eitaa logo
احکام شرعی
18 دنبال‌کننده
316 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مسجد 14 معصوم پردیسان
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال 1268: مقدار دیه جنینی که دو ماه و نیم عمر دارد، در صورتی که عمداً سقط شود چقدر است و دیه باید یه چه كسی پرداخت شود؟ جواب: اگر علقه باشد ديه آن چهل دينار است و اگر مضغه باشد شصت دينار است و اگر استخوان بدون گوشت باشد هشتاد دينار است و ديه به وارث جنين با رعايت طبقات ارث پرداخت می‏ شود ولی وارثی که مباشر سقط جنين بوده از آن، سهمی ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1269: اگر زن بارداری مجبور به معالجه لثه یا دندانهایش شود و بر اساس تشخیص پزشک متخصص نیاز به عمل جراحی پیدا کند، آیا با توجه به اینکه بیهوشی و عکسبرداری با اشعه باعث نقص جنین در رحم می ‏شود، سقط جنین برای او جایز است؟ جواب: دليل مذکور مجوّزی برای سقط جنين محسوب نمی ‏شود. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1270: اگر جنین در رحم، مشرف به موت حتمی باشد و باقی ماندن آن در رحم به همان حال برای زندگی مادر خطرناک باشد، آیا سقط آن جایز است و اگر شوهر آن زن مقلّد کسی باشد که سقط جنین در حالت مذکور را جایز نمی‏ داند، ولی زن و اقوام او از کسی تقلید می‏ کنند که آن را جایز می‏داند، تکلیف مرد در این حالت چیست؟ جواب: چون در فرض سؤال امر دائر است بين مرگ حتمی طفل به تنهايی و بين مرگ حتمی طفل و مادر او، بنا بر اين چاره ‏ای جز اين نيست که لااقل زندگی مادر با سقط جنين نجات داده شود و در فرض سؤال، شوهر حق ندارد همسرش را از اين کار منع کند، ولی واجب است تا حد امکان به ‌گونه‏ای عمل شود که قتل طفل مستند به کسی نشود. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1271: آیا سقط جنینی که نطفه‏ اش با وطی به شبهه توسط فرد غیرمسلمان و یا با زنا منعقد شده، جایز است؟ جواب: جايز نيست. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1284: آیا استخراج قطعه پلاتین از بدن میّت مسلمان از طریق تشریح جسد قبل از دفن، به علت قیمت و کمبود آن، جایز است؟ جواب: استخراج پلاتين در فرض سؤال، به شرطی که بی ‏احترامی به ميّت محسوب نشود جايز است. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1285: آیا نبش قبور اموات اعم از اینکه در قبرستان مسلمانان باشند یا غیر آنها، برای دستیابی به استخوان آنان به منظور استفاده‏ های آموزشی در دانشکده پزشکی جایز است؟ جواب: نبش قبور مسلمانان برای اينکار جايز نيست مگر آنکه نياز فوری پزشکی برای دستيابی به آنها وجود داشته باشد و دسترسی به استخوان ميّت غيرمسلمان هم ممکن نباشد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1286: آیا کاشت مو در سر برای کسی که موهای سرش سوخته است و در انظار عمومی مردم از این جهت رنج می ‏برد، جایز است؟ جواب: اين کار فی ‏نفسه اشکال ندارد به شرط اينکه از موی حيوان حلال گوشت و يا موی انسان باشد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1287: اگر شخصی مبتلا به بیماری شود و پزشکان از درمان وی ناامید گردند و اعلام نمایند که او بزودی از دنیا خواهد رفت، در این صورت آیا برداشتن اعضای حیاتی بدن او مثل قلب و کلیه و غیره قبل از وفات وی و پیوند آنها به بدن شخص دیگر جایز است؟ جواب: اگر برداشتن اعضای بدن او منجر به مرگ وی شود حکم قتل او را دارد، و در غير اين صورت اگر با اجازه خود او باشد اشکال ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1288: آیا استفاده از عروق و رگهای جسد شخص متوفّی برای پیوند به بدن یک فرد بیمار، جایز است؟ جواب: اگر با اذن ميّت در دوران حياتش و يا با اذن اوليای او بعد از مردنش باشد و يا نجات جان نفس محترمی منوط به آن باشد، اشکال ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1289: آیا در قرنیّه ‏ای که از بدن میّت جدا شده و به بدن انسان دیگری پیوند زده می ‏شود و در حالی که این کار غالباً بدون اجازه اولیاء میّت انجام می ‏شود، دیه واجب است؟ و بر فرض وجوب، مقدار دیه هر یک از چشم و قرنیّه چقدر است؟ جواب: برداشتن قرنيّه از بدن ميّت مسلمان حرام است و موجب ديه می‏ شود که مقدار آن پنجاه دينار است ولی اگر با رضايت و اذن ميّت قبل از مرگش، برداشته شود اشکال ندارد و موجب ديه نيست. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1293: علاقمند هستم اعضای خود را هدیه کرده و از بدن من بعد از مردنم استفاده شود و تمایل خود را هم به اطلاع مسئولین رسانده‏ ام. آنان نیز از من خواسته‏ اند که آن را در وصیّت ‌نامه خود نوشته و ورثه را هم از خواست خود آگاه کنم، آیا چنین حقّی را دارم؟ جواب: استفاده از اعضای ميّت برای پيوند به بدن شخص ديگر برای نجات جان او يا درمان بيماری وی اشکال ندارد و وصيّت به اين مطالب هم مانعی ندارد مگر در اعضايی که برداشتن آنها از بدن ميّت، موجب صدق عنوان مثله باشد و يا عرفاً هتک حرمت ميّت محسوب شود. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1298: آیا لمسِ بدن زن و نگاه ‌کردن به آن توسط پزشک مرد هنگام معاینه، جایز است؟ جواب: در صورتی که درمان منوط به برهنه کردن بدن زن در برابر پزشک مرد و لمس و نگاه ‏کردن به آن باشد و معالجه با مراجعه به پزشک زن امکان نداشته باشد، اشکال ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای