eitaa logo
احکام روز
477 دنبال‌کننده
1هزار عکس
55 ویدیو
13 فایل
جدیدترین احکام شرعی روز، استفتائات و ...ارتباط با ادمین کانال جهت پرسیدن سوالات شرعی , تماس و پیامک با شماره: 09220484452 @hoseinali54
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ #اقتدا در حال #رکوع و #نرسیدن به رکوع امام ✳️ سوال : اگر ماموم در حالی که امام در رکوع است اقتدا کند اما به مقدار ركوع خم شود و به ركوع امام نرسد آیا نمازش به طور #فرادي صحيح مي باشد و بايد آن را تمام نمايد، یا نماز او باطل است؟  ✳️ #گلپايگاني، #صافي: #جماعت باطل است وليكن احتياط آن است كه سر از ركوع بردارد و آن را يك ركعت حساب نموده و نماز را فرادي تمام كند و بعد دوباره بخواند، اگر چه حكم به صحّت نماز بعيد نيست. ✳️ #رهبری : اگر مأموم به رکوع رفته، نمازش فرادا می‌شود و صحیح است و می‌تواند برای درک جماعت آن را به مستحبی تبدیل کند و اگر به رکوع نرفته، می‌تواند نیّت فرادا کند و می‌تواند صبر کند تا امام برای رکعت بعد برخیزد و آن را رکعت اول خود حساب کند؛ ولی اگر برخاستن امام به قدری طول بکشدکه نگویند این شخص نماز جماعتمی‌خواند، باید نیّت فرادا کند. ✳️ #سیستانی : می تواند نمازش را فرادی تمام کند و می تواند برای رسیدن به رکعت بعد نماز را قطع کند. ✳️ #مكارم :  اگر موقعى كه امام در ركوع است به او اقتدا كند و به ركوع رود و به ركوع امام برسد نماز او صحيح است، خواه امام ذكر ركوع را گفته باشد يا نه و ركعت اوّل او حساب مى‏شود، امّا اگر به ركوع امام نرسد یا در این زمینه شک کند، نمازش را فرادى‏ تمام كند و بنابراحتياط واجب اعاده نمايد. البته اگر پيش از آن‏ كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از ركوع بردارد، نيت فرادى‏ کند و اعاده ندارد. 🔹سیستانی https://b2n.ir/25551 مکارم https://b2n.ir/19850 بقیه مراجع https://b2n.ir/49660 رهبری https://b2n.ir/1313 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ چند از دفتر حضرت آیت الله ای مدّظله العالی. ✳️ ۱-با توجه به اینکه روز و شده در روایات ولی امام (ره) فقط روز عاشورا را می دانند در رساله خود، آیا می توانیم به عنوان حکم شرعی کراهت روز تاسوعا را هم نقل کنیم؟ ✳️ ۲- اگر تبدیل به بخار شود بعد به صورت مایع روی بدن یا لباس انسان بریزد آیا این مایع نجس است یا نه؟ مثل بول که بخار شده روی سقف توالت تبدیل به شده به آب و چکه کند روی لباس. ✳️ ۳- اگر در یا ایجاب را اول مرد بخواند وزن قبول رابعد بگویدیا ابتدا مرد قبول را بگوید بعد زن ایجاب را بخواند آیا چنین عقدی باطل است؟ ✳️ ۴- که شوهر دارد و هنوز نگرفته با دیگری کند وبعد از ِطلاق گرفتن از شوهرش و تمام شدن با همین مردی که زنا کرده کند آیا این مورد از موارد است که لازم شود این زن و مرد از یکدیگر جدا شوند. ودر صورتی که دار با مردی نزدیکی کند بدون عقد آیا این مورد هم باعث می شود؟ ✳️ ۵- اگر زنی که شوهرش او را طلاق داده و او در زمان عده با مرد دیگری صیغه موقت یا دائم خودشان را خواندند آیا این مورد از موارد حرمت ابدی است یا نه؟ در صورتی که علم به حرمت ابدی نداشته اند وظیفه چیست؟ ✳️ ۶- آیا خواندن های توسط و با زبان نباید باشد یا با قلب هم نباید باشد که صرفا مرور و نگاه کردن به آیات را هم شامل می شود و حکم گوش کردن زن حائض به سور عزائم خصوصا آیه سجده دار چیست؟ ❤️ @ahkamerouz احکام روز جواب سوالات در پست زیر 👇👇👇👇
✅ معنای و احکام آن. ✳️ استظهار یعنی ترک عبادت کردن به منظور مشخص شدن وظیفه واقعی زن. ✳️ استظهار وظیفه خانمهائی است که ؛ ۱- خانم هایی که دارای عادت عددیه هستند و عدد آنها کمتر از ده روز است. ۲- خانمهایی که خون دیدن آنها از عدد عادت آنها می گذرد ولی از ده روز عبور نمی کند. ۳- خانمی که احتمال می دهد خون دیدن او از ده روز عبور می کند. ✳️ در اینکه مدت استظهار چند روز است ۴ نظر هست. 1_ ، ، ، ، پی فرمایند؛ احتیاط واجب آن است که یک روز عبادت را ترک کند و می تواند تا روز دهم (نه اینکه تا ده روز)عبادت را ترک کند ولی بهتر است تا روز دهم جمع کند بین تروک حائض و اعمال استحاضه. 2_ ، ، باید یک روز عبادت را ترک کند ولی مستحب است بعد از آن تا روز دهم جمع بین تروک حائض و مستحاضه کند. 3_ ؛ به احتیاط مستحب یک روز عبادت را ترک کند و می تواند تا ده روز عبادت را ادامه دهد. 4_ ؛ احتیاط واجب آن است که تا روز دهم عبادت را ترک کند. 🔻نکته: وقتی استظهار کرد و معلوم شد حیض بوده و قبل از ده روز تمام شد که حیض است و تکلیف خاصی ندارد. 🔻اگر بعد از استظهار فهمید حیض نبوده واز ده روز عبور کرد تا عادت حیض قبلی را حیض حساب کند اضافه بر آن را هم که عبادت نکرده گناه نکرده فقط قضا دارد. 🔹منبع : همه https://b2n.ir/97117 سیستانی https://b2n.ir/98806 مکارم https://b2n.ir/37619 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ چند از دفتر معظم انقلاب. ✳️ ۱- در بعضی مناطق ایران مرسوم است که مرد و زن با هم می دهندو اعتقاد دارند چون بدون است از نظر شرعی اشکال ندارد و همین زنها مقداری از سرشان را بیرون می گذارند طبق رسومات خودشان و می گویند چون قصد لذتی در کار نیست آیا چنین کارهائی صحیح است و شرعا اشکال ندارد؟ ✳️ ۲- آیا بر واجب است یا ، آن چطور؟ ✳️ ۳- شخصی می خواهد را بخرد آن یک میلیون است و آن بیشتر می شود و شخص سومی به خریدار می گویدمن نقدا پول این جنس را می دهم و شما سودی را که بابت اقساطی می خواهی بدهی را به من بده آیا شرعا این معامله صحیح است؟ ✳️ ۴- مدتی نماز را با اختلاف سی درجه از قبله می خواندم اشتباها آیا حالا باید قضا کنم؟ ❤️ @ahkamerouz احکام روز جواب سوالات در پست زیر👇👇👇👇
شهادت امام حسن عسگری علیه السلام محضر تمام شیعیان جهان تسلیت باد
✅چند استفتاء از دفتر آیت الله مکارم در مورد خمس و تجافی در نماز ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ تعیین روز یا وقت #سال_خمسی. ✳️ سوال : سال خمسی چگونه مشخص و تعیین می شود؟ ✳️ در این مورد مراجع عظام دو مبنا دارند. 1_ با #اولین_درآمدی که انسان کسب کرد همان روز را باید سال خمسی انتخاب کند.این نظر اکثر علماء می باشد، از جمله #امام(ره) #رهبر معظم انقلاب، #بهجت، #فاضل، #صافی، 2_ #اولین_روز_کاری، یعنی اولین روزی که سر کار رفت را باید به عنوان روز اول سال خمسی انتخاب کند ولو اینکه حقوق او را چند وقت بعد بدهند. این نظر آیت الله #سیستانی می باشد. 🔻نکته اول : طبق هر دو مبنائی که ذکر شد وقتی انسان درآمدی کسب کرد اگر تا رسیدن سال خمسی اش خرج موونه و زندگی کرد که هیچ اما اگر از مخارجش اضافه آمد و مورد استفاده قرار نگرفت باید خمس آن را بپردازد. 🔻نکته دوم : طبق نظر اول (اولین درآمد) به هر دلیلی اگر دریافتی با #تاخیر به دست انسان برسد سال خمسی از همان لحظه دریافت مشخص و شروع می شود.مثلا اول برج مهر رفته سر کاری ولی دستمزد او را آخر آذر اگر پرداختند همین آخر آذر اول سال خمسی او می شود که اولین در آمد را کسب کرده. 🔻نکته سوم: اگر درآمد یا طلبی که داریم #قابل_وصول هست اما خودمان نمی رویم بگیریم سال خمسی از همین لحظه می باشد گر چه ما شش ماه دیگر برویم آن مبلغ را بگیریم. 🔹منابع : 👇👇👇 رهبری https://b2n.ir/83913 مکارم https://b2n.ir/51875 سیستانی https://b2n.ir/86890 ❤️ @ahkamerouz احکام روز
✅ حکم در حساب سال، و حکم لزوم بودن یا بودن آن. ✳️ طبق نظر شمسی بودن یا قمری بودن سال خمسی فرقی نمی کند هر چند سال قمری استحباب دارد. 🍃 : به احتیاط واجب سال قمری باشد. 🍃 : به احتیاط واجب سال خمسی را قمری قرار دهند، اگر در آمد طبق سال شمسی باشد مثل کشاورزان سال شمسی قرار دهند. ✳️ : براى دادن خمس مى‏توان معيار را سال شمسى يا قمرى قرار داد. آیا می توان اول سال خمسی را تغییر داد؟پاسخ :نمى‏توان با قصد و نيّت اول سال خمسی را جلو يا عقب انداخت و اگر بخواهد اوّل سال را جلو بيندازد راهش اين است كه حساب سال خود را زودتر از موعد معيّن برسد و خمس خود را بپردازد، همان وقت اوّل سال او خواهد شد. البته عقب انداختن سال خمسی با اجازه مرجع، اشکال ندارد. ✳️ : انسان می‌تواند سال خمسی را شمسی یا قمری قرار دهد و نیز می‌تواند سال خمسی را تغییر دهد؛ به این ترتیب که اگر بخواهد آن را عقب بیندازد به طور مثال سال خمسیش اول فروردین بوده و حالا می‌خواهد آن را اول تیر ماه قرار دهد وی باید اول فروردین، خمس مالش را پرداخت كند، سپس اول‌ تیر ماه هم كه رسید ‌خمس در‌آمد سه ماه اخیر ‌را بپردازد؛ با این کار، سال خمسی فرد عوض می‌شود و اگر بخواهد سال خمسی‌اش را زودتر قرار دهد مثلاً از اول فروردین به اول دی ماه تغییر دهد، باید اول دی ماه یعنی سه ماه زودتر خمس مجموع درآمدهایش را بپردازد تا سالش عوض گردد. ✳️ : در مرد شمسی یا قمری مکلف مخیر است هر کدام را انتخاب کند، تقديم و تأخير سال خمسى جايز نيست مگر با اجازه ولى امر خمس و بعد از حساب مدت گذشته و مشروط است به اينکه موجب وارد شدن ضرر به صاحبان خمس نشود، و در مورد اجناسى که پول پرداختى بابت خريد آن از درآمد سال قبل بوده است، بايد خمس آن پول‏ها پرداخت شود. 🔹منابع: 👇👇👇 رهبری https://b2n.ir/887840 مکارم https://b2n.ir/863234 مکارم https://b2n.ir/732019 سیستانی https://b2n.ir/86890 وحید https://b2n.ir/337662 ❤️ @ahkamerouz احکام روز