eitaa logo
حاج آقا مسئلةٌ
806 دنبال‌کننده
565 عکس
91 ویدیو
23 فایل
لطفاً در جهت نشر #احکام الهی کانال احکام شرعی را به دوستان و آشنایان خود معرفی نمائید و مطالب کانال احکام را منتشر فرمائید. جهت طرح سؤال و ارتباط با ادمین و کارشناس احکام شرعی با آی دی زیر تماس بگیرید: @Davoud_Norouzi
مشاهده در ایتا
دانلود
📖 سجده‌های واجب قرآن 💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: سجده‌هاى واجب قرآن چگونه انجام مى‌‌شوند؟ ✅ جواب: در سجده واجب قرآن، گذاشتن پيشانى بر زمين کافى است. — لازم نيست در آن ذکر گفته شود. — ولى گفتن ذکر در آن مستحب است و بهتر است اين ذکر را بگويد: «لااله‌الاالله حقاً حقاً لااله‌الا‌الله ايماناً و تصديقاً لااله‌الاالله عبوديتاً ورقاً سجدت لک يا رب تعبداً و رقاً لامستنکفاً ولامستکبراً بل انا عبد ذليل ضعيف خائف مستجير» ⭕️ سؤال: آيا در سجده واجب قرآن رو به قبله بودن شرط است؟ ✅ جواب: استقبال شرط نيست. ⭕️ سؤال: آيا شنيدن آيه سجده از راديو ضبط نيز سجده واجب دارد؟ ✅ جواب: با شنيدن از نوار نيز سجده واجب مى‌شود. 📚 آیةاللّه العظمی امام خامنه‌ای Iاحکام شرعی و فقهی👇 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
📎 مستحبات هنگام تولد فرزند و احکام 💠 @AHKAME در دین مبین اسلام تولد فرزند دارای احکامی است که بعضی واجب و برخی مستحب می باشد. 🔹 عمل به این احکام در زمینه سازی برای سلامت و تربیت معنوی فرزند نقش بسزایی دارد. موارد ذیل، ✅ بعضی از این احکام مستحب است: 🔶 مستحب است کودک را پس از تولد در صورتی که ضرری متوجه او نشود، بشویند و نیز در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند و کام او را با آب فرات و تربت سید الشهداء علیه السلام بردارند و برای او نام نیک انتخاب کنند که این از حقوق فرزند بر پدر می باشد، و بهترین اسمها اسمی است که متضمّن معنای عبودیّت برای خداوند تعالی باشد، 🔹 مثل: عبدالله، عبدالرحمن، عبدالرحیم و... و پس از آن اسماء انبیاء و ائمه علیهم السلام و از همه اسمها بهتر «محمد» است. 🔸 [و برای دختر نیز مستحب است نامی مناسب و دارای معنای خوب، مثل: فاطمه، زهراء، زینب، خدیجه و... انتخاب کنند.] و از دیگر مستحبّات آن است که پس از ولادت طفل، ولیمه بدهند. 🔷 یکی از مستحبات مؤکّد آن است که برای طفل کنند. کسانی که قدرت مالی ندارند، هر گاه توانستند آن را انجام دهند و اگر هیچ گاه نتوانستند عقیقه کنند، اشکالی ندارد. و در استحباب عقیقه فرقی بین فرزند پسر و دختر و نوزاد اول و دوم و غیره نیست. 💠 در ارزش و اهمیت این عمل مستحب، همین بس که از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «کُلُّ مَوْلُودٍ مُرْتَهَنٌ بِعَقِیقَتِهِ؛ هر مولودی در گرو عقیقه خود است.» به عبارت دیگر، اگر عقیقه نکند، در معرض انواع بلاهاست. ✅ امور لازم در عقیقه: 🔶 ۱. حتما باید یکی از باعقیقهشد؛ یعنی یا از جنس گوسفند باشد که البته بز نیز در این باب با گوسفند یک جنس حساب می شود. و یا از جنس گاو باشد و یا از جنس شتر. 🔷 ۲. مستحب است برای مولود پسر حیوانی نر و برای نوزاد دختر حیوان ماده عقیقه شود. 🔶 ۳. مستحب است عقیقه در هفتمین روز ولادت باشد؛ ولی اگر با عذر یا بدون عذر از روز هفتم تأخیر افتاد، استحباب آن ساقط نمی شود، حتی اگر کودک بمیرد، باز هم مستحب است برای او عقیقه کنند. ✅ شرائط عقیقه 🔶 ۴. گفته شده: مستحب است شرائط حیوانی که برای تهیه می کنند، در حیوانی که برای عقیقه در نظر می گیرند نیز جمع شده باشد؛ یعنی: 🔹 الف. حیوان سالم باشد. 🔸 ب. اگر است، سنش کمتر از پنج سال نباشد. 🔹 ج. اگر است، کمتر از دو سال نباشد. 🔸 د. اگر بز است، کمتر از یک سال کامل نباشد. 🔹 ه . اگر است، کمتر از هفت ماه نباشد. 🔷 موارد مصرف عقیقه 🔹 ۵. مستحب است که پا و ران عقیقه را به بدهند؛ بلکه در بعضی اخبار وارد شده است که یک چهارم آن را و در بعضی دیگر وارد شده است که یک سوم عقیقه را به قابله بدهند. و اگر یک چهارم آن را که مشتمل بر پا و ران است، به وی بدهند، بعید نیست که به هر دو استحباب عمل کرده باشند. و اگر کودک هنکام ولادت قابله نداشته باشد، همان مقدار را به مادر کودک بدهند تا او آن مقدار را به هر کس که خواست، صدقه دهد. و این اختصاص به فقراء ندارد، بلکه به هر کس دلش خواست، آن مقدار را می بخشد. و اگر مادر بزرگ پدری نوزاد باشد یا زنی باشد که نان خور پدر کودک است، چیزی از عقیقه اختصاص به او ندارد. 🔸 ۶. مکروه است کودک و نیز کسانی که نان خور آنها حساب می شوند، از عقیقه مصرف کنند و این کراهت در مورد مادر شدیدتر است. 🔹 ۷. گوشت عقیقه را می توان خام بین مؤمنین تقسیم کرد و می توان پخت و تقسیم کرد و همچنین می توان پخت و مؤمنین را دعوت کرد تا مصرف کنند و حداقل دعوت شدگان دَه نفر باشند. [و اگر خواستند گوشت را یا خام تقسیم کنند، باز هم حداقل بین دَه نفر تقسیم کنند.] البته اگر بیش از دَه نفر باشند، افضل است. 🔸 ۸. دعوت شدگان یا کسانی که گوشت عقیقه بین آنها می شود، فقط مؤمنین و اهل ولایت باشند. 🔹 ۹. مستحب است کسانی که عقیقه را مصرف می کنند، پس از آن برای دعا کنند. 🔸 ۱٠. مکروه است که استخوانهای عقیقه شکسته شود، بلکه بهتر است آنها را از یکدیگر از سر مفاصل جدا کنند؛ به گونه ای که استخوانها نشکند. 🔹 ۱۱. شرط نیست که حتما پدر کودک برای او عقیقه کند، بلکه اگر دیگران نیز مثل مادر طفل یا پدر بزرگ یا عموی او برای او کنند، خوب است. کانال احکام شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
✅ دعای عقیقه 💠 @AHKAME ⚪️ مستحب است هنگام کشتن دعاهایی را که وارد شده است، بخوانند و از خداوند تعالی بخواهند که عقیقه را فدیه قرار دهد؛ یعنی گوشت آن در مقابل گوشت کسی که عقیقه برای اوست، استخوان در مقابل استخوان، پوست در مقابل پوست و مو در مقابل مو باشد. برخی از دعاهایی که در این مورد نقل شده، عبارت است از: 💠 الف. ابراهیم کرخی از امام صادق علیه السلام نقل کرده که آن حضرت فرمود: هنگامی که عقیقه کردی، بر عقیقه بگو: 🔹 «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ عَقِیقَةٌ عَنْ فُلَانٍ لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله .» 💠 ب. همچنین امام صادق علیه السلام فرمود: وقتی که اراده کردی عقیقه را ذبح کنی، می گویی: 🔸 «یَا قَوْمِ إِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تُشْرِکُونَ إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً مُسْلِماً وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ إِنَّ صَلَاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذَلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ اللَّهُمَّ مِنْکَ وَ لَکَ بِسْمِ اللَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَقَبَّلْ مِنْ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ.» سپس مولود را نام می بری و حیوان را ذبح می کنی. 💠 ج. امام باقر علیه السلام نیز فرمود: هنگام ذبح عقیقه بگو: 🔹 «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ إِیمَاناً بِاللَّهِ وَ ثَنَاءً عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ الْعِصْمَةُ لِأَمْرِهِ وَ الشُّکْرُ لِرِزْقِهِ وَ الْمَعْرِفَةُ بِفَضْلِهِ عَلَیْنَا أَهْلَ الْبَیْتِ.» و اگر کودک پسر است بگو: «اللَّهُمَّ إِنَّکَ وَهَبْتَ لَنَا ذَکَراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِمَا وَهَبْتَ وَ مِنْکَ مَا أَعْطَیْتَ وَ کُلَّمَا [کُلَّ ما] صَنَعْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا عَلَی سُنَّتِکَ وَ سُنَّةِ نَبِیِّکَ صلی الله علیه و آله وَ اخْسَأْ عَنَّا الشَّیْطَانَ الرَّجِیمَ لَکَ سُفِکَتِ الدِّمَاءُ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ.» 🔘 نکات مهم 🔹 ۱. عقیقه از قربانیِ مستحب بهتر و لازم تر است. البته بعضی از فقهاء فرموده اند: «اگر کسی در روز عید قربان قربانی کند، به جای عقیقه محسوب می شود و کفایت می کند. 🔸 ۲. صدقه دادن قیمت حیوانی که می خواهند عقیقه کنند، جایگزین عقیقه نمی شود و از آن کفایت نمی کند؛ بلکه خوب است صبر کنند تا عقیقه میسّر شود. کانال احکام شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: مستحبات و آداب تولد فرزند بر عهده پدر کدام‌اند؟ ➖ لطفاً بفرمایید که: ۱. ولیمه چیست؟ ۲. عقیقه چیست؟ ۳. نظر اسلام در خصوص ختنه کردن چیست؟ ➖ ۴. نظر اسلام در خصوص تراشیدن موهای فرزندی که تازه متولد شده است چیست؟ لازم به ذکر است که به تازگی این سؤال را از یک عالمی پرسیدم، اما متوجه نشدم، بفرمائید چرا مسلمانان این عمل را انجام می‌دهند، و چگونه می‌توان مو را وزن کرد؟ در حالی که مو وزن خاصی علی الخصوص برای فرزندی که تازه متولد شده است، ندارد. ✅ جواب: مواردی که در سؤال شما آمده است از مستحبات و آداب بعد از تولد فرزند است. از آن جا که ولادت فرزند امر بسیار مبارکی است، اسلام برای آن برنامه ها و آداب خاصی قرار داده است از جمله: 👶 ۱. غسل دادن نوزاد: در روایاتی که غسل‌های مختلف را شمرده است، غسل مولود (نوزاد) نیز دیده می شود. [۱] لذا بعضی از فقها، غسل دادن نوزاد (با اطمینان به عدم ضرر) را جزو آداب و مستحبات مربوط به ولادت نوزاد ذکر نموده‌اند. [۲] 👶 ۲. گفتن اذان و اقامه: مستحب است در روز اولى که نوزاد بدنیا مى‌آید یا قبل از آن که بند ناف او بیفتد، در گوش راست او، اذان و در گوش چپ او، اقامه گفته شود. [۳] 👶 ۳. تراشیدن سر: در روز هفتم مستحب است که موهای سر نوزاد را تراشیده و هم وزن آن طلا یا نقره صدقه بدهند. ـــ توزین موی نوزاد نیز با ترازوهای دقیق، امکان پذیر بوده و می‌توانید با مراجعۀ به یک جواهر فروشی، این کار را انجام داده و قیمت معادل طلا و یا نقرۀ آن را جویا شوید. البته، تراشیدن موی فرزندتان واجب نبوده و در صورت عدم تمایل و انجام ندادن آن، گناهی را مرتکب نشده‌اید. 👶 ۴. عقیقه: عقیقه عبارت است از، قربانی کردن گوسفند و صدقه دادن گوشت آن برای سلامتی نوزادی که تازه متولد شده است. 👶 ۵. ختنۀ نوزاد پسر: ختنه در روز هفتم نیکوتر است. از این روز تأخیر نیفتد. و بعد از بلوغ بر خود مولود واجب است. [۴] 👶 ۶. ولیمه: ولیمه عبارت است از، مهمانی که حداقل ده نفر در آن شرکت داشته باشند. [۵] و  مستحب است که در تولد فرزند به اقوام و همسایگان ولیمه بدهند و اگر برای او عقیقه کرده‌اند بهتر از گوشت همان عقیقه استفاده نمایند. [۶]   📚 پی‌نوشت: [۱]. عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج۳، ص ۳۰۴، مؤسسه آل البیت، قم، اول، ۱۴۰۹ ه ق [۲].  فاضل لنکرانى، محمد، جامع المسائل، ج۲، ص ۳۸۷، انتشارات امیر قلم، قم، یازدهم، بی‌تا البته بعضی دیگر از فقها، با توجه به روایات آداب ولادت، می‌گویند: مراد از غسل مولود، شست و شوى نوزاد است بمعنى «غَسل» (به فتح عین)، نه غُسل مصطلح (به ضم عین)؛ طوسى، محمد بن حسن مترجم: خراسانى، محمد واعظ زاده، الجمل و العقود فی العبادات، ص ۱۹۲، دانشگاه فردوسى، مشهد، اول، ۱۳۸۷ ه ق [۳]. امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل، ص ۲۰۳، اول، ۱۴۲۶ ه ق [۴]. جامع المسائل (للبهجة)، ج۳، ص ۵۸۱ [۵]. محمود عبد الرحمان، معجم المصطلحات و الألفاظ الفقهیة، ج۳، ص ۵۰۴ [۶]. جامع المسائل (للبهجة)، ج ۳، ص ۵۸۱ اولین کانال احکام شرعی در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ✅ در دین مبین اسلام تولد فرزند دارای احکامی است که بعضی واجب و برخی مستحب می‌باشد. عمل به این احکام در زمینه سازی برای سلامت و تربیت معنوی فرزند نقش بسزایی دارد. موارد ذیل، بعضی از این احکام مستحب است: ➕ مستحب است کودک را پس از تولد در صورتی که ضرری متوجه او نشود، بشویند و نیز در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند و کام او را با آب فرات و تربت سید الشهداء علیه السلام بردارند و برای او نام نیک انتخاب کنند که این از حقوق فرزند بر پدر می‌باشد، و بهترین اسم‌ها اسمی است که متضمّن معنای عبودیّت برای خداوند تعالی باشد. ➖ مثل: عبداللّه، عبدالرحمن، عبدالرحیم و... و پس از آن اسماء انبیاء و ائمه علیهم السلام و از همه اسمها بهتر «محمد» است. ➖ [و برای دختر نیز مستحب است نامی مناسب و دارای معنای خوب، مثل: فاطمه، زهراء، زینب، خدیجه و... انتخاب کنند.] ➕ و از دیگر مستحبّات آن است که پس از ولادت طفل، ولیمه بدهند. ➕ یکی از مستحبات مؤکّد آن است که برای طفل عقیقه کنند. کسانی که قدرت مالی ندارند، هر گاه توانستند آن را انجام دهند و اگر هیچ گاه نتوانستند عقیقه کنند، اشکالی ندارد. و در استحباب عقیقه فرقی بین فرزند پسر و دختر و نوزاد اول و دوم و غیره نیست. ➖ در ارزش و اهمیت این عمل مستحب، همین بس که از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «کُلُّ مَوْلُودٍ مُرْتَهَنٌ بِعَقِیقَتِهِ؛ هر مولودی در گرو عقیقه خود است.» به عبارت دیگر، اگر عقیقه نکند، در معرض انواع بلاهاست. 🐏 امور لازم در عقیقه: ➖ ۱. حتما باید یکی از انعام ثلاثة عقیقه باشد؛ یعنی یا از جنس گوسفند باشد که البته بز نیز در این باب با گوسفند یک جنس حساب می شود. و یا از جنس گاو باشد و یا از جنس شتر ➖ ۲. مستحب است برای مولود پسر حیوانی نر و برای نوزاد دختر حیوان ماده عقیقه شود. ➖ ۳. مستحب است عقیقه در هفتمین روز ولادت باشد؛ ولی اگر با عذر یا بدون عذر از روز هفتم تأخیر افتاد، استحباب آن ساقط نمی شود، حتی اگر کودک بمیرد، باز هم مستحب است برای او عقیقه کنند. 🐂 شرائط عقیقه ➕ ۴. گفته شده: مستحب است شرائط حیوانی که برای قربانی تهیه می‌کنند، در حیوانی که برای عقیقه در نظر می‌گیرند نیز جمع شده باشد؛ یعنی: 🔹 الف. حیوان سالم باشد. 🔸 ب. اگر شتر است، سنش کمتر از پنج سال نباشد. 🔹 ج. اگر گاو است، کمتر از دو سال نباشد. 🔸 د. اگر بز است، کمتر از یک سال کامل نباشد. 🔹 ه . اگر گوسفند است، کمتر از هفت ماه نباشد. 🐪 موارد مصرف عقیقه: ➕ ۵. مستحب است که پا و ران حیوان عقیقه را به قابله بدهند؛ بلکه در بعضی اخبار وارد شده است که یک چهارم آن را و در بعضی دیگر وارد شده است که یک سوم عقیقه را به قابله بدهند و اگر یک چهارم آن را که مشتمل بر پا و ران است، به وی بدهند، بعید نیست که به هر دو استحباب عمل کرده باشند. ـــ و اگر کودک هنکام ولادت قابله نداشته باشد، همان مقدار را به مادر کودک بدهند تا او آن مقدار را به هر کس که خواست، صدقه دهد. و این صدقه اختصاص به فقراء ندارد، بلکه به هر کس دلش خواست، آن مقدار را می‌بخشد و اگر قابله مادر بزرگ پدری نوزاد باشد یا زنی باشد که نان خور پدر کودک است، چیزی از عقیقه اختصاص به او ندارد. ➕ ۶. مکروه است والدین کودک و نیز کسانی که نان خور آنها حساب می‌شوند، از عقیقه مصرف کنند و این کراهت در مورد مادر شدیدتر است. ➕ ۷. گوشت عقیقه را می توان خام بین مؤمنین تقسیم کرد و می توان پخت و تقسیم کرد و همچنین می توان پخت و مؤمنین را دعوت کرد تا مصرف کنند و حداقل دعوت شدگان دَه نفر باشند. [و اگر خواستند گوشت را پخته یا خام تقسیم کنند، باز هم حداقل بین دَه نفر تقسیم کنند.] البته اگر بیش از دَه نفر باشند، افضل است. ➕ ۸. دعوت شدگان یا کسانی که گوشت عقیقه بین آن‌ها تقسیم می‌شود، فقط مؤمنین و اهل ولایت باشند. ➕ ۹. مستحب است کسانی که گوشت عقیقه را مصرف می‌کنند، پس از آن برای کودک دعا کنند. ➕ ۱٠. مکروه است که استخوان‌های عقیقه شکسته شود، بلکه بهتر است آن‌ها را از یکدیگر از سر مفاصل جدا کنند؛ به گونه‌ای که استخوان‌ها نشکند. ➕ ۱۱. شرط نیست که حتما پدر کودک برای او عقیقه کند، بلکه اگر دیگران نیز مثل مادر طفل یا پدر بزرگ یا عموی او برای او عقیقه کنند، خوب است. اولین کانال احکام شرعی در تلگرام👇 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ✅ برخــــــــــی از آثارصله رحم ➕ ۱. زیادی عمر ❤️ امام صادق علیه السلام می‌فرماید:‌ من چیزی را مؤثرتر از صله رحم برای زیادی عمر نمی‌شناسم. گاه کسی که تنها سه سال به پایان عمرش باقی است صله رحم می‌‌کند و خداوند به برکت آن سی سال به عمر او می‌افزاید و عمر او را تا ۳۳ سال زیاد می‌کند و گاه کسی ۳۳ سال به پایان عمر او باقی مانده است اما قطع صله رحم می‌کند و خداوند ۳۰ سال از عمر او می‌کاهد و سه سال بعد از آن اجل او فرا می رسد. امام حسین علیه السلام می‌فرماید هر کس دوست دارد مرگش به تأخیر بیافتد صله رحم کند. ➕ ۲. زیادی رزق پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می‌فرماید: هر کس یک عمل را برای من ضمانت کند انجام دهد من برای او چهار عمل را ضامن می‌شوم و آن اینکه صله رحم کند پس خداوند او را دوست خواهد داشت رزق او زیاد می‌شود،‌ عمرش افزایش پیدا می‌کند و داخل بهشتی می‌شود که خداوند وعده داده است. 📚 میزان الحکمه ص۱۸۰ ➕ ۳. جلوگیری از مرگ بد حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: صله رحم دشمن را اندوهگین می‌سازد و از مرگ‌های بد نگه می دارد. ➕ ۴. محروم شدن قاطع رحم از ورود به بهشت پیامبر اکرم ص فرمودند سه گروه هرگز داخل بهشت نمی‌شوند: شرابخوار،‌ ایمان آورنده به سحر و قاطع رحم. (البته اگر توبه نکرده بمیرند یا دست از قطع رحم بر ندارند. 📚 تحلیل اجتماعی ازصله رحم شرف الدین ص۱۳۶ ➕ ۵. و از آثار صله رحم، آمرزش گناه و استجابت دعاست. ➖ حضرت یونس (ع) در شکم ماهی گرفتار شد و در تمام دریاها چرخانده شد؛ و قارون هم به عذاب الهی در دل زمین گرفتار بود. حضرت یونس در شکم ماهی استغفار می‌گفت، قارون صدای او را شناخت و به ملک موکل خود گفت: مهلتی به من بده. قارون نزدیک حضرت یونس شد و گفت کیستی؟ حضرت گفت گنهکار و خطاکار، یونس پسر متی هستم. قارون گفت: ای یونس از موسی چه خبر؟ حضرت یونس گفت: مدتی است از دنیا رفته است. قارون از احوال هارون پرسید. حضرت یونس گفت: او هم وفات کرده‌است. از خواهر موسی پرسید، حضرت گفت: او نیز مرده است. قارون گریه کرد و برای خویشانش گریست و دلش برای آنها سوخت. 🌸 روایت دارد که همین دلسوزی برای خویشانش باعث جلب رحمت الهی شد. پس دستور داد عذابش را متوقف کنند و بیشتر در دل زمین او را فرو نبرند. 🌹 حضرت یونس وقتی از ماجرا با خبر شد، متوجه شد که چگونه لطف الهی شامل حال می‌شود، پس شروع به نالیدن و دعا کرد: «فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» یعنی: خداوند دعای او را به استجابت رسانید و دستور داد ماهی او را به ساحل ببرد و عذابش پایان پذیرفت. 🌷 آری، این‌گونه صله رحم و دعا و اقرار به گناه موجب نجات خواهد شد. 🌺 عزیزان، نوروز برای ما عبادت است. این روزها را بهانه‌ای برای دید و بازدید و رفع کدورت ها و کینه ها و محبت به یکدیگر قرار دهیم این همان صله رحم و عطوفت و صله رحم اسلامی است. ⬅️ به این دستور الهی اهمیت بدهیم. فقط در تفسیر آیه «وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» مرحوم مجلسی یک صد و ده حدیث در اهمیت صله رحم آورده است. 💐 نترسیم از پذیرایی خویشان، به بهانه مسافرت درب خانه هایمان را به روی هم نبندیم. 🌷 بگذاریم فرزندانمان سنت شیرین عید دیدنی و صله رحم را یاد بگیرند. 🌸 حتی زیارت اهل بیت را هم بهانه نکنیم که خودشان فرمودند بهترین قدم‌ها قدمی است که برای صله رحم و دیدار اقوام برداشته شود. امیدواریم توفیقش را فراهم کنیم. 🌸 بیایید از امروز فراموش نکنیم که رعایت حقوق خانواده و خویشاوندان لازمه‌ی تقوی است. 🌸 به سراغ بستگان برویم گرچه آنها بی‌اعتنایی کنند. صله رحم کنیم، هرچند فامیل از نیکان نباشد. 🌺 حواسمان این روزها به خویشان باشد بدانیم کمک مالی به فامیل بیست و چهار برابر کمک به دیگران پاداش دارد. Iکانال احکام شرعی👇 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ☎️ شماره تماس دفتر بعضی از مراجع بزرگوار تقلید 📞 دفتر رهبری: 📞 02537474 02537746666 📱 دفتر آیةالله مکارم: 📱 02537743110 02537473 📞 دفتر آیةالله سیستانی:‌ 📞 02537741415 - 9 📱 دفتر آیةالله بهجت : 📱 02537476 02537740219 📞 دفتر آیةالله تبریزی: 📞 02537733419 02537744286 📱 دفتر آیةالله شبیری زنجانی: 📱 02537740321 📞 دفتر آیةالله سبحانی: 📞 02537743151 📱 دفتر آیةالله صافی: 📱 02537715511 - 6 📞 دفتر آیةالله نوری: 📞 02537741850 📱 دفتر آیةالله وحید: 📱 02537740611 📞 دفتر آیةالله فاضل: 📞 02537720500 - 2 📱 دفتر آیةالله جوادی آملی: 📱 025337751199 📞 دفتر آیةالله مظاهری: 📞 02537739026 💬 پاسخ به مسائل شرعی از طریق پیامک(sms:) 💬 دفتر مقام معظم رهبری (هرگونه سوالی) 💬 30001619 💭 دفتر آیةالله مکارم شیرازی (فقط احکام) 💭 10000100 💬 دفتر آیةالله مصباح (پاسخ به هرگونه سوال فقهی ، اعتقادی ، روانشناسی و ...) 💬 1000222333 💭 مؤسسه در راه حق (هرگونه سؤالی) 💭 10000222333444 📞 مشاوره وپاسخ به مسائل شرعی 📞 09650 📞 09640 💸 تماس ازتلفن ثابت، رایگان است. اولین کانال احکام شرعی در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ✅ شرایط قسم: ۱. از روى قصد و اختيار قسم بخورد، بنابراين قسم خوردن بچّه و كسى كه مجبورش كرده‌اند ، درست نيست. ـــ همچنين اگر در حال عصبانى بودن بدون اراده و قصد قسم بخورد. ۲. كارى را كه براى انجام آن قسم می‌خورد، بايد حرام و مكروه نباشد. ۳. به يكى از نام هاى خداوند قسم ياد كند، خواه نامى باشد كه به غير ذات مقدّس او گفته نمی‌شود، مانند «خدا» و «اللَّه» يا نامى كه به غير او نيز گفته مىشود، ولى از قرائن معلوم است كه مقصودش خداست. ـــ بلكه اگر به نام هايى قسم ياد كند كه بدون قرينه، خدا به نظر نمی‌آيد، ولى او قصد خدا را كند، بنابر احتياط واجب بايد به آن قسم عمل كند. ٤. قسم را بايد به زبان بياورد. ۵. عمل كردن به قسم براى او ممكن باشد. ـــ اگر موقعى كه قسم می‌خورد، ممكن باشد، ولى بعداً عاجز شود يا مشقّت شديد داشته باشد، از همان وقت كه چنين شده، قسم او به هم می‌خورد. 🚫 هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت كند، بايد كفّاره بدهد، به اين صورت که يا ده فقير را سير كند، يا بر آن ها لباس بپوشاند، و اگر توانايى بر اين ها نداشته باشد، بايد سه روز روزه بگيرد. 📎 اگر قسم شرايط لازم را نداشته باشد (مورد قسم امر خوب و پسنديده نباشد و يا در حالتي که اختيار را از دست داده بود، قسم بخورد) چون قسم شرعي محقق نشده است، عمل نکردن به آن موجب کفاره نمی‌شود. اولین کانال احکام شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
https://goo.gl/ALMxen 💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: در ایام عید به مسافرت می رویم، آیا وطن شوهر همان وطن زن محسوب می شود و نماز کامل است یا شکسته؟ ✅ جواب: مطابق نظر حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای صرف زوجیت، موجب تبعیت قهری نمی‌شود و زن می‌تواند در انتخاب وطن و اعراض از آن تابع شوهر خود نباشد، بنابراین صرف این که مکانی وطن شوهر است باعث نمی‌گردد که وطن زن هم باشد و بر زن در آنجا احکام وطن جاری شود، بدین ترتیب اگر شخصی، وطنی داشته باشد که در حال حاضر در آن سکونت نمی‌کند ولی گاهی با همسرش به آنجا می‌رود، همسر او باید در آنجا نمازش را شکسته بخواند. ➖ و همچنین صرف ازدواج زن و رفتن وی به خانه‌ی شوهر در شهر دیگر مستلزم اعراض از وطن اصلی‌اش نیست. ➕ بنابراین جوانی که با زنی از شهری دیگر ازدواج کرده است، هنگامی که این زن به خانه‌ی پدرش می‌رود، تا زمانی که از آنجا (وطن اصلی خود) اعراض نکرده، نمازش در آنجا تمام است. ☑️ بلی اگر زن در انتخاب وطن و اعراض از آن، تابع اراده‌ی همسرش باشد، قصد شوهرش برای او کافی است و شهری که همسرش با او برای زندگی دایم و به قصد توطن به آنجا رفته است، وطن وی هم محسوب می‌شود، و همچنین اعراض شوهر او از وطن مشترکشان با خروج از آن و رفتن به جای دیگر، اعراض او از وطن هم محسوب می‌گردد. به صورت کامل در ادامه بخوانید: https://goo.gl/yYz9u9 کانال احکام شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
⛔️ محدوده حرم اهل بیت برای ورود شخص جُنُب و حایض 💠 @AHKAME ⭕️ سوال: مقصود از حرم اهل بیت علیهم السلام کدام قسمت است؟ — زیر گنبد است یا همه اطراف حرم و رواق ها را هم شامل می شود؟ ✅ پاسخ مراجع عظام تقلید: ✒️ امام خمینی (ره): بنابر احتیاط واجب، رواق ها نیز ملحق به داخل حرم است و اشخاص جنب، حایض و نفسا نمی‌توانند در آنها توقف کنند؛ ولی اگر رواق ها خیلی دور باشند، توقف جنب و حایض در آن قسمت ها اشکال ندارد. [1] ✒️ آیات عظام: بهجت، خامنه‌ای، سیستانی، صافی و مکارم: — مقصود از حرم همان زیر گنبد و اطراف ضریح است؛ از این رو توقف اشخاص جنب، حایض و نفسا در رواق ها اشکالی ندارد. [2] توجه: در بعضی از نقاط اطراف حرم امامان معصوم علهیم السلام مساجدی وجود دارد که به جهت مسجد بودن، توقف جنب و حایض و نفسا در آنها جایز نیست. ✅ پی‌نوشت: [1]. امام خمینی ره، توضیح المسائل، م 355 [2]. آیات عظام بهجت، خامنه‌ای، سیستانی، صافی و مکارم: استفتا — برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج1 Iاحکام شرعی و فقهی👇 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: اگر با وجود استفاده از قرص در زمان عادت ماهانه، لکه‌هایی که دیده می‌شود چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: هر چند معمولاً استفاده از این قرصها موجب جلوگیری از عادت می‌شود، ولی چنانچه زنی با وجود استفاده از این قرصها، لکه بینی داشت، حکم، تغییر نمی‌کند. 🔸 پس چنانچه این لکه‌ها خون باشد و تا سه روز (ولو در داخل فضای فرج) استمرار داشته باشد، حکم خون حیض را دارد و در غیر این صورت حکم استحاضه را خواهد داشت. ✅ پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است: [۱] ➕ حضرت آیت‌اللّه العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): به هر حال اگر خون نباشد حکمی ندارد، ولی اگر خون باشد ـ اگر چه قهوه‌ای رنگ ـ در صورتی‌که در سه روز اول هر چند در باطن استمرار داشته باشد، و مجموع آن با خون‌های بعدی از ده روز تجاوز نکند همه‌ی آن حیض محسوب می‌شود؛ ولى اگر از ده روز تجاوز کند به مقدار عادت حیض، و بقیه محکوم به استحاضه است، که دستور آن در رساله توضیح المسائل حضرت امام «قدس سره» مذکور است، مراجعه نمایید. ➕ حضرت آیت‌اللّه العظمی سیستانی (مد ظله العالی): باید سه روز اول حیض پشت سر هم باشد، پس اگر مثلاً دو روز خون ببیند و یک روز پاک شود و دوباره یک روز خون ببیند، حیض نیست. و ابتدای حیض لازم است خون ، بیرون بیاید، ولى لازم نیست در تمام سه روز خون بیرون بیاید، بلکه اگر در باطن فرج خون باشد کافى است، و چنانچه در بین سه روز مختصرى پاک شود به نحوى که در بین زنها تماماً یا بعضاً متعارف است، باز هم حیض است. ➕ حضرت آیت‌اللّه العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): اگر در باطن خون باشد و لکه‌ها سه روز پشت سر هم دیده شود حیض است و الا استحاضه می‌باشد. ➕ حضرت آیت‌اللّه العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): چنانچه لکه‌هایی ببیند ولی سه روز اول متصل و پی در پی نباشد حکم استحاضه را دارد. ➕ حضرت آیت‌اللّه العظمی نوری همدانی (مد ظله العالی): چنانچه حداقل سه روز استمرار داشته باشد ولو اینکه داخل فضای فرج باشد، حیض است.   📚 پی نوشت: [۱]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنه‌ای، سیستانی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی، نوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست کانال احکام شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: احکام استحاضه در نماز و روزه را بیان فرمایید. ✅ پاسخ: استحاضه بر سه نوع است: قلیله، متوسطه و کثیره 🔺 در استحاضه قلیله (یعنی یک لکه) زن باید خودش را تطهیر کند و لباس را عوض نموده و براى هر نماز یک وضو بگیرد. _ بدیهى است اگر نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء را بلافاصله بخواند یک وضو براى هر دو کافى است. 🔺 اما در استحاضه متوسط (بیشتر از یک لکه) براى نماز صبح یک غسل بعد از تطهیر محل انجام دهد و یک وضو هم بگیرد و اگر براى نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء نیز همین حالت پیش آمد تطهیر کردن محل و لباس و یک وضو براى هر نماز کافى است. 🔺 ولى در استحاضه کثیره (خون زیاد) باید براى هر نماز یک غسل و یک وضو انجام دهد ولى اگر دو نماز را با هم بخواند یک غسل کافى است و لباس را نیز تطهیر یا عوض نماید. 🔸 در حال روزه نیز اگر به دستور استحاضه عمل شود روزه صحیح است. 📚 پی‌نوشت: توضیح المسائل آیت الله فاضل، م ٤۷۷ و ۳۹٤ و ۳۹۵ به بعد کانال احکام شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36