eitaa logo
مرکز نشر احکام
10.1هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
970 ویدیو
9 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️پاسخگویی به سوالات احکام ❓ارسال سوالات از طریق آیدی های زیر: @pasokhgo313 ✅ ادمین 👇👇👇 @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
☹️حکم اعمال بدون داشتن مرجع تقلید☹️ 🚦سوال: حکم اعمالی را که انسان بدون تقلید انجام داده است، چیست؟ پاسخ: ✍🏽 اعمالی را که انسان بدون تقلید انجام داده، در یکی از این سه صورت صحیح است: 1️⃣ شخص بفهمد که به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است. 2️⃣ عمل او با فتوای مجتهدی که اکنون باید از او تقلید کند مطابق باشد. 3️⃣ عمل او با فتوای مجتهدی که وظیفه اش تقلید از او بوده، مطابق باشد. [1] ✍🏽آیات عظام: صافی و مکارم: عمل او در دو صورت صحیح است: 1️⃣ بفهمد که به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است. 2️⃣ با فتوای مجتهدی که اکنون باید از او تقلید کند، مطابق باشد. [2] ✍🏽آیت الله سیستانی: در یکی از سه صورت صحیح است: 1️⃣بفهمد که به وظیفه واقعی خود رفتار کرده است. 2️⃣ عمل او با فتوای مجتهدی که اکنون باید از او تقلید کند، مطابق باشد. 3️⃣ جاهل قاصر [3] بوده و نقص عملش به ارکان و مانند آن باز نگردد. [4] ✍🏽آیت الله سبحانی: در صورتی اعمال گذشته او صحیح است که مطابق فتوای مجتهدی باشد که اکنون از او تقلید می کند، و گرنه باید اعاده کند [5] (دوباره آن اعمال را به جا آورد). ----------------- 🍀پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، مسأله 14؛ خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، سوال 7 و 32. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، مسأله 14. [3]. کسی که اصلا متوجه جهل خود به مسئله نیست و یا راهی برای برطرف کردن جهل خود ندارد. [4]. سیستانی، توضیح المسائل ده مرجع، مسأله 14. [5]. سبحانی، توضیح المسائل، مسأله 13. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، جلد 1، صفحه 50 و 51. ✨🍁🌙✨🍁🌙✨🍁🌙✨ https://eitaa.com/ahkamdin/1777
آیا رعایت ترتیب بین نمازهای قضا لازم می باشد؟👆👆 ✨🍁🌙✨🍁🌙✨🍁🌙✨ https://eitaa.com/ahkamdin/1777
❇️ کیفیت سجده سهو ❇️ 🍂🍂🍂🍂🍂 ✳️سوال: کیفیت سجده سهو به چه شکل است؟ ✅پاسخ ◀️ آیت الله خامنه ای: براى سجده‏ سهو بايد پس از سلام نماز فوراً به نيّت سجده‏ سهو، پيشانى را بر چيزى كه سجده بر آن صحيح است بگذارد و بنابراحتیاط بگويد: «بسم اللَّه و باللَّه، السلام عليك ايها النّبىُّ و رحمة اللَّه و بركاته» سپس سر از سجده بردارد و دوباره به سجده رود و ذكر سجده سهو را تكرار كند؛ آن گاه سر از سجده بردارد و تشهد بخواند و سلام دهد. ◀️ آیت الله سیستانی: کیفیت سجده سهو این است كه فرد بعد از سلام نماز فوراً به قصد قربت نیّت سجده سهو كند و پیشانی را بنابر احتیاط لازم، بر شیئی كه سجده بر آن صحیح است بگذارد و بنابر احتیاط مستحب، سایر مواضع سجده را به دستوری كه در سجده نماز ذکر شد، بر زمین بگذارد و گفتن ذكر در آن واجب نیست؛ هرچند احتیاط مستحب است كه در آن ذكر بگوید و بهتر است بگوید، «بِسْمِ اللّهِ وَبِاللّهِ‏ِ، السَّلامُ عَلَیْكَ اَیُّهَا النَّبیُّ وَرَحْمَةُ اللّهِ‏ِ وَبَرَكاتُهُ» بعد، سر از سجده برداشته و دوباره به سجده رود و در سجده دوّم هم، بهتر است ذكری را كه گفته شد، بگوید و بنشیند و تشهّد بخواند و بعد از تشهّد سلام دهد و می‌‌تواند هر سه سلام را بگوید؛ هر‌چند جایز است به سلام آخر اكتفا نماید و بگوید: «السَّلامُ عَلَیْكُمْ» و در این حال بهتر این است «وَ رَحْمَةُ اللّهِ وَبَرَكاتُهُ» را هم اضافه كند. ◀️ آیت الله زنجاني: سجده سهو را باید فورا بعد از نماز بجا آورد و دستور آن این است نیت سجده سهو کند و پیشانی را بر چیزی که سجده بر آن صحیح است بگذارد و دو دست و دو زانو و سر دو انگشت بزرگ پاها را بر زمين بگذارد، و نهادن پشت دست كفايت نمي كند؛ و بنابراحتياط واجب بايد انگشتان دست نيز روي زمين قرار گيرد و بنابراحتياط رعايت وضو و قبله و ستر عورت را بكند و ذكري را كه لازم است بگويد. ذكر سجده سهو به گونه هاي مختلفي در روايات آمده و چنانچه بگويد «بسم الله و بالله السلام عليك أيها النبيّ و رحمة الله و بركاته» و نيز بگويد: « بسم الله و بالله و السلام عليك أيها النبيّ و رحمة الله و بركاته» حتماً عمل به وظيفه نموده است، بعد بايد بنشيند و دوباره به سجده رود و ذكر را بگويد و بنشيند و بعد از خواندن تشهد بگويد: «السلام عليكم» و بهتر اين است كه «و رحمة الله و بركاته» را هم اضافه كند. ◀️ آیت الله مكارم: سجده سهو به ترتیب زیر است: بعد از نماز بلافاصله نیت سجده سهو می کند و بعد به سجده می رود و مي گويد: «بسم الله و بالله و السلام عليك أيها النبي و رحمة الله و بركاته» سپس سر از سجده بر مي دارد و مي نشيند، دوباره به سجده مي رود و همان ذكر را مي گويد و بعد از آن كه سر از سجده برداشت تشهد مي خواند و سلام مي دهد و احتياط آن است كه در تشهد به مقدار واجب اكتفا كند و تنها به سلام آخر قناعت نمايد، سجده سهو بايد رو به قبله، و با حالت وضو و طهارت باشد و پيشاني را نيز بر چيزي گذارد كه سجده نماز بر آن جايز است. ➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
❇️ کیفیت سجده سهو ❇️ 🍂🍂🍂🍂🍂 ➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
✳️ حکم تأخیر غسل جنابت تا تنگ شدن وقت نماز ✳️ ❓ سوال: حکم تأخیر غسل جنابت تا تنگ شدن وقت نماز 🌞 چیست؟ 🔰پاسخ: کسی که بعد از اذان صبح 🌙 با حالت احتلام از خواب بیدار 🛌 شود، اگر نماز خود را به تأخیر اندازد تا جایی که وقت تنگ شود، گناه کرده است و در این صورت باید تیمم کند و نماز خود را بخواند و نمازش صحیح است. [1] ✍🏼 آیت الله سبحانی: و احتیاط مؤکد (مستحب) آن است که نمازش را قضا کند. [2] -------------- 📑 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 679؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، ص 387، م 26؛ خامنه ای، استفتا؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج1، ص 384، م 26. [2]. سبحانی، توضیح المسائل، م 657. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
✳️ حکم سقط جنینِ بیمار و دیه آن ✳️ ❓ سوال: آیا صِرف تشخیص بیماری در جنین، مجوّز سقط آن است؟ و در صورت سقط دیه آن بر عهده چه کسی می آید؟ 🔰پاسخ: مجرد تشخیص بیماری جنین مجوز سقط جنین نیست و حرمت آن را از بین نمی برد، مگر در موارد بسیار خاص و بیماریهایی که نگهداری آن برای اطرافیان با مشقت زیاد و حرج همراه باشد، که در این صورت سقط جنین فقط قبل از دمیده شدن روح جایز است، اما بنا بر احتیاط واجب، دیه آن باید پرداخت شود و دیه بر عهدۀ کسی است که عمل سقط را انجام می دهد. -------------- 📑 پی نوشت: سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
✳️ وضو وقتی که برطرف کردن مانع سختی و مشقت دارد ✳️ ❓ سوال: کسی که در شغلش سرو کارش با چسب هست، و برطرف کردن این مانع ها برای هربار وضو برایش مشقت دارد، اگر بخواهد پاک کند وقت خیلی زیادی ازش گرفته میشود، آیا صحیح است همانطور وضو گرفته و نماز بخواند خصوصا که کارش هر روز مثلا با چسب است؟ 🔰پاسخ: ✍🏼 آیت الله خامنه ای:‌ ايجاد مانعى كه موجب تبدّل وظيفه وضو و غسل به وضو و غسل جبيره‌اى مى‌شود، چنانچه در غير وقت نماز باشد، مانع ندارد ولى در وقت نماز بايد وضو يا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به ايجاد مانع نمايد، و افراد مشتغل به كارهايى كه موجب ايجاد مانع مى‌شود (مانند نقاشى، يا گچ‌كارى و امثال آن) چنانچه نتوانند در وقت وضو يا غسل آن مانع را برطرف كنند باید به وظیفه جبیره عمل کنند (يعنى با دست مرطوب مانع را مسح نمايند) و وضو و غسل صحیح است.[1] ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی :‌ اگر در جاي وضو يا غسل چيزي چسبيده که برداشتن آن ممکن نيست، يا بسيار مشقت دارد بصورت عادي، وضو يا غسل را انجام دهد.[2] ✍🏼 آیت الله شبیری زنجانی :‌ در صورتی که حرجی باشد و مانع در اعضای تیمم باشد(پشت دست یا قسمت عمده ای از کف دست) باید به دستور وضوی جبیره عمل کند و اگر مانع در جای دیگر باشد به دستور تیمم عمل کند و احتیاط مستحب اینست که علاوه بر تیمم به دستور وضوی جبیره هم عمل کند.[3] ✍🏼 آیت الله وحید خراسانی:‌ اگر برایش ممکن باشد باید کارش را عوض کند و اگر ممکن نشد باید این مانع را از بین ببرد و اگر در موردی این هم ممکن نشد باید بنابر احتیاط واجب هم وضوی جبیره بگیرد هم تیمم نماید.[4] ✍🏼 آیت الله فاضل لنکرانی:‌ اگر در وقت نماز برداشتن تمام چسب ممکن نباشد یا حرجی باشد، هر مقداری که حرجی نباشد چسب را باید پاک کند، و نسبت به مقداری که می ماند وضوی جبیره ای بگیرد یعنی در وقت شستن دست ها از بالا به پائین ، روی چسب ها به نیّت وضو، دست تر بکشد، وضو صحیح است.[5] -------------- 📑 پی نوشت: [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 489750. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9308230000. [3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری، کد استفتاء: 8915 . [4]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله وحید [5]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله فاضل، کد استفتاء: 9302159 . 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
😐نجس کردن فرش مسجد😐 ⁉️سوال: حکم نجس کردن فرش مسجد و مسجدی که غصب شده چیست؟ پاسخ: ✍🏽نجس کردن فرش مسجد [1] (اگر عمدی باشد) حرام است. [2] اگر مسجدی را غصب کنند و به جای آن، خانه و مانند آن بسازند که دیگر به آن مسجد نگویند، باز هم [3] بنابر احتیاط واجب نجس کردن آن حرام و تطهیر آن واجب است. [4] ✍🏽آیت الله خامنه ای: مسجدی که غصب و خراب و متروک شده و به جای آن بنای دیگری ساخته شده یا به خاطر متروک ماندن، آثار مسجدی از آن محو شده و امیدی هم به دوباره‌سازی آن نیست، مثل این که آن آبادی تغییر جا یافته باشد، نجس کردن آن حرام نیست، گر چه احتیاط (مستحب) آن است که نجس نکنند. [5] ✍🏽آیت الله سیستانی: گر مسجدی را غصب کنند و به‌جای آن خانه و مانند آن بسازند، یا به‌طوری خراب شود که دیگر به آن مسجد نگویند، نجس کردن آن حرام نیست، و تطهیر آن واجب نیست.[6] --------------- 🍀پی نوشت: [1]. امام: بنابر احتیاط واجب. [2]. امام، تحریرالوسیله، ج1، احکام نجاسات، ص 215، م 2؛ صافی، هدایه العباد، ج1، م 559؛ بهجت، وسیله النجاه، م 538 و توضیح المسائل، م 743؛ سبحانی: استفتا؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج1، م 433؛ مکارم، توضیح المسائل، م 829. [3]. بهجت و صافی: ایشان در این مساله فتوا داده اند و احتیاط ندارند. [4]. توضیح المسائل ده مرجع، م 903؛ بهجت، وسیله النجاه، م 539؛ استفتائات، ج2، با استفاده از س 1787؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 869. [5]. خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 416. [6]. سیستانی، توضیح المسائل، م 890. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج 2، ص 213. 🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
✳️ جواب سلام هنگام نماز ✳️ ❓ سوال: اگر کسی که به جای «سَلامٌ عَلَیکُم» از لفظ «سلام» خطاب به نمازگزار استفاده کند، جواب سلام واجب است؟ کیفیت جواب به چه صورتی باید باشد؟ 🔰پاسخ: ✍🏼 اگر عرفاً به آن، تحیت و سلام گفته شود، جواب دادن واجب است و بنابر احتیاط، جواب باید به گونه ای باشد که کلمه‌ سلام مقدم باشد؛ مثلاً بگوید: سلام علیکم یا السلام علیکم و نباید علیکم السلام بگوید. -------------- 📑 پی نوشت: سایت آیت الله خامنه ای/ کانال فقه و احکام 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
❌ کارهای مکروه برای جُنُب ❌ 🌀 سوال: کارهای مکروه برای شخص جُنُب چیست؟ ✳️ پاسخ: 9️⃣ نه چیز بر شخص جنب مکروه است: [1] 🔸1و 2- خوردن و آشامیدن [2]؛ ولی اگر وضو بگیرد، [3] مکروه نیست. 🔹3- خوابیدن بدون وضو [4] 🔸4- همراه داشتن قرآن 🔹5- مالیدن روغن به بدن 🔸6- آمیزش بعد از احتلام [5] 🔹7- خضاب با حنا و مانند آن 🔸8- تماس بدن با جلد یا حاشیه قرآن [6] 🔹9- خواندن بیشتر از هفت آیه از سوره هایی که سجده واجب ندارند. ----------- 📔 پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 356؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، فصل فی ما یکره علی الجنب؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 350؛ سیستانی، العروه الوثقی مع تعلیقه، ج1، فصل فی ما یکره علی الجنب؛ صافی، هدایه العباد، م 184. [2]. سیستانی: ولی اگر صورت و دست ها را بشوید و مضمضه بکند، مکروه نیست؛ و اگر تنها دست ها را بشوید کراهت کمتر می شود. [3]. صافی: اگر وضو بگیرد یا استشاق و مضمضه نماید، مکروه نیست؛ سبحانی: اگر وضو بگیرد یا استنشاق و مضمضه نماید، مکروه نیست. [4]. ولی اگر وضو بگیرد یا به واسطه نداشتن آب، بدل از غسل، تیمم کند، مکروه نیست. سبحانی: اگر آب نداشت، تیمم هم کراهت را برطرف می کند. [5]. سبحانی: یعنی در خواب از او منی بیرون آمده باشد. [6]. سبحانی: و بین خط های قرآن. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1. ➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
✳️ حکم فراموش کردن و از بین رفتن مورد نذر ✳️ ❓ سوال: سوال: 1- اگر کسی نذر کند به صیغه شرعی، روز خاصی مثل عاشورای امسال یک گوسفند قربانی کند ولی فراموش کند و بعد از چند روز یادش بیاید تکلیف چیست؟ 2- اگر کسی نذر کرده روز خاصی مثل عید غدیر روزه بگیرد و فراموش کند تکلیف او چیست؟ 3- کسی نذر کند مالی را به فقرا بدهد ولی گم یا تلف شود تکلیف چیست؟ 🔰پاسخ: ✍🏼 آیت الله خامنه ای: 1) اگر گوسفند خاصی معین نشده باشد تکلیفی ندارد. 2) اگر صيغه مخصوص نذر را خوانده باید قضای آن را به‌جا آورد. 3) اگر کوتاهی نکرده و عمل به نذر را تأخیر نیانداخته وظیفه‌ای ندارد. -------------- 📑 پی نوشت: استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 5mpn25m. 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
✳️ حکم فراموش کردن و از بین رفتن مورد نذر ✳️ ❓ سوال: سوال: 1- اگر کسی نذر کند به صیغه شرعی، روز خاصی مثل عاشورای امسال یک گوسفند قربانی کند ولی فراموش کند و بعد از چند روز یادش بیاید تکلیف چیست؟ 2- اگر کسی نذر کرده روز خاصی مثل عید غدیر روزه بگیرد و فراموش کند تکلیف او چیست؟ 3- کسی نذر کند مالی را به فقرا بدهد ولی گم یا تلف شود تکلیف چیست؟ 🔰پاسخ: ✍🏼 آیت الله خامنه ای: 1) اگر گوسفند خاصی معین نشده باشد تکلیفی ندارد. 2) اگر صيغه مخصوص نذر را خوانده باید قضای آن را به‌جا آورد. 3) اگر کوتاهی نکرده و عمل به نذر را تأخیر نیانداخته وظیفه‌ای ندارد. ✍🏼 آیت الله مکارم: 1و2- اگر فراموش کند به نذر خود عمل کند، چنانچه وقت معينی نداشته، بايد هر زمان بياد آورد انجام دهد و اگر وقت معيني داشته است احتياطا هر وقت بياد آورد قضا کند. 3- هرگاه در نگهداری از آن مال کوتاهی نکرده‌اید، بدهکار نیستید و فعلا تکلیفی برای عمل به آن نذر ندارید. ✍🏼 آیت الله شبیری: 1. اگر نذرش مقید به سال خاصی نبوده، باید در عاشورای سال بعد آن را بجا آورد؛ در غیر این صورت بنابر احتیاط مستحب آن را قضا نماید. 2. باید قضای آن را بجا آورد. 3. اگر در این زمینه کوتاهی نکرده، تکلیفی ندارد. -------------- 📑 پی نوشت: [1]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله خامنه ای، کد استفتاء: 5mpn25m. [2]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله مکارم، کد استفتاء: 9906090021. [3]. استفتاء از پایگاه اینترنتی آیت الله شبیری، کد استفتاء: 82334 . 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
🔉سوال: ملاک بلندی صدا در نماز چیست؟ پاسخ: 📝امام خمینی (ره): معیار در بلند بودن صدا (جهر) برای نماز، آن است که جوهره صدا آشکار شود و لازم نیست که صدای نماز او را افراد کنارش بشنوند و نیز نباید در بلند کردن صدا زیاده روی نماید. پس اگر کسی در خواندن حمد و سوره بیش از معمول صدایش را بلند کند و آن ها را با فریاد بخواند، نمازش [1] باطل است. همچنان که در آهسته خواندن (اخفات) نباید تفریط کند و چنان آرام بخواند که صدای خویش را نیز نشوند. [2] 📝آیت الله خامنه ای: ملاک اخفات (آهسته خواندن)، نبود جوهر صدا نیست، بلکه ملاک آشکار نکردن آنست و در مقابل، جهر آشکار کردن جوهر صدا است. و اگر در خواندن حمد و سوره بیش تر از معمول صدا را بلند کند (مثل این که با فریاد نماز بخواند) نمازش باطل است. [3] 📝آیت الله سیستانی: معیار در جهر و اخفات، صدق عرفی است؛ نه شنیدن یا نشنیدن کسی که در کنار نمازگزار ایستاده. [4] 📝آیت الله صافی: معیار در بلند بودن صدا آن است که هنگام ادای کلمات صدای او جوهر داشته باشد و احتیاط واجب است که افراد نزدیک او صدایش را بشنوند؛ چنان که در عرف نیز چنین است. [5] توجه🔰 گاهی برخی از افراد در بین نماز برای این که نکته ای را به دیگری بفهمانند یا – برای مثال – کودکی را از خطر دور کنند، ذکری را با صدای بلند می گویند؛ مانند: «الله اکبر»؛ در حالی که برخی مراجع این کار را صحیح نمی دانند❌ صحیح آن است که کلمه یا ذکرهای خود نماز را به قصد ذکر، بلندتر بگویند یا با دست زدن به دیوار یا پای خود و مانند آن، موضوع را به دیگری بفهمانند. [6] ------------ پی نوشت: [1]. آیت الله بهجت: بنابر احتیاط واجب. [2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 996؛ امام، تحریرالوسیله، ج1، فی القرائه و الذکر، ص 302، م 11؛ امام و مکارم، العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 26؛ بهجت، وسیله النجاه، ص 204، م 711 و استفتائات، ج2، س 1906 و 1907؛ خامنه ای، استفتا، سبحانی، م 963. [3]. خامنه ای‌، اجوبه الاستفتائات، س 472 و استفتا. [4]. سیستانی‌، المسائل المنتخبه، م 283 و منهاج الصالحین، ج1، م 620. [5]. صافی، جامع الاحکام،‌ ج1، س 223 و هدایه العباد، ج1، م 770. [6]. توضیح المسائل ده مرجع، م 1134، خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، با استفاده از س 504؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 1089. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2. ➖➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
✳️ شرائط قسم شرعی✳️ ❓ سوال: اگر کسی به اسم خدا قسم بخورد که نمی گذارم پشت سرم نماز بخوانند آیا این قسم صحیح است؟ اگر به آن عمل نشود کفاره دارد ؟ 🔰پاسخ: ✍🏼 آیت الله خامنه ای: با فرض مشروع بودن قسم، اگر بدون اختیارش به او اقتداء شود، برای او شکستن قسم محسوب نشده و کفاره هم ندارد. ✍🏼 آیت الله مکارم: در فرض سوال قسم صحیح نیست؛ كارى را كه براى انجام آن قسم مى ‏خورید بايد حرام و مكروه نباشد و كارى را كه قسم بر ترك آن مى‏ خورید واجب و مستحب نباشد و اگر براى انجام كار مباحى قسم مى‏ خورید بايد ترك آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد، همچنين اگر قسم براى ترك كار مباحى مى‏ خورید بايد انجام آن در نظر مردم بهتر از تركش نباشد. ✍🏼 آیت الله شبیری: خیر، منعقد نمی شود. ✍🏼 آیت الله سیستانی: اين قسم باطل است واثرى ندارد. ✍🏼 آیت الله فاضل: یکی از شرایط قسم آن است که مورد قسم از نظر شرع یا عرف بد نباشد، بنابر این اگر قسم بخورد که نمی گذارم پشت من نماز بخوانی، منع از نماز، پشت سرتان شرعا و عرفا کار خوبی نیست و قسم معتبر نیست و عمل نکردن به آن کفاره ندارد. -------------- 📑 پی نوشت: استفتا از سایت مراجع عظام 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
کیفیت نماز شب اول قبر 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
احکام روزه زنان باردار و زنان شیرده در ماه مبارک رمضان طبق نظر آیت الله مکارم👆 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
✳️ خمس سهام عدالت ✳️ ❓ سوال: در مورد سهام عدالت سوال داشتم الان دولت اختیار سهام عدالت را به عهده مردم قرار داد: 1- اگر من درخواست بدهم و سود آن را بگیرم آیا باید فورا خمس آن را پرداخت کنم یا سر سال خمسی هر مقداری که باقی ماند خمس دارد؟ 2- اگر درخواست ندهم آیا خمس به آن تعلق می گیرد؟ و هر وقت دریافت کردم باید فورا خمس سهام را پرداخت کنم ؟ 🔰پاسخ: ✍🏼 آیت الله خامنه ای: ۱) پس از آزاد شدن سهام عدالت، مقداری که قابل فروش است، در اولین سال خمسی، خمس آن به قیمتی که خریدار دارد، باید پرداخت شود. ۲) در این صورت نصف سهام، متعلق خمس است و نصف دیگر در حکم هبه است و خمس ندارد. - در هر دو صورت قبل، کسانی که برای گذران زندگی نیاز به این سهام و سود حاصل از آن دارند به نحوی که با تخمیس آن، سود حاصل از مابقی، کفاف زندگی در حدّ شأن آنها را نمی دهد، پرداخت خمس اصل سهام، واجب نیست. ۳) سودهای مذکور جزء درآمد سالی است که قابل وصول بوده است، که اگر در آن سال دریافت نشده و سال خمسی بر آن گذشته است، باید پس از دریافت، بلافاصله خمس آن پرداخت شود و اگر دریافت شده، حکم درآمد بین سال را دارد. ✍🏼 آیت الله مکارم: 1- بعد از دریافت سود چنانچه چيزى از آن تا پايان سال خمسى كه آن را گرفته اید باقی بماند، خمس دارد. 2- چنانچه دریافت آن براي شما براحتي ممکن باشد و سال خمسي بر آن بگذرد، هر زماني که آن را به شما پرداخت کردند بايد خمس آن را بپردازيد.✍🏼 آیت الله شبیری: خیر، منعقد نمی شود. ✍🏼 آیت الله شبیری: اگر از زمان امکان وصول سود، یک سال بگذردو در مخارج زندگی هزینه نشود، خمس دارد. ✍🏼 آیت الله سیستانی: آن قسمتی که امکان فروش دارد خمس دارد. -------------- 📑 پی نوشت: استفتا از سایت مراجع عظام 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
بلند شدن بی اختیار سر از مهر 👆👆 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
🗣سوال: واجبات قرائت در نماز چیست؟ پاسخ: ✅همه مراجع: هنگام قرائت نماز واجب است موارد زیر رعایت شود👇🏽[1] 1️⃣ طوری باشد که تلفظ محسوب شود و نشانه آن این است که بتواند خودش آنچه را می خواند و بر زبان جاری می کند – اگر دچار سنگینی گوش یا سر و صدای محیط نیست – بشنود. 2️⃣ دنبال هم و به عربی صحیح باشد 3️⃣ در حال استقرار و آرامش بدن باشد 4️⃣ مطابق قرائت قراء سبعه باشد. 📝آیت الله مکارم: از آنجا که در زمان ما مشهور همان قرائت «عاصم» مطابق با روایت «حفص» است – که در قرآن ها [یِ در دسترس] موجود است – قرائت های دیگر [در نماز] خالی از اشکال نیست. [2] ------------ پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 952؛ امام، تحریرالوسیله،‌ج1، م 12 و 13 و ص 302، م 14 و ص 304، م 22 و ص 306؛ بهجت، استفتائات، ج2، س 1907، 1908، 1925، 1930 و 1939؛ خامنه ای، اجوبه الاستفتائات، س 467، 468، 477 و 589 و سایت، استفتائات جدید و استفتا، سبحانی، توضیح المسائل، م 919؛ سیستانی‌،‌ منهاج الصالحین، ج1، م 591، 616، 620 و المسائل المنتخبه، م 270؛ صافی، جامع الاحکام، ج1، س 210؛ 213، 220 و 221؛ مکارم، استفتائات جدید، ج3، س 225 و 229. [2]. مکارم، استفتائات جدید، ج1، س 189 و ج3، س 231 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، القرائه، م 50. >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2. ➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
احکام وضو جزئیات👆👆 ➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
🌀حکم به هم خوردن اتصال صفوف🌀 ⁉️سوال: اگر در بین نماز، اتصال جماعت قطع شود،‌ آیا نماز بقیه به جماعت صحیح است؟ پاسخ : ✍🏽 آیت الله خامنه ای: اگر نماز همه کسانی که در صف جلو هستند، تمام شود، در صورتی که فاصله بیش از حد مجاز نباشد، نماز صف بعد به طور جماعت صحیح است و اگر بیشتر باشد (که معمولا چنین است) چنانچه افراد صف جلو بعد از خواندن دو رکعت نماز فورا برای خواندن دو رکعت بعدی اقتدا کنند نماز افراد صف های بعدی اشکال ندارد توجه👇🏽 1️⃣ اتصال به نماز جماعت یا از صف جلو است یا از مأموم سمت راست و یا از مأموم سمت چپ و نباید فاصله با این سه طرف به اندازه یک متر برسد. [نباید بیشتر از یک گام باشد]. 2️⃣ اگر از یک طرف اتصال برقرار باشد، کافی است. ----------- منبع: کتاب «آموزش مصور احکام»؛ احکام عبادات. ➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
استبراء واجب است👆👆 ➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
🌀حکم بیرون بردن مُهر و قرآن مسجد🌀 ⁉️سوال: مُهر یا قرآن مسجد را اشتباهی به خانه آوردم، آیا می توانم آن را در مسجدی دیگر بگذارم؟🤔 پاسخ: ✅قرار دادن مهر در جای دیگر جایز نیست و باید آن را به جای اول برگردانید، مگر آنکه یقین کنید برای مسجد خاصی وقف یا هدیه نشده است. [1] خارج کردن قرآن از مسجد بدون توجه به شرایط وقف حرام است. [2] -------------- پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، با استفاده از م 910؛ امام، استفتائات، ج2، وقف، ص 345، س 26 و ج3، سوالات متفرقه، احکام مسجد، ص 572، س 10؛ ب >>> برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج2، ص 205. 🍁☄️🍁☄️🍁☄️🍁☄️🍁 ➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin
🌀 حکم خواندن نماز با دهان بسته 🌀 ⁉️سوال: تکلیف کسی که بخاطر جهل به مسئله، مدتی نماز را با دهان بسته و بدون قرائت می خوانده چیست ؟ پاسخ : ✍🏽 آیت الله خامنه ای: آیت الله خامنه ای: اگر تکبیره الاحرام را تلفظ کرده و ارکان نماز را بجا آورده است، نمازهاى قبلي که با اعتقاد به صحّت به صورت مذکور خوانده‌، صحيح است و قضای آنها لازم نیست. ✍🏽 آیات عظام مکارم و سیستانی: به تدریج به گونه ای که موجب مشقت نشود نمازهایی که به این صورت خوانده را قضا نماید. ----------- استفتا از سایت مراجع عظام ➖➖➖➖➖➖ 💻 مرکز نشر احکام دین ⏺ https://eitaa.com/ahkamdin