eitaa logo
احکام دین 📚
134.9هزار دنبال‌کننده
12.3هزار عکس
2.5هزار ویدیو
10 فایل
☎️ شماره تماس دفاتر مراجع تقلید:👇 https://eitaa.com/ahkam_din/5370 . . تلفن‌های پاسخگویی: ☎️ 096400 ☎️ 05132020 سامانه پیامکی سوالات شرعی شما با ذکر نام مرجع خود 30002020 برای تبلیغات کلیک کنید:👇 https://eitaa.com/joinchat/4024041492C0565574250
مشاهده در ایتا
دانلود
📃 📿 📝 برای ، صرف قرار دادن پيشانى روى زمين همراه با نيّت، كافى است و احتياط مستحب آن است كه بقیۀ هم بر زمين قرار بگيرد و مستحب است و سينه را بر زمين بچسباند و گفتن ذكر در سجدۀ شكر شرط نيست، گرچه مستحب است سه مرتبه یا بیشتر بگويد: شکراً للّه. . 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 اصلاح و آرایش بانوان در ایام عزاداری محرم و صفر ♻️ سوال: آیا اصلاح و آرایش سر و صورت بانوان در ایام عزاداری محرم و صفر اشکال دارد؟ ✍🏻 پاسخ: به خودی خود اشکال ندارد، ولی نباید به گونه ای باشد که عرفا بی حرمتی به ایام عزای اهل بیت (علیهم السلام) محسوب شود و به طور کلی زن باید زینت خود را از نگاه نامحرم بپوشاند. -------------- پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
عزاداری و زیارت و وهن مذهب 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
. 📝 سوال: آیا برداشتن ناخن مصنوعی، موجب عسر وحرج است؟ 📖 پاسخ: 🔶⬅️ با پاسخها و مطالبی که قبلا ذکر شد، به این نتیجه رسیدیم که برداشتِ ناخن مصنوعی با هزینه ای بسیار کم انجام می‌شود و برداشت، زخمی ایجاد نمی‌کند و برای مکلفی که مقید به نماز و طهارت صحیح است، خودِ برداشت سخت می باشد. چون کسی که از ناخن مصنوعی استفاده کرده، با چسبی سخت چسبانده که محکم بماند و علاوه بر اينکه هزینه هم کرده، زیبا هم هست. 🔶⬅️ لذا طبيعتاً شخصي که ناخن مصنوعي را به انگشت خود چسبانده، دوست ندارد پس از چند ساعت و یا پس از چند روز ایامی که در نماز خواندن معذور است، آن را بردارد. ❓ولی باید دید آیا این «دوست نداشتن» از مصادیق عسر وحرج است؟ ✳️ اگر مکلفي که ناخن مصنوعي دارد را با قیرکار ونقاش برابر کنيم که جرم و مانع قیر و رنگ روی دست وپای آنها باقی مانده و برداشت آن مستلزم زخم شدن وجراحت گوشت وپوست می‌شود، جای مقایسه نیست. چون: ✅ اولا: این چسب ناخن با استون قوی ، قابل برداشت است. ✅ دوما: برداشت موجب زخم و جراحت و کندن ناخن اصلی نمی‌شود. بلکه در هنگام «چسباندن» است که ناخن را خراش و یا شیار می‌دهند: تا روکش ناخن مصنوعی خوب بچسبد ، واطراف ناخن هم به جهت یکسان سازی ویا داخل کردن ناخن، زخم می‌شود. اما در هنگام «برداشت»، چون جنس روکش پلاستیک هست با مواد محلل اسیدی داخل استون، کاملا از روی ناخن جمع می‌شود، فقط چون جلوی تنفس ناخن را گرفته بود، وقبلا در وقت چسباندن ، چه بسا زخمی را ایجاد کرده بود، در وقت برداشت، با هوا خوردن آن کمی موجب حساس شدن آن موضع نسبت به هوا می‌شود . ✅ سوما: قیرکار ونقاش ناخودآگاه برای کار ومعاششان ،جرم قیر، رنگ و....، روی پوست آنها قرار گرفته که می‌گوئیم اگر حرجی است، اشکال ندارد. اما در موضوع ناخن آگاهانه و از روی اختیار وبا قصد زینت، این مانع را بر روی ناخن طبیعی وسالم، ایجاد می‌کند. البته دراین صورت اگر بخاطر غیر طبیعی بودن و سالم نبودن ناخن، اضطرار باشد، برداشت هم به دستور پزشک می‌تواند پس از مدتی باشد تا صرفا موجب قارچ نشود وگوشت و پوست هوا بخورد ومجددا روکش شود. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
نذر والدین برای ازدواج دختر برخلاف تصور رایج هر گاه پدر یا مادری نذر کند دختر خود را به سیّد شوهر دهد، نذر آن ها اعتباری ندارد و هنگامی که دختر به حد بلوغ رسید اختیار و انتخاب با خود اوست. توضیح المسائل مکارم م 2297 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
🍃🍂🍃🍂🍃🍂 💴 احکام فروش اقساطی 💴 ❗️سوال: 📑 قرارداد فروش اقساطی که در بانکها می دهند به چه معناست و آیا این قرارداد از نظر شرعی مورد تایید است❓ ⚜️پاسخ: ✔️ بیشترین قراردادی که در بانکهای کشور پرداخت می شود قرارداد فروش اقساطی است. 💸 فروش اقساطی همان فروش نسیه است یعنی یک کالایی را نقد خریدن و بصورت نسیه و گرانتر فروختن. 💠 در این قرارداد، بانک به مشتری وکالت می‎دهد تا اموال مورد تقاضای خود را با تسهیلات داده شده ابتدا برای بانک خریداری نماید و بعد از طرف بانک به صورت نسیه‌ی اقساطی، به قیمت اعلام شده به خودش ‌بفروشد. 👥 به نظر همه مراجع در فروش اقساطی می توان بابت نسیه فروختن کالا 🎁،درصدی مشخص سود گرفت. 👌🏻 چند نکته شرعی در قرارداد فروش اقساطی: 1➖اگر نوع کالایی که در قرارداد نوشتید پشیمان شدید می توانید با رضایت بانک نوع کالا را عوض کنید . 2➖ اگر مشتری با پول بانک کالا نخرد و پول را بابت بدهی بپردازد یا اینکه آن را سپرده گذاری نماید سودی که بانک می گیرد چون بابت معامله نیست شرعا اشکال دارد و حرام است 📛 و چون تخلف از جانب مشتری است اگر بانک اطلاع نداشته باشد گناه آن بر گردن مشتری است. 3➖ کالاهایی که مشتری قبلا خریداری نموده و الان بابت آن بدهکار است را نمی توان تسهیلات فروش اقساطی پرداخت نمود.چون قرار است بانک کالای مورد نیاز شما را الان بخرد و به شما نسیه بفروشد در حالی که در این صورت بابت پرداخت بدهی شما سود می گیرد که حرام و رباست.⛔️ ------------- 💻 استفتاء از سایت مراجع عظام 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
اجزای فراموش شده در نماز سه گونه اند 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
.... 🔍 احکام زنا زاده 🔎 😓 به بچه ‏اى که نتیجه آمیزش نامشروع (زنا) باشد، زنازاده یا ولدالزّنا گفته می شود. 1️⃣← نَسَب نسب تنها از راه آمیزش مشروع یا آمیزش به شبهه ثابت مى‏گردد. 💢 بنابر این، بچه‏ اى که از راه زنا به دنیا مى‏آید، شرعا فرزند زناکار به شمار نمى‏آید و به او منتسب نمى‏گردد. ⬅️ در نتیجه احکام مترتب بر نسب، از قبیل ارث بردن بر زنازاده بار نمى‏ شود؛ نه او از زنا کار و خویشان او ارث مى‏برد و نه زناکار و خویشان وى از او، 〽️ فقط در مورد ازدواج است که زنازاده و زنا کار نمى ‏توانند بایکدیگر ازدواج کنند ❌ ❕❕چنان که ازدواج خواهر و برادر متولد شده از زنا با یکدیگر صحیح و جایز نیست. ❌ 🚼🔪«« سقط جنین ولو از راه زنا باشد جایز نیست»» 2️⃣← طهارت و اسلام 👶🏻 همچنین کودکى که از راه زنا متولد شده، در صورتى که پدر و مادر وى هر دو مسلمان باشند یا یکى مسلمان و دیگرى کافر باشد، کودک محکوم به اسلام است و در نتیجه احکام اسلام همچون طهارت بر او بار مى ‏شود.✅ 3️⃣← عدم شایستگى تصدى برخى مناصب از دیدگاه شرع مقدس، زنازاده شایستگى تصدی برخى مناصب را ندارد، مانند مرجعیت تقلید، امامت جماعت و قضاوت ، زیرا از شرایط احراز آنها حلال زاده بودن است. 4️⃣← دیگر احکام زنازاده بنابر نظر مشهور، شهادت زنازاده مطلقا پذیرفته نیست. ☑️ مکروهات : ازدواج با زنازاده بنابر قول به اسلام او، و نیز گزینش وى براى دایگی فرزند، مکروه است؛ چنان که بر گزیدن زنِ داراى کودک شیرخوار 🍼 از راه زنا براى شیردادن به فرزندکراهت دارد. ---------------- 📓 منبع : فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۴، ص۲۹۸-۳۰۰. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
💠 عقد و ازدواج در ماه محرم و صفر ♻️ سوال: انجام مراسم جشن عروسی یا تولد در ماه محرم وصفر چه حکمی دارد ؟ ✍🏻 پاسخ: برگزارى اين نوع مراسم، اگر توأم با معصيت و يا هتك حرمت حضرت سيدالشهدا (علیه السلام) نباشد، اشكال ندارد. اما براى مؤمنان سزاوار است كه حرمت اين ايام را پاس بدارند و از انجام دادن كارهاى شادى آفرين، اجتناب كنند. ❇️ نکته: متعارف میان مردم این است که مراسم جشن عقد و عروسى را در تمام محرّم و صفر به عنوان احترام ترک کنند. -------------- سایت آیت الله خامنه ای - احكام ازدواج،پرسمان 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✅ محدود کردن ارتباط به رابطه تلفنی از سوی پدر دختر پس از عقد⁉️ 🔹پاسخ: مقام معظم رهبری: در فرض سؤال عقد خوانده شده، صحیح است و حکم زن و شوهر را دارند. [1] آیت الله سیستانی: نمى تواند بعد از عقد شرط كند. [2] آیت الله شبیری زنجانی: اگر ظاهر عقد همین شرط بوده کلامش مسموع است و روابط صورت گفته تابع این بوده است که اجازه این کار را داشته اند یا خیر. [3] آیت الله فاضل: اگر پدر اجازه بدهد که بین دخترش و نامزد دخترش صیغه عقد جاری شود، بعد از جاری شدن عقد نمی‌تواند شرط بگذارد و رابطه بین دختر و پسر بعد از خوانده شدن عقد ازدواج، حلال می‌باشد. [4] 📚 منابع: [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: s3lcIteeJJI. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 587332. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 39527. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9503650. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
📃 احکام ارث 📃 ‼️ آیا می دانستید ؟ 🔶 اگر پدر 👴🏼 بميرد چهار چيز مال پسر 👨🏻 بزرگ تر است یعنی همان اول و قبل از تقسیم ارث آن را باید به پسر بزرگ تر داد. ⬇️ ⬇️ 1- قرآن📖 2- انگشترى💍 3-شمشير ⚔️ 4-لباسى 👕👖 را كه پوشيده يا براى پوشيدن گرفته و دوخته است، اگرچه نپوشيده باشد، و اگر ميت از اين چهار چيز بيشتر از يكى دارد، مثلاً دو ✌🏻 قرآن يا دو انگشتر دارد، چنانچه مورد استعمال است، يا براى استعمال مهيّا شده، مال پسر بزرگتر است. 👇 https://eitaa.com/ahkam_din
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂🌺 🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃 🍃🍂🌺🍃 🌺 3️⃣5️⃣6️⃣ بعضی از مردم، وقتی عروسی یا مراسم یا مهمونی دعوت هستن، دیگرانی رو هم که دعوت نیستن، با خودشون می‌برن. 📛 در حالی که این کار درستی نیست. ✍️ اگه فقط خانم و آقا رو دعوت کردن، حق ندارن بچه‌ها رو با خودشون ببرن؛ اگر فقط خانوادهٔ خودشون دعوت هستن، حق ندارن مهمون‌هاشون رو با خودشون ببرن و... ؛ مگر اینکه یقین داشته باشیم که میزبان راضیه. 🔸خب اون بندهٔ خدا برای تعداد مشخصی تدارک دیده، شما با خودت آدم اضافه می‌بری، غذا کم می‌آد و آبروی صاحب مراسم می‌ره. 🔺 استفتائات آیت‌الله مکارم شیرازی؛ مرکز ملی پاسخ‌گویی به سؤالات شرعی 👇 https://eitaa.com/ahkam_din