امام رضا عليه السلام:
حسنات در ماه رمضان، پذيرفته اند و گناهان در آن، آمرزيده. هر كس در ماه رمضان، يك آيه از كتاب خداوند عزّوجلّ قرائت کند، مثل كسى است كه در غير آن، ختم قرآن كرده باشد و هر كس در اين ماه، به صورت برادر مؤمنش بخندد، خدا را در قيامت، ديدار نخواهد كرد، مگر آن كه در چهره او خواهد خنديد و به بهشت، مژدهاش خواهد داد . و هر كس در آن، مؤمنى را يارى كند، خداوند، او را بر گذشتن از صراط، در آن روز كه قدمها بر آن مىلغزد، يارى خواهد كرد، و هر كس در آن، خشم خود را نگه دارد، خداوند نيز روز قيامت، خشمش را از او نگه خواهد داشت، و هر كس در آن، ستمديدهاى را يارى كند، خداوند، او را در دنيا در برابر كسى كه با وى دشمنى مىنمايد، يارى مىكند و روز قيامت نيز هنگام حساب و ميزان، يارىاش مىنمايد. ماه رمضان، ماه بركت است؛ ماه رحمت، ماه آمرزش، ماه توبه و بازگشت به سوى خدا. هر كه در ماه رمضان آمرزيده نشود، پس در چه ماهى آمرزيده گردد؟!
فضائل الأشهرالثلاثة صفحه97
طاعات و عبادات تون قبول
التماس دعا 🌺
_________________________
📿کانال احکام ناب شرعی🕌
🆔 @ahkam_nab
#احکام_روزه
💬سوال
اگر کسی سحر بیدار نشد و سحری نخورد می تواند روزه خود را بخورد یا روزه نگیرید یا می تواند ادامه دهد؟؟
اگر بدون سحری ضعف کند چطور؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
باید روزه را بگیرد هر چند سحری نخورده باشد.
و در هروقت از روز ضعف غیرقابل تحمل داشت (اگر خوف مرگ داشته باشد) ، فقط به مقداری که از مرگ رهایی پیدا کند می تواند آب یا غذا بخورد و باید مابقی روز را امساک کند و بعد از ماه مبارک قضای آن را بگیرد.
_________________________
📿کانال احکام ناب شرعی🕌
🆔 @ahkam_nab
#احکام_روزه
💬سوال
آیا خلط جزو خبائث بوده و فرو بردن آن در صورتیکه به فضای دهان برسد حرام است؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا با فرو بردن عمدی خلطی که در حال روزه به دهان آمده (از باب اینکه با حرام افطار کردهایم) کفاره جمع بر ما واجب میشود؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
1. فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، نباید آن را فرو برد. البته برخی مراجع [ #آیت_الله_سیستانی] احتیاط مستحب را در فرو نبردن آن دانستهاند.
2. اگر شخص روزهدار، خلطی را که داخل فضاى دهان شده عمداً ببلعد، روزهاش باطل است، ولی از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشته است، کفاره ندارد.
با این حال، برخی فقها [سیستانی] روزهی چنین شخصی را باطل نشمرده و برخی دیگر [ #آیت_الله_نوری_همدانی]، علاوه بر قضا، کفاره جمع را(بنابر احتیاط) واجب دانستهاند.
🔹ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[1]
- حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
فرو بردن اخلاط سر و سینه تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد و اگر سهواً یا بىاختیار فرو رود، اشکال ندارد و اگر داخل فضاى دهان شده و عمداً بلعیده شده، روزه باطل است و از آنجایى که جهل به حکم شرعى داشتهاید، کفاره ندارد.
- حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی):
در فرض سوال خوردن آن جزء خبائث است اما موجب کفاره جمع نمیشود.
- حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدظله العالی):
فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضاى دهان نرسیده اشکال ندارد، ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتیاط مستحب آن است که آن را فرو نبرند.
- حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مدظله العالی):
بنابر احتیاط از فرو بردن آن خودداری شود و کفاره جمع در فرض سوال مبنی بر احتیاط است.
پی نوشت:
[1]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست.
_________________________
📿کانال احکام ناب شرعی🕌
🆔 @ahkam_nab
#احکام_نماز_جمعه
🔺سؤال
اگر کسی بعد از نماز جمعه، نماز ظهر را احتیاطاً بخواند ولی امام جمعه آن را نخواند، آیا میتوان نماز عصر را به آن امام جمعه اقتدا کرد؟ در صورتی که اقتدا کرده باشد، باید آن نمازهایش را قضا کند؟
✅پاسخ
کسی که نماز جمعه را خوانده لزومی ندارد نماز ظهر را بخواند، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتیاط، اشکال ندارد. در هر حال کسی که نماز ظهر را هم خوانده است، اگر در نماز عصر به امامی اقتدا کند که نماز ظهر را نخوانده، نمازش بر اساس نظر برخی فقها صحیح است، ولی برخی دیگر[1] معتقدند احتیاط آن است که به امامی که نماز ظهر را نخوانده اقتدا نکند.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
نماز جمعه مجزى از نماز ظهر است، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتیاط اشکال ندارد و اقتدا در نماز عصر روز جمعه به غیر امام جمعه اشکال ندارد، ولى هرگاه بخواهد با مراعات احتیاط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه نماز عصر را به جماعت بخواند، احتیاط کامل این است که به کسى اقتدا نماید که نماز ظهر را احتیاطاً بعد از نماز جمعه خوانده است.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
اشکال ندارد.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
1. اگر امام نماز ظهر را نخوانده باشد اقتداء به او رجاء اشکال ندارد ولی احتیاط آن است که بعداً نماز عصر را خودش هم به نحو فرادی بخواند.
2. چنانچه جاهل به مسئله بوده و در نمازش رکوع و یا سجود را به جهت تبعیت از امام زیاد نکرده باشد اعاده نماز لازم نیست.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اشکال ندارد و نماز جمعه کفایت از نماز ظهر می کند.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
مانعی ندارد هر چند احوط آن است که ظهرین را مجدداً اعاده کند.
[1]. آیات عظام خامنهای صافی گلپایگانی، نوری همدانی.
[2]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)
منبع: اسلام کوئست
_________________________
📿کانال احکام ناب شرعی🕌
🆔 @ahkam_nab
برخی چیزهایی که روزه را باطل نمی کند:
1. ترش کردن معده
2. ماسک خانگی برای شفافیت پوست
3. سرمه کشیدن به چشم
4. آهنگ گوش کردن
5. وسایل آرایشی
6. اسپری تنگی نفس
7. واکسن کرونا
8. حجامت کردن
9. پماد، کرم و ...
10. بو کردن عطر، غذا و سبزیجات و ...
11. قهر بودن
📚 توضیح المسائل مراجع م 1572
📎 #احکام_نموداری
📎 #ماه_رمضان
📎 #احکام_روزه
_________________________
📿کانال احکام ناب شرعی🕌
🆔 @ahkam_nab
لطفاً منتشر کنید...
6.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔶 روزه مشاغل سخت
❓آیا میشه بهخاطر اینکه کارمون سخته، روزه نگیریم؟
📎 #ماه_رمضان
📎 #احکام_روزه
_________________________
📿کانال احکام ناب شرعی🕌
🆔 @ahkam_nab
لطفاً منتشر کنید...
❓سوال: اگر خانمی در #سفر_قصد ده روز کرده و چند روز اول را حیض بوده آیا در روز های باقی مانده که در آنجاست باید نمازش را کامل بگیرد و #روزه_صحیح است ؟
✅ پاسخ: ⬇️
✍ بله نماز کامل است و روزه صحیح است.
------------------
✅ پی نوشت:
رساله آموزشی جلد 1 آیت الله خامنه ای ص 21
_____________________
📿کانال احکام ناب شرعی🕌
🆔 @ahkam_nab
💢 حکم آماده کردن غذا، برای شوهر روزه خوار
✍🏻 پاسخ:
◀️ آیت الله خامنه ای: اگر بدون عذر روزه نمی گیرد، آماده کردن غذا اشکال ندارد، اما حتی الامکان (اگر مشکلی پیش نمیآید) مقدمات خوردن مانند پهن کردن سفره و برداشتن غذا را بر عهده خودش قرار دهید.
◀️ آیت الله مکارم: اگر همسرتان شرعا معذور از روزه گرفتن باشد مانعي ندارد ولي در صورتي که معذور نيست بايد او را با زبان خوب نهي از منکر نمائيد و از تهيه غذا خودداري نمائيد. و اگر بعد از نهي از منکر ناچار به اين کار باشيد براي شما مسئولیتی ندارد.
🔺 استفتاء از سایت مراجع عظام
📎 #ماه_رمضان
📎 #احکام_روزه
📎 #ماه_مبارک_رمضان
_____________________
📿کانال احکام ناب شرعی🕌
🆔 @ahkam_nab
❓ اگر کسی در شب ماه رمضان، جنب شود و تا نزدیک اذان صبح، غسل را به تأخیر اندازد و سپس تیمم کند، آیا روزه او صحیح است؟
✍️ پاسخ:
همه مراجع (به جز آیات عظام وحید و صافی): هر چند تأخیر غسل، گناه است ولی چنانچه قبل از اذان صبح تیمم کند، روزه او صحیح است.
آیات عظام وحید و صافی : هر چند تأخیر غسل، گناه است؛ بنابر احتیاط واجب تیمم کند و روزه بگیرد و قضای آن را نیز به جا آورد.
📎 #غسل_جنابت
📎 #احکام_روزه
📎 #ماه_رمضان
_____________________
📿کانال احکام ناب شرعی🕌
🆔 @ahkam_nab
❇️ مسافرت در ماه رمضان
❓سوال:
آيا مى شود در ماه رمضان، براى فرار از روزه مسافرت كرد؟
💠 * آیت الله خامنه ای: مسافرت در ماه رمضان هر چند برای فرار از روزه باشد، جایز است، البته بهتر است به سفر نرود؛ مگر اینکه سفر برای کار نیکو یا لازمی باشد.
اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت کند، باید روزه خود را نگه دارد، اما اگر پیش از ظهر مسافرت کند درصورتی که از شب قبل قصد سفر کرده باشد روزهاش باطل است؛ ولی اگر در روز قصد سفر کرده است، بنابر احتیاط واجب باید روزه بگیرد و پس از ماه رمضان هم آن را قضا کند.
💠 * آیت الله مکارم: مسافرت در ماه رمضان حرام نيست؛ ولي اگر براي فرار از روزه باشد مکروه است.
💠 * آیت الله سیستانی: مسافرت كردن در ماه رمضان - هر چند به عنوان فرار از روزه باشد - اشكال ندارد و می توانید همان صبح نیت کنید .
💠 * آیت الله شبیری: اگر از شب قبل -هر چند با حالت تردید- تصمیم مسافرت داشته و هنگام طلوع فجر در وطن یا جایی باشد که روزه صحیح است، مسافرت قبل از ظهر جایز نیست؛ مگر اینکه سفر لازم باشد یا برای امور مهم شرعی مثل زیارت اهل بیت (ع) باشد اما چنانچه از شب قبل- هرچند با تردید- تصمیم سفر نداشته، انجام سفر تاثیری در صحت روزه اش نخواهد داشت.
📎 #احکام_سفر
📎 #احکام_روزه
📎 #ماه_رمضان
_____________________
📿کانال احکام ناب شرعی🕌
🆔 @ahkam_nab
✅ سیزده بدر واقعی ما این است که از خودمان بیرون بیاییم، از خانههای تنگ و تاریک افکار خرافی خودمان به صحرای دانش و بینش خارج شویم.
📝 یادداشتهای استاد مطهری، جلد 6، صفحهی 131
#روز_طبیعت #کلام_بزرگان
_____________________
📿کانال احکام ناب شرعی🕌
🆔 @ahkam_nab
﷽ #احکام_مناسبتی
💬سوال
نظر اسلام در مورد سیزده بدر چیست؟ آیا آیین سیزده بدر مورد تایید اسلام است یا خیر؟
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
از دو نظر می توان به مراسم سیزده بدر نگاه کرد؛
1. اگر مراسم سیزده بدر به عنوان یک رسم بت پرستی و اعتقاد به نحسی سیزده که در اسلام مردود است انجام شود شکی در غلط و ناروا بودن آن نمی باشد .
- آیت الله مکارم شیرازی چنین عرضه می دارد: «سرچشمه مراسم خرافى سیزده بدر از نظر تاریخى به اصحاب الرس که در قرآن به آن اشاره شده بر مى گردد. به حالات اصحاب الرس در تفاسیر اشاره شده، و در یکى از شرح هاى نهج البلاغه نیز داستان مفصل آن را چنین یافتم؛
دوازده شهر یا آبادى بود که هر شهر و آبادى به یکى از ماه هاى سال خورشیدى نامیده شده بود . آیین مردم آن شهرها بت پرستى بود. درختان صنوبر را پرستش مى کردند. زیرا صنوبر منبع درآمد خوبى براى آنها بود. روز اول سال، همه مردم از تمام دوازده شهر یا روستا در شهر فروردین جمع مى شدند، و مراسم جشنى داشتند. فردا به شهر اردیبهشت مى رفتند، و در آنجا مراسمى داشتند. روز سوم به آبادى خرداد مى رفتند…، تا به آبادى اسفند که مى رسید، دوازده شهر تمام مى شد؛ روز سیزدهم دسته جمعى از آبادى ها خارج شده، به بیابان ها مى رفتند، و مراسم سیزده و جشن و پایکوبى و آلودگى به انواع مفاسد را در آنجا برگزار مى کردند. بنابراین سیزده بدر سنتى بوده که از بت پرستان باقى مانده است، همانطور که مراسم شب چهارشنبه سورى، که احترامى براى آتش قائل مى شوند، سنّتى از آتش پرستان است.» (پاورقی قهرمان توحید ، ص84). (مسائل جدید از دیدگاه مراجع ج1 ص155)
2. اما اگر مراسم سیزده بدر به عنوان خارج شدن از شهر و فضای آلوده آن و پناه بردن به دل طبیعت و استفاده از هوای پاکیزه آن و تفریح و استراحت سالم برای شروع مجدد به کار با انرژی و توان کافی باشد بدون آنکه اعتقاد به نحسی سیزده و رسم بت پرستی محرک این تفریح باشد امری ناشایست نخواهد بود .
به خصوص اگر این کار همراه با تفکر و اندیشه در حیات مجدد درختان و گیاهان باشد و در نتیجه انسان از حیات آنها درس زندگی بگیرد و به یاد عظمت و قدرت و علم نامحدود خالق آن بیفتد. (قهرمان توحید ، ص84)
- خداوند می فرماید:
« بگو در زمین سیر کنید و بنگرید خداوند چگونه آفرینش را به وجود آورده است» (عنکبوت20)
- پیامبر گرامی فرمود:
«عاقل ساعات خود را به چهار بخش تقسیم می کند؛ساعتی برای عبادت خداوند و ساعتی برای محاسبه نفس و ساعتی برای تفکر در مخلوقات خداوند و ساعتی برای تفریح و بهره مندی از حلال های خداوند» (وسایل الشیعه ج16 ص97)
-این مضمون از حضرت علی نیز نقل شده است. (نهج البلاغه حکمت 390)
- و باز پیامبر گرامی فرمود:
« تفریح داشته باشید همانا من ناراحتم که در دین شما خستگی و بی نشاطی باشد» (نهج الفصاحه ص259)
_____________________
📿کانال احکام ناب شرعی🕌
🆔 @ahkam_nab