eitaa logo
احکام به زبان ساده/ احکام‌یار
21.7هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
1.8هزار ویدیو
48 فایل
✅ پاسخ‌گوی احکام @p_ahkamyar ✔️وسواس بانوان @F_Gh14 @Tatabai63 🔴 ادمین تبلیغات @yasss313 🌠استوری‌های احکام یار😍 @story_yar ✅ ختم و روزه استیجاری: @yasss313 احکام یار همه جا هست: http://Zil.ink/ahkam_yar
مشاهده در ایتا
دانلود
ـ⁣⁣⁣⁣🌺🌿🌼🌿🌺🌿🌼 ـ⁣⁣⁣⁣🌼🌿🌺🌿🌼﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌺🌿🌼 ـ⁣⁣⁣⁣🌼 ❓اگه خانمی با شوهرش بدرفتاری کنه و بهش فحش و بدوبیراه بگه😐، شوهر می‌تونه خرجی‌ش رو نده؟ 👈 یا خدا! فحش؟ دشنام؟ یعنی مثلاً در حد بووووووق؟! 📚همه مراجع: اگه این کارها باعث نفرت شوهر بشه، دراین‌صورت، دیگه دادن نفقه و خرجی خانم بر آقا واجب نیست. 🔺 وحید، منهاج‌الصالحین، ج۳، النفقات؛ امام، تحریرالوسیلة، ج۲، القول فی‌النشوز؛ سیستانی، منهاج‌الصالحین، ج۳، م۳۵۰؛ صافی، هدایةالعباد، ج۲، القول فی‌النشوز؛ فاضل، جامع‌المسائل. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده 🌼 @ahkam_yar 🌺🌿🌼 🌼🌿🌺🌿🌼 🌺🌿🌼🌿🌺🌿🌼
سلام. وقتی توی ختم قرآن شرکت می‌کنیم، یک جزء از قرآن برمی‌داریم و می‌خونیم، آیا ثواب خوندن کل قرآن رو می‌بریم یا فقط اون جزیی رو که تلاوت کردیم؟ ــــــــــــــــ 🌺 سلام علیکم 🌺 ثواب همان رو که می‌فرمایین. 🧕پاسخ‌گوی احکام بانوان: @M_fae21 🧔🏻 پاسخ‌گوی احکام آقایان: @Gahromee ❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم❄️ 🌹 کانال احکام به‌زبان خیلی ساده 🌺 ⭐️🌺 🌺⭐️🌺 @ahkam_yar
ـ⁣⁣⁣⁣🍭♥️🍭♥️🍭♥️ ـ⁣⁣⁣⁣🎀🍃🎀🍃🎀 ـ⁣⁣⁣⁣♥️🍭♥️🍃⁦﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🍃🎀🍃 ـ⁣⁣⁣⁣🍭♥️ ـ⁣⁣⁣⁣🎀 ❓خانمی که همیشه عادتش ثابت و کمتر از ده روزه، اگه این ماه می‌دونه که با توجه به میزان خونریزی که داره، از ده روز می‌گذره؛ تکلیفش چیه؟ 📚 همه مراجع: اگه یقین داره خون بیشتر از ده روز ادامه پیدا می‌کنه، باید به مقدار روزهای همیشگی عادتش، حیض و بقیه رو استحاضه قرار بده. ⭕️ همه مراجع (به‌جز زنجانی): اگه یقین نداره که از ده روز می‌گذره، وظیفه‌ش اینه که تا ده روز صبر کنه و ببینه چی می‌شه. اگه زیر ده روز پاک شد، همه‌ش حیضه؛ اما اگه از ده روز گذشت، مقدار روزهای همیشگی عادتش، حیض و بقیه‌ش استحاضه است. 🔺 العروةالوثقی، ج۱، الحیض، م۲۴. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده 🍭 @ahkam_yar 🍃🎀 ♥️🍭♥️ 🎀🍃🎀🍃 🍭♥️🍭♥️🍭 🍃🎀🍃🎀🍃🎀
سلام. آیا می‌شه هر موقع غسل واجب داریم یا هر موقع که حمام می‌ریم، غسل جنابت رو انجام بدیم و دیگه برای نماز وضو نگیریم؟ مرجع تقلید: امام خامنه‌ای. ــــــــــــــــ 🌺 سلام علیکم 🌺 فقط درصورتی‌که فرد باشه و غسل جنابت انجام بده؛ همچنین و ، وضو ازش سر باشه؛ می‌تونه بدون وضو نماز بخونه. در غیراین‌صورت، باید وضو بگیره. 🧕پاسخ‌گوی احکام بانوان: @M_fae21 🧔🏻 پاسخ‌گوی احکام آقایان: @Gahromee ❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم❄️ 🌹 کانال احکام به‌زبان خیلی ساده 🌺 ⭐️🌺 🌺⭐️🌺 @ahkam_yar
ـ⁣⁣⁣⁣☘️🌺☘️🌺☘️ ـ⁣⁣⁣⁣🌺☘️🌺☘️ ـ⁣⁣⁣⁣☘️🌺☘️﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌺☘️ ـ⁣⁣⁣⁣☘️ ❓امسال شب یلدا با ایام فاطمیه هم‌زمان شده؛ این شب رو جشن بگیریم، اشکال نداره؟ 📚 همه مراجع: این‌جور مراسم‌ها اگه باعث بی‌احترامی به اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نباشه، اشکال نداره. 👌 احکام یار: 🔸 اولاً: شب یلدای امسال، نه در فاطمیه اوله و نه در فاطمیه دوم. 🔸 ثانیاً: برگزاری یه مهمونی خونوادگی ساده در هیچ شرایطی اشکالی نداره؛ مخصوصاً که خیلی وقت‌ها این‌جور مراسم‌ها باعث صله رحم و رفع کدورت‌ها می‌شه. 🔺 استفتا از دفتر مراجع. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده ☘️ @ahkam_yar 🌺☘️ ☘️🌺☘️ 🌺☘️🌺☘️ ☘️🌺☘️🌺☘️
. ❓فتوای این فقها درباره محاربه چه بود؟ توضیحاتی درباره نوشته اخیر استاد سروش محلاتی بسم الله الرحمن الرحیم اخیرا در کانال تلگرامی استاد گرامی متنی درباره حد محاربه منتشر شد که بیشتر محتوای آن -برخلاف اغلب مکتوبات خود استاد که قلمی روان و گویا دارد- نقل متن پیچیده فتوای مراجع معاصر بود. تیتر آن نیز - که احتمالا اشاره به قانون کنونی بود نه فتوا- در ترکیب با محتوا و چینش متن برای بخشی از مخاطبین فضای مجازی (که آشنایی کمتری با متون فتوایی دارند) ابهاماتی را به همراه داشت. 1️⃣بر اساس فتوای امام خمینی ره همانطور که در نقل استاد مشهود است قاضی می تواند برای هر محارب قتل، و یا صلب، و یا قطع دست و پا و یا تبعید را برگزیند. البته در ادامه، امام ره فرموده اند «اولی» این است که انتخاب یکی از این چهار گزینه به تناسب «جنایت» محارب باشد. اما بر خلاف برداشت برخی مخاطبین باید گفت: ♦️1- تعبیر «الاولی» صرفا بیان یک ترجیح غیر الزامی است. و به فتوای امام ، قاضی حتی برای محاربی که با سلاحش هیچ قتل و جرحی هم نداشته، «می تواند» حکم اول (اعدام) را صادر نماید. ♦️2- حتی همین ترجیح غیر الزامی ، بر پرونده ای که جرقه شروع بحثهای اخیر بود (مرحوم شکاری/ که علاوه بر ترساندن مرتکب جرح نیز شده) منطبق نیست. و لااقل صراحتی در متن امام در مورد این صورت یافت نمی شود. آنچه در تحریرالوسیله هست (و در نوشته استاد با خط برجسته متمایز شده) در مورد محاربی است که با سلاحش «فقط مردم را ترسانده» است. 2️⃣به مناسبت یاد دارم استاد گرامی در اواسط دهه هشتاد -طی چند سالی که حق استادی پرثمر ایشان به گردن نگارنده آمد- معتقد بودند نمیتوان در تدوین قانون نظر مراجع مختلف را لحاظ کرد و اینکه قانونگذار مثلا فتوای امام ره را ملاک عمل قرار دهد خالی از منطق نیست. البته بعدها نظر ایشان با تغییر همراه شد. به هر صورت برای مخاطب با دیدن تیتر نوشته استاد این سوال مطرح است که «یک سال تبعید» کجا و «اعدام» کجا؟! چرا مثلا فتوای ایت الله خوئی ره و شاگردانش ملاک نباشد؟ لذا بد نیست این فتوا نیز بازخوانی گردد . دو نکته در فتوای ایت الله خوئی قابل توجه است: 🔸نکته اول: در محاربی که با سلاح خود مرتکب «ضرب» + «جرح» + «اخذ مال مردم» شده باشد ، امکان اعدام وجود دارد. (تکمله المنهاج ص 51) بنابراین حکم اعدام منحصر در ارتکاب «قتل» نیست. 🔸نکته دوم: محاربی که (مانند پرونده اخیر) با سلاحش فقط مرتکب جرح شده ،ابتدا -با وجود شرایط- به همان مقدار مجروحش می کنند (قصاص) و سپس تبعید . اما چه تبعیدی؟ 🔹الف) مرحوم آیت الله خوئی (و بسیاری از فقهای دیگر) تبعید را منحصر در «یک سال» نمی دانند. 🔹ب) شیوه این تبعید جای توجه دارد: «ينفى المحارب من مصر الى مصر و من بلد الى آخر و لا يسمح له بالاستقرار على وجه الأرض و لا أمان له و لا يبايع و لا يؤوى و لا يطعم و لا يتصدق عليه حتى يموت» (تکمله المنهاج ص 52 ) یعنی محارب [به صورت مداوم] از شهری به شهر دیگر و از دیاری به دیار دیگر تبعید می گردد و به او اجازه استقرار بر روی زمین داده نمی شود[مضمون آیه شریفه «...ینفوا من الارض» که صرفا صحبت از «نفی بلد» و دوری از یک شهر نیست. صحبت از نفی و طرد از زمین! است]. هیچ امانی ندارد. کسی به او چیزی نمی فروشد و از او نمی خرد. کسی به او سرپناهی نمی دهد. کسی به او غذا نمی دهد. کسی به او کمک (صدقه) نمی دهد [و به همین وضع می گذراند] تا زمانی که بمیرد. 3️⃣ شاید وجه اشتراک همه مجازاتهای ذکر شده برای محارب همان باشد که در آیه شریفه اشاره شده «...ذلک لهم خزی فی الدنیا» در همین دنیا فضاحت و رسوایی برایش به همراه دارد. و بعید نیست گاهی خود متهم اعدام را بر چنین تبعیدی ترجیح دهد. بخصوص اگر خیال توبه هم نداشته باشد. 4️⃣غرض تبیین روشنتر فتاوا -که استاد گرامی بیشتر و بهتر از نگارنده بر آن مستحضرند- برای مخاطبین بود. در فقه ما برای بررسی و نقد یک فتوا و ترجیح فتوای دیگر، یا اجتهاد (منطقی) جدید درباره نوع مجازات محارب ، و شیوه آن - حتی اگر خروجی اش بر خلاف همه فتاوای گذشته باشد- و نیز تشخیص یا تعریف جدید از موضوع محارب، و به دنبالش تلاش برای اصلاح قانون، راه باز است. اما اینکه مانند عضو دفتر امام فتوا را طوری تشریح کنیم که بر خلاف قانون و رویه کنونی تلقی شود، جز تراکم غبار ابهام و سردرگمی مخاطب ثمره دیگری نخواهد داشت. و الحمد لله رب العالمین/ 24 آذر 1401 🔸آیدی ایتا و تلگرام جهت نظر و نقد این نوشته: @seyedseyedseyed .
9.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓آیا برای نماز صبح وظیفه داریم اعضای خانواده رو بیدار کنیم؟ 💠 ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده ✾" ✾ "✾ ════╗ @ahkam_yar ╚════ ✾" ✾" ✾
ـ✨🌼✨🌼 ـ🌼✨🌼 ﷽ ـ✨🌼 ـ🌼 ❓آیا بن و کالابرگ‌هایی که دولت، شرکت‌ها و مؤسسات به کارمندهاشون می‌دن، خمس داره؟ ✍️ بستگی داره: 1️⃣ اگه بخشی از حقوق و درآمد حساب می‌شه: 📚 همه مراجع: بله. خمس داره. 2️⃣ اگه به‌عنوان هدیه پرداخت می‌شه: 📚 آیات عظام امام، رهبری و نوری: هدیه خمس نداره. 📚 آیت‌الله سیستانی: اگه تا سر سال خمسی خرج نشد و زیاد اومد، باید خمسش پرداخت بشه (مکارم: بنابر احتیاط واجب). 📚 آیت‌الله مکارم: بنابر احتیاط واجب، هدیه مثل بقیه درآمدهاست؛ اگه تا سر سال خمسی خرج نشد و زیاد اومد، باید خمسش پرداخت بشه؛ مگر هدیه جزئی باشه که در این صورت، خمس نداره. 📚 آیت‌الله وحید: اگه از نظر مبلغ، ارزشمند باشه و از مخارج سال زیاد بیاد، باید خمسش داده بشه. 🔺 توضیح‌المسائل مراجع، م۱۷۵۳؛ وحید، رساله، م۱۷۶۱؛ رهبری، اجوبةالإستفتائات، س۸۵۰؛ نوری، رساله، م۱۷۴۹. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده 🌼 ✨🌼@ahkam_yar 🌼✨🌼 ✨🌼✨🌼
ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂🌼🍂﷽ ـ⁣⁣⁣⁣🌼🍂 ـ⁣⁣⁣⁣🍂 ❓گرفتن مراسم عقد و عروسی در ایام فاطمیه چه حکمی داره؟ 📚 همه مراجع: اگه برگزارى اين‌جور مراسم‌ها همراه با گناه يا بی‌احترامی به اهل‌بیت(عليهم‌السلام) نباشه، اشكال نداره؛ ولی شاید بركت هم نداشته باشه. 👌 بهتره كه شیعیان باغيرت، اين‌جور مراسم‌ها رو در ايام مناسب‌تری برگزار كنن. 👈 البته خود خوندن خطبه عقد و محرمیت مشکلی نداره. 🔺 استفتا از مراجع. ⬅️ احکام به زبان خیلی ساده 🍂 @ahkam_yar 🌼🍂 🍂🌼🍂 🌼🍂🌼🍂 🍂🌼🍂🌼🍂
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام. اگه غسل جنابت کنیم و شک کنیم که غسل رو درست انجام دادیم یا نه، باید چه کنیم؟ می‌تونیم نماز بخونیم یا باید دوباره غسل کنیم؟ مرجع تقلید: امام خامنه‌ای ــــــــــــــــ 🌺 سلام علیکم 🌺 غسل ؛ به این شک‌ها . 🧕پاسخ‌گوی احکام بانوان: @M_fae21 🧔🏻 پاسخ‌گوی احکام آقایان: @Gahromee ❄️أللّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمًَدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُم❄️ 🌹 کانال احکام به‌زبان خیلی ساده 🌺 ⭐️🌺 🌺⭐️🌺 @ahkam_yar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا