eitaa logo
حاج آقا مسئلةٌ
796 دنبال‌کننده
555 عکس
83 ویدیو
21 فایل
لطفاً در جهت نشر #احکام الهی کانال احکام شرعی را به دوستان و آشنایان خود معرفی نمائید و مطالب کانال احکام را منتشر فرمائید. جهت طرح سؤال و ارتباط با ادمین و کارشناس احکام شرعی با آی دی زیر تماس بگیرید: @Davoud_Norouzi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 @AHKAME ⭕️ !: حكم باطل كردن روزه قضا چیست؟ ✅ جواب: کسی که قضای روزه رمضان را گرفته، اگر بعد از ظهر عمداً کاری که روزه را باطل می‌کند انجام دهد، باید به ده فقیر هر کدام یک مد که تقریباً ده سیر است طعام بدهد و اگر نمی‌تواند بنا بر احتیاط واجب باید سه روز پی در پی روزه بگیرد. ➖ پاسخ مراجع عظام تقلید: ➕ آیةالله العظمی سیستانی: باید به ده فقیر هر کدام یک مد طعام بدهد. ➕ آیات عظام خوئی، گلپایگانی، تبریزی، سیستانی، صافی، فاضل: اگر نمی‌تواند به ده فقیر طعام دهد، سه روز روزه بگیرد. ➕ آیات عظام اراکی، مکارم: اگر نمی‌تواند باید سه روز (مکارم: پی در پی) روزه بگیرد. ➕ آیةالله العظمی بهجت: کسی که قضای روزه ماه رمضان گرفته است، در صورت وسعت وقت پیش از ظهر می‌تواند افطار کند و آن قضا را در وقت دیگری انجام دهد ولی افطار بعد از ظهر حرام است، و اگر بعد از ظهر افطار کند باید کفاره بدهد و کفاره او اطعام ده فقیر و در صورت عدم توانایی سه روز روزه گرفتن است. 📚 سایت هدانا کانال احکام بروز شرعی در http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ : كفاره افطار عمدى روزه قضا چقدر است؟ ✅ جواب: کسى که براى قضاى ماه رمضان روزه گرفته، اگر بعد از ظهر عمداً روزه‌ى خود را باطل کند بايد ده فقير را غذا بدهد و اگر نمى‌‌تواند سه روز روزه بگيرد. ⭕️ سؤال: شخصى ده روز روزه بر عهده دارد و در روز بيستم شعبان شروع به روزه گرفتن مى‌کند، آيا در اين صورت مى‌تواند عمداً روزه خود را قبل يا بعد از ، افطار کند؟ در صورتى که قبل يا بعد از زوال افطار نمايد، چه مقدار کفّاره دارد؟ ✅ جواب: در فرض مذکور بنابر احتياط افطار عمدى براى او جايز نيست و اگر عمداً افطار کند، در صورتى که قبل از زوال باشد غير از کفّاره‌اى بر او واجب نيست و اگر بعد از زوال باشد، کفّاره بر او واجب است که عبارت است از غذا دادن به ده مسکين، و در صورت عدم تمکن، واجب است سه روز روزه بگيرد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای کانال احکام بروز شرعی در http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ : کفاره تأخیر روزه چیست؟ ✅ جواب: اگر قضای روزه‌ی ماه رمضان بر کسی واجب شد و آن شخص تا رمضان سال بعد بدون عذر شرعی آن را قضا نکند باید کفاره تاخیر بدهد، یعنی علاوه بر قضا یک مد طعام که حدود ۷۵۰ گرم گندم یا جو و … هست را باید به فقیر بدهد. ➕ لازم به ذکر است این کفاره تاخیر فقط برای سال اول هست و اگر چند سال در قضا کردن یک روز روزه ماه رمضان بدون عذر تأخیر کند، فقط  یکبار باید کفاره تاخیر بدهد. ⚠️ ضمنا اگر کسی بتواند روزه را از رمضان سال قبل تا سال بعد قضا کند و این کار را انجام ندهد مرتکب گناه شده است. 📚 رساله مراجع عظام تقلید کانال احکام بروز شرعی در http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ : منظور از زوال و راه شناخت آن چيست؟ ✅ جواب: شاخصی همچون چوب به صورت عمودی بر زمین نصب می‌شود. با طلوع خورشید از مشرق، شاهد سايه‌ای دراز به سمت مغرب برای شاخص هستيم. 📍 هرچه خورشيد بالاتر رود، سايه شاخص کوتاه‌تر می‌گردد، تا آن‌که خورشید در وسط آسمان قرار گيرد؛ يعنی به دايره فرضی نصف النهار برسد. ⏰ در اين صورت، چنانچه آفتاب عمودی بر شاخص بتابد، سايه آن از بين می‌رود؛ اما اگر مقداری متمايل بتابد، سايه‌ای کوتاه در ناحيه شمال يا جنوب باقی می‌ماند. 🌞 پس از متمايل شدن آفتاب از دايره نصف النهار به سمت غرب، سايه يافته شاخص در سمت شرق پديد می‌آيد يا اگر چيزی از آن مانده بود، در سمت مشرق افزايش می‌يابد. بنابر اين، با پيدايی يا فزونی سايه شاخص در ناحيه مشرق شناخته می‌شود. ➕ برای شناخت زوال راه‌های ديگری نيز ديگری نيز ذکر شده است. يکی از آن‌ها استفاده از دايره هندی است. ⚠️ آغاز وقت نماز ظهر و عصر و نيز جمعه زوال آفتاب است و به جا آوردن آن‌ها قبل از زوال صحيح نيست. 📚 منبع: ویکی فقه کانال احکام بروز شرعی در http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ✅ شرایط واجب شدن روزه ۸تا است: ۱. بلوغ ۲. عقل ۳. قدرت ۴. بی هوش نبودن ۵. مسافر نبودن ۶. حایض و نفسا نبودن ۷. ضرری نبودن روزه ۸. حرجی نبودن روزه 📚 استفتائات امام خامنه‌ای کانال احکام بروز شرعی در http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ✅ شرایط صحت روزه ده تاست: ۱. اسلام ۲. ایمان ۳. عقل ۴. بی هوش نبودن ۵. مسافر نبودن ۶. حایض و نفسا نبودن ۷. ضرری نبودن ۸. داشتن نیت ۹. ترک مفطرات ۱۰. روزه‌ی قضا نداشتن؛ البته این شرط برای کسی است که می‌خواهد روزه‌ی مستحبی بگیرد. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای کانال احکام بروز شرعی در ایتا http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: معنا و لزوم نیت در روزه چیست؟ ✅ جواب: روزه مانند همه‌ی عبادت‌های دیگر باید با نیت همراه باشد، بدین معنی که خودداری انسان از خوردن و آشامیدن و سایر چیزهای باطل‌کننده‌ی روزه، به خاطر دستور خداوند باشد و همین که چنین عزمی در او باشد کافی است و لازم نیست آن را بر زبان بیاورد. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای Iکانال احکام بروز شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: زمان نیت روزه چه وقت است؟ ✅ جواب: ⚪️ روزه‌های مستحبی: از اول شب تا موقعی که به اندازه‌ی نیت کردن به مغرب وقت مانده باشد. ⚪️ روزه‌های واجب: ➕ ۱. واجـب معین، مثل روزه‌ی ماه رمضان الف) تا قبل از طلوع فجر: صحیح است. ب) تا قبل از زوال: ـــ از روی عمد: صحیح نیست. ـــ از روی فراموشی یا بی اطلاعی: بنابر احتیاط واجب نیت روزه کند و روزه بگیرد و بعداً نیز روزه‌ی آن روز را قضا نماید. ج) بعد از زوال: کافی نیست. ➕ ۲. واجب غیرمعین، مثل‌ روزه‌ی‌ قضای ماه رمضان: الف) تا قبل از زوال: صحیح است. ب) بعد از زوال: صحیح نیست. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای کانال احکام بروز شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ✅ مسئلةٌ: انسان نمی‌تواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود می‌تواند روزه را بخورد و همچنین اگر برای او ضرر یا خوف ضرر داشته باشد. ✖️ بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - می‌رسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. ➖ بلی اگر برای آن‌ها ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه مشقت زیاد باشد می‌توانند افطار کنند. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای Iکانال احکام بروز شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: آیا تاتوی ابرو وضو را باطل می‌کند؟ ✅ پاسخ های زیر از دفاتر آیات عظام، دریافت شده است: 📝 آیةالله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی): اگر مانع رسیدن آب به محل وضو یا غسل باشد، باید آن را برطرف کرد مگر این که تاتو زیر پوست باشد که در این صورت اشکال ندارد. 📝 آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): مانع وضو نیست. 📝 آیةالله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): اگر عمل مذکور مانع از رسیدن آب وضو و غسل به بشره باشد، جایز نیست. 📚 استفتائات مراجع عظام تقلید کانال احکام بروز شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ حاج آقا مسئلةٌ: آیا تاتو و خالکوبی برای وضو و غسل و انجام اعمال حج، اشکالی ایجاد می کند؟ ✅ جواب: اکثر مراجع تقلید در خصوص خالکوبی فرموده‌اند: _ اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزى که مانع از رسیدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است ۱ _ مگر زمانی‌که مانع مذکور روی پوست بوده و دارای جرم است به نحوی که مانع از رسیدن آب به پوست شود ۲ _ در این صورت می‌بایست ابتداء مانع را برطرف و سپس اقدام به غسل یا وضو کرد. _ بنابراین؛ اگر تاتو، جرم داشته باشد و مانع از رسیدن آب وضوء و غسل به بدن شود باید قبل از وضوء یا غسل برطرف شود. ۳ _ در غیر این صورت اگر همانند خالکوبی و زیر پوست باشد که مانع از رسیدن آب بر آن نشود اشکالی ندارد. _ و انجام اعمالی از حج مانند طواف و نماز طواف که نیاز به طهارت (وضوء و غسل) دارد، در چنین حالتی صحیح است. 📚 پی‌نوشت: ۱. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج۱، ص ۲٠۵ ۲. همان، ص ۲٠۱ ۳. مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج ۱، ص ٦۵ اولین کانال احکام شرعی در http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ : تکلیف وضو و غسل کسانی که خال کوبی اسمای جلاله یا آیاتی از قرآن روی بدن دارند چیست؟ ✅ جواب: «خال کوبی» و «تاتو» اگر مجرد رنگ در زیر پوست است و مانع از رسیدن آب به ظاهر پوست نمی‌شود، برای وضو و غسل اشکالی ندارد، ولی اگر به صورت نقاشی و موقت است و روی پوست کشیده می‌شود باید برای وضو برطرف شود. [۱] 🔸 خالکوبی آیات قرآن بر روی بدن حرام و پاک کردن آن در صورتی که مشقت ندارد، [۲] واجب است؛ ولی در هر صورت مس آن‌ها اشکالی ندارد، چون زیر پوست است. [۳] ـــ آیةالله سبحانی: هر گاه لفظ جلاله زیر پوست باشد، اشکال ندارد. [۴] 🔹 توجه: اگر خال کوبی و تاتو موجب ضرر به بدن یا شامل عکس‌های زشت و مبتذل باشد، حرام است. به طور کلی بهتر است مسلمان از این کارها در غیر موارد ضروری پرهیز کند، هر چند ضرر هم نداشته باشد. [۵] 📚 پی‌نوشت: [۱]. امام خمینی ره، استفتائات، ج۱ (وضو)، س ۴۴ آیةالله بهجت،‌ استفتائات‌، ج۱، س ۶۴۲ امام خامنه‌ای،‌ اجوبه الاستفتائات، س ۱۴۴ آیات عظام سبحانی و صافی: استفتا آیةاله سیستانی، سایت، سوال ها و جواب ها، وضو، س ۷۲ و احکام بانوان، س ۲۷۸ [۲]. مکارم: بنابر احتیاط [۳]. امام خامنه‌ای، بهجت و صافی: استفتا؛ مکارم، استفتائات جدید، ج۲، ‌س ۷۲ [۴]. سبحانی: استفتا [۵]. همه‌ی مراجع: استفتا 📗 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج۱، ص ۱۶۴ اولین کانال احکام شرعی در http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36