#احکام_وضو
💠چند سئوال و جواب درباره احکام وضو💠
پست1⃣
سئوال 1_ براي وضو انجام چه اعمالي لازم است؟ و کدام قسمتها باید خشک باشند؟
جواب ـ در وضو واجب است نيت نموده صورت و دستها را بشويند و جلوي سر و روي پاها را مسح كنند. صورت و دست ها هنگام وضو نیاز نیست حتما خشک باشند، ولی جای مسح (سر و پاها) باید خشک باشد.
🔵شستن صورت🔵
س 2_ صورت را چگونه بايد شست؟
ج ـ درازاي صورت را بايد از بالاي پيشاني جايي كه موي سر بيرون مي آيد تا آخر چانه شست و پهناي آن به مقداري كه بين انگشت وسط و شست قرار مي گيرد. بايد شسته شود و اگر مختصري از اين مقدار را نشويند وضو باطل است و براي آنكه يقين كند اين مقدار كامل شسته شده كمي اطراف آن را نيز بشويند.
س 3_ كسي كه دست يا صورتش كوچكتر يا بزرگتر از معمول مردم باشد چه وظيفه اي دارد؟
ج ـ بايد ملاحظه كند كه مردمان معمولي تا كجاي صورت خود را مي شويند او نيز تا همان جا را بشويد.
س 4_ وظيفه كسي در پيشاني او مو روئيده يا جلوي سرش مو ندارد چيست؟
ج ـ بايد به اندازه معمول پيشاني را بشويد.
س 5_ اگر كسي احتمال دهد چرك يا چيز ديگري در ابروها، گوشه هاي چشم و لب او نمي گذارد آب به آن برسد چه وظيفه اي دارد؟
ج ـ چنانچه احتمال او در نظر مردم به جا باشد بايد احتياط پيش از وضو بررسي كند تا اگر مانعي هست برطرف نمايد.
س 6_ وظيفه كسي كه پوست صورت او از لاي مو پيدا باشد چيست؟
ج ـ بايد آب را به پوست برساند و اگر پيدا نباشد شستن مو كافي است و رساندن آب به زير آن لازم نيست.
س 7_ اگر كسي شك كند پوست صورت از لاي مو پيدا است يا نه چه كاري بايد انجام دهد؟
ج ـ بنا بر احتياط واجب بايد مو را بشويد و آب را به پوست برساند.
س 8_ آيا شستن موهايي كه از حد صورت بيشتر است لازم مي باشد؟
ج ـ {خير} واجب نيست مانند زيادي محاسن ( ريش ) كه از درازا يا پهناي صورت گذشته باشد.
س 9_ شستن داخل بيني و مقداري از لب و چشم كه در وقت بستن ديده نمي شود چه حكمي دارد؟
ج ـ واجب نيست ولي براي آنكه يقين كند از جاهايي كه بايد شسته شود چيزي باقي نمانده مقداري از آنها را نيز بشويد.
س 10_ نمازهاي كسي نمي داند در هنگام وضو مقداري از لب و چشم و داخل بيني را شسته يا نه چه حكمي پيدا مي كند؟
ج ـ كسي كه نمي دانسته بايد اين مقدار را بشويد اگر نداند در وضوهايي كه گرفته اين مقدار را شسته يا نه نمازهايي كه خوانده صحيح است.
س 11_ روش صحيح شستن دستها و صورت در هنگام وضو گرفتن چگونه است؟
ج ـ بايد صورت و دستها را از بالا به پائين شست و اگر از پائين به بالا بشويد وضو باطل است.
س 12_ اگر دستها را تر كند و به صورت و دستها بكشند وضويش چه حكمي پيدا مي كند؟
ج ـ چنانچه تري دست به قدري باشد كه بر اثر كشيدن دست آب كمي بر آنها جاري شود كافي است.
🔵شستن دستها🔵
س 13_ براي وضو گرفتن بعد از شستن صورت چه وظيفه اي داريم
ج ـ بايد دست راست و بعد از آن دست چپ را از آرنج تا سر انگشت ها بشويند.
س 14_ براي آنكه يقين كند آرنج را كاملا شسته چه كاري بايد انجام دهد؟
ج ـ بايد مقداري بالاتر از آرنج را نيز بشويد.
س 15_ در موقع وضو دستها را بايد تا چه قسمتهايي بشويد؟
ج ـ بايد دستها را تا سر انگشتان بشويد و اگر فقط تا مچ را بشويد وضوي او باطل است.
س 16_ اگر دستها را پيش از وضو تا مچ شسته باشد آيا شستن دوباره آن لازم است؟
ج ـ بله حتي اگر پيش از وضو دستهاي خود را تا مچ شسته باشد.
س 17_ شستن دستها و صورت براي وضو گرفتن چند مرتبه لازم است؟
ج ـ مرتبه اول: واجب، مرتبه دوم: مستحب(برخی مراجع:جایز) ، مرتبه سوم و بيشتر از آن حرام مي باشد.
س 18_ در هنگام شستن دستها براي وضو شستن اول و دوم و سوم چگونه محاسبه مي گردد؟
ج ـ اما كدام شستن اول يا دوم يا سوم است مربوط به قصد كسي است كه وضو مي گيرد پس اگر به قصد شستن مرتبه اول مثلاً ده مرتبه آب به دستها بريزد اشكال ندارد و همه آنها شستن اول حساب مي شود و اگر به قصد اينكه سه مرتبه بشويد سه مرتبه آب بريزد مرتبه سوم حرام است.
س 19_ انجام چه امور و حالاتي براي وضو گرفتن مستحب است؟
ج ـ مستحب است وضو را شاداب گرفت و آب وضو به مقدار يك مد باشد.
س 20_ چه كارهايي در هنگام وضو گرفتن مكروه است؟
ج ـ زياده روي در آب وضو مكروه و چه بسا حرام مي گردد.
🆔 @ahkam_sharei
#احکام_وضو
💠چند سئوال و جواب درباره احکام وضو💠
پست2⃣
🔵مسح سر🔵
س 21_ در وضو گرفتن بعد از شستن هر دو دست چه وظيفه اي داريم؟
ج ـ بعد از شستن هر دو دست بايد جلوي سر را با تري آب وضو كه در دست مانده مسح كند و بنا بر احتياط واجب با دست راست از بالا به پايين مسح نمايد.
س 22_ جاي مسح سر كجاست؟
ج ـ يك قسمت از چهار قسمت سر كه مقابل پيشاني است جاي مسح مي باشد و هر جايي اين قسمت را به هر اندازه مسح كند كافي است.
س 23_ به چه مقدار بايد سر را مسح كرد؟
ج ـ بنا بر احتياط واجب به مقدار عرض يك انگشت مسح نمايد و احتياط مستحب آن از درازا به اندازه درازاي يك انگشت و از پهنا به اندازه پهناي سه انگشت بسته مسح نماید.
س 24_ آيا لازم است كه مسح سر بر پوست آن باشد؟
ج ـ { خير } لازم نيست مسح سر بر پوست آن باشد. بلكه بر موي جلوي سر نيز صحيح است.
س 25_ كسي كه موي جلوي سرش بلند باشد، چه وظيفه اي دارد؟
ج ـ كسي كه موي جلوي سر او به اندازه اي بلند است كه اگر مثلاً شانه كند به صورتش مي ريزد يا به جاهاي ديگر سر مي رسد مانند زنها بايد بيخ موها را مسح كند و يا فرق سر را باز كرده پوست سر را مسح كند.
س 26_ آيا وضوي كسي كه موهاي بلند سرش را جلو پيشاني و سر خود جمع كند و آن گاه بر آنها مسح نمايد درست است؟
ج ـ [خير] بر موهايي كه از جاهاي ديگر به جلوي سر جمع كند يا آمده باشد و مسح كند باطل است.
🔵مسح پاها🔵
س 27_ در وضو بعد از مسح سر نوبت به چه كاري مي رسد؟
ج ـ بايد با تري آب وضو كه در دست مانده روي پاها را از مسح کند.
س 28_ روش صحيح مسح پا چگونه است؟
ج ـ [بايد] روي پاها را از سر يكي از انگشتها تا برآمدگي روي پا مسح كند و بنا بر احتياط مستحب تا مفصل را مسح نماید.
س 29_ آيا بايد مسح پاي راست را مقدم بر پاي چپ نمايد؟
ج ـ بنا بر احتياط مستحب پاي راست را مقدم بر مسح پاي چپ نماید.
س 30_ آيا مي توان با دست چپ پاي راست را مسح نمود؟
ج ـ [خير] پاي راست را با دست راست و پاي چپ را با دست چپ مسح نمايد.
س 31_ پهناي مسح پا به چه اندازه اي بايد باشد؟
ج ـ پهناي مسح پا به هر اندازه باشد كافي است ولي بهتر است به اندازه پهناي سر انگشت بسته باشد بهتر از آن مسح تمام روي پاست.
س 32_ در مسح پا چه اندازه بايد دست را روي پا كشيد؟
ج ـ واجب نيست كه در مسح پا دست را بر سر انگشت ها بگذارد و سپس به پشت پا بكشد بلكه اگر تمام دست را روي پا بگذارد و كمي بكشد كفايت مي كند اگر چه قسمت اول بهتر است.
س 33_ در مسح سر و روي پا چگونه بايد عمل كرد؟
ج ـ بايد دست را روي آن بكشد و اگر دست را نگه دارد و سر يا پا را به آن بكشد وضو باطل است.
س 34_ اگر موقعي كه دست را بر سر يا پا مي كشد سر يا پا حركت كند وضو چه حكمي پيدا مي كند؟
ج ـ اشكالي ندارد.
س 35_ اگر جاي مسح پا قدري تر باشد وضو چه حكمي پيدا مي كند؟
ج ـ جاي مسح بايد خشك باشد و اگر به قدري تر باشد كه رطوبت كف دست بر آن اثر نكند خلاف احتياط واجب است. ولي اگر تري آن كم باشد اما رطوبتي كه بعد از مسح در آن ديده مي شود بگويند كه از تري كف دست است اشكال ندارد.
س 36_ اگر براي مسح رطوبتي در كف است نمانده باشد چه وظيفه اي دارد؟
ج ـ نمي تواند دست را با آب غير وضو تر كند بلكه بايد از اعضاي ديگر وضو رطوبت بگيرد.
س 37_ مسح كردن پا از روي جوراب و كفش چه حكمي دارد؟
ج ـ باطل است.
س 38_ در چه صورتي مسح از روي جوراب و كفش مسح كند؟
ج ـ اگر بر اثر سرماي شديد يا ترس از دزد درنده و مانندآن نتواند كفش يا جوراب رابيرون آورد مسح مردن بر آن اشكال ندارد.
س 39_ اگر روي كفش نجس باشد در هنگام اضطرار چه وظيفه اي دارد؟
ج ـ بايد چيز پاكي بر آن بيندازد و به آن مسح كند و بنا بر احتياط واجب تيمم نيز بنماید.
س 40_ وظيفه كسي كه روي پاي او نجس است و نمي توان براي مسح آن را آب بكشد چيست؟
ج ـ بايد تيمم نمايد.
🔹(برای اطلاعات بیشتر به فتاوای مراجع تقلید خود رجوع نمایید)
جهت فراگیری احکام، لطفا به اشتراک گذارید
🆔 @ahkam_sharei
💠چند سئوال و جواب درباره #احکام_وضو💠
🔺در 2⃣ پست بالا🔺☝️☝️
التماس دعا
🆔 @ahkam_sharei
🔰 اعمال روز مباهله چیست؟
✅روز بیست و چهارم ذی الحجه بنا بر قول مشهور روزى است که رسول خدا صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَاله با نصاراى نجران مباهله کرد. و پیش از آنکه خواست مُباهله کند عبا بر دُوش مبارک گرفت و حضرت امیرالمؤ منین و فاطمه و حَسَن و حسین عَلیهمُ السلام را داخل در زیر عبا نمود و گفت پروردگارا هر پیغمبرى را اهل بیتى بوده است که مخصوص ترین خلق بوده اند به او خداوندا اینها اهل بیت منند پس از ایشان برطرف کن شک و گناه را و پاک کن ایشان را پاک کردنى پس جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر در شاءن ایشان آورد پس حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ اله آن چهار بزرگوار را بیرون برد از براى مباهله چون نگاه نصارى بر ایشان افتاد و حقّیّت آن حضرت و آثار نزول عذاب مشاهده کردند جُراءَت مُباهله ننمودند واستدعاى مصالحه و قبول جزیه نمودند و در این روز نیز حضرت امیرالمؤ منین علیه السلام در حال رکوع انگشترى خود را به سائل داد و آیه اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ در شانش نازل شد.
و بالجمله این روز روز شریفى است و در آن چند عمل وارد است :
اوّل: غسل
دوّم: روزه
سوّم: دو رکعت نماز و آن مثل روز عید غدیر است در وقت و کیفیّت و ثواب و آیة الکرسى که در نماز مباهله است تا هُمْ فیها خالِدُونَ است
چهارم : خواندن دعاى مباهله که شبیه به دعاى سحرهاى ماه رمضان است و شیخ و سیّد هر دو نقل کرده اند لکن مابین روایات آن دو بزرگوار اختلاف کثیر است و من اختیار مى کنم روایت شیخ را در مصباح فرموده دعاء روز مباهله روایت شده با فضیلت آن از حضرت صادق علیه السلام.
پنجم : بخواند دعایى که شیخ وَ سَیّد روایت کرده اند بعد از دو رکعت نماز و هفتاد مرتبه استغفار و اوّل آن اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ العالَمینَ است و شایسته است در این روز تصدّق بر فقراء به جهت تَاءسّى به مولاى هر مؤ من و مؤ منه امیر المؤ منین علیه السلام و زیارت کردن آن حضرت و انسب خواندن زیارت جامعه است.
🆔 @ahkam_sharei
هدایت شده از بصیرت افزایی
💠اینفوگرافی| مروری بر واقعه #مباهله
🌹معنای لغوی مباهله
🌸زمان واقعه
طرفین مباهله
🍀وقایع پیش از مباهله
🌷وقایع روز مباهله
🌺نزول آیه تطهیر در روز مباهله
💐نتایج مباهله
٢۴ ذی الحجه، روز مباهله و نزول آیه تطهیر گرامی باد 🌺
@basiratafzayi
هدایت شده از جبهه فرهنگی، مذهبی یا زهرا(س)
آوای مادرانه - مولا 3(1).mp3
14.48M
#آوای_مادرانه اینبار روایت گر آنهایی است که امامشان را رها کردند!!
قسمت سوم: طمع
@ahkam_sharei ✍
☑️سوال
اگر در ركعت سوم ياچهارم در حال قيام مشغول خواندن حمد بشوي بعد از مقداري خوندن يادت بياد كه تسبيحات اربعه بايد بخوني تكليف چيه؟ممنون
🌹آیت الله خامنه ای
.ـــــــــــــــــــ
✅پاسخ
✍ در ركعت سوم و چهارم نماز می توانید فقط يك حمد بخوانید يا سه مرتبه تسبيحات اربعه بگویيد، يعنی سه مرتبه بگويید، اگر يك مرتبه هم تسبيحات اربعه بگويد كافی است.
✍ اگر در ركعت سوم يا چهارم می خواست حمد بخواند تسبيحات به زبانش آمد، يا می خواست تسبيحات بخواند حمد به زبانش آمد، بايد آن را رها كند و دوباره حمد يا تسبيحات را بخواند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#احکام_نماز
#آیت_الله_خامنه_ای
-------------------------
مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی
______________________
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
╚🌀╝╔╗╚🌀╝╚╝╚🌀╝╔╗╚╝
❓ #سوال
🔰چگونه می توان خود را از #وسواس بودن در #نجاست و #پاکی نجات داد؟
✅پاسخ
🔹بطور مختصر برای #پاسخ به این سوال چند نکته را مطرح می کنیم:
▫️1. خداوند می فرماید: برای شما در #دین هیچ دشواری قرار ندادم. پیامبر (ص) نیز در روایت معروفی فرموده است من به شریعت مستقیم، آسان، بدون زحمت و درخشانی مبعوث شده ام. پس اگر کسی احساس کرد برای حفظ طهارت مجبور است خود را از تفریح ها و زیباییهای زندگی محروم کند باید یقین داشته باشد که چون این محدودیت به معنای سختی و مشقت در زندگی است حتما با دستور طهارت اسلام متفاوت است.
▫️2. #احکام #اسلام بر طبق نظر مردم عادی است یعنی آن چیزهایی که به نظر مردم عادی از تراوش رطوبت مایع نجس مرطوب می شود نجس می شود نه آنچه به دقت عقلی متاثر می شود.
▫️3. بعضی از کارهایی که وسواسها خود را ملزم به رعایت آن می دانند به #حرام می انجامد؛ معصیتهای بزرگی مثل اسراف، وهن دین ، قطع رحم و قطع ارتباط با دیگر مسلمانان و متهم کردن آنها به فسق.
▫️4. وسواسی نباید به #شک های خود اعتنا کند و اگر اعتنا کند، کار حرامی کرده است و هر عملی را بیش از یک بار نباید انجام دهد و اگر انجام دهد، حرام است.
▫️5. هر چیزی که یقین به نجاست آن نداریم #پاک است. به احتمال نباید اعتنا کرد؛ مثلا: چیزهایی که می دانیم گاهی پاک و گاهی #نجس هستند مثل کف دستشویی های عمومی که می دانیم گاهی با آب کر شسته می شوند و گاهی هم نجس می شوند تا وقتی یقین نداشته باشیم همین الآن قطعا و صد در صد نجس شده است پاک و هیچ وظیفه ای برای اجتناب نداریم.
➿پاسخ تفصیلی:
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2731
_____________________
🆔 @ahkam_sharei
﷽ #احکام_نماز
❓پرسش
درمورد شکيات نماز توضيح دهيد
📝پاسخ
شکیات نماز «۲۳» قسم است: هشت قسم آن شکهایی است که نماز را باطل میکند، و به شش قسم آن نباید اعتنا کرد، و نُه قسم دیگر آن صحیح است.
شکهایی که نماز را باطل میکند از این قرار است:
اوّل: شک در شماره رکعتهای نماز دو رکعتی واجب مثل نماز صبح، و نماز مسافر، ولی شک در شماره رکعتهای نماز مستحب، و نماز احتیاط، نماز را باطل نمیکند.
دوّم: شک در شماره رکعتهای نماز سه رکعتی.
سوّم: آنکه در نماز چهار رکعتی شک کند که یک رکعت خوانده یا بیشتر.
چهارم: آنکه در نماز چهار رکعتی پیش از داخل شدن در سجده دوّم، شک کند که دو رکعت خوانده یا بیشتر.
پنجم: شک بین دو و پنج، یا دو و بیشتر از پنج.
ششم: شک بین سه و شش، یا سه و بیشتر از شش.
هفتم: شک در رکعتهای نماز که نداند چند رکعت خوانده است.
هشتم: شک بین چهار و شش، یا چهار و بیشتر از شش
شکهایی که نباید به آنها اعتنا کرد از این قرار است:
اوّل: شک در چیزی که محل بجا آوردن آن گذشته است، مثل آنکه در رکوع شک کند که حمد را خوانده یا نه.
دوّم: شک بعد از سلام نماز.
سوّم: شک بعد از گذشتن وقت نماز.
چهارم: شک کثیر الشک، یعنی: کسی که زیاد شک میکند.
پنجم: شک امام در شماره رکعتهای نماز در صورتی که مأموم شماره آنها را بداند، و همچنین شک مأموم در صورتی که امام شماره رکعتهای نماز را بداند.
ششم: شک در نمازهای مستحبّی، و نماز احتیاط.
در نُه صورت اگر در شماره رکعتهای نماز چهار رکعتی شک کند، باید فکر نماید، پس اگر یقین یا گمان به یک طرف پیدا کرد، همان طرف را بگیرد و نماز را تمام کند، وگرنه به دستورهایی که گفته میشود عمل نماید، و آن نُه صورت از این قرار است:
اوّل: آنکه بعد از داخل شدن در سجده دوّم شک کند که دو رکعت خوانده است یا سه رکعت، باید بنا بگذارد که سه رکعت خوانده است، و یک رکعت دیگر بخواند و نماز را تمام کند، و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا آورد ـ و بنا بر احتیاط واجب ـ دو رکعت نشسته کافی نیست.
دوّم: شک بین دو و چهار بعد از داخل شدن در سجده دوّم، که باید بنا بگذارد چهار رکعت خوانده و نماز را تمام کند، و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بخواند.
سوّم: شک بین دو و سه و چهار بعد از داخل شدن در سجده دوّم، که باید بنا را بر چهار بگذارد، و بعد از نماز دو رکعت نماز احتیاط ایستاده، و بعد دو رکعت نشسته بجا آورد.
چهارم: شک بین چهار و پنج بعد از داخل شدن در سجده دوّم که باید بنا را بر چهار بگذارد و نماز را تمام کند، و بعد از نماز دو سجده سهو بجا آورد. و همچنین در هر موردی که طرف کمتر شک چهار رکعت باشد، مثل شک بین چهار و شش، و در هر موردی که شک کند بین چهار رکعت و کمتر از آن و زیادتر از آن پس از داخل شدن در سجده دوّم، میتواند بنا را بر چهار بگذارد، و وظیفه هر دو شک را انجام دهد، یعنی نماز احتیاط بخواند از جهت احتمال آنکه از چهار رکعت کمتر خوانده باشد، و بعد دو سجده سهو بیاورد از جهت احتمال آنکه بیش از چهار رکعت آورده باشد. و در هر صورت اگر بعد از سجده اوّل و پیش از داخل شدن در سجده دوّم یکی از چهار شک گذشته برای او پیش آید، نمازش باطل است.
پنجم: شک بین سه و چهار، که در هر جای نماز باشد، باید بنا را بر چهار بگذارد و نماز را تمام کند، و بعد از نماز یک رکعت نماز احتیاط ایستاده، یا دو رکعت نشسته بجا آورد.
ششم: شک بین چهار و پنج در حال ایستادن، باید بنشیند و تشهّد بخواند و سلام نماز را بدهد، و یک رکعت نماز احتیاط ایستاده، یا دو رکعت نشسته بجا آورد.
هفتم: شک بین سه و پنج در حال ایستادن، باید بنشیند و تشهّد بخواند و سلام نماز را بدهد، و دو رکعت نماز احتیاط ایستاده بجا آورد.
هشتم: شک بین سه و چهار و پنج در حال ایستادن، باید بنشیند و تشهّد بخواند و بعد از سلام نماز، دو رکعت نماز احتیاط ایستاده، و بعد دو رکعت نشسته بجا آورد.
نهم: شک بین پنج و شش در حال ایستادن، باید بنشیند و تشهّد بخواند و سلام نماز را بدهد، و دو سجده سهو بجا آورد.
ـ اگر یکی از شکهای صحیح برای انسان پیش آید، چنانچه وقت نماز تنگ باشد که نتواند نماز را از سر گیرد، نباید نماز را بشکند و بایستی به دستوری که گفته شد عمل نماید، ولی اگر وقت نماز وسعت داشته باشد میتواند نماز را بشکند و از سر بگیرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📿به روزترین کانال احکام در ایتاء👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
#احکام_نگاه
🔴سوال
رفتن #زن بدون #حجاب به بالکن٫ پاسیو، پشت بام، روبه روی پنجره ی باز، حیات منزل یا راهرو آپارتمان درحالی که می داند #نامحرم او را می بیند چه حکمی دارد؟
✅پاسخ
اگر احتمال بدهد که نامحرم او را می بیند ، باید حجاب خود را حفظ کند.
⚜نکته
🔹 هر چند #نگاه_کردن به زن نامحرم بدون پوشش کافی برای مردان حرام است، ولی زن هم اگر بداند که در معرض دید نامحرم است، باید حجاب خود را حفظ کند.
💫
🆔 @ahkam_sharei
▬📝 @ahkam_sharei ﷽▬
💬سوال
ايا در زماني ک عذر شرعي داريم ميتوانيم زيارت عاشورا را بخوانیم ؟ و سجده اش را ميتوانيم انجام دهيم؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
خواندن زیارت عاشورا و انجام سجده آن در ایام عادت اشکال ندارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#احکام_بانوان
-------------------------------------
لطفا نشردهنده احکام باشید…
💯بزرگترین کانال احکام👈 @ahkam_sharei
@ahkam_sharei ✍
☑️سوال
در هنگام مسح اگر موی سر کمی مرطوب باشد ولی تری انگشتان بر تری موی سر غلبه داشته باشد آیا مسح صحیح است؟
#آیت_الله_خامنه_ای
ــــــــــــــــــــــ
✅پاسخ
در وضو باید جای مسح ها خشک باشد و اگر به قدری تر باشد که رطوبت کف دست به آن اثر نکند مسح باطل است. ولی اگر تری آن به قدری کم باشد که رطوبتی که بعد از مسح در آن دیده می شود بگویند فقط از تری کف دست است اشکال ندارد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚توضیح المسائل 16 مرجع مسأله256
-------------------------
مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی
______________________
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
﷽ #احکام_عزاداری
💬سوال
اهمیت و فلسفه عزاداری امام حسین(ع) چیست؟
ــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
برای پی بردن به اهمیت و فلسفه عزاداری امام حسین (ع) توجه به چند نکته ضروری است:
1. قرآن بر زنده نگه داشتن فضیلت ها و صفات والای انسان های برجسته و اولیای دین در آیات گوناگون، تأکید ورزیده است.
2. امامان بزرگوار شیعه (ع) درباره زنده نگه داشتن حادثه کربلا به شیوه های گوناگون مانند: الف)تشویق به برپایی مجالس سوگواری. ب)تشویق به گریستن و گریاندن. ج) تشویق شاعران به مرثیه سرایی. د) تشویق و ترغیب به زیارت امام حسین (ع)، تشویق کرده اند.
3. ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر و الهام بخش مبارزه با ستمگران است و در انتقال پیام جهانی امام حسین (ع)، نقش اساسی دارد.
4. سوگواری عامل وحدت و رمز موفقیت برای ملت ها در طول تاریخ بوده است. بیشتر انقلاب های دنیا، از توجه به قیام حماسه سازان کربلا سرچشمه گرفته که یک نمونه از آن، آزادسازی شبه قاره هند از دست استعمار انگلیس بود و نمونه مهم تر آن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و نمونه اخیر آن جریان مقاومت حزب الله جنوب لبنان در برابر صهیونیست تجاوزگر، بنابراین عزاداری برای امام حسین(ع) دارای آثار فراوانی مانند: عزت و سربلندی، بقای فرهنگ دینی و اسلامی و آثار دیگری است که نشان دهنده اهمیت آن است.
- برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه نمایید.
http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2518
-------------------------------------
لطفا نشردهنده احکام باشید…
💯بزرگترین کانال احکام👈 @ahkam_sharei
#ویژه_ماه_محرم
💬سوال
در ايام محرم و صفر رفتن به خواستگاري و اقدامات اوليه ازدواج چه حكمي دارد؟
ــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
رفتن به خواستگاری و اقدامات اولیه ازدواج در ایام ماه محرم و ماه صفر اشکال شرعی ندارد لیکن احترام این دو ماه را رعایت کنید. مراسم اولیه را به طور ساده بر گزار کنید . پس از پایان ماه صفر مراسم مورد نظر را انجام دهید. بنابراین ازدواج در این ماه اشکالی ندارد، اما اگر کسی به قصد این که چون که اهل بیت پیامبر(ص) شهید شدهاند و عزادارند، اقدام به برگزاری جشن و سرور کند حرام است.
توضیحات بیشتر را در لینک زیر مطالعه نمایید.
https://goo.gl/wHgMFz
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#احکام_عزاداری
-------------------------------------
کانال احکام شرعی👇
@ahkam_sharei
#احادیث
امام حسين عليه السلام:
چيزى را بر زبان نياوريد كه از ارزش شما بكاهد
لاتَقولُوا بِألسِنَتِكُم ما يَنقُصُ عَن قَدرِ كُم
جلاءالعيون، ج 2، ص 205
@ahkam_sharei
هدایت شده از گلبرگ ازدواج
🔹فروشگاه محصولات طبیعی و سالم معجزه ناب 👌
🍃 مواد غذایی
🍃 بهداشتی و دارویی
🍃 ظروف مصرفی
🍃نوشیدنی ها
👤 همراه باویزیت رایگان و مشاوره vip
⭕️ کانال رسمی #معجزه_ناب 👇
http://eitaa.com/joinchat/2064842762C6025d6b84e