❓گرفتن #مزد و #اجرت در برابر مشاغل مرتبط با دین
❓میدانیم پیامبران الهی با تمام تحمل آن همه سختیها و رنجها بابت ابلاغشان و نصیحتهای افراد، هیچگاه از غیر خدا مزدی نطلبیدند. حال سؤال این است: اگر کسی بخواهد رشته فلسفه اسلامی یا #معارف_الهی یا #قرآن را تحصیل نموده و بعدها به عنوان #استاد_دانشگاه یا #حوزه یا #معلم_مدرسه، کار نماید پاسخ بفرمائید: آیا بعداً مورد مؤاخذه قرار نمیگیرد که چرا تو از خدا و دین خدا و اینطور مسائل صحبت میکردی ولی در عوضش پول میگرفتی؟ آیا کسی میتواند این رشتهها را به عنوان #شغل خود انتخاب نماید؟ با آن دسته از احادیث با این مضمون که؛ «کسی که از راه دین امرار معاش کند پستترین مردم است»(یا شاید دارای صفت بدی شبیه آن)، چه باید کرد؟
🍃🌺اگر تعلیم و تعلّم معارف الهی را تنها وسیلهای برای کسب ریاست و موقعیت اجتماعی و درآمد و دنیاطلبی در نظر بگیریم؛ این کار پسندیدهای در نظر پروردگار نیست، اما این بدان معنا نیست که هرگاه سخن از آموختن و آموزش مباحث دینی به میان آمد، دیگر نباید سخن از مزد و اجرت گفت؛ زیرا در غیر این صورت عباداتی؛ مانند نماز و روزه استیجاری، حج نیابتی و... معنا نخواهد داشت.
بهعلاوه؛ در جامعه شغلهایی وجود دارد که نظم، قوام و استحکام جامعه به انجام آنها وابسته است. این مشاغل باید به صورت فردی یا جمعی انجام گیرد؛ مانند آموزش و تبلیغ معارف دینی، پزشکی، اقتصادی، نظامی، امنیتی و... . سیره رایج انسانها در همه جوامع نیز حاکی از این است که به کارها و وظایف و مسئولیتهای شغلی خود معیشتگرایانه نگریسته و در ازای ارائه خدمات شغلی خود مزد و اجرت مطالبه میکنند.
بر اساس فقه اسلامی نیز؛ بر مبنای سیره مستمر متصل به زمان معصوم، تمام فقهای امامیه گرفتن اجرت بر اینگونه واجبات(واجبات نظامیه) را جایز دانستهاند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa32493
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓حکم #وقف_فضولی چیست؟
🍃🌺اگر شخصی مالی را بدون اجازه مالک آن #وقف کند، وقف #فضولی گفته میشود و به تنهایی هیچ تأثیری ندارد.
البته برخی مراجع – تنها در صورت اجازه مالک – آن را نافذ میدانند.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39324
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️وساطت در #جدایی زن و شوهری #شرابخوار باشد
❓مادری داشتم که به یک نفر #صیغه شده بود آن مرد #معتاد بود و در خانه بساط پخت مشروب مشاهده کرده بودم من به کمک دامادمون آن ها را از هم جدا کردیم الان من عذاب وجدان دارم که آیا گناهی بر من آمده یا نه لطفاً مرا راهنمایی کنید.
🍃🌺پیش از پاسخ به پرسش بیان روایاتی در این زمینه خالی از لطف نیست.
☀️الف. پیامبر (ص) ده کس را درباره شراب #لعنت کرده است:
1. آن که درختش را (به قصد تهیه شراب) مىکارد،
2. کسى که آن را نگهبانى مىکند،
3. آن که انگورش را مىفشارد (شراب تهیه میکند)،
4. خورنده،
5. ساقى،
6. حمال،
7. تحویلدار،
8. فروشنده،
9. مشترى
10. آنکه پولش را مىخورد.
☀️ب. پیامبر خدا (ص) فرمود: هر کس به خدا و روز قیامت ایمان داشته باشد، بر سر سفرهاى ننشیند که در آن شراب باشد.
❣با توجه به روایات بالا و روایات بسیاری که بر خباثت شراب، شراب خوار، تهیه کننده شراب و ... دلالت دارد به نظر می رسد کار درستی انجام داده اید ولی توجه داشته باشید که مادرتان را نرنجانید و او را از این مسائل آگاه نمایید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa34319
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️دست زدن به اجساد مومیایی در درس اناتومی باعث غسل میشود؟
❓در درس #آناتومی نیاز داریم با اجساد #مومیایی شده و استخوانهای واقعی کار کنیم سؤالم این است که آیا بعد از دست زدن به #استخوان و #جنازه نیاز به #غسل هست؟ استادمان میگفت جنازهها مربوط به افراد بی هویت هستند، اما من نمیدانم این افراد غسل داده شدهاند یا نه؟ آیا وقتی نمیدانیم باید بنا را بر پاکی استخوانها و اجساد بگذاریم؟
🍃🌺اگر کسى؛ بدن انسان مردهاى را که سرد شده و غسلش ندادهاند [چه مسلمان باشد و چه کافر] مسّ کند یعنى جایى از بدن خود را به آن برساند باید غسل مسّ میّت نماید، (چه در خواب مسّ کند چه در بیدارى با اختیار مسّ کند یا بىاختیار) حتى اگر ناخن و استخوان او به ناخن و استخوان میّت برسد باید غسل کند ولى اگر حیوان مردهاى را مسّ کند غسل بر او واجب نیست.
پس اگر میّت را غسل داده باشند مسّ بدن و استخوان او غسل ندارد، ولی اگر غسل دادن میّت، احراز نشود و انسان در آن شک داشته باشد، با مسّ جسد یا اجزاء آن، #غسل_مسّ_میّت، بر فرد واجب مىشود، و نماز بدون غسل مسّ میّت صحیح نیست. ولى اگر اصل غسل میّت احراز شود و شک در صحت آن داشته باشد، با مسّ جسد یا بعضى از اجزاى آن، غسل مسّ میّت واجب نمىشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa39828
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️بوسیدن دست نامحرم برای احترام
❓در #افغانستان در بعضی اقوام رسم است که دست #بزرگان را میبوسند و گاهی اتفاق میافتد که دختران دست مردان بزرگ و پسران دست خانمهای بزرگ را که قرابتی بین هم دارند ولی #مَحرم شرعی نیستند، میبوسند. تکلیف در این زمینه چیست؟
🍃🌺اگر #بالغ نباشند اشکال ندارد، در غیر اینصورت #دست_دادن و #بوسه بر دست #نامحرم جایز نیست و در اینباره باید آنها را با #فرهنگ_اسلامی آشنا کنیم.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa38817
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️کِل زدن در عروسی چه حکمی دارد؟
❓#کِل_زدن در #عروسی چه حکمی دارد؟ حتی اگر در مراسم زنانه باشیم و صدای کل به گوش #نامحرم نرسد چگونه است؟
🍃🌺نظر مراجع تقلید در این زمینه آن است که اگر مستلزم #مفسده نبوده و نامحرم هم صدای آنها را نشنود به خودی خود اشکال ندارد. برخی از فقها نیز معتقدند اگر نامحرم هم بشنود ولی موجب #تحریک وی نباشد، باز هم اشکالی ندارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa27323
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️برآمدگی داشتن موی خانمها اشکال دارد؟
❓منظور پیامبر درباره اینکه زنانی که موهایشان مانند #کوهان_شتر است #لعنت میشوند چیست؟ اگر موها پوشیده باشند ولی از روی #روسری #برآمدگی آنها معلوم باشد هم چنین است؟
🍃🌺در برخی از نقلها از پیامبر گرامی اسلام(ص) درباره برخی از زنان اینگونه آمده است: «إذا رأیتم اللاتی ألفین على رؤوسهن مثل أسنمة البعر فأعلموهن أنه لا تقبل لهن صلاة»؛ وقتی زنانی را دیدید که بر بالای سر خود مانند کوهان شتر قرار دادهاند، به آنها بگویید که هیچکدام از نمازهایشان قبول نمیشود. در روایت دیگری آمده است: «صِنْفَانِ مِنْ أَهْلِ النَّارِ... وَنِسَاءٌ کَاسِیَاتٌ عَارِیَاتٌ مُمِیلَاتٌ مَائِلَاتٌ، رُءُوسُهُنَّ کَأَسْنِمَةِ الْبُخْتِ الْمَائِلَةِ، لَا یَدْخُلْنَ الْجَنَّةَ، وَلَا یَجِدْنَ رِیحَهَا...» دو گروه از اهل آتش هستند که من آنها را ندیدهام... گروه دوم زنانی هستند که پوشیده ولی عریاناند. گمراهکننده و گمراهاند. سرهایشان مانند کوهان شتر خراسانی مائل و کج است. این زنان نه وارد بهشت میشوند و نه بوی آن را استشمام خواهند کرد. چند نکته در توضیح این روایات، قابل ذکر است:
1. این روایات در کتب اهل سنت نقل شده و در منابع شیعه مطلبی در این باره وجود ندارد.
2. پوشاندن مو به طور کامل کافی است و پیدا بودن برجستگی زیر پوشش به خودی خود اشکال ندارد، مگر اینکه تبعاتی منفی مانند انگشتنما شدن و... داشته باشد. البته گفتنی است که این نوع از پوشش لازمهاش بیعفتی و بیبند و باری نیست، اما زنان متدین و مؤمن از اینگونه کارها دوری میکنند.
3. به نظر میرسد که علت جهنمی شدن این افراد و قبول نشدن نمازهایشان، صرف شکل ظاهری آنان نیست، بلکه همانطور که در روایت دوم آمده، این عقوبت به خاطر نوع پوششان و گمراه بودن آنان است و بیان شکل سَر این افراد، یا به عنوان یکی از نشانههای این اشخاص ذکر شده یا اینکه چون علت ساختن چنین ظاهری برای خود، گمراهی بوده و با قصد حرام مثل جلب نامحرم و اشاعه فساد انجام گرفته، مذموم واقع شده است.
4. اینکه در روایت، به کوهان شتر اشاره شده، نشان از برآمدگی و برجستگی زیادی دارد که با برجستگی موها در حالت عادی متفاوت است. از اینرو میتوان گفت که این روایت شامل آن برآمدگی معمولی موهای زنان نمیشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa36746
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️بوسیدن زن و شوهر در مقابل دیگران
❓حکم #بوسیدن زن و شوهر در مقابل دیگران (مثلاً برای خداحافظی و یا در اعیاد) چیست؟
🍃🌺هر چند این کار به خودی خود اشکال شرعی ندارد، اما جهات دیگری چون #عرف منطقه، #محرم و یا #نامحرم بودن حاضران، نوع بوسیدن و ... نیز باید ملاحظه شود و چنانچه #مفسدهای داشته باشد از آن پرهیز شود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa25847
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️من طراح #انیمیشن هستم آیا میتوانم پروژه ام را بدون #رضایت صاحب کارم به مشتریهای دیگرم ارائه دهم؟
❓من #طراح_انیمیشن هستم. یک سال و نیم روی پروژهای برای یک تهیه کننده کار میکردم. الآن که پروژه تمام شده است، من از تهیه کننده درخواست یک نمونه از کاری را که انجام دادهام، میکنم و او حاضر نیست نمونه کاری را که خودم در آن شرکت داشتهام به من دهد. لازم به ذکر است که من برای گرفتن کارهای دیگر و توسعه کارم، به این نمونه کار نیاز دارم. از طرفی کارگردان آن پروژه که انسان مقیدی نبود یک نمونه از کار را برای خودش برداشته است. آیا من میتوانم بدون اجازه تهیه کننده (با توجه به این که برای نشان دادن کار به مشتریهایم نیاز مبرم به این نمونه دارم)، آن نمونه را از کارگردان بگیرم؟ لازم به ذکر است که این نمونهی کار بجز ارائه به مشتریان برای دیدن توانائیهای کاریم، هیچ منفعت مادی دیگری برای من ندارد.
🍃🌺با توجه به اینکه تهیه کننده، صاحب کار به شمار میآید، هرگونه استفاده از پروژهی مذکور باید با رضایت وی صورت پذیرد. البته برخی از فقها در این باره میگویند، تنها در صورتی این موضوع دارای اشکال است که تهیه کننده از ابتدا در قراردادش شرط عدم استفاده بدون اجازه وی را کرده باشد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa37023
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️با شرط عدم طلاق و یا بازپس گرفتن چندین برابر #مهریه در صورت طلاق، آیا زن میتواند مهریه اش را به شوهرش ببخشد؟
❓زن بعد از عقد #نکاح با یک شرط مهریهاش را به شوهرش میبخشد: زن در شرطش اینطور میگوید: من مهرم را با این شرط به تو میبخشم که اگر مرا #طلاق دهی ده برابر این #مهر را از تو طلب خواهم نمود، آیا همچنین شرطی صحیح است؟
🍃🌺در صورتی که زن، بخشش مهریهاش را مشروط به عدم طلاق کند، صحیح است و اگر زوج او را طلاق دهد، میتواند مهریهاش را پس بگیرد. البته شرط گرفتن چند برابر مهریه در صورت طلاق؛ اگرچه بنابر نظر برخی از مراجع عظام، صحیح است ولی بنابر نظر برخی از مراجع، این شرط را باید در ضمن عقد لازمی مانند بیع(خرید و فروش) یا صلح، انجام دهد.
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:
💠حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
مهریه، در صورتی که به ذمه شوهر بوده و آنرا بخشيده است قابل بازگشت نيست، مگر اينکه بخشيدن به قصد ادامه زوجيت بوده ولی زوج بخواهد او را طلاق دهد که در اين صورت میتواند باز پس بگيرد.
💠حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
صحیح است.
💠حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
شرط به نحو مذکور در سؤال چون منجز نیست و معلق است صحیح نیست و برای روشن شدن مسئله لازم است به دو نکته توجه کنید؛ یکی اینکه باید شرط در ضمن عقد لازمی مانند بیع و صلح ذکر شود و شرط ابتدایی لازم الوفاء نیست. دیگر اینکه منجز و قطعی باشد و اگری نباشد. بنابراین اگر در ضمن عقد لازمی زن بگوید من مهریه را به تو بخشیدم و شرط میکنم که در صورت طلاق دادن ده برابر مهریه به من بدهی و زوج هم بگوید قبول کردم، در این صورت بر زوج واجب است عمل به شرط نماید.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/az21633
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
♦️اگر در منزل مقداری از داروهای مصرفی در پایان سالِ خمسی باقی بماند، آیا خمس دارد؟
❓اگر کسی #دارو را قبل از #سال_خمسی خریده باشد و در حال استفاده باشد و سر سال خمسی آن دارو باقی مانده باشد در دو صورت زیر چه حکمی دارد :الف ) به استفاده ی آن کماکان نیاز داشته باشد. ب) به باقی مانده آن دیگر نیاز نداشته باشد،اگر هیچ مقدار را قبل از سال خمسی استفاده نکرده باشد چطور ؟
🍃🌺خرید دارو؛ که به علت نیاز و احتیاج است، خمس ندارد، علاوه بر این که؛ بعد از باز شدن و استفاده از مالیت میافتد و حتی در صورت مصرف نشدن از شما خریده نمیشود، بنابراین چیزی که مالیت نداشته باشد، خمس ندارد. بله! اگر دارویی مصرف نشده باشد و مالیت هم داشته باشد، یا برخی از داروهای کمیاب و حیاتی؛ در صورتی که استفاده نشده باشد، را میتوان فروخت، که در این صورت اگر تا پایان سال خمسی استفاده نشود؛ #خمس دارد.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa31460
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
❓#واجبات_نماز کدام است؟
🍃🌺 #نماز از مهمترین عبادتها در #اسلام محسوب میشود. این عبادت از اجزای متعددی تشکیل شده که برخی از آنها مستحب و برخی دیگر واجب است. برخی از این #واجبات نیز به عنوان #رکن نماز محسوب میشوند.
🔶واجبات نماز که تعدادشان به عدد یازده میرسد عبارتند از:
🔸1. #نیّت: بدین معنا که باید نماز را به قصد تقرّب به خدا یا به قصد اجرای دستور او بخواند. ولی لازم نیست که نیّت خود را به زبان بگوید.
🔸2. #تکبیرة_الاحرام: یعنی گفتن «الله اکبر».
🔸3. #قیام: برای کسی که توانایی ایستادن دارد، واجب است که نماز خود را به صورت ایستاده بخواند. این قیام شامل زمان گفتن تکبیرة الاحرام، قرائت و بعد از اتمام رکوع، میشود.
🔸4. #قرائت: یعنی خواندن سوره حمد و یک سوره کامل بعد از آن، در رکعتهای اول و دوم.
🔸5. #ذکر: یعنی گفتن اذکار مخصوص در حال رکوع، سجده و ... است.
🔸6. #رکوع: لازم است که در هر رکعت، بعد از قرائت حمد و سوره و یا #تسبحات_اربعه، نماز گزار به رکوع برود. در رکوع باید به اندازهای خم شود که کف دست به زانوها برسد. در رکوع گفتن هر ذکری کافی است، مثل اینکه بگوید: (سُبحانَ رَبِّی العَظیم وَ بِحَمدِه)
🔸7. #سجده: واجب است که بعد از بجا آوردن رکوع و قیام بعد از آن، به سجده رفته و در سجده هفت قسمت از بدن بر زمین قرار بگیرد؛ پیشانی، کف دو دست، هر دو زانو، و دو انگشت بزرگ پا. همچنین واجب است که پیشانی را بر چیزی بگذارد که سجده بر آن صحیح است؛ مانند خاک، سنگ، چوب و... . در سجده گفتن هر ذکری کافی است، مثل اینکه بگوید: (سُبحانَ رَبِّی الاَعلی وَ بِحَمدِه)
🔸8. #تشهد: بعد از انجام دو سجده در رکعت دوم و چهارم نماز، واجب است که به وحدانیت خدا و رسالت پیامبر شهادت داده شود و نیز فرستادن صلوات بر پیامبر و خاندانش واجب است. مقدار واجب تشهد این است: «أشهَدُ أن لا إلهَ إلّا اللّٰهُ وَحدَه لا شَریکَ له و أشهدُ أنّ محمّداً عبدُه وَ رسولُه، اللّهمَّ صلِّ على محمّدٍ و آلِ محمّدٍ».
🔸9. #سلام: بعد از تشهد رکعت آخر نماز مستحب است در حالى که نشسته و بدن آرام است بگوید: «السَّلٰامُ عَلَیْکَ ایُّهَا النَّبِىُّ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَکٰاتُهُ» و بعد از آن باید بگوید: «السَّلامُ عَلیْکُمْ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَ بَرَکٰاتُهُ» یا بگوید: «السَّلامُ عَلَیْنٰا وَ عَلَى عِبٰادِ اللّٰه الصّالِحِینَ».
🔸10. #ترتیب: باید افعال نماز را با همان ترتیبی که ذکر شده، انجام دهد و اگر عمداً ترتیب نماز را به هم بزند، مثلاً سوره را پیش از حمد بخواند، یا سجود را پیش از رکوع بجا آورد، نماز باطل میشود.
🔸11. #موالات: یعنى کارهاى نماز مانند رکوع و سجود و تشهد را پشت سر هم بجا آورد و چیزهایى را که در نماز میخواند به طورى که معمول است پشت سر هم بخواند و اگر به قدرى بین آنها فاصله بیندازد که نگویند نماز میخواند، نمازش باطل است.
در بین این واجباتی که نام برده شد، پنج مورد از آن رکن هستند. بدین معنا که حتی اگر از روی فراموشی و غیر عمد، انجام نگیرد یا بیش از یک مرتبه انجام شود، موجب باطل شدن نماز میشود. در حالی که دیگر واجبات نماز، اگر سهواً فراموش شوند یا تکرار شوند، موجب باطل شدن نماز نمیشوند.
🔷 #ارکان نماز عبارتند از:
🔹1. #نیت.
🔹2. #تکبیرة_الاحرام.
🔹3. #قیام؛ هم قیام هنگام گفتن تکبیرةالاحرام و هم قیام متصل به رکوع؛ یعنی قیام قبل از انجام رکوع.
🔹4. رکوع.
🔹5. دو سجده: یعنی هر دو سجده با هم یک رکن حساب میشود. بنا بر این، اگر به صورت غیر عمد، به جای دو سجده یک سجده یا سه سجده انجام دهد، نماز باطل نمیشود.
https://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa40110
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din