✅ حکم #فرو_بردن_اخلاط_سر_و_سینه
✳️ سوال : اگر #اخلاط سینه از #حلق پایین برود روزه را باطل می کند؟.
🍃 #رهبری : فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاى دهان نرسيده، اشكال ندارد. ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد.
✳️ #سیستانی : فرو بردن اخلاط سر و سینه، تا به فضای دهان نرسیده اشکال ندارد، ولی اگر داخل فضای دهان شود، احتیاط مستحب آن است که آن را فرو نبرد ولی اگر فرو برد روزه اش باطل نمی شود.
✳️ #مکارم : اگر اخلاط وارد #بيني شده باشد احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد، ولي اگر مربوط به سر و سينه باشد و به #فضاي_دهان نرسد اشکالي ندارد.
🔹منبع :
رهبری : https://b2n.ir/409052
مکارم https://b2n.ir/921477
سیستانی https://b2n.ir/846119
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅حکم تحقیق از #دخول_وقت در #روزه_قضا و #روزه_مستحبی و کشف خلاف آن [البته تحقیق با #ابزار_روز مثل ساعت و رادیو و..]
✳️ پرسش : چنانچه روزه دار در روزه قضای ماه مبارک که وقت هنوز زیاد دارد و روزه مستحبی تحقیق کرده، مطمئن شده اذان نشده و سحری خورده ولی بعدا متوجه شود که بعد از #اذان_صبح #سحری خورده است، روزه او چه حکمی دارد؟
🍃 پاسخ : آیت الله #مکارم : حکم روزه ماه رمضان را دارد و صحیح است.
بقیه مراجع ابزار روز را قبول ندارند لذا در روزه رمضان قضا دارد ولی کفاره ندارد.
🔻#رهبر انقلاب : در #قضای_رمضان و روزه مستحبی روزه باطل است.
منبع : 👇👇
رهبری : https://b2n.ir/043742
مکارم : https://b2n.ir/361463
✅ حکم #گفتن _سهوی_تسبیحات در رکعت اول و دوم.
✳️ سوال : اگر اشتباها در رکعت اول یا دوم نماز #تسبیحات_اربعه را بخواند تکلیف چیست؟
🍃 پاسخ : اگر در ركعت اوّل و دوم نماز به گمان اينكه ركعت سوم و چهارم است تسبيحات بگويد، چنانچه پيش از ركوع متوجّه شود بايد برگردد و حمد و سوره بخواند
و اگر در ركوع يا بعد از آن بفهمد نمازش صحيح است و احتياط مستحب آن است كه دو #سجده_سهو به جا آورد.
🔹منبع : 👇👇
مکارم : https://b2n.ir/615328
❤️ @ahkamerouz احکام روز
🔰ميلاد باسعادت امام حسين( علیه السلام ) و روز پاسدار گرامي باد.
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم بلند خواندن #حمد_و_سوره در #نافله های_یومیه.
✳️ سوال : آیا دلیلی بر این که نافله نمازهایی که بلند خواندن #قرائت در آنها واجب است، باید بلند خوانده شوند و نافله نمازهایی که آهسته خواندن آن واجب است، باید آهسته خوانده شوند، وجود دارد؟
اگر جواب مثبت باشد آیا اگر نافله های #نمازهای_جهری آهسته خوانده شوند و همچنین برعکس، مجزی است؟
🍃مقام معظم #رهبری : قرائت در نافله هاى نمازهاى جهرى #مستحب است (مثل نافله صبح و مغرب و عشاء) که بلند باشد
و در نمازهاى اخفاتى (مثل نماز ظهر و عصر) مستحب است که آهسته باشد.
و اگر بر عکس هم انجام شود، مجزى است و باطل نیست.
🔹منبع : https://b2n.ir/628579
❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم #نماز_دانشجویان، #معلمان ، اساتید در سفر به فتوای آیت الله #مکارم.
1- چنانچه #سفر به #محلّ_تحصیل یا #تدریس براى مدّت قابل ملاحظه اى، مثلا #یک_سال یا بیشتر ادامه پیدا کند در #حکم_وطن است و #نماز و #روزه در آن تمام مى باشد، ماندن ده روز پى در پى در آن شرط نیست.
2ـ کسانى که از #وطن خود هفته اى #سه_روز یا بیشتر به #محلّ_تحصیل مى روند و این کار براى مدّت قابل ملاحظه اى ( مثلا یک سال یا بیشتر ) ادامه دارد، آن محلّ نیز به حکم وطن آنها است.
3ـ کسانى که #یک_یا_دو_روز براى تحصیل به محلّى مى روند و باز مى گردند، نماز و روزه آنها #شکسته است.
4ـ هرگاه در #ایّام_تعطیلى براى انجام کارهاى دیگرى غیر از تحصیل، به محلّ تحصیل برود، همان احکام بالا درباره او جارى مى شود.
5ـ کسانى که #همه_روزه یا حدّاقل #سه_روز_در_هفته به محلّ تحصیل یا تدریس مى روند، یعنى صبح به محلّ تحصیل یا تدریس مى روند و عصر باز مى گردند و این کار مدّتى ادامه مى یابد، #کثیر_السفر محسوب مى شوند و نماز و روزه آنها در آن محل و به هنگام #رفت_و_برگشت تمام است.
6ـ کسانى که به مدّت #یک_ماه یا بیشتر همه روزه به جایى به اندازه #مسافت_شرعیّه مى روند و باز مى گردند، حکم کثیرالسّفر را دارند.
7ـ دانشجویان یا معلّمان مشمول بند یک و دو، در صورتى که بخواهند روزه آن روزى که به محلّ تحصیل یا تدریس سفر مى کنند درست باشد، یا باید طورى بروند که #قبل_از_ظهر به محلّ تحصیل یا تدریس برسند، و #نیّت_روزه کنند، یا بعد از ظهر از وطن خود حرکت کنند، تا روزه آنها مشکلى پیدا نکند.
8 ـ بعد از فراغت از تحصیل یا تدریس و کارهاى مربوط به امتحان و پایان نامه و امثال آن، در صورتى که به آن محلّ بروند، دیگر حکم وطن آنها را ندارد، مگر این که قصد داشته باشند در آن جا اقامت مستمر کنند.
🔹منبع : https://b2n.ir/573049
❤️ @ahkamerouz احکام روز