✅ زکات فطره زنی که نان خور شوهر است، در صورتی که خودش آن را بپردازد، آیا از عهده شوهرش ساقط می شود⁉
🔹پاسخ:
🔺آیات عظام: امام، رهبری، زنجانی، نوری، مکارم و فاضل: ساقط نمی شود؛ مگر آنکه با اذن شوهرش پرداخت کرده باشد.
🔺آیات عظام: سیستانی، اراکی و خویی: ساقط نمی شود؛ مگر به قصد تبرع فطریه بدهد.
🔺آیات عظام: وحید، صافی، تبریزی و گلپایگانی: ساقط نمی شود.
🔺آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب ساقط نمی شود؛ مگر با اذن شوهر پرداخت کرده باشد.
--------------------------------------------------------
📚 منبع:
رهبری: استفتائات سایت، زکات فطره؛ نوری، فاضل، خویی: عروه الوثقی، زکات، زکات الفطره، فیمن تجب عنه، م 6؛ سیستانی: توضیح المسائل جامع، ج 1، م 2661؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 2، م 2008.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ زکات فطره شخصی که از دو نفر هزینه زندگی می گیرد، مثلا زنی که هم از شوهرش و هم از پدرش هزینه می گیرد، بر عهده چه کسی است⁉
🔹پاسخ:
🔺همه مراجع: اگر نان خور هر دو باشد و آن دو غنی باشند، فطره اش به نسبت مقدار خرجی که از آن دو می گیرد (به نسبت توزیع) بر هر دو واجب است.
-------------------------------------------------------
📚 منبع:
عروه الوثقی، زکات فطره، فصل فیمن تجب عنه، م 11؛ سیستانی: منهاج الصالحین، کتاب الزکات، م 1178؛ وحید، خویی و تبریزی: منهاج الصالحین، کتاب الزکات، م 1176؛ بهجت: وسیله النجاه، م 1351.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا مرد می تواند ضمن عقد شرط کند که همسرش پس از عقد تمام یا بخشی از مهریه را با رضایت ببخشد⁉
🔹پاسخ:
🔺مقام معظم رهبری: اگر زوجه شرط را بپذیرد، صحیح و نافذ است. [1]
🔺آیت الله مکارم: در صورتی که شرط مزبور مورد توافق طرفین قرار بگیرد، مانعی ندارد. اما اگر شرط بخشیدن تمام مهریه را بکند و منظور این است که ازدواج بدون مهریه باشد، شرط باطل است و زوج باید مهر المثل بپردزاد. [2]
🔺آیت الله سیستانی: با رضایت زوجه صحیح است اما اگر بعد از عقد زوجه از عمل به شرط استنکاف کند عقد باطل نمی شود و کل مهر به عهده مرد می باشد. [3]
🔺آیت الله شبیری زنجانی: شرط صحیح است و زوجه باید مهریه را ببخشد. [4]
🔺آیت الله فاضل: چنین شرطی که زوج شرط کند که زوجه بعد از ازدواج قسمتی از مهریه را ببخشد، برخلاف حکمت جعل مهریه است و باطل است و صحیح نیست. [5]
--------------------------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: QHL71lXZXi4.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9701220042.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 51947.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9700148.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ تکلیف مقلدان در اختلاف نظر مراجع در اعلام عید فطر چیست⁉
🔹 پاسخ:
🔺این مسئله تقلیدی نیست. علت اصلی اختلاف نظر در تشخیص اول ماه در روش دیدن هلال ماه می باشد بدین صورت که مراجع تقلیدی مثل آیت الله سیستانی قائلند که هلال ماه را باید با چشم غیر مسلح دید و برخی دیگر از مراجع هم قائلند که میشود با چشم مسلح هلال را رویت کرد. منظور از چشم غیر مسلح همان چشم عادی است و منظور از چشم مسلح هم چشم به همراه ابزاری مثل تلسکوب می باشد.
🔺ملاک یقین مقلد است. اگر از اعلام رسمی یقین کرد باید افطار کند و اگر یقین نکرد طبق نظر مرجعش عمل کرده و روزه بگیرد.
🔺می توانید به سفر بروید و روزه را باز کنید
بعدا هم یک روز قضا بگیرید که هم به دستور مرجع خود عمل کرده اید و هم به دستور شرع.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا امام جماعت می تواند در دو مکان متفاوت نماز را به نیت ادا به جا بیاورد⁉
🔹پاسخ:
🔺مقام معظم رهبری: اگر امام یا مأموم بخواهد نمازی را که به جماعت خوانده اعاده کند، چنانچه جماعت دوم و اشخاص آن غیر از اول باشد اشکال ندارد. [1]
🔺آیت الله مکارم: جايز است «امام جماعت» كه يك بار نماز خود را با جماعت خوانده آن را با جماعت ديگرى دوباره بخواند، امّا بيش از دوبار اشكال دارد، بنابراين يك امام جماعت مىتواند در دو مسجد اقامه جماعت كرده و نماز را دوباره بخواند. [2]
🔺آیت الله سیستانی: شرعیت ندارد. [3]
🔺آیت الله شبیری زنجانی: بله. [4]
🔺آیت الله وحید: : اگر امام يا مأموم بخواهد نمازى را كه با جماعت خوانده دوباره با جماعت بخواند ، چنانچه احتمال فساد آن نماز را ندهد جايز نيست، مگر اين كه در نماز دوم امام باشد و در مأمومين كسى باشد كه نماز واجب را نخوانده باشد كه در اين صورت اعاده مستحبّ است. [5]
🔺آیت الله فاضل: در صورتی که نمازگزاران نماز دوم غیر از نمازگزاران نماز اول باشد، امام جماعت می تواند یک نماز را در دو جا به عنوان امام جماعت بخواند و بیش از دو جا صحیح نیست، و نماز اول را به نیت نماز واجب خودش می خواند و نماز دوم را به عنوان استحباب بجا بیاورد. [6]
--------------------------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 5kHV85IJQx8.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9508040031.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 546431.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 34731.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 24883.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9502324.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا بخاطر قطع نشدن رابطه خانوادگی و صله رحم می توان در مراسم عروسی همراه موسیقی و رقص، شرکت کرد⁉
🔹پاسخ:
🔺مقام معظم رهبری: اگر شركت در اين مجلس مستلزم ارتكاب حرام ــ مانند گوش دادن به موسيقى و خوانندگى حرام یا اختلاط با نامحرم ــ باشد و يا حضور در آن تأييد گناه محسوب شود، جايز نيست و اگر نهي از منکر مستلزم خروج از مجلس باشد، باید از مجلس خارج شوید. [1]
🔺آیت الله سیستانی: حضور در مجالس عروسی مختلط و یا مشتمل بر گناه های دیگر در صورتی جایز است که به هیچ وجه تایید عملی حرام محسوب نشود؛ و شخص با حضورش به گناهی ـ مانند نظر حرام و گوش دادن به آواز ـ مبتلا نگردد و در اینصورت باید ـ طبق شرایط یاد شده در رساله عملیه ـ حاضرین را امر به معروف و نهی از منکر کند؛ بلکه اگر احتمال تاثیر را هم نمی دهد باید ـ بنابر احتیاط لازم ـ با ترش رویی در مقابل گناه کاران ناراحتی و تنفر خود را از کار آنان اظهار نماید. [2]
🔺آیت الله شبیری زنجانی: گوش دادن به موسیقی مطرب حرام است، رقص غیر زن و شوهر هم جایز نیست حتی بنا بر احتیاط رقص زن برای زنان در مجلس عروسی. [3]
🔺آیت الله وحید: شرکت در چنین مجالسی حرام است و گناهِ کبیرة می باشد، اگر چه دیگران ناراحت شوند و باید وظیفه صله رحم را از راه هایِ دیگرِ حلال انجام داد. [4]
------------------------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: aYLgfOvLUxQ.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 701371.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50008.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ با سلام خدمت دوستان ارجمند 💯
🙏 لطفا با انتشار پست های کانال، در نشر معارف دینی سهیم باشید. 💐
📝 سوالات مربوط به احکام شرعی خود را با ذکر نام مرجع تقلیدتان از طریق آیدی های زیر مطرح نمایید:
@pasokhgoo_talabeh
@PasokhgooTalabeh
🔷 از شکیبایی تان در دریافت پاسخ سپاسگزاریم.
☑️ مرکز نشر احکام
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ آیا با غسل جمعه بعد از اذان ظهر می توان بدون وضو نماز خواند⁉
🔹پاسخ:
🔺مقام معظم رهبری: صحیح نیست و به طور کلی غسل جمعه کفایت از وضو نمی کند. [1]
🔺آیت الله مکارم: زمان غسل جمعه بعد از اذان صبح جمعه تا ظهر آن است. همچنين در روز شنبه (به قصد قضا) و يا در روز پنجشنبه (در صورتي که احتمال قابل توجهي بدهد روز جمعه موفق به غسل کردن نمي شود) مي توان آن را بجا آورد. در تمامي مواردي که ذکر شد مي توان با اين غسل، نماز خواند. البته شب جمعه يا بعد از اذان ظهر روز جمعه تا روز شنبه نيز مي توان غسل جمعه را به نيت ما في الذمه بجا آورد ولي کفايت از وضو نمي کند. [2]
🔺آیت الله سیستانی: از وضو کفایت می کند. [3]
🔺آیت الله شبیری زنجانی: کفایت از وضو می کند. البته اگر پس از ظهر تا غروب روز جمعه بجا آورده شود، بنابر احتیاط نیت ادا و قضا در غسل نکند. [4]
🔺آیت الله وحید: چنانچه بدونِ نیّتِ أداء و قضاء انجام داده اید می شود با آن نمازِ ظهر خواند. [5]
🔺آیت الله فاضل: خیر. [6]
-------------------------------------------------------
📚 پی نوشت:
[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: aYLgfOvLUxQ.
[2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9611150001.
[3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 701371.
[4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 50008.
[5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید.
[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9613527.
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin
✅ کیفیت تیمّم از نظر مقام معظم رهبری چگونه است؟ آیا فرقی بین تیمّم بدل از وضو و غسل هست⁉
🔹پاسخ: تیمّم بدین ترتیب است:
1⃣ابتدا باید نیت نماید و سپس کف هر دو دست را بر چیزی که تیمّم بر آن صحیح است بزند و آن را به تمام پیشانی و دو طرف آن از جایی که موی سر می روید تا ابروها و بالای بینی بکشد، و سپس کف دست چپ را بر تمام پشت دست راست و کف دست راست را بر تمام پشت دست چپ، بکشد.
2⃣ و احتیاط واجب این است که بار دیگر دستها را به زمین بزند و سپس کف دست چپ را بر پشت دست راست وکف دست راست را بر پشت دست چپ بکشد.
🔸این ترتیب در تیمّم بدل از وضو و بدل از غسل یکسان است.
-------------------------------------------------------
📚 منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
........................................................
🔴 عضویت در کانال مرکز نشر احکام 👇
🆔 https://eitaa.com/ahkamdin