✅ #معیار تشخیص خون #حیض از #زخم به نظر همه مراجع.
✳️ دونظر وجود دارد.
🔺نظر اول : می تواند #حیض قرار دهد و عبادات خود را انجام دهد یعنی #جمع بین #تروک_حائض و #اعمال_مستحاضه کندمگر اینکه یقین داشته باشد حیض است.
🔺نظر دوم : 3حالت دارد.
الف : درایام عادت باشد، حیض است حتی اگر صفات حیض را ندارد، گرچه #شرائط_حیض را دارد.
ب : در #ایام_عادت نیست ولی #صفات #حیض رادارد، این حیض است.
ج : نه در ایام عادت است نه صفات حیض را دارد، این صورت 3 حالت دارد.
1- #حالت_سابقه اش_پاکی بوده اینجا حیض نیست #استحاضه است.
2- حالت سابقه اش حیض بوده اینجاحیض است مگر اینکه از #ده_روز عبور کند، که در اینصورت،
🍃 یا #عادت_معین دارد، باید تا عادتش را حیض بقیه را #زخم قرار دهد.
🍃 عادت معینی ندارد به #عادت_اقوام خود مراجعه کند و به وظیف اش عمل کند.
🔻صورت آخر را در پست بعدی با رگزاری می کنیم.
🔹منبع : رساله مراجع احکام خونهای مشکوک.
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ ادامه معیار #تشخیص خون #حیض از #زخم طبق نظر #مراجع.
✳️ گفتیم در مورد خونی که شک دارد حیض است یا زخم کلا دو نظریه هست صورت آخرش این است که :
🍃 حالت سابق اش را نمی داند چه بوده #حیض بوده یا #پاک بوده مثلا #بیهوشی داشته یادش نمی آید.
۱- بعضی مراجع قائلند باید بنا را بر پاکی بگذارد.
۱- بعضی مراجع قائلند باید جمع کند بین تروک حائض و اعمال مستحاضه.
🔻وظیفه هر خانمی این است که فتوای مرجع خودرا ببیند کدامیک از این دو نظر است بعد به وظیفه خود عمل کند.
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ #قضای_روزه_نماز_والدین بر #پسر_بزرگتر خصوصا در صورت متعدد بودن همسران طبق فتوای آیت الله #مکارم
✳️ پرسش : آیا #نمازها و #روزه هاى #قضاى_میّت بر هر پسر بزرگتر از هریک از همسرانش واجب است یا فقط به عهده یک نفر از آنان است؟
✳️ پاسخ : بر پسر بزرگتر از نظر سن واجب است از هر زنى که باشد و اگر دو فرزند از نظر سن کاملا مساوى باشند تقسیم مى کنند.
🔻اگر پسر بزرگتر نمى داند كه از پدر يا مادرش نماز و روزهاى قضا شده يا نه، چيزى بر او واجب نيست و تفحّص و جستجو نيز لازم نمى باشد.
🍃 اگر پسر بزرگتر بعد از مرگ پدر يا مادر از دنيا برود بر ساير پسران تكليفى نيست.
🔹منبع : https://b2n.ir/092851
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #خمس #لباس_مهمانی_خانمها در فتوای آیت الله #مکارم.
✳️ بعضى از خانمها در هر میهمانى یا #عروسى یک نوع لباس مىپوشند، و براى بار دوم از آن استفاده نمىکنند، چرا که مردم آن #لباس را یک بار به تن آنها دیده اند!
اولا : آیا این کار جایز است، و اسراف محسوب نمىشود؟
ثانیآ:با توجه به این که چنین لباسهایى یک بار استفاده شده، آیا خمس دارد؟
✳️ جواب : به یقین این کار نوعى #اسراف است، و زنان با ایمان باید از آن بپرهیزند،
🔻چنین لباسهایى #خمس دارد.
🔹منبع : https://b2n.ir/312311
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم جمع آوری #طلا برای #جهیزیه و #خمس آن در فتوای آیت الله #مکارم.
✳️ دخترى شاغل و در سنّ #ازدواج مىباشم، بر خلاف آنچه در بین مردم متداول است، من به تدریج جهیزیّه ام را تهیّه نمىکنم،
بلکه پولى که هر ماه بدست مىآورم را تبدیل به طلا نموده و نگهدارى مىکنم، تا به هنگام نیاز جهیزیّه را یکجا تهیّه کنم، تا هم نیازى به حفظ و نگهدارى نداشته باشد، و هم مُد روز باشد. آیا به این پس اندازها خمس تعلّق مىگیرد؟
✳️ جواب : آرى به اینها خمس تعلّق مىگیرد، ولى چنانچه در زحمت باشند ما به اینگونه افراد اجازه مىدهیم خمس آن را بر #ذمّه بگیرند و هنگام توانایى بپردازند.
🔹منبع : https://b2n.ir/312311
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ احکام #زکات_غلات طبق فتوای آیت الله #سیستانی.
✳️ زکات #گندم و #جو و #خرما و #کشمش وقتی واجب میشود که به مقدار نصاب برسند، و #نصاب آنها (۳۰۰) صاع است که به گفته عدهای تقریباً (۸۴۷) کیلوگرم میشود.
✳️ زکات به گندم و جو، وقتی تعلّق میگیرد که به آنها گندم و جو گفته شود،
🍃 زکات کشمش وقتی واجب میشود که انگور میباشد،
🍃 زکات به خرما وقتی تعلّق میگیرد که عرب به آن تمر گوید، ولی وقت ملاحظه نصاب وقت خشکیدن آنها است،
🍃 وقت وجوب پرداخت زکات در گندم و جو موقع خرمن و جدا کردن کاه آنها است،
🍃 در خرما و کشمش موقع چیدن آنهاست، که اگر از این وقت بدون عذر و با بودن مستحق تأخیر بیفتد و تلف شود مالک ضامن است.
🔻گندم و جو و خرما و کشمشی که زکات آنها را داده اگر چند سال هم نزد او بماند زکات ندارد.
🔹منبع : https://b2n.ir/480400
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم تاخیر در پرداخت خمس به فتوای مقام معظم #رهبری.
✳️ آیا به #خمسی که با #تأخیر_پرداخت شود جریمه تعلّق میگیرد؟
✳️ جواب : اگر خمس #سال_قبل از درآمد #سال_جدید پرداخت شود، واجب است که خمس درآمد سال جدید که به عنوان خمس پرداخت میشود نیز پرداخت شود.
🔻 یعنی اگر بخواهد با درآمد امسال، خمس سال قبلی را بدهد باید ابتدا پولی که با آن میخواهد خمس سال قبل را پرداخت کند را تخمیس نماید.
🍃 مثلاً اگر خمس #سال_قبل ۲۰ هزار تومان بوده است و بخواهد با ۲۵ هزار تومانی که #امسال به دست آورده است، خمس سال قبل را بدهد، ابتدا باید ۵ هزار تومان از ۲۵ هزار تومان را به عنوان خمس بدهد و سپس با ۲۰ هزار تومان باقیمانده، خمس سال قبل را بدهد
🔹منبع : https://b2n.ir/562872
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #عقد در حال #عده طبق فتوای #رهبر معظم انقلاب.
✳️ سوال : حکم کسی که در عقد موقت کسی بوده و بدون بخشیدن مدت به عقد مرد دوم درآمده است چیست ؟
جواب : در صورتی که مرد علم داشته باشد و یا دخول صورت گرفته باشد حرام میشوند،
اما اگر علم به موضوع و حکم ندارند و دخول صورت نگرفته، عقد باطل است اما حرمت ابدی نیست.
🔹منبع : https://b2n.ir/673978
❤️ @ahlamerouz احکام روز
✅ حکم #عقد_خواندن در حال #عده،به فتوای آیت الله #مکارم.
✳️ سوال : خانمی که از #همسرش #طلاق مى گیرد، هنوز عدّه تمام نشده، به #عقد_مرد دیگرى درمى آید، و #آمیزش نیز صورت مى گیرد آیا عقد آنهاباطل است ودر اینصورت آیا باهمدیگر #حرام_ابدی می شوند ؟
✳️ پاسخ : بدون شک #ازدواج در عدّه باطل است; اعم از این که #عدّه_بائن باشد، یا #رجعى، یا عدّه #وفات، یا #وطى_به_شبهه (و یا حتّى عدّه #عقد_موقّت).
واین حکم شرعى بقدرى روشن و مسلّم است، که بعضى از فقها متعرّض آن نشده، و آنها که به سراغ آن رفته، ادّعاى اجماع کرده اند.
🔻در دوصورت، علاوه بر #بطلان_نکاح، #حرمت_ابدى نیز ایجاد مى شود.
الف) در صورتى که زن و مرد هر دو، با آگاهى از موضوع عدّه، و حکم شرعى آن (حرمت نکاح در عدّه) اقدام به ازدواج کنند; هر چند در زمان عدّه آمیزش صورت نگیرد. البتّه چنین موردی بسیار کم است.
ب) چنانچه یکى از آن دو، یا مرد وزن هر دو، جاهل به حکم شرعى(بطلان عقد در حال عده) و موضوع آن ( در حال عده بودن زن) باشند، و قبل از سپرى شدن عدّه #آمیزش صورت پذیرد. در این حالت، که زیاد رخ مى دهد، نیز بر یکدیگر حرام ابدى مى شوند.
🔻امّا در صورتى که هم مرد هم خانم نمی دانستند که عقد درحال عده باطل است و یا نمی دانستند او در عده است و آمیزشى صورت نگرفته، یا در زمانی بعد از عدّه صورت بگیرد، هر چند عقدشان باطل است، ولى موجب حرمت ابدى نمى شود، و مى توانند پس از سپرى شدن عدّه، با عقد جدید زندگى تازه اى را شروع کنند.
🍃 خلاصه ؛ ازدواج در حال عده ۲صورت دارد.
اوّل : در صورتى که از روى آگاهى به حکم و موضوع انجام شود، یا دخول صورت گیرد، حرام ابدى مى شوند.
دوّم : چنانچه بر اثر جهل باشد، و آمیزشى تحقّق نیابد، حرمت ابدى نمى آورد.
🔹منبع : https://b2n.ir/734346
🔹منبع : https://b2n.ir/563215
❤️ @ahkamerouz احکام روز