پدر از جمله اخذ شناسنامه برعهده وی میباشد و حسب ماده 884 قانون مدنی صرفاً موضوع توارث بین آنها منتفی است؛ لذا رأی شعبه سی ام دیوان عالی کشور که با نظر حضرت امام خمینی(ره) و ماده 844 قانون مدنی مطابقت دارد؛ بنظر اکثریت اعضاء هیأت عمومی دیوان عالی کشور موجه و منطبق با موازین شرعی و قانونی تشخیص داده شده است. این رأی با استناد ماده واحده قانون مربوط به وحدت رویه قضائی مصوب تیرماه سال 1328 برای شعب دیوان عالی کشور و دادگاهها در موارد مشابه لازم الاتباع است.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
خمس
❓در چه مواقع خمس را به صورت یک چهارم حساب میکنند؟
🍃🌺خمس؛در شرع مقدس اسلام همان یک پنجم از اموال است؛ کسی که خمس مالش را میخواهد در انتهای سال خمسی اش محاسبه و پرداخت کند، باید از همان مالی که خمسش را محاسبه کرده است، این مقدار خمس را پرداخت کند. به عنوان مثال اگر یک میلیون پول دارد که خمس آن دویست هزار تومان می باشد، باید این دویست هزار تومان را از همان یک میلیون؛ پرداخت کند. اگر چنین نکرد؛ بلکه با ورود به سال آینده خمسی،(مثلا روز بعد از انتهای سال خمسی گذشته) پولی به دستش آمد که جزء در آمد این سال جدید است، و خمسش(دویست هزار تومان)را از این پول پرداخت کرد، چون خمس سال گذشته اش را از در آمد امسالش پرداخت کرده و طبیعتاً در انتهای سال خمسی جدید به همین مقدار که به عنوان خمس پرداخت کرده(دویست هزار تومان) از سرمایه اش کم می شود؛ بنابراین باید خمس این دویست هزار تومان را هم پرداخت کند؛ با توجه به این مورد و جهت تسهیل در محاسبه خمس؛ گفته شده است، در این صورت؛ خمس پرداختی باید یک چهارم محاسبه شود، یعنی به جای آن که یک میلیون تومان؛ تقسیم بر پنج شود(تا خمسش محاسبه شود)، تقسیم بر چهار می شود تا خمس این دویست هزار تومان نیز محاسبه شود.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
حکم برخورد با ظرفهایی که یکیشان نجس است.
❓اگر دو ظرف باشد که یکی نجس و دیگری پاک است و شبهه محصوره است حکم حالات ذیل چیست: الف: اگر دست خود را در یکی از این دو ظرف قرار دهیم؟ ب: اگر دست را در هر دو ظرف قرار دهیم. ج: اگر یک دست را در یک ظرف و دیگری را در ظرف دیگر قرار دهیم؟
🍃🌺هرگاه دو ظرف داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، اگر يكى از آن دو، با شیء پاکی تماس پیدا كند، آن را نجس نمىكند. ولی اگر این شیء پاک با هر دو ظرف تماس داشته باشد، حكم به نجاست آن مىشود.
بر این اساس پاسخ شما به ترتیب پرسشتان عبارت است از:
الف: پاک است.
ب: نجس است.
ج: احکام نجس به هیچ کدام از دستها به تنهایی بار نخواهد شد. به عنوان نمونه، اگر یک دست را به چیز مرطوبی زده و دست دیگر را به شیء مرطوب دیگری، هیچکدام از آن چیزها متنجس نمیشوند، امّا اگر به نحوی رفتار شود که یقین به نجاست پیدا کنیم باید اجتناب شود؛ مثلاً هر دو دست را که خیس هم بود به لباسمان زدیم، مطمئناً بخشی از این لباس، متنجس خواهد شد و یا مثلاً بخواهیم نماز بخوانیم چون یقین پیدا میکنیم که حتماً یکی از اعضایمان نجس است نماز باطل است.
البته چنانچه از آن ظروف برای غسل و وضو استفاده شود، مسئله متفاوت است. به این بیان که هرگاه دو ظرف، آب داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، استعمال هيچ يک در غسل و در وضو جايز نيست، و هرگاه متمكّن از آب ديگر نباشد، به جهت نماز، تيمّم مىكند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
شکار به قصد تفریح
❓اگر اشخاصی به قصد تفریح (بدون فعل حرام) به شکار روند و گوشت شکار را بخورند؛ آیا خود شکار از لحاظ شرعی در این مورد اشکال دارد یا خیر؟
🍃🌺اگر شکار کردن به عنوان تفریح و خوشگذرانى - هر چند گوشت آن را مصرف کنند- باشد، شرعاً حرام است؛ لذا، در چنین سفرى (به عنوان سفر حرام) نماز و روزه تمام خواهد بود. امّا با توجه به این که حرمت فقط برای این سفر و شکار کردن بیان شده است؛ اگر حیوان شکار شده، از حیوانات حلال گوشت بوده و شرایط شکار در آن رعایت شود، خوردن آن اشکال ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓حکم نمره دادن به دانشجو به بهانه مشکلات وی چیست؟
🍃🌺به طور کلی، ملاک در اینگونه امور، قوانین و مقررات مربوطه است. لذا اگر از نظر مسئولین مربوطه، معلم یا استاد، چنین حقی را دارا باشد و نیز فرد مورد نظر شایستگی علمی آن نمره را داشته باشد، اشکالی ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din