حکم برخورد با ظرفهایی که یکیشان نجس است.
❓اگر دو ظرف باشد که یکی نجس و دیگری پاک است و شبهه محصوره است حکم حالات ذیل چیست: الف: اگر دست خود را در یکی از این دو ظرف قرار دهیم؟ ب: اگر دست را در هر دو ظرف قرار دهیم. ج: اگر یک دست را در یک ظرف و دیگری را در ظرف دیگر قرار دهیم؟
🍃🌺هرگاه دو ظرف داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، اگر يكى از آن دو، با شیء پاکی تماس پیدا كند، آن را نجس نمىكند. ولی اگر این شیء پاک با هر دو ظرف تماس داشته باشد، حكم به نجاست آن مىشود.
بر این اساس پاسخ شما به ترتیب پرسشتان عبارت است از:
الف: پاک است.
ب: نجس است.
ج: احکام نجس به هیچ کدام از دستها به تنهایی بار نخواهد شد. به عنوان نمونه، اگر یک دست را به چیز مرطوبی زده و دست دیگر را به شیء مرطوب دیگری، هیچکدام از آن چیزها متنجس نمیشوند، امّا اگر به نحوی رفتار شود که یقین به نجاست پیدا کنیم باید اجتناب شود؛ مثلاً هر دو دست را که خیس هم بود به لباسمان زدیم، مطمئناً بخشی از این لباس، متنجس خواهد شد و یا مثلاً بخواهیم نماز بخوانیم چون یقین پیدا میکنیم که حتماً یکی از اعضایمان نجس است نماز باطل است.
البته چنانچه از آن ظروف برای غسل و وضو استفاده شود، مسئله متفاوت است. به این بیان که هرگاه دو ظرف، آب داشته باشند، يكى پاک و ديگرى نجس، اما ندانیم کدامشان نجس یا پاک است، استعمال هيچ يک در غسل و در وضو جايز نيست، و هرگاه متمكّن از آب ديگر نباشد، به جهت نماز، تيمّم مىكند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
شکار به قصد تفریح
❓اگر اشخاصی به قصد تفریح (بدون فعل حرام) به شکار روند و گوشت شکار را بخورند؛ آیا خود شکار از لحاظ شرعی در این مورد اشکال دارد یا خیر؟
🍃🌺اگر شکار کردن به عنوان تفریح و خوشگذرانى - هر چند گوشت آن را مصرف کنند- باشد، شرعاً حرام است؛ لذا، در چنین سفرى (به عنوان سفر حرام) نماز و روزه تمام خواهد بود. امّا با توجه به این که حرمت فقط برای این سفر و شکار کردن بیان شده است؛ اگر حیوان شکار شده، از حیوانات حلال گوشت بوده و شرایط شکار در آن رعایت شود، خوردن آن اشکال ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓حکم نمره دادن به دانشجو به بهانه مشکلات وی چیست؟
🍃🌺به طور کلی، ملاک در اینگونه امور، قوانین و مقررات مربوطه است. لذا اگر از نظر مسئولین مربوطه، معلم یا استاد، چنین حقی را دارا باشد و نیز فرد مورد نظر شایستگی علمی آن نمره را داشته باشد، اشکالی ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا شغل #بازیگری برای #زنان گناه به همراه دارد؟ به چه نکات دینی در رابطه با این شغل بایستی توجه شود؟
🍃🌺در صورتی که احکام شرعی آن رعایت نشود و مستلزم #مفسده و ترس از افتادن در گناه در آن باشد، جایز نیست.
اما در غیر این صورت، به خودی خود اشکالی ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓#هک کردن انواع #سایتها چه حکمی دارد؟
🍃🌺معیار در این گونه امور، قوانین مربوطه است، که چنانچه خلاف قوانین و مقررات باشد، جایز نیست. همچنین حتی اگر #قانونی در این زمینه وجود نداشته باشد،سزاوار نیست اقدام به هک کردن سایتهایی نمود که فعالیت مشروعی دارند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💕 حکم شک در ابطال عقد موقت 💕
❓من دو سال پیش با مردی دوست بودم که بدون اجازه پدرم با هم صیغه کرده بودیم و من باکره بودم. دو سال است که با آن مرد ارتباطی ندارم ولی الآن شک کردم که در صیغهای که با آن مرد خوانده بودم مدتی مشخص کردیم یا نه؟ حالا، به تازگی با مردی دیگر ازدواج کردم، اما نمیدانم باتوجه به صیغهای که با مرد قبلی داشتم، ازدواج کنونیام درست است یا نه؟ لازم به ذکر است، اگر نیاز باشد که مردی که دوسال پیش با او صیغه کردم مدت زمان باقی مانده را ببخشد و دوباره عقد کنونی ام خوانده شود، آبرویم درخطر میافتد.
🍃🌺اکثر فقها، ازدواج موقتِ دختر #باکره را بدون اجازهی پدر (بنابر احتیاط واجب) باطل میدانند، ولی میگویند دختر باید احتیاط کند و تا پایان مدت عقد، #ازدواج_مجدد نکند و یا مرد، باقی مدت را ببخشد.
لذا در فرض سؤال، دو راهکار برای شما است:
🍃🌺1. به مرجعی (مانند آیت الله سیستانی) رجوع کنید که فتوی به بطلان ازدواج بدون اذن پدر را میدهد و در این مسئله احتیاط ندارد. که در این صورت ازدواج مجدد شما صحیح است.
🍃🌺2. هر چند #عقد_موقت بدون تعیین مدت باطل است، اما با توجه به شک شما در این باره، این موضوع را از مرد قبلی جویا شوید، که در صورت اتمام مدت عقد قبلی، ازدواج مجدد شما صحیح است و در غیر این صورت مرد قبلی باید مدت را ببخشد و بعد از آن به شکلی که مرد دوم هم مشکوک نشود (مانند تجدید عقد در اماکن متبرکه)، عقد جدیدی خوانده شود.
در هر حال برخی از فقها در این باره میگویند، اگر الآن شک کند که در زمان خواندن #صیغه عقد موقت، زمان را مشخص کرده بودند یا نه، این عقد از ابتدا باطل محسوب میشود و در هر صورت عقد دوم صحیح است.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🌍مالکیت اراضی و بستر رودخانهها از آنِ کیست؟
❓در سال 1347 با تصویب #قانون آب بستر #رودخانهها و انهار و مسیلها با اعلام اینکه حدود آن از جانب دولت تعیین خواهد شد در مالکیت دولت قرار گرفت ودر قانون توزیع عادلانه مصوب 1361 نیز در اختیار حکومت اسلامی قرار گرفت .سوال:ماهیت این اراضی چیست؟و اینکه اگر این اراضی جزو انفال هستند آیا تملک و اخذ سند مالکیت آن به تاریخ قبل از قانون 1347 شرعی است؟اصولاً اراضی آباد بالاصاله را کسی میتواند تملک کند و سند بگیرد؟
🍃🌺به طور کلی این #اراضی جزو #انفال بوده و در اختیار #حکومت_اسلامی است و لازم است در این امور، به مقتضای قوانین #دولت_اسلامی عمل شود.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
هدیه دادن جانماز از پول غیر حلال
❓ من چند سال پیش یک جانماز به کسی هدیه دادم، حالا شک دارم که آن را با پول #حلال خریدم یا #حرام؟ آیا اگر با پول حرام باشد، نماز آن شخص باطل است؟ آیا باید به او گفت؟
🍃🌺در فرض سؤال #نماز او در این #جانماز صحیح است و گفتن هم لازم نیست.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا ذبح حیوانی که آماده جفتگیری است، حرام است؟
❓آیا طبق حدیث زیر #ذبح کردن حیوان ماده که تازه ازدواج کرده است حرام است؟ فقها در ذیل این روایت چه میگویند؟ #شیخ_کلینی میگوید: «رسول خدا(ص) از ذبح کردن حیوانی که حالت آمیزش دارد نهی فرموده است». و یکی از شرایط ذبح حیوان این است که؛ شهوت او قابل کنترل باشد.
🍃🌺در #فقه_شیعه در مسئله ذبح حیوان، شرطی تحت عنوان اینکه شهوت آن قابل کنترل نباشد، وجود ندارد و این شرط در شرائط ذبح حیوان ذکر نشده است. بنابراین، اگر حیوانی که آماده جفتگیری است را ذبح کنند، گوشت آن حرام نخواهد بود اگر چه برخی از اقوال اشاره به کراهت آن دارد که در ادامه خواهد آمد. با این حال، دو روایت در منابع ذکر شده است که در مرحله اول ممکن است از ظاهر آنها خلاف این حکم به دست آید؛ لذا این دو روایت را به صورت مجزا بررسی میکنیم:
🍀الف. روایت اول؛ امام صادق(ع) فرمود: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ عَنْ أَكْلِ لَحْمِ الْفَحْلِ وَقْتَ اغْتِلَامِهِ»؛ پیامبر(ص) از خوردن حیوان نر که شهوت آن فوران کرده، نهی کرده است.
«اغتلام» به معنای شدّت شهوت و آمادگی برای جفتگیری است. به بیان علامه مجلسی؛ مشهور فقها این روایت را ضعیف دانستهاند و از آنجا که محتوای ظاهری این متن، ضعیف بوده و مشهور بدان عمل نکردهاند؛ لذا برخی از علما نهی در روایت را نهی تنزیهی دانسته و آنرا حمل بر کراهت کردهاند. بنابراین، حداکثر مطلبی که میتوان از این روایت به دست آورد کراهت ذبح حیوانی است که شهوت آن زیاد شده و آماده جفتگیری است.
برای این حکم به کراهت میتوان حکمتهایی را در نظر گرفت:
🔹1. در اسلام تلاش شده، ذبح حیوان در حالتی باشد که کمترین عذاب و درد روحی و جسمی به حیوان وارد شود. از این نظر، ذبح حیوانی که دنبال جفت بوده و طبیعتاً در حالت عادی نیست، چندان مناسب نمیباشد.
🔹2. در حالتی که شهوت وجود حیوان را در بر میگیرد، تمام اعضای بدن او، از حالت عادی خارج بوده و ممکن است ترشحات خاصی که در این حالت، در بدن پخش میشوند، گوشت حیوان را از حالت مناسب خارج کنند.
🔹3. این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل جلوگیری از کاهش جمعیت حیوانات حلال گوشت، چنین توصیهای ارائه شده باشد.
به هر حال، ظاهر این توصیه تنها در مورد حیوانات نر است.
🍀ب. روایت دوم؛ امام صادق(ع) میفرماید: «از امیر المؤمنین علی(ع) در مورد چهارپایانی که مورد آمیزش قرار گرفتهاند، سؤال شد. ایشان در پاسخ فرمود: گوشت و شیرشان حرام میباشد».
اتفاق فقها و محدّثان بر این است که این روایت در مورد حیوانی است که انسان با او نزدیکی کرده است. این حیوان در فرض مذکور حتی اگر در ابتدا حلال گوشت و قابل ذبح باشد، تبدیل به حیوانی حرام گوشت شده و از گوشت و شیر آن نمیتوان خورد. این حیوان باید ذبح شود و پس از آن، لاشه آنرا نیز باید سوزاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id23438
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا #غذا_خوردن و #خندیدن در #قبرستان مکروه است؟
❓شنیدهام که خوردن خوراکی بر سر مزارها و قبرستانها مکروه است، آیا صحیح است؟
🍃🌺بنابر تحقیق و جستوجو؛ روایتی که خصوص غذا خوردن را در قبرستان ناپسند بداند یافت نشد. البته روایاتی وجود دارد که از آن برداشت میشود که هنگام دیدن یک جنازه و یا عبور در قبرستان، باید به مرگ اندیشید و از اموری مانند خنده که در حالت عادی مجاز است، خودداری کرد.
امام علی(ع) دنبال جنازهاى میرفت شنید مردى میخندد، فرمود: «گویا مردن در این جهان را براى غیر ما ثبت کردهاند، و انگار حق بر غیر ما واجب شده، و خیال میکنى مردگانى که میبینیم مسافرانى هستند که به زودى به جانب ما باز میگردند، آنان را در قبرهایشان مینهیم و ارثشان را میخوریم، گویى ما پس از آنها جاودان خواهیم بود، که پندِ پند دهندگان را از یاد بردیم، و به هر آفت و زیانی گرفتار شدیم».
همچنین طبق روایتی از رسول خدا(ص)؛ خدای تعالی یکی از چیزهایی که مکروه و ناخوش شمرده، «میان قبرستان خندیدن» است.
خوردن غذا اگر انسان را به #یاد_دنیا انداخته و او را از تفکر و تدبر در #مرگ و #معاد بازدارد، از همین باب، ناپسند خواهد بود.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓گرفتن #مزد و #اجرت در برابر مشاغل مرتبط با دین
❓میدانیم پیامبران الهی با تمام تحمل آن همه سختیها و رنجها بابت ابلاغشان و نصیحتهای افراد، هیچگاه از غیر خدا مزدی نطلبیدند. حال سؤال این است: اگر کسی بخواهد رشته فلسفه اسلامی یا #معارف_الهی یا #قرآن را تحصیل نموده و بعدها به عنوان #استاد_دانشگاه یا #حوزه یا #معلم_مدرسه، کار نماید پاسخ بفرمائید: آیا بعداً مورد مؤاخذه قرار نمیگیرد که چرا تو از خدا و دین خدا و اینطور مسائل صحبت میکردی ولی در عوضش پول میگرفتی؟ آیا کسی میتواند این رشتهها را به عنوان #شغل خود انتخاب نماید؟ با آن دسته از احادیث با این مضمون که؛ «کسی که از راه دین امرار معاش کند پستترین مردم است»(یا شاید دارای صفت بدی شبیه آن)، چه باید کرد؟
🍃🌺اگر تعلیم و تعلّم معارف الهی را تنها وسیلهای برای کسب ریاست و موقعیت اجتماعی و درآمد و دنیاطلبی در نظر بگیریم؛ این کار پسندیدهای در نظر پروردگار نیست، اما این بدان معنا نیست که هرگاه سخن از آموختن و آموزش مباحث دینی به میان آمد، دیگر نباید سخن از مزد و اجرت گفت؛ زیرا در غیر این صورت عباداتی؛ مانند نماز و روزه استیجاری، حج نیابتی و... معنا نخواهد داشت.
بهعلاوه؛ در جامعه شغلهایی وجود دارد که نظم، قوام و استحکام جامعه به انجام آنها وابسته است. این مشاغل باید به صورت فردی یا جمعی انجام گیرد؛ مانند آموزش و تبلیغ معارف دینی، پزشکی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و... . سیره رایج انسانها در همه جوامع نیز حاکی از این است که به کارها و وظایف و مسئولیتهای شغلی خود معیشتگرایانه نگریسته و در ازای ارائه خدمات شغلی خود مزد و اجرت مطالبه میکنند.
بر اساس فقه اسلامی نیز؛ بر مبنای سیره مستمر متصل به زمان معصوم، تمام فقهای امامیه گرفتن اجرت بر اینگونه واجبات(واجبات نظامیه) را جایز دانستهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32493
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓حکم #وقف_فضولی چیست؟
🍃🌺اگر شخصی مالی را بدون اجازه مالک آن #وقف کند، وقف #فضولی گفته میشود و به تنهایی هیچ تأثیری ندارد.
البته برخی مراجع – تنها در صورت اجازه مالک – آن را نافذ میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39324
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din