eitaa logo
احکام شیرین
13.1هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
299 ویدیو
5 فایل
شماره تماس حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عزیزی شاهرودی برای پاسخ به سؤالات شرعی 09102043478
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‼️مصرف باقیمانده نذورات مراسم محرم در فاطمیه 🔷س 2411: آیا می‌شود اضافه خرج مراسم محرم را در فاطميه خرج کرد؟ ✅ اگر نذر خاص نشده باشد که در مراسم محرم مصرف شود، یا خلاف نظر اهدا کنندگان نباشد، اشکال ندارد. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @ahkameshirin
•┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 🙄 😓 😧 شخص باید حواسش باشد👌 که با و و و و هیچ جا نجس نمی شود❌ فقط صدرصد لازم است ✅ حالا یعنی چی؟👇👇👇 💠 💯 صددرصد بدونیم به صورتی که بتونیم دست روی قرآن بگذاریم😳 مثلا با خودمون نجاست را دیده باشیم👌 ♨️ 🌐 اگر خدا گفته بود واجبه با لباس نجس نماز بخونی یقین میکردی لباست نجسه تا نمازت درست باشه؟؟؟⚠️ 💠 اگر واقعا میخواهی خدا کنی حواست باشه سر خدا نمیتونی کلاه بزاری👌 اگر بگی دارم در حالی که یقین برات نوشته میشه😱 اگر بگی میتونم بخورم در حالی که واقعا حرفت راست نباشه گناه بزرگی میکنی و اون دنیا باید بدی😟 پس حواست رو جمع کن. و بدان خدا خیلی در احکام طهارت آسان گرفته برای خودت سختش نکن. اگر معنای یقین رو درست یاد بگیری و به کار ببری وسواست زود میشه ان شاءالله. حالا که معنای رو فهمیدی پس یادت باشه اصل طهارت می گوید⬇️⬇️ ❇️ چیزی برای شما است تا آنکه یقین کنید نجس است.✅ •┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkameshirin👈 💕 @ahkameshirin👈
📚 احکام عده 💠 عده وفات ✅ زنی که شوهرش فوت کرده است، باید از زمانی که از مطلع می شود به مدت «چهار ماه و ده روز» نگه دارد؛ اما اگر باردار باشد ــ و در مدت چهار ماه و ده روز نکند ــ، عده او تا زمان وضع حمل ادامه دارد. 🔘 حکم در مورد هر زنی که شوهرش فوت کرده، جاری است، بنابراین ازدواج دائم باشد یا موقت، زن یائسه باشد یا خیر، با شوهر آمیزش داشته است یا خیر، تفاوت نمی کند. 🔰در مدتی که زن در عده وفات است، و ــ به گونه ای که برای شوهر یا در وقت های خاص مانند عید و عروسی زینت می کنند ــ، جایز نیست، ولی نظافت بدن و لباس و شانه كردن مو، اشكال ندارد. •┈┈••✾❀✿💜✿❀✾••┈┈• 🕊احکام شیرین 🕊@ahkameshirin
⚠️⚠️ ⁉️حکم نزدیکی از پشت در زمانی که زن است, چیست؟ ✅پاسخ: ✍آیات عظام امام, خامنه‌ای, صافی, مکارم و نوری: وطی در دبر (مقعد) کراهت شدیده دارد و احتیاط در ترک آن است مخصوصاً اگر زن راضی نباشد و در صورتی که موجب اذیّت او شود حرام است و در این حکم فرقی بین زمان عادت و غیر عادت نیست.۱ ✍آیات عظام بهجت, تبریزی و وحید: بنابر احتیاط واجب, جایز نیست.۲ ✍آیات عظام سیستانی و فاضل: اگر زن راضی باشد, کراهت شدید دارد و اگر راضی نباشد, بنابر احتیاط واجب جایز نیست.۳ ۱. نوری, توضیح المسائل, م ۴۵۲ امام و صافی, توضیح المسائل مراجع, م ۴۵۰ مکارم, تعلیقات علی العروه, احکام الحیض, السابع و خامنه‌ای, استفتاء, س ۴۲۵. 📚پی نوشتها: ۲. وحید, منهاج الصالحین, ج ۲, م ۲۲۸ بهجت, وسیله النجاه, ج ۱, م ۲۶۸ تبریزی, منهاج الصالحین, ۲۲۸, ۱. ۳. فاضل, تعلیقات علی العروه, احکام الحیض, السابع سیستانی, توضیح المسائل مراجع, م ۴۵۰. •┈┈••✾❀✿❤️✿❀✾••┈┈• 🕊@ahkameshirin
😢 آیت الله 👇👇 سؤال89: ديوار دستشويى و توالت که نم كشيده و مرطوب باشد، آيا نجس است؟🧐 جواب: پاک است.👌 سؤال118:اگر با مختصر پرسش و پاسخی بتوان به نجس یا پاک بودن اشیاء پی برد، آیا تجسّس لازم است؟🧐 جواب: تجسّس لازم نيست❌ و براي وسواسي حرام است👌 سؤال172: در تطهیر مخرج بول با شيلنگ جاری، صرف اتّصال آب به محل خروج بول کافی است یا باید دو بار آب ريخت؟🧐 جواب: يك بار ريختن كفايت مي‌كند.👌 https://b2n.ir/682724 •┈┈••✾❀💕✿💕❀✾••┈┈• 💕 @ahkameshirin👈 💕 @ahkameshirin👈
🔻 🔻 ❓سؤال: اگر با که دارد، کند آیا قبل یا بعد از ، دختر بر این مرد می باشد؟ آیا دختر بر دوم محرم است؟ ✅ پاسخ: 👇 💠 امام خامنه ای: با تحقق دخول اين مرد به دختر آن زن محرم مى‌گردد و بدون دخول محرميتى حاصل نمى‌گردد؛ - با پدر شوهر دوم - محرم نمى‌باشد. 💠 آیت الله مکارم: به طور کلي اگر مردي با زني که دختر دارد ازدواج کند تنها در صورتي با آن دختر محرم مي شود که با مادرش نزديکي کند. نحوه محرميت آن مرد با نوه هاي دختري و پسري آن نيز به همين شکل است. البته با عروس هاي زن از شوهر سابق محرم نيست. 💠 آیت الله سیستانی: شوهر مادر بعد از دخول، با دختر محرم است ولى پدر او محرم نیست. 💠 آیت الله وحید: اگر زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هرچه پايين روند چه در وقت عقد باشند يا بعد به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى شوند. اگر با زنى كه براى خود عقد كرده نزديكى نكرده باشد، تا وقتى كه آن زن در عقد او است نمى تواند با دختر او ازدواج كند. ولی تا نزدیکی نکند به دختر او محرم نمی شود و دختر به پدر شوهر مادرش (که دختر از آن شوهر نیست) محرم نمی باشد. 💠 آیت الله فاضل: اگر مرد با زنی که از شوهر دیگر دختر دارد ازدواج کند؛ بعد از دخول؛ دختر آن زن برای شوهر دوم برای همیشه محرم می شود و قبل از دخول محرمیت دختر نسبت به شوهر دوم حاصل نمی شود. 🆔 @ahkameshirin
✅ حکم در غذا در فتوای آیت الله . ✳️ من در بعضی از غذاها از غوره ( نه آب غوره) استفاده میکنم.اما شنیدم جوشیدن باعث حرام و نجس شدن غذا میشود آیا حقیقت دارد یا فقط شامل میشود. ✳️ جواب به طور کلی ، و اشکالی ندارند، ولی انگور اگر جوشیده شود نجس می شود و باید دو سوم آن تبخیر شود تا پاک شود. 🔹منبع : سیستانی https://b2n.ir/117068 ❤️ @ahkameshirin
🌺🌺 📤پرسش: سوال: اگر زن درحال استحاضه باشد٬ آیا شوهر میتواند بازنش که مستحاضه است نزدیکی کند؟ 📤پاسخ: از نظر همه مراجع عظام نزدیکی در زمان استحاضه قلیله اشکالی ندارد، اما در مورد استحاضه متوسطه و کثیره، از نظر آیه الله خامنه ای، اگر در وقت نماز بخواهید نزدیکی داشته باشید، اگر غسل نمازتان را انجام داده باشید، نزدیکی جایز است، ولی در خارج از وقت نماز بنابر احتیاط واجب در صورتی نزدیکی جایز است که غسل جدا گانه ای قبل از نزدیکی انجام دهید. نظر مراجع عظام نسبت به :👇 نزدیکی در حال استحاضه قلیله: از نظر همه مراجع اشکالی ندارد. اما در مورد نزدیکی در حال استحاضه متوسطه و کثیره نظر مراجع به شرح زیر است: ✍آیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، نوری، بهجت: اگر در وقت نماز بخواهند نزدیکی کنند، در صورتی جایز است که زن غسل نماز خود را انجام داده باشد و اگر در خارج از وقت نماز بخواهند نزدیکی کنند، در صورتی حلال است که زن بنابر احتیاط واجب غسل جداگانه ای قبل از نزدیکی انجام دهد. ✍آیات عظام:صافی، زنجانی، مکارم: اگر زن مستحاضه غسل های واجب برای نمازهای خود را انجام دهد، نزدیکی با او جایز است. ✍آیات عظام: سیستانی، وحید، فاضل: نزدیکی با زن مستحاضه مطلقا جایز است، چه خانم غسل های نماز خود را انجام دهد و چه انجام ندهد. 📚منبع: توضیح المسائل ۱۶ مرجع،جلد ۱، مساله ۴۲۸. 💠کانال احکام شیرین 💠 ╔══🌿🌼🌿═══╗ 🆔@ahkameshirin 🚺 ╚═══🌿🌼🌿══╝
🏴اجازه خروج و نذر دختر در زمان عقد 🔷س 1738: دختری که عقد کرده اما هنوز در خانه پدر است برای خروج از خانه و نذر، نیاز به اجازه شوهر دارد؟ ✅ج: تا زمانی که زن به خانه شوهر نرفته در خروج از منزل نیاز به اجازه شوهر ندارد ولی نذر زن در صورت حضور شوهر بنا بر احتیاط واجب باید با اجازه شوهر باشد. 📕منبع: khamenei.ir  🆔 @ahkameshirin
✅ حکم چگونه کردن روز اول . ✳️ :مراد از روز مابين طلوع فجر تا غروب خورشيد است ولى چون در تحقق حيض شرط است كه خون در سه روز متوالى استمرار داشته باشد لذا در سه روز اول تنها اگر شروع خون اول روز باشد دو شب وسط نيز داخل مى‌‌باشد و مراد از روز در باب نماز و روزه مسافر نيز از طلوع فجر تا غروب خورشيد است. ✳️ :  اگر زن از اذان صبح روز اوّل تا غروب آفتاب روز سوم، پشت سر هم خون ببیند، سه روز خون دیدن که کمتری مقدار حیض می‌باشد محقّق شده و لازم نیست شب اوّل و شب چهارم را هم خون ببیند ولی باید در شب دوم و سوم خون قطع نشود و اگر علاوه بر آن، در شب اول هم خون دیده - هرچند آن را حیض قرار می‌دهد - ولی آن را در محاسبه سه روز حیض در نظر نمی‌گیرد. بنابراین ابتدای محاسبه، اذان صبح روز اول است. ✳️ : اگر زن در بين روز خون ببيند، از ساعتي که خون ديده تا همان ساعت در فردا را يک روز حساب مي کند. اما اگر بين غروب آفتاب تا اذان صبح خون ببيند تا غروب آفتاب فردا را يک روز حساب مي کند. 🔹منابع : 👇👇👇 رهبری https://b2n.ir/412173 سیستانی https://b2n.ir/98806 مکارم https://b2n.ir/635038 ❤️ @ahkameshirin
۱) ؛ دختر باید بالغ شده باشد. ۲) نبودن ؛ زن نباید اگر غیر سیده است از پنجاه سال به بالا باشد، اگر سیده است نباید از شصت سال قمری بیشتر باشد. ۳) خون روز نباشد و از بیشتر نباشد. ۴) خون آمدن باشد ؛ یعنی قطع و وصل نشود. 🔻آقای استمرار را لازم نمی داند، 🔻، و هم قائلند اگر بعد از دو روز پاک شد بین تروک حایض و اعمال مستحاضه جمع کند. ۵) خون از بدن او خارج شود. 🔻البته طبق نظر بعضی مراجع ابتدای حیض باید خون بیرون بیاید اما در ادامه لازم نیست بیرون آمدن آن . ✳️ توضیحات : 👇👇 در مورد زمان یائسگی پنجاه سال قمری یعنی چهل و هشت سال و شش ماه شمسی، و شصت سال قمری یعنی پنجاه وهشت سال و هفتادو هفت روز و دوازده ساعت است. 🛑 خونی که دختر قبل از نه سالگی میبیند حیض نیست وخونیکه بعد از یائسگی می بیند فتاوای مختلف است در پست بعدی ذکر خواهد شد. 🔹منبع :https://b2n.ir/51571 ❤️ @ahkameshirin
✅ حکم خونهایی که خانم ها بعد از یائسگی می بینند. ✳️ سوال : اگر خانمی خونی دید که نشانه های حیض را داشت حکم آن چیست ؟ ✳️ 1) نظر ، ، ، ، ، ،، استحاضه است. ✳️ نظر ، ، ، ، ، چه سادات چه غیر سادات از پنجاه سال تا شصت سال بنابر احتیاط واجب جمع بین تروک حائض و اعمال مستحاضه کند. و بعد از شصت سالگی استحاضه است. ✳️ نظر ، خونی که زنان بعد از یائسگی می‌بینند، حیض نیست، خواه نشانه‌های حیض را داشته باشد یا نداشته باشد و سن یائسگی در زنان، شصت سال قمری است و خونی را که زنان پس از تمام شدن شصت سال قمری می‌بینند، حکم حیض را ندارد 🔻و زن در فاصله پنجاه تا شصت سالگی چه قُرَشیه باشد چه غیر قرشیه، حیض می‌بیند و زن‌هایی که قرشیه نیستند، در این فاصله در مواردی که قبل از این سن، حیض به حساب می‌آمد، باید کارهایی که بر حائض حرام است را ترک کنند و احتیاط مستحب است وظایف مستحاضه را نیز انجام دهند. ✳️ به نظر بعد از پنجاه سال یائسه است اما اگر تا آخر عمرش هم خونی ببیند که علامت حیض را داشته باشد حیض است چه سادات چه غیر سادات. ✳️ نظر همدانی اگر خانم از سادات نیست این خون استحاضه است اگر از سادات است و بین پنجاه و شصت سالگی خون دیدن احتیاطا بین حیض و استحاضه جمع کنند. 🔹منبع : https://b2n.ir/51571 سیستانی https://b2n.ir/24812 ❤️ @ahkameshirin
✅ سن و زمان . ✳️ : به کسی گفته می‌شود که واجد شرایط تکلیف باشد: ۱. بلوغ ۲. عقل ۳. قدرت  نشانه‌های بلوغ یکی از سه چیز است:👇👇👇 1) درشت زیر شکم بالای عورت(شرمگاه) 2) (بیرون آمدن منی) 3) تمام شدن #۱۵ سال قمری در و تمام شدن #۹ سال قمری در . 🍃 تا زمانی که یکی از نشانه‌های بلوغ در فردی تحقق پیدا نکرده شرعاً حکم به بلوغ او نمی‌شود و مکلف به احکام شرعی نیست. 🔻 صرف احتمال این که انبات (رویش موی درشت زیر شکم) یا احتلام زودتر از سن تکلیف ظاهر شده‌اند برای حکم به بلوغ کفایت نمی‌کند. 🔻 خونی که دختر قبل از اتمام نه سالگی می‌بیند علامت شرعی بلوغ نیست. 🍃 همانطور که گفتیم معیار در سن بلوغ،سال قمری است و در صورتی که تولد بر اساس سال شمسی معلوم باشد می توان آن را بر اساس سال قمری از طریق محاسبه اختلاف بین سال قمری و سال شمسی به دست آورد. (هر سال قمری ۱۰ روز و ۲۱ ساعت و ۱۷ ثانیه کمتر از سال شمسی است. 🔹منبع ؛ https://b2n.ir/98560 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
🤔 ! ❓ راه تشخیص منی و احتلام در زن چیست؟ ✍️ آیات امام، رهبری، وحید، زنجانی، صافی، مکارم، فاضل، اراکی: اگر خروج ترشحات همراه با شهوت باشد - در زمانی که زن به اوج لذت جنسی می رسد - حکم به جنابت آنان می شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن سست شود. ✍️ آیت الله سیستانی: اگر ترشح با شهوت خارج شود و به حدی باشد که صدق انزال کند و لباسها را آلوده نماید - و معمولا این رطوبت در موقعی خارج می شود که زن به اوج شهوت جنسی برسد - نجس و موجب جنابت است و بنابر احتیاط واجب اگر به اوج لذت هم نرسد، ولی آب زیاد باشد - نظیر آنچه در حال ارضای کامل خارج می شود - همین حکم را دارد. ✍️ آیت الله نوری: بنابر احتیاط واجب خروج ترشحات اگر همراه با شهوت باشد و بدن سست شود، موجب جنابت است. ✍️ آیت الله بهجت: خروج ترشحات اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) و جستن باشد، باعث جنب شدن است. 📚 منابع: امام: تحریر الوسیله، غسل، جنابت، م 1؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، ص 32، س 171؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل، اراکی: عروه الوثقی، فصل فی الاغسال، غسل الجنابه، الاول؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، غسل الجنابه، الاول، خروج المنی، قبل از م 169؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، غسل، م 175؛ بهجت: وسیله النجاه، الغسل، م 177؛ تبریزی: استفتائات جدید، ج 1، س 248؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 346. >>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم» ╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮ 🔴 @ahkameshirin👈عضویت ╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯