eitaa logo
احکــامچــه
86 دنبال‌کننده
63 عکس
8 ویدیو
0 فایل
یه دوست مذهبی نمی خوای؟ اگه با من دوست بشی روزی یه مسأله شرعی بهت می گم
مشاهده در ایتا
دانلود
احکــامـچه📓 📬 موارد تبدیل نماز جماعت به فرادی سـؤال می شود که: چه جاهایی هست که در نماز جماعت، نماز مأموم به فرادی تبدیل می شود؟ https://eitaa.com/ahkamcheh ✍️ پاسـخ می فرمایند که: ۱. اگر مأموم در تعیین امام جماعت اشتباه کند و به تصور اینکه مثلا «علی» است، اقتدا کند و بعد از نماز معلوم شود «احمد» بوده است، اگر اقتدای او مقیّد به این بوده که امام جماعت فرد خاصی (علی) باشد، جماعتش باطل است و در صورتی که رکنی اضافه نکرده، نمازش به صورت فرادی صحیح است. ۲. اگر در حال نماز بین مأموم و امام یا بین مأموم و مأموم دیگری که به واسطه ی او به امام متصل است، بیشتر از یک گام بزرگ (یک متر) فاصله پیدا شود، اتصال به جماعت قطع و نمازش فرادی می شود. ۳. اگر نماز همه ی کسانی که در صف جلو هستند تمام شود یا همه نیّت فرادی کنند، اگر فاصله با صف جلوتر از آنها بیشتر از یک گام بزرگ (یک متر) باشد، اتصال جماعت قطع شده و نماز آنها فرادی می شود، مگر اینکه افرادی که نمازشان تمام شده، بلافاصله دوباره اقتدا کنند. ۴. مأموم باید افعال نماز را با امام یا کمی دیرتر از امام به جا آورد و اگر عمداً از امام جماعت جلو بیفتد یا مدّتی بعد از او انجام دهد، نمازش فرادی می شود. ۵. اگر سهواً پیش از امام جماعت به رکوع رود، باید سر از رکوع بردارد و دوباره همراه با امام به رکوع رود و نماز را با امام تمام کند و نمازش صحیح است و اگر از رکوع برنگردد، نمازش به صورت فرادی صحیح است. ۶. اگر مأموم هنگامی که امام در رکوع است، اقتدا کند، اگر وقتی به رکوع می رسد، امام در حال برخاستن از رکوع یا ایستاده باشد و یا مأموم به مقدار رکوع خم شود و شک کند که به رکوع امام رسیده یا نه، نماز مأموم به صورت فرادی صحیح است و رکعت اول نماز محسوب می شود و باید نماز را ادامه دهد. ۷. اگر در رکعت سوم یا چهارم به امام اقتدا کند، باید حمد و سوره و یا حمد تنها را بخواند و در رکوع خود را به امام برساند و اگر بداند چنانچه سوره را بخواند، به رکوع امام نمی رسد، باید سوره را نخواند و چنانچه خواند و به رکوع امام نرسید، نمازش فرادی می شود. 📚 نشـانی داده می شود به: رساله نماز و روزه آیةالله خامنه ای، ص ۱۰۸، مسائل ۷۲۱، ۷۲۳، ۷۳۰، ۷۳۲، ۷۳۳، ۷۴۴، ۷۴۶ و ۷۴۷ و اجوبةالاستفتائات آیةالله خامنه ای سؤالات ۵۷۴، ۵۷۷ و ۵۷۸. 🗓 ۶ شهــریور ۱۴۰۰ هر روز یک حکم شرعی در 👇🕌👇🕌👇 🛐https://eitaa.com/ahkamcheh🗞 📛 لطفاً برای ترویج احکام دین، فقط با این لینک برای دوستانتان ارسال فرمایید🖕🏽🖕🏼🖕🏻🖕
احکــامـچه 📓 📬 خرید و فروش کـراوات و پاپیـونسـؤال می شود که: آیا خرید و فروش کراوات و پاپیون جایز است؟ https://eitaa.com/ahkamcheh 🔰 پاسـخ می فرمایند که: 🚩 آیةالله شبیری زنجانی: اشکال ندارد؛ مگر خلاف قانـون باشد. 🚩 آیةالله حسینی خامنه ای: اشکال ندارد؛ مگر خلاف قانـون باشد یا فرهنـگ منحطّ غـربی ترویج شود. 🚩 آیةالله حسینی سیستانی: فی نفسه مانعی ندارد. 🚩 آیةالله مکارم شیرازی: با توجه به اینکه در حال حاضر در کشور ما این امر به عنوان شعار بیگانگان و همبستگی به آنها محسوب می شود، از آن اجتناب شود. 🚩 آیةالله صافی گلپایگانی: بنابر احتیاط، استفاده نکنند. 🚩 آیةالله نوری همدانی: جایز نیست. 🚩 آیةالله وحید خراسانی: اگر شعار غیرمسلمین حساب شود، جایز نیست. 📚 نشـانی داده می شود به: اجوبةالاستفتائات آیةالله حسینی خامنه ای، س ۱۳۷۹ و جامع المسائل آیةالله مکارم شیرازی، حجاب آقایان، حکم استفاده کروات برای مردان و استفتائات آیةالله نوری همدانی، ج ۱، س ۴۶۹ و سایت رسمی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی، پرسش و پاسخ لباس، س ۵ و جامع الاحکام آیت الله صافی گلپایگانی، ج ۲، س ۱۷۳۱ و پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیةالله وحید خراسانی، احکام شرعی، سؤالات شرعی، احکام کسب های حرام و بعضی گناهان، س۴۶۵ و استفتاء از دفتر آیةالله شبیری زنجانی و احکام پوشاک، سید محمود صادقی، ص۷۵. 🗓 ۷ شهــریور ۱۴۰۰ هر روز یک حکم شرعی در 👇👇👇 🧣 https://eitaa.com/ahkamcheh 🗞
احکــامـچه 📓 📬 کیفیت مســح پا 🔘 سـؤال می شود که: آیا برای مسح پا، مسح بر انگشت شست کافیست؟ https://eitaa.com/ahkamcheh ☑️ پاسـخ می فرمایند که: ◀️ آیةالله حسینی خامنه ای: اگر از سر انگشت شَست تا مفصل ساقِ پا کشیده شود کافی است و در مسح پا، انگشت شست تعیّن ندارد و مسح بر هر یک از انگشتها تا اوّل ساق پا کافی است. ◀️ آیةالله مکارم شیرازی: بايد با همان رطوبتى كه در دست مانده روى پاها را از سر یکی از انگشتها (غیر از انگشت کوچک که به تنهایی اشکال دارد) تا برآمدگى پشت پا، و بنابر احتياط مستحب تا مفصل پا مسح نمايد. ◀️ آیةالله حسینی سیستانی: بعد از مسح سر باید با تری آب وضو که در دست مانده، روی پاها را از سر یکی از انگشت‌ها تا مفصل مسح نماید و بنا بر احتیاط واجب مسح تا برآمدگی روی پا کافی نیست. ◀️ آیةالله علوی گرگانی: بعد از مسح سر بايد با تري آب وضو که در دست مانده روي پاها را از سر انگشتها تا برآمدگي روي پا مسح کند و احتياط مستحب آن است که تا مفصل را هم مسح نمايد. 📚 نشـانی داده می شود به: رساله آموزشی آیةالله سید علی حسینی خامنه ای، کیفیت وضو، مسح سر و پاها و اجوبةالاستفتائات آیةالله خامنه ای، س ۱۰۶ و ۱۱۱ و پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیةالله ناصر مکارم شیرازی، احکام وضو، طریقه کشیدن مسح پا و توضیح المسائل آیةالله حسینی سیستانی، م ۲۵۱ و توضیح المسائل آیةالله سید محمد علوی گرگانی، م ۲۵۸. 🗓 ۸ شهــریور ۱۴۰۰ هر روز یک مسأله شرعی در 🔽🔽🔽 💦 https://eitaa.com/ahkamcheh🗞 📛 لطفاً برای ترویج احکام دین، فقط با این لینک برای دوستانتان ارسال فرمایید🖕🏽🖕🏼🖕🏻🖕
احکــامـچه 📓 📬 سفـــر شغـــلی سـؤال می شود که: شـرایط تحقق سفـر شغلی چیست؟ https://eitaa.com/ahkamcheh ⛔️ پاسـخ می فرمایند که: 🌏 آیةالله حسینی خامنه ای: ۱. قصد انجام سفر شغلی داشته باشد؛ ۲. سفر شغلی را شروع کند؛ ۳. قصد استمرار سفر شغلی را داشته باشد. بنابراین اگر سفر شغل باشد، خواه قوام شغل به سفر کردن باشد، مانند رانندگی یا خلبانی و خواه سفر کردن مقدمه ی شغل باشد، مانند سفر پزشک یا معلمی که برای شغلش سفر می کند، یا طلبه یا دانشجوی افسری یا دانشجوی فرهنگیانی که تحصیلش جزء حرفه و شغلش محسوب می شود و برای تحصیل، سفر می کند، و نیز کارمندی که برای تحصیل علمی که جزء حرفه و شغلش است، سفر می کند، نماز در همه این سفرها تمام و روزه صحیح است. 🌍 آیةالله مکارم شیرازی: راننده‏ ها، خلبان‏ ها، كشتيبان‏ ها و ساربان‏ ها و مانند آن ها كه سفر، شغل آن ها می باشد بايد نماز را تمام بخوانند. ضمنا این نکته قابل ذکر است: هر چند علی الظاهر افراد مختلفند: گروه اوّل: شغله السّفر مانند راننده، گروه دوم: شغله فی السّفر مانند پیله وَر که در روایات به آن اشاره شده است « اَلتّاجِر ُالَّذی یَدُورُ فی تِجارَتِهِ» و به تعبیر امروزی تاجری که برای تجارت نیاز به سفر دارد و گروه سوم: غیر از این افراد که مسافرتشان برای امور دیگری مثل کار یا تحصیل است؛ ولیکن به فتوای ما هیچ کدام از آن ها با هم فرقی ندارند و معیار کثیرالسّفر است یعنی به قدری سفر کنند که برای آن ها مسافرت از حالت فوق العاده خارج شود و تبدیل به حالت عادی گردد. 📚 نشـانی داده می شود به: رساله نماز و روزه آیةالله حسینی خامنه ای، ص ۷۸، م ۴۷۷، ۴۷۹، ۴۸۳ و ۴۸۵ و پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیةالله ناصر مکارم شیرازی، احکام نماز مسافر، حکم نماز شخصی که شغل او مسافرت می باشد. 🗓 ۹ شهــریور ۱۴۰۰ هر روز یک مسأله شرعی در 🔻🔻🔻 🚕 https://eitaa.com/ahkamcheh🗞 📛 لطفاً برای ترویج احکام دین، فقط با این لینک برای دوستانتان ارسال فرمایید🖕🏽🖕🏼🖕🏻🖕
احکــامـچه 📓 📬 مصرف تسهیـلات بانکـی در غیـرِ کار معیّن سـؤال می شود که: آیا جایز است تسهیلاتی را که بانک برای استفاده ی خاصّی، مانند تعمیر و خرید و ساخت خانه، به اشخاص واگذار می کند، در کارهای دیگر مصرف کرد؟ https://eitaa.com/ahkamcheh ✍️ پاسـخ می فرمایند که: 🏦 آیةالله حسینی خامنه ای: اگر آنچه را که بانک به اشخاص می دهد، واقعاً قرض باشد و شرط کند که حتماً باید در مورد خاصی مصرف شود، تخلّف از این شرط جایز نیست، و همچنین اگر آنچه را که از بانک دریافت می کند به عنوان سرمایه مضاربه یا شراکت و مانند آن باشد، حق ندارد آن را در غیر کاری که بانک به خاطر آن، پول را در اختیار او گذاشته است، مصرف نماید. 🏦 آیةالله مکارم شیرازی: چنانچه شرط خاصی در اعطای وام قرض الحسنه شده است باید مطابق آن عمل شود. 🏦 آیةالله سیستانی: اذن تصرف اموال مذکور مشروط به این است که اموال گرفته شده طبق ضوابطى که به او پرداخت شده عمل کند و باید به مقتضای آن ملتزم شد و گرنه مأذون در تصرف آن مال نمی باشد. 🏦 آیات عظام امام، تبريزى، فاضل، وحيد، نورى و صافى: خیر، حق ندارد آن را در غیرِ کار معیّن شده، مصرف کند. 🏦 آيةالله بهجت: به طور كلى گرفتن تسهيلات با بهره از بانك حرام است؛ مگر آنكه خودش با بانك معامله شرعى انجام دهد. به عنوان مثال: بانك، جنسى را (هرچه كه باشد)، به مبلغ سود سپرده به مشترى بفروشد؛ به شرط اينكه مبلغى را تا مدت معينى به بانك قرض بدهد. 📚 نشـانی داده می شود به: خامنه‏ اى، اجوبةالاستفتاءات، س ۱۷۹۰ و مكارم، استفتائات جدید، ج ۲، س ۱۶۹۹ و امام، استفتائات، ج ۳، امور بانكى، س ۲ و سایت رسمی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی، پرسش و پاسخ وام، س ۱۱ و تبريزى، استفتائات، س ۲۱۳۴ و ۲۱۴۷ و فاضل، جامع ‏المسائل، ج ۲، س ۱۰۰۱ و دفتر: وحيد، بهجت، نورى و صافى و توضيح ‏المسائل بهجت، م ۲۲۸۳. 🗓 ۱۰ شهــریور ۱۴۰۰ هر روز یک مسأله شرعی در 👇👇👇 💲 https://eitaa.com/ahkamcheh🗞 📛 لطفاً برای ترویج احکام دین، فقط با این لینک برای دوستانتان ارسال فرمایید🖕🏽🖕🏼🖕🏻🖕
احکــامـچه 📓 📬 لمــس آیات قـرآن و اسمـاء الهـی و انبیـا و ائمـه 📮 سـؤال می شود که: لمس آیات قرآن و اسامی مقدسه بدون وضو چه حکمی دارد؟ https://eitaa.com/ahkamcheh ✍️ پاسـخ می فرمایند که: 📜 آیةالله حسینی خامنه ای: مسّ آیات قرآن و اسماء و صفات مخصوص ذات باری تعالی بدون وضو حرام است. و احوط الحاق نامهای انبیاء عظام و ائمه معصومین (علیهم السلام) به نامهای خداوند متعال، در حکم مذکور است. 📜 آیةالله مکارم شیرازی: حکم اسماء مقدسه را دارند و براي کسي که وضو ندارد حرام است که به مواردي که ذکر مي شود دست بزند يا عضوي از بدنش با آنها در تماس باشد: ۱- تماسّ بدن با خطّ قرآن براى كسى كه وضو ندارد حرام است، ولى ترجمه قرآن به زبان هاى ديگر اين حكم را ندارد. ۲-نام خداوند به هر زبان(بنابراحتياط واجب) ۳-نام پيامبر اسلام، امامان، حضرت زهرا و ساير پيامبران عليهم السلام (بنابر احتياط واجب) و القابي که کاملا بر آنها تطبيق مي کند را احترام کنند. ۴- اسم افراد، در جايي که الله را به صورت مستقل در خود دارد مانند: عبدالله.(بنابر احتياط واجب) ولي در ساير موارد مثل محمد عبداللهي نيازي به وضو نيست ولي سزاوار است بي احترامي نشود. 📜 آیةالله حسینی سیستانی: كسی ‌كه وضـو ندارد، بنابر احتیاط لازم، جایز نیست اسم ذات خداوند متعال (الله، خدا، GOD) و صفات خداوند متعال (مثل خالق، بارئ، الرحمٰن، مقلّب القلوب و الأبصار و ...) را به هر زبانی كه نوشته شده باشد، مسّ نماید و احتیاط مستحب است كه اسم مبارك پیامبر صلی الله علیه و آله و امامان علیهم السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها را هم بدون وضو لمس ننماید. 🔖 نشـانی داده می شود به: آیةالله حسینی خامنه‏ اى، اجوبةالاستفتائات، س ۱۶۴و پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیةالله ناصر مکارم شیرازی، احکام اموری که باید برای آنها وضو گرفت و سایت رسمی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی، توضیح المسائل جامع، م ۴۰۵. 🗓 ۱۱ شهــریور ۱۴۰۰ هر روز یک مسأله شرعی در 👇👇👇 📇 https://eitaa.com/ahkamcheh 🗞 📛 لطفاً برای ترویج احکام دین، فقط با این لینک برای دوستانتان ارسال فرمایید🖕🏽🖕🏼🖕🏻🖕
احکــامـچه 📓 📬 حکم تکرار فرازهای از دعا و ذکر مصیبت در اثناء آن سـؤال می شود که: در اثناى قرائت دعاهایى همچون دعاى کمیل، ندبه، توسّل و مانند آن، خواننده، یا شرکت کنندگان جملاتى از آن را با خود زمزمه، و حتّى بعضى کلمات دعا را چند بار تکرار مى نمایند، در حالى که در دعا تکرار نشده است. این کار چه حکمى دارد؟ نقل داستان و ذکر مصیبت در وسط دعا چطور؟ https://eitaa.com/ahkamche ✍️ پاسـخ می فرمایند که: 🤲 آیةالله مکارم شیرازی: بهتر است دعاها را به همان صورتى که از ائمّه(علیهم السلام) رسیده بخوانند. و اگر قصد عزادارى و ذکر مصیبت دارند، قبل یا پس از اتمام دعا بخوانند. و چیزى از خودمان بر آن نيفزاييم. 🤲 آیةالله حسینی خامنه ای: تکرار إشکال ندارد، ولی در دعای مأثور اگر بخواهد به قصد ورود دستور آن از معصومین علیهم السّلام بخواند باید به همان نحو که وارد شده بخواند. مناسب است دعا و زیارت به همان نحوی که نقل شده خوانده شود و شایسته نیست جلسات دعاء به گونه ای باشد که موجب خستگی و اذیّت شرکت کنندگان گردد. 📚 نشـانی داده می شود به: آیةالله حسینی خامنه‏ اى، احکام عزاداری و مداحی، ص ۳۸، س ۲۱۷ و ۲۱۹ و پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیةالله ناصر مکارم شیرازی، احکام ادعیه، حکم تکرار فرازهای از دعا و ذکر مصیبت در اثناء آن. 🗓 ۱۲ شهــریور ۱۴۰۰ هر روز یک مسأله شرعی در 👇👇👇 📖 https://eitaa.com/ahkamcheh 🗞 📛 لطفاً برای ترویج احکام دین، فقط با این لینک برای دوستانتان ارسال فرمایید🖕🏽🖕🏼🖕🏻🖕