eitaa logo
احکام دین 📚
135.6هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
2.4هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 حقوق زائر امام حسین از زبان امام حسین علیه‌السلام 💎 علیه‏‌السلام در کلامی نورانی در مورد حقوق زائرینش می‌فرمایند: 🌼«وَ حَقیقٌ عَلَى اللّه‏ِ اَنْ لا یَاْتیَنى مَکْرُوبٌ اِلاّ اَرُدَّهُ وَ اَقْلِبَهُ اِلى اَهْلِهِ مَسْرورا» «و بر خداوند است که هیچ گرفتارى به زیارت من نیاید، مگر آنکه او را شادمان بازگردانده و به خانواده‌‏اش برساند». 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 💬در یکی از حساب‌های من، هم حقوق حلالم وجود داره و هم مقداری پول حرام و دزدی. آیا می‌تونم نیت کنم پول‌هایی که از خودپرداز می‌گیرم، از اون قسمت حلالش برداشت بشه؟ 🔹 آیات عظام رهبری، سیستانی، وحید، نوری و زنجانی: بله. می‌تونین این کار رو کنین و مانعی نداره. 🔹 آیت‌الله مکارم و سبحانی: نه عزیزم. با نیت، جداسازی انجام نمی‌شه. در هر مقدار پولی که می‌گیرین، حلال و حرام به نسبت اصل پول‌ها وجود داره. ❌ پ.ن: دزد باتقوا به این می‌گن؛ ببین نمی‌خواد مال حرام ببره سر سفره زن و بچه‌ش. 📚 مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات دینی. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠مردها می توانند با نامحرم باشرائط ذیل صحبت نمایند: ۱. به قصد لذت و ریبه نباشد. ۲.با این صحبت کردن به گناه آلوده نشوند. 📚امام خامنه‌ای/احکام روابط/مسئله ۱۷۴ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💬پرسش: در هنگام کشیدن مسح پا از سر انگشتان، آیا باید از بالاتر ناخن شروع به کشیدن مسح کرد یا از ابتدای ناخن کافی است؟پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: جلو انگشت پا که هنگام سجده روی زمین قرار میگیرد، جزء محدوده واجب مسح پا نیست. اگر در مسح پا، از سر انگشتان مسح نشود یا قسمتی از روی پا مسح نشود، وضو باطل است ولی اگر شک داشته باشد که آیا هنگام مسح، از سر انگشتان پا مسح می‌کرده است یا نه، وضویش صحیح است.  🔹آیت‌الله سیستانی: مسح مقداری از نوک انگشت پا که نزدیک ناخن است و عرفاً جزء روی پا محسوب می‌شود، واجب است و مسح مقداری از آن که عرفاً جزء روی پا شمرده نمی‌شود، لازم نیست و در صورت شک، بنابر احتیاط لازم مقدار مشکوک را مسح نماید. 🔹آیت‌الله مکارم: بنابراحتیاط واجب باید قسمت نرمی سر انگشت پا نیز مسح شود.                             📚 منابع: رساله آموزشی رهبر معظم انقلاب، جلد۱، درس ۱۳، توضیح المسائل جامع سیستانی، جلد۱، مسئله ۲۷۷، استفتائات سایت آیت‌الله مکارم 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠جوشیدن کشمش در روغن 💬برخی از مردم فکر می کنند کشمش اگر در روغن یا آب بجوشد پاک نیست، در حالی که در نظر اکثر علما هم پاک و هم حلال است.1 💬مسأله؛ خرما و مویز و کشمش و آب آن ها، اگر جوش بیاید پاک و خوردن آن ها حلال است.2 📚1-توضیح المسائل مراجع ، ج1، ص89. 📚2-جامع الاحکام صافی، ج2، ص319. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 غیبت و حلالیت طلبیدن 💬سوال: اگر گوینده یا شنونده غیبت باشیم، باید از غیبت شونده حلالیت بطلبيم؟ 🔹 آيات عظام: ، ، ، و : لازم نيست. 📌 تبصره: آية الله : اگر غیبت دارای توهین باشد بنابر احتیاط، لازم است حلالیت بگیرد با دو شرط 1. حلالیت جبران هتک حرمت و توهین را کند 2. حلالیت طلبیدن مفسده نداشته باشد. 🔹 آيات عظام: ، ، ، و :‌ اگر امكان ندارد (مثلا آدرس غیبت شونده را ندارد یا وفات کرده) یا مفسده دارد (باعث ايجاد اختلاف، ناراحتي و تيرگي روابط، مي‌شود یا غیبت شونده نامحرم باشد) لازم نيست ولی در صورتیکه امكان دارد و مفسده ندارد بايد از غيبت شونده حلاليّت بطلبد. 📌 تبصره: 🔸 آية الله : بنا براحتياط واجب حلالیت بگیرد. 🔹 آیت الله : گوینده باید حلالیت بگیرد ولی شنونده مستحب است حلالیت بگیرد. 📚 پی‌نوشت: امام، استفتائات ج2 ص620 س16 و21 و ج3 ص588 س58 و59؛ خامنه‌اي، رساله آموزشي ج2 درس 19؛ صافي، رساله م2826؛ تبريزي، رساله م2824 و استفتائات ج1 س1004 و 1006؛ فاضل،‌ استفتائات ج1 س982؛ نوري، استفتائات ج2 س530؛ بهجت، جامع المسائل ج2 ص471 و استفتائات ج4 س6475 و 6478؛ سيستاني، رساله ج1 م 2271؛ وحيد، رساله م 2078؛ مكارم، احكام ويژه م11 و انوار الفقاهه، كتاب تجارت ص292 و جامع المسائل، طلب حلالیت شنونده غیبت. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠استفاده از وام دیگران 💬سؤال: آیا کسی که نیاز مبرم به وام دارد، می تواند وام ازدواج شخص دیگری را در إزاء مبلغی پول از او دریافت کند، و اقساط آن وام را پرداخت نماید؟ ✅پاسخ: اگر بانک وام ازدواج را به یکی از زوجین بدهد، دریافت آن مبلغ از آن فرد، قرض گرفتن از او می باشد؛ و پرداخت مبلغی علاوه بر اصل وام، ربا و حرام است. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 💬كسى كه آيات قرآن رو توی گوشی یا لپ‌تاپ تايپ می‌کنه و یا قرآن رو از روی گوشی می‌خونه؛ برای نوشتن یا لمس آیات، باید وضو داشته باشه؟ 🔹 همه مراجع: نه، فقط درصورتی‌که خود آیات رو مستقیم لمس کنین، وضو لازمه. در لپ‌تاپ و گوشی، آیات قرآن زیر صفحه گوشی هستن و مستقیم لمس نمی‌شن.. 📚العروة‌الوثقى، ج۱، غايات‌الوضو، م۱۱، پرسمان احکام. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
12.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠موارد استحباب قرائت قرآن 💬سوال: در چه مواردی قرآن خواندن مستحب است؟ 💠حجت الاسلام و المسلمین 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
18.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 بدهی به میّت 💬سؤال: اگر به شخصی بدهکار باشیم و متوجه بشویم فوت کرده است،چه وظیفه ای نسبت به بدهی او داریم؟ 💠حجت الاسلام و المسلمین 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 💬 اگه نماز مغرب و عشا رو تا نصف شب نخونیم، قضا می‌شه؟ 💠 آیات عظام امام، رهبری، سبحانی، نوری، بهجت و صافی: اصل وقت نماز مغرب و عشا، تا نیمه‌شب شرعیه؛ اما اگه کسی از روی معصیت یا عذری تا نیمه‌شب نخونده، بنابر احتیاط واجب، تا اذان صبح به نیت مافِی‌الذِّمّه بخونه. 🔹 آیات عظام وحید، سیستانی و تبریزی: اصل وقت نماز مغرب و عشا، تا نیمه‌شب شرعیه؛ اما اگه کسی تا نیمه‌شب نخونده، اگه مشکلی داشته (مثل فراموشی یا حیض)، تا اذان صبح به نیت اَدا و نماز اصلی بخونه؛ اگر مشکلی نداشته، بنابر احتیاط واجب، به نیت مافِی‌الذِّمّه بخونه. 🔹 آیات عظام مکارم، فاصل و زنجانی: اصل وقت نماز مغرب و عشا، تا نیمه‌شب شرعیه؛ اما اگه کسی تا نیمه‌شب نماز نخونده، اگه مشکلی داشته (مثل فراموشی یا حیض)، تا اذان صبح به نیت اَدا و نماز اصلی بخونه؛ اگه مشکلی نداشته، نمازش از نیمه‌شب به بعد، قضاست. ⭕️ نکته: نیمه‌شب شرعی، حدود یازده‌ساعت‌ونیم بعد از اذان ظهره. 🔸 نکته: «مافی‌الذمه» یعنی هرچی گردنمه؛ یعنی نمی‌دونم نمازم قضا شده یا نه، من می خونم. خدایا! هرچی هست، همون رو قبول کن. 📚سبحانی، م٢١٦، ٦٣٠ و ٦٣١؛ سیستانی، العروةالوثقی، ج٢، ص۱۱؛ رهبرى، دفتر؛ امام، رساله، م١١١، ١١٠، ٧٤٠، ٧٣٥ و ٧٣٩؛ تبريزی، م١١٨، ١١٩، ٧٤٣ و ٧٤٤؛ صافی، م٧٤٣، و ٧٤٤؛ مكارم، م٦٨٠، ٦٧٩، ٦٧٥ و ١٣٣؛ نورى، م۷۴۰ و ٧٤١؛ وحید، م٧٤٥، ٧٤٦ و ١٣٧؛ زنجانی، م١٥٦، ١٥٧، ١٦٢، ٧٤٥، ٧٤٧ و ٧٤٨؛ استفتائات جامعة‌الزهرا. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c