💬 سوال: بعد از آنکه تیم پزشکی مأمور معاینه، درصد از کار افتادگی مرا تعیین کرد مبلغی را به عنوان مساعدت از دولت دریافت کردم، ولی احتمال می دهم که مستحق دریافت این مقدار نباشم و پزشکان به علت آشنایی و رابطه با من، مراعات مرا کرده باشند، باتوجه به اینکه جراحاتم بسیار زیاد است و امکان دارد مستحق دریافت مبلغی بیشتر از آن مقدار باشم، تکلیف من در این حالت چیست؟
✅ پاسخ: دريافت مبلغی به عنوان درصد از کارافتادگی که توسط تيم پزشکی مأمور معاينه، معيّن شده و به شما پرداخت می شود اشکال ندارد مگر آنکه يقين داشته باشيد که از نظر قانونی استحقاق دريافت آن را نداريد. [1]
🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): عبادت ده جزء است که نه جزء آن در کار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال است. [2]
🔶 نکته: کسب روزی حلال یکی از فضائلی است که دین اسلام تاکید بسیاری بر آن داشته و در آیات قرآن و روایات همواره انسانها را بر کسب روزی حلال و طیب و پاک تشویق کرده و پاداش و آثار فراوانی بر آن مترتب داشته و از حرامخواری نهی نموده است و آثار سوء بسیاری بر آن مترتب داشته است. با اینکه روزیرسان خداوند متعال است و خود روزی را تقسیم و تقدیر میکند، امّا همه موظفاند منبع درآمدی حلال داشته باشند، زیرا خداوند به وسیله اسباب روزی میدهد.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی.
[2]. مستدرک الوسائل، ج۱۳، ص۱۲.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔵برخی از مستحبات #رکوع👌❌
1⃣. پیش از رفتن به رکوع در حالی که ایستاده است تکبیر بگوید.
2⃣. اگر نمازگزار مرد است زانوها را به عقب بدهد و اگر زن است زانوها را به عقب ندهد.
3⃣. سر را پایین نیندازد و مساوی پشت خود نگه دارد.
4⃣. کف دست را به زانوها تکیه دهد.
5⃣. نگاه خود را به میان قدمهای خود بدوزد.
6⃣. پیش از رکوع یا بعد از آن #صلوات بفرستد.
7⃣. پس از آن که از رکوع سر برداشت و ایستاد در حال آرامش بدن بگوید: «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ».
8⃣. اگر نمازگزار زن است، دست را از زانوها بالاتر بگذارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر نماز آیات به واسطه (خسوف، کسوف، زلزله و...) بر عهده فردی بوده، ولی بجا نیاورده است، آیا با نیّت ادا بخواند یا قضا؟
🔹 امام خمینی(ره):در خسوف و کسوف: باید نیّت قضا نماید. در زلزله هر وقت بخواند ادا است.
🔹 آیت الله خامنه ای(دام ظلّه):در فرض سوال اگر سبب وجوب نماز آیات خسوف و یا کسوف بوده واجب است بعد از آن به نیّت قضاء بخواند و امّا در سایر آیات باید نماز آیات را به نیّت اداء بجا آورد.
🔹 آیت الله سیستانی(دام ظلّه):در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود. در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: نماز آیات واجب نیست ولی اگر خواست نماز بخواند، بنابر احتیاط مستحب بدون نیت ادا و قضا بخواند.
🔹 آیت الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):در خسوف و کسوف: نماز قضا می شود.در زلزله و رعد و برق و مانند اینها: بنابر احتیاط در وقت خواندن، نیت ادا و قضا نکند.
🔹 آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):در خسوف و کسوف: باید نیت قضا نماید.در زلزله و رعد و برق و مانند این ها هر وقت بخواند ادا است.
🔹 آیت الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):در زلزله و صاعقه و مانند آن احتیاط مستحب آن است که تا آخر عمر هر وقت توانست بخواند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 موارد #جواز_دروغ👌❌
1⃣. اضطرار👇
🔻اضطرار یعنی اینکه انسان در شرایطی باشد که ناچار شود دروغ بگوید؛ مثلاً مالی را پیش شما به امانت گذاشتهاند و ظالمی با اصرار و تهدید بگوید باید این مال را به من بدهی! شما هم میگویید: "این مال پیش من نیست."
در این مورد فرقی نمیکند که شخص برای دفع ضرر، امکان توریه داشته باشد یا نداشته باشد.
2⃣. اصلاح بین اشخاص و گروهها👇
🔻اگر بین اشخاص یا گروههایی اختلافی وجود دارد، جایز است برای رفع این اختلاف و ایجاد صلح بین آنان، دروغ گفت.
اما گفتن دروغ برای انجام کار صلاح دیگری غیر از اصلاح بین مردم، جایز نیست. مگر آنکه آن امر بسیار مهم باشد؛ مانند اینکه امتی با این دروغ از شرک نجات پیدا کند. همچنانکه حضرت ابراهیم (ع) برای بیداری یک امت چنین کرد.
3⃣. وعده دادن برای تحکیم خانواده👇
🔻مقصود از جواز وعده کذب به زن و فرزند این نیست که خانوادهها با دروغ اداره شود و فضای محیط خانواده، فضای دروغ و بیاعتمادی باشد. بلکه چیزی است در جهت تقویت و تحکیم خانواده. با توجه به اینکه در شریعت اسلام، ادارۀ مالی خانواده به عهدۀ مرد است و زن تکلیفی ندارد؛ گرچه اموال و درآمدی هم داشته باشد. در چنین فضایی چنانچه زن و دیگر اعضای خانواده درخواستهایی داشته باشند که مرد نتواند پاسخگوی آن باشد، برای اینکه فضای حاکم بر خانواده تلخ نشود، میتواند به دروغ وعدههایی بدهد و در زمان مناسب بگوید: "متأسفانه برای انجام آن، شرایط مهیا نشد."
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال
🔰 لباسم خونی شده بود شسته بودم ولی رد خون کمی روی لباس مانده بود من با همان لباس یه شبانه روز نماز خواندم آیا نماز ها باطل است باید قضای آن را بجا بیاورم ..??
ممنونم ..
✅ پاسخ
🔹 هرگاه بعد ازشستن رنگ خون روی لباس هنوز باقی باشد پاک است پس نمازهایتان صحیح است.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اموال دولت اسلامی یا غیر اسلامی که در اختیار دولت و حکومت و یا کارخانه ها و شرکت ها و مؤسسات تابع دولت هستند، چه حکمی دارند؟ آیا آنها جزء اموال مجهول المالک هستند یا اینکه ملک دولت محسوب می شوند؟
✅ پاسخ: اموال دولت هرچند غير اسلامی باشد، شرعاً ملک دولت محسوب می شوند و با آنها مانند ملکی که مالک آن معلوم است رفتار می شود و جواز تصرّف در آنها هم متوقف بر اذن فرد مسئولی است که حق تصرّف در اين اموال را دارد. [1]
🔹 حدیث: حضرت علی (علیه السلام): همانا این مال، نه از آن من است و نه از آن تو، بلکه آن، غنیمت مسلمانان است. این، مالی است که به ضرب شمشیر آنان، فراهم گردیده است. پس اگر در نبرد آنان شرکت داشته ای، سهمی به اندازه بهره آنان داری، اگر نه، میوه چیده شده به دست آنان، لقمه ای برای دهان های دیگران نیست. [2]
🔶 نکته: از نظر آموزههای قرآن، بیتالمال میبایست در اختیار افراد شایسته قرار گیرد و به شکلی درست مدیریت شود. از جمله مهمترین ویژگیهایی که برای مدیران بیتالمال مطرح است، برخورداری از ولایت الهی است؛ یعنی کسانی میتوانند مدیریت بیتالمال را به عهده گیرند که از ولایت الهی برخوردار باشند که پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) یا کسانی هستند که به نصب خاص یا عام ایشان را دراین مناصب قرار میدهند؛ زیرا تولی و تصدی امور بیتالمال از شئونات رهبری است.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی.
[2]. نهج البلاغه، خطبه 232.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: در صورتى که کارفرما مبلغ حقوق کارگران را طورى در نظر گرفته باشد که خرج زندگى آنها را تأمين نکند و کارگران علىرغم اينکه کارى ندارند اضافهکارى بمانند با توجه به اينکه در آن ساعات کارى انجام نمىدهند، آيا حقوق مربوط به اضافهکارى حلال است و مشکلى ندارد؟
✅ پاسخ: در مفروض سؤال اضافهکارى وجه شرعى ندارد و حقوق و مزدى که بابت آن دريافت مىشود اشکال دارد. [1]
🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله): خداوند متعال فرمود: كسى كه برايش مهم نباشد كه دينار و درهم را از چه راهى به دست مى آورد، براى من هم مهم نخواهد بود كه او را از كدام در جهنّم وارد آتش دوزخ بكنم. [2]
🔶 نکته: اصولا دستاوردها و درآمدهای انسانی بیانگر شخصت هر انسانی است. به این معنا که هر چه انسان کسب میکند، نشان میدهد که دارای چه شخصیتی است و همچنین آینده او را تعیین میکند. از این رو در روایات بسیاری به انسانها سفارش شده به طعام و خوراکی که جسم و روح از آن بهره مند میشود دقت بسیار کنند که شخصیت و سرنوشت انسان در گرو آن است.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی.
[2]. بحارالانوار، ج 103، ص 5، ح 17.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر کارمندی هر ماه در حدود سی یا چهل ساعت در اداره اضافهکاری نماید، آیا جایز است مسئول اداره برای تشویق کارمندان ساعات اضافه کاری آنان را دوبرابر حساب کند، مثلاً هر ماه برای آنان صد و بیست ساعت محاسبه کند؟ و در صورتی که اشکال داشته باشد، اجرتی که برای اضافهکاریهای قبلی گرفته شده چه حکمی دارد؟
✅پاسخ: نوشتن گزارش های غيرواقعی و دريافت پول در برابر ساعات اضافه ای که کاری در آنها انجام نشده جايز نيست و واجب است پول های اضافه ای که کارمند مستحق دريافت آنها نبوده، بازگردانده شود، ولی اگر قانونی وجود داشته باشد که به مسئول اداره اجازه دهد تا ساعات اضافه کاری کارمندی را که اضافه کاری انجام داده، دو برابر نمايد جايز است اين کار را انجام دهد و در اين صورت دريافت اجرت توسط کارمند طبق گزارشی که مسئول اداره از ساعات اضافه کاری او نوشته، جايز است. [1]
🔹حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله): رها كردن لقمه اى حرام، پيش خدا محبوبتر است از دو هـزار ركعت نماز مستحبى. [2]
🔶نکته: در دین اسلام به فرد مسلمان، اجازه داده نمیشود که از هر طریقی کسب کرده و مالی بدست آورده و مایحتاج خود و خانواده خویش را تامین کند بلکه مسلمان باید از مسائل مربوط به کسب و کار اطلاع داشته باشد و تنها از راههای حلال (به معنای جایز و روا) کسب داشته باشد. با نگاه به آیات قرآن در مییابیم که قرآن هرگز ما را به چشمپوشی از مواهب الهی دعوت نکرده و فقر را ارزش و نعمت به حساب نیاورده است.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی.
[2]. تفسيرالمعين، ص 26.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش: پوشیدن لباس روحانیّت به وسیله بازیگران چه حکمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر احترام این لباس حفظ شود، مانعى ندارد. [1]
🔶نکته: عالمان دین در طول تاریخ از جایگاه اجتماعی والا و ارزشمندی برخوردار بوده و در چشم و دل مردم قداست و اعتبار فراوان داشته اند. انسان ها، با فطرت پاک الهی، وجود خدا و قیامت و پیامبران و پیام های آسمانی را باور دارند و عالمان دین را به عنوان مفسران و مترجمان و امانتداران امانت آسمان و سخن خدا و پیام آوران او می شناسند. در منابع اسلامی و تفکر شیعی هم، عالمان دین، دارای بالاترین نقش در سعادت و شقاوت ملت ها، شناخته شده اند و در تاریخ پرفراز و نشیب هزار و چهارصد ساله اسلام، خانه عالمان دین و مساجد و پایگاه فعالیت آنان از مهمترین مراکز تصمیم سازی و نقش آفرینی در صحنه تحولات بزرگ تاریخی بوده است. با توجه به اهمیت و جایگاه علما در جامعه، حفظ حرمت و شأن ایشان ضروری می باشد. یکی از مصادیق لزوم حفظ احترام عالمان دینی، رعایت ملاحظات لازم در پوشیدن لباس روحانیت توسط بازیگران سینما و تلویزیون است. باید مراقب بود این مسأله موجب کاهش حرمت و ارزش این لباس در جامعه نگردیده و بازیگرانی که این نقش ها را ایفا می کنند با دقت انتخاب گردند.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش: با توجه به بحث قطع یارانه افراد پر درآمد، آیا قطع یارانه فرد در حالی که ایرانی است و از این آب و خاک سهمی دارد (چه غنی و چه فقیر) بدون رضایت شخص اشکالی ندارد(چون امام علی(ع) فقیر و غنی را به یک اندازه از بیت المال سهم می دادند)؟
✅ پاسخ: واقعیت مطلب این است که یارانه ها به صورت فعلی قابل ادامه نیست یعنی نه ترقی حامل های انرژی و نه محل دیگر برای پرداختن یارانه به بیش از هفتاد میلیون نفر کفاف ندارد؛ بنابراین یا باید همه را قطع کنند و یا کسانی که نیازی ندارند، که بدون شک اولویت با دوم است. ما هم در زندگی خود اگر نتوانستیم تمام متوقعان را راضی کنیم اولویت ها را در نظر می گیریم در ضمن اموالی که علی (علیه السلام) به طور مساوی تقسیم می کردند اموال خاصی بود که ملک همه مسلمین بود ولی اموالی که در حکومت اسلامی تعلق به نیازمندان دارد فقط باید به آنها داده شود. ولی اگر روزی برسد که دولت به قدر کافی پول در اختیار داشت مانعی ندارد دیگران را هم بهره مند سازد.
-----------------
منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: آیا اجرتی که آرایشگر بابت تراشیدن ریش می گیرد، حرام است؟ و بر فرض حرمت، اگر با مال حلال مخلوط شود، آیا واجب است هنگام تخمیس آن، خمس آن را دوبار بپردازد یاخیر؟
✅ پاسخ: بنا بر احتياط، گرفتن اجرت در برابر تراشيدن ريش، حرام است و امّا در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالک آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند و يارضايت وی را جلب کند و اگر مالک آن را هرچند درتعداد محصوری نشناسد، واجب است آن را به فقيران صدقه بدهد و اگر مقدار مال حرام را نداند ولی مالک آن را بشناسد واجب است به نحوی رضايت او را بهدست آورد و اگر مقدار آن را نداند و مالک را هم نشناسد واجب است خمس آن را بپردازد تامالش از حرام پاک شود و در صورتی که مقدار باقیمانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه سال زياد بيايد، پرداخت خمس آن به عنوان ادای خمس منفعت کسب، واجب است. [1]
🔹🔹 حدیث: امام کاظم (علیه السلام): مال حرام رشد نمی کند. اگر هم رشد کند، برکتی در آن نیست. آدمی آنچه را هم که از حرام انفاق کند، پاداشی ندارد و آنچه را هم که باقی گذارد، ره توشه او به سوی آتش جهنم است. [2]
🔶 نکته: در آموزههای اسلامی تحصیل مال مشروع و طیب همانند جهاد در راه خدا دانسته شده است؛ زیرا پاسخ گویی به نیازهای مادی و جنبههای دنیوی، امری لازم و ضروری است و انسانها در سایه اقتصاد سالم، میتوانند بسترهای رشد کمالی خود را فراهم آورند. از سویی مال حرام به سبب آنکه تاثیر شگرف منفی در زندگی بشر دارد، یکی از مباحث مهم در فقه زندگی است. احکام بسیاری در منابع اسلامی برای تبیین این مهم وجود دارد؛ چرا که انسان باید در این حوزه بیشترین توجه و دقت را داشته باشد تا زندگی پاک و سالمی در دنیا داشته و مسیر کمالی خود را به خوبی بپیماید. کسانی که دنیاگرا هستند، به مال و منال دنیا دل میبندند و میکوشند تا از هر راهی هرچند نامشروع آن را به دست آورند.
-----------------
پی نوشت:
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام تراشیدن ریش.
[2]. مسند الامام الکاظم(ع)، ج2، ص379
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din