May 11
May 11
نكتههایی در زمینه احكام شناسی (1)
💠 @AHKAME
⭕️ نكته اول
بسیاری از مراجع بزرگوار تقلید مانند حضرت امام خمینی قدس سره و آیات عظام بهجت، تبریزی، سیستانی و وحید خراسانی به صورت فتوایا احتیاط میفرمایند:
✅ كسی كه وضو ندارد، حرام است اسم خداوند متعال را به هر زبانی لمس كند. بنابراین لمس و مس كردن كلمات خدا (1) ، خداوند (فارسی) و الله (عربی) و (انگلیسی) و نظیر آن بدون وضو حرام است. و نیز كسانی كه نامشان عبدالله، حبیب الله، و مانند آن است، بدون وضو نمیتوانند كلمه (الله) در نامشان را لمس و مس كنند. و طبق احتیاط برخی از مراجع معظم تقلید مانند مقام معظم رهبری - مدظله العالی - آرم جمهوری اسلامی ایران نیز همان حكم كلمه (الله) را دارد. ولی ضمیر (ه) در (باسمه تعالی) و كلمه (ا...) چنین حكمی را ندارند. (2)
⭕️ نكته دوم
برخی از مراجع بزرگوار تقلید مانند حضرت امام خمینی قدس سره در زمینه نامهای مباركی كه احترامشان واجب است و بدون وضو رساندن جایی از بدن به آنها جایز نیست، فرموده اند: آن نامها عبارتند از :
1 - نام خداوند متعال و صفات مخصوص او مانند كلمه رحمان.
2 - نام پیامبران گذشته و پیامبر عزیز اسلام مانند آدم، ابراهیم، نوح، موسی، عیسی، و محمدعلیهم السلام
3 - كنیه و لقبهای پیامبران مانند ابوالقاسم و امین كه كنیه و لقب پیامبر بزرگوار اسلام صلی الله علیه وآله است.
4 - نام امامان معصوم و حضرت زهراعلیهم السلام مانند علی، فاطمه، حسین، و مهدی.
5 - كنیه و لقبهای امامان معصوم علیهم السلام مانند اباعبدالله و سید الشهداء كه كنیه و لقب امام حسین علیه السلام است. (3)
⭕️ نكته سوم
یكی از سؤالاتی كه مطرح است این است كه آیا جنب و زن حائض میتوانند «دعای كمیل» بخوانند و یا به «حرم امامزاده ها» مانند حرم حضرت معصومه در قم مقدس و شاه چراغ در شیراز بروند.
✅ غالب مراجع تقلید مانند حضرت آیت الله فاضل لنكرانی میفرمایند: جنب و زن حائض میتوانند دعای كمیل را بخوانند به شرط آن كه آیه «افمن كان مؤمنا كمن كان فاسقا لا یستوون» را نخوانند، زیرا این آیه قسمتی از سوره «الم سجده» است كه خواندن آن بر جنب و زن حائض حرام است. و نیز رفتن جنب و زن حائض به حرم امامزادهها مانعی ندارد، البته بخشهایی كه مسجد محسوب نشود. (4)
⭕️ نكته چهارم
گاه برخی از بانوان در هنگام نماز و یا پس از نماز متوجه میشوند كه مقدار پوشش شرعی واجب در نماز را رعایت نكرده اند، مثلا متوجه میشوند كه مقداری از موهایشان، بیرون و پیدا بوده است. آیا در این صورت نمازشان باطل شده است و دوباره باید آن را بخوانند؟
✅ شماری از مراجع عظام مانند حضرت آیت الله مكارم شیرازی میفرمایند: نمازشان صحیح است و نیازی نیست كه آن را دوباره اعاده كنند و بخوانند و یا اگر وقت نماز گذشته است، قضای آن را به جا آورند. (5)
⭕️ نكته پنجم
اگر در هنگام گذاشتن پیشانی روی مهر نماز، قسمتی از موی سر انسان بین پیشانی و مهر نماز فاصله و حائل شود و مانع چسبیدن پیشانی روی مهر گردد، وظیفه چیست؟ آیا باید سر را از روی مهر برداشت و مجددا سر را روی مهر گذاشت، یا باید در همان حالت ذكر سجده را گفت؟
✅ برخی از مراجع تقلید مانند حضرت آیت الله فاضل لنكرانی در این باره میفرمایند: لازم است در حال سجده، خود پیشانی روی مهر نماز قرار گیرد و چناچه موی سر انسان مانع از این كار باشد، باید به كشیدن پیشانی روی مهر و یا با برداشتن موهای سر به طوری كه سر انسان از روی مهر برداشته نشود، مانع را برطرف كرد. (6)
⭕️ نكته ششم
گاهی در هنگام سجده، پیشانی نمازگزار دوبار به مهر نماز برخورد میكند. آیا چنین كاری یك سجده حساب میشود یا دو سجده؟
✅ بعضی از مراجع مكرم تقلید مانند حضرت امام خمینی قدس سره و حضرت آیت الله فاضل لنكرانی میفرمایند: اگر مرتبه دوم قابل كنترل و جلوگیری نباشد كه پیشانی دوبار به مهر برخورد نكند، مجموعا یك سجده حساب میشود. در غیر این صورت، دو سجده حساب میشود. (7)
⭕️ نكته هفتم
اخیرا در برخی از مجامع و هیاتهای مذهبی كشور اشعاری سروده و خوانده میشود كه در ضمن آن، لفظ جلاله «الله» را به معصومان علیهم السلام و جز آن نسبت میدهند، مثلا گفته میشود: «من علی اللهیام» ، «من حسین اللهیام» ، «من زینب اللهیام» آیا بیان این گونه اشعار جواز شرعی دارد؟
✅ برخی از مراجع عظام تقلید مانند حضرت آیت الله مكارم شیرازی در این زمینه میفرمایند: این گونه تعبیرات مناسب افراد معتقد به مكتب معصومان علیهم السلام نیست و لازم است به این اشخاص تذكر داد و «آنها را از این كار نهی كرد» و برای بزرگداشت مقام آن بزرگواران راههای خوب و سنجیده و معقولی وجود دارد كه به این گونه سخنان نیازی نیست. (8)
Iکانال احکام شرعی👇
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
⭕️ نكته هشتم
گاهی برخی از روضه خوانها در روضه خوانیهای خود داستان عقد و عروسی حضرت قاسم علیه السلام را بیان میكنند. بیان كردن این داستان چه حكمی دارد؟
✅ بعضی از مراجع معظم تقلید مانند حضرت آیت الله مكارم شیرازی در این زمینه «فتوا» داده اند: چون داستان عقد و عروسی حضرت قاسم علیه السلام در منابع معتبر نیامده و وارد نشده است، بهتر است كه بیان آن ترك شود. (9)
⭕️ نكته نهم
از حضرت آیت الله مكارم شیرازی سوال شده است: چند سال است كه بعضی از هیاتهای مذهبی به همراه مداحان خود در شب «نهم ربیع الاول» جشن مفصلی تحت عنوان «عید الزهراءعلیها السلام» میگیرند و متاسفانه مسائل شرعی و اخلاقی را كمتر رعایت میكنند. هنگامی كه از آنان علت این گونه كارها نیز پرسیده میشود، پاسخ میدهند كه در این شب، حدیث «رفع قلم» وارد شده است و مجاز هستیم كه هر كاری را انجام دهیم. نظر حضرت عالی درباره «عید الزهراءعلیها السلام» چیست؟
✅ ایشان در پاسخ به این استفتا فرمودهاند:
1 - دوستی دوستان اهل بیت عصمت علیهم السلام و بیزاری از دشمنان آنان جزء اركان مذهب است.
2 - نباید به نام مقدس اهل بیت عصمت علیهم السلام مجالس مشمتل بر گناه تشكیل داد.
3 - نباید كاری كرد كه در میان صفوف مسلمانان شكافی ایجاد شود.
4 - حدیث «رفع قلم» مخصوص كودكان نابالغ و دیوانگان و حالت خواب است، و معاذ الله كه امامان معصوم علیهم السلام اجازه ارتكاب گناه به افراد را در شب نهم ربیع الاول یا غیر این شب داده باشند. (10)
⭕️ نكته دهم
یكی از سؤالاتی كه گاه مطرح میشود این است كه آیا مراعات نوبت در اموری كه طبق نوبت به كار افراد رسیدگی میشود، یك حق عقلایی و شرعی است و تخلف از آن حرام است؟
✅ برخی از مراجع تقلید مانند حضرت آیت الله مكارم شیرازی درباره این استفتاء، فتوا داده اند: در حال حاضر كه بسیاری از كارها در اجتماع به صورت صف و قرار گرفتن در نوبت انجام میشود، این امر یك حق عقلایی شمرده میشود كه از بین بردن آن نیز نوعی ظلم به حساب میآید و مشمول ادله حرمت ظلم و تجاوز به «حقوق الناس» میشود. البته در مواردی كه طبق عرف عقلا استثنایی واقع میشود، مانند یك بیمار اورژانسی در مطب دكتر و نظیر آن، رعایت نكردن نوبت اشكالی ندارد. (11)
• پاورقــــــــــــــــــــی
________________________
1) توضیح المسائل مراجع، سید محمد حسن بنی هاشمی خمینی، م 319.
2) اجوبة الاستفتاءات، ج 1، ص 42، و 44.
3) دفتر امام خمینی قدس سره، بخش استفتاء.
4) جامع المسائل، ج 2، ص 97.
5) استفتائات جدید، ج 1، ص 50.
6) جامع المسائل، ج 1، ص 102.
7) همان، ص 103.
8) استفتائات جدید، ج 1، ص 517.
9) همان، ص 508.
10) همان، ص 500.
11) همان، ص 489.
Iکانال احکام شرعی👇
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
📖 سجدههای واجب قرآن #سجده
💠 @AHKAME
⭕️ سؤال: سجدههاى واجب قرآن چگونه انجام مىشوند؟
✅ جواب: در سجده واجب قرآن، گذاشتن پيشانى بر زمين کافى است.
— لازم نيست در آن ذکر گفته شود.
— ولى گفتن ذکر در آن مستحب است و بهتر است اين ذکر را بگويد:
«لاالهالاالله حقاً حقاً لاالهالاالله ايماناً و تصديقاً لاالهالاالله عبوديتاً ورقاً سجدت لک يا رب تعبداً و رقاً لامستنکفاً ولامستکبراً بل انا عبد ذليل ضعيف خائف مستجير»
⭕️ سؤال: آيا در سجده واجب قرآن رو به قبله بودن شرط است؟
✅ جواب: استقبال شرط نيست.
⭕️ سؤال: آيا شنيدن آيه سجده از راديو ضبط نيز سجده واجب دارد؟
✅ جواب: با شنيدن از نوار نيز سجده واجب مىشود.
📚 آیةاللّه العظمی امام خامنهای
Iاحکام شرعی و فقهی👇
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
📎 مستحبات هنگام تولد فرزند و احکام #عقیقه
💠 @AHKAME
در دین مبین اسلام تولد فرزند دارای احکامی است که بعضی واجب و برخی مستحب می باشد.
🔹 عمل به این احکام در زمینه سازی برای سلامت و تربیت معنوی فرزند نقش بسزایی دارد. موارد ذیل،
✅ بعضی از این احکام مستحب است:
🔶 مستحب است کودک را پس از تولد در صورتی که ضرری متوجه او نشود، بشویند و نیز در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند و کام او را با آب فرات و تربت سید الشهداء علیه السلام بردارند و برای او نام نیک انتخاب کنند که این از حقوق فرزند بر پدر می باشد، و بهترین اسمها اسمی است که متضمّن معنای عبودیّت برای خداوند تعالی باشد،
🔹 مثل: عبدالله، عبدالرحمن، عبدالرحیم و... و پس از آن اسماء انبیاء و ائمه علیهم السلام و از همه اسمها بهتر «محمد» است.
🔸 [و برای دختر نیز مستحب است نامی مناسب و دارای معنای خوب، مثل: فاطمه، زهراء، زینب، خدیجه و... انتخاب کنند.] و از دیگر مستحبّات آن است که پس از ولادت طفل، ولیمه بدهند.
🔷 یکی از مستحبات مؤکّد آن است که برای طفل #عقیقه کنند. کسانی که قدرت مالی ندارند، هر گاه توانستند آن را انجام دهند و اگر هیچ گاه نتوانستند عقیقه کنند، اشکالی ندارد. و در استحباب عقیقه فرقی بین فرزند پسر و دختر و نوزاد اول و دوم و غیره نیست.
💠 در ارزش و اهمیت این عمل مستحب، همین بس که از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «کُلُّ مَوْلُودٍ مُرْتَهَنٌ بِعَقِیقَتِهِ؛ هر مولودی در گرو عقیقه خود است.» به عبارت دیگر، اگر عقیقه نکند، در معرض انواع بلاهاست.
✅ امور لازم در عقیقه:
🔶 ۱. حتما باید یکی از #انعام_ثلاثة باعقیقهشد؛ یعنی یا از جنس گوسفند باشد که البته بز نیز در این باب با گوسفند یک جنس حساب می شود. و یا از جنس گاو باشد و یا از جنس شتر.
🔷 ۲. مستحب است برای مولود پسر حیوانی نر و برای نوزاد دختر حیوان ماده عقیقه شود.
🔶 ۳. مستحب است عقیقه در هفتمین روز ولادت باشد؛ ولی اگر با عذر یا بدون عذر از روز هفتم تأخیر افتاد، استحباب آن ساقط نمی شود، حتی اگر کودک بمیرد، باز هم مستحب است برای او عقیقه کنند.
✅ شرائط عقیقه
🔶 ۴. گفته شده: مستحب است شرائط حیوانی که برای #قربانی تهیه می کنند، در حیوانی که برای عقیقه در نظر می گیرند نیز جمع شده باشد؛ یعنی:
🔹 الف. حیوان سالم باشد.
🔸 ب. اگر #شتر است، سنش کمتر از پنج سال نباشد.
🔹 ج. اگر #گاو است، کمتر از دو سال نباشد.
🔸 د. اگر بز است، کمتر از یک سال کامل نباشد.
🔹 ه . اگر #گوسفند است، کمتر از هفت ماه نباشد.
🔷 موارد مصرف عقیقه
🔹 ۵. مستحب است که پا و ران #حیوان عقیقه را به #قابله بدهند؛ بلکه در بعضی اخبار وارد شده است که یک چهارم آن را و در بعضی دیگر وارد شده است که یک سوم عقیقه را به قابله بدهند.
و اگر یک چهارم آن را که مشتمل بر پا و ران است، به وی بدهند، بعید نیست که به هر دو استحباب عمل کرده باشند.
و اگر کودک هنکام ولادت قابله نداشته باشد، همان مقدار را به مادر کودک بدهند تا او آن مقدار را به هر کس که خواست، صدقه دهد. و این #صدقه اختصاص به فقراء ندارد، بلکه به هر کس دلش خواست، آن مقدار را می بخشد.
و اگر #قابله مادر بزرگ پدری نوزاد باشد یا زنی باشد که نان خور پدر کودک است، چیزی از عقیقه اختصاص به او ندارد.
🔸 ۶. مکروه است #والدین کودک و نیز کسانی که نان خور آنها حساب می شوند، از عقیقه مصرف کنند و این کراهت در مورد مادر شدیدتر است.
🔹 ۷. گوشت عقیقه را می توان خام بین مؤمنین تقسیم کرد و می توان پخت و تقسیم کرد و همچنین می توان پخت و مؤمنین را دعوت کرد تا مصرف کنند و حداقل دعوت شدگان دَه نفر باشند.
[و اگر خواستند گوشت را #پخته یا خام تقسیم کنند، باز هم حداقل بین دَه نفر تقسیم کنند.] البته اگر بیش از دَه نفر باشند، افضل است.
🔸 ۸. دعوت شدگان یا کسانی که گوشت عقیقه بین آنها #تقسیم می شود، فقط مؤمنین و اهل ولایت باشند.
🔹 ۹. مستحب است کسانی که #گوشت عقیقه را مصرف می کنند، پس از آن برای #کودک دعا کنند.
🔸 ۱٠. مکروه است که استخوانهای عقیقه شکسته شود، بلکه بهتر است آنها را از یکدیگر از سر مفاصل جدا کنند؛ به گونه ای که استخوانها نشکند.
🔹 ۱۱. شرط نیست که حتما پدر کودک برای او عقیقه کند، بلکه اگر دیگران نیز مثل مادر طفل یا پدر بزرگ یا عموی او برای او #عقیقه کنند، خوب است.
کانال احکام شرعی
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
✅ دعای عقیقه
💠 @AHKAME
⚪️ مستحب است هنگام کشتن #عقیقه دعاهایی را که وارد شده است، بخوانند و از خداوند تعالی بخواهند که عقیقه
را فدیه قرار دهد؛ یعنی گوشت آن در مقابل گوشت کسی که عقیقه برای اوست، استخوان در مقابل استخوان، پوست در مقابل پوست و مو در مقابل مو باشد.
برخی از دعاهایی که در این مورد نقل شده، عبارت است از:
💠 الف. ابراهیم کرخی از امام صادق علیه السلام نقل کرده که آن حضرت فرمود:
هنگامی که عقیقه کردی، بر عقیقه بگو:
🔹 «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ عَقِیقَةٌ عَنْ فُلَانٍ لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله .»
💠 ب. همچنین امام صادق علیه السلام فرمود:
وقتی که اراده کردی عقیقه را ذبح کنی، می گویی:
🔸 «یَا قَوْمِ إِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تُشْرِکُونَ إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً مُسْلِماً وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ إِنَّ صَلَاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذَلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ اللَّهُمَّ مِنْکَ وَ لَکَ بِسْمِ اللَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَقَبَّلْ مِنْ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ.»
سپس مولود را نام می بری و حیوان را ذبح می کنی.
💠 ج. امام باقر علیه السلام نیز فرمود:
هنگام ذبح عقیقه بگو:
🔹 «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ إِیمَاناً بِاللَّهِ وَ ثَنَاءً عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ الْعِصْمَةُ لِأَمْرِهِ وَ الشُّکْرُ لِرِزْقِهِ وَ الْمَعْرِفَةُ بِفَضْلِهِ عَلَیْنَا أَهْلَ الْبَیْتِ.»
و اگر کودک پسر است بگو:
«اللَّهُمَّ إِنَّکَ وَهَبْتَ لَنَا ذَکَراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِمَا وَهَبْتَ وَ مِنْکَ مَا أَعْطَیْتَ وَ کُلَّمَا [کُلَّ ما] صَنَعْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا عَلَی سُنَّتِکَ وَ سُنَّةِ نَبِیِّکَ صلی الله علیه و آله وَ اخْسَأْ عَنَّا الشَّیْطَانَ الرَّجِیمَ لَکَ سُفِکَتِ الدِّمَاءُ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ.»
🔘 نکات مهم
🔹 ۱. عقیقه از قربانیِ مستحب بهتر و لازم تر است. البته بعضی از فقهاء فرموده اند:
«اگر کسی در روز عید قربان قربانی کند، به جای عقیقه محسوب می شود و کفایت می کند.
🔸 ۲. صدقه دادن قیمت حیوانی که می خواهند عقیقه کنند، جایگزین عقیقه نمی شود و از آن کفایت نمی کند؛ بلکه خوب است صبر کنند تا عقیقه میسّر شود.
کانال احکام شرعی
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
#مستحباتنوزاد #آدابتولد
💠 @AHKAME
⭕️ سؤال: مستحبات و آداب تولد فرزند بر عهده پدر کداماند؟
➖ لطفاً بفرمایید که: ۱. ولیمه چیست؟ ۲. عقیقه چیست؟ ۳. نظر اسلام در خصوص ختنه کردن چیست؟
➖ ۴. نظر اسلام در خصوص تراشیدن موهای فرزندی که تازه متولد شده است چیست؟ لازم به ذکر است که به تازگی این سؤال را از یک عالمی پرسیدم، اما متوجه نشدم، بفرمائید چرا مسلمانان این عمل را انجام میدهند، و چگونه میتوان مو را وزن کرد؟ در حالی که مو وزن خاصی علی الخصوص برای فرزندی که تازه متولد شده است، ندارد.
✅ جواب: مواردی که در سؤال شما آمده است از مستحبات و آداب بعد از تولد فرزند است. از آن جا که ولادت فرزند امر بسیار مبارکی است، اسلام برای آن برنامه ها و آداب خاصی قرار داده است از جمله:
👶 ۱. غسل دادن نوزاد: در روایاتی که غسلهای مختلف را شمرده است، غسل مولود (نوزاد) نیز دیده می شود. [۱] لذا بعضی از فقها، غسل دادن نوزاد (با اطمینان به عدم ضرر) را جزو آداب و مستحبات مربوط به ولادت نوزاد ذکر نمودهاند. [۲]
👶 ۲. گفتن اذان و اقامه: مستحب است در روز اولى که نوزاد بدنیا مىآید یا قبل از آن که بند ناف او بیفتد، در گوش راست او، اذان و در گوش چپ او، اقامه گفته شود. [۳]
👶 ۳. تراشیدن سر: در روز هفتم مستحب است که موهای سر نوزاد را تراشیده و هم وزن آن طلا یا نقره صدقه بدهند.
ـــ توزین موی نوزاد نیز با ترازوهای دقیق، امکان پذیر بوده و میتوانید با مراجعۀ به یک جواهر فروشی، این کار را انجام داده و قیمت معادل طلا و یا نقرۀ آن را جویا شوید. البته، تراشیدن موی فرزندتان واجب نبوده و در صورت عدم تمایل و انجام ندادن آن، گناهی را مرتکب نشدهاید.
👶 ۴. عقیقه: عقیقه عبارت است از، قربانی کردن گوسفند و صدقه دادن گوشت آن برای سلامتی نوزادی که تازه متولد شده است.
👶 ۵. ختنۀ نوزاد پسر: ختنه در روز هفتم نیکوتر است. از این روز تأخیر نیفتد. و بعد از بلوغ بر خود مولود واجب است. [۴]
👶 ۶. ولیمه: ولیمه عبارت است از، مهمانی که حداقل ده نفر در آن شرکت داشته باشند. [۵] و مستحب است که در تولد فرزند به اقوام و همسایگان ولیمه بدهند و اگر برای او عقیقه کردهاند بهتر از گوشت همان عقیقه استفاده نمایند. [۶]
📚 پینوشت:
[۱]. عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج۳، ص ۳۰۴، مؤسسه آل البیت، قم، اول، ۱۴۰۹ ه ق
[۲]. فاضل لنکرانى، محمد، جامع المسائل، ج۲، ص ۳۸۷، انتشارات امیر قلم، قم، یازدهم، بیتا
البته بعضی دیگر از فقها، با توجه به روایات آداب ولادت، میگویند: مراد از غسل مولود، شست و شوى نوزاد است بمعنى «غَسل» (به فتح عین)، نه غُسل مصطلح (به ضم عین)؛ طوسى، محمد بن حسن
مترجم: خراسانى، محمد واعظ زاده، الجمل و العقود فی العبادات، ص ۱۹۲، دانشگاه فردوسى، مشهد، اول، ۱۳۸۷ ه ق
[۳]. امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل، ص ۲۰۳، اول، ۱۴۲۶ ه ق
[۴]. جامع المسائل (للبهجة)، ج۳، ص ۵۸۱
[۵]. محمود عبد الرحمان، معجم المصطلحات و الألفاظ الفقهیة، ج۳، ص ۵۰۴
[۶]. جامع المسائل (للبهجة)، ج ۳، ص ۵۸۱
اولین کانال احکام شرعی در ایتا👇
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
#مستحباتنوزاد #آدابتولد #عقیقه
💠 @AHKAME
✅ در دین مبین اسلام تولد فرزند دارای احکامی است که بعضی واجب و برخی مستحب میباشد. عمل به این احکام در زمینه سازی برای سلامت و تربیت معنوی فرزند نقش بسزایی دارد.
موارد ذیل، بعضی از این احکام مستحب است:
➕ مستحب است کودک را پس از تولد در صورتی که ضرری متوجه او نشود، بشویند و نیز در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند و کام او را با آب فرات و تربت سید الشهداء علیه السلام بردارند و برای او نام نیک انتخاب کنند که این از حقوق فرزند بر پدر میباشد، و بهترین اسمها اسمی است که متضمّن معنای عبودیّت برای خداوند تعالی باشد.
➖ مثل: عبداللّه، عبدالرحمن، عبدالرحیم و... و پس از آن اسماء انبیاء و ائمه علیهم السلام و از همه اسمها بهتر «محمد» است.
➖ [و برای دختر نیز مستحب است نامی مناسب و دارای معنای خوب، مثل: فاطمه، زهراء، زینب، خدیجه و... انتخاب کنند.]
➕ و از دیگر مستحبّات آن است که پس از ولادت طفل، ولیمه بدهند.
➕ یکی از مستحبات مؤکّد آن است که برای طفل عقیقه کنند. کسانی که قدرت مالی ندارند، هر گاه توانستند آن را انجام دهند و اگر هیچ گاه نتوانستند عقیقه کنند، اشکالی ندارد. و در استحباب عقیقه فرقی بین فرزند پسر و دختر و نوزاد اول و دوم و غیره نیست.
➖ در ارزش و اهمیت این عمل مستحب، همین بس که از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «کُلُّ مَوْلُودٍ مُرْتَهَنٌ بِعَقِیقَتِهِ؛ هر مولودی در گرو عقیقه خود است.» به عبارت دیگر، اگر عقیقه نکند، در معرض انواع بلاهاست.
🐏 امور لازم در عقیقه:
➖ ۱. حتما باید یکی از انعام ثلاثة عقیقه باشد؛ یعنی یا از جنس گوسفند باشد که البته بز نیز در این باب با گوسفند یک جنس حساب می شود. و یا از جنس گاو باشد و یا از جنس شتر
➖ ۲. مستحب است برای مولود پسر حیوانی نر و برای نوزاد دختر حیوان ماده عقیقه شود.
➖ ۳. مستحب است عقیقه در هفتمین روز ولادت باشد؛ ولی اگر با عذر یا بدون عذر از روز هفتم تأخیر افتاد، استحباب آن ساقط نمی شود، حتی اگر کودک بمیرد، باز هم مستحب است برای او عقیقه کنند.
🐂 شرائط عقیقه
➕ ۴. گفته شده: مستحب است شرائط حیوانی که برای قربانی تهیه میکنند، در حیوانی که برای عقیقه در نظر میگیرند نیز جمع شده باشد؛ یعنی:
🔹 الف. حیوان سالم باشد.
🔸 ب. اگر شتر است، سنش کمتر از پنج سال نباشد.
🔹 ج. اگر گاو است، کمتر از دو سال نباشد.
🔸 د. اگر بز است، کمتر از یک سال کامل نباشد.
🔹 ه . اگر گوسفند است، کمتر از هفت ماه نباشد.
🐪 موارد مصرف عقیقه:
➕ ۵. مستحب است که پا و ران حیوان عقیقه را به قابله بدهند؛ بلکه در بعضی اخبار وارد شده است که یک چهارم آن را و در بعضی دیگر وارد شده است که یک سوم عقیقه را به قابله بدهند و اگر یک چهارم آن را که مشتمل بر پا و ران است، به وی بدهند، بعید نیست که به هر دو استحباب عمل کرده باشند.
ـــ و اگر کودک هنکام ولادت قابله نداشته باشد، همان مقدار را به مادر کودک بدهند تا او آن مقدار را به هر کس که خواست، صدقه دهد. و این صدقه اختصاص به فقراء ندارد، بلکه به هر کس دلش خواست، آن مقدار را میبخشد و اگر قابله مادر بزرگ پدری نوزاد باشد یا زنی باشد که نان خور پدر کودک است، چیزی از عقیقه اختصاص به او ندارد.
➕ ۶. مکروه است والدین کودک و نیز کسانی که نان خور آنها حساب میشوند، از عقیقه مصرف کنند و این کراهت در مورد مادر شدیدتر است.
➕ ۷. گوشت عقیقه را می توان خام بین مؤمنین تقسیم کرد و می توان پخت و تقسیم کرد و همچنین می توان پخت و مؤمنین را دعوت کرد تا مصرف کنند و حداقل دعوت شدگان دَه نفر باشند.
[و اگر خواستند گوشت را پخته یا خام تقسیم کنند، باز هم حداقل بین دَه نفر تقسیم کنند.] البته اگر بیش از دَه نفر باشند، افضل است.
➕ ۸. دعوت شدگان یا کسانی که گوشت عقیقه بین آنها تقسیم میشود، فقط مؤمنین و اهل ولایت باشند.
➕ ۹. مستحب است کسانی که گوشت عقیقه را مصرف میکنند، پس از آن برای کودک دعا کنند.
➕ ۱٠. مکروه است که استخوانهای عقیقه شکسته شود، بلکه بهتر است آنها را از یکدیگر از سر مفاصل جدا کنند؛ به گونهای که استخوانها نشکند.
➕ ۱۱. شرط نیست که حتما پدر کودک برای او عقیقه کند، بلکه اگر دیگران نیز مثل مادر طفل یا پدر بزرگ یا عموی او برای او عقیقه کنند، خوب است.
اولین کانال احکام شرعی در تلگرام👇
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
#منبر_متنی #صله_رحم
💠 @AHKAME
✅ برخــــــــــی از آثارصله رحم
➕ ۱. زیادی عمر
❤️ امام صادق علیه السلام میفرماید: من چیزی را مؤثرتر از صله رحم برای زیادی عمر نمیشناسم. گاه کسی که تنها سه سال به پایان عمرش باقی است صله رحم میکند و خداوند به برکت آن سی سال به عمر او میافزاید و عمر او را تا ۳۳ سال زیاد میکند و گاه کسی ۳۳ سال به پایان عمر او باقی مانده است اما قطع صله رحم میکند و خداوند ۳۰ سال از عمر او میکاهد و سه سال بعد از آن اجل او فرا می رسد. امام حسین علیه السلام میفرماید هر کس دوست دارد مرگش به تأخیر بیافتد صله رحم کند.
➕ ۲. زیادی رزق
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله میفرماید: هر کس یک عمل را برای من ضمانت کند انجام دهد من برای او چهار عمل را ضامن میشوم و آن اینکه صله رحم کند پس خداوند او را دوست خواهد داشت رزق او زیاد میشود، عمرش افزایش پیدا میکند و داخل بهشتی میشود که خداوند وعده داده است.
📚 میزان الحکمه ص۱۸۰
➕ ۳. جلوگیری از مرگ بد
حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام میفرماید: صله رحم دشمن را اندوهگین میسازد و از مرگهای بد نگه می دارد.
➕ ۴. محروم شدن قاطع رحم از ورود به بهشت
پیامبر اکرم ص فرمودند سه گروه هرگز داخل بهشت نمیشوند:
شرابخوار، ایمان آورنده به سحر و قاطع رحم. (البته اگر توبه نکرده بمیرند یا دست از قطع رحم بر ندارند.
📚 تحلیل اجتماعی ازصله رحم شرف الدین ص۱۳۶
➕ ۵. و از آثار صله رحم، آمرزش گناه و استجابت دعاست.
➖ حضرت یونس (ع) در شکم ماهی گرفتار شد و در تمام دریاها چرخانده شد؛ و قارون هم به عذاب الهی در دل زمین گرفتار بود.
حضرت یونس در شکم ماهی استغفار میگفت، قارون صدای او را شناخت و به ملک موکل خود گفت: مهلتی به من بده. قارون نزدیک حضرت یونس شد و گفت کیستی؟
حضرت گفت گنهکار و خطاکار، یونس پسر متی هستم. قارون گفت: ای یونس از موسی چه خبر؟
حضرت یونس گفت: مدتی است از دنیا رفته است. قارون از احوال هارون پرسید. حضرت یونس گفت: او هم وفات کردهاست.
از خواهر موسی پرسید، حضرت گفت: او نیز مرده است. قارون گریه کرد و برای خویشانش گریست و دلش برای آنها سوخت.
🌸 روایت دارد که همین دلسوزی برای خویشانش باعث جلب رحمت الهی شد. پس دستور داد عذابش را متوقف کنند و بیشتر در دل زمین او را فرو نبرند.
🌹 حضرت یونس وقتی از ماجرا با خبر شد، متوجه شد که چگونه لطف الهی شامل حال میشود، پس شروع به نالیدن و دعا کرد:
«فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ» یعنی: خداوند دعای او را به استجابت رسانید و دستور داد ماهی او را به ساحل ببرد و عذابش پایان پذیرفت.
🌷 آری، اینگونه صله رحم و دعا و اقرار به گناه موجب نجات خواهد شد.
🌺 عزیزان، نوروز برای ما عبادت است. این روزها را بهانهای برای دید و بازدید و رفع کدورت ها و کینه ها و محبت به یکدیگر قرار دهیم این همان صله رحم و عطوفت و صله رحم اسلامی است.
⬅️ به این دستور الهی اهمیت بدهیم. فقط در تفسیر آیه «وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» مرحوم مجلسی یک صد و ده حدیث در اهمیت صله رحم آورده است.
💐 نترسیم از پذیرایی خویشان، به بهانه مسافرت درب خانه هایمان را به روی هم نبندیم.
🌷 بگذاریم فرزندانمان سنت شیرین عید دیدنی و صله رحم را یاد بگیرند.
🌸 حتی زیارت اهل بیت را هم بهانه نکنیم که خودشان فرمودند بهترین قدمها قدمی است که برای صله رحم و دیدار اقوام برداشته شود. امیدواریم توفیقش را فراهم کنیم.
🌸 بیایید از امروز فراموش نکنیم که رعایت حقوق خانواده و خویشاوندان لازمهی تقوی است.
🌸 به سراغ بستگان برویم گرچه آنها بیاعتنایی کنند. صله رحم کنیم، هرچند فامیل از نیکان نباشد.
🌺 حواسمان این روزها به خویشان باشد بدانیم کمک مالی به فامیل بیست و چهار برابر کمک به دیگران پاداش دارد.
Iکانال احکام شرعی👇
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36