eitaa logo
احکام دین 📚
135.9هزار دنبال‌کننده
11.8هزار عکس
2.3هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
💠برداشت های نادرست از احکام تورو به خدا 💬برخلاف تصور بسیاری از مردم اين قبيل قسم دادن‌ها "تو رو به امام زمان، تو رو به خدا و ..." هيچ الزام شرعی به وجود نمی‌آورد و با انجام ندادنش نیز بلايی نازل نخواهد شد. لذا توصیه می شود به اين خرافه‌های بی بها،‌ بیشتر از این بها ندهید. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 نماز قضای ماه گرفتگی 💬 سؤال: یک ماه پیش ماه گرفتگی رخ داده و من تازه فهمیدم که یک ماه گذشته جایی که بودم ماه گرفتگی شده؛ آیا نماز آیات را باید به نیت قضا بخوانم؟ ✅ پاسخ: 🔹 اگر ماه به طور کامل گرفته بوده، باید به نیت قضا بخوانید. 💬 سؤال: نمازهای آیاتی که از انسان فوت شده ومشخص نیست مربوط به زلزله یا ماه گرفتگی و یا خورشید گرفتگی است، باید به چه نیتی خواند. ✅ پاسخ: 🔹 به نیت مافی‌الذمه بخواند. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠آداب زیارت به نیابت و از طرف دیگراننکاتی بسیار مهم 🔹آداب زیارت به نیابت در حرم ائمه معصومین چگونه باید باشد؟ 🔹آیا می‌توان برای چند نفر زیارت نیابتی انجام داد و آیا همان ثواب زیارت را دارد؟ ✔️پیشنهاد دانلود👌 💠 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠غسل و وضو با موي بلند بافته شده 💬 سوال: آیا مو های بافته شده و بلند، براي وضو يا غسل اشکال دارد؟ ✅ پاسخ: در هر صورت در غسل باید بنا بر احتیاط واجب تمام موهای بلند شسته شود و در وضو اگر موهای جلو سر بلند است، باید فرق سر باز شود و بر پوست سر یا بُن موها، مسح انجام شود. 📚 بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠فراموش کردن جوش خونی و وضو گرفتن 💬سوال: روی صورت من از جوش یک قطره خون بیرون زده بود، موقع وضو فراموش کردم که آن را بشویم، وضو گرفتم و نماز خواندم. بعد از گذشتن وقت نماز متوجه شدم که قبل از وضو آن را طاهر نکرده ام. ولی اثری از خون نبود. در واقع موقعی که برای وضو صورت را شسته ام، خون هم رفته است. برای شستن صورت هم دست را پر آب شیر کرده و به صورت زده ام. حال: 1- آیا وضو و نماز صحیح بوده؟ 2- آیا صورت طاهر شده است؟ 3- آیا آبی که از صورت ریخته و به شیر و لوله و بعد هم فرش ریخته است نجس بوده و فرش و ... را باید شست؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت الله خامنه ای: ج1) اگر هنگام شستن صورت چندین بار آب به صورت ریخته اید و اطمینان دارید قبل از آخرین بار که برای وضو آب ریخته اید، صورت پاک شده است، وضو و نماز صحیح است، در غیر این صورت وضو و نماز محکوم به بطلان است. ج2) اگر اطمینان دارید پس از برطرف شدن عین نجاست، حد اقل یک بار صورت را شسته اید، صورت پاک است. ج3) جایی را که یقین دارید رطوبت از محل نجس صورت به آن منتقل شده است، محکوم به نجاست است، در غیر این صورت محکوم به طهارت است. 🔹آیت الله مکارم شیرازی: با شستن صورت محل پاک می شود. و در ترشحات غساله چون نمی داند یا شک دارد به کجاها رسیده است جستجو نکند. ولی برای وضو چنانچه یک بار آب به صورت ریخته، این مرتبه برای تطهیر بوده. و لازم است بعد از تطهیر، وضو بگیرد. و اگر بیش از یک بار آب ریخته وضو صحیح است. 🔹 آیت الله شبیری زنجانی: باید وضو و نمازش را اعاده کند مگر اینکه پس از برطرف شدن عین نجاست، آب به محل نجس رسیده و از آن جدا شده  باشد البته بنابر احتیاط قابل عدول باید از مواضعی که یقین دارد آب پس از جداشدن از محل نجس به آن رسیده اجتناب کند. 🔹 آیت الله فاضل لنکرانی: اگر با مشت آب به صورت بریزید در صورتی که آب در محل نجس جاری شود پاک می شود لیکن آبی که مرتبه اول از محل نجس جدا می شود نجس است، اگر به بدن و لباس برسد نجس می‌کند و وضو نیز باطل است. اگر مرتبه دوم آب بریزید به نحوی که از بالا به پایین به تمام صورت برسد وضو صحیح است. ☝🏻بنابراین اگر یقین به اینکه آب در مرتبه اول از محل نجس به بدن یا لباس شما آب نرسیده باشد، بدن و لباس شما پاک است اگر صورت را دو مرتبه شسته باشید یعنی بعد از مرتبه اول که صورت پاک شده باشد مرتبه دوم هم آب ریخته باشید آبی که بعد از ریختن مرتبه دوم از صورت جدا می شود پاک است. 👈🏻 با این توضیح چون یقین به ریختن آب نجس روی بدن، لباس، فرش و شیر و لوله ندارید، همه آن ها شرعا پاک است . 📚 منبع: استفتاء از سایت مراجع عظام تقلید 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
❣ 📖 السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مَهْدِيَّ اَلْأَرْضِ وَ عَيْنَ اَلْفَرْضِ... 🌱سلام بر تو ای مولایی که حقیقت دین از قلب نازنین تو می تراود... 🌱سلام بر تو و بر روزی که از جانب خدا به سوی اسرار زمین هدایت می شوی! ✨🌹 ✨🌸 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din 📿 : 🤲"یا حَیُّ یا قَیّوم"🤲 ای مهربان ترین مهربانان
💎 عليه السلام: 🌼عَزَّتِ السّلامَةُ حتّى لَقد خَفِيَ مَطْلَبُها، فإنْ يَكُنْ في شَيْءٍ فيُوشِكُ أنْ يكونَ في الخُمولِ ❄️ سلامت چندان كمياب است كه راه جستن آن پوشيده و ناپيداست و اگر سلامت در چيزى باشد، تقريباً در گمنامى است 📚 ميزان الحكمه ج3 ص512 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 چند نكته درباره ‏ 🔸1. وام گرفتن بدون مكروه است و با داشتن نياز، كراهت آن سبك مى‏شود. (1) 🔸2. اگر بانك براساس يكى از قراردادهاى مانند شركت، مضاربه و ... به مشترى تسهيلات دهد و سودى دريافت كند، اشكال ندارد. (2) 🔸3. اگر در قرارداد وام، خاصى معين شده باشد مثل خريد خانه يا ماشين و ... بايد پول در همان مورد معين شده، مصرف شود. 🔸4. بردن فاكتور و مدارك نوعى دروغ عملى وتقلب است و دروغ از گناهان بزرگ مى‏باشد و اگر مسئول يا كاركنان بانك يا صندوق بدانند مدارك جعلى و صورى است و يا به آوردن مدارك و فاكتور جعلى و صورى راهنمايى كنند آنها نيز گنهكار و جرم هستند. (3) 🔸5. انسان نبايد در اداى بدهى خود، و كوتاهى نمايد. (4) 🔸6. گرفتن مبلغ اضافى بابت در پرداخت وام حرام است. (5) 🔸7. فروش امتياز وام‏ به ديگران، چون حق امتياز است و عرفاً ماليت دارد، اشكال ندارد. ولى اگر وام را از بانك‏ بگيرد و به ديگرى بدهد و مقدارى هم بگيرد، ربا و حرام است. 📚 پی نوشت: 1. تحريرالوسيله امام، القرض، م 1. 2. رساله دانشجويى، ج 16، ص 360. 3. اجوبة الاستفتائات، احكام بانك‏ها؛ جامع المسائل فاضل، ج 2، س 1015 و 1016؛ استفتائات مكارم، ج 3، س 1341، 1351 و 1699؛ استفتائات بهجت، ج 3، س 3997. 4. توضيح المسائل مراجع، م 2276. 5. همان، م 2108- 2105؛ جامع المسائل فاضل، ج 1، س 1184؛ اجوبة الاستفتائات، س 1592؛ استفتائات امام خمينى، ج 2، س 5؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1995. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 احراز رضایت در استفاده از اموال دیگران 💬 سؤال : آیا در استفاده از اموال دیگران رضایت زبانی شرط است یا به صرف احتمال رضایت، می‌توان در آن مال تصرف کرد؟ ✅ پاسخ : علاوه بر لفظ، هر عملی که بر این معنا دلالت داشته باشد نیز کافی است و لازم نیست حتماً لفظ باشد اما صرف احتمال رضایت کافی نیست. 📚 پی‌نوشت : بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 حکم شرعی پروش حلزون 💬 سؤال: پرورش حلزون و فروش آن از لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 🔹 بطور کلی تكثير و پرورش و فروش حيواناتی مثل حلزون اگر براى تغذیه انسان نباشد و بلکه برای منفعت حلال باشد، فی نفسه اشكال ندارد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تنبیه بدنی فرزند 💬سوال: 🔹آیا از نظر شرعی تنبیه فرزند توسط والدین مجاز است یا خیر؟ 🔹آیا پدر و مادر در تنبیه بدنی کودک حق یکسانی دارند؟ 🔹در چه صورتی تنبیه فرزند جایز است؟ 📚حجت الاسلام و المسلمین 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 حق_الناس_های_دانش_آموزی 💬 مساله : اگر دانش آموزی مالی را بدون اجازه برداشته باشد و یا ضرری به دیگران وارد کرده باشد ، ضامن است و باید از صاحبش طلب حلالیت کند و مالی که برداشته اگر موجود باشد، باید برگرداند. 📚 جامع المسائل فاضل جلد ۱ صفحه ۳۸۷ 📚 کتاب : احکام دو دقیقه‌ای ویژه دانش آموزی صفحه ۹۳ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 حرمت هتک قرآن 💬سوال: چه کارهایی نسبت به کتاب قرآن، حرام است و باید از آن پرهیز شود؟ 💠حجت الاسلام و المسلمین 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 هزینۀ مترتب بر مال پیدا شده یا مجهول المالک 💬 سؤال: آیا هزینه های احتمالی یافتن مالک و تحویل دادن مال پیدا شده یا مجهول المالک (مانند هزینۀ اعلان، نقل و انتقال برای فروش و تحویل به فقیر) را می توان از قیمت مال برداشت؟ ✅ جواب: اگر شرعا مجاز بوده که مال را بردارد (مانند مالی که مالک نزد شخص جا گذاشته است)، می تواند هزینه ها را از قیمت آن کسر کند، در غیر این صورت جایز نیست. 📚 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 اذان و اقامه برای نماز 💬 مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه‌روزی، اذان و اقامه بگویند و این استحباب در مورد نمازهای صبح و مغرب و به ویژه در نماز جماعت، مورد تاکید است. در دیگر نمازهای واجب، مانند نماز آیات، اذان و اقامه وارد نشده است. 🔸 رعایت ترتیب اذان و اقامه لازم است یعنی اگر کسی بخواهد هر دو را بگوید، باید اذان قبل از اقامه باشد. 🔹 اگر برای نماز جماعتی اذان و اقامه گفته باشند، کسی که با آن جماعت نماز می‌خواند نباید برای نماز خود اذان و اقامه بگوید. 📚 پی‌نوشت: آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص 238. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠حکم خودنمایی به منظور به گناه انداختن دیگری: 💬خودنمایی کردن به منظور به گناه انداختن دیگری حرام است. 📚امام خامنه‌ای/احکام روابط/مسئله ۲۲۴ 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 💬اگه در مسافرت جایی باشیم که هیچ راهی برای پیداکردن قبله وجود نداره، چه باید بکنیم؟ 🔹 آیات عظام، امام، خامنه‌ای، صافی، فاضل و نوری: 🔸اگه وقت کافی دارین و نماز قضا نمی‌شه، باید به چهار طرف نماز بخونین تا یقین کنین که یکی از اونها رو به قبله بوده. 🔹آیات عظام، بهجت، تبریزی، سیستانی، مکارم، زنجانی و وحید: 🔸اگه به یه طرف نماز بخونین، کافیه؛ ولی اگه وقت هست، مستحبه به چهار طرف بخونین. 📚 استفتا از دفتر مراجع. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 وام‏هاى كشاورزى و دامدارى‏ 💬پرسش: گرفتن وام‏ كشاورزى، دامدارى، صنعت، مسكن و ... از بانك‏ يا مؤسسات بانكى و استفاده آن وام در امور ، آيا شرعاً جايز است؟ در صورت بودن به دليل مشكلات اقتصادى چه طور؟ در صورت بانك يا مؤسسه چه وجهى دارد؟ ✅ پاسخ: بر فرض مشروعيت اصل وام، بايد طبق مقررات بانك باشد. (1) ✅پرسش: افرادى از بانك‏هاى جمهورى اسلامى وام دريافت كرده، و به علّت ناآگاهى از حكم شرعى، آن‏را در غيرمورد قرارداد مصرف نموده‏اند. مثلًا وام كشاورزى دريافت كرده، ولى صرف خريد ماشين سوارى نموده‏اند. لطفاً حكم شرعى آن را بيان فرماييد. ✅ پاسخ: چنين وام‏هايى باطل است. بايد آن را منطبق با عقود شرعيّه ديگرى كنند، تا مشكل ربا پيش نيايد. (2) 📚 پی نوشت: 1. استفتائات بهجت، ج 3، ص 191، س 3997. 2. استفتائات جديد مكارم، ج 3، ص 503، س 1351. 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 برداشتن انگشتان دست از زمین در حال سجده 💬سؤال: در سجده اگر موقع ذکر، سهوا یا عمدا انگشتان دست را بردارند حکم چیست؟جواب: اگر هنگام ذکر واجب عمداً انگشتان را روی زمین قرار ندهد بنا بر احتیاط نمازش صحیح نیست و اگر سهوا روی زمین قرار نداده قبل از برداشتن سر از سجده، ذکر واجب را پس از قراردادن انگشتان بر زمین تکرار کند و اگر پس از برداشتن سر از سجده متوجه شد نماز صحیح است. 📚 پی‌نوشت: سایت آیت الله خامنه ای- احکام روزانه- leader.ir 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
❣ 📖 السَّلاَمُ عَلَى شَمْسِ الظَّلاَمِ وَ بَدْرِ التَّمَامِ... 🌱سلام بر مولایی که با طلوع شمس وجودش، مجالی برای ظلم و ظلمت باقی نخواهد ماند. 🌱سلام بر او و بر لحظه‌ای که با دیدن روی ماهش، زمین و زمان غرق سرور خواهد شد. ✨🌹 ✨🌸 📚 👇 https://eitaa.com/ahkam_din 📿 : 🤲 لا اِلهَ اِلّا اللهُ الْمَلِکُ الْحَقُّ الْمُبین 🤲 نیست خدایی جز الله فرمانروای حق و آشکار
💎 عليه السلام: 🌼مَن لَم يَتَعَلَّم فِي الصِّغَرِ لَم يَتَقَدَّم فِي الكِبَرِ ❄️ كسى كه در كودكى نياموزد، در بزرگ سالى پيش نمى افتد 📚 غررالحكم حدیث8937 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 محاسبه خمس سکه طلا 🔹 طبق نظر آیت‌الله خامنه‌ای؛ اگر سکه از درآمد کسب، خریداری شده است، سر سال خمسی به قیمتی که خریدار دارد مشمول خمس می‌باشد. 🔸 چنانچه سکه به قصد بالا رفتن قیمت و کسب سود نگهداری شود سر هر سال خمسی باید خمس ارزش افزوده آن نیز پس از کسر مقدار تورم اصل آن پرداخت شود هر چند آن را نفروشد. 🔹 ولی اگر سکه صرفاً به جهت حفظ ارزش پول و نه به قصد تجارت نگهداری شده باشد، وقتی فروخته شود ارزش افزوده آن پس از کسر تورم اصل آن جزء درآمد سال فروش است که اگر تا چند روز پس از سال خمسی صرف در مؤونه شود خمس ندارد. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیت‌الله خامنه‌ای 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
💠 فراموشی مقدار، محل و زمان نذر 💬 سؤال: اگر کسی نذر کرده ولی خصوصیتی از نذرش مثل مقدار، محل و زمان ادای آن را فراموش کند، چه تکلیفی دارد؟ ✅ پاسخ: 🔹 آیت‌الله خامنه‌ای: چنانچه نذر صحیح منعقد شده باشد بنابر احتیاط واجب در صورت محدود بودن موارد احتمال و نداشتن عُسر و حَرج، همه آنها را انجام دهد. 🔹 آیت‌الله مکارم: در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نمي‌تواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردي که احتمال مي‌دهد قرعه مي‌زند و طبق آن عمل مي‌نمايد. در صورت شک يا فراموشي مقدار نذر، آن مقدار که يقيني است بجا مي‌آورد. 🔹 آیت‌الله سیستانی:‌ اگر موارد نذر را فراموش كند و آنها موارد معين و محدودى باشند كه نمى‌داند كدام يك از آنها متعلق نذر بوده بايد به همه آنها عمل كند واگر عمل به همه آنها موجب عُسر و مشقت باشد به مقدار ممكن عمل كند و آن چه احتمالش قويتر است مقدم بدارد و اگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از آنها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هرچند اطمينان به عمل هم حاصل نشود. 📚 پی‌نوشت: بخش استفتائات پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر آیات‌عظام خامنه‌ای. مکارم و سیستانی. 🖇 لینک مطلب: https://btid.org/fa/news/255344 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 احکام قرآن 💬تصرّف در موقوفات ✅نکته ای بسیار مهم 💬نوشتن آیه، روایت و یا مطالب مفید در قرآن های موقوفه چه حکمی دارد؟ ✔️پیشنهاد دانلود 📚 👇 http://eitaa.com/joinchat/667484162C8f6ea6f09c