eitaa logo
حاج آقا مسئلةٌ
798 دنبال‌کننده
554 عکس
82 ویدیو
21 فایل
لطفاً در جهت نشر #احکام الهی کانال احکام شرعی را به دوستان و آشنایان خود معرفی نمائید و مطالب کانال احکام را منتشر فرمائید. جهت طرح سؤال و ارتباط با ادمین و کارشناس احکام شرعی با آی دی زیر تماس بگیرید: @Davoud_Norouzi
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: معنا و لزوم نیت در روزه چیست؟ ✅ جواب: روزه مانند همه‌ی عبادت‌های دیگر باید با نیت همراه باشد، بدین معنی که خودداری انسان از خوردن و آشامیدن و سایر چیزهای باطل‌کننده‌ی روزه، به خاطر دستور خداوند باشد و همین که چنین عزمی در او باشد کافی است و لازم نیست آن را بر زبان بیاورد. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای Iکانال احکام بروز شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: زمان نیت روزه چه وقت است؟ ✅ جواب: ⚪️ روزه‌های مستحبی: از اول شب تا موقعی که به اندازه‌ی نیت کردن به مغرب وقت مانده باشد. ⚪️ روزه‌های واجب: ➕ ۱. واجـب معین، مثل روزه‌ی ماه رمضان الف) تا قبل از طلوع فجر: صحیح است. ب) تا قبل از زوال: ـــ از روی عمد: صحیح نیست. ـــ از روی فراموشی یا بی اطلاعی: بنابر احتیاط واجب نیت روزه کند و روزه بگیرد و بعداً نیز روزه‌ی آن روز را قضا نماید. ج) بعد از زوال: کافی نیست. ➕ ۲. واجب غیرمعین، مثل‌ روزه‌ی‌ قضای ماه رمضان: الف) تا قبل از زوال: صحیح است. ب) بعد از زوال: صحیح نیست. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای کانال احکام بروز شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ✅ مسئلةٌ: انسان نمی‌تواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود می‌تواند روزه را بخورد و همچنین اگر برای او ضرر یا خوف ضرر داشته باشد. ✖️ بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - می‌رسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. ➖ بلی اگر برای آن‌ها ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه مشقت زیاد باشد می‌توانند افطار کنند. 📚 رساله آموزشی امام خامنه‌ای Iکانال احکام بروز شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: آیا تاتوی ابرو وضو را باطل می‌کند؟ ✅ پاسخ های زیر از دفاتر آیات عظام، دریافت شده است: 📝 آیةالله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی): اگر مانع رسیدن آب به محل وضو یا غسل باشد، باید آن را برطرف کرد مگر این که تاتو زیر پوست باشد که در این صورت اشکال ندارد. 📝 آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدظله العالی): مانع وضو نیست. 📝 آیةالله العظمی صافی گلپایگانی (مدظله العالی): اگر عمل مذکور مانع از رسیدن آب وضو و غسل به بشره باشد، جایز نیست. 📚 استفتائات مراجع عظام تقلید کانال احکام بروز شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ حاج آقا مسئلةٌ: آیا تاتو و خالکوبی برای وضو و غسل و انجام اعمال حج، اشکالی ایجاد می کند؟ ✅ جواب: اکثر مراجع تقلید در خصوص خالکوبی فرموده‌اند: _ اگر خالکوبى مجرد رنگ باشد و یا در زیر پوست بوده و بر ظاهر پوست چیزى که مانع از رسیدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، وضو و غسل و نماز صحیح است ۱ _ مگر زمانی‌که مانع مذکور روی پوست بوده و دارای جرم است به نحوی که مانع از رسیدن آب به پوست شود ۲ _ در این صورت می‌بایست ابتداء مانع را برطرف و سپس اقدام به غسل یا وضو کرد. _ بنابراین؛ اگر تاتو، جرم داشته باشد و مانع از رسیدن آب وضوء و غسل به بدن شود باید قبل از وضوء یا غسل برطرف شود. ۳ _ در غیر این صورت اگر همانند خالکوبی و زیر پوست باشد که مانع از رسیدن آب بر آن نشود اشکالی ندارد. _ و انجام اعمالی از حج مانند طواف و نماز طواف که نیاز به طهارت (وضوء و غسل) دارد، در چنین حالتی صحیح است. 📚 پی‌نوشت: ۱. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج۱، ص ۲٠۵ ۲. همان، ص ۲٠۱ ۳. مجمع المسائل (للگلپایگانی)، ج ۱، ص ٦۵ اولین کانال احکام شرعی در http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ : تکلیف وضو و غسل کسانی که خال کوبی اسمای جلاله یا آیاتی از قرآن روی بدن دارند چیست؟ ✅ جواب: «خال کوبی» و «تاتو» اگر مجرد رنگ در زیر پوست است و مانع از رسیدن آب به ظاهر پوست نمی‌شود، برای وضو و غسل اشکالی ندارد، ولی اگر به صورت نقاشی و موقت است و روی پوست کشیده می‌شود باید برای وضو برطرف شود. [۱] 🔸 خالکوبی آیات قرآن بر روی بدن حرام و پاک کردن آن در صورتی که مشقت ندارد، [۲] واجب است؛ ولی در هر صورت مس آن‌ها اشکالی ندارد، چون زیر پوست است. [۳] ـــ آیةالله سبحانی: هر گاه لفظ جلاله زیر پوست باشد، اشکال ندارد. [۴] 🔹 توجه: اگر خال کوبی و تاتو موجب ضرر به بدن یا شامل عکس‌های زشت و مبتذل باشد، حرام است. به طور کلی بهتر است مسلمان از این کارها در غیر موارد ضروری پرهیز کند، هر چند ضرر هم نداشته باشد. [۵] 📚 پی‌نوشت: [۱]. امام خمینی ره، استفتائات، ج۱ (وضو)، س ۴۴ آیةالله بهجت،‌ استفتائات‌، ج۱، س ۶۴۲ امام خامنه‌ای،‌ اجوبه الاستفتائات، س ۱۴۴ آیات عظام سبحانی و صافی: استفتا آیةاله سیستانی، سایت، سوال ها و جواب ها، وضو، س ۷۲ و احکام بانوان، س ۲۷۸ [۲]. مکارم: بنابر احتیاط [۳]. امام خامنه‌ای، بهجت و صافی: استفتا؛ مکارم، استفتائات جدید، ج۲، ‌س ۷۲ [۴]. سبحانی: استفتا [۵]. همه‌ی مراجع: استفتا 📗 برگرفته از کتاب «رساله مصور»، ج۱، ص ۱۶۴ اولین کانال احکام شرعی در http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ : ۱. کاشت مژه چه حکمی دارد؟ ۲. تتو ابرو چه حکمی دارد؟ ۳. عمل زيبايی بينی چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: اگر مژه مانند مژه‌های معمولی انسان در گوشت کاشته شود اشکالی ندارد و مانع برای وضو و غسل نیست اما اگر مژه مصنوعی را به مژه یا پوست خود شخص بچسبانند، ایجاد عمدی مانع در اعضای وضو و غسل است و وضو و غسل نیز با آن باطل است و باید برای وضو و غسل برداشته شود. ⚠️ در تاتو یا هاشور اگر چیزی روی پوست مانع شود وضو و غسل را باطل می‌کند و باید برای اولین وضو یا غسل برطرف شود. ➕ اگر به صورت خالکوبی زیر پوست باشد (با توجه به این‌که ظاهرأ بخاطر حفظ رنگ و قالب آن نباید تا دو سه روز آب به آن برسد) انجام این‌کار در ایام عادت که زن نماز نمی‌خواند اشکالی ندارد. ✖️ در ایام پاکی اگر انجام شود شخص باید وضو و غسلش را به صورت معمول انجام دهد هرچند که رنگ یا قالب آن خراب شود و زخمی که بخاطر آن روی پوست ایجاد می‌شود اگر به گونه‌ای نیست که واقعاً آب برایش ضررداشته باشد باید به صورت معمول مانند ایام عادی وضو و غسلش را انجام دهد اما اگر آب واقعأ برای آن ضرر جسمی داشته باشد باید تا برطرف شدن عذر وضو وغسل را طبق نظر مرجع خود به وظیفه جبیره یا تیمم انجام دهد و اگر زینت باشد یا سبب جلب توجه شود باید از نامحرم پوشیده شود. ➖ عمل زیبایی به خودی‌خود اگر ضرر قابل توجهی نداشته باشد و همراه با لمس و نگاه حرام نباشد اشکال ندارد. اولین کانال احکام شرعی در http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
⭕️ سؤال: حکم وضو و غسل با خالکوبی و تاتو چیست؟ 💠 @AHKAME
🚿 تفاوت مذی و منی در زن چیست؟ 💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: می‌خواهم بدانم ترشحاتی که از زن خارج می شود به چند دسته تقسیم می شوند و کدام نجس هستند و کدام‌ها پاک هستند و کدام‌ها به غسل جنابت نیاز دارند؟ ✅ همه‌ی مراجع عظام (به جز آیات عظام تبریزی، بهجت و نوری): خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می‌شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود. 🔸 اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی‌شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است.[۱] ✅ آیةالله العظمی بهجت: خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد و با جستن بیرون آید، حکم به منی می‌شود. 🔸 اگر هیچ یک از دو علامت و یا یکی از آن‌ها را نداشت، حکم به منی نمی‌شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند منی است.[۲] ✅ آیات عظام تبریزی و نوری: خروج ترشحات زن اگر همراه با شهوت خاصی (اوج لذت جنسی) باشد و بدن پس از آن سست شود، حکم به منی می‌شود. 🔸 اگر هیچ یک از دو نشانه یا یکی از آن‌ها را نداشت، حکم به منی نمی‌شود، مگر آن که از راه دیگری یقین کند که منی است.[۳] ✅ آیةالله العظمی امام خامنه‌ای در خصوص خروج منی از زن می‌فرماید: بطور کلی اگر زن به اوج لذّت جنسی برسد و در آن حال مایعی از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب است. 🔸 ولی اگر شک کند که به این مرحله رسیده یا نه و یا شک در خروج مایع داشته باشد، غسل واجب نیست و سایر ترشحات نیز پاک است. ➕در عروه الوثقی آمده است: ترشحات زنانه پاک است و غسل ندارد، مگر آن که یقین کند بول یا منی است. [٤] ➖و امروزه بعضی از متخصصین فن و دانشمندان فیزیولوژی عقیده دارند که منی زن خارج نمی‌شود و در نتیجه ترشحی به نام منی برای زن وجود ندارد. 📚 پی‌نوشت: ۱. توضیح المسائل مراجع، مسأله ۳۴٦ ۲. توضیح المسائل مراجع، مسأله ۳۴۶ ۳. تبریزی، استفتائات، سوال ۲٤۸ ٤. العروة الوثقی، ج ۱، مستحبات غسل الجنابة اولین کانال احکام شرعی در http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: مذْی، وذْی، ودْی چیست و چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: ➖مَذْى: آبی که معمولاً هنگام بازى كردن یا دیدن صحنه‌های تحریک کنند و یا تخیل صحنه‌های شهوت انگیز بیرون می‌آید. مقدارش خیلی کمتر از منی است. ـــ «مذی» پاک است و غسل ندارد و وضو را هم باطل نمی‌کند. ➖وَذْى: یعنی آبی که گاهی بعد از خارج شدن منی از انسان خارج می‌شود. ـــ وذی نیز اگر با منی یا ادرار آلوده نشده باشد پاک است. ➖وَدْى: آبى كه گاه بعد از بول بیرون می‌آید و كمى سفید و چسبنده است.  ـــ وَدْى نیز اگر با منی یا ادرار آلوده نشده باشد پاک است. 📚 توضیح المسائل مراجع – مسئله ۷۳ و ۳۴۸ اولین کانال احکام شرعی در http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
و غسل زن 💠 @AHKAME ⭕️ سؤال: برخی اوقات زن به علت ملاعبه با همسر، تقریباً حالت انزال به او دست می‌دهد و بدنش سست می‌شود به طوری که فکر می‌کند جنب شده است، آیا پس از این حالت غسل جنابت واجب است یا نه؟ ✅ جواب: ➕ آیات عظام امام، فاضل، مکارم: اگر «یقین» به انزال منی حاصل شود و از مجرا به خارج برسد غسل واجب است. ➕ آیت‌الله خامنه‌ای: اگر زن به اوج لذت جنسی برسد و در آن حال مایعی از او خارج شود جنابت محقق شده و غسل بر او واجب می شود. 📚 پی‌نوشت: سید مسعود معصومی، احکام روابط زن و شوهر، ۱۰۹ امام استفتائات، ج۱، ص ۵۳ فاضل و مکارم: استفتاء امام خامنه‌ای، اجوبه الاستفتائات، س ۱۷۱ کانال احکام بروز شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36
💠 @AHKAME ⭕️ : آیا ملاعبه با همسر درحال روزه جایز است؟ ✅ همه‌ی مراجع عظام تقلید: اگر بدون قصد بیرون آمدن منی با همسرش ملاعبه کند، چنانچه اطمینان دارد منی از او خارج نمی‌شود اشکال ندارد. ـــ و روزه‌ی هر دو صحیح است؛ هر چند اتفاقاً از او منی بیرون آید. کانال احکام بروز شرعی http://eitaa.com/joinchat/431226884Ca585df9f36