👈 بررسی خشم از چهار جهت به منظور ترک این رفتار
1️⃣ ریشه خشم:
حضرت عيسى عليه السلام ـ در پاسخ به سؤال از ريشه خشم ـ فرمودند: خود بزرگ بينى و گردن فرازى و حقير شمردن مردم. ميزان الحكمه ج8 ص454
2️⃣ آغاز و پایان خشم:
امام على عليه السلام: از خشم بپرهيز كه آغاز آن، ديوانگى و فرجام آن، پشيمانى است. مستدرك الوسائل ج 12 ص 12
با خشمگین شدن، حالت هایی در رفتار و گفتار و حالت های صورت ما بروز پیدا می کنه که خودمون رو دیوانه نشون می دیم و دیگران دیگه اون حسابِ سابق رو رومون باز نمی کنند و بعدش هم پشیمانی عایدمون می شه؟!
3️⃣ تاثیر خشم:
امام على عليه السلام: شدّت خشم، نحوه سخن گفتن را تغيير مى دهد و ريشه برهان و دليل را قطع مى كند و فهم را از هم مى گسلد. ميزان الحكمه، ج 8، ص 446
امام على عليه السلام: به سوى خشم مشتاب، كه به عادت بر تو مسلّط مى شود. غررالحكم حدیث 10288
4️⃣ دوری از خشم:
امام على عليه السلام : تواناترين مردم در تشخيصِ درست، كسى است كه خشمگين نشود. غرر الحكم حدیث 3047
امام على عليه السلام: حاضر جوابترين مردم كسى است كه خشمگين نشود. غررالحكم حدیث 2950
امام على عليه السلام: خشم را با سكوت درمان کنید. غررالحكم حدیث 5155
بسیار پیش میاد که ما می خواهیم در جایی حق خودمون رو بگیریم یا سخ حقی بگوییم ولی وقتی خشمگین می شیم با توجه به چند حدیث بالا: اول که خوب تشخیص نمی دیم چه باید بگوییم و یا شخص مقابل چه می گوید... دوم اینکه: نمی تونیم حاضرجواب باشیم و پاسخ مناسب رو پیدا کنیم چون ذهن بهم ریخته... سوم اینکه: نحوه سخن گفتن ما عوض می شه و نمی تونیم منظور خودمون رو به درستی برسونیم و حق رو بگوییم... چهارم اینکه: اگر یک نفر حرف نادرستی می گوید، نمی شود با خشم راه درست رو به او نشان داد و او را راهنمایی کرد و ممکن است حتی این رفتار ما باعث شود او از راه درست بدش بیاید و از طرفی افرادی دیگر بیایند و با حرف های نادرست(و با مهربانی های ساختگی) او را منحرف کنند(امام على عليه السلام: هنگام خشم ، ادب نبايد كرد (/ تأديب اثر ندارد) . غررالحكم: ح10529 )
حتی در بسیاری از مواقع اطرافیانی که می بینند دو نفر گفتگو می کنند، حق را به کسی می دهند که با آرامش صحبت می کند، هرچند حق با او نباشد! و گاهی حتی اگر کسی حق رو بگوید ولی با خشم بگوید، اطرافیان خیال می کنند که او به ناحق سخن می گوید و این باعث می شود حقِ حقدار ضایع شود و یا اینکه اطرافیان می گویند حق با فلانی هست ولی نباید خشمگین می شد که این هم نقطه ضعفی برایش می شود
خلاصه اینکه وقتی می خواهیم حق را بگوییم باید با آرامش و صبوری عمل کنیم، نه اینکه با خشمِ خود باعث شویم شخصِ مقابل که ناحق می گوید به خاطر خشم ما حرف حق را نپذیرد و یا حتی خود را موجه جلوه دهد!
🆔 @ahkam_sharei
💬 تماس بدن با نام خدا
🔷 تماس بدن به اسم ذات (مانند الله) و اسم صفاتِ مخصوص خدا (مانند رزّاق و خالِق) بدون وضو، حرام است.
🔸 دست زدن به ترجمه قرآن، به هر زبانی باشد، بدون وضو اشکالی ندارد؛ مگر ترجمه کلمه «الله».
🔸 لمس کردن «باسمه تعالی» یا «ا...» که به جای کلمه «الله» مینویسند، اشکال ندارد (هرچند بهتر است لمس نشود).
🔷 همه جای بدن، مانند لب و صورت (به جز مو) حکم دست را دارد و نباید بدون وضو، اسمای مبارکه را به صورت مستقیم لمس کرد؛ ولی از روی کاغذی که روکشی مثل پلاستیک دارد، اشکال ندارد.
📚 آموزش مصوّر احکام آیتالله خامنهای، ص135.
🆔 @ahkam_sharei
♦️✔️ عملی که از ایمان به دور است
🔻امام باقر عليهالسلام:
مَن قُسِمَ لَه الخُرقُ حُجِبَ عنه الإيمانُ
❇️ هركه خشونت و درشتخويى قسمتش شود، از ايمان محروم میمانَد.
📚 الكافي: ۲ / ۳۲۱ / ۱
🆔 @ahkam_sharei
#احکام_خمس
☑️سئوال
آیا هدیه #خمس دارد؟
✅پاسخ
در باره این که آیا به هبه که همان #هدیه و بخشش است، خمس تعلق می گیرد یا نه؟ اقوالی بین فقها وجود دارد که به صورت کلی می توان آن ها را در اقوال زیر خلاصه کرد:
▫️1. خمس ندارد [1] .
▫️2. چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید یعنی تا سر سال خمسی زیاد بیاید، باید خمس آن را بدهد. [2]
▫️3. چنانچه تا سر سال خمسی زیاد بیاید بنا بر احتیاط واجب باید خمس آن را بدهد[3] .
✔️بله اگر به آن مال هدیه ای قبلا خمس تعلق گرفته بود تقریبا همه فقها پرداخت خمس را بر گیرنده هدیه واجب می دانند.[4]
-------------------------
[1] آیات عظام امام خمینی(ره)، خامنه ای، نوری.
[2] آیات عظام صافى، سیستانى؛ (زنجانى: چنانچه از مخارج سالش زیاد بیاید اگر مالى که به دست آورده ارزشمند باشد لازم است خمس آن را بدهد، بلکه بنا بر احتیاط اگر مال ارزشمندى هم نباشد خمس آن را بدهد).
[3] آیات عظام بهجت، فاضل، مکارم. نک: إمام خمینی،توضیح المسائل، المحشى، ج 2، ص:8 مسئله 1753؛ احکام دانشجویی؛ احکام خمس، سید مجتبی حسینی، ص 49.
[4] در بین فقهای معاصر تنها آیات عظام سیستانی و تبریزی، پرداخت خمس را بر عهده بخشنده و بر او واجب می دانند. نک: همان، ص50.
______
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
#احکام_نجاسات
☑️سئوال
وقتی در غذا فضله موش دیدیم، #غذا #نجس است؟ در مهمانی ها که غذا خیلی زیاد است، لازم است به دیگران بگوییم؟
✅پاسخ
▫️فضله موش نجس است. غذا اگر جامد باشد، مانند نان فقط جایی که #فضله_موش به آن جا سرایت کرده، نجس است. بقیه قسمت های نان پاک است.
▫️اگر غذا مایع است، مانند آبگوشت و برنج پخته شده با آب، اگر فضله موش توی آب گوشت بیفتد یا توی آبی که در آن برنج ریخته اند بیفتد، همه آن را نجس می کند. در این فرض اگر صاحب خانه بفهمد که غذا نجس است، باید از دادن آن به مهمان ها خود داری کند. اگر داده، باید به آن ها بگوید که غذا نجس است.
▫️اما اگر یکی از مهمان ها بفهمد، به نظر مراجع معظم تقلید خودش نباید بخورد، ولی لازم نيست به ديگران بگوید اما چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد كه مىداند كه به واسطۀ نگفتن، او هم نجس مىشود، وقتی غذا خوردن آن ها تمام شد، بايد به آنان بگويد.
▫️البته به نظر آیت الله مکارم در این صورت هم به دیگران گفتن لزوم ندارد، بلکه مىتواند بعد از غذا خوردن به بهانه اي به آنها بگويد تا دست و دهان خود را آب بكشند. (توضیح المسائل، مراجع، ج1 ، م 145.)
________
🆔 @ahkam_sharei
﷽ #احکام_نماز
💬سوال
سر نماز حکم جواب سلام و صلوات چيست ؟؟ مرجع تقليد ايت الله مکارم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
نمازگزار نباید در حال نماز به دیگرى سلام کند، ولى اگر دیگرى به او سلام کند جواب او واجب است، امّا جواب باید مانند سلام باشد، مثلاً اگر گفت: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ» در جواب بگوید «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ» و اگر بگوید «سَلامٌ عَلَیْکُمْ» در جواب بگوید «سَلامٌ عَلَیْکُمْ»، حتّى اگر بگوید «سلام» در جواب باید بگوید «سلام».
صلوات بر پیغمبر(صلى الله علیه وآله) و آل او(علیهم السلام) بعد از نماز، یا در حال نماز و همچنین در سایر حالات از مستحبّات موکّد است و نیز مستحبّ است هر موقع نام مبارک حضرت رسول(صلى الله علیه وآله) خواه محمّد باشد یا احمد و همچنین لقب و کنیه آن جناب را مانند مصطفى و ابوالقاسم بشنود صلوات بفرستد، حتّى اگر در نماز باشد، همچنین اگر خودش این نامهاى مقدّس را بر زبان جارى کند صلوات بفرستد.
-------------------------------------
لطفا نشردهنده احکام باشید…
💯بزرگترین کانال احکام👈 @ahkam_sharei
﷽ #احکام_متفرقه
❓پرسش
مس کلمات قرآن که نصب روي موبايل هست احتياج به وضو دارد؟
📝پاسخ
مس کلمات قرآن از روی صفحه گوشی بدون وضو اشکال ندارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📿به روزترین کانال احکام در ایتا 👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
🚨برای گزارش #کشف_حجاب باید چیکار کنیم ⁉️
وقتی تو ماشین هستیم یا قطار یا فروشگاهی پارکی و... و بی حجابی دیدیم کجا باید بگیم؟؟
سئوال خیلی هاست، جواب و راهکارش رو تو این کانال گفتیم 👇👇
((پست سنجاق شده))
👇
https://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
💠 امام علی عليه السلام : کار اندکی که ادامه اش میدهی از کار بسیاری که از آن خسته شوی امیدوارکننده تر است.
✨یا ذالجلال و الاکرام ✨
🗓 امروز یک شنبه
🔹۴ دی ماه ۱۴۰۱
🔹۱ جمادی الثانی ۱۴۴۴
🔹۲۵ دسامبر ۲۰۲۲
☑️ @ahkam_sharei
#احکام_متفرقه
☑️سؤال
خرید کالا در بنادر که عمدتا بدون گارانتی و به صورت قاچاق و بدون پرداخت مالیات به فروش میرسد چه حکمی دارد؟به عنوان مثال در بنادر جنوبی کشور وسایل برقی به قیمت ارزان در اختیار افراد قرار میگرد. مرجع تقلید:آیت الله مکارم
✅پاسخ
قاچاق کالا (یعنى ورود غیر قانونى آن از مرزها) برخلاف دستور شرع است، و باید از آن به شدّت پرهیز کرد. مخصوصاً هنگامى که موجب ضرر و زیان جامعه مى شود، و به اقتصاد کشور اسلامى لطمه وارد مى کند، و کمک کردن به قاچاق چیان در امر قاچاق جایز نیست.
📚استفتائات سایت معظم له
______
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
#احکام_وضو
☑️سئوال
آیا برای #مسح پا، باید به تکیه گاهی تکیه داده شود یا می توان مسح را در هوا بدون تکیه گاه کشید؟
✅پاسخ
▫️در مسح سر و پا تکیه دادن به تکیه گاه یا تکیه ندادن شرط نشده است بلکه ملاک آن است که سر و پا ثابت نگه داشته شوند و دست روى آنها کشیده شود. و اگر گفته شده است که پا به تکیه گاهی تکیه داده شود برای آن است که ثابت بماند.
▫️حضرت امام خمینی (ره) در این زمینه فرموده اند:" در مسح سر و روى پا باید دست را روى آنها بکشد و اگر دست را نگه دارد و سر یا پا را به آن بکشد #وضو باطل است ولى اگر موقعى که دست را مىکشد سر یا پا مختصرى حرکت کند اشکال ندارد."
توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج1، ص: 159، مسأله 255.
______
🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید...
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
💠 احکام غنا به زبان ساده و نموداری:
🍃تعریف: بطور ساده غنا یعنی خوانندگی و آوازخوانی.
🌿غنا هم مانند موسیقی حلال و حرام دارد.
🌺 غنا حرام (لهوی مضل عن سبیل الله) یعنی خوانندگی و آوازهايى كه موجب خفّت و سستی عقل مىشود، يعنى شهوات را آنچنان تهييج و تحریک مىكند كه بهطور موقت بر عقل غالب میشود. و همان خاصيتى را دارد كه شراب داراست.
👌 قیودی که شرط نیست.
1- صوت نیکو: غناء صدای متوسط و صدای بد را نیز دربر میگیرد.
2- طرب انگیز بودن: مقوّم معنای غناء طرب انگیز بودن نیست.
3- تقارن آواز با آلات موسیقی:شرط صدقِ غنا این نیست که حتماً با موسیقی همراه باشد.
4- باطل بودن کلام: باطل بودن کلام هم دخالتی در مفهوم غنا ندارد. ممکن است غنا، کلام حق باشد، یا باطل.
5- ریتم تند داشتن: ریتمِ تند شاخص غنای محرّم نیست.
🔹 معیار در حرمت
آیا حکم غناء نسبت به افراد مختلف است مثلا بخاطر اینکه زیاد شنیده و برایش عادی شده باشد برای او مهیج و محرک نباشد ولی برای دیگری نه؟
خیر معیار عرف و توده مردم هستند نه یک فرد اگر از نظر مردم این صوت باعث گناه میشود، حرام است.
👌صوت مرقص
یکی از موارد واضح لهو مضلّ عن سبیل االله، صوتی است که رقص آور باشد.
📚تحرير الوسيلة؛ ج1، ص: 497؛ آقا رساله آموزشی ج 2 درس 28؛ سیستانی رساله ج 2 م 396 تا 340؛ مکارم جامع المسائل
📎 #غنا
📎 #موسیقی
📎 #احکام_نموداری
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei