eitaa logo
احکام دین 📚
136.3هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
2.2هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
🔥 🔥 🔰 سوزاندن آیات قرآن و اسامی ائمه علیهم السلام چه حکمی دارد⁉ ✅ پاسخ: ✍ سوزاندن آیات قرآن و اسامی مبارک ائمه معصومین علیهم السلام که - برای مثال - در روزنامه چاپ شده، جایز نیست؛ [1] ولی در آب ریختن یا تبدیل آن به خمیر برای بازیافت و نیز دفن آن در جایی که بی احترامی محسوب نشود، اشکال ندارد. [2] ⛔ : هر گاه وجود آیات قرآن و نام خداوند و معصومین علیهم السلام در کاغذی قطعی نباشد، سوزاندن و دور انداختن آن اشکال ندارد و جستجو برای یافتن این موارد لازم نیست؛ ولی اگر کسی بداند که در ورقه ای چنین چیزی وجود دارد، هتک حرمت [3] و سوزاندن آن جایز نیست. [4] -------------- 📚 پی نوشت: [1]. امام: اگر موجب هتک شود، اشکال دارد و بنابر احتیاط واجب باید از سوزاندن اجتناب نماید. [2]. امام، استفتائات، ج 1، نجاسات و احکام آن، س 312 و با استفاده از س 79؛ بهجت، استفتائات، ج 1، س 261؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 165؛‌ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 57؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، با استفاده از س 81. [3]. بی حرمتی. [4]. امام، استفتائات، ج 1، نجاسات و احکام آن، س 312 و با استفاده از س 79؛ بهجت، استفتائات، ج 1، با استفاده از س 264 و 270؛ صافی، جامع الاحکام، ج 1، س 70؛ مکارم، استفتائات جدید، ج 2، با استفاده از س 81. ای: سوزاندن و دور ریختن اوراقی که امکان استفاه از آن در صنعت کارتن سازی و مانند آن وجود دارد یا بر یک طرف آن نوشته شده و طرف دیگر قابل استفاده برای نوشتن است، به علت وجود شبهه اسراف، خالی از اشکال نیست. 📚 منبع: خامنه ای، احوبة الاستفتائات، س 163. 🔸 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 1، ص 193. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
♻️ گفتن اذکار نماز؛ در حال حرکت ♻️ ⁉️ ســــوال: 👈آیا گفتن بعضی از اذکار در حال حرکت صحیح است یا موجب بطلان نماز می گردد؟ ✅ پاسخ:⬇️ ✍ هنگام گفتن اذکار واجب مثل تکبیرة الاحرام یا ذکر رکوع و سجود باید بدن بی حرکت و با آرامش باشد و احتیاط واجب آن است که در موقع گفتن ذکرهای مستحبی نیز بدن آرامش داشته باشد. 🔹 ذکرهای مستحبی مثل گفتن تکبیر در هنگام رفتن به رکوع و سجود، اگر به قصد همان ذکری که در نماز دستور داده‏ اند، باشد، باید در حال آرام بودن بدن گفته شود و اگر به علت فراموشی، در حال حرکت گفته شود، اشکال ندارد، 🔸 ولی اگر از باب این که ذکر گفتن در نماز مستحب است، یعنی از باب این که ذکری گفته باشد، تکبیر بگوید، لازم نیست در حال آرامش باشد، بلکه در حال حرکت هم می‏توان آن را گفت. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
💰حکم نفقه زن غیر مطیع و اجبار او به خدمت خانه♀ 🔰 آیا نفقه زنی که مطیع شوهر نیست و اجبار او به کار در خانه جایز است⁉ ✅ پاسخ: ✍ اگر زن در اموری که اطاعت شوهر واجب است، تخلف کند و به وظیفه خود عمل نکند، حق نفقه ندارد. [1] 👈 همچنین مرد حق ندارد همسر خود را به خدمت خانه مجبور کند. [2] ----------------- 📚 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل، م 2413. [2]. همان، م 2414. 🔸 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 190. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
👫 💬سوال 🔰آيا دست دادن با دختران نابالغ جايز است؟ ✍ همه مراجع (به جز تبريزى، سيستانى و مكارم): اگر خوب و بد را مى فهمند، دست دادن با آنان جايز نيست. ✍آيات عظام تبريزى، سيستانى: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه باشد، اشكال ندارد. ✍آيت اللّه  مكارم: اگر خوب و بد را مى فهمند، دست دادن با آنان بنابر احتياط واجب جايز نيست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 سوال: ♻️ معمولا براي خريد خانه ميگويند بايد قرباني کرد و خوني ريخت آيا ميتوانيم به جاي خريد گوسفند و قرباني آن پولش را به فقرا و ... انفاق کنيم ؟ نذر و عهدي براي قرباني خريد خانه نکرديم قرباني کردن براي خريد خانه و ماشين جز کدام احکام تکليفيه شرعي است ؟ آيا مستحب است ؟ ✅ پاسخ: ✍ آیت الله خامنه‌ای: قربانی کردن برای خرید خانه واجب نیست و مستحب است 🔸 درباره خرید ماشین وارد نشده است ولی تحت عنوان عام صدقات انجامش ثواب دارد وآثار خود را دارد 🔸 اصل قربانی کردن و اطعام دیگران - حتی بدون بهانه‌ای خاص - دارای پاداش بوده و اساساً هر صدقه‌ای دارای پاداش است. بویژه در مورد قربانی کردن، بعد از خرید منزل روایت خاص وارد شده است: راوی از امام صادق(ع)، و آن‌حضرت از پدران بزرگوارش نقل کرده است که رسول خدا(ص) فرمود: کسى که خانه‌اى بسازد و گوسفند چاق و فربهى را قربانى کند و از گوشت آن به بینوایان اطعام کند، سپس بگوید: «پروردگارا! (شرّ) دیوان و آدمیان نافرمان و شیاطین را از من دور ساز، و این خانه را براى من با برکت گردان» (اگر چنین کند) آنچه را که آرزو می‌کند به او داده خواهد شد. 📚 شیخ صدوق، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 186، قم، دار الرضى، 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✋ 🔰 آیا تیمم بر سنگ خیس صحیح است⁉ ✅ پاسخ: ✍ اگر خیسی به اندازه ای باشد که مانع رسیدن کف دست بر سنگ شود، صحیح نیست؛ ولی اگر آن قدر نیست که مانع رسیدن کف دست به سنگ شود، اشکالی ندارد. -------------- 📚 منبع: سوالات موجود در مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، قم. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰فردي قطعه طلاپيدا کرد آيا ميتواند همانجايي که برداشته دوباره برود و قرار دهد؟ ✅پاسخ: ✍ کسي که طلا را پيدا کرده و برداشته است اگر نشانه اي دارد بايد اعلام کند و اعلام نکردن آن اگر قيمت آن بيش از 5000 تومان باشد حرام است و درصورتيکه اميد دارد صاحبش پيدا شود بايد تا يکسال در اطراف همان محل اعلام کند (مثلا هفته اول، هر روز و بعد از آن تا يکسال هفته اي يک بار) مثلا بگويد يا بنويسد و در محل ديد مردم قرار دهد و چنانچه صاحبش پيدا نشد آنرا با اجازه حاکم شرع از طرف صاحبش به فقير صدقه دهد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🚫 ❇️ازدواج حرام در عده عقد موقت 💬 سوال: 👈حکم زنی که در عقد موقت مردی بوده و بدون بخشیدن مدت، توسط مرد اول به عقد مرد دوم درآمده چیست؟ ✅پاسخ:⬇️ ✍چنانچه مرد و زن، یا یکی از آنان حکم مسئله را می دانسته و یا دخول صورت گرفته باشد، حرام ابدی می شوند، اما اگر هیچ کدام حکم مسئله را نمی دانسته اند و دخول صورت نگرفته، عقد باطل است اما حرمت ابدی نیست. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰انجام ندادن کارهایی که وظیفه شرعی ما نیست اما بجهت اخلاقی ، توصیه شده است، مانند کار کردن در خانه و .. در آخرت مجازات دارد؟ ✍پاسخ: 🔰برای اینکه متوجه شویم چه کاری موجب ثواب یا عقاب خواهد شد،‌ باید آن را از تمام جوانب و زاویه ها سنجید و دقت کرد که نسبتش با اعمال دیگر ما یا حقوق دیگران چگونه خواهد بود. اگر کاری از هیج جنبه ای واجب نباشد، یا انجام ندادنش از هیچ زاویه ای، حقوق دیگران را ضایع نکند، یا زمینه ساز و مقدمه ی حلال یا حرام دیگری نباشد و .... این عمل مباح بوده و ثواب یا عقابی بر آن مترتب نیست. 🔷 تشخیص چنین مواردی دقت بسیار زیادی می طلبد و متاسفانه اکثر ما زوایای پنهان اعمالمان را توجه نکرده و بدون اینکه متوجه باشیم، مشمول حق الناس شده یا مرتکب گناه می شویم. 🌹اما اگر کاری به همان شکلی که عرض شد،‌ از هیچ زاویه ای بر ما واجب نباشد، و صرفا اگر انجام بدهیم مثلا کسی را خوشحال کرده یا به دیگری محبت کرده ایم، حتما اگر با قصد رضای خدا انجام شود، مشمول پاداش خواهد بود. چون یکی از اعمالی بسیار بر آن تاکید شده و پاداش زیای هم دارد، احسان و نیکی به د یگران وخوشحال کردن مومنین خصوصا خانواده و اقوام است. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سـوال: ؟ ✅پاسخ: ✍ استخاره نوعی مشورت با خداوند است، بدین معنی که اگر انسان در انجام یا ترک کاری مردّد شود ابتدا در اطراف آن فکر و اندیشه می کند اگر به نتیجه ای رسید طبق آن عمل می کند و گرنه با افراد کاردان و با تجربه و آگاه در مورد آن مشورت می کند اگر به نتیجه رسید طبق آن عمل می کند در غیر این صورت از طریق استخاره با خداوند مشورت نموده و مطابق آن عمل می نماید. عمل به استخاره واجب نیست، ولی حتی الامکان مخالفت نشود. مگر این که مدّت قابل ملاحظه ای تأخیر بیندازد و بعد اقدام کند. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬 راه تشخیص جنابت در بانوان چیست؟ ✅پاسخ: ✍ آیات عظام امام خمینی(ره)، خامنه ای، سیستانی، صافی، فاضل، مکارم، وحید: آب و مایعاتی که از خانم ها خارج می شود، اگر با اوج شهوت (اوج لذت ) جنسي همراه باشد، منی است و او جنب شده، اما اگر بدون شهوت آبی از خانمی خارج شود، جنب نیست و غسل هم ندارد. مگر این که از راه ديگری یقين كنند آبی که خارج شده مني بوده است. در خانم ها لازم نيست آبی که خارج می شود با پرتاب و سست شدن بدن همراه باشد. (1) ✍ آيت  اللَّه العظمی بهجت: آب و مایعاتی که از خانم ها خارج می شود، اگر با اوج شهوت(اوج لذت) جنسي و پرتاب همراه باشد، منی  است و آن خانم جنب شده است، ولی اگر هيچ کدام از این دوتا علامت و يا يكي از آنها را نداشت، منی نبوده و غسلی واجب نشده است. مگر این که از راه ديگری یقين كنند آبی که خارج شده مني بوده است.(2) ✍آيات عظام تبريزي و نوري: آب و مایعاتی که از خانم ها خارج می شود، اگر با اوج شهوت (اوج لذت) جنسي و سست شدن بدن همراه باشد، منی است و آن خانم جنب شده، ولی اگر هيچ يك از این دو علامت و يا يكي ازآنها را نداشته باشد، منی نبوده و غسلی واجب نیست. مگر این که از راه ديگری یقين كنند آبی که خارج شده مني بوده است.(3) ________________ 📚 پی نوشت: 1_ توضيح المسائل مراجع، م 346؛ وحيد، توضيح المسائل، م 352 ؛ سيستاني، تعليقات علي العروة، ج 1، غسل الجنابة، الاول ؛ خامنه اي، اجوبةالاستفتاءات، س 171؛ صافي، هدايةالعباد، ج 1، م 175. 2_ توضيح المسائل مراجع، م 346. 3_ استفتاءات، س 248. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🌺سه معیار در رابطه با مهر نماز🌺 ⬇ ⬇ ⬇ 1⃣جنس مهر باید از چیزهای غیر خوراکی که از زمین می روید، ماند چوب، برگ درخت🍃 باشد و سجده بر چیزهای خوراکی🍞 و پوشاکی👕 صحیح نیست. 2⃣مهر باید حداقل به اندازه ی یک بند انگشت باشد. 3⃣ارتفاع مهر نباید بیشتر از چهار انگشت بسته باشد.✋ 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 💠مسئله اول: باید بین پیشانی و آنچه بر آن سجده می کند چیزی نباشد. پس اگر مهر به قدری چرک باشد که پیشانی به خود مهر نرسد سجده باطل است، ولی اگر مثلا رنگ مهر تغییر کرده باشد، اشکال ندارد. ‌ 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 💠مسله دوم: مهر یا چیز دیگری که برآن سجده می کند باید پاک باشد ولی اگر مثلا مهر را روی فرش نجس بگذارید یا یک طرف مهر نجس باشد و پیشانی را به طرف پاک آن بگذارد اشکال ندارد. ---------------------------- 📖 توضیح المسائل مراجع، م 1076- 1060- 1065 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
⭕️استفتاء از رهبر انقلاب درباره فاصله درنماز جماعت 🔸سؤال: در نماز جماعت فاصله نمازگزاران در موارد زیر تا چه مقدار به صحت جماعت ضرر نمی زند؟ الف) فاصله محل سجده مأموم با محل ایستادن امام. ب) فاصله محل سجده مأموم در هر صف با محل ایستادن مأموم در صف جلوتر که بواسطه او به امام متصل است. ج) فاصله محل ایستادن مأموم با مأموم دیگری که به واسطه او از سمت راست یا چپ به جماعت متصل می شود. 🔹جواب: در همه موارد یاد شده فاصله تا حدود یک متر، اشکال ندارد. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💢آيا روايتي وجود دارد كه از ظهر پنجشنبه تا آزاد هستند و به خو سر ميزنند؟💢 🌺 آنچه درباره آمدن اموات به دیدار بازماندگان مطرح است، این است که بر اساس روایات، ارواح مردگان هر چند گاهی به اذن خداوند به دیدار خانواده‌شان می‌آیند و آن ها را می‌بینند. اگر سرگرم کارهای خوب بودند، شادمان می‌شوند. اگر گرفتار کارهای بد بودند، ناراحت می‌شوند. اما اینکه در چه ساعتی و یا چه زمانی و یا هر چند گاهی می‌آیند، روایات‌‌ها متفاوت است. در برخی روایات هر هفته ذکر شده و در برخی هر ماه یک بار و در برخی سالی یک بار. 💠 مرحوم شیخ کلینی (ره) در کتاب شریف کافی بابی تحت عنوان«ان المیت یزور اهله»[۱] را مطرح کرده ‌است. روایات معتبری را در این باره نقل نموده‌اند. در روایات آمده است که اموات اعمّ از مؤمن و غیر مؤمن به دیدار بازماندگان خود می‌آیند. هر میّتی برحسب منزلت و شأنی که دارد، اجازه این کار را پیدا می‌کند. —---------------------------— [۱]. شیخ كلینی ، فروع کافی، ج۳ ،ص ۲۳۰ ،نشر دارالکتب الاسلامیه تهران ۱۳۸۸ق. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💬سوال: 🔰 آيا محل ايستادن خانم‏ها در نماز، بايد عقب‏تر از مردها باشد؟ ✅پاسخ: ✍ آيت اللَّه خامنه‏ اى: بنا بر احتياط واجب بايد حداقل بين زن و مرد يك وجب فاصله باشد و با رعايت فاصله، اگر زن هم جلوتر بايستد، نمازش صحيح است. ✍ آيات عظام فاضل و مكارم: زن بايد عقب‏ تر از مرد بايستد ؛ وگرنه نماز او باطل است و فرقى بين محرم و نامحرم نيست. ✍ آيت اللَّه سيستانى: بنابر احتياط لازم، زن بايد عقب‏تر از مرد بايستد و فرقى بين محرم و نامحرم نيست. ✍ آيت اللَّه وحيد: بايد بين مرد و زن در حال نماز، حداقل يك وجب فاصله باشد ؛ ولى اگر زن برابر مرد يا جلوتر – در كمتر از فاصله‏اى كه ذكر شد بايستد و هر دو با هم وارد نماز شوند، بايد نماز را دوباره بخوانند. __________ 📚توضيح‏ المسائل مراجع، م 886 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💢 آيا نگاه كردن به گناه دارد؟ 💢 💠 در صورتي که نگاه به عكس زن غير مسلمان با قصد لذت نباشد و در هنگام ديدن تحريک نشود ، اشکال ندارد، ولي اگر با قصد لذت نگاه شود يا ديدن آن سبب تحريک شود ، جايز نيست.(1) 🔰 هم چنین نگاه کردن به عکس بدون حجاب زن مسلمانی که آشنا باشد ،جایز نیست ، ولی اگر آشنا نباشد و حجاب کامل را رعایت نکرده باشد ، در صورتی که با قصد لذت نباشد و ترس افتادن درگناه نباشد، اشکال ندارد. ✅ اما نگاه به عکس زن نامحرمی که عریان یا نیمه عریان باشد، از جهت آن که مفسده دارد، جایز نیست. 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 1 . آیت الله خامنه ای، اجوبة الإستفتائات، سؤال1183و 1188و1192. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰 حکم جشن ازدواج در روز شهادت امامان چگونه است ✍️پاسخ: ✅ جشن ازدواج در روز شهادت امامان علیهم السلام هتک حرمت به آنها محسوب می شود و اشکال دارد سعی کنید بهترین ایام زندگی خود را در بهترین ایام سال قرار دهید نه شهادت اهل بیت علیهم السلام . 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
😓 😓 💬 سوال: 🔰 آیا مواردی مثل خجالت، مهمان بودن در جایی، تنبلی یا ... مجوز تیمم بدل از غسل یا وضو می شود؟ ✅ پاسخ: ✍ همه مراجع: موارد مزبور مجوز تیمم نیست. 🔺اگر به وظیفه اش عمل نکرد و درتنگی وقت تیمم کرد، معصیت کرده، ولی عبادتش صحیح است. --------------- 📚 منبع: امام خمینی، استفتائات، ج 1، تیمم، س 236؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 215؛ فاضل، جامع المسائل، ج 2، م 173؛ بهجت، استفتائات، ج 1، ص 315؛ شبیری، پایگاه اطلاع رسانی، استفتائات، س 163؛ مکارم، پایگاه اطلاع رسانی makaremir؛ صافی، پاسخ کوتاه به 570 پرسش و پاسخ از احکام، س 50؛ سیستانی، نوری و وحید، دفتر. 👇 🆔 https://eitaa.com/ahkam_din
😣 😣 ✅ آیا می دانید: 🔸یکی از کارهای حرام در اسلام ، قهر كردن دو مؤمن از يكديگر از روى ناراحتى و كدورت است و بر حسب آنچه در روايات آمده است در فرض قهر نيز - حتى اگر موجّه باشد - جايز نيست بيش از سه روز به درازا بكشد و مستحب است هر كدام از آنان در برقرارى ارتباط و آشتى پيش قدم شود. 🔺 🔰 قهر كردن با معصيت كارانى كه بر گناه خود اصرار مى ورزند در راستاى نهى از منكر جايز است.بنابر اين، اگر انجام دهندهء منكر با قهر كردن از او، از ارتكاب منكر دست بردارد به همان بسنده میشود. 🔺 🔰 عبادات قهر کننده (مثل نماز و روزه) باطل نیست و اعمال او از نظر شرعی صحیح است. --------- 📚 منبع: فرهنگ فقه آیت اله هاشمی شاهرودی ج 6-ص 698. استفتائات آیت اله بهجت مسائل متفرقه نماز و (1) صراط النجاة 3/ 301 ؛ وسائل الشيعة 12/ 260. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰هر نفرين كوچيك يا بزرگي كه ميكنيم،اگه از ته دل باشه اجابت ميشه؟ 🔰اگه بعدش پشيمون شيم و نفرينمونو پس بگيريم چي؟ ✍️ پاسخ : ✅ نفرین در صورتی تاثیر دارد که اولا بر حق باشد. شخصی که به دیگران نفرین می کند، اگر به ناحق باشد، تأثیری در زندگی فرد نفرین شده ندارد، حتی اگر نفرین به حق باشد، تا خداوند مصلحت نداند، اثر نخواهد کرد. طبق برخی روایات، نفرین را خداوند آن گونه که صلاح می‌داند، اجابت می‌کند، نه آن طور که نفرین کننده دلش می‌خواهد،‌ چون گاهی ممکن است به خاطر یک مسئله جزئی و کوچک، شدیدترین نفرین علیه کسی صورت گیرد. بدیهی است خدای عادل و عالم و حکیم، به اندازة آنچه حق است، ‌نفرین را اجابت می‌کند، نه بیشتر.(1) در نهج البلاغه، مقوله نفرین و نفرین شدگان مشاهده می شود. حضرت علی(ع) از انس بن مالک، خادم پیامبر خواست که به سراغ طلحه و زبیر برود و حدیثی را که از رسول خدا دربارة آن ها شنیده بود، یاد آور شود. أنس سرپیچی کرد و بازگشت و بهانه آورد که حدیث فراموشم شده است. حضرت علی فرمود: "اگر دروغ می گویی، خداوند به لکه ای سفید دچارت کند که دستارش نپوشاند". آورده اند که پس از این نفرین، أنس به بیماری بَرَص در چهره دچار شد.(2) در قرآن مجید این مقوله با واژه های دیگری دربارة کفّار و منافقان و ابلیس و اذیّت کنندگان خدا و رسول خدا و مفسدان و قاطعان رحم و ستمکاران و ... به کار رفته. دربارة کفار آمده : "انّ الله لعن الکافرین و أعدّلهم عذاباً سعیراً؛ خداوند کفار را لعنت و نفرین کرده و برای آن ها عذاب دردناکی را مهیّا نموده است".(3) با توجه به وجود این روایات و آیات، می توان به نفرین اعتقاد داشت. در عین حال نفرینی که به ناحق باشد، تأثیر گذار نخواهد بود. حضرت امام باقر می‌فرماید: "کسی که چیزی را لعنت می‌کند، اگر مستحق نباشد، لعنت به خود گوینده بر می‌گردد. پس از لعن مؤمن بپرهیزید، مبادا خود گرفتار شوید."(4) اگر کسی ظلمی کرده باشد، نتیجه عمل خود را در دنیا خواهد دید حتی اگر نفرین نشده باشد. نتیجه گیری: بدون جهت مومنی را نفرین کردن حرام است، ولی نفرین بر ظالم و کافر وعده دیگری که در قرآن و روایات مورد لعن و نفرین قرار گرفته اند حرام نمی باشد. ____________ 📚 پی نوشت ها: 1- اصول کافی،‌ ج4، کتاب دعا، ص 287،‌ نشر فرهنگ اهل بیت، تهران، بی‌تا. 2. عبدالمجید معادیخواه، فرهنگ تفصیلی آفتاب (مفاهیم نهج البلاغه)ـ ج 9، ص 4777. 3. احزاب (33) آیه 64. 4. میزان الحکمه‌، محمدمحمدی ری شهری‌، ج 5، ص 616، مکتب الاعلام الاسلامی‌، قم. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📲 صدای در 📲 💬سوال: 🔰 حکم مزاحمت صدای موبایل در نماز چیست⁉ ✅پاسخ: ✍ هر چیزی که مانع توجه در نماز شود، مکروه است و اگر باعث مزاحمت شود، حرام است. ---------------- 📚 منبع: امام خمینی، توضیح المسائل (محشی - امام خمینی و دیگر مراجع)، ج 1، ص 630، م 1157. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
‼️شیوه جبران خسارت در هنگام خجالت کشیدن 🔷س 4114: من قبلا به شخصی وارد کردم و الان خجالت می کشم بروم و خسارت را کنم آیا می توانم پول آن را از طرف صاحب حق، به فقیر بدهم؟ ✅ج: صدقه، کفایت نمی کند و باید را به او بپردازید می توانید به گونه ای که مطلع نشود ـ مثلا از طریق واسطه یا واریز به حساب ـ آن را ادا کنید. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💃حکم رقصیدن در تنهایی برای کم کردن وزن💃 💬سوال: 🔰 آیا رقصیدن و تمرین رقص وقتی که تو خونه تنهاییم و کسی نیست به خاطر کم کردن وزن و ورزش حرام است ؟ ✅پاسخ: ✍ مقام معظم رهبری: رقصیدن بدون شنیدن موسیقی حرام اشکالی ندارد؛ ولی بهتر است از رقصیدن به تنهایی هم دوری شود. نظر مراجع عظام نسبت به :👇 ✍آیات عظام: امام، خامنه ای، مکارم شیرازی : اشکال ندارد ولی سزاوار است مؤمن از لهو اجتناب کند.  ✍آیات عظام: بهجت، فاضل، نوری سیستانی و وحید: بنابر احتیاط واجب جایز نیست.  ✍آیه الله صافی : حرام است. 📚منبع: سید مجتبی حسینی، پرسشها و پاسخ های دانشجوئی (احکام موسیقی)، ص ۸۴؛ سایت هدانا برگرفته از استفتائات آیت الله العظمی مکارم شیرازی. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 💠 💬 سوال: 🔰زنی که استحاضه قلیله دارد، برای نماز خواندن چه وظیفه ای دارد⁉ ✅پاسخ: : بدن را تطهیر کند. #ب : برای هر نماز، وضو بگیرد. #ج: بنابر احتیاط واجب، پنبه را عوض کند. ✍آیت الله سیستانی: ... بنابر احتیاط مستحب، پنبه را عوض کند یا آب بکشد. ✍آیت الله مکارم: ... واجب است از سرایت خون به سایر اعضا جلوگیری کند، اما عوض کردن پنبه و دستمال واجب نیست؛ هر چند احتیاط است. 🔰 استحاضه قلیله فقط وضو را باطل می کند و موجب غسل نیست. بنابر این، احکامی که برای غسل استحاضه آورده می شود، مربوط به استحاضه متوسطه و کثیره است. ------------------ 📚 منبع: العروة الوثقی، ج 1، ص 352، م 5 و تحریر الوسیله، ج 1، ص 56. 🔸برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 17. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💰 👩 💬 سوال: 🔰آیا نفقه زنی که درآمد دارد بر عهده شوهرش است؟ پرداخت هزینه سفر شرایطی دارد⁉ ✅پاسخ: ✍ در پرداخت نفقه، فقیر بودن و نیاز همسر شرط نیست. بنابر این زن بر شوهر حق نفقه دارد، هر چند خودش درآمدی داشته باشد و جزء بی نیازترین مردم باشد. [1] ✍ مخارج سفر زن اگر بیشتر از مخارج وطن او باشد، با شوهر نیست. مثلا اگر زن خودش به مسافرت رفته باشد و در سفر بیشتر از وطن خرج دارد، اضافه آن بر عهده شوهر نیست، ولی اگر شوهر مایل باشد که زن را به سفر ببرد، باید خرج سفر او را بدهد. [2] ----------------- 📚 پی نوشت: [1]. تحریر الوسیله، ج 2، ص 319، م 19. [2]. توضیح المسائل، م 2415. 🔸 برگرفته از کتاب «احکام ویژه بانوان»، محمد حسین فلاح زاده، نشر معروف، 1395، ص 189. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din