eitaa logo
حاج آقا مسئلةٌ
803 دنبال‌کننده
566 عکس
94 ویدیو
24 فایل
لطفاً در جهت نشر #احکام الهی کانال احکام شرعی را به دوستان و آشنایان خود معرفی نمائید و مطالب کانال احکام را منتشر فرمائید. جهت طرح سؤال و ارتباط با ادمین و کارشناس احکام شرعی با آی دی زیر تماس بگیرید: @Davoud_Norouzi
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ دعای عقیقه 💠 @AHKAME ⚪️ مستحب است هنگام کشتن دعاهایی را که وارد شده است، بخوانند و از خداوند تعالی بخواهند که عقیقه را فدیه قرار دهد؛ یعنی گوشت آن در مقابل گوشت کسی که عقیقه برای اوست، استخوان در مقابل استخوان، پوست در مقابل پوست و مو در مقابل مو باشد. برخی از دعاهایی که در این مورد نقل شده، عبارت است از: 💠 الف. ابراهیم کرخی از امام صادق علیه السلام نقل کرده که آن حضرت فرمود: هنگامی که عقیقه کردی، بر عقیقه بگو: 🔹 «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ عَقِیقَةٌ عَنْ فُلَانٍ لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله .» 💠 ب. همچنین امام صادق علیه السلام فرمود: وقتی که اراده کردی عقیقه را ذبح کنی، می گویی: 🔸 «یَا قَوْمِ إِنِّی بَرِیءٌ مِمَّا تُشْرِکُونَ إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً مُسْلِماً وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ إِنَّ صَلَاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیَایَ وَ مَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ لَا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذَلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ اللَّهُمَّ مِنْکَ وَ لَکَ بِسْمِ اللَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَقَبَّلْ مِنْ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ.» سپس مولود را نام می بری و حیوان را ذبح می کنی. 💠 ج. امام باقر علیه السلام نیز فرمود: هنگام ذبح عقیقه بگو: 🔹 «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ إِیمَاناً بِاللَّهِ وَ ثَنَاءً عَلَی رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ الْعِصْمَةُ لِأَمْرِهِ وَ الشُّکْرُ لِرِزْقِهِ وَ الْمَعْرِفَةُ بِفَضْلِهِ عَلَیْنَا أَهْلَ الْبَیْتِ.» و اگر کودک پسر است بگو: «اللَّهُمَّ إِنَّکَ وَهَبْتَ لَنَا ذَکَراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِمَا وَهَبْتَ وَ مِنْکَ مَا أَعْطَیْتَ وَ کُلَّمَا [کُلَّ ما] صَنَعْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا عَلَی سُنَّتِکَ وَ سُنَّةِ نَبِیِّکَ صلی الله علیه و آله وَ اخْسَأْ عَنَّا الشَّیْطَانَ الرَّجِیمَ لَکَ سُفِکَتِ الدِّمَاءُ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ.» 🔘 نکات مهم 🔹 ۱. عقیقه از قربانیِ مستحب بهتر و لازم تر است. البته بعضی از فقهاء فرموده اند: «اگر کسی در روز عید قربان قربانی کند، به جای عقیقه محسوب می شود و کفایت می کند. 🔸 ۲. صدقه دادن قیمت حیوانی که می خواهند عقیقه کنند، جایگزین عقیقه نمی شود و از آن کفایت نمی کند؛ بلکه خوب است صبر کنند تا عقیقه میسّر شود. کانال احکام شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
۲ دی ۱۴۰۳
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: مستحبات و آداب تولد فرزند بر عهده پدر کدام‌اند؟ ➖ لطفاً بفرمایید که: ۱. ولیمه چیست؟ ۲. عقیقه چیست؟ ۳. نظر اسلام در خصوص ختنه کردن چیست؟ ➖ ۴. نظر اسلام در خصوص تراشیدن موهای فرزندی که تازه متولد شده است چیست؟ لازم به ذکر است که به تازگی این سؤال را از یک عالمی پرسیدم، اما متوجه نشدم، بفرمائید چرا مسلمانان این عمل را انجام می‌دهند، و چگونه می‌توان مو را وزن کرد؟ در حالی که مو وزن خاصی علی الخصوص برای فرزندی که تازه متولد شده است، ندارد. ✅ جواب: مواردی که در سؤال شما آمده است از مستحبات و آداب بعد از تولد فرزند است. از آن جا که ولادت فرزند امر بسیار مبارکی است، اسلام برای آن برنامه ها و آداب خاصی قرار داده است از جمله: 👶 ۱. غسل دادن نوزاد: در روایاتی که غسل‌های مختلف را شمرده است، غسل مولود (نوزاد) نیز دیده می شود. [۱] لذا بعضی از فقها، غسل دادن نوزاد (با اطمینان به عدم ضرر) را جزو آداب و مستحبات مربوط به ولادت نوزاد ذکر نموده‌اند. [۲] 👶 ۲. گفتن اذان و اقامه: مستحب است در روز اولى که نوزاد بدنیا مى‌آید یا قبل از آن که بند ناف او بیفتد، در گوش راست او، اذان و در گوش چپ او، اقامه گفته شود. [۳] 👶 ۳. تراشیدن سر: در روز هفتم مستحب است که موهای سر نوزاد را تراشیده و هم وزن آن طلا یا نقره صدقه بدهند. ـــ توزین موی نوزاد نیز با ترازوهای دقیق، امکان پذیر بوده و می‌توانید با مراجعۀ به یک جواهر فروشی، این کار را انجام داده و قیمت معادل طلا و یا نقرۀ آن را جویا شوید. البته، تراشیدن موی فرزندتان واجب نبوده و در صورت عدم تمایل و انجام ندادن آن، گناهی را مرتکب نشده‌اید. 👶 ۴. عقیقه: عقیقه عبارت است از، قربانی کردن گوسفند و صدقه دادن گوشت آن برای سلامتی نوزادی که تازه متولد شده است. 👶 ۵. ختنۀ نوزاد پسر: ختنه در روز هفتم نیکوتر است. از این روز تأخیر نیفتد. و بعد از بلوغ بر خود مولود واجب است. [۴] 👶 ۶. ولیمه: ولیمه عبارت است از، مهمانی که حداقل ده نفر در آن شرکت داشته باشند. [۵] و  مستحب است که در تولد فرزند به اقوام و همسایگان ولیمه بدهند و اگر برای او عقیقه کرده‌اند بهتر از گوشت همان عقیقه استفاده نمایند. [۶]   📚 پی‌نوشت: [۱]. عاملى، حرّ، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج۳، ص ۳۰۴، مؤسسه آل البیت، قم، اول، ۱۴۰۹ ه ق [۲].  فاضل لنکرانى، محمد، جامع المسائل، ج۲، ص ۳۸۷، انتشارات امیر قلم، قم، یازدهم، بی‌تا البته بعضی دیگر از فقها، با توجه به روایات آداب ولادت، می‌گویند: مراد از غسل مولود، شست و شوى نوزاد است بمعنى «غَسل» (به فتح عین)، نه غُسل مصطلح (به ضم عین)؛ طوسى، محمد بن حسن مترجم: خراسانى، محمد واعظ زاده، الجمل و العقود فی العبادات، ص ۱۹۲، دانشگاه فردوسى، مشهد، اول، ۱۳۸۷ ه ق [۳]. امام خمینى، سید روح اللّٰه، توضیح المسائل، ص ۲۰۳، اول، ۱۴۲۶ ه ق [۴]. جامع المسائل (للبهجة)، ج۳، ص ۵۸۱ [۵]. محمود عبد الرحمان، معجم المصطلحات و الألفاظ الفقهیة، ج۳، ص ۵۰۴ [۶]. جامع المسائل (للبهجة)، ج ۳، ص ۵۸۱ اولین کانال احکام شرعی در ایتا👇 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
۲ دی ۱۴۰۳
💠 @AHKAME ✅ در دین مبین اسلام تولد فرزند دارای احکامی است که بعضی واجب و برخی مستحب می‌باشد. عمل به این احکام در زمینه سازی برای سلامت و تربیت معنوی فرزند نقش بسزایی دارد. موارد ذیل، بعضی از این احکام مستحب است: ➕ مستحب است کودک را پس از تولد در صورتی که ضرری متوجه او نشود، بشویند و نیز در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه بگویند و کام او را با آب فرات و تربت سید الشهداء علیه السلام بردارند و برای او نام نیک انتخاب کنند که این از حقوق فرزند بر پدر می‌باشد، و بهترین اسم‌ها اسمی است که متضمّن معنای عبودیّت برای خداوند تعالی باشد. ➖ مثل: عبداللّه، عبدالرحمن، عبدالرحیم و... و پس از آن اسماء انبیاء و ائمه علیهم السلام و از همه اسمها بهتر «محمد» است. ➖ [و برای دختر نیز مستحب است نامی مناسب و دارای معنای خوب، مثل: فاطمه، زهراء، زینب، خدیجه و... انتخاب کنند.] ➕ و از دیگر مستحبّات آن است که پس از ولادت طفل، ولیمه بدهند. ➕ یکی از مستحبات مؤکّد آن است که برای طفل عقیقه کنند. کسانی که قدرت مالی ندارند، هر گاه توانستند آن را انجام دهند و اگر هیچ گاه نتوانستند عقیقه کنند، اشکالی ندارد. و در استحباب عقیقه فرقی بین فرزند پسر و دختر و نوزاد اول و دوم و غیره نیست. ➖ در ارزش و اهمیت این عمل مستحب، همین بس که از امام صادق علیه السلام نقل شده است: «کُلُّ مَوْلُودٍ مُرْتَهَنٌ بِعَقِیقَتِهِ؛ هر مولودی در گرو عقیقه خود است.» به عبارت دیگر، اگر عقیقه نکند، در معرض انواع بلاهاست. 🐏 امور لازم در عقیقه: ➖ ۱. حتما باید یکی از انعام ثلاثة عقیقه باشد؛ یعنی یا از جنس گوسفند باشد که البته بز نیز در این باب با گوسفند یک جنس حساب می شود. و یا از جنس گاو باشد و یا از جنس شتر ➖ ۲. مستحب است برای مولود پسر حیوانی نر و برای نوزاد دختر حیوان ماده عقیقه شود. ➖ ۳. مستحب است عقیقه در هفتمین روز ولادت باشد؛ ولی اگر با عذر یا بدون عذر از روز هفتم تأخیر افتاد، استحباب آن ساقط نمی شود، حتی اگر کودک بمیرد، باز هم مستحب است برای او عقیقه کنند. 🐂 شرائط عقیقه ➕ ۴. گفته شده: مستحب است شرائط حیوانی که برای قربانی تهیه می‌کنند، در حیوانی که برای عقیقه در نظر می‌گیرند نیز جمع شده باشد؛ یعنی: 🔹 الف. حیوان سالم باشد. 🔸 ب. اگر شتر است، سنش کمتر از پنج سال نباشد. 🔹 ج. اگر گاو است، کمتر از دو سال نباشد. 🔸 د. اگر بز است، کمتر از یک سال کامل نباشد. 🔹 ه . اگر گوسفند است، کمتر از هفت ماه نباشد. 🐪 موارد مصرف عقیقه: ➕ ۵. مستحب است که پا و ران حیوان عقیقه را به قابله بدهند؛ بلکه در بعضی اخبار وارد شده است که یک چهارم آن را و در بعضی دیگر وارد شده است که یک سوم عقیقه را به قابله بدهند و اگر یک چهارم آن را که مشتمل بر پا و ران است، به وی بدهند، بعید نیست که به هر دو استحباب عمل کرده باشند. ـــ و اگر کودک هنکام ولادت قابله نداشته باشد، همان مقدار را به مادر کودک بدهند تا او آن مقدار را به هر کس که خواست، صدقه دهد. و این صدقه اختصاص به فقراء ندارد، بلکه به هر کس دلش خواست، آن مقدار را می‌بخشد و اگر قابله مادر بزرگ پدری نوزاد باشد یا زنی باشد که نان خور پدر کودک است، چیزی از عقیقه اختصاص به او ندارد. ➕ ۶. مکروه است والدین کودک و نیز کسانی که نان خور آنها حساب می‌شوند، از عقیقه مصرف کنند و این کراهت در مورد مادر شدیدتر است. ➕ ۷. گوشت عقیقه را می توان خام بین مؤمنین تقسیم کرد و می توان پخت و تقسیم کرد و همچنین می توان پخت و مؤمنین را دعوت کرد تا مصرف کنند و حداقل دعوت شدگان دَه نفر باشند. [و اگر خواستند گوشت را پخته یا خام تقسیم کنند، باز هم حداقل بین دَه نفر تقسیم کنند.] البته اگر بیش از دَه نفر باشند، افضل است. ➕ ۸. دعوت شدگان یا کسانی که گوشت عقیقه بین آن‌ها تقسیم می‌شود، فقط مؤمنین و اهل ولایت باشند. ➕ ۹. مستحب است کسانی که گوشت عقیقه را مصرف می‌کنند، پس از آن برای کودک دعا کنند. ➕ ۱٠. مکروه است که استخوان‌های عقیقه شکسته شود، بلکه بهتر است آن‌ها را از یکدیگر از سر مفاصل جدا کنند؛ به گونه‌ای که استخوان‌ها نشکند. ➕ ۱۱. شرط نیست که حتما پدر کودک برای او عقیقه کند، بلکه اگر دیگران نیز مثل مادر طفل یا پدر بزرگ یا عموی او برای او عقیقه کنند، خوب است. اولین کانال احکام شرعی در تلگرام👇 http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
۲ دی ۱۴۰۳
💠 @AHKAME ✅ شرایط قسم: ۱. از روى قصد و اختيار قسم بخورد، بنابراين قسم خوردن بچّه و كسى كه مجبورش كرده‌اند ، درست نيست. ـــ همچنين اگر در حال عصبانى بودن بدون اراده و قصد قسم بخورد. ۲. كارى را كه براى انجام آن قسم می‌خورد، بايد حرام و مكروه نباشد. ۳. به يكى از نام هاى خداوند قسم ياد كند، خواه نامى باشد كه به غير ذات مقدّس او گفته نمی‌شود، مانند «خدا» و «اللَّه» يا نامى كه به غير او نيز گفته مىشود، ولى از قرائن معلوم است كه مقصودش خداست. ـــ بلكه اگر به نام هايى قسم ياد كند كه بدون قرينه، خدا به نظر نمی‌آيد، ولى او قصد خدا را كند، بنابر احتياط واجب بايد به آن قسم عمل كند. ٤. قسم را بايد به زبان بياورد. ۵. عمل كردن به قسم براى او ممكن باشد. ـــ اگر موقعى كه قسم می‌خورد، ممكن باشد، ولى بعداً عاجز شود يا مشقّت شديد داشته باشد، از همان وقت كه چنين شده، قسم او به هم می‌خورد. 🚫 هرگاه عمداً با قسم خود مخالفت كند، بايد كفّاره بدهد، به اين صورت که يا ده فقير را سير كند، يا بر آن ها لباس بپوشاند، و اگر توانايى بر اين ها نداشته باشد، بايد سه روز روزه بگيرد. 📎 اگر قسم شرايط لازم را نداشته باشد (مورد قسم امر خوب و پسنديده نباشد و يا در حالتي که اختيار را از دست داده بود، قسم بخورد) چون قسم شرعي محقق نشده است، عمل نکردن به آن موجب کفاره نمی‌شود. اولین کانال احکام شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
۲ دی ۱۴۰۳
🤝 صله رحم با افراد نامحرم ⭕️ سؤال: با توجه به اهمیت صله رحم در اسلام، نسبت به خویشان نامحرم مانند پسر عمو و دختر عمو، چگونه می توان به این فریضه دینی عمل کرد؟ ✅ پاسخ: اگر خویشان نسبی با هم قطع رابطه نکنند و احیاناً با مراعات ضوابط شرعی از حال یکدیگر با خبر شوند و به خصوص در مشکلات به یاری یکدیگر بشتابند، به وظیفه صله رحم عمل کرده اند؛ برای انجام صله رحم، الزاما رفت و آمد و ارتباط مستقیم شرط نیست. 📚 سایت آیةالله خامنه‌ای 💠 @AHKAME
۳ دی ۱۴۰۳
🚶‍♂سؤال: حکم رفت و آمد با خویشاوندان بی حجاب و اهل گناه چیست؟ ✅ پاسخ: اگر حضور در آن مجلس موجب ارتکاب گناه و یا تأیید آن باشد یا نهی از منکر متوقف بر خروج از آن مجلس یا شرکت نکردن در آن باشد، باید آن مجلس را ترک کرده و یا شرکت ننمایید و صله رحم متوقف بر مراوده و رفت و آمد نیست و با احوالپرسی و پیغام فرستادن از طریق تلفن یا نامه هم محقق می‌شود. [1] امیرالمومنین(علیه‌السلام) می فرمایند: «همنشینی با هواپرستان فراموشخانه ایمان است.» تعبیر حضرت بسیار رسا و کامل می‌باشد؛ آری این‌گونه معاشرت‌ها فراموشخانه است؛ یعنی انسان آن‌قدر تحت تأثیر دوستان و معاشران بد قرار می‌گیرد که تا وقتی با آن‌ها معاشرت دارد مثل این است که او را در فراموشخانه برده‌اند و افکار و عقایدش در معرض فراموشی قرار می‌گیرد. [2] 📚 منابع: [1]. دفتر اطلاع رسانی امام خامنه ای [2]. نهج البلاغه، خطبه۸۶ 💠 @AHKAME
۳ دی ۱۴۰۳
حضرت صادق علیه السلام در روایتی می فرمایند: لَا یَنْبَغِی لِلْمُؤْمِنِ أَنْ یَجْلِسَ مَجْلِساً یُعْصَى اللَّهُ فِیهِ وَ لَا یَقْدِرُ عَلَى تَغْیِیرِه مومن نباید در مجلسی بنشیند که خداوند متعال در آن نافرمانی می شود و او هم نمی تواند آن را تغییر دهد. (وسائل الشیعه، ج 16 ص:260) شب یلدا فرصتی است برای دورهمی و جمع های فامیلی و یکی از مصادیق صله رحم محسوب می‌شود. در این شب‌ها میهمانی ها بیشتر است لذا لازم است به چند نکته توجه داشته باشیم: : در این شب بلکه در هر شب نشینی و مجلس فامیلی دقت شود که صحبت کردن و گفتگوها با فامیل نامحرم باید همراه با لذت یا ترس افتادن در گناه نباشد، از شوخی با نامحرم باید پرهیز شود، همچنین باید حفظ پوشش شرعی باشد. نکته مهم این است که بین افراد نامحرم تفاوتی وجود ندارد بلکه برادر شوهر، شوهر خواهر و پسر عمو و ... همه نامحرم هستند و باید حدود شرعی رعایت شود. البته اصل صحبت و احوالپرسی اشکالی ندارد؛ اما حریم و حدود الهی باید رعایت شود. : این نشست‌های فامیلی یا دوستانه نباید با گناهانی هم‌چون موسیقی‌های لهوی و رقص آور و حرام باشد : گاهی در این مجالس غیبت اتفاق می‌افتد که باید دقت کرد و چنانچه انسان بداند یا ترس وقوع در گناه را بدهد نباید در این برنامه‌ها شرکت کند. : در این محافل و دورهمی‌ها نباید افراد برای خنده و شاد بودن یکدیگر را مسخره یا اهانت یا اذیت کنند. : اگر در مجلسی و یا مکانی گناهی صورت می گیرد بر افرادی که گناه را مشاهده می‌کنند با رعایت شرایط، باید نهی از منکر کنند و در برابر گناه ساکت نباشند. : یکی دیگر از نکات قابل توجه این است که نشر و نقل مطالبی که انسان نسبت به انها علم ندارد یا سبب تضعیف نظام اسلامی یا سبب ناامید افراد می شود، جایز نیست. 💠 @AHKAME
۳ دی ۱۴۰۳
✍🏻 موضوع: نذر، قسم و عهد ⭕️ سؤال: ۱. کفاره شکستن نذر چه مقدار است؟ ۲. کفاره شکستن قسم چه مقدار است؟ ۳. کفاره شکستن عهد چه مقدار است؟ ✅ جواب ۱و۲): کفاره شکستن نذر و قسم عبارت است از: آزاد کردن یک بنده یا به ده فقیر طعام دادن (به هر فقیر ۷۵۰ گرم نان، آرد، برنج و مانند آن) یا پوشاندن آنها، در صورت عدم تمکن از انجام موارد گذشته، باید سه روز روزه بگیرد. ✅ جواب۳): کفاره شکستن عهد مانند کسی است که یک روز از ماه رمضان را عمداً افطار کند، که عبارت است از: آزاد کردن یک بنده یا گرفتن شصت روز روزه و یا اطعام شصت فقیر که می تواند به جای آن به هر فقیر ۷۵۰ گرم نان، آرد یا برنج و مانند آن بدهد. 📚 سایت دفتر مقام معظم رهبری پرسش شماره ۶۹۳۵۵ 💠 @AHKAME
۱۷ دی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
۲۵ دی
احکام اعتکاف 🕌 اعتکاف آن است که انسان به قصد عبادت و بندگی خداوند متعال در مسجد بماند و از آن خارج نشود. اصل اعتکاف مستحب است، ولی گاهی به سبب نذر، عهد، قسم یا اجاره انجام آن واجب می‌شود. شرایط اعتکاف صحیح بودن اعتکاف هفت شرط دارد: ۱. عقل ۲. نیّت ۳. روزه ۴. حضور در مسجد واحد ۵. حداقل سه روز متوالی بودن ۶. استمرار حضور در مسجد ۷. اجازه داشتن برای اعتکاف بلوغ شرط صحیح بودن اعتکاف نیست، بنابراین کودک ممیّز نیز می‌تواند معتکف شود. محرّمات اعتکاف: بر کسی که اعتکاف می‌کند، انجام کارهای زیر حرام است: ۱. بوییدن مواد معطّر و گیاهان خوش بو برای لذّت بردن ۲. آمیزش جنسی و بنابر احتیاط لمس و بوسیدن همسر از روی شهوت که علاوه بر حرمت، موجب باطل شدن اعتکاف نیز می‌شود. ۳. خود ارضائی (استمناء) بنابر احتیاط واجب ۴. خرید و فروش و بنابر احتیاط واجب هر نوع داد و ستد مانند اجاره ۵. مجادله و نزاع در امور دینی و دنیوی (در صورتی که برای چیره شدن برطرف مقابل و اظهار دانش و برتری باشد)، اما اگر مجادله برای اظهار حق و برگرداندن طرف مقابل از اشتباه باشد، اشکال ندارد. 🚫 توجه: محرّمات اعتکاف اختصاص به روز ندارد و در شب نیز باید از آن‌ها پرهیز شود. ملاحظات: # هرگاه اعتکاف مستحب را پس از روز دوم باطل کند، باید قضای آن را به جا آورد؛ ولی اگر در روز اول و دوم باطل کند، قضای آن واجب نیست. نباید کمتر از سه روز پی در پی باشد، و رها کردن آن قبل از پایان روز دوم جایز است، ولی اگر دو روز بماند، ماندن روز سوم واجب می‌شود. # کفّاره باطل شدن اعتکاف، همانند کفاره افطار عمدی در ماه رمضان است، یعنی دو ماه روزه که سی و یک روز آن پی درپی باشد، یا غذا دادن به شصت فقیر 💠 @AHKAME
۲۵ دی
⭕️ زمان نیّت اعتکاف ‌ ✅ از آن‌جا که شروع اعتکاف از طلوع فجر روز اوّل است، نیّت هم باید از آن لحظه به تأخیر نیفتد ولی جایز است اعتکاف را از ابتدای شب اوّل یا اثنای آن شروع و از همان زمان نیّت کند و تا مغرب روز سوم ادامه دهد. 📚 رساله نماز و روزه، مسأله ۹۸۹ 💠 @AHKAME
۲۵ دی