eitaa logo
احکام دین 📚
135.5هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
2.4هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 موارد 👌❌ 1⃣. اضطرار👇 🔻اضطرار یعنی اینکه انسان در شرایطی باشد که ناچار شود دروغ بگوید؛ مثلاً مالی را پیش شما به امانت گذاشته‌اند و ظالمی با اصرار و تهدید بگوید باید این مال را به من بدهی! شما هم می‌گویید: "این مال پیش من نیست." در این مورد فرقی نمی­‌کند که شخص برای دفع ضرر، امکان توریه داشته باشد یا نداشته باشد. 2⃣. اصلاح بین اشخاص و گروه­‌ها👇 🔻اگر بین اشخاص یا گروه­‌هایی اختلافی وجود دارد، جایز است برای رفع این اختلاف و ایجاد صلح بین آنان، دروغ گفت. اما گفتن دروغ برای انجام کار صلاح دیگری غیر از اصلاح بین مردم، جایز نیست. مگر آنکه آن امر بسیار مهم باشد؛ مانند اینکه امتی با این دروغ از شرک نجات پیدا کند. همچنان­که حضرت ابراهیم (ع) برای بیداری یک امت چنین کرد. 3⃣. وعده دادن برای تحکیم خانواده👇 🔻مقصود از جواز وعده کذب به زن و فرزند این نیست که خانواده‌ها با دروغ اداره شود و فضای محیط خانواده، فضای دروغ و بی‌اعتمادی باشد. بلکه چیزی است در جهت تقویت و تحکیم خانواده. با توجه به اینکه در شریعت اسلام، ادارۀ مالی خانواده به عهدۀ مرد است و زن تکلیفی ندارد؛ گرچه اموال و درآمدی هم داشته باشد. در چنین فضایی چنانچه زن و دیگر اعضای خانواده درخواست­‌هایی داشته باشند که مرد نتواند پاسخ­گوی آن باشد، برای اینکه فضای حاکم بر خانواده تلخ نشود، می­‌تواند به دروغ وعده‌­هایی بدهد و در زمان مناسب بگوید: "متأسفانه برای انجام آن، شرایط مهیا نشد." 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال 🔰 لباسم خونی شده بود شسته بودم ولی رد خون کمی روی لباس مانده بود من با همان لباس یه شبانه روز نماز خواندم آیا نماز ها باطل است باید قضای آن را بجا بیاورم ..?? ممنونم .. ✅ پاسخ 🔹 هرگاه بعد ازشستن رنگ خون روی لباس هنوز باقی باشد پاک است پس نمازهایتان صحیح است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اموال دولت اسلامی یا غیر اسلامی که در اختیار دولت و حکومت و یا کارخانه ‏ها و شرکت ها و مؤسسات تابع دولت هستند، چه حکمی دارند؟ آیا آنها جزء اموال مجهول ‏المالک هستند یا اینکه ملک دولت محسوب می‏ شوند؟ ✅ پاسخ: اموال دولت هرچند غير اسلامی باشد، شرعاً ملک دولت محسوب می‏ شوند و با آنها مانند ملکی که مالک آن معلوم است رفتار می‏ شود و جواز تصرّف در آنها هم متوقف بر اذن فرد مسئولی است که حق تصرّف در اين اموال را دارد. [1] 🔹 حدیث: حضرت علی (علیه السلام): همانا این مال، نه از آن من است و نه از آن تو، بلکه آن، غنیمت مسلمانان است. این، مالی است که به ضرب شمشیر آنان، فراهم گردیده است. پس اگر در نبرد آنان شرکت داشته ای، سهمی به اندازه بهره آنان داری، اگر نه، میوه چیده شده به دست آنان، لقمه ای برای دهان های دیگران نیست. [2] 🔶 نکته: از نظر آموزه‌های قرآن، بیت‌المال می‌بایست در اختیار افراد شایسته قرار گیرد و به شکلی درست مدیریت شود. از جمله مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای مدیران بیت‌المال مطرح است، برخورداری از ولایت الهی است؛ یعنی کسانی می‌توانند مدیریت بیت‌المال را به عهده گیرند که از ولایت الهی برخوردار باشند که پیامبر(ص) و امامان معصوم (ع) یا کسانی هستند که به نصب خاص یا عام ایشان را دراین مناصب قرار می‌دهند؛ زیرا تولی و تصدی امور بیت‌المال از شئونات رهبری است. ----------------- پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام اموال دولتی. [2]. نهج البلاغه، خطبه 232. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: در صورتى که کارفرما مبلغ حقوق کارگران را طورى در نظر گرفته باشد که خرج زندگى آنها را تأمين نکند و کارگران على‌‌رغم اينکه کارى ندارند اضافه‌کارى بمانند با توجه به اينکه در آن ساعات کارى انجام نمى‌دهند، آيا حقوق مربوط به اضافه‌کارى حلال است و مشکلى ندارد؟ ✅ پاسخ: در مفروض سؤال اضافه‌کارى وجه شرعى ندارد و حقوق و مزدى که بابت آن دريافت مى‌شود اشکال دارد. [1] 🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله): خداوند متعال فرمود: كسى كه برايش مهم نباشد كه دينار و درهم را از چه راهى به دست مى آورد، براى من هم مهم نخواهد بود كه او را از كدام در جهنّم وارد آتش دوزخ بكنم. [2] 🔶 نکته: اصولا دستاورد‌ها و درآمد‌های انسانی بیانگر شخصت هر انسانی است. به این معنا که هر چه انسان کسب می‌کند، نشان می‌دهد که دارای چه شخصیتی است و همچنین آینده او را تعیین می‌کند. از این رو در روایات بسیاری به انسان‌ها سفارش شده به طعام و خوراکی که جسم و روح از آن بهره مند می‌شود دقت بسیار کنند که شخصیت و سرنوشت انسان در گرو آن است. ----------------- پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی. [2]. بحارالانوار، ج 103، ص 5، ح 17. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: اگر کارمندی هر ماه در حدود سی یا چهل ساعت در اداره اضافه‌کاری نماید، آیا جایز است مسئول اداره برای تشویق کارمندان ساعات اضافه کاری آنان را دوبرابر حساب کند، مثلاً هر ماه برای آنان صد و بیست ساعت محاسبه کند؟ و در صورتی که اشکال داشته باشد، اجرتی که برای اضافه‌کاری‏های قبلی گرفته شده چه حکمی دارد؟ ✅پاسخ: نوشتن گزارش های غيرواقعی و دريافت پول در برابر ساعات اضافه‏ ای که کاری در آنها انجام نشده جايز نيست و واجب است پول های اضافه‏ ای که کارمند مستحق دريافت آنها نبوده، بازگردانده شود، ولی اگر قانونی وجود داشته باشد که به مسئول اداره اجازه دهد تا ساعات اضافه کاری کارمندی را که اضافه کاری انجام داده، دو برابر نمايد جايز است اين کار را انجام دهد و در اين صورت دريافت اجرت توسط کارمند طبق گزارشی که مسئول اداره از ساعات اضافه کاری او نوشته، جايز است. [1] 🔹حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه  و آله): رها كردن لقمه اى حرام، پيش خدا محبوبتر است از دو هـزار ركعت نماز مستحبى. [2] 🔶نکته: در دین اسلام به فرد مسلمان، اجازه داده نمی‌شود که از هر طریقی کسب کرده و مالی بدست آورده و مایحتاج خود و خانواده خویش را تامین کند بلکه مسلمان باید از مسائل مربوط به کسب و کار اطلاع داشته باشد و تنها از راه‌های حلال (به معنای جایز و روا) کسب داشته باشد. با نگاه به آیات قرآن در می‌یابیم که قرآن هرگز ما را به چشم‌پوشی از مواهب الهی دعوت نکرده و فقر را ارزش و نعمت به حساب نیاورده است.  ----------------- پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی. [2]. تفسيرالمعين، ص 26. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش: پوشیدن لباس روحانیّت به وسیله بازیگران چه حکمى دارد؟ ✅ پاسخ: اگر احترام این لباس حفظ شود، مانعى ندارد. [1] 🔶نکته: عالمان دین در طول تاریخ از جایگاه اجتماعی والا و ارزشمندی برخوردار بوده و در چشم و دل مردم قداست و اعتبار فراوان داشته اند. انسان ها، با فطرت پاک الهی، وجود خدا و قیامت و پیامبران و پیام های آسمانی را باور دارند و عالمان دین را به عنوان مفسران و مترجمان و امانتداران امانت آسمان و سخن خدا و پیام آوران او می شناسند. در منابع اسلامی و تفکر شیعی هم، عالمان دین، دارای بالاترین نقش در سعادت و شقاوت ملت ها، شناخته شده اند و در تاریخ پرفراز و نشیب هزار و چهارصد ساله اسلام، خانه عالمان دین و مساجد و پایگاه فعالیت آنان از مهمترین مراکز تصمیم سازی و نقش آفرینی در صحنه تحولات بزرگ تاریخی بوده است. با توجه به اهمیت و جایگاه علما در جامعه، حفظ حرمت و شأن ایشان ضروری می باشد. یکی از مصادیق لزوم حفظ احترام عالمان دینی، رعایت ملاحظات لازم در پوشیدن لباس روحانیت توسط بازیگران سینما و تلویزیون است. باید مراقب بود این مسأله موجب کاهش حرمت و ارزش این لباس در جامعه نگردیده و بازیگرانی که این نقش ها را ایفا می کنند با دقت انتخاب گردند. ----------------- پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 پرسش: با توجه به بحث قطع یارانه افراد پر درآمد، آیا قطع یارانه فرد در حالی که ایرانی است و از این آب و خاک سهمی دارد (چه غنی و چه فقیر) بدون رضایت شخص اشکالی ندارد(چون امام علی(ع) فقیر و غنی را به یک اندازه از بیت المال سهم می دادند)؟ ✅ پاسخ: واقعیت مطلب این است که یارانه ها به صورت فعلی قابل ادامه نیست یعنی نه ترقی حامل های انرژی و نه محل دیگر برای پرداختن یارانه به بیش از هفتاد میلیون نفر کفاف ندارد؛ بنابراین یا باید همه را قطع کنند و یا کسانی که نیازی ندارند، که بدون شک اولویت با دوم است. ما هم در زندگی خود اگر نتوانستیم تمام متوقعان را راضی کنیم اولویت ها را در نظر می گیریم در ضمن اموالی که علی (علیه السلام) به طور مساوی تقسیم می کردند اموال خاصی بود که ملک همه مسلمین بود ولی اموالی که در حکومت اسلامی تعلق به نیازمندان دارد فقط باید به آنها داده شود. ولی اگر روزی برسد که دولت به قدر کافی پول در اختیار داشت مانعی ندارد دیگران را هم بهره مند سازد. ----------------- منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم، وظایف حکومت اسلامی. #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: آیا اجرتی که آرایشگر بابت تراشیدن ریش می گیرد، حرام است؟ و بر فرض حرمت، اگر با مال حلال مخلوط شود، آیا واجب است هنگام تخمیس آن، خمس آن را دوبار بپردازد یاخیر؟ ✅ پاسخ: بنا بر احتياط، گرفتن اجرت در برابر تراشيدن ريش، حرام است و امّا در مورد مال مخلوط به حرام، اگر مقدار حرام و مالک آن را بشناسد واجب است آن را به او برگرداند و يارضايت وی را جلب کند و اگر مالک آن را هرچند درتعداد محصوری نشناسد، واجب است آن را به فقيران صدقه بدهد و اگر مقدار مال حرام را نداند ولی مالک آن را بشناسد واجب است به نحوی رضايت او را به‌دست آورد و اگر مقدار آن را نداند و مالک را هم نشناسد واجب است خمس آن را بپردازد تامالش از حرام پاک شود و در صورتی که مقدار باقی‌مانده بعد از پرداخت خمس، از مؤونه سال زياد بيايد، پرداخت خمس آن به عنوان ادای خمس منفعت کسب، واجب است. [1] 🔹🔹 حدیث: امام کاظم (علیه السلام): مال حرام رشد نمی کند. اگر هم رشد کند، برکتی در آن نیست. آدمی آنچه را هم که از حرام انفاق کند، پاداشی ندارد و آنچه را هم که باقی گذارد، ره توشه او به سوی آتش جهنم است. [2] 🔶 نکته: در آموزه‌های اسلامی تحصیل مال مشروع و طیب همانند جهاد در راه خدا دانسته شده است؛ زیرا پاسخ گویی به نیازهای مادی و جنبه‌های دنیوی، امری لازم و ضروری است و انسان‌ها در سایه اقتصاد سالم، می‌توانند بسترهای رشد کمالی خود را فراهم آورند. از سویی مال حرام به سبب آنکه تاثیر شگرف منفی در زندگی بشر دارد، یکی از مباحث مهم در فقه زندگی است. احکام بسیاری در منابع اسلامی برای تبیین این مهم وجود دارد؛ چرا که انسان باید در این حوزه بیشترین توجه و دقت را داشته باشد تا زندگی پاک و سالمی در دنیا داشته و مسیر کمالی خود را به خوبی بپیماید. کسانی که دنیاگرا هستند، به مال و منال دنیا دل می‌بندند و می‌کوشند تا از هر راهی هرچند نامشروع آن را به دست آورند. ----------------- پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام تراشیدن ریش. [2]. مسند الامام الکاظم(ع)، ج2، ص379 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: آیا برپایی نماز جماعت توسط کارمندان در ساعات رسمی کار جایز است؟ و بر فرض عدم جواز، اگر ملتزم شوند که بعد از پایان ساعات رسمی، آن مقدار وقتی را که به نماز خواندن اختصاص داده‏اند جبران کنند، آیا در این صورت، اقامه نماز در ساعات رسمی کار برای آنان جایز است؟ ✅ پاسخ: با توجه به اهميّت خاص نمازهای يوميه و تأکيد زيادی که بر اقامه نماز در اول وقت شده است و با توجه به فضيلت نماز جماعت، مناسب است کارمندان روشی را اتخاذ کنند که بتوانند در خلال ساعات کار اداری نماز واجب را به‌طور جماعت در اول وقت و در کمترين زمان بخوانند، ولی بايد به‌گونه ‏ای مقدمات اين کار را فراهم کنند که نماز جماعت در اول وقت بهانه و وسيله ‏ای برای به تأخيرانداختن کارهای مراجعه‌کنندگان نشود. [1] 🔹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله): دوست داشتنى ترين كارها نزد خداوند نماز اول وقت، سپس نيكى به پدر و مادر و سپس جهاد در راه خداست. [2] 🔶 نکته: اگر در ادارات ۲۰ دقیقه زمان برای برپایی نماز قرار دهیم و نماز را در اول وقت و درکوتاه‌ترین زمان اقامه کنیم تا حق ارباب‌رجوع ضایع نشود نه تنها برکت کارها بیشتر خواهد شد بلکه ارباب‌رجوع نیز برای دیدن مسئولان به سمت نمازخانه رفته و با دیدن نماز جماعت باشکوه ترغیب به شرکت در نماز می‌شود که این نماز جماعت که مدیر، کارمندان و ارباب رجوع در آن شرکت می‌کنند سبب صمیمانه‌تر شدن رابطه‌ها و از بین رفتن دیوارهای بین مدیران و مردم خواهد شد. ----------------- پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی. [2]. نهج الفصاحه، ح 70. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: در بعضی از مراکز تعلیم و تربیت مشاهده می‏ شود که معلّم یا مدیری که کارمند یکی از بخش های اداری است، با موافقت مسئول اداری مستقیم خود در ساعات رسمی کارش مبادرت به تدریس در مدارس دیگر می‏ کند و علاوه برحقوق ماهانه خود، اجرت این تدریس را هم دریافت می‏ کند، آیا این کار و گرفتن اجرت در برابر آن جایز است؟ ✅ پاسخ: موافقت مسئول مستقيم کارمند با تدريس او در اثناء ساعات رسمی کارش، تابع حدود اختيارات قانونی فرد مسئول است، ولی با اين فرض که کارمند دولت در برابر ساعات رسمی کارش هر ماه حقوق دريافت می‏ کند، حق ندارد در برابر تدريس در مدارس ديگر در همان ساعات رسمی کارش حقوق ديگری دريافت نمايد. [1] 🔹 حدیث: امام رضا (علیه السلام): کسی که به مال حلال اندک، راضی باشد، مخارجش سبک می شود، خانواده اش برخوردار می گردند، خداوند او را به درد و درمان دنیا بینا می کند و او را سالم و بی گناه از دنیا به دارالسّلام بهشت بیرون می برد. [2] 🔶 نکته: کارکنان سازمان های دولتی باید به سازمان و شغل خود وفادار باشند و در حالی که دارای پست و شغل سازمانی هستند نمی توانند هم زمان در سازمان دولتی دیگر (یا حتی همان سازمان) عهده دار شغل یا پست دیگری شوند. همچنین خیانت کردن به اعتماد سازمان از طریق سوء استفاده از موقعیت سازمانی یا اموال و امکانات دولتی نیز مجاز نمی باشد. ----------------- پی نوشت: [1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام کار در موسسات دولتی. [2]. مسند الامام الرضا علیه السلام، ج 1، ص 269 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 ! ✅ در تنگی وقت اگر برای وضو یا برای غسل اقدام کنم، نمازم دیر می‌شود و باید نماز را خارج از وقت قضا کنم، وظیفه‌ام چیست؟ ✍ آیات امام خمینی، سیستانی، وحید و نوری: هرگاه وقت به قدری تنگ باشد که اگر وضو بگیرد یا غسل کند، تمام نماز یا مقداری از آن بعد از وقت‏ خوانده می‌‏شود، باید تیمم کند. (وحید: مگر این که وقت وضو یا غسل به اندازه تیمّم باشد که در این صورت باید وضو بگیرد یا غسل کند.) ✍ آیت الله خامنه‌ای: اگر کسی در تنگی وقت، خوف آن را داشته باشد که در صورت غسل کردن یا وضو گرفتن، همه یا قسمتی از نمازش در خارج وقت واقع شود باید تیمم کند و نماز بخواند. ✍ آیت الله مکارم: در تنگی وقت که اگر بخواهد وضو بگیرد یا غسل کند همه نماز یا مقداری از آن خارج از وقت واقع می‌شود باید تیمّم کند. ✍ آیت الله بهجت (ره): هرگاه وقت به قدری تنگ باشد که اگر وضو بگیرد یا غسل کند، تمام نماز بعد از وقت خوانده می‌شود، باید تیمم کند. و در صورتی که اگر وضو بگیرد یک رکعت از نماز را در وقت می خواند و بقیه را خارج وقت، ولی اگر تیمم کند تمام نماز را در وقت می خواند، می‌تواند بنا بر اظهر هرکدام را خواست انجام دهد ولی احتیاط مستحب در تیمم و خواندن تمام نماز در وقت است. و اگر با تیمّم هم تمام نماز را نمی‌تواند در وقت بخواند باید بنا بر احوط بلکه اقرب وضو بگیرد و یک رکعت نماز را در وقت با وضو بخواند. 📚 منابع: توضیح المسائل مراجع: امام م۶۷۸، سیستانی م۶۶۷، مکارم م۶۳۲، وحید م۶۸۵، نوری م۶۷۹، بهجت م۱۳۵ و سایت رسمی leader .ir. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال پوست دباغی شده مثل گرگ ,سگ, گربه و امثال اینها چه حکمی دارد واستفاده تزئینی از آنها جایز است یا خیر؟ 1. چنانچه حیوانات حرام گوشت درنده همانند شیر، پلنگ، گرگ و روباه و شغال به طریقه شرعی ذبح شده باشد، گوشت و پوست آن پاک می باشد، لذا اگر پوست آن را بپوشد، و یا آن را فرش نماید اشکال ندارد، دست و یا بدن مرطوب با آن اصابت کند نجس نمی شود، ولی نمی تواند با آن نماز بخواند، زیرا از شرایط لباس نماز گزار آن است لباس او از حیوان حرام گوشت نباشد، حتی اگر مویی از آن همراه او باشد نمازش باطل است. البته سگ و خوک و همین طور حیوانات غیر درنده مانند فیل و میمون و خرس و حشراتي كه خون جهنده دارند مثل موش و سوسمار، حتی اگر به طریقه شرعی ذبح شوند، پاک نمی شوند، و لذا اگر دست مرطوب و یا بدن مرطوب به پوست آنها اصابت کند نجس می شود، اما حشراتي كه خون جهنده ندارد مانند مار حتي اگر بميرد پاك است.(1) 2. استفاده تزیینی از پوست حیوانات حرام گوشت مطلقا اشکال ندارد.(2) 🔻پی نوشت:👇 🔻1. امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج2، ص133، کتاب الصید و الذباحة، مسأله 13. ص144، کتاب الصید و الذباحة، مسأله 23، 24. توضیح المسائل، مسأله 824، 2587، 2588، 2589. 🔻2. سوال از دفتر آیت الله خامنه ای (شماره تلفن: 7746666-0251). 👇 https://eitaa.com/ahkam_din