eitaa logo
احکام شرعی
18 دنبال‌کننده
316 عکس
0 ویدیو
0 فایل
مسجد 14 معصوم پردیسان
مشاهده در ایتا
دانلود
سوال 1287: اگر شخصی مبتلا به بیماری شود و پزشکان از درمان وی ناامید گردند و اعلام نمایند که او بزودی از دنیا خواهد رفت، در این صورت آیا برداشتن اعضای حیاتی بدن او مثل قلب و کلیه و غیره قبل از وفات وی و پیوند آنها به بدن شخص دیگر جایز است؟ جواب: اگر برداشتن اعضای بدن او منجر به مرگ وی شود حکم قتل او را دارد، و در غير اين صورت اگر با اجازه خود او باشد اشکال ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1288: آیا استفاده از عروق و رگهای جسد شخص متوفّی برای پیوند به بدن یک فرد بیمار، جایز است؟ جواب: اگر با اذن ميّت در دوران حياتش و يا با اذن اوليای او بعد از مردنش باشد و يا نجات جان نفس محترمی منوط به آن باشد، اشکال ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1289: آیا در قرنیّه ‏ای که از بدن میّت جدا شده و به بدن انسان دیگری پیوند زده می ‏شود و در حالی که این کار غالباً بدون اجازه اولیاء میّت انجام می ‏شود، دیه واجب است؟ و بر فرض وجوب، مقدار دیه هر یک از چشم و قرنیّه چقدر است؟ جواب: برداشتن قرنيّه از بدن ميّت مسلمان حرام است و موجب ديه می‏ شود که مقدار آن پنجاه دينار است ولی اگر با رضايت و اذن ميّت قبل از مرگش، برداشته شود اشکال ندارد و موجب ديه نيست. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1293: علاقمند هستم اعضای خود را هدیه کرده و از بدن من بعد از مردنم استفاده شود و تمایل خود را هم به اطلاع مسئولین رسانده‏ ام. آنان نیز از من خواسته‏ اند که آن را در وصیّت ‌نامه خود نوشته و ورثه را هم از خواست خود آگاه کنم، آیا چنین حقّی را دارم؟ جواب: استفاده از اعضای ميّت برای پيوند به بدن شخص ديگر برای نجات جان او يا درمان بيماری وی اشکال ندارد و وصيّت به اين مطالب هم مانعی ندارد مگر در اعضايی که برداشتن آنها از بدن ميّت، موجب صدق عنوان مثله باشد و يا عرفاً هتک حرمت ميّت محسوب شود. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1298: آیا لمسِ بدن زن و نگاه ‌کردن به آن توسط پزشک مرد هنگام معاینه، جایز است؟ جواب: در صورتی که درمان منوط به برهنه کردن بدن زن در برابر پزشک مرد و لمس و نگاه ‏کردن به آن باشد و معالجه با مراجعه به پزشک زن امکان نداشته باشد، اشکال ندارد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1300: اگر برای پرستار غیر مماثل (غیر هم‌جنس با بیمار) هنگام گرفتن نبض (فشارخون) و چیزهای دیگری که احتیاج به لمس بدن بیمار دارند، دست کردن دستکش امکان داشته باشد، آیا انجام آن اعمال بدون دستکش‌هایی که پزشک هنگام درمان بیمار از آنها استفاده می‏ کند، جایز است؟ جواب: با امکان لمس از روی لباس يا با دست کردن دستکش هنگام معالجه، ضرورتی به لمس بدن مريض غير مماثل (غير هم جنس) وجود ندارد و بنا بر اين جايز نيست. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1301: در صورتی که عمل جراحی زیبایی برای زنان توسط پزشک مرد مستلزم نگاه ‏کردن و لمس باشد آیا انجام آن جایز است؟ جواب: عمل جراحی زيبايی، درمان بيماری محسوب نمی‏ شود و نگاه‌ کردن و لمسِ حرام به خاطر آن جايز نيست مگر در مواردی که برای درمان سوختگی و مانند آن باشد و پزشک مجبور به لمس و نگاه ‌کردن باشد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1303: آیا مراجعه زنان به پزشک مرد که متخصص بیماریهای زنان است در صورتی که تخصص او از پزشکان زن بیشتر باشد و یا مراجعه به پزشک زن مشقّت داشته باشد، جایز است؟ جواب: اگر معاينه و درمان منوط به نظر و لمسِ حرام باشد، جايز نيست به پزشک مرد مراجعه کنند، مگر در صورتی که مراجعه به پزشک زن حاذق و متخصّص غيرممکن و يا خيلی سخت باشد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1315: زن در هنگام وضع حمل چه تکلیفی دارد؟ و زنان پرستار که به زنهای دیگر در هنگام وضع حمل کمک می ‏کنند، نسبت به کشف عورت و نگاه‌ کردن به آن چه تکلیفی دارند؟ جواب: جايز نيست زنان پرستار عمداً و بدون اضطرار، به عورت زنان در هنگام وضع حمل نگاه کنند و همچنين پزشک هم بايد از نگاه‌ کردن و لمس بدن زنی که بيمار است، تا زمانی که اضطرار پيدا نکرده، خودداری کند و بر زنان واجب است که در صورت توجه و توانايی، بدن خود را بپوشانند و يا از کس ديگری بخواهند اين کار را انجام دهد. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1319: آیا انسان با ترک فراگیری مسائل مورد ابتلای خود، گناهکار محسوب می‏ شود؟ جواب: در صورتی که ياد نگرفتن آن مسائل منجر به ترک واجب يا ارتکاب حرام شود، گناهکار است. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1321: راههای تحصیل یقین به اصول دین کدام است؟ جواب: يقين غالباً با براهين و ادلّه عقلی بدست می‏ آيد، نهايت امر اينکه به حسب تفاوت مراتب درک مکلّفين، برهانها و دلايل هم متفاوت می ‏شوند و بهر حال اگر برای شخصی يقين از راه ديگر حاصل شود همان کافی است. استفتاءات آیت الله خامنه ای
سوال 1322: سستی و تنبلی در تحصیل علم و تلف کردن وقت چه حکمی دارد؟ آیا حرام است؟ جواب: تضييع وقت به بطالت و بيکاری دارای اشکال است و دانشجو تا وقتی که از مزايای مخصوص دانشجويی استفاده می‏ کند بايد از برنامه‏ های درسی مخصوص دانشجويان متابعت کند و الا استفاده از آن مزايا از قبيل شهريه و کمک هزينه و غيره برای او جايز نيست. استفتاءات آیت الله خامنه ای