#استفتائات
🔸چند پرسش درباره کفاره روزه
❓پرسش۱:
شخصی چند روز از ماه رمضان گذشته، روزه قضا بر عهده داشته که تا رسیدن ماه رمضان آینده نتوانسته آن را بجا آورد. اکنون چه تکلیفی دارد؟
✍️ پاسخ :
برای هر روز باید یک مد (۹۰۰گرم) طعام به مسکین بدهد و اگر به دلیل عذر، نتوانسته روزه قضا بگیرد، قضای روزه ساقط است.
❓پرسش۲:
الف) شخصی به دلیل بیماری در ماه مبارک رمضان روزه نگرفته، و از آنجا که اطمینان داشته بیماریش تا ماه رمضان آینده ادامه دارد و نمی تواند روزه قضا بگیرد، کفّارۀ روزه را قبل از ماه رمضان آینده پرداخت نموده است. آیا این پرداخت کفاره کافی است یا باید دوباره پرداخت کند؟
ب) کسی که بدلیل عذرهای دیگر روزه نگرفته، چطور؟ آیا می تواند بلافاصله پس از ماه رمضان کفاره اش را پرداخت نماید؟
✍️ پاسخ:
الف) بنا بر احتیاط نمیتواند به آن اکتفا کند و مبلغ پرداخت شده نیز کفایت نمیکند.
ب) شخص پیری که به جهت مشقت داشتن روزه نگرفته و نیز زنی که در دوران باردار یا شیردهی روزه برای خودش یا بچه ضرر داشته است، میتوانند فوراً فدیه بدهند؛ ولی سایرین بنا بر احتیاط، نمیتوانند پیش از ماه رمضان آینده پرداخت کنند.
🔺دفتر استفتائات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#استفتائات
🔸بطلان غسل و تکلیف روزۀ ماه رمضان
❓پرسش:
شخصی در ماه رمضان غسل جنابت بر عهدهاش بوده و مانعی مانند چسب در بدن خود داشته ولی هنگام غسل فراموش کرده و غسل نموده و چند روز بعد در حالی که هنوز مانع روی بدنش بوده، یادش آمده است. آیا نماز و روزههایی که با غسل باطل انجام شده، صحیح است؟
✍️ پاسخ :
در فرض سؤال، قضای روزهها لازم نیست؛ ولی باید نمازهایی را که در آن چند روز خوانده قضا کند.
🔺دفتر استفتائات آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
@zanjani_net
حدیث (3) پيامبر صلى الله عليه و آله :
إِنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لَا يُكَفِّرُهَا صَلَاةٌ وَ لَا صَدَقَةٌ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا يُكَفِّرُهَا قَالَ الْهُمُومُ فِي طَلَبِ الْمَعِيشَة
بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی شوند. سوال شد یا رسول الله!پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟ فرمود : جدیت و تلاش در طلب معیشت
مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج13، ص 13
❌💎 امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:
أَبْغَضُ الْخَلَائِقِ إِلَی اللَّهِ الْمُغْتَابُ.
منفورترین بندگان نزد خداوند، غیبت کننده است.
📖تصنیف غررالحکم،ح۴۴۲۸
@ahadith_e_aemeh
🔴 استهلاک رطوبت مسواک در آب دهان
👈 اگر رطوبت باقی مانده در نخ دندان با خلال و مانند آن به قدری کم باشد که وقتی آن را دوباره وارد دهان می کنیم، در آب دهان مستهلک می شود، در این صورت فرو دادن آن چه حکمی دارد؟
✅- اشکالی ندارد (حضرت امام ، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم)
⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
⭕️آثار سوء فقر در جامعه
🔻فقر و احتياج - سببش هرچه باشد، خواه بى عدالتى يا چيز ديگر- يكى از موجبات گناه است؛
🔻اگر فقر ، ضميمه بشود با احساس مغبونيت و محروميت، ديگر بدتر؛
اگر ضميمه بشود با حسرت كشيدن هاى تجملات عده اى، باز از آن هم بدتر،
🔻سبب رشوه گيرىها مىشود، سبب اختلاسها و خيانتها به اموال عمومى مىشود، سبب گناهها مىشود،
سبب غلّ و غشّ و تقلب در كارها مىشود؛
🔻سبب مىشود كه افرادى براى اينكه خود را به دستهاى ديگر برسانند، رشوه بخورند، دزدى بكنند، زير حساب مردم بزنند و همينطور ...
▪️مجموعه آثاراستادشهيدمطهرى(بیست گفتار) ، ج23، ص737-736-با تلخیص و ویرایش جزئی -
https://eitaa.com/shakhes1340
💠 اسراف و تبذیر بلای خانمان سوز جوامع
✍ «اسراف»به معنى وسیع کلمه هرگونه تجاوز از حد در هر کارى است که انسان انجام مىدهد ولى غالبا این کلمه در مورد هزینهها و خرجها گفته مىشود.
ولی «تبذیر» فقط در امور مالی صورت میگیرد و در مواردى است که انسان اموال خود را به صورت غیر منطقى و فساد، مصرف مىکند که به آن «ریخت و پاش» و «ولخرجى» گفته می شود.
🔹اسراف و تبذیر مورد مذمت و نکوهش اسلام قرار گرفته است و قرآن کریم با عبارتهاى گوناگون، مسلمانان را از این بلاى خانمانسوز برحذر داشته است و می فرماید:
☀️«کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا اِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ؛(۱) و (از نعمتهاى الهى) بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمىدارد.»
امام صادقعلیهالسلام در ذیل آیه «وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً» اسراء/۲۶ می فرماید:
🌷«مَنْ أَنْفَقَ شَيْئاً فِي غَيْرِ طَاعَةِ اَللَّهِ فَهُوَ مُبَذِّرٌ وَ مَنْ أَنْفَقَ فِي سَبِيلِ اَلْخَيْرِ فَهُوَ مُقْتَصِدٌ». (2)
کسى که در غیر راه اطاعت فرمان خدا مالى انفاق کند، تبذیر کننده است و کسى که در راه خدا انفاق کند، میانهرو است.
🔸اسراف و تبذیر، یکی از مشکلات جوامع است. مصرفگرایی و زیادهروی در مصرف، مشکلات اقتصادی بسیاری برای جوامع ایجاد کرده است. مشکل اسراف آن چنان در تار و پود جوامع ریشه دوانده است که صرفهجویی و جلوگیری از اسراف و تبذیر به عنوان یکی از راهحلهای اساسی تنظیم اقتصاد جوامع به خصوص جامعه اسلامی مطرح میشود.
❌ فقها و اندیشمندان به کرات در بیانات خود بر این دستور مهم الهی تاکید داشته اند.
(۱) اعراف/۳۱.
(۲) تفسير الصافي ج۳، ص۱۸۸.
پرسش: آیا ازدواج زن در دوران عدّه درست است؟
پاسخ: ازدواج در دوران عدّه باطل است.
🌺#منکرات_فراموش_شده
💢 *دینداری کاریکاتوری*
✍🏼 وقتی قسمتی از یک تصویر از روی عمد و به طور غیر طبیعی بزرگتر یا کوچکتر ترسیم شود نقشی فکاهی شکل میگیرد. این تصویر با وجودیکه برای بیننده آشنا و قابل تشخیص است؛ ولی از حالت عادی خارج است؛ بهطور خندهداری از واقعیت فاصله گرفته است زیرا از اندازه خارج شدهاست. به این روش ترسیم، «کاریکاتور» میگویند.
این حکایت دینداری برخی از افراد است که متاسفانه قبح خود را از دست دادهاست.
🔆 *«إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَفْعَلُونَ»*
🔆 «(اى پيامبر!) تو را با كسانى كه دين خود را پراكنده ساخته و گروه گروه شدند، هيچ گونه ارتباطى نيست. (تو مسئول آنان نيستى و) سرنوشت كارشان تنها با خداست. آنگاه او آنان را به عملكردشان آگاه خواهد كرد.»
📗 سوره انعام، آیه ۱۵۹
🔷 خداوند سبحان به پیامبر خود چنین فرمان میدهد: کسانی که دین خود را از هم گستند و هر پارهای از آن را که منفعتی برایشان داشت برگزیدند به حال خود واگذار.
🔹 این افراد در آینده تحت قهاریت خدا قرار می گیرند و مطلع میشوند این تفریق دینی چه مضرات و عاقبت سوئی برایشان بههمراه داشته است.
⁉️ این آیه از چه کسانی سخن میگوید؟!
💢 *عدهای دین را قیچی کردند.* مثلا ملاک انتخاب مرجعیت را به جای اعلمیت، سهلگیری در دستورات دین قرار دادند. انجام برخی واجبات را نادیده گرفتند و بر مستحبات تاکید کردند.
‼️ *گویی دستورات الهی منویی انتخابی بود.* آنچه میل داشتند برگزیدند و مابقی را رها کردند. قسمت انتخابی را آنچنان با دقت اجرا کردند که خود را متدین واقعی محسوب کردند.
💢 اما این عمل بیشتر بوی نفاق میدهد و هرگز رنگ ایمان ندارد. و تلخترین قسمت ماجرا این است که ما این رفتار را در ردیف منکرات قرار نمیدهیم.
📚 😳❌
🌐
🔹▫️🔸♦️🔸▫️🔹
سورِ میلادِ تو سی شب همهمان مهمانیم
چقدر پیش خدا ارزش و عزّت داری
💐 خجسته سالروز ولادت سرتاسر سعادت کریم اهل بیت (ع) ، معز المؤمنین ، حضرت امام مجتبی ، حسن بن علی (ع) تبریک و تهنیت باد. 💐
🟢 امام حسن مجتبی (ع):
«لَقَضَاءُ حَاجَة أخٍ لي فِي اللَّه ِأحَبُّ إلَيَّ مِنَ الاعتِكاف ِشَهْر...»
یقینا برآوردن حاجت یک برادر ایمانی، از یک ماه اعتکاف برایم دوست داشتنی تر است!
📔 البدایة و النهایة، ج۸، ص۳۸
↩️ از امام حسن مجتبی (ع) پرسیدند:
شخص با کرامت کیست؟
فرمود:
کریم، شخصی است که قبل از اینکه از او درخواست شود، میبخشد.
📔 تحف العقول، ۲۲۵
⁉️ چرا به امام حسن (ع)، کریم اهل بیت گفته میشه؟👇
↩️ امام مجتبی (ع) در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.
📔 منتهی الآمال ج۱، ص۴۱۷
↩️ روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند که آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند.
📔 منتهی الآمال، پیشین، ص۴۱۸
✓ هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتّی خود ایشان به سراغ فقرا میرفتند و آنها را به منزل دعوت میکردند و به آنها غذا و لباس میدادند.
📔 حقایق پنهان ص۲۶۸
🟢 امام صادق (ع):
وقتی امام حسن (ع) امر (خلافت) را به معاویه واگذار فرمود، شیعیان چنین به او سلام میدادند.
سلام بر تو ای ذلیل کننده مؤمنین
امام حسن مجتبی (ع) در جواب چنین فرمود:
من مذل المؤمنین نیستم
من معز (عزت دهنده) مؤمنین هستم
آنگاه که دیدم شما قوت و جرأت پیکار با آنها را ندارید، امر را واگذاشتم تا خود و شما را حفظ کنم.
چنان که خضر نبی (ع) آسیب کوچکی به کشتی زد تا اهل آن را از خطر دزدان دریا، در امان بدارد.
📔 بحارالانوار، ج۷۵، ص۲۸۷
🟢 امام حسن مجتبی (ع):
«أَنَا الضَّامِنُ لِمَنْ لَمْ یَهْجُسْ فِی قَلْبِهِ إِلَّا الرِّضَا أَنْ یَدْعُوَ اللَّهَ فَیُسْتَجَابَ لَهُ.»
كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى (خدا) خطور نكند، من ضمانت مىكنم كه خداوند دعايش را مستجاب كند.
📔 بحارالانوار ، ج۴۳ ص۳۵۱
کافی، ج۲، ص۶۲
↩️ روزی کنیزی به امام حسن مجتبی (ع) شاخه گلی هدیه داد، امام فرمود: تو را در راه خدا آزاد کردم..
📔 ملحقات احقاق الحق،۱۱:۱۴۹
🤲🏻 یا محسن بحق الحسن عجل لولیک الفرج
•• •• •• •• ••
💢 دفتر آیت الله تبریزیان 💢
🔹▫️🔸♦️🔸▫️🔹