eitaa logo
احکام دین 📚
135.5هزار دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
2.4هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
💬 سوال پوست دباغی شده مثل گرگ ,سگ, گربه و امثال اینها چه حکمی دارد واستفاده تزئینی از آنها جایز است یا خیر؟ 1. چنانچه حیوانات حرام گوشت درنده همانند شیر، پلنگ، گرگ و روباه و شغال به طریقه شرعی ذبح شده باشد، گوشت و پوست آن پاک می باشد، لذا اگر پوست آن را بپوشد، و یا آن را فرش نماید اشکال ندارد، دست و یا بدن مرطوب با آن اصابت کند نجس نمی شود، ولی نمی تواند با آن نماز بخواند، زیرا از شرایط لباس نماز گزار آن است لباس او از حیوان حرام گوشت نباشد، حتی اگر مویی از آن همراه او باشد نمازش باطل است. البته سگ و خوک و همین طور حیوانات غیر درنده مانند فیل و میمون و خرس و حشراتي كه خون جهنده دارند مثل موش و سوسمار، حتی اگر به طریقه شرعی ذبح شوند، پاک نمی شوند، و لذا اگر دست مرطوب و یا بدن مرطوب به پوست آنها اصابت کند نجس می شود، اما حشراتي كه خون جهنده ندارد مانند مار حتي اگر بميرد پاك است.(1) 2. استفاده تزیینی از پوست حیوانات حرام گوشت مطلقا اشکال ندارد.(2) 🔻پی نوشت:👇 🔻1. امام خمینی، تحریر الوسیلة، ج2، ص133، کتاب الصید و الذباحة، مسأله 13. ص144، کتاب الصید و الذباحة، مسأله 23، 24. توضیح المسائل، مسأله 824، 2587، 2588، 2589. 🔻2. سوال از دفتر آیت الله خامنه ای (شماره تلفن: 7746666-0251). 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
❇️ حق الماره ✳️ ✅ سوال : وقتی شخصی از كنار درختی یا باغی می‌گذرد می‌تواند از میوه و محصول آن باغ استفاده كند یا خیر؟ 🔴 حق الماره و رهگذر در رابطه با خوردن میوه جات سه گونه است : 1⃣- نسبت به میوه هایی که در خیابان و راه های عمومی است که مانعی ندارد.مگر خلاف قانون و مقررات باشد 2⃣- استفاده از میوه های باغات مردم با شرائطی حلال است : ◀️ الف: به طوری اتفاقی از کنار انها عبور کنید نه با قصد خوردن. ◀️ ب: منجر به افساد نگردد بدین معنا که شاخه ی درخت و شاخه گیاه را نشکند. ◀️ ج: به خوردن بسنده کند و چیزی از محصول را با خود نبرد. ◀️ د: باغ و زراعت فاقد دیوار و در باشد. ◀️ ه:علم یا ظن به ناخشنودی صاحب باغ نداشته باشد. 3⃣ - مواردی که شرائط فوق را ندارد حرام است . ✴️ دو نکته درباره درختان میوه 1⃣- از میوه شاخه ی درخت همسایه بدون اجازه نمی تواند استفاده نمود. 2⃣ - طلب حلالیت از مردم بخاطر چیدن یا خوردن میوه هایشان لازم است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ استفاده از لاک در انگشتان دست و پا... نظر همه مراجع #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 ! ❓ کسی از بانک وامی را با عنوانی گرفته ولی صرف خرید ماشین کرده، حکم خرید این ماشین چیست و استفاده از این ماشین برای دیگران چه حکمی دارد؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: اگر وام را در غير موردی که با بانک قرارداد بسته هزينه کرده باشد حکم غصب را دارد و بايد در اولين فرصت وام را تسويه کند. در صورتی که ثمن در معامله ماشین، کلی بوده - که معمولا کلی است - او مالک ماشین است و استفاده از ماشین برای او و استفاده دیگران با اجازه او اشکال ندارد. ✍ آیت الله مکارم: صرف مبلغ وام برخلاف آنچه در قرارداد بر آن توافق شده جايز نيست. و چنانچه تخلف شود وام مذکور صحيح نيست، و مبلغ اضافه که مي پردازد حکم ربا دارد.. اما چنانچه خلاف قرارداد عمل نموده جدا توبه نماید ولی فعلا وظیفه ای ندارد. ✍ آیت الله فاضل: وام باید در همان موردی که برای آن وام گرفته شده استفاده شود و مصرف کردن وام در مورد دیگر حرام است، اگر وام طبق قانون شرعی از بانک، برای خرید ماشین گرفته شود، و بارعایت قانون شرعی، ماشین خریده است حلال است و اشکال ندارد اما اگر وام برای خرید ماشین نبوده و با آن ماشین خریده است در صورتی که بانک راضی باشد معامله صحیح است و استفاده از ماشین هم حلال است لیکن سودی که به بانک می دهد، ربا و حرام است. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنه‌ای، ش: 521654. مکارم، ش: 9312180043. فاضل، ش: 9303949. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 حکم بستن چشم هادر نماز👆 #احکام_دین 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👨👱♀حکم محرمیت بچه های مرد و زنی که ازدواج مجدد کردند👱♀👨 🚦سوال: آیا بچه های ربیبه به ناپدری محرم میشود؟ بعبارتی: اگر مردی زنی که یه دختر دارد را به عنوان همسری بگیرید و و دخترِ آن زن بچه داشته باشد یا بچه های بعدی اش، آیا به آن مرد محرم اند؟ پاسخ: ✅اگر مرد، زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هر چه پائين روند، چه در وقت عقد باشند يا بعداً به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى شوند. بنابر این دختران دختر آن زن و دختران پسر آن زن اگر داشته باشد هرچند از شوهر قبلی باشد و هر مقداری که پایین برود ( مثل نوه های آن دختر) برمردی که با آن زن ازدواج کرده و نزدیکی نموده است، محرم می شوند. البته با عروس هاي زن از شوهر سابق محرم نيست❗️ ------- استفتا از سایت مراجع عظام💻 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👨👨👧👧👨👦👦صیغه خواهر و برادری و محرمیت اقوام👨👧👧👨👨👧👦 🔗 سوال: آیا در اسلام صیغه خواهر و برادری وجود دارد؟ پاسخ: 1️⃣در اسلام صیغه «خواهر و برادری» بین دو نامحرم وجود ندارد و دختر و پسر (زن و مرد) نامحرم تنها با یکی از راه های شرعی به یکدیگر محرم می شوند. 2️⃣ پسر خاله، پسر عمو، پسر دایی، پسر عمه، برادر شوهر، شوهر خواهر، نامزدی که هنوز صیغه محرمیت با او خوانده نشده، پزشک و استاد فرقی با سایر نامحرمان ندارند [1] و زن باید در برابر آنان پوشش واجب شرعی را رعایت کند. [2] —------------------— پی نوشت: [1]. در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. [2]. امام، بهجت، خامنه ای، سبحانی، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا. »> برگرفته از کتاب «احکام پوشش بانوان»، موسسه اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 42. ➖➖➖➖➖ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰امتناع زن دارای فرزند 6 ساله از درخواست شوهر برای بارداری مجدد ⁉️ ✅ پاسخ: ✍ مقام معظم رهبری: در فرض سؤال ممانعت از بارداری جایز نیست. [1] ✍ آیت الله مکارم: براي جلوگيري از انعقاد نطفه، استفاده از هر وسيله مشروعي که بيضرر باشد و باعث نقص مرد يا زن نشود (يعني مرد يا زن براي هميشه از قابليت توليد مثل ساقط نگردد) ذاتا مجاز است، ولي در حال حاضر کنترل جمعيت جايز نيست، مگر اينکه واقعا ضرورتي وجود داشته باشد. [2] ✍ آیت الله سیستانی: جايز است كه زن از داروهاى پيشگيرى از حاملگى به شرط آنكه به او زيان مهمى نزند، استفاده كند حتى اگر شوهر راضى نباشد، مگر اينكه با حقى از حقوق شرعى او منافات داشته باشد و همچنین جايز است كه زن از دستگاه پيشگيرى از حاملگى و مانند آن اگر ضرر مهمى به او نزند استفاده كند لكن در صورتى كه گذاشتن دستگاه متوقف بر نگاه كردن به جايى است كه نظر به آن حرام است و يا لمس قسمتى از بدن كه لمس آن جايز نيست، باشد، جايز نيست كسى غير از شوهر اين كار را انجام دهد مگر در صورت ضرورت، مانند اينكه بچه دار شدن براى او ضرر داشته باشد يا مسلتزم حرجى باشد كه معمولاً تحمل نمىشود با فرض اين كه راه ديگرى براى منع حمل نباشد يا اگر باشد باز هم مستلزم ضرر يا حرج باشد . اين در صورتى است كه معلوم نباشد دستگاه نطفه را پس از انعقادش تلف مىكند و گر نه بنابر ـاحتياط واجب ـ بايد در هر حال، ترک شود . [3] ✍ آیت الله فاضل: اگر همسر شما بچه می خواهد و دختر شما شش ساله شده است، قبول کنید و از داشتن بچه بعدی همسر را محروم نکنید، داشتن بچه و بزرگ کردن آن و تربیت صحیح آن ثواب زیادی دارد. پیامبر اسلام فرمود: ازدواج کنید و زیاد بچه به دنیا بیاورید (و در تربیت صحیح و دینی و مذهبی آنها تلاش کنید) که من در قیامت به آنها افتخار می کنم. [4] __ 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: e3c3c4e5a2f91a358c84d8c4a623312e. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9512130043. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 521773. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9501555. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 ! ❓ آیا اقدام پنهانی زن به بارداری از شوهرش بدون اطلاع او،‌ اشکال دارد؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: فی نفسه اشکال ندارد. ✍ آیت الله مکارم: اشکالی ندارد هر چند بهتر است جهت جلوگیری از بروز اختلافات، با تفاهم یکدیگر اقدام نمایند. ✍ آیت الله سیستانی: خیر (اشکال ندارد)، جایز نیست مرد همسرش را بر استفاده از موانع بارداری مجبور کند. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: خیر (اشکال ندارد). ✍ آیت الله فاضل: اگر زن به طور پنهانی و بدون هماهنگی با شوهر باردار شود اشکال ندارد. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنه‌ای، ش: adpCZdkgG0. مکارم، ش: 9601300044. سیستانی، ش: 600267. شبیری، ش: 45400. فاضل، ش: 9600384. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 ! ❓ آیا خندیدن در برابر نامحرم اشکال دارد؟ ✍ آیة الله بهجت: خندیدن زن در برابر نامحرم اشکال دارد. ✍ آیات خامنه‌ای و وحید: اگر خندیدن زن بدون قصد ریبه و همراه با اطمینان و عدم وقوع در مفاسد باشد اشکال ندارد والا جایز نیست. ✍آیة الله صافی گلپایگانی: لبخند زدن و هر کاری که در معرض تهییج نامحرم است، جایز نیست. ✍ آیة الله مکارم: رعایت عفت واجب است. قهقهه زن در برابر نامحرم که موجب تحریک شود، حرام است. خندیدن با صوت اگر مفسده نداشته باشد، برای مرد و زن کراهت دارد. ✍ آیت الله سیستانی: چنانچه مهیج نباشد و به قصد وادار کردن طرف به گناه نباشد اشکال ندارد. 📚منبع: استفتاء از سایت مراجع؛ سؤال تلفنی(7840001-0251) از دفتر آیت الله مکارم شیرازی، پنج شنبه 29/2/1390- ساعت45/12؛ سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی سیستانی. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🤔 ! ❓ آیا خون کمی که روی گوشت بعد از ذبح شرعی می‌ماند، حلال بوده و خوردن آن جایز است؟ ✍ آیت الله خامنه‌ای: اگر بعد از ذبح از حيوان به صورت طبيعى خون خارج شود خونى كه داخل بدن باقى مى‌ماند گرچه نجس نيست ولى خوردن آن جايز نيست مگر آنكه در گوشت و يا غذا مستهلك شود و در هر صورت مى‌توانيد گوشت‌ها را با آب تطهير نماييد. ✍ آیت الله مکارم: چنانچه به مقدار متعارف شسته‌اید، خون های مختصری که موقع پختن غذاهای گوشتی خارج می‌شود نجس نيست و اگر جدا کردن آن از گوشت بسيار مشکل است يا به هنگام پخته شدن مستهلک می‌شود، خوردن آن نيز مانعی ندارد. ✍ آیت الله سیستانی: اگر خون بعد از چرخ کردن با گوشت مستهلک شود خوردن گوشت چرخ کرده حلال خواهد بود. ✍ آیت الله وحید: اگر حيوان حلال گوشت را به دستورى كه در شرع معيّن شده بكشند و خون آن به مقدار معمول بيرون آيد، خونى كه در بدنش مى ماند پاک است ولی خوردن آن حرام است و اگر خون ها در میان گوشت ها به تنهایی قابل اجتناب نیست از خوردن همه گوشت اجتناب نمایید. ✍ آیت الله فاضل: خوردن خون حرام است لیکن خونی که در گوشت بعد از ذبح شرعی می ماند اگر ظاهر گوشت شسته شود و رگ هایی که خون دارد قطع شود؛ بعداز شستن گوشت اگر در داخل گوشت خونی بماند خوردن آن اشکال ندارد. 📚 منابع: استفتاء اینترنتی از سایت آیات خامنه‌ای، ش: 302000. مکارم، ش: 911023118. سیستانی، ش: 135800445294. وحید، ش: 57535. فاضل، ش: 48935. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🔰 🔹1. برای فرزند - پسر و دختر – مستحب مؤکد است. 🔹 باید گوسفند یا گاو یا شتر باشد. 🔹2.مستحب است نکات زیر برای عقیقه رعایت گردد: 💠•مستحب است براي پسر، حیوان نر و برای دختر، ماده باشد. 💠•مستحب است انجام شود. 💠•اگر عقیقه تا زمان بلوغ فرزند انجام نشود، مستحب است خودش انجام دهد بلکه اگر در زمان حیاتش انجام نشد، مستحب است بعد از فوت برایش انجام دهند. 💠•مستحب است پا و ران عقیقه به داده شود و أفضل از آن، این است که یک چهارم عقيقه به او داده شود و اگر پا و ران داخل در یک چهارم باشد، به هر دو مستحب عمل شده است و اگر دسترسی به قابله نباشد، سهم قابله به مادر داده شود تا آن را صدقه بدهد. 🔶 توجه: •صدقه دادن کفايت از عقيقه نمي کند. •تفاوت نمي کند گوشت عقيقه به صورت خام يا پخته تقسيم شود. •اگر گوشت عقيقه پخته شود، جمعي از مؤمنين - حداقل ده نفر، اگر بيشتر باشند افضل است - دعوت شوند و پس از غذا براي فرزند دعا کنند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din