eitaa logo
حاج آقا مسئلةٌ
806 دنبال‌کننده
565 عکس
91 ویدیو
23 فایل
لطفاً در جهت نشر #احکام الهی کانال احکام شرعی را به دوستان و آشنایان خود معرفی نمائید و مطالب کانال احکام را منتشر فرمائید. جهت طرح سؤال و ارتباط با ادمین و کارشناس احکام شرعی با آی دی زیر تماس بگیرید: @Davoud_Norouzi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔲 پرسش آیا دختری با سن 27 سال و دارای مدرک فوق لیسانس روانشناسی و شاغل، رشیده محسوب می شود و برای ازدواج ، به نیاز دارد؟ @ahkame 🔳 پاسخ باید توجه داشت، نظر اکثر مراجع تقلید، درباره ازدواج دختر باکرۀ رشیده، آن است که، اجازه پدر یا جد پدری او در این امر لازم است. ⚪️ در هر حال مشهور فقها درباره مصداق رشیده فرموده اند: رشیده؛ دختری است که منفعت و مصلحت زندگى خویش را به خوبى تشخیص دهد و در امر ازدواج تنها تحت تأثیر غریزه جنسى و عاطفه خود قرار نگیرد. این امر در اشخاص مختلف تفاوت پیدا مىکند.[۱] ✅ با این حال نظر برخی دیگر از فقها در این زمینه، چنین است: ⚪️ حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): معمولاً دخترهای بالای سی سال در مسائل ازدواج رشیده هستند. و از این سن به بالا به شرط اینکه دختر، فرد هوشیاری باشد و بتواند تصمیم بگیرد و مصلحت خود را تشخیص دهد، اجازه پدر لازم نیست.[۲] ⚪️ حضرت آیت الله العظمی سید صادق روحانی (مد ظله العالی): چنانچه دختر بالغه و رشیده باشد یعنی صلاح و فساد این کار را تشخیص بدهد، ازدواج موقت و دائم، بدون اذن پدر جائز است و اشکالی ندارد.[۳] همچنین ایشان در جایی دیگر در معنی رشیده فرمودند: مراد از رشد در معنای رشیده، همان است که در آیه کریمه آمده است: «فان آنستم منهم رشدا فادفعوا اموالهم الیهم»[۴] و معنای رشادت همان تشخیص صلاح و فساد در زندگی روزمره و رفتار غیرسفیهانه است.[۵] ⚪️ حضرت آیت الله العظمی سید محمد شاهرودی (مد ظله العالی): دختر ، چنانچه به مصالح و مفاسد خود مى‌رسد، مثلاً مانند پدر تشخیص مى‌دهد، [جهت ازدواج] محتاج اجازه [از پدر] نیست.[۶] ⚪️ حضرت آیت الله مهدی تهرانی (دامت برکاته): کسی است که مصالح و مفاسد زندگی خودش را به درستی تشخیص داده و تحت تأثیر احساسات نباشد. برای چنین دختری، اذن پدر لازم نبوده ولی در هر حالی، اذیت کردن پدر و مادر حرام است. پس ظاهراً در فرض سؤال، چنین دختری رشیده است. @ahkame 📚 پی‌نوشت: [۱]. تبریزی،جواد،صراط النجاة، ج۵ ، ص۱۴۶. [۲]. سایت استفتائات معظم له. [۳]. با استفاده از سایت آیت‌الله سیستانی. [۴]. «اگر آنها را رشید یافتید اموالشان را به دست آنها بسپارید»؛ نساء/۶. [۵]. با استفاده از سایت معظم له. [۶]. با استفاده از سایت معظم له.
💠 @AHKAME ⭕️ : ۱. فراموش کرده‌ایم زکات فطره بپردازیم، حکم آن چیست؟ ٢. اگه بخوايم پول فطريه رو به کسي بديم بايد حتما پولو بهش بديم يا ميشه مواد خوراکي تهيه کرد و بهش داد؟ ✅ جواب: ١- اگر زکات فطره نپرداخته‌اید، از شما ساقط نمی‌‌شود و واجب است آن را ـ بدون نیّت ادا یا قضا ـ جدا کرده و بپردازید. ٢- پول فطریه را باید به فقیر بدهید و نمی توانید موادّ خوراکی بخرید و بدهید مگر اینکه به او بگوئید مقداری پول برای شما نزد من است اگر اجازه بدهید، خوراکی برای شما بخرم، درصورتی که اجازه بدهد، می‌توانید خوراکی بخرید. 📚 مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی کانال احکام بروز شرعی در ایتا http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ : آیا معاملات بانک‌های جمهوری اسلامی ایران محکوم به صحّت هستند؟ خرید مسکن و غیره با پولی که از بانک‌ها گرفته می‌شود چه حکمی دارد؟ غسل کردن و نماز خواندن در خانه‌ای که با این قبیل پول‌ها خریداری شده چه حکمی دارد؟ و آیا گرفتن سود در برابر سپرده‌هایی که مردم دربانک می‌گذارند، حلال است؟ ✅ جواب: به‌طور کلی معاملات بانکی که بانک‌ها بر اساس قوانين مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تأييد شورای محترم نگهبان انجام می‌دهند، اشکال ندارد و محکوم به صحّت است. و سود حاصل از بکارگيری سرمايه بر اساس يکی از عقود صحيحِ اسلامی، شرعاً حلال است، لذا در صورتی که گرفتن پول از بانک برای خريد مسکن و مانند آن تحت عنوان يکی از آن عقود باشد، بدون اشکال است. ولی اگر به‌صورت قرض ربوی باشد، هرچند گرفتن آن از نظر حکم تکليفی حرام است، ولی اصل قرض از نظر حکم وضعی صحيح است و آن مال، ملک قرض گيرنده می‌شود و جايز است در آن و در هر چيزی که با آن می‌خرد تصرّف نمايد. 📚 استفتائات امام خامنه‌ای کانال احکام بروز شرعی در ایتا http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
🔻 سجده بر انگشتان دست: ⭕️ سوال: مشغول نماز خواندن بودم که کودک خردسالی مهر مرا برداشت وقتی به سجده رفتم پیشانی ام را روی دو انگشت دست قرار دادم آیا نماز درست است؟ ✅ جواب: اگر وقت برای دوباره خواندن نماز داشته اید باید نماز را (آیت الله مکارم باید نماز را تمام کرده و بنابر احتیاط واجب دوباره می خواندید) شکسته و دوباره با چیزی که می توان بر آن سجده کرد نماز می خواندید و اگر این کار را نکردیده اید باید نماز را قضا کنید. 📚 توضیح المسائل ده مرجع م ۱۰۸؛ امام و مکارم العروه الوثقی مع تعلیقات ج ۱. آیت الله بهجت استفتائات ج ۲ س ۲۰۷. رهبری سایت استفتائات جدید . آیت الله سبحانی توضیح المسائل م ۱۰۴۳ . آیت الله صافی استفتاء @AHKAME
⭕️ نماز و روزه دانشجويان و امثال آن: ✅ هرگاه قصد دارند براى مدّت طولانى در محلّى سكونت داشته باشند (مثلا يك‌سال يا بيشتر)، يا هفته‌اى حدّاقل سه روز به مدّت دو سال يا بيشتر در آن‌جا باشند، آنجا در حكم وطنشان خواهد بود و نياز به قصد ده روز ندارند. ➖ ولى اگر آن‌جا نمى‌مانند، امّا در هفته حدّاقل سه روز رفت وآمد دارند و اين كار براى مدّتى (حدّاقل دو ماه) ادامه دارد، نماز وروزه آن‌ها در آن محل و بين راه تمام است. 📚 آیةالله العظمی مکارم شیرازی Iکانال احکام شرعی👇🏻 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: الزامات نظری و عملی فقه سیاسی در دوران معاصر کدامند؟ ✅ پاسخ: سوالی که بیان کرده اید دارای جنبه های فراوانی است که پرداختن به آن با گستردگی که دارد، اما به طور مختصر به برخی موارد اشاره می‌شود: — در فقه اسلامی، بسیارى از مسائل سیاسى مورد بررسى قرار گرفته است و احکام اسلام درباره آنها بیان شده‌است. مجموعه این احکام، به «فقه سیاسى» مشهور است.[1] — فقه سیاسى عهده دار تنظیم و هدایت روابط سیاسى مسلمانان با یکدیگر و نیز دیگر ملل و جوامع غیرمسلمان است. 🏳️🌈 بنابراین فقه سیاسى دو بخش اساسى دارد: 1. اصول و قواعد مربوط به سیاست داخلى و تنظیم روابط جامعه اسلامى 2. اصول و قواعد مربوط به سیاست خارجى و تنظیم روابط بین الملل و جهان اسلام.[2] ⚖️ بنابراین؛ تمام مطالب نظری که مربوط به این دو بخش است و تطبیقات سیاسی و اجتماعی آن را می‌توان جزء مباحث مطرح در فقه سیاسی دانست. 📎 برای تحقیق بیشتر می توانید به کتاب های زیر مراجعه کنید: 1.فقه سیاسى، ابوالفضل شکورى، ویرایش دوم، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامى چاپ دوم، 1377 2. فقه سیاسى، عباسعلى عمید زنجانی، انتشارات امیر کبیر، اول، 1383 3. فقه سیاسى در اسلام، محمد صالح الظالمى، ترجمه رضا رجبزاده، پیام آزادى، 1359 4. مبانی علم سیاست،حسین جمالی 📚 پی‌نوشت: [1]جمالی،حسین،مبانى علم سیاست، ص 23 [2]با استفاده از نرم افزار پرسمان کانال احکام شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
📲 لینک کانال احکام شرعی در : http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36 📲 لینک کانال احکام شرعی در : https://gap.im/ahkame 📲 لینک کانال احکام شرعی در : http://sapp.ir/ahkame 📲 لینک کانال احکام شرعی در : https://iGap.net/ahkame 📲 لینک کانال احکام شرعی در : https://Bale.ai/invite/#/join/NGU3N2IxMD 📲 لینک کانال احکام شرعی در : wispi.me/channel/ahkame 📲 لینک کانال احکام شرعی در : https://telegram.me/joinchat/AXTlTzvGZfmiVJX3cFkJyg
⭕️ حاج آقا مسئلةٌ: دق الباب مساجد در شب اول ربیع الاول، مستند است، یا خرافات؟ 💠 @AHKAME
 ‼️خمس پس انداز 🔷 درآمدی که پس انداز می‌شود سر سال خمسی، خمس دارد مگر این که تهیه‌ی لوازم ضروری زندگی متوقف بر پس‌انداز در آمد سال باشد و بنا داشته باشد پس اندازها را در آینده‌ی نزدیک مثلاً چند روز پس از سال خمسی، صرف موارد مذکور کند که در این صورت خمس ندارد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 💠 @AHKAME
⭕️ : چرا دوتا دهه فاطمیه داریم؟ و دقیقاً زمان شهادت حضرت زهرا معلوم نیست!! ✅ جواب: اینکه چرا دو تا دهه فاطمیه داریم علتش این است که تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) دقیقاً مشخص نیست.دربارة تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) روایات مختلفی وجود دارد است. و از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پیامبر(ص) بیان شده است. اما میان علمای شیعه، دو احتمال معتبر است: هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پیامبر(ص) یا نود و پنج روز بعد از رحلت ایشان. ☑️ بنابراین با توجه به رحلت پیامبر اسلام(ص) در بیست و هشتم صفر، بنا به روایت هفتاد و پنج روز، در مورخه سیزدهم تا پانزدهم جمادی الأوّل، شهادت حضرت زهرا(س) است و این ایام را فاطمیة اوّل می‌ خوانند. ➖ اما بنا به روایت نود و پنج روز، شهادت حضرت(س) در سوم تا پنجم جمادی الثانی است و این ایام را فاطمیة دوم می‌ خوانند. ـــ بنابراین؛ ایام فاطمیه جمعاً 6 روز می‌باشد، 3 روز در ماه جمادی الاول و 3 روز در ماه جمادی الثانی. فاطمیه اول از 13 تا 15 جمادی الاول است و فاطمیه دوم از سوم تا پنجم جمادی الثانی می‌باشد. ➕ و شاید علت اینکه سه روز در هر ماه بعنوان روز شهادت آن حضرت (س) معرفی شده است به این دلیل است که این احتمال وجود دارد که ماههای قمری از رحلت پیامبر(ص) تا شهادت حضرت زهرا(س)، 29 روز بوده باشند، حال آنکه د رصورت کامل بودن ماههای قبل، روز شهادت 13جمادی الاول و یا سوم جمادی الثانی خواهد بود. چرا که طبق تقویم، حداکثر سه ماه قمری 29 روزه و حداکثر 4 ماه قمری 30 روزه می‌توانند پشت سر هم قرار گیرند. 🌑 اما در عرف، از دهم تا بیستم جمادی الاول که بنابر قول 75 روز، شهادت آن بانوی بزرگوار در آن واقع شده است دهه فاطمیه اول و به دهه اول جمادی الثانی از اول تا دهم جمادی الثانی، که طبق قول 95 روز، شهادت حضرت زهرا(س) در آن واقع شده است، دهه فاطمیه دوم گفته می شود. ✖️ اما در پاسخ به این سوال که چرا تاریخ دقیق شهادت حضرت زهرا(س) مشخص نیست باید عرض کنم: __ عدم شفافیت و اختلاف در رخدادهای تاریخی اختصاص به اختلاف در تاریخ ولادت و شهادت ائمه(ع) ندارد، بلکه در بسیاری از مسایل دیگر تاریخی نیز به طور طبیعی اختلاف نظر وجود دارد. زندگی و شهادت ائمه از این وضع مستثنا نیست. در عدم شفافیت تاریخ زندگی ائمه(ع) عوامل متعددی اثر گذارد بودهاند یکی از عوامل مهم آن است که در آن مقطع زمانی، تاریخ نگاری و سیرهنویسی به معنای امروزی آن وجود نداشته است، یعنی این گونه نبوده که هرگاه یکی از ائمه(ع) متولد میشد و یا به شهادت میرسید، تاریخ زندگی آنها ثبت و ضبط گردد و مورخان آنها را دقیقاً بنویسند. ⚪️ حتی در مورد تاریخ ولادت پیامبر(ص) مشاهده میکنیم که اختلاف نظر وجود دارد. از سوی دیگر گفتار امامان معصوم(ع) دچار تحریف میشد و برخی از نقل قولها از امامان(ع) جعلی بود. جعل گفتار تنها در احادیث و روایات نبود، بلکه در سخنان عادی و سیره زندگی آنها نیز وجود داشت. به همین خاطر شاید نقل قولهای متعددی که از آنها و یا از شیعیان خاص صورت گرفته، موجب اختلاف نظر تاریخی باشد. 💠 @AHKAME
⭕️ : علت اختلاف روایت یا قرائت در روز شهادت حضرت فاطمه زهرا چیست؟ ✅ جواب: مورخين می‌نويسند وفات حضرت فاطمه (س) 75 روز يا 95 روز بعد از رحلت پيامبر اكرم (ص) بوده است و اينكه 75 روز يا 95 روز بوده اختلاف از اينجا ناشي می‌شود كه در آن زمان خط رايج خط كوفي بوده است و «سبعين» و «تسعين» شبيه هم نوشته می‌شده است. لذا بعضي سبعين و بعضي تسعين خوانده‌اند اگر خمسة و تسعين خوانده شود 75 روز است و اگر خمسة  و سبعين خوانده شود 95 روز است. ➕ اين اختلافي است كه در روز وفات و شهادت حضرت فاطمه رخ داده است ولي بيشتر محققين  فكر می‌كنند تسعين صحيح بوده و اين اشتباه رخ داده است. اما در هر حال بين 75 و 95 ترديد است. ➖ بر همين اساس است كه ايام عزاي حضرت زهرا را هم 13 جمادي الاولي گفته‌اند و هم 3 جمادي الثاني گفته‌اند كه 20 روز بعد از وفات اول است. 💠 @AHKAME
🔻 ازدواج در ایام فاطمیه: ⭕️ : آیا در ایام فاطمیه می‌توان مراسم ازدواج و عروسی گرفت؟ ✅ جواب: اگر به گونه‌ای باشد که هتک حرمت اهل بیت (علیهم السلام) محسوب شود، جایز نیست. 📕منبع: leader.ir 💠 @AHKAME