اخلاق و احکام دینی
#احکام_نجاسات ☑️سئوال اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از #نجس ب
پست بالا ☝️
اگر کسی بداند جایی یا چیزی نجس است آیا بر او واجب است که دیگران را از #نجس بون آن مطلع کند؟☝️
💠 روزی شیطان😈همه جا اعلام کرد قصد دارد از کارش دست بکشد و وسایلش را با تخفیف ویژه به حراج بگذارد!
🔹همه مردم جمع شدن و شیطان وسایلی از قبیل : غرور، خودبینی، شهوت، مال اندوزی، خشم، حسادت، شهرت طلبی و دیگر شرارت ها را عرضه کرد...
🔹در میان همه وسایل یکی از آنها بسیار کهنه و مستعمل بود و بهای گرانی داشت!
کسی پرسید : این عتیقه چیست ؟
شیطان گفت : این نا امیدی است...
شخص گفت : چرا اینقدر گران است؟
شیطان با لحنی مرموز گفت :این موثرترین وسیله من است !
شخص گفت : چرا اینگونه است؟
شیطان گفت : هرگاه سایر ابزارم اثر نکند فقط با این میتوانم در قلب انسان رخنه کنم و وقتی اثر کند با او هر کاری بخواهم میکنم...
🔹این وسیله را برای تمام انسانها بکار برده ام، برای همین اینقدر کهنه است.
#داستان_آموزنده
🆔 @ahkam_sharei
#احکام_نماز
☑️سئوال
آیا اگر اذکار نماز، هنگام حرکت بدن گفته شود، نماز باطل است؟
✅پاسخ
مراجع تقلید در این زمینه میگویند:
هنگام گفتن ذکرهاى واجب در #نماز، بدن باید بىحرکت باشد، بلکه بنابر احتیاط واجب، در موقع گفتن ذکرهاى مستحب نیز باید بدن آرام باشد.[1]
حال اگر عمداً ذکر واجب را هنگام حرکت بدن بگوید نماز باطل است و اگر ذکر مستحبی را هنگام حرکت بدن بگوید (مثلًا موقع رفتن به #رکوع یا رفتن به #سجده تکبیر بگوید)، چنانچه به قصد مطلق ذکر باشد، نماز صحیح است، ولی اگر به قصد ذکرى که در نماز وارد شده (ذکر مستحبی) بگوید، اکثر مراجع میگویند، بنابر احتیاط واجب، باید نماز را دوباره بخواند،[2] ولی برخی از فقها، در این صورت هم نماز را صحیح شمردهاند.[3]
-------------------------
[1]. ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده، بنیهاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج1، ص 538، م 965، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق. غیر از ذکر «بحول اللّٰه و قوته اقوم و اقعد» که در حال برخاستن گفته میشود.
[2]. امام خمینی(ره) در این صورت، فتوا به اعاده نماز میدهند.
[3]. آیات عظام خوئى، سیستانی و تبریزى؛ ر. ک: امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی) ، ج1، ص 538، م 966.
__________
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
#احکام_اسماء_متبرکه
☑️سئوال
روزنامه هایی که در خانه جمع می شود مملو از #اسماء_متبرکه است ما نه رودخانه داریم نه جایی که دفن کنیم چکار کنیم؟
✅پاسخ
▫️از نظر شرع لازم است آیات #قرآن و اسماء متبرکه بدون #وضو و طهارت لمس نشوند و مورد بی احترامی و اهانت واقع نشود.[1] (مثلاً نجس نشوند، سوزانده نشود و....)
▫️اما لازم نیست حتما روزنامه ها و کاغذهای باطله ای که دارای آیات قرآن و اسماء جلاله هستند از بین برده شود یا برای از بین بردن حتما در آب ریخته شوند یا در زمین دفن شوند، بلکه امروزه بهترین راه، جمع آوری و تحویل آنها به مراکز بازیابی مواد و کالاهای ضایعاتی است تا بار دیگر مورد استفاده قرار گیرد و اگر این هم ممکن نباشد می توان آنها را بسته بندی کرد و در جایی انبار کرد یا در جایی قرار داد که هر کس بخواهد بتواند آنها را برای خود برداشته و استفاده کند.
-------------------------
.[1] توضیح المسائل مراجع، ج اول، ص207، (برگرفته از استفتاءات مقام معظم رهبری)، سؤال162 و 165.
________
🆔 @ahkam_sharei
هدایت شده از بصیرت افزایی
🌙⭐️ #شب_یلدا، و یک کار خیر❤️👌
پيامبر خدا(ص):
مردم، نانخور خدايند. دوست داشتنی ترين مردم نزد خداوند، كسى است كه به نانخوران او سود برساند و خانوادهاى را شادمان كند.
لطفا نشر بدین👌🌹
#یلدا
کپی کن💯نشر حداکثری
روشنگری؛ آگاهی؛ ضدشبهه: #بصیرت_افزایی👇
https://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
#احکام_متفرقه
☑️سئوال
آیا در احکام اسلامی استفاده از #طلا برای مرد در هر حال حرام است؟ کسانیکه دندان طلا استفاده میکنند حکم شرعی آن چگونه است؟
✅پاسخ
استفاده مردان از طلا، جهت #زینت جایز نیست و در روکش دندان مصنوعی که از طلا ساخته میشود، اگر جهت زینت، نباشد، استفاده از آن اشکالی ندارد.
🔹ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[۱]
☘حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
دندان طلا برای مردان مانعی ندارد مگر دندانهای جلو که آشکار است که اگر به قصد زینت باشد احتیاطاً باید از آن خودداری کرد.
☘حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
استفاده از دندان طلا اشکال ندارد.
☘حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
استفاده از دندان طلا اگر زینت محسوب نشود برای مرد مانعی ندارد.
☘حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی):
در غیر دندانهای جلو مانعی ندارد.
-------------------------
[۱]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای،سیستانی،شبیری زنجانی،مکارم شیرازی،صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی)، توسط سایت اسلام کوئست.
__________
کانال احکام "به روز" شرعی👇
@ahkam_sharei
اگر میخواهید حافظه تاریخی تان تقویت شود و پاسخ بسیاری از شبهات را پیدا کنید، این کانال را دنبال کنید:
👇
http://eitaa.com/joinchat/1341587456C4746ccc6cb
🔸برای یکی دوتا خانواده نیازمند، یه کاری کن که #شب_یلدا، بشقابهاشون پر باشه؛
💠 امام على علیه السلام: خوراک را با ديگرى بخور و بر اين كار بخيل مباش، روزى هيچكس را تو نمیدهى، امّا...
🆔 @ahkam_sharei
🌀در شبِ یلدا برای من، دادنِ #نان به همسایه ای که نانِ شب ندارد، از هر 🍉 #هندوانه ای گواراتر است...
و روشن کردنِ امید در دل آن کودکِ #یتیم، از هر 🎆چراغانی ای روشنی بخش تر است...!
🌃در #طولانی_ترین شب سال، به فکر #گرسنه ترین شکم ها و ندارترین همسایگان و اطرافیان هم باشیم... (همچنین دیگر ایام)
♻️این پست را انتشار دهید تا سنت و فرمایش #پیامبر (ص) ترویج داده شود♻️
🌸کاش بیداری یلدا 🍉
👈بیداری غفلتمهایمان هم باشد✨
😔توی سرمای این شب طولانی
به فکر گرسنگان و بی خانمانها و... هم باشیم
👌 با شاد کردن دلی، خداوند را خشنود ساخته ایم ✨🕊
@ahkam_sharei
#احکام_مالی #احکام_بانکی
💠نظر مراجع در خصوص سپرده گذاری در بانک و سود بانکی
🔅آیت الله #خامنه_ای: ⁉️پرسش: آیا #سپردهگذاری در بانک به قصد به کارگیری آن در یکی از معاملات حلال و بدون تعیین دقیق سهم سپردهگذار از سود، به این شرط که بانک هر شش ماه سهم او را از #سود بپردازد، جایز است؟
✅پاسخ: اگر سپردهگذاری در بانک به این صورت باشد که سپردهگذار همه اختیارات را به بانک داده باشد، حتّی انتخاب نوع فعالیت و تعیین سهم سپردهگذار از سود هم به عنوان وکالت در اختیار بانک باشد، این سپردهگذاری و سود حاصل از به کارگیری پول در معامله #حلال_شرعی، اشکال ندارد و جهل صاحب مال به سهم خود در زمان سپردهگذاری ضرری به صحت آن نمیزند.
⁉️پرسش: سپردههای دراز مدت که درصدی سود به آنها تعلق میگیرد، چه حکمی دارند؟
✅پاسخ: سپردهگذاری نزد بانکها به قصد به کارگیری آن در یکی از معاملات حلال و همچنین سود حاصل از آن، اشکال ندارد.
🔅آیت الله #مکارم_شیرازی: ⁉️پرسش: شخصی پولی را به صورت سپرده کوتاهمدّت و یا بلندمدّت در بانک میگذارد و هر ماه، بانک به نسبت مقدار پول، طبق شرایط خاصّی مبلغی به صاحب حساب میپردازد. آیا میشود این پول را قبول کرد؟
✅پاسخ: چنانچه آییننامه بانکی مربوط به عقود شرعیه، عمل بشود، حلال است و اگر مسئولان بگویند عمل میکنیم و دلیلی بر خلاف آن نباشد، کافی است.
🔅آیت الله #صافی_گلپایگانی : ⁉️پرسش: در جمهوری اسلامی ایران که وضع بانکها تغییر کرده، گذاشتن سپرده و گرفتن ماهیانه مبلغی چه صورت دارد و نیز گرفتن وام از بانک و دادن مبلغ به عنوان کارمزد یا چیزی دیگر، چه صورت دارد؟
✅ پاسخ: اگر بانک با آن پول معاملات شرعی انجام دهد و شرایط آن معاملات را هم رعایت کند و مراجعهکننده هم بانک را وکیل در انجام آن معاملات کند، اشکال ندارد و اگر به شرط سود قرض بدهد، ربا و حرام است. واللّه العالم
🔅آیت الله #شبیری_زنجانی: سپردهگذاری در بانک در قالب یک قرارداد شرعی، مثل مضاربه و مانند آن، اشکال ندارد و سودش حلال است.
🔅ایت الله #سیستانی: سپردهگذاری در بانک در قالب یک قرارداد شرعی، اشکال ندارد؛ با این توضیح که اگر بانک خصوصی باشد، در همه سود میتواند تصرف کند و حلال است و اگر بانک دولتی باشد، نصف سود را باید به فقیر بدهد و نصفش را خودش بردارد.
منبع:
http://www.isna.ir/fa/news/92121409189/
______
🆔 @ahkam_sharei
#احکام_مسافر
💬سوال
حد ترخص چیست؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
✍پاسخ
حدّ ترخّص مکانی است که بعد از رسیدن به آن نماز قصر میگردد.
- تعریف حد ترخص: حدّ ترخّص در اصطلاح فقه به مکانى اطلاق مىشود که مسافر با رسیدن به آن جا دیوار خانههاى شهر را نبیند و اذان را نشنود.
- حکم فقهی حد ترخّص: از شرایط مشروعیت یافتن تقصیر نماز و افطار روزه براى مسافر، رسیدن او به حدّ ترخّص است؛ چنان که هنگام بازگشت از سفر، حدّ ترخّص، نقطه پایان مشروعیت قصر نماز خواهد بود.
- ملاک در حد ترخص: در اینکه معتبر در حدّ ترخّص، تحقق یکى از دو ملاک یاد شده (ندیدن دیوار خانههاى شهر و نشنیدن اذان) است، یا هر دو باهم، و یا نشنیدن صداى مؤذن به تنهایى و یا ندیدن دیوار خانههاى شهر به تنهایى، اختلاف است.
* قول اوّل به مشهور متقدمان و قول دوم به مشهور متأخران منسوب است.
* اختلاف موجود در حدّ ترخّص، هم زمان رفتن شخص به سفر را و هم زمان بازگشت او از سفر را شامل میشود.
لیکن برخى از کسانى که تحقق هر دو امر را معتبر دانستهاند، بین رفتن به سفر و بازگشت از آن به وطن تفصیل داده و در صورت نخست حدّ ترخّص را عبارت از تحقق هر دو امر فوق دانسته و در فرض دوم قائل به وجوب قصر نماز براى مسافر تا رسیدن به خانه خود شدهاند؛
* چنان که برخى از کسانى که قائل به کفایت یکى از دو امر یاد شده، در تحقق حدّ ترخّص در رفتن به سفر شدهاند، هنگام بازگشت، تقصیر نماز را تا حدّ شنیدن صداى مؤذن واجب مىدانند.
- حد ترخص در بلاد کبیره: در اینکه حدّ ترخّص در شهرهاى بسیار بزرگ ( بلاد کبیره) همانند حدّ ترخّص در شهرهاى متوسط و کوچک است یا اینکه حدّ ترخص در آنها عبارت است از ندیدن دیوار آخرین خانههاى محلّهاى که در آن سکونت دارد و نشنیدن اذان آن، اختلاف است.
* بنابر قول دوم، مبدأ مسافت در بلاد کبیره آخر محلّه است نه آخر شهر
-------------------------------------
لطفا نشردهنده احکام باشید…
💯بزرگترین کانال احکام👈 @ahkam_sharei