eitaa logo
اخلاق و احکام دینی
6.9هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
1.1هزار ویدیو
24 فایل
باسلام [جهت پاسخ به سئوالات شرعی]: به آیدی زیر پیام دهید :👇 ارتباط با مدیریت کانال: @basirat71 تعرفه و رزرو تبلیغات: @Tabligh_monaseb لطفا صفحه ما در اینستاگرام را دنبال بفرمایید👇 https://instagram.com/ahkam_akhlagh
مشاهده در ایتا
دانلود
🍀امام صادق عليه السلام: 🔺 ما مِنْ عَبْدٍ كَظَمَ غَيْظاً إِلَّا زَادَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عِزّاً فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة 🌸هيچ بنده اى خشم خود را فرو نخورد، مگر اين كه خداوند عزّوجلّ بر عزّت او در دنيا و آخرت افزود. 📙كافى،ج2، ص 110، ح5 @ahkam_share
📚 شرايط وجوب امر به معروف و نهی از منكر (بخش دوم) ١. علم به معروف و منکر. 💠 امر و نهی كننده بايد معروف و منكر را بشناسد؛ در غير اين صورت موظف نيست که امر به معروف و نهی از منكر كند. اگر عامل از روی اجتهاد یا تقلید، عملی را حرام یا واجب نمی داند، امر و نهی او واجب نبوده بلکه جایز نیست؛ هر چند نزد آمر (طبق اجتهاد یا تقلید) عمل عامل، ترک واجب یا انجام حرام محسوب شود. ٢. احتمال تأثیر. 💠 اگر آمر یا ناهی احتمال دهد که امر و نهی او (هر چند در آینده ) اثر و نتيجه‌ دارد، واجب است امر و نهی کند؛ هر چند گمان قوی بر عدم تأثیر داشته باشد. 🔶 اگر امر به معروف و نهی از منکر توسط آمر به تنهایی، احتمال اثر ندارد ولی با هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران احتمال اثر وجود دارد، هماهنگی و کمک گرفتن از دیگران برای انجام این واجب مهم، لازم است. ٣. اصرار بر گناه. 💠 شخص گناهكار بر استمرار گناه، اصرار داشته باشد و اگر معلوم باشد یا حتی احتمال داده شود که بدون امر و نهی از خطا دست بر می دارد (يعنی معروف را به‌جا می آورد و منكر را ترك می كند)، امر و نهی او واجب نيست. ٤. نداشتن مفسده. 💠 امر و نهی، مفسده نداشته باشد؛ بنابر این اگر احتمال عقلایی داده شود که در اثر امر و نهی به آمر و ناهی يا به مسلمان ديگر، مفسده‌ای از قبيل ضرر جانی، آبرويی یا مالی برسد یا به حرج می افتند، امر و نهی واجب نيست، بلکه در مواردی جایز نیست. البته اگر معروف يا منكر از امورى باشد كه برای شارع مقدس اهميت زياد دارد (مثل حفظ جان گروهی از مردم یا حفظ اسلام و مانند اینها)، بايد اهميت لحاظ شود؛ یعنی صرف ضرر و حرج در این گونه موارد، مانع وجوب امر و نهی نیست؛ بنابر این اگر ـ مثلا ـ اقامۀ حجت های الهی برای دفع گمراهی و ضلالت، متوقف بر بذل جان یک نفر یا بیشتر باشد، وجوب امر به معروف و نهی از منکر، ساقط نمی شود. ⁉️ نكته: امر به معروف و نهی از منكر در صورتی واجب است كه شرايط چهارگانه، موجود باشند؛ بنابراين اگر امر و نهي يكي از شرايط را نداشته باشد (مثلاً مفسده داشته باشد)، امر و نهی واجب نيست؛هر چند شرايط ديگر را دارا باشد. @ahkam_sharei
🍀 🔻 💠 بنا بر روایت، در حدیث قدسی خداوند متعال به حضرت داود (علیه السلام ) چنین وحی کرد: 🔹 « اے داود ! اگر بنده هایی کہ بہ من پشت کرده اند مےدانستند کہ : چطور منتظر آنہا هستم؛ و چگونہ نسبت بہ آنہا مہربانم ؛ و چطور مشتاق ترڪ گناهانشان هستم ؛ از شدت شوق بہ من مے مردند ، و بند بند بدنشان از هم جدا مےشد. اے داود ! این ارادت من به کسانے است ڪه به من ݐشت ڪرده اند پس چگونہ خواهد بود ارادت من به آنان ڪہ بہ من رو ڪنند ؟ اے داود ! نیازمندترین زمان یڪ بنده نسبت بہ من، آن وقتےاست ڪہ خود را از من بےنیاز بداند گ؛ و بیشترین ترحُّم من نسبت بہ بنده ام زمانے است ڪه بہ من پشت مے ڪند ؛ و با عظمت ترین زمان یڪ عبد در نزد من ، آن وقتے است ڪه بہ سوے من بر مے گردد.»🌱 📚تفسیر المعین،ج ۲،ص۷۱۲ 🍃 روِىَ أنَّ اللّهَ تَعالى أَوحى إلى داودَ (علی نبینا و آله و علیه السلام ) : « يا داودُ ! لو يَعلَمُ المُدبِرونَ عَنّي كَيفَ انتِظاري لَهُم وَ رِفقي بِهم و شَوقِي إلى تَركِ مَعاصيهِم، لَماتُوا شَوقاً إليَّ وَ تَقَطَّعَت أوصالُهُم مِن مَحَبّتَي يا داودُ ! هذِهِ إرادَتِي في المُدبِرينَ، فَكَيفَ بِالمُقبِلِينَ إليَّ ؟ يا داودُ ! أحوَجُ ما يَكونُ العبدُ إليَّ إذا استَغنى عَنِّي وَ أرحَمُ ما أكونُ بِعَبدي إذا أدبَرَ عَنِّي وَ أجَلُّ ما يَكُونُ العَبدُ عِندِي إذا رَجَعَ إليَّ.» @ahkam_sharei
📚 احکام امر به معروف و نهی از منکر بخش سوم 💠 مراحل و مراتب امر به معروف و نهی از منکر ١. امر و نهی قلبی. ✅ مقصود از امر و نهی قلبی، اظهار كراهت قلبی است؛ يعنی مكلف بايد تنفر و انزجار درونی خود را نسبت به انجام منكر و ترک معروف، آشكار سازد. ٢. امر و نهی زبانی. ✅ مكلف بايد تارکِ معروف یا عامل ِمنکر را با زبان، امر و نهی کند. در این مرتبه اگر احتمال دهد با موعظه و نصیحت و گفتار ملایم، اثر حاصل می شود، باید به همین مقدار اکتفا کند و تجاوز از آن جایز نیست؛ همچنانکه اگر ترک منکر یا اقامۀ معروف، متوقف بر گفتار شدید و غلیظ یا تهدید باشد، باید طبق آن عمل کند. ٣. امر و نهی عملی. ✅ امر و نهی با استفاده از قدرت عملی، مقصود از این مرتبه اين است كه مكلف بايد با اِعمال قدرت و رفتار عملی، متخلف را از انجام منكر و ترك معروف باز دارد. توجه داشته باشید که در زمان برپایی حکومت اسلامی امر و نهی عملی، وظیفه حکومت است نه افراد. 🔶 ملاحظه: هنگام امر و نهی، ترتیب مراحل فوق باید رعایت شود؛ یعنی تا زمانی که مرتبۀ اول مؤثر است، به کار بردن مراتب بعدی جایز نیست به عنوان مثال امر و نهی زبانی، مراتب دارد؛ در صورتی که در سخن نرم، احتمال اثر باشد، جایز نیست که آمر و ناهی با سخن تند و خشن، امر به معروف و نهی از منکر کند. @ahkam_sharei
💠 جبران دزدی های کودکی 🔷من در كودكى و نوجوانى از چند جا دزدى كرده‌ام (از خانه، بستگان يا مغازه و...) ولى حالا كه مى‌خواهم جبران كنم، نمى‌دانم چكار كنم❓ 🔰: 🌀اگر صاحبان اموال مسروقه، حتى ورثه آنها مشخص و موجود باشند، نسبت به آنها ضامن هستيد و به هر شكل مى‌توانيد عين آنها و اگر عين تلف شده ، قيمت آنها را به صاحبانش برگردانيد و يا داخل اموال آنها بکنيد، و لازم نيست آنها مطلع شوند كه اين اموال از آنها به سرقت رفته است. 🔹اما اگر به صاحبان آن دسترسى نداريد مى‌توانيد به نيت صاحبانش بنابر احتياط واجب با اذن حاکم شرعى به فقرا صدقه دهيد. 📚پایگاه اطلاع رسانی امام خامنه ای(مدظله العالی) @ahkam_sharei
🍃 🔻 💠 امام علی علیه السلام: اللَّجاجَةُ تَسُلُّ الرَّأيَ 🔸لجبازى ، خِرَد را به زنجير كشد . 📚نهج البلاغة : الحكمة ١٧٩ @ahkam_sharei
۱۸. من چندین سال پیش با جسم تیزی بر روی درختی نوشته‌ای را حک کرده‌ام؛ الان باید چکار کنم؟ اگر آن درخت ملک شخصی فردی بوده و به‌هرحال شما تصرفی در ملک او کرده‌اید که ضرر به آن وارد شده، باید صاحب آن را راضی کنید. اگر آن درخت جزو اموال عمومی و بیت‌المال بوده و خسارت دیده است، به مقدار خسارتش باید به بیت‌المال برگردانید. اما اگر نه، خسارتی وارد نشده است و می‌دانید هم که صاحبش راضی بوده است، خب این ضمان ندارد. اما اگر خسارتی وارد نشده، در عین حال تصرف شده است در درخت متعلق به دیگری و صاحب درخت راضی نبوده که روی درخت او با چاقو یادگاری بنویسند، باید رضایت صاحب درخت جلب شود. @ahkam_sharei
🍃 هفت خصلت از انسان ها که آرزوی جبرئیل است 💠 پیامبر اکرم و رحمت (ص): 🔹 یا عَلِیُّ! تَمَنَّی جَبْرئِیلُ اَنْ یَکُونَ مِنْ بَنِی آدَمَ بِسَبْعِ خِصَالٍ وَ هِیَ الصَّلَوه فِی الْجَمَاعَه وَ مُجَالَسَتُهُ الْعُلَمَاءَ وَالصُّلْحُ بَیْنَ الاِثْنَیْنِ وَ اِکْرَامُ الْیَتِیمِ وَ عِیَادَة الْمَرِیضِ وَ تَشْیِیعُ الْجَنَازه وَ سَْقیُ الْمَاءِ فِی الْحَجِّ فَاحْرُصْ عَلَی ذَلِکَ؛ ❇️ ای علی! جبرئیل به سبب هفت خصلت، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد. 🔸آن خصلت ها [عبارت است از]: ۱- نماز را به جماعت خواندن، ۲- همنشینی با دانشمندان، ۳- آشتی دادن بین دو نفر، ۴- احترام نهادن (و خدمت به) یتیم، ۵- عیادت بیمار، ۶- تشییع جنازه کردن، ۷- آب دادن در حج، 🔘 پس[علی جان!] بر[حفظ] این خصلت ها حریص باش. 📚 المواعظ العددیه، ص ۱۹۵ @ahkam_sharei
📚 ارز دیجیتال 💠 سؤال: استخراج، خرید و فروش چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: حکم آن، تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است. @ahkam_sharei
♦️ 💠 امام على عليه السلام :مَنْ ساءَ خُلْقُهُ مَلَّهُ اَهْلُهُ؛ 🍃 هر كس بد اخلاق باشد، خانواده اش از او دلتنگ و خسته مى شوند. 📚 تحف العقول، ص ۲۱۴ @ahkam_share
هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّكِينَةَ فِی قُلُوب 💌 اوست که قلب‌ها را آرام می‌کند 📖 سوره فتح، آیه ۴ @ahkam_sharei
📚 بازی های رایانه ای 💠 سؤال: آیا انجام بازی های رایانه ای جایز است؟ ✅ جواب: به طور کلی استفاده از بازی هایی که برخی از خصوصیات زیر را دارد، جایز نیست: ۱. صحنه های محرک شهوت دارد. ۲. نمادها و مطالب باطل و ضد اسلامی - مانند شیطان پرستی، صهیونیسم و امثال آن - را ترویج می کند. ۳. در آن به نمادهای اسلامی یا مسلمانان توهین می شود. ۴. از بازنده چیزی که ارزش مادی دارد گرفته و به برنده داده می شود. ۵. غیر قانونی و خلاف مقررات است. @ahkam_sharei
هدایت شده از بصیرت افزایی
کمپین درخواست لغو اکران فیلم شهر گربه ها 👇👇👇👇
هدایت شده از بصیرت افزایی
اگر دشمن بخواهد جامعه‌ای را به انحطاط اخلاقی بکشد باید ابتدا برای فرزندان و نسل‌های آن برنامه ریزی کند تا رفته رفته ارزشهای اخلاقی رنگ خوشان را ببازند. این کار را دشمن بسیار نامحسوس و بدون اینکه توجه برانگیز باشد در قالب‌های مختلفی به خورد فرزندان جامعه میدهد. ابتدا از کار‌های مربوط به کودکان شروع میکنند که حساسیت کمتری دارد و سناریویی می‌چینند که کمتر حساسیت برانگیز باشد. چون نمی‌توانند از ابتدا در فیلم بزرگسال سکانس رقص را اجرا کنند ابتدا در فیلم‌های کودک و نوجوان آن هم در قالب رقص حیوانات انحراف را پایه ریزی می‌کنند. باید جامعه مومنین نسبت به این امر هشیار باشند و از نفوذ فرهنگی دشمن جلوگیری کنند قبل از اینکه خیلی دیر شود. متاسفانه کارگردان این اثر پا را از این حد هم فراتر گذاشته و در توجیه کار خود به نظریه‌پردازی غیر تخصصی در دین پرداخته و شبهاتی را علیه فتوای مراجع عظام تقلید مطرح کرده و اساسا منکر حرمت رقص شده است. در ادامه فتوای رهبر عزیزمان در کتاب اجوبه الاستفتاءات را مبنی بر حرمت رقص می‌آوریم: رقص مرد بنا بر احتیاط واجب حرام است و رقص زن برای زنان اگر عنوان لهو بر آن صدق کند، مثل این‌که جلسه زنانه تبدیل به مجلس رقص شود، محل اشکال است و احتیاط واجب در ترک آن است؛ در غیر این‌صورت هم اگر به‌گونه‌ای باشد که باعث تحریک شهوت شده و یا مفسده‌ای بر آن مترتب شود و یا همراه با فعل حرام (مانند موسیقی و آواز حرام) باشد یا مرد نامحرمی حضور داشته باشد، حرام است؛ و در حکم فوق تفاوتی بین مجلس عروسی و غیر آن نیست و شرکت در مجالس رقص هم اگر به عنوان تأیید کار حرام دیگران محسوب شود و یا مستلزم کار حرامی باشد، جایز نیست و در غیر این صورت اشکال ندارد. لازم به ذکر است که اگر در شرایط فعلی جامعه اسلامی نسبت به اینگونه امور بی‌نفاوت باشدکسی را غیر از خود نمی‌تواند ملامت کند و باید پاسخگویی خون شهیدانی باشد که با خون خود این شجره طیبه را آبیاری کرده‌اند. در پایان از وزارت ارشاد و قوه قضائیه در خواست داریم که از ادامه اکران این فیلم جلوگیری کند و با کسانی که با مسامحه کاری نسبت به صدور مجوز برای این فیلم اقدام کرده‌اند برخورد کند و پاسخ مناسبی به کسانی که مجوز اکران آن را داده‌اند داده شود. ‌لطفا از این کمپین در فارس من حمایت بفرمایید: https://farsnews.ir/my/c/104580 @basiratafzayi
💠 امام حسن عسکری علیه السلام🔻 🍃 من رَكِبَ ظَهَر الباطِلِ نَزَلَ بِهِ دارَ النَّدامَةِ؛ 🔸 هر كه بر مركب باطل نشيند، در سراى پشيمانى فرودش آورد. 📚 بحار الأنوار ج ٧٨ ص ٣٧٩ @ahkam_sharei
حکم نماز خوانده شده بدون حجاب کامل پرسش :اگر شخصی ندانسته نمازهای گذشته را بدون حجاب کامل خوانده است، چه وظیفه ای دارد؟ پاسخ :در فرض سوال، در صورتی که جاهل قاصر بوده است اعاده ی نماز لازم نیست ولی از این به بعد رعایت کند. استفتاء دفتر آیت الله مکارم @ahkam_sharei
☑️سوال آیا میتوان با نامحرم شوخی کرد؟ حد جواز صحبت و شوخی با نامحرم چیه؟ ـــــــــــــــــــــ ✅پاسخ ارتباط با نامحرم به مقدار ضرورت و به طور متعارف بدون صحبت های تحریک کننده و بدون قصد لذت اشکال ندارد، اما صحبت های تحریک کننده و یا ارتباط خارج از متعارف و همراه با شوخی مفسده دار جایز نیست. بنابراین حد جواز صحبت و شوخی های متعارف با نامحرم عدم قصد لذت و عدم ترس افتادن در گناه است. از شوخی کردن با نامحرمان اجتناب کنید زیرا اگر شوخی و خندیدن با زن نامحرم موجب فتنه و فساد شود قطعا حرام است. ______________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
☑️سئوال این که افرادی پیامک می دهند و ختم صلوات برای ظهور امام عصر یا شفای مریض را مطرح می کنند و اصرار دارند که ما هم قطع کننده زنجیر نباشیم و حتما به چند نفر دیگر هم پیامکشان را بفرستیم وظیفه ما چیست؟ آیا باید به گفته هایشان عمل کنیم؟ ✅پاسخ چنین پیام هایی که در قالب دینی عرضه می شوند، می توانند حاوی یکی از دو مورد زیر باشند: 1. محتوای آن شامل مطلبی خرافی، غیر معتبر باشد. 2. توصیه ای اخلاقی، دینی باشد که به نوعی بتوان ارسال مجدد آن را نوعی ترویج امر به معروف و نهی از منکر به شمار آورد. بدیهی است که در مورد اول نباید هیچ اقدامی در ترویج مطالبی کرد که از اعتبار دینی مناسبی برخوردار نبوده و گاه در قالب دین، مطالبی خرافی و ضد دین را عرضه می دارند، اما در مورد دوم، یعنی هنگامی که متن دلنوازی از قرآن، احادیث معتبر، شعر و نثر زیبایی منطبق با قرآن و حدیث و ... در اختیارتان به عنوان پیامک یا رایانامه (ایمیل) در اختیارتان قرار گرفته و از شما درخواست شد که آن را به دیگران نیز ارسال نمایید، شما بدون آن که در این زمینه مسئولیتی الزامی داشته باشید، می توانید با میل خود این پیام را به دیگران منتقل کنید. در هر حال، خودداری شما از ادامه این زنجیر، مسئولیتی را متوجه شما نخواهد کرد. ______________ 🔃جهت فراگیری احکام، لطفا نشر دهید... کانال احکام "به روز" شرعی👇 @ahkam_sharei
🍀نگاه کردن به محارم به غیر از زن و شوهر که می‌توانند به همه اعضای یکدیگر بنگرند، نگاه کردن به محارم نسبی، سببی و رضاعی دارای حکم شرعی براساس زیر است: 🌿نگاه کردن به عورتین، است 🌿نگاه کردن به غیرعورتین، اگر با قصد لذت و شهوت نباشد حلال است. ▫️نکته: نگاه کردن مرد به بدن مرد و زن به بدن زن، به غیر از عورت جایز است مشروط به اینکه نگاه کردن با لذت و شهوت نباشد. @ahkam_sharei
معصومین امام على (ع) : دو بهم زنی و سخن چينى را دروغ شمار، نادرست باشد يا درست... غررالحكم حدیث 2442 🆔 @ahkam_sharei