eitaa logo
احکام دین 📚
136.4هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆 🔆 💬 سوال: 🔰 اگر کسی نذر شرعی کند و نذرش را فراموش کند ، در موارد زیر چه وظیفه ای دارد ؟👇🏼👇🏼 الف - ! ب - ! ✅ پاسخ: ✍🏻 آیت الله خامنه ای :‌ الف: تکلیفی ندارد. ب: بايد همه موارد را انجام دهد. ✍🏻 آیت الله سیستانی:‌ اگر موارد نذر را فراموش كند وانها موارد معين ومحدودى باشند كه نمى داند كدام يك از انها متعلق نذر بوده بايد به همه انها عمل كند واگر عمل به همه انها موجب عسر ومشقت باشد به مقدار ممكن وميسور عمل كند وان چه احتمالش قويتر است مقدم بدارد واگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از انها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هرچند اطمينان به عمل هم حاصل نشود. ✍🏻 آیت الله مکارم: در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نميتواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردي که احتمال مي دهد قرعه مي زند و طبق آن عمل مي نمايد. در صورت شک يافراموشي مقدار نذر، آن مقدار که يقيني است بجا مي آورد. ✍🏻 آیت الله وحید: الف:چیزی به عهده ی او نیست. ب:باید همه را انجام دهد. ✍🏻 آیت الله فاضل:‌ اگر صیغه شرعی نذر را در وقت نذر کردن با زبان نگفته باشد ادا کردن نذر واجب نیست. اگر صیغه شرعی نذر را با زبان گفته باشد در این صورت: 1. ، چه چیز نذر کرده، در صورتی که در محل زندگى او مردم معمولاً چيز خاصى را نذر مى كنند يعنى متعارف وجود دارد، همان كار متعارف را انجام دهد و اگر چنين چيزى وجود ندارد، چون قدرت عمل به نذر را ندارد، نذر او ساقط است و وظيفه اى ندارد، بلى اگر بعداً يادش آمد به نذر عمل كند. 2. در مورد دوم باشد مثلاً مردّد است كه صد تومان به فقير بدهد يا دويست تومان به حداقل كفايت كند و صد تومان بدهد. اما اگر مردّد بين دو یا چند چیز باشد، مثلاً نذر كرده صدقه بدهد يا روضه بخواند بنابر احتياط، هر دو كار را انجام دهد —--------- 💻 استفتا از سایت مراجع 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠✨💠 💬 مواردی که بدن و لباس نمازگزار باشد👆👆 https://eitaa.com/ahkam_din
👩 💁 🔰 خانمی که ناخن انگشتان پا را لاک زده، برای وضو و غسل چه وظیفه ای دارد⁉ ✅ پاسخ: ✍ 🚿 : همه مراجع: باید ناخن تمام انگشتان پا را پاک کند. 💦 : اگر تنها یک انگشت - و لو انگشت کوچک پا - را برای مسح پاک کند، کافی است. ✍ آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب، تنها به انگشت کوچک نمی توان اکتفا کرد. (یعنی کفایت نمی کند که فقط ناخن انگشت کوچک پا را پاک کند و آن را مسح نماید؛ بلکه باید ناخن یکی دیگر از انگشتان پا را پاک و بر آن مسح کند) ------------------------------------ 📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، وضو، بعد م 15؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 111؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، م 49؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الوضو، الفصل الاول، کیفیه الوضو، م 95؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، وضو، م 108؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252. 🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 33. 👇https://eitaa.com/ahkam_din
🔆 🔆 💬 سوال: 🔰 اگر کسی نذر شرعی کند و نذرش را فراموش کند ، در موارد زیر چه وظیفه ای دارد ؟👇🏼👇🏼 الف - ! ب - ! ✅ پاسخ: ✍🏻 آیت الله خامنه ای :‌ الف: تکلیفی ندارد. ب: بايد همه موارد را انجام دهد. ✍🏻 آیت الله سیستانی:‌ اگر موارد نذر را فراموش كند وانها موارد معين ومحدودى باشند كه نمى داند كدام يك از انها متعلق نذر بوده بايد به همه انها عمل كند واگر عمل به همه انها موجب عسر ومشقت باشد به مقدار ممكن وميسور عمل كند وان چه احتمالش قويتر است مقدم بدارد واگر موارد شك نامحدود است كافى است به بعضى از انها عمل كند به نحوى كه مطمئن نباشد كه به تكليف واقعى عمل نشده هرچند اطمينان به عمل هم حاصل نشود. ✍🏻 آیت الله مکارم: در صورتي که نوع نذر را فراموش کرده باشد و يا شک بين چند مورد دارد و نميتواند احتياط کند و به تمام موارد عمل نمايد، بين مواردي که احتمال مي دهد قرعه مي زند و طبق آن عمل مي نمايد. در صورت شک يافراموشي مقدار نذر، آن مقدار که يقيني است بجا مي آورد. ✍🏻 آیت الله وحید: الف:چیزی به عهده ی او نیست. ب:باید همه را انجام دهد. ✍🏻 آیت الله فاضل:‌ اگر صیغه شرعی نذر را در وقت نذر کردن با زبان نگفته باشد ادا کردن نذر واجب نیست. اگر صیغه شرعی نذر را با زبان گفته باشد در این صورت: 1. ، چه چیز نذر کرده، در صورتی که در محل زندگى او مردم معمولاً چيز خاصى را نذر مى كنند يعنى متعارف وجود دارد، همان كار متعارف را انجام دهد و اگر چنين چيزى وجود ندارد، چون قدرت عمل به نذر را ندارد، نذر او ساقط است و وظيفه اى ندارد، بلى اگر بعداً يادش آمد به نذر عمل كند. 2. در مورد دوم باشد مثلاً مردّد است كه صد تومان به فقير بدهد يا دويست تومان به حداقل كفايت كند و صد تومان بدهد. اما اگر مردّد بين دو یا چند چیز باشد، مثلاً نذر كرده صدقه بدهد يا روضه بخواند بنابر احتياط، هر دو كار را انجام دهد —--------- 💻 استفتا از سایت مراجع 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: 🔰 براي انجام غسل هاي واجب حتما بايد رو به باشيم؟ ✅ پاسخ: ✍ برای انجام غسل رو به قبله باشید. فرقی بین غسل های واجب ودیگر غسل ها نیست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 کدام احتیاج به و می شود با آن نماز خواند؟ 💠 ✅ پاسخ: ✍آیت الله خامنه‌ای: کسى که غسل جنابت کرده، نباید براى نماز وضو بگیرد، ولى با غسل هاى دیگر (چه واجب یا مستحبّ) نمىشود نماز خواند و باید وضو هم گرفت. ✍آیت الله مکارم شیرازی: با هر غسلی (چه جنابت و چه غیر آن، چه واجب و چه مستحب قطعی که استحباب آن با دلیل معتبر ثابت شده باشد مثل غسل جمعه، غسل احرام، غسل شبهاي قدر و مانند آن)) می‌توان نماز خواند و وضو واجب نیست، ولی احتیاط مستحب آن است که در غیر غسل جنابت وضو بگیرد. غسل‌های مستحبی که به عنوان «رجا» به جا آورده می‌شوند، جانشین وضو نمی‌گردند. ✍آیت الله سیستانی: مسأله ۳۸۹ ـ کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد، بلکه با غسل‌های دیگر واجب ـ غیر غسل از استحاضه متوسطه ـ و با غسل‌های مستحب که در مسأله (۶۳۳) میآید نیز می‌تواند بدون وضو نماز بخواند، اگرچه احتیاط مستحب آن است که وضو هم بگیرد. ✍ آیت الله وحید: مسأله ۳۹۷ ـ كسى كه غسل جنابت كرده ، نبايد براى نماز وضو بگيرد ، بلكه با غسلهاى ديگر واجب غير از غسل استحاضه متوسّطه و با غسلهاى مستحبّ كه در مسأله «۶۵۰» مى آيد ، نيز مى تواند بدون وضو نماز بخواند ، اگر چه احتياط مستحبّ آن است كه وضو هم بگيرد. ✍ آیت الله فاضل: كسى كه غسل جنابت كرده، نبايد براى نماز وضو بگيرد. اما با غسلهاى واجب ديگر نمى تواند بدون وضو نماز بخواند بلكه بايد وضو هم بگيرد. ➖➖➖➖ 📚 توضیح المسائل مراجع، م 391 آیت الله خامنه اى، اجوبه، س 188 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💉 🔰 وقتی خون از لای دندان ها می آید، چنانچه با آب دهان مخلوط شود و از بین برود، آیا آب دهان پاک است⁉ ✅پاسخ: ✍ مرحوم امام: پاک است و فرو بردن آب دهان، اشکال ندارد. ✍ آیات عظام: خامنه ای، نوری و زنجانی: پاک است؛ ولی فرو بردن آب دهان، اشکال دارد. ✍ آیت الله مکارم: پاک است و فرو بردن آب دهان نیز اشکال ندارد؛ ولی عمدا این کار را نکند. -------------------------------- 📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، نجاسات، م 9؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 286؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: العروه الوثقی، ج 1، فصل فی النجاسات، الخامس من النجاسات، م 13؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، نجاسات، م 544؛ بهجت: وسیله النجاه، م 527؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 100. 🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ نجاسات و مطهرات»، اسماعیل زارعی، ص 63 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰آیا نبش قبر کسی که 27 سال است از دنیا رفته (بخاطر دو طبقه کردن یا موارد دیگر) مشکل شرعی دارد؟ ✍️پاسخ: ✅ طبق نظر مشهور فقهاء نبش قبر مسلمان یعنی شکافتن قبر او حرام است ولی اگر بدنش از بین رفته و خاک شده باشد اشکال ندارد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⁉️ اقتدا با آگاهی از نبود فرصت برای گفتن سه مرتبه تسبیحات اربعه ✅پاسخ:👇 🔹مقام معظم رهبری: در هر صورت باید خود را به رکوع امام برسانید و یک تسبیحات کافی است. 🔸 آیت الله مکارم: از آنجا که در رکعت سوم گفتن يک مرتبه تسبیحات اربعه کافي است بعد از یک بار یا دو بار گفتن آن چنانچه امام به رکوع رود ماموم باید از امام تبعیت نماید. 🔹آیت الله سیستانی: اشکال ندارد و گفتن یک بار تسبیحات اربعة كافی است. 🔸آیت الله شبیری زنجانی: باید تسبیحات بار سوم را هم بگویید ولو در سجده خود را به امام برسانید. اگر بعد از گفتن دو بار از گفتن بار سوم منصرف شود، اشکالی ندارد ولی اگر از ابتدا به قصد ذکر خاص نماز دوبار یا بیشتر از سه بار بخواهد بگوید و کم یا زیاد کند موجب بطلان نماز است. 🔹آیت الله فاضل: اگر با گفتن مرتبه سوم تسبیحات، می توانید خود را به رکوع امام برسانید باید ذکر مرتبه سوم تسبیحات اربعه را سریع بگویید و به رکوع بروید و اگر احتمال اینکه به رکوع امام نمی رسید گفتن مرتبه سوم تسبیحات لازم نیست و خود را به رکوع امام برسانید. 📚منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مراجع 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
حکم رساندن عضوی از بدن جنب و حائض به خط قرآن، نام خداوند، پیامبران(ص) و ائمه (ع) 💬سوال: 🔸آیا رساندن عضوی از بدن شخص جنب به خط قرآن، نام خداوند، پیامبران و ائمه حرام است؟ ✅ پاسخ: 🔹رساندن عضوی از بدن به خط قرآن و نام خداوند متعال [1] ✍ (آیات عظام خامنه ای و صافی: و صفات مخصوص باری تعالی) حرام است. [2] ✍ همه مراجع (به جز سبحانی و سیستانی): اسامی مبارک پیامبران و امامان علیهم السلام (آیات عظام بهجت و صافی: و اسم حضرت زهرا سلام الله علیها) [3] نیز بنابر احتیاط واجب حکم نام خداوند متعال را دارد. ✍ آیت الله سیستانی: بهتر (احتیاط مستحب) آن است که به اسماء پیامبران و امامان و حضرت زهرا علیهم السلام نیز نرساند. [4] ✍ آیت الله سبحانی: رساندن عضوی از بدن به خط قرآن یا به اسم خدا و پیغمبران و امامان علیهم السلام بر جنب حرام است. [5] --------------- 📖 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 355؛ امام، سیستانی و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی ما یحرم علی الجنب؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 427، 424 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 349؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 181. [2]. خامنه ای: استفتا؛ صافی، توضیح المسائل، م 361. [3]. بهجت، توضیح المسائل، م 359؛ صافی، توضیح المسائل، م 361. [4]. سیستانی، توضیح المسائل، م 354 و المسائل المنتخبه، م 41. [5]. سبحانی، توضیح المسائل، م 349. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰اگر مردي از زن خود جدا شود، آيا همچنان به مادر زن سابق خود محرم است ياخير؟ ✅ پاسخ: ✍ محرمیت بین داماد و مادر زن همیشگی است. حتی اگر زن فوت کند یا طلاق بگیرد این محرمیت باقی است.همچنین است محرمیت زن با پدر شوهرش. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال: 🔰اگر گوشی چه باید کرد؟ ✅ جواب: این مسئله بسیار مبتلا به است؛ زیرا موبایل همواره یار و همراه انسان است. 🍀 در این گونه موارد، باید توجه داشت که تطهیر اشیاء واجب نیست. حتی مستحب هم نیست. در نتیجه، اگر می توانید با کشیدن روکش نایلونی یا ژلاتینی و یا استفاده از تلق و مانند آن از تماس احتمالی با دست یا صورت خیس با بدنه موبایل جلوگیری کنید زحمت تطهیر موبایل را به خود ندهید. اما اگر ممکن نیست یا دلتان رضایت نمی دهد. آنچه مهم است ظاهر و بدنه موبایل است، نه باطن آن. در نتیجه، کافی است قاب موبایل را جدا کرده و زیر شیر آب بشویید. معمولاً در اکثر گوشی های جدید همه اجزاء ظاهری و بیرونی موبایل قابل شست و شو است. اما اگر صفحه نمایش و یا برخی از اجزاء تطهیر نداشت و از تلق و… هم نتوان استفاده کرد. چاره کار تنها احتیاط و عدم تماس دست و صورت مرطوب با گوشی است. به شکل دیگر امکان تطهیر وجود ندارد. 💫 نکته قابل توجه این است که برخی تصور می کنند اگر گوشی نجس را در برابر آفتاب بگیرند پاک می شود چون آفتاب از است. در حالی که، این طور نیست. برخلاف آب، آفتاب پاک کننده چیزهایی مانند زمین یا گیاه نجس و مانند آن است. آن هم با شرایط خاصی، نه هر چیزی منقولی مانند . https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 👈 گرفتن یا کردن با آب چه حکمی دارد؟ ♨️ سوال: 🔰شخصي بدون مجوز سازمان آب،ازخيابان يا پشت کنتور،انشعاب به منزل خود کشيده است،وضو گرفتن يا غسل کردن با اين آب چه حکمي دارد؟ ✅پاسخ: ✍ آيات عظام: آیت الله خامنه اي،آیت الله نوري، آیت الله مکارم و آیت الله بهجت: حکم غصب را دارد و وضو و غسل با آن باطل است. ✍ آيت الله سيستاني: وضو و غسل، صحيح است. ✍ آيت الله وحيد: بنابر احتياط واجب، باطل است. ✍ آيت الله صافي: اگر مسئولين امر، اجازه دهند، اشکال ندارد. ✍ آيت الله زنجاني: غسل و وضو با آب مذکور، حرام است و بنابر احتياط، غسل و وضويش باطل است. ✍ آيت الله فاضل: اگر بنا دارد پول آب مصرفي را بدهد، وضو و غسل صحيح است و اگر بنا دارد پول آب مصرفي را ندهد، وضو و غسل اشکال دارد و بنابر احتياط واجب، صحيح نيست. ________ منبع: بهجت: استفتائات، ج 1، س 597 و 598؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، با استفاده از س 146؛ تبريزي: استفتائات، ج 2، س 1276؛ بقيه مراجع: استفتائات کتبي موجود در مرکز ملي پاسخگويي. 🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💦 💦 🔰 اگر رطوبت باقیمانده در دست که برای کشیدن مسح لازم است، خشک شود، وظیفه چیست⁉ ✅پاسخ: ✍ آیات عظام: امام، صافی، نوری، مکارم، بهجت، فاضل: از سایر اعضا رطوبت بگیرد. (رعایت ترتیب بین آنها لازم نیست) ✍رهبری: باید از ریش یا ابرو رطوبت بگیرد. ✍آیات عظام: سیستانی و زنجانی: بنابر احتیاط واجب از ریش خود رطوبت بگیرد. ✍آیات عظام: وحید: باید از ریش خود رطوبت بگیرد. ----------------- 📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، وضو، م 17؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 54، م 3؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، م 25؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، الوضو، فی کیفیه الوضو، الثالث، م 93؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، ج 1، وضو، م 110؛ بهجت: وسیله النجاه، م 100؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 257. 🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 26. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
📖 📖 🔰حکم تماس با نوشته برجسته قرآنی چیست⁉ ✅پاسخ: ✍ نوشته برجسته یا حک شده - مانند: سنگ قبر - و خط غیر متعارف - مانند: خط کوفی و نوشته وارونه - کلمات قرآنی نیکو - مانند: مؤمن، صبر - یا کلمات منفی - مانند: ابلیس و شیطان - و نیز حروف ناخوانا - مانند: الف در «قالوا» - تفاوتی با سایر عبارت های قرآنی ندارد و دست زدن به همه این موارد بدون وضو اشکال دارد. -------------- 📚 منبع: توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 317 و 319؛ امام، استفتائات، ج 1، س 84؛ بهجت، وسیلة النجاة، ج 1، م 1522؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 154؛ سبحانی، توضیح المسائل، با استفاده از م 312؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، با استفاده از م 163 و 1644؛ صافی، هدایة العباد، ج 1، م 148 و 149. 🔸 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 191. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🎩 👢 👑 👠 👔 🕶 👘 🌀 سوال: 🕵️‍♂️ معیار در لباس شهرت و پوشیدن آن چیست؟ ✅ پاسخ: ✍🏼 آیت ا...خامنه ای : 👔 لباس شهر ت لباسی است که پوشیدن آن برای شخص ، به خاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن علل دیگر مناسب نیست، به طوریکه اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما می شود.⛔️ 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💧 (آب کشیدن) 📖 🔰 آیا برای تطهیر قرآن، داشتن وضو الزامی است⁉ ✅ پاسخ: ✍ برای آب کشیدن قرآن نجس شده یا بیرون آوردن آن از چاه توالت و مانند آن، در صورتی که انسان ناچار باشد دست یا جای دیگر بدن را به خط قرآن برساند، باید وضو بگیرد؛ ولی چنانچه معطل شدن به اندازه وضو بی احترامی به قرآن باشد، باید بدون وضو این کار را کند و تا ممکن است به خط قرآن دست نزند. ---------------- 📚 منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 316؛ امام و مکارم، العروة الوثقی مع تعلیقات، ج 11، فصل فی غایات الوضوئات الواجبه و غیر واجبة؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 311. 🔸برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 192. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💰حکم نفقه زن غیر مطیع و اجبار او به خدمت خانه♀ 🔰 آیا نفقه زنی که مطیع شوهر نیست و اجبار او به کار در خانه جایز است⁉ ✅ پاسخ: ✍ اگر زن در اموری که اطاعت شوهر واجب است، تخلف کند و به وظیفه خود عمل نکند، حق نفقه ندارد. [1] 👈 همچنین مرد حق ندارد همسر خود را به خدمت خانه مجبور کند. [2] ----------------- 📚 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل، م 2413. [2]. همان، م 2414. 🔸 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 190. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
🌳💐🌹🌻 💐🌹🌻 🌹🌻 🌻 ♻️مساله 826: سجد بر مهر چرک گرفته چه حکمی دارد؟ ⬅️ اگر مهر به قدری کثیف باشد که پیشانی به خود مهر نرسد، سجده باطل است؛ اما اگر رنگ مهر تغییر کرده است، اشکال ندارد. 👈توجه: بیشتر اوقات رنگ مهر به علت رطوبت یا چربی روی پیشانی تغییر می کند. این تغییر رنگ مانع سجده بر مهر نیست و اشکالی ندارد و جرمی که در اثر استفاده زیاد از مهر، مانع از سجده است، در زمان طولانی محثث می شود 🔺 توضیح المسائل ده مرجع، م 1060؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، السجود، ص 312، م 1؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، السجود، م 2؛ بهجت، وسیله النجاه، م 735 و استفتائات، س 491 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1047؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 646 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، السجود، م 2؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 796. 🌻 🌹🌻 💐🌹🌻 🌳💐🌹🌻 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💦 💦 🔰 در وضو، شستن صورت و دست ها چند مرتبه جایز است⁉ ✅پاسخ: ✍ آیات عظام: امام، رهبری، زنجانی، نوری و فاضل: مرتبه اول، واجب؛ دوم، جایز؛ سوم و بیشتر از آن، حرام است. ✍ آیات عظام: سیستانی، وحید، صافی، بهجت: مرتبه اول، واجب؛ دوم، مستحب؛ سوم و بیشتر از آن، حرام است. ✍آیت الله مکارم: مرتبه اول، واجب و مرتبه دوم، بنابر احتیاط واجب باید ترک شود؛ اما مرتبه سوم و بیشتر از آن، حرام است. ------------- 📚 منبع: امام، سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، گلپایگانی و اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، م 43؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 102؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 248. 🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 21. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
🔥 🔥 🔰 سوزاندن آیات قرآن و اسامی ائمه علیهم السلام چه حکمی دارد⁉ ✅ پاسخ: ✍ سوزاندن آیات قرآن و اسامی مبارک ائمه معصومین علیهم السلام که - برای مثال - در روزنامه چاپ شده، جایز نیست؛ [1] ولی در آب ریختن یا تبدیل آن به خمیر برای بازیافت و نیز دفن آن در جایی که بی احترامی محسوب نشود، اشکال ندارد. [2] ⛔ : هر گاه وجود آیات قرآن و نام خداوند و معصومین علیهم السلام در کاغذی قطعی نباشد، سوزاندن و دور انداختن آن اشکال ندارد و جستجو برای یافتن این موارد لازم نیست؛ ولی اگر کسی بداند که در ورقه ای چنین چیزی وجود دارد، هتک حرمت [3] و سوزاندن آن جایز نیست. [4] -------------- 📚 پی نوشت: [1]. امام: اگر موجب هتک شود، اشکال دارد و بنابر احتیاط واجب باید از سوزاندن اجتناب نماید. [2]. امام، استفتائات، ج 1، نجاسات و احکام آن، س 312 و با استفاده از س 79؛ بهجت، استفتائات، ج 1، س 261؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 165؛‌ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 57؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، با استفاده از س 81. [3]. بی حرمتی. [4]. امام، استفتائات، ج 1، نجاسات و احکام آن، س 312 و با استفاده از س 79؛ بهجت، استفتائات، ج 1، با استفاده از س 264 و 270؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 70؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، با استفاده از س 81. ای: سوزاندن و دور ریختن اوراقی که امکان استفاه از آن در صنعت کارتن سازی و مانند آن وجود دارد یا بر یک طرف آن نوشته شده و طرف دیگر قابل استفاده برای نوشتن است، به علت وجود شبهه اسراف، خالی از اشکال نیست. 📚 منبع: خامنه ای، احوبة الاستفتائات، س 163. 🔸 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️ گفتن اذکار نماز؛ در حال حرکت ♻️ ⁉️ ســــوال: 👈آیا گفتن بعضی از اذکار در حال حرکت صحیح است یا موجب بطلان نماز می گردد؟ ✅ پاسخ:⬇️ ✍ هنگام گفتن اذکار واجب مثل تکبیرة الاحرام یا ذکر رکوع و سجود باید بدن بی حرکت و با آرامش باشد و احتیاط واجب آن است که در موقع گفتن ذکرهای مستحبی نیز بدن آرامش داشته باشد. 🔹 ذکرهای مستحبی مثل گفتن تکبیر در هنگام رفتن به رکوع و سجود، اگر به قصد همان ذکری که در نماز دستور داده‏ اند، باشد، باید در حال آرام بودن بدن گفته شود و اگر به علت فراموشی، در حال حرکت گفته شود، اشکال ندارد، 🔸 ولی اگر از باب این که ذکر گفتن در نماز مستحب است، یعنی از باب این که ذکری گفته باشد، تکبیر بگوید، لازم نیست در حال آرامش باشد، بلکه در حال حرکت هم می‏توان آن را گفت. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
💰حکم نفقه زن غیر مطیع و اجبار او به خدمت خانه♀ 🔰 آیا نفقه زنی که مطیع شوهر نیست و اجبار او به کار در خانه جایز است⁉ ✅ پاسخ: ✍ اگر زن در اموری که اطاعت شوهر واجب است، تخلف کند و به وظیفه خود عمل نکند، حق نفقه ندارد. [1] 👈 همچنین مرد حق ندارد همسر خود را به خدمت خانه مجبور کند. [2] ----------------- 📚 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل، م 2413. [2]. همان، م 2414. 🔸 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 190. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
👫 💬سوال 🔰آيا دست دادن با دختران نابالغ جايز است؟ ✍ همه مراجع (به جز تبريزى، سيستانى و مكارم): اگر خوب و بد را مى فهمند، دست دادن با آنان جايز نيست. ✍آيات عظام تبريزى، سيستانى: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشكال ندارد. ✍آيت اللّه  مكارم: اگر خوب و بد را مى فهمند، دست دادن با آنان بنابر احتياط واجب جايز نيست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din