eitaa logo
احکام شیرین
13.2هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
299 ویدیو
5 فایل
شماره تماس حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عزیزی شاهرودی برای پاسخ به سؤالات شرعی 09102043478
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 🌐 استفتائات سایت آیت الله سیستانی : 👈 ⬅️ سوال 1 : - حکم لباس مشکی در دو ماه محرم وصفر مستحب است یا مکروه ؟ ◀️ جواب: - کار شایسته و پسندیده ای است و کراهت آن ثابت نیست @ahkameshirin 🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌐 استفتائات سایت آیت الله مکارم شیرازی: 👈 ⬅️ سوال 3 : - فرموده اید: قمه زني از جمله بدعت ها است که بواسطه آن خسارات بسياري بر ما وارد شده است و شيعه را در جهان به واسطه اين کار به جنون متّهم مي کنند. در این جا که قمه زنی را بدعت دانسته اید حرمت آن اولیه است یا ثانویه؟ ◀️ جواب: - هم جنبه اولیه دارد و هم ثانویه.‌ @ahkameshirin 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌐 استفتائات سایت رهبری : 👈 ⬅️ سوال 24 : - خرید و فروش در روزهای تاسوعا و عاشورا چه حکمی دارد؟ ◀️ جواب: - فی نفسه حرام نیست، لکن شایسته است شخص به عزاداری اشتغال داشته باشد و خود را از ثواب بزرگ محروم نسازد. @ahkameshirin 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 🌐 استفتائات سایت رهبری : 👈 ⬅️ سوال 25 : - در روز عاشورا مراسمی مانند زنجیرهایی که دارای تیغ و پابرهنه وارد آتش و ذغال روشن شدن برگزار می شود که علاوه بر این که باعث بدنام شدن مذهب شیعه اثنی عشری در انظار علما و پیروان مذاهب اسلامی و مردم جهان می شود، ضررهای جسمی و روحی هم به این اشخاص وارد می کند و همچنین موجب توهین به مذهب می گردد، نظر شریف حضرت عالی در این باره چیست؟ ◀️ جواب: - هر کاری که برای انسان ضرر داشته و یا باعث وهن دین و مذهب گردد حرام است و مؤمنین باید از آن اجتناب کنند و مخفی نیست که بیشتر این امور باعث بدنامی و وهن مذهب اهل بیت(علیهم السلام) می شود و این از بزرگترین ضررها و خسارت هاست. نکته: - معیار شرعی ضرر اعم از جسمی یا روحی چیست؟ ج . معیار، ضرری است که در نظر عرف، قابل توّجه و معتنابه باشد. @ahkameshirin 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 🌐 استفتائات سایت آیت الله مکارم شیرازی: 👈 ⬅️ سوال 4 : - سینه زدن و زنجیر زنی اگر موجب سرخی و کبودی بدن شود، اشکال دارد؟ ◀️ جواب: - اگر موجب جراحت نشود و کبودی معمولی که غالبا ایجاد می شود باشد مانعی ندارد.‌ @ahkameshirin 🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂 🌐 استفتائات سایت آیت الله سیستانی : 👈 ⬅️ سوال 2 : - استفاده از طبل و سنج در دسته جات سینه زنی سید الشهداء (علیه السلام) آیا جائز است ؟ ◀️ جواب: - مانعی ندارد. @ahkameshirin 🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃🍂🍃
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴 وسواس و احکام آن 🌐 استفتائات سایت رهبری : 👈 ⬅️ سوال : - زنی هستم با تحصیلات عالی و دارای چندین فرزند، مشکلی که از آن رنج می‌‏برم مسأله طهارت است. چون در خانواده ‏ای متدین بزرگ شده‏ ام، می‏‌خواهم همه تعالیم اسلامی را مراعات کنم. به علت داشتن فرزندان کوچک، همیشه با مسائل بول و غائط سر و کار دارم. هنگام تطهیر بول، ترشحات سیفون پراکنده شده و به پاها، صورت و حتی سرم برخورد می‏کنند و هر دفعه با مشکل تطهیر آن اعضاء مواجه هستم، و این باعث شده که در زندگی با سختی‏های زیادی روبرو شوم. از طرفی هم نمی‏‌توانم این امور را رعایت نکنم، زیرا مربوط به عقیده و دینم است. برای حل مشکل به پزشک روانشناس هم مراجعه کردم، ولی نتیجه‌‏ای نگرفتم. بعلاوه موارد دیگری هم هست که از آنها رنج می‌‏برم مثل غبار شی‏ء نجس، یا مراقبت از دست‏های کودک که یا باید آنها را آب بکشم و یا از دست زدن بچه به اشیاء دیگر جلوگیری نمایم. با توجه به این که تطهیر شی‏ء نجس برای من بسیار دشوار است ولی در همان وقت، شستن آن ظرفها و لباسها در صورتی که فقط کثیف باشند برایم راحت است. لذا از حضرتعالی می‏‌خواهم که با راهنمایی‌‏های خود زندگی را بر من آسان نمایید. ◀️ جواب: 1⃣ از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشياء است. يعنى در هر موردى که کمترين ترديدى در نجس شدن آن براى شما حاصل شد، واجب است حکم به عدم نجاست کنيد.✅ 2⃣ کسانى که داراى حساسيت نفسانى شديدى در مورد نجاست هستند (به اين افراد در اصطلاح فقهى وسواسى گفته می‌‏شود)، حتى اگر گاهى يقين به نجاست هم پيدا کردند، بايد حکم به عدم نجاست کنند، مگر در مواردى که نجس شدن يک شى‏ء را با چشمان خود ببينند، به‌طورى که اگر فرد ديگرى هم آن را ببيند، يقين به سرايت نجاست پيدا کند، فقط در اين موارد بايد حکم به نجاست کنند. استمرار اجراى اين حکم در مورد افراد مزبور تا زمانى است که اين حساسيت به‌طور کلى از بين برود.✅ 3⃣ هر شى‏ء يا عضوى که نجس می‌شود، براى تطهير آن، يکبار شستن با آب لوله‌‏کشى بعد از زوال عين نجاست کافى است. تکرار در شستن يا فرو بردن آن در آب لازم نيست، و اگر شى‏ء نجس از قبيل پارچه و مانند آن باشد، بايد به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج گردد.✅ 4⃣ از آنجايى که شما به اين حساسيت شديد در برابر نجاست مبتلا هستيد، بايد بدانيد که غبار نجس در هيچ صورتى نسبت به شما نجس نيست و نيز مراقبت از دست‏هاى کودک چه پاک باشد يا نجس و همچنين دقت در اين که خون از بدن زائل شده يا خير، لازم نيست. اين حکم درباره شما تا زمانى که اين حساسيت از بين نرفته، باقى است.✅ 5⃣ دين اسلام داراى احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشرى است، لذا آن را بر خود مشکل نکنيد و با اين کار باعث وارد شدن ضرر و اذيت به جسم و روحتان نگرديد. حالت دلهره و اضطراب در اين موارد زندگى را بر شما تلخ می‌‏کند، و خداوند راضى به رنج و عذاب شما و کسانى که با شما ارتباط دارند، نيست. شکرگزار نعمت دين آسان باشيد و شکر اين نعمت، عمل بر اساس تعليمات خداوند تبارک و تعالى است.✅ 6⃣ اين حالت يک وضعيت گذرا و قابل علاجى است. افراد بسيارى بعد از ابتلا به آن، با روش مذکور از آن نجات يافته‌‏اند. به خداوند توکل نماييد و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشيد.✅ ☘إن شاء اللّه موفق باشید.☘ @ahkameshirin 🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
😂😂😂 🌄🌄 😅 🔰 🌞 خورشید یجوری کفری میتابه انگار تقصیر ماست! 😳 داداش خسته‌ای طلوع نکن خب! 😅😅😅 🌸🌄🔰 😎 یکی از چیزهایی که نجاست را پاک میکند خورشید است.🌞 اگر بر زمینی که با ادرار نجس شده خورشید مستقیما بتابد و آنرا خشک کند آنجا پاک میشود و دیگر نیازی به آبکشی ندارد.👍 بشرطیکه باد به کمک خورشید نیاید و خورشید به تنهایی آنجا را بخشکاند‼️ ⏳ 😍 @ahkameshirin
☑️سوال چگونه می توان خود را از وسواس بودن در نجاست و پاکی نجات داد؟ ـــــــــــــــــــــ ✅پاسخ 🔹بطور مختصر برای پاسخ به این سوال چند نکته را مطرح می کنیم: ▫️1. خداوند می فرماید: برای شما در دین هیچ دشواری قرار ندادم. پیامبر (ص) نیز در روایت معروفی فرموده است من به شریعت مستقیم، آسان، بدون زحمت و درخشانی مبعوث شده ام. پس اگر کسی احساس کرد برای حفظ طهارت مجبور است خود را از تفریح ها و زیباییهای زندگی محروم کند باید یقین داشته باشد که چون این محدودیت به معنای سختی و مشقت در زندگی است حتما با دستور طهارت اسلام متفاوت است. ▫️2. احکام اسلام بر طبق نظر مردم عادی است یعنی آن چیزهایی که به نظر مردم عادی از تراوش رطوبت مایع نجس مرطوب می شود نجس می شود نه آنچه به دقت عقلی متاثر می شود. ▫️3. بعضی از کارهایی که وسواسها خود را ملزم به رعایت آن می دانند به حرام می انجامد؛ معصیتهای بزرگی مثل اسراف، وهن دین ، قطع رحم و قطع ارتباط با دیگر مسلمانان و متهم کردن آنها به فسق. ▫️4. وسواسی نباید به شک‏ های خود اعتنا کند و اگر اعتنا کند، کار حرامی کرده است و هر عملی را بیش از یک بار نباید انجام دهد و اگر انجام دهد، حرام است. ▫️5. هر چیزی که یقین به نجاست آن نداریم پاک است. به احتمال نباید اعتنا کرد؛ مثلا: چیزهایی که می دانیم گاهی پاک و گاهی نجس هستند مثل کف دستشویی های عمومی که می دانیم گاهی با آب کر شسته می شوند و گاهی هم نجس می شوند تا وقتی یقین نداشته باشیم همین الآن قطعا و صد در صد نجس شده است پاک و هیچ وظیفه ای برای اجتناب نداریم. @ahkameshirin
🍃🍃🍃🍃 🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 🐓حكم خون داخل تخم مرغ🐓 🌹آیت الله خامنه ای: لکه خون در تخم‌مرغ پاک است، ولى خوردنش حرام است. 🌹 آیت الله مکارم شیرازی : خون تخم مرغ و خون كمى كه گاهى در شير پيدا مى‌شود، پاك است ولى نمى‌توان آن را خورد؛ بنابراين، اگر خون را جدا كنند باقى‌مانده را مى‌توان استفاده كرد. امّا اگر عمداً به هم بزنند تا مستهلك شود خوردن آن اشكال دارد. 🌹آیت الله سیستانی : خون موجود در درون تخم مرغ، پاک است و اما خوردن آن حرام می باشد پس می توان خون را جدا کرد و از بقیه تخم مرغ استفاده نمود مگر آن که به اندازه ای کم باشد که در کل، مستهلک شده که در این صورت تمام تخم مرغ پاک و حلال است. @ahkameshirin
🍀💎🍀 ⬇️⬇️ زن: بلند شو اذون صبحه مرد: قضا شو میخونم زن : خدا گفته وقتی میتونی باید سروقت بخونی👌🏻 مرد: خدا گفته 4 تا زن هم میتونی بگیری زن : بخواب، خدا بخشندست عزیزم 😉😂😂 ✏️✏️✏️ 🙏🏼 اگر کسی قصد خواندن نماز صبح را داشته ولی خواب مانده این دو صورت دارد: 👇🏽 1️⃣یا از اذان تا طلوع آفتاب حتی برای چند لحظه ای بیدار شده و دوباره خوابیده (مثل اینکه زنگ هشدار را خاموش کرده و در حالیکه هوشیار شده دوباره خوابیده⏰📱): این شخص گناه کرده چون در فاصله اذان تا طلوع بیدار بوده و تکلیف به گردنش آمده ولی نخوانده❗️ 2️⃣ یا تا طلوع آفتاب اصلا بیدار نشده و متصل خواب بوده : این فرد هیچ گناهی نکرده و فقط باید قضا کند📌 🔵⬇️ @ahkameshirin
✅ مصرف باقیمانده# نذورات محرم در موارد دیگر ✳️ سوال: باقی‌ مانده اموالی که به عنوان هزینه‌ های مراسم امام حسین(ع) جمع ‌آوری می‌ شود، در چه موردی باید خرج شود؟ ✳️ جواب : می‌ توان اموال باقی‌مانده را با کسب اجازه اهداء کنندگان آن‌ها در امور خیریه مصرف کرد؛ و یا آن‌ها را برای مصرف در مجالس عزاداری آینده نگه داشت http://yon.ir/WuQlI🔹 ❤️
✅ شرکت در مجالس عزاداری و فوت برخی واجبات مانند نماز ✳️ سوال: اگر بعضی از واجبات از مکلّف به سبب شرکت در مجالس عزاداری فوت شود، مثلاً نماز صبح قضا شود، آیا بهتر است بعد از این در این مجالس شرکت نکند، یا این ‌که عدم شرکت او باعث دوری از اهل‌بیت(علیهم السلام) می‌شود؟ ✳️ جواب : بدیهی است که واجب، مقدّم بر فضیلت شرکت در مجالس اهل‌بیت(علیهم السلام) است؛ و ترک نماز و فوت شدن آن به بهانه ی شرکت در عزاداری اهل بیت (علیهم السلام) جایز نیست؛ ولی شرکت در عزاداری به‌ گونه‌ای که مزاحم نماز نباشد، ممکن؛ و از مستحبّات مؤکد است 🔹منبع :http://yon.ir/RGiJH ❤️
✅ حکم شکستن نذر و مقدار کفاره آن. ✳️ : در صورتی شکستن موجب کفاره می‌شود که نذر کننده عمداً و با اختیار (نه از روی فراموشی یا اضطرار یا اکراه و تهدیدی) به نذر خود عمل نکند. (کفاره جای توبه را نمی‌گیرد) 🔻نکته : اگر کسی حنث نذر کند، (به نذرش عمل نکند)باید یا ده فقیر را اطعام کند یا آنان را لباس پوشاند و در صورتی­که توانائی نداشته باشد و مقدور نباشد، سه روز پشت سر هم روزه بگیرد ✳️ اگر نذر کننده، از انجام آنچه نذر کرده (چه نذر مطلق و چه نذر مقید به زمان) عاجز شود، نذر منحل می‌شود(انگار از اول نذری نکرده ) و چیزی بر عهده نذر کننده نیست؛ مگر در مورد نذر که در صورت عجز، باید در ازای هر روز، یک مد طعام به فقیر بدهد. 🔹منبع : http://yon.ir/AvHt0 ❤️ @ahkameshirin
✅ حکم نماز محصلین چه سفر آنها در راستای شغل آنهاست چه نیست. ✳️ سوال : کسی که برای تحصیل به شهری مسافرت می کند و تحصیل او مرتبط باشغل اوست حکم نماز و روزه اش در آن شهر محل تحصیل چگونه است؟ ✳️ معظم انقلاب : که امثال محصلان دینی یا افسری برای تحصیلشان انجام می دهند و با انجام آن در سِلک و حرفه خاصی قرار می گیرند، سفر شغلی محسوب می شود؛ و نماز تمام و روزه صحیح است ✳️ سوال : کسی که برای تحصیل به شهری مسافرت می کند و تحصیل او ارتباطی با شغل او ندارد، حکم نماز و روزه اش در آن شهر محل تحصیل چگونه است؟ ✳️ : بنا بر احتیاط واجب در سفر برای تحصیل علم نمازش را به صورت تمام و قصر بخواند و روزه را بگیرد و قضای آن را نیز بجا آورد و می تواند در این مساله با رعایت شرایط عدول، به مجتهد دیگر رجوع نماید. منبع : https://www.leader.ir/fa/content/18373/www.leader.ir ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ شرط تمام خواندن نماز محصلین. ✳️ : که در راستای شغلشان سفر می کنند مثل علوم دینی و دانشجویان دانشگاه در صورتیکه کثیر السفر باشند نمازشان تمام است . 🔻 کسی است که ۱- در سه ماه هر روز کاری مسافرت برود. ۲- هشت ماه هر کمتر از ده روز مسافرت برود. ۳- در یک سال هر هفته یک روز مسافرت برود. 🔹منبع :👇 https://www.leader.ir/fa/content/18373/www.leader.ir ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
  ✅ حد ترخص ✳️ مقام معظم : ترخص جائی استکه از آنجا صدای اذان شهر شنیده نشود احتیاط این استکه 🏚🏘 شهر هم دیده نشود 🔻هر چند بعید نیست که نشنیدن اذان🔊 کافی باشد ✳️ آیت الله شیرازی : حد ترخص جائی استکه : ملاک حد ترخص هم صدای اذان🔊 است هم دیده نشدن شخص مسافر توسط مردم شهر، 🔻نکته: اگر# اذان را نشنود کافی است به شرط اینکه یقین نداشته باشد که مردم او را می بینند. 🔻اگر بداند که مردم شهر👨‍👦‍👦👫 او را نمی بینند هم کافی است به شرط این که مطمئن نباشد صدای اذان از اینجا شنیده می شود. 🔸 ولي بايد در گرد و غبار يا مه يا چيز ديگري كه مانع ديدن است يا سر و صدايي كه مانع شنيدن است وجود نداشته باشد ✳️ خمینی (ره)حد ترخّص یعنی نقطه ای که در آن جا دیوارهای شهر دیده‏‎ ‎‏نمی شود و اذان شهر شنیده نمی شود 🔹منابع :https://b2n.ir/58189 🔹مکارم https://b2n.ir/51412 🔹رهبری https://b2n.ir/38741 ❤️ @ahkameshirin
✅ آیا میدانید درغیر وطن طبق نظر بعضی مراجع اثری درشکست یا تمام خواندن نماز و یاصحت روزه ندارد. ✳️ آیت الله : حد ترخص در وطن (جائیکه ده روز اقامت کرده یا سی روز مردد بوده) اثری ندارد و همینکه از محل اقامتش خارج شود (به قصد هشت فرسخ) نمازش شکسته است. 🔻ومسافریکه به وطنش بر می گردد تا وقتی که داخل نشده نمازش شکسته است و همینطور است 🔻مسافریکه می خواهد ده روز در محلی بماند تا وارد آن محل نشده نمازش شکسته است. ✳️ آیت الله : حد ترخص در وطن و غیر وطن فرق نمی کند و اثر دارد لذا اگر کسی از وطن يا محلّ به اندازه اي دور شود كه صداي اذان شهر را نشنود و مردم شهر او را نبينند، نمازش شکسته است. 🔻 ودر برگشت در حدترخص نماز او تمام و روزه او هم صحیح است. ✳️ امام : حد ترخص در وطن همانطور که در رفتن به سفر اثر دارد واز شرائط شکسته شدن نماز است در برگشت هم اثر دارد وبه محض رسیدن به ترخص در حال برگشت به وطن نماز او تمام است اما احتیاط بهتر آنستکه تا وارد شدن به منزل نماز را به تاخیر بیاندازد، 🔻اما اگر در حد ترخص خواست نماز بخواند جمع بخواند (هم شکسته هم تمام )🔻اما نسبت به محلی که قصد دارد ده روز در آنجا بماند وقتی به حد ترخص رسید محل اشکال است که بگوئیم نمازش تمام است لذا نماز را باید تا خود محل اقامت تاخیر بیاندازد والا در حد ترخص باید جمع بخواند (هم شکسته هم تمام) 🔹منابع : 👇 مکارم http://portal.anhar.ir/node/1909#gsc.tab=0 امام http://yon.ir/dDEaB سیستانی https://www.sistani.org/persian/book/50/60/ ❤️ @ahkameshirin احکام شبرین