🌍 🌥 در سایر ادیان و کتب آسمانی، از مهدی موعود چگونه یاد شده است؟
💠 @AHKAME
✅ پاسخ: با تحقيق وجستجو در کتب اديان و مذاهب آسمانى، به اين نتيجه قطعى ومسلم مى رسيم که اعتقاد به مهدى موعود اختصاص به مسلمانان ندارد، بلکه ساير اديان ومذاهب نيز در اين عقيده با مسلمين شريک مى باشند. لطفا دقت کنيد:
🔥 ۱- منابع زردشت: در (زند)، که کتاب مذهبى زردشتيان است، درباره انقراض اشرار ووراثت صالحان آمده است: (لشگر اهريمنان با ايزدان، دائم در روى خاکدان، محاربه وکشمکش دارند، وغالبا پيروزى با اهريمنان باشد.
اما نه به طورى که ايزدان را محو منقرض سازند؛ چه در هنگام تنگى از جانب (اورمزد) که خداى آسمان است به (ايزدان) که فرزندان اويند، يارى مى رسد ومحاربه ى ايشان نه هزار سال طول مى کشد؛ آنگاه پيروزى بزرگ از آن ايزدان مى شود واهريمنان را منقرض مى سازند.
وتمام اقتدار اهريمنان در زمين است ودر آسمان راه ندارند، وبعد از پيروزى ايزدان، وبرانداختن تبار اهريمنان، عالم کيهان به سعادت اصلى خويش رسيده، وبنى آدم بر تخت نيکبختى خواهند نشست.
🔥 ودر کتاب (جاماسب نامه) آمده است که:
(مردى بيرون آيد از زمين تازيان، از فرزندان هاشم، مردى بزرگ سر وبزرگ تن وبزرگ ساق، وبر دين جد خويش بود، با سپاه بسيار، وروى به (ايران) نهد وآبادانى کند وزمين پر داد کند..).
🔥 ودر جاى ديگرى آمده است: (سوشيانس (نجات دهنده بزرگ) دين را به جهان رواج دهد، فقر وتنگدستى را ريشه کن سازد، ايزدان را از دست اهريمن نجات داده، مردم جهان را هم فکر وهم گفتار وهم کردار گرداند).
🗿 ۲- منابع هندى: در کتاب (شاکمونى) که از سردمداران کافران هند است وبه عقيده پيروانش، پيامبر وصاحب کتاب آسمانيست، اشاره به وحدت ديانت در زمان آن پرچم دار روحانى جهان نموده گويد:
(پادشاهى ودولت نياز به فرزند سيد خلايق دو جهان (کشن) (۱) بزرگوار تمام شود، وى کسى باشد که بر کوههاى مشرق ومغرب دنيا حکم براند وفرمان کند، واز سودان که زير خط استوا است تا ارض تسعين که زير قطب شمال است وماوراء بحار را صاحب شود، ودين خدا يک دين شود، ودين خدا زنده گردد، ونام او ايستاده باشد وخداشناس باشد).
🗿 ونيز در کتاب (ديد) که نزد هنديان از کتب آسمانى است، مى گويد:
(پس از خرابى دنيا پادشاهى در آخر الزمان پيدا شود، که پيشواى خلايق باشد، ونام او (منصور) (۲) باشد، وتمام عالم را بگيرد وبه دين خود آورد، وهمه کس را از مؤمن وکافر بشناسد، وهرچه از خدا خواهد برآيد). (۳)
✝ ۳-انجيل: (کمرهاى خويش را بسته، چراغهاى خود را افروخته بداريد، وشما مانند کسانى باشيد که انتظار آقاى خودشان را مى کشند که چه وقت از عروسى مراجعت مى کند، تا هر وقت که آيد ودر را بکوبد، بى درنگ براى او باز کنند.
خوشا به حال آن غلامان که آقاى ايشان چون آيد ايشان را بيدار يابد... پس شما نيز مستعد باشيد، زيرا در ساعتى که گمان نمى بريد بسر انسان مى آيد). (۴)
🕎 ۴- تورات: (ونهالى از تنه (يسى) بيرون آمده، وشاخه اى از ريشه هايش خواهد شکفت وروح خدا بر او قرار خواهد گرفت... مسکينان را به عدالت داورى خواهد کرد وبه جهت مظلومان زمين به راستى حکم خواهد کرد... گرگ با بره سکونت خواهد کرد وپلنگ با بزغاله، وگوساله وشير وپروارى با هم.
وطفل کوچک آنها را خواهد راند... در تمامى کوه مقدس من، ضررى نخواهند کرد. زيرا که جهان، از معرفت خدا پر خواهد شد). (۵)
🔯 ۵- زبور: شريران منقطع خواهند شد، واما منتظران خداوند، وارث زمين خواهند شد.
هان بعد از اندک زمانى شرير نخواهد بود. ودر مکانش تأمل خواهى کرد ونخواهى بود. واما حليمان وارث زمين خواهند شد... وميراث آنها خواهد بود تا ابد الآباد). (۶)
💠 @AHKAME
📚 پي نوشته ها:
۱- (کشن) به لغت هندى نام پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله وسلم) است که در بشارت فوق فرزند برومندش را به نام ايستاده وخداشناس ناميده، چنانکه شيعيان او را قائم مى خوانند.
۲- در برخى روايات (منصور) را يکى از اسماء حضرت مهدى (عليه السلام) خوانده اند.
۳- اقتباس از کتاب (اديان ومهدويت)، محمد بهشتى، ص۱۸
۴- انجيل لوقا، فصل ۱۲، بندهاى ۳۵ و۳۶.
۵- تورات، اشعيانبى، فصل ۱۱، بندهاى ۱ تا ۱٠
۶- عهد عتيق، کتاب مزامير، مزمور ۳۷، بندهاى ۱۲-۹ و۱۸-۱۷
🔺 نفقه زن در ازدواج موقت:
📕 ماده ۱۱۱۳ – در عقد انقطاع زن حق نفقه ندارد مگر این که شرط شده یا آن که عقدمبنی بر آن جاری شده باشد. قانون مدني/. البته برخي از مراجع شرط نفقه را خلاف مقتضاي عقد موقت مي دانند كه در ادامه بدان اشاره مي شود.
🔺 حق همخوابی و ارث در ازدواج موقت:
✅ مسأله ۲۴۲۵ زنی که صیغه شده حق همخوابی ندارد و از شوهر ارث نمیبرد و شوهر هم از او ارث نمیبرد (۱)
➕ (۱) (اراکی): مگر در صورتی که ارث بردن را شرط کنند.
(خوئی)، (تبریزی): مگر در صورتی که ارث بردن را شرط کرده باشند که در این صورت هر که شرط کرده ارث میبرد.
(سیستانی): و چنانچه ارث بردن را از یک طرف یا از هر دو طرف شرط کرده باشند صحت این شرط محل ّ اشکال است ولی مراعات احتیاط ترک نشود.
(زنجانی): مگر در صورتی که حق ّ همخوابی را شرط کرده باشند، و نیز اگر ارث بردن را شرط کرده باشند، هر کس ارث بردن وی شرط شده، ارث میبرد.
(مکارم): مسأله [همسر ازدواج موقّت] از شوهر ارث نمیبرد و شوهر هم از او ارث نمیبرد و حق ّ واجب همخوابی نیز ندارد.
🔺 حق خرجی و همخوابی:
✅ مسأله ۲۴۲۶: زنی که صیغه شده اگر نداند که حق خرجی و همخوابی ندارد عقد او صحیح است و برای آن که نمیدانسته، حقی به شوهر پیدا نمیکند.
🔺 نفقه زن صیغهای:
✅ مسأله ۲۴۲۴ زنی که صیغه شده اگر چه آبستن شود حق خرجی ندارد (۱)
(۱) (زنجانی): مگر حق ّ خرجی را برای وی شرط کرده باشند.
🔺 نفقه ازدواج موقت:
⭕ سؤال: آيا در ازدواج موقّت، نفقه زن بر مرد واجب است؟
✅ جواب همهی مراجع تقلید: خير، نفقه او بر شوهر واجب نيست؛ مگر اينكه در ضمن عقد آن را شرط كرده باشند. [2]
📚 پی نوشت:
1. توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی
[2]. توضيح المسائل مراجع، م ۲۴۲۴؛ آیةالله سيستانى، منهاج الصالحين، ج ۳، م ۴۱۳؛ آیةالله نورى، توضيح المسائل، م ۲۴۲۰؛ آیةالله وحيد، توضيح المسائل، م ۲۴۸۸ ؛ دفتر: آیةالله خامنه اى (احكام روابط زن و شوهر، پرسمان)
💠 @AHKAME
⭕ پرسش: اگر ضمن عقد منقطع، شرط نفقه شده باشد آیا این شرط صحیح است و بر فرض صحت تاییدیّه نفقه از ناحیه زوج وتحقق تخلف شرط آیا زوجه می تواند تقاضای انحلال نکاح را بنماید؟
✅ پاسخ: شرط صحیح است وبر زوج واجب است بپردازد واگر نپرداخت زوجه می تواند با مراجعه به حاکم شرع بلکه به محاکم عرفی او را ملزَم به پرداخت کند ولی نمی تواند عقد را فسخ کند.
📚 منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی سيستانی
💠 @AHKAME
🔺 شرط پرداخت نفقه در عقد موقت
⭕ پرسش :آیا زن می تواند در ازدواج موقت شرط کند که شوهر نفقه او را بپردازد؟ در عقد خارج لازم دیگر چطور؟
✅ پاسخ :این شرط خلاف مقتضای عقد موقت است و لذا این شرط، شرط باطلی است ولی اگر در ضمن عقد خارج لازم دیگری شرط پرداخت نفقه کند بر شوهر واجب است به آن عمل کند.
🔺 تفاوت ازدواج موقت با دائم
⭕ پرسش :تفاوتهاى ازدواج موقت و دائم در چیست؟
✅ پاسخ اجمالی:
۱- زن در عقد موقّت نفقه و ارث ندارد.
۲- زن در عقد موقّت آزاد است که کارى در خارج خانه براى خود انتخاب کند و اجازه همسر براى او شرط نیست مادام که مزاحم حقّ شوهر نباشد.
۳- بر مرد لازم نیست شب ها نزد همسر موقّت خود باشد.
۴- پایان مدّت به منزله طلاق است و هرگاه آمیزش صورت گرفته باشد، بلافاصله زن باید عدّه نگه دارد.
۵- عدّه عقد دائم سه بارعادت ماهیانه دیدن است که با دیدن مرحله سوّم عدّه تمام مى شود، ولى عدّه عقد موقّت دوبار بیشتر نیست.
📚 منبع: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی مكارم شيرازی
💠 @AHKAME
🔺 حکم نفقه در عقد موقت:
⭕ پرسش: در ازدواج موقت آیا خانم می تواند شرط کند که شوهر نفقه او را بپردازد؟ در عقد خارج لازم دیگر چطور؟
✅ جواب:
بسمه تعالی
سلام علیکم و رحمة الله و برکاته میتواند و اگر مرد در ضمن عقد لازم پذيرفته نفقه او را بپردازد بايد به شرط عمل کند.
📚 منبع: استفتاء سایت هدانا از دفتر استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنهای
💠 @AHKAME
🔺 عندالمطالبه بودن مهریه در عقد موقت
⭕ سؤال: مهریه در عقد موقت عندالمطالبه است یا نه حتما باید مرد بپردازد ؟
✅ جواب: اگر مطالبه کند باید بپردازد ولی اگر مطالبه نکند به صورت دینی بر عهده شوهر می باشد.
💠 @AHKAME
🔺 حکم دادن خمس برای سیل زدگان:
⭕ سؤال: با عرض سلام وخسته نباشید ببخشید ازتون سوال داشتم آیا میشه با کمک کردن با سیل زده ها خمس هایمون پرداخت کنیم آیا این جوری قبول میشه خمس و زکات هایمون؟ ممنون میشم جواب بدهین
✅ جواب: آیت الله سیستانی نصف سهم امام، وبقیه مراجع غیر از رهبری ثلث سهم امام را اجازه داده اند صرف سیل زدگان بشود.
📚 دفتر مراجع عظام تقلید
💠 @AHKAME
🔺 وضو و غسل با وجود ناخن مصنوعی
⭕️ سؤال: اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، برای وضو و غسلش چه باید بکند؟
✅ جواب: ناخن مصنوعی و موادّ استفاده شده در فرایند کاشت، مانع رسیدن آب به اعضای وضو وغسل است و باید قبل از وضو یا غسل، هرچند مستلزم هزینه یا زحمت باشدـ برطرف شود، مگر آن که برطرف کردن آن در وقت نماز حرج و مشقت غیرقابل تحمل داشته باشد، که در این صورت باید وضو و غسل به صورت جبیره ای انجام شود، ولی پس از رفع عذر باید برای وضو و غسل بعدی مانع را برطرف کند، در هر حال با توجه به زینت بودن آن، باید از نامحرم پوشانده شود.
📚 استفتائات آیةالله العظمی خامنهای
💠 @AHKAME
🔺 در چند صورت فضای روزه لازم نیست:
⭕️ پرسش: در چه صورتی اگر روزه دار مبطلی انجام بدهد، روزهی او صحیح است و لازم به قضای آن نیست؟
✅ پاسخ: در چند صورت قضاى روزه لازم نیست:
الف) هرگاه چیز دیگرى غیراز مایعات را در دهان ببرد و بى اختیار فرو رود، یا آب داخل بینى کند و بى اختیار فرو رود.
ب) در ماه رمضان اگر بعد از تحقیق یقین کند صبح نشده و چیزى بخورد و بعد معلوم شود صبح بوده است.
ج) اگر فراموش کرده که روزه است و آب را فرو برد.
د) اگر براى وضو آب در دهان کند و بی اختیار فرو رود.
ه) کسى با همسر خود بازى کند و اطمینان داشته باشد که با این کار منى خارج نمیشود و تصادفاً خارج شود.
و) در صورتى که در شب ماه رمضان جنب باشد و بخوابد؛ ولى در خواب اوّل بیدار نشود.
📚 سایت آیةالله مکارم شیرازی
💠 @AHKAME
حکم روزه در حالت ضعف
💠 @AHKAME
⭕️ سؤال: آیا میتوان به خاطر ضعف بدن در درس و انجام کار روزه نگرفت؟
✅ حضرت امام خمینی رحمه الله:
_ باید روزه بگیرد و تا در حرج واقع نشده است نمیتواند افطار کند.
_ بلی میتواند مسافرت نماید و در مسافرت افطار نماید و بعد از برگشتن در آن روز لازم نیست امساک کند. ۱
_ بنابراین، ضعف در بدن و نرسیدن به انجام کارهای روزانه مانند درس خواندن نمی تواند بهانهای برای روزه نگرفتن باشد.
📚 ۱. استفتائات حضرت امام خمینی، ج ۱، ص ۳۲٠، س ۵۲
💠 @AHKAME
#روزه #زن_شیرده
💠 @AHKAME
⭕️ سؤال: وظیفه زنان شیرده در ماه مبارک رمضان چیست؟
✅ مسئله ۱۴۶۵ـ زنانى که بچه شیر میدهند خواه مادر بچه باشند یا دایه، اگر روزه گرفتن باعث کمى شیر آنها و ناراحتى بچه شود روزه بر آنها واجب نیست، ولى براى هر روز همان کفاره (یک مد طعام) واجب است، بعداً نیز باید روزه را قضا کنند، اما اگر روزه براى خودشان ضرر داشته باشد، نه روزه واجب است و نه کفاره، ولى باید بعداً روزههایى را که نگرفتهاند قضا نمایند.
📚 رساله توضيح المسائل آيةاللّه مكارم شيرازی
اولین کانال احکام شرعی
http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
🔻 حکم خوردن #قضای_روزه:
⭕ سؤال: آیا کسی که #روزه_قضا گرفته، میتواند آن را به جهتی باطل کند؟
✅ جواب همهی مراجع: اگر پیش از ظهر باشد، اشکالی ندارد؛ ولی خوردن آن بعد از ظهر جایز نیست و اگر چنین کند، باید #کفاره بدهد و مقدار آن پرداخت ده مد طعام به ده فقیر (هر کدام یک مد) است.
📚 استفتائات مراجع عظام تقلید
💠 @AHKAME