eitaa logo
احکام دین 📚
134.9هزار دنبال‌کننده
12.2هزار عکس
2.4هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
کردن انواع چه حکمی دارد؟ 🍃🌺معیار در این گونه امور، قوانین مربوطه است، که چنانچه خلاف قوانین و مقررات باشد، جایز نیست. همچنین حتی اگر در این زمینه وجود نداشته باشد،سزاوار نیست اقدام به هک کردن سایتهایی نمود که فعالیت مشروعی دارند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💕 حکم شک در ابطال عقد موقت 💕 ❓من دو سال پیش با مردی دوست بودم که بدون اجازه پدرم با هم صیغه کرده بودیم و من باکره بودم. دو سال است که با آن مرد ارتباطی ندارم ولی الآن شک کردم که در صیغه‌ای که با آن مرد خوانده بودم مدتی مشخص کردیم یا نه؟ حالا، به تازگی با مردی دیگر ازدواج کردم، اما نمی‌دانم باتوجه به صیغه‌ای که با مرد قبلی داشتم، ازدواج کنونی‌ام درست است یا نه؟ لازم به ذکر است، اگر نیاز باشد که مردی که دوسال پیش با او صیغه کردم مدت زمان باقی مانده را ببخشد و دوباره عقد کنونی ام خوانده شود، آبرویم درخطر می‌افتد. 🍃🌺اکثر فقها، ازدواج موقتِ دختر را بدون اجازه‌ی پدر (بنابر احتیاط واجب) باطل می‌دانند، ولی می‌گویند دختر باید احتیاط کند و تا پایان مدت عقد، نکند و یا مرد، باقی مدت را ببخشد. لذا در فرض سؤال، دو راه‌کار برای شما است: 🍃🌺1. به مرجعی (مانند آیت الله سیستانی) رجوع کنید که فتوی به بطلان ازدواج بدون اذن پدر را می‌دهد و در این مسئله احتیاط ندارد. که در این صورت ازدواج مجدد شما صحیح است. 🍃🌺2. هر چند بدون تعیین مدت باطل است، اما با توجه به شک شما در این باره، این موضوع را از مرد قبلی جویا شوید، که در صورت اتمام مدت عقد قبلی، ازدواج مجدد شما صحیح است و در غیر این صورت مرد قبلی باید مدت را ببخشد و بعد از آن به شکلی که مرد دوم هم مشکوک نشود (مانند تجدید عقد در اماکن متبرکه)، عقد جدیدی خوانده شود. در هر حال برخی از فقها در این باره می‌گویند، اگر الآن شک کند که در زمان خواندن عقد موقت، زمان را مشخص کرده بودند یا نه، این عقد از ابتدا باطل محسوب می‌شود و در هر صورت عقد دوم صحیح است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌍مالکیت اراضی و بستر رودخانه‌ها از آنِ کیست؟ ❓در سال 1347 با تصویب آب بستر و انهار و مسیلها با اعلام اینکه حدود آن از جانب دولت تعیین خواهد شد در مالکیت دولت قرار گرفت ودر قانون توزیع عادلانه مصوب 1361 نیز در اختیار حکومت اسلامی قرار گرفت .سوال:ماهیت این اراضی چیست؟و اینکه اگر این اراضی جزو انفال هستند آیا تملک و اخذ سند مالکیت آن به تاریخ قبل از قانون 1347 شرعی است؟اصولاً اراضی آباد بالاصاله را کسی می‌تواند تملک کند و سند بگیرد؟ 🍃🌺به طور کلی این جزو بوده و در اختیار است و لازم است در این امور، به مقتضای قوانین عمل شود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
هدیه دادن جانماز از پول غیر حلال ❓ من چند سال پیش یک جانماز به کسی هدیه دادم، حالا شک دارم که آن را با پول خریدم یا ؟ آیا اگر با پول حرام باشد، نماز آن شخص باطل است؟ آیا باید به او گفت؟ 🍃🌺در فرض سؤال او در این صحیح است و گفتن هم لازم نیست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓آیا ذبح حیوانی که آماده جفت‌گیری است، حرام است؟ ❓آیا طبق حدیث زیر کردن حیوان ماده که تازه ازدواج کرده است حرام است؟ فقها در ذیل این روایت چه می‌گویند؟ می‌گوید: «رسول خدا(ص) از ذبح کردن حیوانی که حالت آمیزش دارد نهی فرموده است». و یکی از شرایط ذبح حیوان این است که؛ شهوت او قابل کنترل باشد. 🍃🌺در در مسئله ذبح حیوان، شرطی تحت عنوان این‌که شهوت آن قابل کنترل نباشد، وجود ندارد و این شرط در شرائط ذبح حیوان ذکر نشده است. بنابراین، اگر حیوانی که آماده جفت‌گیری است را ذبح کنند، گوشت آن حرام نخواهد بود اگر چه برخی از اقوال اشاره به کراهت آن دارد که در ادامه خواهد آمد. با این حال، دو روایت در منابع ذکر شده است که در مرحله اول ممکن است از ظاهر آنها خلاف این حکم به دست آید؛ لذا این دو روایت را به صورت مجزا بررسی می‌کنیم: 🍀الف. روایت اول؛ امام صادق(ع) فرمود: «نَهَى رَسُولُ اللَّهِ عَنْ أَكْلِ لَحْمِ الْفَحْلِ وَقْتَ اغْتِلَامِهِ»؛ پیامبر(ص) از خوردن حیوان نر که شهوت آن فوران کرده، نهی کرده است. «اغتلام» به معنای شدّت شهوت و آمادگی برای جفت‌گیری است. به بیان علامه مجلسی؛ مشهور فقها این روایت را ضعیف دانسته‌اند و از آن‌جا که محتوای ظاهری این متن، ضعیف بوده و مشهور بدان عمل نکرده‌اند؛ لذا برخی از علما نهی در روایت را نهی تنزیهی دانسته و آن‌را حمل بر کراهت کرده‌اند. بنابراین، حداکثر مطلبی که می‌توان از این روایت به دست آورد کراهت ذبح حیوانی است که شهوت آن زیاد شده و آماده جفت‌گیری است. برای این حکم به کراهت می‌توان حکمت‌هایی را در نظر گرفت: 🔹1. در اسلام تلاش شده، ذبح حیوان در حالتی باشد که کم‌ترین عذاب و درد روحی و جسمی به حیوان وارد شود. از این نظر، ذبح حیوانی که دنبال جفت بوده و طبیعتاً در حالت عادی نیست، چندان مناسب نمی‌باشد. 🔹2. در حالتی که شهوت وجود حیوان را در بر می‌گیرد، تمام اعضای بدن او، از حالت عادی خارج بوده و ممکن است ترشحات خاصی که در این حالت، در بدن پخش می‌شوند، گوشت حیوان را از حالت مناسب خارج کنند. 🔹3. این احتمال نیز وجود دارد که به دلیل جلوگیری از کاهش جمعیت حیوانات حلال گوشت، چنین توصیه‌ای ارائه شده باشد. به هر حال، ظاهر این توصیه تنها در مورد حیوانات نر است. 🍀ب. روایت دوم؛ امام صادق(ع) می‌فرماید: «از امیر المؤمنین علی(ع) در مورد چهارپایانی که مورد آمیزش قرار گرفته‌اند، سؤال شد. ایشان در پاسخ فرمود: گوشت و شیرشان حرام می‌باشد». اتفاق فقها و محدّثان بر این است که این روایت در مورد حیوانی است که انسان با او نزدیکی کرده است. این حیوان در فرض مذکور حتی اگر در ابتدا حلال گوشت و قابل ذبح باشد، تبدیل به حیوانی حرام گوشت شده و از گوشت و شیر آن نمی‌توان خورد. این حیوان باید ذبح شود و پس از آن، لاشه آن‌را نیز باید سوزاند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/id23438 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️آیا و در مکروه است؟ ❓شنیده‌ام که خوردن خوراکی بر سر مزارها و قبرستان‌ها مکروه است، آیا صحیح است؟ 🍃🌺بنابر تحقیق و جست‌وجو؛ روایتی که خصوص غذا خوردن را در قبرستان ناپسند بداند یافت نشد. البته روایاتی وجود دارد که از آن برداشت می‌شود که هنگام دیدن یک جنازه و یا عبور در قبرستان، باید به مرگ اندیشید و از اموری مانند خنده که در حالت عادی مجاز است، خودداری کرد. امام علی(ع) دنبال جنازه‌اى می‌رفت شنید مردى می‌خندد، فرمود: «گویا مردن در این جهان را براى غیر ما ثبت کرده‌اند، و انگار حق بر غیر ما واجب شده، و خیال می‌کنى مردگانى که می‌بینیم مسافرانى هستند که به زودى به جانب ما باز می‌گردند، آنان را در قبرهایشان می‌نهیم و ارث‌شان را می‌خوریم، گویى ما پس از آنها جاودان خواهیم بود، که پندِ پند دهندگان را از یاد بردیم، و به هر آفت و زیانی گرفتار شدیم». همچنین طبق روایتی از رسول خدا(ص)؛ خدای تعالی یکی از چیزهایی که مکروه و ناخوش شمرده، «میان قبرستان خندیدن» است. خوردن غذا اگر انسان را به انداخته و او را از تفکر و تدبر در و بازدارد، از همین باب، ناپسند خواهد بود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓گرفتن و در برابر مشاغل مرتبط با دین ❓می‌دانیم پیامبران الهی با تمام تحمل آن همه سختی‌ها و رنج‌ها بابت ابلاغشان و نصیحت‌های افراد، هیچ‌گاه از غیر خدا مزدی نطلبیدند. حال سؤال این است: اگر کسی بخواهد رشته فلسفه اسلامی یا یا را تحصیل نموده و بعدها به عنوان یا یا ، کار نماید پاسخ بفرمائید: آیا بعداً مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرد که چرا تو از خدا و دین خدا و این‌طور مسائل صحبت می‌کردی ولی در عوضش پول می‌گرفتی؟ آیا کسی می‌تواند این رشته‌ها را به عنوان خود انتخاب نماید؟ با آن دسته از احادیث با این مضمون که؛ «کسی که از راه دین امرار معاش کند پست‌ترین مردم است»(یا شاید دارای صفت بدی شبیه آن)، چه باید کرد؟ 🍃🌺اگر تعلیم و تعلّم معارف الهی را تنها وسیله‌ای برای کسب ریاست و موقعیت اجتماعی و درآمد و دنیاطلبی در نظر بگیریم؛ این کار پسندیده‌ای در نظر پروردگار نیست، اما این بدان معنا نیست که هرگاه سخن از آموختن و آموزش مباحث دینی به میان آمد، دیگر نباید سخن از مزد و اجرت گفت؛ زیرا در غیر این صورت عباداتی؛ مانند نماز و روزه استیجاری، حج نیابتی و... معنا نخواهد داشت. به‌علاوه؛ در جامعه شغل‌هایی وجود دارد که نظم، قوام و استحکام جامعه به انجام آنها وابسته است. این مشاغل باید به صورت فردی یا جمعی انجام گیرد؛ مانند آموزش و تبلیغ معارف دینی، پزشکی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و... . سیره رایج انسان‌ها در همه جوامع نیز حاکی از این است که به کارها و وظایف و مسئولیت‌های شغلی خود معیشت‌گرایانه نگریسته و در ازای ارائه خدمات شغلی خود مزد و اجرت مطالبه می‌کنند. بر اساس فقه اسلامی نیز؛ بر مبنای سیره مستمر متصل به زمان معصوم، تمام فقهای امامیه گرفتن اجرت بر این‌گونه واجبات(واجبات نظامیه) را جایز دانسته‌اند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32493 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❓حکم چیست؟ 🍃🌺اگر شخصی مالی را بدون اجازه مالک آن کند، وقف گفته می‌شود و به تنهایی هیچ تأثیری ندارد. البته برخی مراجع – تنها در صورت اجازه مالک – آن را نافذ می‌دانند. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39324 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️وساطت در زن و شوهری باشد ❓مادری داشتم که به یک نفر شده بود آن مرد بود و در خانه بساط پخت مشروب مشاهده کرده بودم من به کمک دامادمون آن ها را از هم جدا کردیم الان من عذاب وجدان دارم که آیا گناهی بر من آمده یا نه لطفاً مرا راهنمایی کنید. 🍃🌺پیش از پاسخ به پرسش بیان روایاتی در این زمینه خالی از لطف نیست. ☀️الف. پیامبر (ص) ده کس را درباره شراب کرده است: 1. آن که درختش را (به قصد تهیه شراب) مىکارد، 2. کسى که آن را نگهبانى مىکند، 3. آن که انگورش را مىفشارد (شراب تهیه می‌کند)، 4. خورنده، 5. ساقى، 6. حمال، 7. تحویلدار، 8. فروشنده، 9. مشترى 10. آن‌که پولش را مىخورد. ☀️ب. پیامبر خدا (ص) فرمود: هر کس به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد، بر سر سفرهاى ننشیند که در آن شراب باشد. ❣با توجه به روایات بالا و روایات بسیاری که بر خباثت شراب، شراب خوار، تهیه کننده شراب و ... دلالت دارد به نظر می رسد کار درستی انجام داده اید ولی توجه داشته باشید که مادرتان را نرنجانید و او را از این مسائل آگاه نمایید. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34319 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️دست زدن به اجساد مومیایی در درس اناتومی باعث غسل میشود؟ ❓در درس نیاز داریم با اجساد شده و استخوان‌های واقعی کار کنیم سؤالم این است که آیا بعد از دست زدن به و نیاز به هست؟ استادمان می‌گفت جنازه‌ها مربوط به افراد بی‌ هویت هستند، اما من ‌نمی‌دانم این افراد غسل داده شده‌اند یا نه؟ آیا وقتی نمی‌دانیم باید بنا را بر پاکی استخوانها و اجساد بگذاریم؟ 🍃🌺اگر کسى؛ بدن انسان مرده‌اى را که سرد شده و غسلش نداده‌اند [چه مسلمان باشد و چه کافر] مسّ کند یعنى جایى از بدن خود را به آن برساند باید غسل مسّ میّت نماید، (چه در خواب مسّ کند چه در بیدارى با اختیار مسّ کند یا بى‌اختیار) حتى اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میّت برسد باید غسل کند ولى اگر حیوان مرده‌اى را مسّ کند غسل بر او واجب نیست. پس اگر میّت را غسل داده باشند مسّ بدن و استخوان او غسل ندارد، ولی اگر غسل دادن میّت، احراز نشود و انسان در آن شک داشته باشد، با مسّ جسد یا اجزاء آن، ، بر فرد واجب مى‌شود، و نماز بدون غسل مسّ میّت صحیح نیست. ولى اگر اصل غسل میّت احراز شود و شک در صحت آن داشته باشد، با مسّ جسد یا بعضى از اجزاى آن، غسل مسّ میّت واجب نمى‌شود. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39828 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️بوسیدن دست نامحرم برای احترام ❓در در بعضی اقوام رسم است که دست را می‌بوسند و گاهی اتفاق می‌افتد که دختران دست مردان بزرگ و پسران دست خانم‌های بزرگ را که قرابتی بین هم دارند ولی شرعی نیستند، می‌بوسند. تکلیف در این زمینه چیست؟ 🍃🌺اگر نباشند اشکال ندارد، در غیر این‌صورت و بر دست جایز نیست و در این‌باره باید آنها را با آشنا کنیم. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38817 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
♦️کِل زدن در عروسی چه حکمی دارد؟ ❓ در چه حکمی دارد؟ حتی اگر در مراسم زنانه باشیم و صدای کل به گوش نرسد چگونه است؟ 🍃🌺نظر مراجع تقلید در این زمینه آن است که اگر مستلزم نبوده و نامحرم هم صدای آنها را نشنود به خودی خود اشکال ندارد. برخی از فقها نیز معتقدند اگر نامحرم هم بشنود ولی موجب وی نباشد، باز هم اشکالی ندارد. https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27323 👇 https://eitaa.com/ahkam_din