✅ حد #نصاب_غلات طبق فتوای آیت الله #مکارم
✳️ شرط #وجوب_زکات گندم، جو، خرما و کشمش و نصاب آن را بیان فرمایید؟
✳️ پاسخ : زكات گندم و جو و خرما و كشمش وقتى واجب است كه به حدّ نصاب برسد و نصاب آنها «288 من تبريز، 45 مثقال كمتر» است كه حدود «847 كيلوگرم» برآورد شده (كمى كمتر ازسه خروار.
✳️ #زكات_گندم و #جو وقتى واجب مىشود كه #دانه آن بسته شود و به آن گندم و جو گويند،
🍃 ولى وقت دادن زكات در گندم و جو زمانى است كه آن را خرمن كنند و کاه را جدا نمايند.
✳️ زكات #انگور_و_كشمش موقعى است كه ميوه برسد و به آن انگور گويند و همچنين در مورد #خرما زمانى است كه خرما برسد و قابل خوردن شود؛ ولى وقت دادن زکات در خرما و كشمش موقعى است كه خشك شود، مگر اينكه بخواهند آن را به صورت تر مصرف كنند كه بايد زكات آن را بدهند به شرط اين كه خشک شده آن به حدّ نصاب برسد.
🔻غلّاتى كه زكات آنها را داده، اگر چند سال هم نزد او بماند زكات ندارد.
🔹منبع : https://b2n.ir/790085
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #نماز_جماعت، حکم #اتصال_صفوف آیت الله #مکارم.
✳️ قرار گرفتن در جایی که اتصال صفوف رعایت نشده
✳️ پرسش : اگر #ماموم در جایی قرار گیرد که اتصال صفوف رعایت نشده است و اقتدا کند آیا #نمازش صحیح است و نیاز به اعاده ندارد؟
✳️ پاسخ : هرگاه با كمى #تأخير به نماز #جماعت برسد، به گونه اى كه مسلمين نماز خود را بسته، و با صفوف جلو اتّصال معتبر نزد شيعه را ندارند، و امكان عبور از صفوف و رفتن به جايى كه اتّصال برقرار است نيز نمىباشد، يا مأمورين اجازه چنين كارى را نمىدهند، در همانجا كه ممكن است #اقتدا نموده، و همين نماز كفايت مىكند و نيازى به اعاده نيست.
🔹منبع :https://b2n.ir/601973
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ #معیار تشخیص خون #حیض از #زخم به نظر همه مراجع.
✳️ دونظر وجود دارد.
🔺نظر اول : می تواند #حیض قرار دهد و عبادات خود را انجام دهد یعنی #جمع بین #تروک_حائض و #اعمال_مستحاضه کندمگر اینکه یقین داشته باشد حیض است.
🔺نظر دوم : 3حالت دارد.
الف : درایام عادت باشد، حیض است حتی اگر صفات حیض را ندارد، گرچه #شرائط_حیض را دارد.
ب : در #ایام_عادت نیست ولی #صفات #حیض رادارد، این حیض است.
ج : نه در ایام عادت است نه صفات حیض را دارد، این صورت 3 حالت دارد.
1- #حالت_سابقه اش_پاکی بوده اینجا حیض نیست #استحاضه است.
2- حالت سابقه اش حیض بوده اینجاحیض است مگر اینکه از #ده_روز عبور کند، که در اینصورت،
🍃 یا #عادت_معین دارد، باید تا عادتش را حیض بقیه را #زخم قرار دهد.
🍃 عادت معینی ندارد به #عادت_اقوام خود مراجعه کند و به وظیف اش عمل کند.
🔻صورت آخر را در پست بعدی با رگزاری می کنیم.
🔹منبع : رساله مراجع احکام خونهای مشکوک.
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ ادامه معیار #تشخیص خون #حیض از #زخم طبق نظر #مراجع.
✳️ گفتیم در مورد خونی که شک دارد حیض است یا زخم کلا دو نظریه هست صورت آخرش این است که :
🍃 حالت سابق اش را نمی داند چه بوده #حیض بوده یا #پاک بوده مثلا #بیهوشی داشته یادش نمی آید.
۱- بعضی مراجع قائلند باید بنا را بر پاکی بگذارد.
۱- بعضی مراجع قائلند باید جمع کند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه.
🔻وظیفه هر خانمی این است که فتوای مرجع خودرا ببیند کدامیک از این دو نظر است بعد به وظیفه خود عمل کند.
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ #قضای_روزه_نماز_والدین بر #پسر_بزرگتر خصوصا در صورت متعدد بودن همسران طبق فتوای آیت الله #مکارم
✳️ پرسش : آیا #نمازها و #روزه هاى #قضاى_میّت بر هر پسر بزرگتر از هریک از همسرانش واجب است یا فقط به عهده یک نفر از آنان است؟
✳️ پاسخ : بر پسر بزرگتر از نظر سن واجب است از هر زنى که باشد و اگر دو فرزند از نظر سن کاملا مساوى باشند تقسیم مى کنند.
🔻اگر پسر بزرگتر نمى داند كه از پدر يا مادرش نماز و روزهاى قضا شده يا نه، چيزى بر او واجب نيست و تفحّص و جستجو نيز لازم نمى باشد.
🍃 اگر پسر بزرگتر بعد از مرگ پدر يا مادر از دنيا برود بر ساير پسران تكليفى نيست.
🔹منبع : https://b2n.ir/092851
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #خمس #لباس_مهمانی_خانمها در فتوای آیت الله #مکارم.
✳️ بعضى از خانمها در هر میهمانى یا #عروسى یک نوع لباس مىپوشند، و براى بار دوم از آن استفاده نمىکنند، چرا که مردم آن #لباس را یک بار به تن آنها دیده اند!
اولا : آیا این کار جایز است، و اسراف محسوب نمىشود؟
ثانیآ:با توجه به این که چنین لباسهایى یک بار استفاده شده، آیا خمس دارد؟
✳️ جواب : به یقین این کار نوعى #اسراف است، و زنان با ایمان باید از آن بپرهیزند،
🔻چنین لباسهایى #خمس دارد.
🔹منبع : https://b2n.ir/312311
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم جمع آوری #طلا برای #جهیزیه و #خمس آن در فتوای آیت الله #مکارم.
✳️ دخترى شاغل و در سنّ #ازدواج مىباشم، بر خلاف آنچه در بین مردم متداول است، من به تدریج جهیزیّه ام را تهیّه نمىکنم،
بلکه پولى که هر ماه بدست مىآورم را تبدیل به طلا نموده و نگهدارى مىکنم، تا به هنگام نیاز جهیزیّه را یکجا تهیّه کنم، تا هم نیازى به حفظ و نگهدارى نداشته باشد، و هم مُد روز باشد. آیا به این پس اندازها خمس تعلّق مىگیرد؟
✳️ جواب : آرى به اینها خمس تعلّق مىگیرد، ولى چنانچه در زحمت باشند ما به اینگونه افراد اجازه مىدهیم خمس آن را بر #ذمّه بگیرند و هنگام توانایى بپردازند.
🔹منبع : https://b2n.ir/312311
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #زکات_غلات طبق فتوای آیت الله #سیستانی.
✳️ زکات #گندم و #جو و #خرما و #کشمش وقتی واجب میشود که به مقدار نصاب برسند، و #نصاب آنها (۳۰۰) صاع است که به گفته عدهای تقریباً (۸۴۷) کیلوگرم میشود.
✳️ زکات به گندم و جو، وقتی تعلّق میگیرد که به آنها گندم و جو گفته شود،
🍃 زکات کشمش وقتی واجب میشود که انگور میباشد،
🍃 زکات به خرما وقتی تعلّق میگیرد که عرب به آن تمر گوید، ولی وقت ملاحظه نصاب وقت خشکیدن آنها است،
🍃 وقت وجوب پرداخت زکات در گندم و جو موقع خرمن و جدا کردن کاه آنها است،
🍃 در خرما و کشمش موقع چیدن آنهاست، که اگر از این وقت بدون عذر و با بودن مستحق تأخیر بیفتد و تلف شود مالک ضامن است.
🔻گندم و جو و خرما و کشمشی که زکات آنها را داده اگر چند سال هم نزد او بماند زکات ندارد.
🔹منبع : https://b2n.ir/480400
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم تاخیر در پرداخت خمس به فتوای مقام معظم #رهبری.
✳️ آیا به #خمسی که با #تأخیر_پرداخت شود جریمه تعلّق میگیرد؟
✳️ جواب : اگر خمس #سال_قبل از درآمد #سال_جدید پرداخت شود، واجب است که خمس درآمد سال جدید که به عنوان خمس پرداخت میشود نیز پرداخت شود.
🔻 یعنی اگر بخواهد با درآمد امسال، خمس سال قبلی را بدهد باید ابتدا پولی که با آن میخواهد خمس سال قبل را پرداخت کند را تخمیس نماید.
🍃 مثلاً اگر خمس #سال_قبل ۲۰ هزار تومان بوده است و بخواهد با ۲۵ هزار تومانی که #امسال به دست آورده است، خمس سال قبل را بدهد، ابتدا باید ۵ هزار تومان از ۲۵ هزار تومان را به عنوان خمس بدهد و سپس با ۲۰ هزار تومان باقیمانده، خمس سال قبل را بدهد
🔹منبع : https://b2n.ir/562872
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #عقد در حال #عده طبق فتوای #رهبر معظم انقلاب.
✳️ سوال : حکم کسی که در عقد موقت کسی بوده و بدون بخشیدن مدت به عقد مرد دوم درآمده است چیست ؟
جواب : در صورتی که مرد علم داشته باشد و یا دخول صورت گرفته باشد حرام میشوند،
اما اگر علم به موضوع و حکم ندارند و دخول صورت نگرفته، عقد باطل است اما حرمت ابدی نیست.
🔹منبع : https://b2n.ir/673978
❤️ @ahlamerouz احکام روز