#موبایل
💬سوال:
🔰اگر گوشی #موبایل_نجس_شد چه باید کرد؟
✅ جواب: این مسئله بسیار مبتلا به است؛ زیرا موبایل همواره یار و همراه انسان است.
🍀 در این گونه موارد، باید توجه داشت که تطهیر اشیاء #نجس واجب نیست. حتی مستحب هم نیست. در نتیجه، اگر می توانید با کشیدن روکش نایلونی یا ژلاتینی و یا استفاده از تلق و مانند آن از تماس احتمالی با دست یا صورت خیس با بدنه موبایل جلوگیری کنید زحمت تطهیر موبایل را به خود ندهید. اما اگر ممکن نیست یا دلتان رضایت نمی دهد. آنچه مهم است ظاهر و بدنه موبایل است، نه باطن آن. در نتیجه، کافی است قاب موبایل را جدا کرده و زیر شیر آب بشویید. معمولاً در اکثر گوشی های جدید همه اجزاء ظاهری و بیرونی موبایل قابل شست و شو است. اما اگر صفحه نمایش و یا برخی از اجزاء تطهیر نداشت و از تلق و… هم نتوان استفاده کرد. چاره کار تنها احتیاط و عدم تماس دست و صورت مرطوب با گوشی است. به شکل دیگر امکان تطهیر وجود ندارد.
💫 نکته قابل توجه این است که برخی تصور می کنند اگر گوشی نجس را در برابر آفتاب بگیرند پاک می شود چون آفتاب از #مطهرات است. در حالی که، این طور نیست. برخلاف آب، آفتاب پاک کننده چیزهایی مانند زمین یا گیاه نجس و مانند آن است. آن هم با شرایط خاصی، نه هر چیزی منقولی مانند #موبایل.
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
👈 #وضو گرفتن یا #غسل کردن با آب #کنتور_غیرمجاز چه حکمی دارد؟
♨️ سوال:
🔰شخصي بدون مجوز سازمان آب،ازخيابان يا پشت کنتور،انشعاب به منزل خود کشيده است،وضو گرفتن يا غسل کردن با اين آب چه حکمي دارد؟
✅پاسخ:
✍ آيات عظام: آیت الله خامنه اي،آیت الله نوري، آیت الله مکارم و آیت الله بهجت:
حکم غصب را دارد و وضو و غسل با آن باطل است.
✍ آيت الله سيستاني:
وضو و غسل، صحيح است.
✍ آيت الله وحيد:
بنابر احتياط واجب، باطل است.
✍ آيت الله صافي:
اگر مسئولين امر، اجازه دهند، اشکال ندارد.
✍ آيت الله زنجاني:
غسل و وضو با آب مذکور، حرام است و بنابر احتياط، غسل و وضويش باطل است.
✍ آيت الله فاضل:
اگر بنا دارد پول آب مصرفي را بدهد، وضو و غسل صحيح است و اگر بنا دارد پول آب مصرفي را ندهد، وضو و غسل اشکال دارد و بنابر احتياط واجب، صحيح نيست.
________
منبع: بهجت: استفتائات، ج 1، س 597 و 598؛ فاضل: جامع المسائل، ج 1، با استفاده از س 146؛ تبريزي: استفتائات، ج 2، س 1276؛ بقيه مراجع: استفتائات کتبي موجود در مرکز ملي پاسخگويي.
🌐 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💦 #خشک_شدن_رطوبت_برای_مسح 💦
🔰 اگر رطوبت باقیمانده در دست که برای کشیدن مسح لازم است، خشک شود، وظیفه چیست⁉
✅پاسخ:
✍ آیات عظام: امام، صافی، نوری، مکارم، بهجت، فاضل:
از سایر اعضا رطوبت بگیرد. (رعایت ترتیب بین آنها لازم نیست)
✍رهبری:
باید از ریش یا ابرو رطوبت بگیرد.
✍آیات عظام: سیستانی و زنجانی:
بنابر احتیاط واجب از ریش خود رطوبت بگیرد.
✍آیات عظام: وحید:
باید از ریش خود رطوبت بگیرد.
-----------------
📚 منبع: امام: تحریر الوسیله، وضو، م 17؛ رهبری: رساله آموزشی، ج 1، ص 54، م 3؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، م 25؛ وحید، تبریزی و خویی: منهاج الصالحین، الوضو، فی کیفیه الوضو، الثالث، م 93؛ صافی و گلپایگانی: هدایه العباد، ج 1، وضو، م 110؛ بهجت: وسیله النجاه، م 100؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 257.
🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 26.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
📖 #تماس_بدن_با_نوشته_برجسته_قرآنی 📖
🔰حکم تماس با نوشته برجسته قرآنی چیست⁉
✅پاسخ:
✍ نوشته برجسته یا حک شده - مانند: سنگ قبر - و خط غیر متعارف - مانند: خط کوفی و نوشته وارونه - کلمات قرآنی نیکو - مانند: مؤمن، صبر - یا کلمات منفی - مانند: ابلیس و شیطان - و نیز حروف ناخوانا - مانند: الف در «قالوا» - تفاوتی با سایر عبارت های قرآنی ندارد و دست زدن به همه این موارد بدون وضو اشکال دارد.
--------------
📚 منبع: توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 317 و 319؛ امام، استفتائات، ج 1، س 84؛ بهجت، وسیلة النجاة، ج 1، م 1522؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 154؛ سبحانی، توضیح المسائل، با استفاده از م 312؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، با استفاده از م 163 و 1644؛ صافی، هدایة العباد، ج 1، م 148 و 149.
🔸 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 191.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🎩 👢 👑 👠 👔 🕶 👘
🌀 سوال:
🕵️♂️ معیار در لباس شهرت و پوشیدن آن چیست؟
✅ پاسخ:
✍🏼 آیت ا...خامنه ای :
👔 لباس شهر ت لباسی است که پوشیدن آن برای شخص ، به خاطر رنگ یا کیفیت دوخت یا مندرس بودن آن علل دیگر مناسب نیست، به طوریکه اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما می شود.⛔️
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💧#تطهیر (آب کشیدن) #قرآن 📖
🔰 آیا برای تطهیر قرآن، داشتن وضو الزامی است⁉
✅ پاسخ:
✍ برای آب کشیدن قرآن نجس شده یا بیرون آوردن آن از چاه توالت و مانند آن، در صورتی که انسان ناچار باشد دست یا جای دیگر بدن را به خط قرآن برساند، باید وضو بگیرد؛ ولی چنانچه معطل شدن به اندازه وضو بی احترامی به قرآن باشد، باید بدون وضو این کار را کند و تا ممکن است به خط قرآن دست نزند.
----------------
📚 منبع: توضیح المسائل ده مرجع، م 316؛ امام و مکارم، العروة الوثقی مع تعلیقات، ج 11، فصل فی غایات الوضوئات الواجبه و غیر واجبة؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 311.
🔸برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 192.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💰حکم نفقه زن غیر مطیع و اجبار او به خدمت خانه♀
🔰 آیا نفقه زنی که مطیع شوهر نیست و اجبار او به کار در خانه جایز است⁉
✅ پاسخ:
✍ اگر زن در اموری که اطاعت شوهر واجب است، تخلف کند و به وظیفه خود عمل نکند، حق نفقه ندارد. [1]
👈 همچنین مرد حق ندارد همسر خود را به خدمت خانه مجبور کند. [2]
-----------------
📚 پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل، م 2413.
[2]. همان، م 2414.
🔸 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 190.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
🌳💐🌹🌻
💐🌹🌻
🌹🌻
🌻
#سجده_بر_مهر_چرک_گرفته
#مهر_چرک_شده
♻️مساله 826: سجد بر مهر چرک گرفته چه حکمی دارد؟
⬅️ اگر مهر به قدری کثیف باشد که پیشانی به خود مهر نرسد، سجده باطل است؛ اما اگر رنگ مهر تغییر کرده است، اشکال ندارد.
👈توجه: بیشتر اوقات رنگ مهر به علت رطوبت یا چربی روی پیشانی تغییر می کند. این تغییر رنگ مانع سجده بر مهر نیست و اشکالی ندارد و جرمی که در اثر استفاده زیاد از مهر، مانع از سجده است، در زمان طولانی محثث می شود
🔺 توضیح المسائل ده مرجع، م 1060؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، السجود، ص 312، م 1؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج 1، السجود، م 2؛ بهجت، وسیله النجاه، م 735 و استفتائات، س 491 و استفتا؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1047؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 646 و العروه الوثقی مع تعلیقه، ج2، السجود، م 2؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 796.
🌻
🌹🌻
💐🌹🌻
🌳💐🌹🌻
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💦 #تعداد_مجاز_شستن_در_وضو 💦
🔰 در وضو، شستن صورت و دست ها چند مرتبه جایز است⁉
✅پاسخ:
✍ آیات عظام: امام، رهبری، زنجانی، نوری و فاضل:
مرتبه اول، واجب؛ دوم، جایز؛ سوم و بیشتر از آن، حرام است.
✍ آیات عظام: سیستانی، وحید، صافی، بهجت:
مرتبه اول، واجب؛ دوم، مستحب؛ سوم و بیشتر از آن، حرام است.
✍آیت الله مکارم:
مرتبه اول، واجب و مرتبه دوم، بنابر احتیاط واجب باید ترک شود؛ اما مرتبه سوم و بیشتر از آن، حرام است.
-------------
📚 منبع: امام، سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، گلپایگانی و اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، م 43؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 102؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 248.
🔸 بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 21.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
🔥 #سوزاندن_نوشته_قرآنی🔥
🔰 سوزاندن آیات قرآن و اسامی ائمه علیهم السلام چه حکمی دارد⁉
✅ پاسخ:
✍ سوزاندن آیات قرآن و اسامی مبارک ائمه معصومین علیهم السلام که - برای مثال - در روزنامه چاپ شده، جایز نیست؛ [1] ولی در آب ریختن یا تبدیل آن به خمیر برای بازیافت و نیز دفن آن در جایی که بی احترامی محسوب نشود، اشکال ندارد. [2]
⛔ #توجه:
هر گاه وجود آیات قرآن و نام خداوند و معصومین علیهم السلام در کاغذی قطعی نباشد، سوزاندن و دور انداختن آن اشکال ندارد و جستجو برای یافتن این موارد لازم نیست؛ ولی اگر کسی بداند که در ورقه ای چنین چیزی وجود دارد، هتک حرمت [3] و سوزاندن آن جایز نیست. [4]
--------------
📚 پی نوشت:
[1]. امام: اگر موجب هتک شود، اشکال دارد و بنابر احتیاط واجب باید از سوزاندن اجتناب نماید.
[2]. امام، استفتائات، ج 1، نجاسات و احکام آن، س 312 و با استفاده از س 79؛ بهجت، استفتائات، ج 1، س 261؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 165؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 57؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، با استفاده از س 81.
[3]. بی حرمتی.
[4]. امام، استفتائات، ج 1، نجاسات و احکام آن، س 312 و با استفاده از س 79؛ بهجت، استفتائات، ج 1، با استفاده از س 264 و 270؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 70؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، با استفاده از س 81.
#خامنه ای:
سوزاندن و دور ریختن اوراقی که امکان استفاه از آن در صنعت کارتن سازی و مانند آن وجود دارد یا بر یک طرف آن نوشته شده و طرف دیگر قابل استفاده برای نوشتن است، به علت وجود شبهه اسراف، خالی از اشکال نیست.
📚 منبع: خامنه ای، احوبة الاستفتائات، س 163.
🔸 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️ گفتن اذکار نماز؛ در حال حرکت ♻️
⁉️ ســــوال:
👈آیا گفتن بعضی از اذکار در حال حرکت صحیح است یا موجب بطلان نماز می گردد؟
✅ پاسخ:⬇️
✍ هنگام گفتن اذکار واجب مثل تکبیرة الاحرام یا ذکر رکوع و سجود باید بدن بی حرکت و با آرامش باشد و احتیاط واجب آن است که در موقع گفتن ذکرهای مستحبی نیز بدن آرامش داشته باشد.
🔹 ذکرهای مستحبی مثل گفتن تکبیر در هنگام رفتن به رکوع و سجود، اگر به قصد همان ذکری که در نماز دستور داده اند، باشد، باید در حال آرام بودن بدن گفته شود و اگر به علت فراموشی، در حال حرکت گفته شود، اشکال ندارد،
🔸 ولی اگر از باب این که ذکر گفتن در نماز مستحب است، یعنی از باب این که ذکری گفته باشد، تکبیر بگوید، لازم نیست در حال آرامش باشد، بلکه در حال حرکت هم میتوان آن را گفت.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
💰حکم نفقه زن غیر مطیع و اجبار او به خدمت خانه♀
🔰 آیا نفقه زنی که مطیع شوهر نیست و اجبار او به کار در خانه جایز است⁉
✅ پاسخ:
✍ اگر زن در اموری که اطاعت شوهر واجب است، تخلف کند و به وظیفه خود عمل نکند، حق نفقه ندارد. [1]
👈 همچنین مرد حق ندارد همسر خود را به خدمت خانه مجبور کند. [2]
-----------------
📚 پی نوشت:
[1]. توضیح المسائل، م 2413.
[2]. همان، م 2414.
🔸 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 190.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
👫 #دست_دادن_با_دختر
💬سوال
🔰آيا دست دادن با دختران نابالغ جايز است؟
✍ همه مراجع (به جز تبريزى، سيستانى و مكارم):
اگر خوب و بد را مى فهمند، دست دادن با آنان جايز نيست.
✍آيات عظام تبريزى، سيستانى:
اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشكال ندارد.
✍آيت اللّه مكارم:
اگر خوب و بد را مى فهمند، دست دادن با آنان بنابر احتياط واجب جايز نيست.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال:
♻️ معمولا براي خريد خانه ميگويند بايد قرباني کرد و خوني ريخت آيا ميتوانيم به جاي خريد گوسفند و قرباني آن پولش را به فقرا و ... انفاق کنيم ؟
نذر و عهدي براي قرباني خريد خانه نکرديم
قرباني کردن براي خريد خانه و ماشين جز کدام احکام تکليفيه شرعي است ؟ آيا مستحب است ؟
✅ پاسخ:
✍ آیت الله خامنهای:
قربانی کردن برای خرید خانه واجب نیست و مستحب است
🔸 درباره خرید ماشین وارد نشده است ولی تحت عنوان عام صدقات انجامش ثواب دارد وآثار خود را دارد
🔸 اصل قربانی کردن و اطعام دیگران - حتی بدون بهانهای خاص - دارای پاداش بوده و اساساً هر صدقهای دارای پاداش است. بویژه در مورد قربانی کردن، بعد از خرید منزل روایت خاص وارد شده است: راوی از امام صادق(ع)، و آنحضرت از پدران بزرگوارش نقل کرده است که رسول خدا(ص) فرمود: کسى که خانهاى بسازد و گوسفند چاق و فربهى را قربانى کند و از گوشت آن به بینوایان اطعام کند، سپس بگوید: «پروردگارا! (شرّ) دیوان و آدمیان نافرمان و شیاطین را از من دور ساز، و این خانه را براى من با برکت گردان» (اگر چنین کند) آنچه را که آرزو میکند به او داده خواهد شد.
📚 شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 186، قم، دار الرضى،
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
✋ #تیمم_بر_سنگ_خیس✋
🔰 آیا تیمم بر سنگ خیس صحیح است⁉
✅ پاسخ:
✍ اگر خیسی به اندازه ای باشد که مانع رسیدن کف دست بر سنگ شود، صحیح نیست؛ ولی اگر آن قدر نیست که مانع رسیدن کف دست به سنگ شود، اشکالی ندارد.
--------------
📚 منبع: سوالات موجود در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، قم.
#احکام_دین 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️سوال:
🔰فردي قطعه طلاپيدا کرد آيا ميتواند همانجايي که برداشته دوباره برود و قرار دهد؟
✅پاسخ:
✍ کسي که طلا را پيدا کرده و برداشته است اگر نشانه اي دارد بايد اعلام کند و اعلام نکردن آن اگر قيمت آن بيش از 5000 تومان باشد حرام است و درصورتيکه اميد دارد صاحبش پيدا شود بايد تا يکسال در اطراف همان محل اعلام کند (مثلا هفته اول، هر روز و بعد از آن تا يکسال هفته اي يک بار) مثلا بگويد يا بنويسد و در محل ديد مردم قرار دهد و چنانچه صاحبش پيدا نشد آنرا با اجازه حاکم شرع از طرف صاحبش به فقير صدقه دهد.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🚫 #حرام_ابدی
❇️ازدواج حرام در عده عقد موقت
💬 سوال:
👈حکم زنی که در عقد موقت مردی بوده و بدون بخشیدن مدت، توسط مرد اول به عقد مرد دوم درآمده چیست؟
✅پاسخ:⬇️
✍چنانچه مرد و زن، یا یکی از آنان حکم مسئله را می دانسته و یا دخول صورت گرفته باشد، حرام ابدی می شوند، اما اگر هیچ کدام حکم مسئله را نمی دانسته اند و دخول صورت نگرفته، عقد باطل است اما حرمت ابدی نیست.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰انجام ندادن کارهایی که وظیفه شرعی ما نیست اما بجهت اخلاقی ، توصیه شده است، مانند کار کردن در خانه و .. در آخرت مجازات دارد؟
✍پاسخ:
🔰برای اینکه متوجه شویم چه کاری موجب ثواب یا عقاب خواهد شد، باید آن را از تمام جوانب و زاویه ها سنجید و دقت کرد که نسبتش با اعمال دیگر ما یا حقوق دیگران چگونه خواهد بود. اگر کاری از هیج جنبه ای واجب نباشد، یا انجام ندادنش از هیچ زاویه ای، حقوق دیگران را ضایع نکند، یا زمینه ساز و مقدمه ی حلال یا حرام دیگری نباشد و .... این عمل مباح بوده و ثواب یا عقابی بر آن مترتب نیست.
🔷 تشخیص چنین مواردی دقت بسیار زیادی می طلبد و متاسفانه اکثر ما زوایای پنهان اعمالمان را توجه نکرده و بدون اینکه متوجه باشیم، مشمول حق الناس شده یا مرتکب گناه می شویم.
🌹اما اگر کاری به همان شکلی که عرض شد، از هیچ زاویه ای بر ما واجب نباشد، و صرفا اگر انجام بدهیم مثلا کسی را خوشحال کرده یا به دیگری محبت کرده ایم، حتما اگر با قصد رضای خدا انجام شود، مشمول پاداش خواهد بود. چون یکی از اعمالی بسیار بر آن تاکید شده و پاداش زیای هم دارد، احسان و نیکی به د یگران وخوشحال کردن مومنین خصوصا خانواده و اقوام است.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💬سـوال:
#آیا_استخاره_برای_ازدواج_جایز_است؟
✅پاسخ:
✍ استخاره نوعی مشورت با خداوند است، بدین معنی که اگر انسان در انجام یا ترک کاری مردّد شود ابتدا در اطراف آن فکر و اندیشه می کند اگر به نتیجه ای رسید طبق آن عمل می کند و گرنه با افراد کاردان و با تجربه و آگاه در مورد آن مشورت می کند اگر به نتیجه رسید طبق آن عمل می کند در غیر این صورت از طریق استخاره با خداوند مشورت نموده و مطابق آن عمل می نماید. عمل به استخاره واجب نیست، ولی حتی الامکان مخالفت نشود. مگر این که مدّت قابل ملاحظه ای تأخیر بیندازد و بعد اقدام کند.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
#جنابت_در_بانوان
💬 راه تشخیص جنابت در بانوان چیست؟
✅پاسخ:
✍ آیات عظام امام خمینی(ره)، خامنه ای، سیستانی، صافی، فاضل، مکارم، وحید:
آب و مایعاتی که از خانم ها خارج می شود، اگر با اوج شهوت (اوج لذت ) جنسي همراه باشد، منی است و او جنب شده، اما اگر بدون شهوت آبی از خانمی خارج شود، جنب نیست و غسل هم ندارد.
مگر این که از راه ديگری یقين كنند آبی که خارج شده مني بوده است.
در خانم ها لازم نيست آبی که خارج می شود با پرتاب و سست شدن بدن همراه باشد. (1)
✍ آيت اللَّه العظمی بهجت:
آب و مایعاتی که از خانم ها خارج می شود، اگر با اوج شهوت(اوج لذت) جنسي و پرتاب همراه باشد، منی است و آن خانم جنب شده است، ولی اگر هيچ کدام از این دوتا علامت و يا يكي از آنها را نداشت، منی نبوده و غسلی واجب نشده است.
مگر این که از راه ديگری یقين كنند آبی که خارج شده مني بوده است.(2)
✍آيات عظام تبريزي و نوري:
آب و مایعاتی که از خانم ها خارج می شود، اگر با اوج شهوت (اوج لذت) جنسي و سست شدن بدن همراه باشد، منی است و آن خانم جنب شده، ولی اگر هيچ يك از این دو علامت و يا يكي ازآنها را نداشته باشد، منی نبوده و غسلی واجب نیست.
مگر این که از راه ديگری یقين كنند آبی که خارج شده مني بوده است.(3)
________________
📚 پی نوشت:
1_ توضيح المسائل مراجع، م 346؛ وحيد، توضيح المسائل، م 352 ؛ سيستاني، تعليقات علي العروة، ج 1، غسل الجنابة، الاول ؛ خامنه اي، اجوبةالاستفتاءات، س 171؛ صافي، هدايةالعباد، ج 1، م 175.
2_ توضيح المسائل مراجع، م 346.
3_ استفتاءات، س 248.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
🌺سه معیار در رابطه با مهر نماز🌺
⬇ ⬇ ⬇
1⃣جنس مهر باید از چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید، ماند چوب، برگ درخت🍃 باشد و سجده بر چیزهای خوراکی🍞 و پوشاکی👕 صحیح نیست.
2⃣مهر باید حداقل به اندازه ی یک بند انگشت باشد.
3⃣ارتفاع مهر نباید بیشتر از چهار انگشت بسته باشد.✋
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
💠مسئله اول: باید بین پیشانی و آنچه بر آن سجده می کند چیزی نباشد. پس اگر مهر به قدری چرک باشد که پیشانی به خود مهر نرسد سجده باطل است، ولی اگر مثلا رنگ مهر تغییر کرده باشد، اشکال ندارد.
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
💠مسله دوم: مهر یا چیز دیگری که برآن سجده می کند باید پاک باشد ولی اگر مثلا مهر را روی فرش نجس بگذارید یا یک طرف مهر نجس باشد و پیشانی را به طرف پاک آن بگذارد اشکال ندارد.
----------------------------
📖 توضیح المسائل مراجع، م 1076- 1060- 1065
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
⭕️استفتاء از رهبر انقلاب درباره فاصله درنماز جماعت
🔸سؤال: در نماز جماعت فاصله نمازگزاران در موارد زیر تا چه مقدار به صحت جماعت ضرر نمی زند؟
الف) فاصله محل سجده مأموم با محل ایستادن امام.
ب) فاصله محل سجده مأموم در هر صف با محل ایستادن مأموم در صف جلوتر که بواسطه او به امام متصل است.
ج) فاصله محل ایستادن مأموم با مأموم دیگری که به واسطه او از سمت راست یا چپ به جماعت متصل می شود.
🔹جواب: در همه موارد یاد شده فاصله تا حدود یک متر، اشکال ندارد.
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💢آيا روايتي وجود دارد كه #مردگان از ظهر پنجشنبه تا #ظهر_جمعه آزاد هستند و به #خانواده خو سر ميزنند؟💢
🌺 آنچه درباره آمدن اموات به دیدار بازماندگان مطرح است، این است که بر اساس روایات، ارواح مردگان هر چند گاهی به اذن خداوند به دیدار خانوادهشان میآیند و آن ها را میبینند. اگر سرگرم کارهای خوب بودند، شادمان میشوند. اگر گرفتار کارهای بد بودند، ناراحت میشوند. اما اینکه در چه ساعتی و یا چه زمانی و یا هر چند گاهی میآیند، روایاتها متفاوت است. در برخی روایات هر هفته ذکر شده و در برخی هر ماه یک بار و در برخی سالی یک بار.
💠 مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان«ان المیت یزور اهله»[۱] را مطرح کرده است. روایات معتبری را در این باره نقل نمودهاند. در روایات آمده است که اموات اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود میآیند. هر میّتی برحسب منزلت و شأنی که دارد، اجازه این کار را پیدا میکند.
—---------------------------—
[۱]. شیخ كلینی ، فروع کافی، ج۳ ،ص ۲۳۰ ،نشر دارالکتب الاسلامیه تهران ۱۳۸۸ق.
#احادیث 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
#جلوتر_بودن_زن_در_نماز
💬سوال:
🔰 آيا محل ايستادن خانمها در نماز، بايد عقبتر از مردها باشد؟
✅پاسخ:
✍ آيت اللَّه خامنه اى:
بنا بر احتياط واجب بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است.
✍ آيات عظام فاضل و مكارم:
زن بايد عقب تر از مرد بايستد ؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.
✍ آيت اللَّه سيستانى:
بنابر احتياط لازم، زن بايد عقبتر از مرد بايستد و فرقى بين محرم و نامحرم نيست.
✍ آيت اللَّه وحيد:
بايد بين مرد و زن در حال نماز، حداقل يك وجب فاصله باشد ؛ ولى اگر زن برابر مرد يا جلوتر – در كمتر از فاصلهاى كه ذكر شد بايستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، بايد نماز را دوباره بخوانند.
__________
📚توضيح المسائل مراجع، م 886
#احکام_دین 👇
https://eitaa.com/ahkam_din
💢 آيا نگاه كردن به #عكس_نامحرم گناه دارد؟ 💢
💠 در صورتي که نگاه به عكس زن غير مسلمان با قصد لذت نباشد و در هنگام ديدن تحريک نشود ، اشکال ندارد، ولي اگر با قصد لذت نگاه شود يا ديدن آن سبب تحريک شود ، جايز نيست.(1)
🔰 هم چنین نگاه کردن به عکس بدون حجاب زن مسلمانی که آشنا باشد ،جایز نیست ، ولی اگر آشنا نباشد و حجاب کامل را رعایت نکرده باشد ، در صورتی که با قصد لذت نباشد و ترس افتادن درگناه نباشد، اشکال ندارد.
✅ اما نگاه به عکس زن نامحرمی که عریان یا نیمه عریان باشد، از جهت آن که مفسده دارد، جایز نیست.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
1 . آیت الله خامنه ای، اجوبة الإستفتائات، سؤال1183و 1188و1192.
#احادیث 👇
https://eitaa.com/ahkam_din