#نماز_جماعت #اقتدا
💠 @AHKAME
⭕️ سؤال: اگر در نماز جماعت امام به رکوع رود و مأموم تکبير گويد اما به رکوع نرسد بايد خودش نماز را بصورت فرادي ادامه دهد يا ميتواند رها کرده در رکعت بعد اقتدا کند؟
✅ جواب: اگر موقعی كه امام در ركوع است، اقتدا كند و به ركوع امام برسد، اگر چه ذكر امام تمام شده باشد، نمازش به طور جماعت صحيح است و يك ركعت حساب میشود، اما اگر به مقدار ركوع خم شود و به ركوع امام نرسد، نمازش به طور فرادی صحيح میباشد و بايد آن را تمام نمايد.
➕ اگر موقعی كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود، امام سر از ركوع بردارد، میتواند نيت فرادی كند، يا صبر كند تا امام برای ركعت بعد برخيزد و آن را ركعت اول نماز خود حساب كند و لی اگر برخاستن امام به قدری طول بكشد كه نگويند اين شخص نماز جماعت میخواند، بايد نيت فرادی نمايد.
📚 آیةالله العظمی امام خامنهای
اولین کانال احکام شرعی در تلگرام
https://telegram.me/joinchat/AXTlTzvGZfmiVJX3cFkJyg
#سجده_سهو
➖ برای سه چیز بعد از سلام نماز، انسان باید دو سجده سهو به جا آورد.
✅ مسئلةٌ: برای سه چیز (۱) بعد از سلام نماز، انسان باید دو سجده سهو به دستوری که بعداً گفته میشود بهجا آورد:
▫️ اول: آن که در بین نماز، سهواً حرف بزند.
▫️ دوم: آن که یک سجده را فراموش کند.
▫️ سوم: آن که در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوّم شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت (۲)
◽️ و در دو مورد (۳) هم احتیاط واجب آن است که سجده سهو بنماید:
▫️ اول در جایی که نباید نماز را سلام دهد مثلًا در رکعت اول سهواً سلام بدهد.
▫️ دوم آن که تشهد را فراموش کند (۴)
➕ (۱) (اراکی:) شش چیز.. (بهجت:) پنج چیز
➕ (۲) (اراکی:) [و] چهارم: در جایی که نباید نماز را سلام دهد مثلًا در رکعت اوّل سهواً سلام دهد. پنجم: آن که تشهّد را فراموش کند. ششم: در جایی که باید بنشیند، اشتباهاً بایستد و یا در جایی که باید بایستد اشتباهاً بنشیند و بنا بر احتیاط واجب باید برای هر چیزی که در نماز زیاد کند و یا کم کند و زمانی یادش بیاید که نتواند آن را به جا آورد، سجده سهو به جا آورد.
➖ (بهجت:) ولی اگر قبل از تمام شدن سجده دوّم شک کند، عمل به وظیفهای که قبلًا گفته شد، مینماید و بنا بر احتیاط، دو سجده سهو به جا میآورد؛ و هم چنین اگر در حال ایستاده شک کرد که شش رکعت خوانده یا پنج رکعت، بدون رکوع مینشیند و تشهّد خوانده، سلام میدهد و دو سجده سهو برای ایستادن بیجا و دو سجده دیگر برای شکّی که کرده بنا بر احتیاط انجام میدهد. چهارم: جایی که نباید نماز را سلام دهد، مثلًا در رکعت اوّل، سهواً سلام بدهد. پنجم: اگر سهواً چیزی از غیر رکن را کم یا زیاد کند، بنا بر احتیاط دو سجده سهو به جا میآورد.
➕ (۳) (نوری:) در سه مورد..
➕ (۴) (نوری:) [و] سوم: در جایی که باید بایستد اشتباهاً بنشیند یا در جایی که باید بنشیند، اشتباهاً بایستد.
📚 پینوشتها:
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید
✒️ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی
💠 @AHKAME
حاج آقا مسئلةٌ
#سجده_سهو ➖ برای سه چیز بعد از سلام نماز، انسان باید دو سجده سهو به جا آورد. ✅ مسئلةٌ: برای سه چیز
#سجده_سهو (۲)
➖ (خوئی، گلپایگانی، صافی، زنجانی، تبریزی، فاضل:) مسئلةٌ: برای پنج چیز بعد از سلام نماز، انسان باید دو سجده سهو به دستوری که بعداً گفته میشود بهجا آورد.
▫️ اوّل: آن که در بین نماز، سهواً حرف بزند.
▫️ دوّم: جایی که نباید سلام نماز را بدهد، مثلًا در رکعت اوّل سهواً سلام بدهد.
▫️ سوّم: آن که تشهّد را فراموش کند.
▫️ چهارم: آن که در نماز چهار رکعتی بعد از تمامی ذکر سجده دوّم شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت.
▫️ پنجم: آن که یک سجده را فراموش کند یا این که
➖ (زنجانی: بنا بر احتیاط مستحب) در جایی که باید بایستد مثلًا موقع خواندن حمد و سوره اشتباهاً بنشیند و در موقعی که باید بنشیند؛ مثلًا موقع تشهّد اشتباهاً بایستد.
➖ (خوئی: در این سه صورت بنا بر احتیاط واجب باید) دو سجده سهو به جا آورد. بلکه برای هر چیزی که در نماز اشتباهاً کم یا زیاد کند احتیاط مستحب آن است که دو سجده سهو بنماید. و احکام این چند صورت در مسائل آینده گفته می شود.
➖ (گلپایگانی، صافی:) سوّم: آن که یک سجده را فراموش کند. چهارم: آن که تشهّد را فراموش کند. پنجم: آن که در نماز چهار رکعتی بعد از سجده دوّم شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت و اگر در جایی که باید بایستد مثلًا موقع خواندن حمد و سوره اشتباهاً بنشیند یا در جایی که باید بنشیند مثلًا موقع خواندن تشهّد اشتباهاً بایستد، بنا بر احتیاط واجب، باید دو سجده سهو به جا آورد بلکه برای هر چیزی که در نماز اشتباهاً کم یا زیاد کند احتیاط مستحب آن است که دو سجده سهو بنماید. و احکام این چند صورت در مسائل آینده گفته می شود.
➖ (فاضل:) بعد از سجده دوّم..
➖ (زنجانی:) چهارم: آن که در نماز چهار رکعتی شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت، به تفصیلی که در صورت چهارم مسأله [۱۱۹۹] گذشت..
➖ (تبریزی:) یا این که در جایی که باید بایستد مثلًا موقع خواندن حمد و سوره اشتباهاً بنشیند یا در جایی که باید بنشیند مثلًا موقع خواندن تشهد اشتباهاً بایستد در همه این صُوَر بنا بر احتیاط واجب باید دو سجده سهو به جا آورد و در غیر اینها برای هر چیزی که در نماز اشتباهاً کم یا زیاد کند احتیاط مستحب آن است که دو سجده سهو بنماید. و احکام این چند صورت در مسائلی گفته میشود.
➖ (فاضل:) [و] احتیاط مستحب این است که برای قیام و یا جلوس زائد بلکه برای هر زیادی یا نقص سجده سهو به جا آورد.
➖ (سیستانی:) مسأله در دو مورد بعد از سلام نماز انسان باید دو سجده سهو به دستوری که بعداً گفته میشود به جا آورد: اوّل: آن که تشهد را فراموش کند. دوّم: آن که در نماز چهار رکعتی بعد از داخل شدن در سجده دوّم شک کند که چهار رکعت خوانده یا پنج رکعت یا شک کند که چهار رکعت خوانده یا شش رکعت هم چنان که در مورد چهارم از شکهای صحیح گذشت.
▫️ و در سه مورد بنا بر احتیاط واجب سجده سهو لازم است: اوّل: آن که اجمالًا بداند که در نماز چیزی را اشتباهاً کم یا زیاد کرده و نماز هم محکوم به صحت باشد. دوّم: آن که در بین نماز، سهواً حرف بزند. سوّم: جائی که نباید سلام نماز را بدهد، مثلًا در رکعت اوّل سهواً سلام بدهد.
و احتیاط مستحب آن است که اگر یک سجده را فراموش کند یا این که در جائی که باید بایستد مثلًا در موقع خواندن حمد و سوره اشتباهاً بنشیند، و در موقعی که باید بنشیند مثلًا موقع تشهد، اشتباهاً بایستد، دو سجده سهو به جا آورد؛ بلکه برای هر چیزی که در نماز اشتباهاً کم یا زیاد کند، دو سجده سهو بنماید و احکام این چند صورت در مسائل آینده گفته میشود.
➖ (مکارم:) مسأله برای چند چیز بنا بر احتیاط واجب باید بعد از نماز دو سجده سهو به دستوری که گفته میشود به جا آورد:
۱. کلام بی جا، یعنی سهواً به گمان این که نماز تمام شده حرف بزند.
۲. سلام بی جا، یعنی مثلًا در رکعت دوّم نماز چهار رکعتی سلام بدهد.
۳.سجده فراموش شده.
۴. تشهّد فراموش شده.
۵. به جای ایستادن سهواً بنشیند، یا به جای نشستن برخیزد.
۶. در شک میان «چهار و پنج» بعد از سجده دوّم واجب است نماز را تمام کند، بعداً دو سجده سهو به جا آورد. و برای کم و زیاد کردن غیر اینها سجده سهو مستحب است.
📚 پینوشتها:
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید
✒️ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت، فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی
💠 @AHKAME
حاج آقا مسئلةٌ
#سجده_سهو (۲) ➖ (خوئی، گلپایگانی، صافی، زنجانی، تبریزی، فاضل:) مسئلةٌ: برای پنج چیز بعد از سلام نما
🔺 موارد #سجده_سهو:
⭕️ سؤال: در چه مواردی باید سجده سهو بجا آورد؟
✅ جواب: سجدهی سهو در پنج مورد انجام میشود:
۱. کلام سهوی
۲. فراموش کردن یک سجده که وقت تدارک آن گذشته است.
۳. شک بین چهار رکعت و پنج رکعت در نماز چهار رکعتی
۴. فراموش کردن تشهد با گذشت وقت تدارک آن
۵. سلام بی جا بنابر احتیاط واجب
▫️ و احتیاط مستحب در انجام سجده سهو است در هر زیادی یا کمبود در نماز [۱]
🔺 دستور #سجده_سهو:
⭕️ سؤال: نحوه دقيق سجده سهو در نماز چگونه است؟
✅ جواب: بعد از سلام نماز فوراً نيت سجده سهو نماييد و پيشانى را بر چيزى که سجده بر آن صحيح است بگذاريد و مستحب است بگوييد: «بِسْمِ اللهِ و بالله، السلامُ عَليکَ ايّها النَّبى وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرکاتُه» و بعد بنشينيد و دوباره به سجده برويد و ذکر مذکور را بگوييد و بنشينيد و بعد از خواندن تشهد، سلام دهيد. [۲]
📚 پینوشتها:
۱. استفتاء سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری
۲. هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیةالله العظمی امام خامنهای
💠 @AHKAME
⚠️ كفاره نزديكی در زمان حيض
🔺 نزدیکی در زمان حیض هم بر مرد و هم بر زن حرام و گناه است.
🔴 کفاره نزدیکی در حیض با توجه به روز نزدیکی:
✅ مسئلة: اگر شماره روزهای حیض زن به سه قسمت تقسیم شود:
🔺 و مرد در قسمت اول آن، با زن خود در قُبُل جماع کند، بنا بر احتیاط واجب باید (۱) هجده نخود طلا کفّاره به فقیر بدهد (۲)
🔺 و اگر در قسمت دوم جماع کند، نه نخود
🔺 و اگر در قسمت سوم جماع کند، باید (۳) چهار نخود و نیم بدهد.
🔸 مثلًا زنی که شش روز خون حیض میبیند، اگر شوهرش در شب یا روز اوّل و دوم با او جماع کند باید (۴) هیجده نخود طلا بدهد و در شب یا روز سوم و چهارم نه نخود و در شب یا روز پنجم و ششم باید (۵) چهار نخود و نیم بدهد.
➕ (۱) (گلپایگانی، صافی:) مستحب ّ بلکه أحوط است..
➖ (نوری:) بنا بر احتیاط مستحب باید..
➕ (۲) (فاضل:) اگر با هم سر حائض خود جماع در «قُبُل» کند، بنا بر احتیاط واجب باید کفاره بدهد و مقدار آن به ترتیب زیر میباشد: شماره روزهای حیض زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد اگر در قسمت اوّل آن جماع کند، هیجده نخود طلا کفّاره به فقیر بدهد..
➕ (۳) [کلمه «باید» در رساله آیات عظام: گلپایگانی، فاضل و صافی نیست]
➕ (۴) (گلپایگانی، صافی:) مستحب بلکه أحوط است..
➕ (۵) [کلمه «باید» در رساله آیات عظام: گلپایگانی، فاضل و صافی نیست] (خوئی، تبریزی:) مسأله اگر مرد با زن خود در حال حیض نزدیکی کند (خوئی: چه از قُبُل باشد چه از دُبُر) لازم است استغفار کند و احتیاط مستحب ّ آن است که کفاره بدهد. کفاره نزدیکی در حال حیض، در قسمت اول آن هیجده نخود طلای سکه دار و در قسمت دوم، نه نخود و در قسمت سوم چهار نخود و نیم است مثلًا زنی که شش روز خون حیض میبیند، اگر شوهرش در شب یا روز اول و دوم با او جماع کند هیجده نخود طلا و در شب یا روز سوم و چهارم نُه نخود و در شب یا روز پنجم و ششم چهار نخود و نیم بدهد.
🔹 (سیستانی:) مسأله اگر مرد با زن خود در حال حیض نزدیکی کند لازم است استغفار کند، و کفاره واجب نیست گر چه بهتر است، و کفاره آن در اوّل حیض یک مثقال طلای سکه دار و در وسط آن نصف مثقال و در آخر آن یک چهارم مثقال است و مثقال شرعی (۱۸) نخود است.
🔸 (مکارم:) مسأله هر گاه مرد در حال حیض با هم سر خود نزدیکی کند مستحب است کفاره دهد و کفاره آن، در ثلث اول روزهای حیض، یک مثقال طلای سکه دار، یا قیمت آن است (مثقال شرعی هیجده نخود میباشد) و اگر در ثلث دوم باشد نیم مثقال و اگر در ثلث سوم باشد یک چهارم مثقال است، بنا بر این اگر ایّام عادت شش روز است دو روز اول یک مثقال، دو روز وسط نیم مثقال و دو روز آخر یک چهارم مثقال کفاره دارد.
☑️ مسائل اختصاصی:
🔹 (خوئی، تبریزی:) مسأله ۴۵۹ (سیستانی:) (۴۵۱) غیر از نزدیکی کردن با زن حائض سایر استمتاعات مانند بوسیدن و ملاعبه نمودن مانعی ندارد.
🔸 (زنجانی:) سایر بهره گیریهای جنسی..
🔹 (زنجانی:) ولی بهره گیری از ما بین ناف تا زانو مکروه و خلاف احتیاط استحبابی است.
🔸 (مکارم:) مسأله ۴۴۱ بازی کردن با هم سر در حال حیض، حرام نیست و کفاره هم ندارد.
🔹 (نوری:) مسأله ۴۵۴ بر مرد لازم است چنانکه گفته شد با زن خود در حال حیض در قُبُل نزدیکی نکند و اگر نزدیکی کرد مرتکب گناه شده است باید استغفار کند؛ ولی دادن کفاره که ذکر میشود بنابر احتیاط مستحبی است.
📚 پینوشت:
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید
متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی
💠 @AHKAME
حاج آقا مسئلةٌ
⚠️ كفاره نزديكی در زمان حيض 🔺 نزدیکی در زمان حیض هم بر مرد و هم بر زن حرام و گناه است. 🔴 کفاره نزد
⚠️ كفاره نزديكی در زمان حيض
🔺 کسی که نمیتواند کفّاره بدهد:
✅ مسئلة: کسی که نمیتواند کفّاره بدهد (بهتر آن است که صدقهای به فقیر بدهد و اگر نمیتواند (۱)) بنا بر احتیاط واجب باید استغفار کند (۲)، و هر وقت توانست باید کفاره را بدهد.
➕ (۱) [قسمت داخل پرانتز در رساله آیت اللّه اراکی نیست.]
➕ (۲) (مکارم:) اگر نمیتواند باید از گناه خود استغفار کند.
➖ (خوئی، تبریزی، سیستانی، زنجانی:) رجوع کنید به ذیل مسأله ۴۵۲.
➖ (نوری:) رجوع کنید به مسأله اختصاصی (۴۵۴)، صفحه (۲۶۱).
➖ (گلپایگانی، صافی:) مسأله کسی که نمیتواند کفّاره بدهد، استغفار کند و هر وقت توانست احتیاط مستحب ّ آن است که کفاره را بدهد.
➖ (فاضل:) مسأله کسی که نمیتواند کفّاره بدهد، بنا بر احتیاط باید به اندازه سیر شدن یک فقیر گرسنه، صدقه بدهد و اگر نمیتواند، استغفار کند.
☑️ مسائل اختصاصی:
🔹 (خوئی، تبریزی، زنجانی:) مسأله ۴۶۶ کسی که از روی نادانی یا فراموشی با زن در حال حیض نزدیکی کند کفاره ندارد.
🔸 (خوئی، تبریزی، زنجانی:) مسأله ۴۶۷ اگر مرد به اعتقاد این که زن حائض است با او نزدیکی کند و بعداً معلوم شود که حائض نبوده است کفاره ندارد.
📚 پینوشت:
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید
📎 متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی
💠 @AHKAME
حاج آقا مسئلةٌ
⚠️ كفاره نزديكی در زمان حيض 🔺 کسی که نمیتواند کفّاره بدهد: ✅ مسئلة: کسی که نمیتواند کفّاره بدهد (
موضوع: احکام بانوان
شماره استفتاء: ۵۷۷۹۸۶
⚠️ كفاره نزديكی در زمان حيض
⭕️ سؤال:
۱- کفاره نزدیکی در ایام حیض با همسر چه مقدار است؟
۲- آیا اگر چندین بار تکرار شده باشد، کفاره هم تکرار می شود؟
✅ جواب:
۱) در زمان عادت ماهانه، دخول در قُبُل جایز نیست، که اگر نزدیکی در حال حیض در ثلث اول دوران حیض باشد، یک مثقال شرعی طلا است؛ و اگر در ثلث دوم باشد، نیم مثقال؛ و اگر در ثلث آخر است، ربع مثقال طلا می باشد، که به عنوان کفاره به فقیر بدهند.
۲) در فرض تکرر نیز کفاره با تکرار نزدیکی در اوقات مختلف (مثل آنکه در اول و وسط و آخر حیض باشد) کفاره مکرر میشود و همچنین اگر در یک وقت نزدیکی تکرار شود و بعد از هر نزدیکی کفارهاش را بپردازد کفاره هم مکّرر میشود و اگر بعد از هر نزدیکی کفاره را نپرداخته باشد احتیاط واجب آن است که کفاره مکرر میشود.
📚 استفتاء سایت هدانا از دفتر مقام معظم رهبری
💠 @AHKAME
حاج آقا مسئلةٌ
⚠️ كفاره نزديكی در زمان حيض 🔺 کسی که نمیتواند کفّاره بدهد: ✅ مسئلة: کسی که نمیتواند کفّاره بدهد (
🔺 نزدیکی با همسر در حال عادت ماهیانه [آمیزش با همسر در حال حیض]
⭕️ پرسش :بنا به رساله آیت الله مکارم نزدیکی با همسر در روز دوم و سوم عادت ماهیانه چه حکمی دارد_البته به میزان ختنه گاه_
✅ پاسخ :این عمل حرام است و اگر چنین عملی را مرتکب شد احتیاط آن است کفاره دهد و کفاره آن یک مثقال شرعی طلا معادل ۷۵ صدم مثقال معمولی است.
*-[مثقال شرعي حدود ۳.۴ (سه و چهار دهم) گرم است]
📚 استفتائات آیةالله مکارم شیرازی
💠 @AHKAME
⚪️ حكم نزديكي قبل از غسل حيض:
🔺 بعد از آن که زن از خون حیض، پاک شد:
✅ مسئلة: بعد از آن که زن از خون حیض، پاک شد، اگر چه غسل نکرده باشد، طلاق او صحیح است، و شوهرش هم میتواند با او جماع [نزدیکی]کند (۱)، ولی (۲) احتیاط مستحب ّ آن است که پیش از غسل از جماع با او خودداری نماید (۳).
🔻 اما کارهای دیگری که در وقت حیض بر او حرام بوده مانند توقف در مسجد و مس ّ خط قرآن (۴)، تا غسل نکند بر او حلال نمیشود. (۵)
این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست
➕ (۱) (خوئی، تبریزی، زنجانی:) و اولی این است که جماع پس از شستن فرج باشد..
➕ (۲) (سیستانی:) ولی احتیاط لازم این است که جماع پس از شستن فرج باشد و..
➕ (۳) (زنجانی:) جماع پیش از غسل کراهت شدید دارد..
➕ (۴) (زنجانی:) مانند ورود در مسجد الحرام و مسجد پیامبر صلی اللّه علیه و آله و نیز در سایر مساجد در غیر صورت عبور، و مس ّ خط قرآن..
➕ (۵) (مکارم:) بنا بر احتیاط واجب.
➖ (اراکی:) کارهای دیگری که در وقت حیض بر او حرام بوده، به جز مس خطّ قرآن و اسم خداوند و مانند آن، پس از قطع خون هر چند غسل نکرده باشد حرام نمیباشد ولی مس خط قرآن و اسم خداوند و مانند آن چون بدون طهارت جایز نیست باید غسل کند.
➖ (سیستانی:) کارهای دیگری که در وقت حیض از جهت اشتراط طهارت بر او حرام بوده، مانند مس ّ خطّ قرآن، تا غسل نکند، بر او حلال نمیشود. و هم چنین است بنا بر احتیاط واجب کارهایی که ثابت نشده که حرمت آنها از جهت اشتراط به طهارت باشد مثل توقف در مسجد.
📚 پینوشت:
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید
📎 متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی
💠 @AHKAME
حاج آقا مسئلةٌ
⚪️ حكم نزديكي قبل از غسل حيض: 🔺 بعد از آن که زن از خون حیض، پاک شد: ✅ مسئلة: بعد از آن که زن از خو
⚪️ حكم نزديكي قبل از غسل حيض:
🔺 بعد از آن که زن از خون حیض، پاک شد:
⭕️ سؤال: در صورتی که خانم از خون حیض پاک شود اما قبل از غسل حیض، نزدیکی داشته باشد آیا اشکال شرعی دارد و باید کفاره بپردازد؟
✅ جواب: شکال ندارد و کفاره هم ندارد.
📚 استفتائات آیةالله العظمی خامنه ای
💠 @AHKAME
⭕️ سؤال: آيا زن میتواند طلايي را كه شوهر برايش خريده بدون اجازهی او بفروشد؟
✅ جواب: درصورتی که شوهر طلا را به زن بخشیده باشد و زن مالک شده باشد میتواند بدون اجازه شوهر بفروشد البته درجایی که منافات با حق شوهر نباشد یعنی لازم نیاید که بدون اذن او از منزل برای فروش طلا خارج شود.
📚 دفاتر آیات مراجع عظام تقلید
💠 @AHKAME
🔴 حكم خونريزي در ايام حاملگی
🔺 حيض و زن باردار:
⭕️ سوال: آيا زن باردار نيز ممكن است خون حيض ببيند؟
✅ همه مراجع: آرى، زن باردار نيز خون حيض مى بيند؛ ولى اگر از اول عادتش بيست روز به تأخير بيفتد و خونى با صفات حيض ببيند، بنا بر احتياط واجب بين كارهايى كه حائض بايد ترك كند و كارهاى مستحاضه، جمع كند. [1]
🔺 خونريزى زن باردار:
⭕️ سؤال: برخى خانم ها در ايام باردارى دچار خونريزى مى شوند و نمى دانند، حيض است يا خون ديگر، تكليف چيست؟
✅ همه مراجع: اگر داراى شرايط خون حيض باشد، خون حيض محسوب مى شود؛ وگرنه استحاضه است.[۲]
📎 تبصره: اگر بداند خون ياد شده مربوط به زخم در بدن و رحم است، حيض و استحاضه محسوب نمى شود؛ بلكه بايد مانند ساير خون ها موضع را براى نماز تطهير كند.
📚 پینوشت:
[۱]. امام، فاضل، مكارم و نورى، تعليقات على العروة الوثقى، ج ۱، باب الحيض، م ۳؛ بهجت، سيستانى و صافى، توضيح المسائل مراجع، م ۴۳۷ و تبريزى، منهاج الصالحين، ج ۱، م ۲۱۴؛ وحيد، توضيح المسائل، م ۴۴۳ و دفتر: خامنه اى
[۲]. توضيح المسائل مراجع، م ۴۳۳ و ۴۴۷ و العروة الوثقى، ج ۱، فصل فى الحيض، م ۵ ؛ خامنه اى، اجوبه الاستفتاءات، س ۲۲۰ ؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۱، س ۱۳۳ و بهجت، احكام دختران و بانوان، ص ۸۲، س ۲۱. احكام بانوان، پرسمان
💠 @AHKAME