﷽ #احکام_نماز_جماعت
❓پرسش
حکم اقتدا کردن زن به شوهر در نماز جماعت چیست؟
✅پاسخ
برای امام جماعت شرط هایی وجود دارد که از مهم ترین آنها «قرائت صحیح» و «عدالت» است. بنابر این هر کسی که این دو شرط و نیز شرایط دیگری که ذکر میگردد را دارا باشد، می توان به او اقتدا کرد. بر این اساس، برپایی نماز جماعتی دونفره با حضور زن و شوهر مانعی ندارد.
شرایط امام جماعت که در توضیح المسائل آمده از این قرار است: " امام جماعت باید بالغ و عاقل و شیعه دوازده امامى و عادل و حلال زاده باشد و نماز را به طور صحیح بخواند و اگر مأموم مرد است امام او هم باید مرد باشد و اقتدا کردن بچه ممیز که خوب و بد را مى فهمد به بچه ممیز دیگر جایز نیست،. بنابراین و با توجه به شرایط امام جماعت، شخصی که امام جماعت است باید این شرایط را داشته باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
به روزترین کانال احکام در ایتا 👇
☑️ @ahkam_sharei
جهت فراگیری احکام، حداقل به یک نفر بفرستید...
#احکام_امر_به_معروف
🔺اگر مافوق تخلف کند تکلیف چیست؟
🔰 استفتاء از مقام معظم رهبری
♦️سؤال: اگر کارکنان ادارات و مؤسسات در محل کار خود ارتکاب تخلفات اداری و شرعی را توسط مسئولین مافوق مشاهده کنند، چه وظیفهای دارند؟ اگر کارمندی خوف داشته باشد که در صورت مبادرت به نهی از منکر ضرری از طرف مسئولین بالاتر متوجه او شود، آیا تکلیف از او ساقط میشود؟
📿 پاسخ: اگر شرايط امر به معروف و نهى از منکر وجود داشته باشد، بايد امر به معروف و نهى از منکر کنند، در غير اين صورت تکليفى در آن مورد ندارند. همچنين با وجود خوف از ضرر قابل توجه هم تکليف از آنان ساقط مىشود، اين حکم در مواردى است که حکومت اسلامى حاکم نباشد. ولى با وجود حکومت اسلامى که اهتمام به اجراى اين فريضه الهى دارد، بر کسى که قادر بر امر به معروف و نهى از منکر نيست، واجب است که نهادهاى مربوطه را که از طرف حکومت براى اين کار اختصاص يافته اند، مطلع نمايد و تا کندهشدن ريشه هاى فاسد که فسادآور هم هستند، موضوع را پيگيرى کند.
🆔 @ahkam_sharei
🌱هر روز خود را با بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ آغاز کنید🌱
🔹 امام علي(ع): نوميد مشو از زمانه، هرگاه دريغ کرد و هرگاه عطا کرد به آن اعتماد مکن و از آن سخت برحذر باش.
#صبح_نو
⏳امروز دوشنبه
۲۸ آذر ماه ۱۴۰۱
۲۴ جمادی الاول ۱۴۴۴
۱۹ دسامبر ۲۰۲۲
🆔 @ahkam_sharei
#احکام_پوشش
☑️سئوال 1
پوشیدن جوراب نازک و بدن نما برای خانم ها در بیرون از منزل و انظار نامحرمان چه صورت دارد؟ و بیرون گذاشتن موهای سر از چادر در مقنعه توسط خانم ها در دید نامحرمان چگونه است؟
✅پاسخ
حضرت آیةالله خامنه ای: پوشاندن بدن از نامحرمان بر زن واجب است و چنین جوراب هایی برای حجاب شرعی واجب کفایت نمی کند و پوشیدن تمام موی سر در برابر نامحرمان واجب است.
☑️سئوال 2
آرایش زنان در خیابان ها و بیرون گذاشتن مقداری از موها و پوشیدن جوراب بدن نما و لباس محرک چه صورت دارد؟
✅پاسخ
حضرات آیات عظام فاضل لنکرانی، بهجت، صافی گلپایگانی: حرام است.
حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، تبریزی، سیستانی: جایز نیست.
________
🆔 @ahkam_sharei
✳️حکم دست دادن به خواهر زن
💠 سوال:
آیا دست دادن به خواهرزن و نگاه به موهای او جایز است؟
✍🏻 پاسخ:
خواهر زن با داماد نامحرم است و حکم سایر افراد نامحرم را دارد.
🔸خواهر زن به داماد نامحرم است ولی چون خواهر او را براى خود عقد کرده است(دائم یا موقت)، تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمی تواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.[1]
🔹از آنجایی که خواهر زن به داماد نامحرم است، نگاه کردن جاهایی از بدن او که واجب است پوشانده شود، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است.[2]
✅نکته: در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست.
روایت: احمد بن ابی نصر بزنطی (که از اصحاب عالیقدر امام رضا -علیه السلام - است) می گوید ازحضرت امام رضا علیه السلام سؤال کردم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زنش نگاه کند؟ فرمود خیر.
گفتم پس خواهر زن و بیگانه یکی است؟ فرمود بله. (وسائل جلد 3، صفحه 25)
-------
[1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج2، ص 465، م 2390؛ بهجت، محمد تقی،جامع المسائل، ج 3، ص 454.
[2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، ص: 485، مسأله 2433.
📎 #فاطمیه
📎 #حجاب
📎 #احکام_پوشش
🆔 @ahkam_sharei
#احکام_نجاسات
☑️سئوال
اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از #نجس بون آن مطلع کند؟
✅پاسخ
▫️1. اگر انسان ببیند کسى چیز نجسى را مىخورد یا با لباس نجس نماز مىخواند، لازم نیست به او بگوید.[1]
▫️2. اگر جایى از خانه یا فرش کسى نجس باشد و ببیند بدن یا لباس یا چیز دیگر کسانى که وارد خانه او مىشوند با رطوبت به جاى نجس رسیده است، لازم نیست به آنان بگوید.[2]
▫️3. اگر صاحب خانه در بین غذا خوردن بفهمد غذا نجس است، باید[3] به مهمانها بگوید، اما اگر یکى از مهمانها بفهمد، لازم نیست به دیگران خبر دهد،[4] ولى چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که مىداند که به واسطه نگفتن،[5] خود او [6] هم نجس مىشود باید بعد از غذا به آنان بگوید.[7]
👇 〰〰〰 👇
آیات عظام:
🔹[1]. بهجت: مگر این که با او طورى معاشرت داشته باشد که اگر نگوید، لوازم مشترک بین آن دو نجس خواهد شد. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 96- 97، مسأله 143.
🔹[2]. بهجت: مگر این که مثل مسأله فوق با آنها معاشرت داشته باشد.
اراکى: بنا بر احتیاط واجب باید به آنان بگوید.
گلپایگانى: بنا بر احتیاط لازم باید به آنان بگوید.
خوئى، تبریزى: [اگر] در معرض این باشد که نجاست به مأکول و مشروب سرایت کند، باید به آنان بگوید.
مکارم: احتیاط آن است که به او اعلام کند.
سیستانى: چنانچه او موجب این امر شده باشد، باید با دو شرطى که در مسأله پیش گذشت به آنان بگوید.
صافى: وجوب اعلام به آنان معلوم نیست.
زنجانى: به چهار شرط لازم است به آنان بگوید: شرط اول: آن که صاحب خانه آنها را دعوت کرده باشد و یا در مجالسى چون مجلس روضه دعوت عمومى شده باشد، پس اگر کسى بدون دعوت صاحب خانه وارد شود، بر صاحب خانه لازم نیست نجس شدن لباس یا بدن او را بگوید. شرط دوم: آن که جا یا چیز نجس به گونهاى باشد که تماس بدن یا لباس افراد با رطوبت، با آن متعارف است مثلًا اگر دستمالى که در کنار دستشویى گذاشته مىشود نجس باشد، بر صاحب خانه لازم است نجس شدن بدن یا لباس دیگران را به آنها بگوید، ولى اگر قسمتى از دیوار اتاق که معمولًا دست تر به آنها زده نمىشود نجس باشد و بدن یا لباس دیگران با رسیدنِ به آن نجس شود، لازم نیست به آنها گفته شود. شرط سوم: آن که در معرض آن باشد که نجاست به چیزهاى خوردنى و آشامیدنى سرایت کند. شرط چهارم: آن که احتمال بدهد میهمانها به گفته او ترتیب اثر مىدهند. همان، مسأله 144.
🔹[3] سیستانى: با شرط دوّمى که گذشت .. مکارم: بنا بر احتیاط باید .
🔹[4] اراکى، فاضل: بقیه مسأله ذکر نشده.
مکارم: فقط خودش باید اجتناب کند مگر این که با او معاشرت داشته باشند که براى جلوگیرى از آلودگى خودش، مىتواند بعد از غذا خوردن به آنها بگوید تا دست و دهان خود را آب بکشند.
🔹[5] خوئى، گلپایگانى، تبریزى، صافى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که ممکن است به واسطه نجس بودن آنان.
🔹[6] بهجت: لوازم خود او.
🔹[7] صافى: یا بعد از غذا به آنان بگوید یا خودش به وظیفه شخصى خود عمل کند.
سیستانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که به واسطه نجس بودن آنان خود از جهت ابتلاى به نجاست، مبتلا به مخالفت حکم الزامى مىشود باید به آنان بگوید.
زنجانى: چنانچه طورى با آنان معاشرت دارد که بداند بواسطه نجس بودن آنان لوازم منزل او نجس مىشود و از نجاست آن به گونهاى غفلت کرده که باعث مثلًا خوردن چیز نجس مىگردد یا سبب مىگردد که در لباس یا بدن نجس نماز خوانده و دیگر در وقت، نمازش را با لباس یا بدنِ پاک نخواهد خواند، لازم است بعد از غذا به آنان بگوید. همان، مسأله 145.
________
🆔 @ahkam_sharei
اخلاق و احکام دینی
#احکام_نجاسات ☑️سئوال اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از #نجس ب
پست بالا ☝️
اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از #نجس بون آن مطلع کند؟☝️
💠 روزی شیطان😈همه جا اعلام کرد قصد دارد از کارش دست بکشد و وسایلش را با تخفیف ویژه به حراج بگذارد!
🔹همه مردم جمع شدن و شیطان وسایلی از قبیل : غرور، خودبینی، شهوت، مال اندوزی، خشم، حسادت، شهرت طلبی و دیگر شرارت ها را عرضه کرد...
🔹در میان همه وسایل یکی از آنها بسیار کهنه و مستعمل بود و بهای گرانی داشت!
کسی پرسید : این عتیقه چیست ؟
شیطان گفت : این نا امیدی است...
شخص گفت : چرا اینقدر گران است؟
شیطان با لحنی مرموز گفت :این موثرترین وسیله من است !
شخص گفت : چرا اینگونه است؟
شیطان گفت : هرگاه سایر ابزارم اثر نکند فقط با این میتوانم در قلب انسان رخنه کنم و وقتی اثر کند با او هر کاری بخواهم میکنم...
🔹این وسیله را برای تمام انسانها بکار برده ام، برای همین اینقدر کهنه است.
#داستان_آموزنده
🆔 @ahkam_sharei
#احکام_نماز
☑️سئوال
آیا اگر اذکار نماز، هنگام حرکت بدن گفته شود، نماز باطل است؟
✅پاسخ
مراجع تقلید در این زمینه میگویند:
هنگام گفتن ذکرهاى واجب در #نماز، بدن باید بىحرکت باشد، بلکه بنابر احتیاط واجب، در موقع گفتن ذکرهاى مستحب نیز باید بدن آرام باشد.[1]
حال اگر عمداً ذکر واجب را هنگام حرکت بدن بگوید نماز باطل است و اگر ذکر مستحبی را هنگام حرکت بدن بگوید (مثلًا موقع رفتن به #رکوع یا رفتن به #سجده تکبیر بگوید)، چنانچه به قصد مطلق ذکر باشد، نماز صحیح است، ولی اگر به قصد ذکرى که در نماز وارد شده (ذکر مستحبی) بگوید، اکثر مراجع میگویند، بنابر احتیاط واجب، باید نماز را دوباره بخواند،[2] ولی برخی از فقها، در این صورت هم نماز را صحیح شمردهاند.[3]
-------------------------
[1]. ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده، بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج1، ص 538، م 965، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق. غیر از ذکر «بحول اللّٰه و قوته اقوم و اقعد» که در حال برخاستن گفته میشود.
[2]. امام خمینی(ره) در این صورت، فتوا به اعاده نماز میدهند.
[3]. آیات عظام خوئى، سیستانی و تبریزى؛ ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی) ، ج1، ص 538، م 966.
__________
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
#احکام_اسماء_متبرکه
☑️سئوال
روزنامه هایی که در خانه جمع می شود مملو از #اسماء_متبرکه است ما نه رودخانه داریم نه جایی که دفن کنیم چکار کنیم؟
✅پاسخ
▫️از نظر شرع لازم است آیات #قرآن و اسماء متبرکه بدون #وضو و طهارت لمس نشوند و مورد بی احترامی و اهانت واقع نشود.[1] (مثلاً نجس نشوند، سوزانده نشود و....)
▫️اما لازم نیست حتما روزنامه ها و کاغذهای باطله ای که دارای آیات قرآن و اسماء جلاله هستند از بین برده شود یا برای از بین بردن حتما در آب ریخته شوند یا در زمین دفن شوند، بلکه امروزه بهترین راه، جمع آوری و تحویل آنها به مراکز بازیابی مواد و کالاهای ضایعاتی است تا بار دیگر مورد استفاده قرار گیرد و اگر این هم ممکن نباشد می توان آنها را بسته بندی کرد و در جایی انبار کرد یا در جایی قرار داد که هر کس بخواهد بتواند آنها را برای خود برداشته و استفاده کند.
-------------------------
.[1] توضیح المسائل مراجع، ج اول، ص207، (برگرفته از استفتاءات مقام معظم رهبری)، سؤال162 و 165.
________
🆔 @ahkam_sharei
هدایت شده از بصیرت افزایی
🌙⭐️ #شب_یلدا، و یک کار خیر❤️👌
پيامبر خدا(ص):
مردم، نانخور خدايند. دوست داشتنی ترين مردم نزد خداوند، كسى است كه به نانخوران او سود برساند و خانوادهاى را شادمان كند.
لطفا نشر بدین👌🌹
#یلدا
کپی کن💯نشر حداکثری
روشنگری؛ آگاهی؛ ضدشبهه: #بصیرت_افزایی👇
https://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
#احکام_متفرقه
☑️سئوال
آیا در احکام اسلامی استفاده از #طلا برای مرد در هر حال حرام است؟ کسانیکه دندان طلا استفاده میکنند حکم شرعی آن چگونه است؟
✅پاسخ
استفاده مردان از طلا، جهت #زینت جایز نیست و در روکش دندان مصنوعی که از طلا ساخته میشود، اگر جهت زینت، نباشد، استفاده از آن اشکالی ندارد.
🔹ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[۱]
☘حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
دندان طلا برای مردان مانعی ندارد مگر دندانهای جلو که آشکار است که اگر به قصد زینت باشد احتیاطاً باید از آن خودداری کرد.
☘حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
استفاده از دندان طلا اشکال ندارد.
☘حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
استفاده از دندان طلا اگر زینت محسوب نشود برای مرد مانعی ندارد.
☘حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
در غیر دندانهای جلو مانعی ندارد.
-------------------------
[۱]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای،سیستانی،شبیری زنجانی،مکارم شیرازی،صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.
__________
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei