eitaa logo
احکام و احادیث مهم‼️
41 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
373 ویدیو
25 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺ضرورت وجود امام معصوم🌺‼️ چرا ما انسان ها به امام معصوم علیه السلام نیاز داریم؟🌻 شبیه این سؤال را شاگرد امام صادق علیه السلام هشام بن الحکم پاسخ گفته و امام صادق علیه السلام تحسین فرمودند. هشام به شخصی که ضرورتی برای وجود امام معصوم علیه السلام نمی دید گفت: آیا شما چشم داری؟ گفت: آری. هشام: با آن چه می کنی؟ گفت: با آن اشیاء را می بینم. هشام: گوش داری؟ گفت: آری. هشام: با آن چه می کنی؟ گفت: صداها را گوش می دهم. و همچنین از بقیه اعضاء و جوارح او سؤال کرد و او جواب داد. تا بالاخره به او گفت: قلب (یعنی عقل و ادراک) داری؟ گفت: آری. هشام: با آن چه می کنی؟ اگر برای اعضاء و جوارحم چیزی مبهم بماند برای تشخیص آن به قلبم مراجعه می کنم. هشام: اگر خدای تعالی برای مجموعه بدن تو یک امام قرار داده که هنگام مشتبه شدن امور به آن برگردی و استعلام نمایی، پس چگونه خدای تعالی برای مجموعه بشر امامی معصوم قرار ندهد که هنگام اختلاف و مشتبه شدن امور به او مراجعه نمایند؟🌺
✖️حداقل در صله رحم حداقل وظیفه افراد برای صله رحم چقدر است؟🌻 عرفى است و نبايد قطع رحم صدق كند.✖️
هدایت شده از م صادقی
🦋هدیه دادن با پیامک اگر شخصی به صورت پیامکی چیزی را به دیگری ببخشد، آیا شرعاً صحیح است و ملک هدیه گیرنده می شود؟ در صورت تحقق قبض ملک هدیه گیرنده می‌شود.🦋
هدایت شده از اهلبیت علیهم السلام ❤️☘
فرق بین مودّت و محبّت❤️ مودّت در لغت به محبّت عمیق و حقیقی گویند، ولی محبّت، الزاماً حقیقی و حقیقی نیست. پس، مودّت چیزی فراتر از محبّت است زیرا مودّت همراه با اطاعت است ولی محبّت همراه با اطاعت نیست. خداوند متعال فرموده است: ﴿قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى﴾[2] ‌؛ من از شما هيچ پاداشى بر رسالتم جز دوست‌داشتن نزديكانم (اهل بيتم‌) درخواست نمى‌كنم. منظور از دوست داشتن اهل بیت (ع) که در این آیه به آن اشاره شده است، صرف دوست داشتن نیست، بلکه دوست داشتنی مراد است که با اطاعت همراه باشد. فعل «یودّ» که در آیه مورد بحث (105 بقره)، به کار رفته است از ریشه «وُدّ» به معنای محبّت و دوستی عمیق و حقیقی است. از کاربرد این واژه در قرآن برمی‌آید که «وُدّ» محبتی است که از عمق جان برمی‌خیزد، مثل محبّتی که اصحاب امام حسین (ع) نسبت به امام حسین (ع) و بنی‌هاشم داشتند تا جایی که بعضی از یاران امام حسین (ع) به آن حضرت (ع) عرض کردند که اگر هزار بار کشته شویم و دوباره زنده شویم دست از تو برنمی‌داریم، این‌طور سخن گفتن حاکی از محبّت واقعی و حقیقی آنها نسبت به امام حسین (ع) می‌باشد. در مقابل، افرادی بودند که فقط به زبان ابراز محبّت می‌کردند و محبت آنها لقلقه زبان، بیش نبود و در موقعی که باید در کنار امام زمانشان حضور می‌داشتند، حضور نداشتند. امام حسین (ع) فرموده است: «النَّاسَ عَبِيدُ الدُّنْيَا وَ الدِّينُ لَعْقٌ عَلَى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مَا دَرَّتْ مَعَايِشُهُمْ فَإِذَا مُحِّصُوا بِالْبَلَاءِ قَلَّ الدَّيَّانُون‌»[3] ؛ مردم بنده دنيا هستند و دين لقلقه زبان آنهاست، تا جايى كه دين وسيله زندگى آنهاست، دين دارند و چون در معرض امتحان قرار گيرند، دينداران كم مى شوند. نقل شده است که شخصی در روز عاشوار منتظر ماند، ببیند چه پیش می‌آید، وقتی دید که صحنه جنگ در ظاهر به نفع دشمن پیش می‌رود نزد امام حسین (ع) رفت و گفت وقتی از جنگ صفّین برمی‌گشتیم وقتی به اینجا رسیدیم پدرت امیر المؤمنین (ع) آهی کشید و فرمود: «وَاهاً لَكِ أَيَّتُهَا التُّرْبَةُ! لَيُحْشَرَنَّ مِنْكِ قَوْمٌ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِساب‌»[4] ؛ عجب از تو ای‌ خاک! همانا از میان‌ تو جماعتی‌ برمی‌خیزند که‌ بی‌حساب‌ داخل‌ بهشت‌ می‌شوند. امام حسین (ع) فرمود که حال که به یاد آن صحنه افتاده‌ای می‌خواهی چه کار کنی؟ گفت که زن و بچه من به من نیاز دارم و نمی‌توانم بمانم، آن حضرت (ع) فرمود که جایی برود که صدای استغاثه من را نشنوی.  🌺‼️ [2] سوره شورى، آيه 23. [3] تحف العقول، ابن شعبة الحراني، ج1، ص245. [4] بحار الأنوار - ط دارالاحیاء التراث، العلامة المجلسي، ج44، ص
8.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
با این کلیپ اصلا رفتم توی یه دنیای دیگه ...‌😍 سحری خوردن های خواب آلود ...‌ افطاری رفتن خونه دوستان... نمازجماعت ظهر و قرائت یک جزء قرآن... جلسات دعای شب ها و بازی کردن من و بچه ها تو حیاط و کلی حس دیگه با دیدن این کلیپ جلو چشام اومدن... @seyedhoseiny_ir
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
💥تهمت غلو به شيعه ✍آیت الله رضا : يكي از پديده‌هاي انحرافي كه در حوزه ي اعتقادات ديني در جهان اسلام رخ داده است، پديده ي غلو و ظهور غاليان است. آنان كساني بوده اند كه در حق پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) يا علي بن ابيطالب (عليه السلام) و ائمه اهل بيت (عليهم السلام) يا افراد ديگر به الوهيت، و حلول خداوند در آنان، و يا اتحاد خداوند با آنان قائل شده اند. طبق گزارش‌هاي تاريخي، بيشترين غلو در جهان اسلام در مورد امام علي (عليه السلام) و در حق او صورت گرفته است. شيخ مفيد در مورد غُلات گفته است: «عدّه اي از متظاهران به دين اسلامند كه در حقّ اميرالمؤمنين و امامان از ذريه ي او قايل به الوهيت و نبوت شدند. آنان گمراه و كافرند، اميرالمؤمنين به قتل آنان دستور داده است، و ائمه اهل بيت (عليهم السلام) آنان را كافر و خارج از دين دانسته اند. [تصحیح الاعتقاد ص ۱۰۹] . 🔺نشانه‌هاي غلو غاليان در جهان اسلام عقايدي داشتند كه برخي از آنها با عقايد مذاهب اسلامي همانند بود. ولي، عقايدي كه از ويژگي‌هاي آنان بود و نشانه‌هاي غلو به شمار مي‌روند عبارتند از: ۱ اعتقاد به الوهيت پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) يا اميرالمؤمنين (عليه السلام) يا يكي از ائمه ي اهل بيت (عليهم السلام)، يا فردي ديگري. ۲ اعتقاد به اين كه تدبير جهان به پيامبر اكرم (صلي الله عليه وآله وسلم) يا اميرالمؤمنين (عليه السلام) يا ائمه اهل بيت (عليهم السلام) يا افرادي ديگر واگذار شده باشد. ۳ اعتقاد به نبوت اميرالمؤمنين (عليه السلام) يا ائمه ي ديگر، يا فردي از امت اسلامي. شيخ مفيد در مورد نشانه‌هاي غلو گفته است: «در علامت غلو همين كافي است كه فردي نشانه‌هاي مخلوق بودن را در پيشوايان معصوم (عليهم السلام) نفي كند و به الوهيت آنان قايل شود». 🔻نظر اهل بيت [علیهم السلام] درباره غاليان ائمه ي اهل بيت (عليهم السلام)، با شدّت تمام با پديده ي غلو و غاليان مخالفت نموده اند. در اين باره، احاديث بسياري از آنان روايت شده است. علامه ي مجلسي حدود يك صد حديث را در بحارالانوار روايت كرده است، نمونه‌هايي از آنها را در اين جا نقل مي‌كنيم: ۱- امام صادق (عليه السلام) فرمود: «اِحْذَروا علي شَبابِكم الغُلاةَ لا يُقسِدوهُم فَانَّ الغُلاةَ شرُّ خلق الله، يصغِّرون عظمة الله و يدَّعون الربوبية لعبادالله... » [۱] بر جوانان خود از خطر غاليان بيمناك باشيد، مبادا عقايد آنان را تباه سازند، زيرا غاليان بدترين خلق خدا مي‌باشند، عظمت خدا را كوچك دانسته و براي بندگان خدا قايل به ربوبيت مي‌باشند. ۲- نزد امام صادق (عليه السلام) از غاليان سخن به ميان آمد، حضرت فرمود از هرگونه مجالست با آنان بپرهيزيد. ۳- در جاي ديگر فرمود: لعنت خدا بر كسي باد كه ما را پيامبر بداند. [۲] . ۴- امام رضا (عليه السلام) فرمود: غاليان، كافر و قائلان به تفويض [۳] مشركند. هركس با آنان مجالست كند، و با آنان پيمان زناشويي برقرار سازد، يا آنان را امين بداند و سخن آنها را تصديق تأييد كند از ولايت خدا و ولايت رسول خدا (صلي الله عليه وآله وسلم) و ولايت اهل بيت (عليهم السلام) او بيرون مي‌رود. [۴] . 🔹اين روايات و ده‌ها نمونه ي ديگر به خوبي بيانگر مخالفت شديد ائمه ي اهل بيت (عليهم السلام) با غاليان مي‌باشد. همان گونه كه دانشمندان و متكلمان اماميه نيز غاليان را كافر و مشرك دانسته و از آنان تبرّي جسته اند. با وجود اين تصريحات جاي بسي تعجّب و تأسف است كه گاهي از طرف افرادي مغرض يا ناآگاه، شيعه ي اماميه به غلو در مورد ائمه ي معصوم (عليهم السلام) متّهم مي‌گردد، گاهي اين اتهام از آنجا ناشي شده است كه به حقيقت غلو توجه نشده و در نتيجه، برخي از اعتقادات شيعيان نسبت به پيشوايان معصوم (عليهم السلام) مانند اعتقاد به عصمت آنان، داشتن كرامت و اعجاز، و عالم بودن به امور غيبي با اذن و مشيت الهي، به عنوان غلو در حق آنان به شمار آمده است. ---------- [۱]: بحارالانوار: ۲۵: ۲۶۵ به نقل از امالي شيخ طوسي. [۲]: همان، ص ۲۹۶. [۳]: مقصود از تفويض اين است كه كسي بر اين عقيده باشد كه امر خلق و رزق بندگان به ائمه عليهم السلام واگذار شده است. [۴]: بحارالانوار: ۲۵: ۲۷۳، به نقل از عيون اخبار الرضا عليه السلام. ------ 📚شيعه و پاسخ به چند پرسش به كوشش رضا استادي ، ص۵۲ الی ۵۵ 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
هدایت شده از کشکول ناب حوزوی
نشست ماه _ خالقیت و رازقیت اهل بیت علیهم السلام.mp3
38.76M
💥نشست علمی "تفویض خلق و رزق به امام از امکان تا وقوع" 🎤ارائه دهنده: حجت الاسلام محمدحسین نصیری 🔸ناقد: حجت الاسلام محمدحسین فاریاب 🔹دبیر نشست: حجت الاسلام محمدحسن عبدالصالحی 📅 زمان: یکشنبه ۳۱ اردیبهشت، بنیاد بین المللی امامت 💎کشکول ناب حوزوی🔻 ✅ @kashkolenab
🔆 ﷽ 🔆 بسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ پيامبر صلي الله عليه و آله : اُمَّتى يَأتونَ يَومَ الْقيامَةِ و هُم يَقولونَ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ فَتَثقُلُحَسَناتُهُم فِى الْميزانِ فَيُقالُ: ألا ما اُراجِحَ مَوازينَ اُمَّةِ مُحَمَّدٍ: فَـتَقولُ الأْنبياءُ عليهم السلام إنَّابْتِداءَ كَلامِهِم ثَلاثَةَ أسماءٍ مِن أسماءِ اللّه ِ لَو وُضِعَت فى كَفَّةِ الْمِيزانِ و وُضِعَت سَيِّئاتُ الْخَلقِ فى كَفَّةٍ اُخرى لَرَجَحَتْ حَسَناتُهُم؛ امت من در روز قيامت مى آيند در حالى كه بسم اللّه الرحمن الرحيم مى گويند. آنگاه اعمال نيك آنها در ترازوى اعمال، سنگين مى شود. گفته مى شود: چه چيزى باعث شده كه ترازوى اعمال امّت محمد سنگين شود. پيامبران جواب مى دهند: چون سخن ايشانبه سه نام از نام هاى پروردگار شروع مى شود كه اگر در يك كفه ترازو قرار گيرد و گناهان مردم در كفه ديگر گزارده شود، حسنات آنها برترى مى يابد. 📚تنبيه الخواطر و نزهة النواظر، ج ۱، ص ۳۲ https://eitaa.com/altalaatorrashidah
🌺 بعد از نمار عصر ۱۰مرتبه تلاوت سوره قدر وارد شده+۷٠مرتبه استغفار 🦋
🌷دعای روز دوشنبه، جهت رد مظالم، مفید است /اللهم عجل لولیک الفرج 🌷
‍ ‍ برطرف کردن تشنگی 🔅 امام صادق (ع): «سویق العدس یقطع العطش ، و یقوي المعدة ، و فیه شفاء من سبعین داء ، و یطفئ الصفراء ، و یبرد الجوف وکان إذا سافر (ع) لا یفارقه ، و کان یقول (ع) إذا هاج الدم بأحد من حشمه قال له : إشرب من سویق العدس ؛ فإنه یسکن هیجان الدم ، و یطفئ الحرارة.» سویق عدس، تشنگی را از میان می‌برد، و معده را تقویت می‌کند، درمان هفتاد درد است، صفرا را خاموش می‌کند و درون را سردی می‌بخشد. ایشان [امام صادق "ع"]، چون سفر می‌کرد، از این سویق، جدایی نداشت و چون در کسی از خدمتکارانش خون به جوش می‌آمد، به وی می‌فرمود: از سویق عدس بخور؛ چرا که جوش آمدگی خون را فرو می‌نشاند و حرارت را خاموش می‌کند. 📖 الکافی، ج۶، ص۳۰۷، ح۱ دانشنامه احادیث پزشکی، ج۲، ص۳۸۲ ⚠️ سویق غذای مهم و مورد سفارش معصومین ع است که متاسفانه امروزه مغفول واقع شده ⚠️ سویق آرد تفت داده ی حبوبات است، مثلا سویق گندم = آرد تفت داده ی گندم بدون روغن از بین سویق ها ، سویق عدس در ماه رمضان می‌تواند انتخاب خوبی باشد. ⚠️ سویق عدس انواع تشنگی مانند استسقاء و گرمی مزاج و حتی تشنگی بر اثر دیابت را درمان می‌کند بنابراین می‌تواند درمان دیابت باشد. اگر درمان دیابت نباشد حداقل عارضه‌ی تشنگی دیابتی را درمان می‌کند. مقدار مصرف سویق بنابر قانون سویق ناشتا به مقدار دو یا سه قاشق غذاخوری می‌باشد. ⚠️ دقت داشته باشید که نوشیدن آب زیاد در هنگام سحر تأثیری در پیشگیری از تشنگی ندارد، زیرا در صورت نوشیدن آب بیش از حد نیاز، بدن آب اضافی را دفع می‌کند. پس، آب مورد نیاز بدن باید در فاصله میان افطار تا سحر به تدریج و از طریق مصرف آب و میوه‌های آب‌دار تأمین شود. ⚠️ سویق عدس برای افراد زیر مفید و ضروریه: • افرادی که تشنگی زیادی دارند • افرادی که غلبه صفرا دارند • افرادی که اسید معده زیادی دارند • افرادی که خیلی عصبانی می‌شوند • افرادی که می‌خواهند حال معنوی خوبی در ماه مبارک رمضان داشته باشند چرا که در روایت آمده است 👇🏻 🔆 پیامبر خدا (ص): «علیکم بالعدس ؛ فإنه یرق القلب ، و یکثر الدمعة ، ولقد قدسه سبعون نبیا.» برشما باد عدس، چرا که دل را نازک می کند و اشک را افزون می سازد. و هفتاد پیامبر، آن را پاک دانسته اند. 📖 دعائم الاسلام , ج۲، ص۱۱۲، ح۳۷۰ دانشنامه احاديث پزشكى، ج‏۲، ص۳۹۲ •••••••••••• • یکی دیگر از توصیه هایی که در سحری گفته می‌شود تا از تشنگی جلوگیری کند: خوردن خرما و سپس نوشیدن آب بعد از آن به این صورت که ابتدا خرما خورده شود سپس نصف لیوان آب و دوباره خرما خورده شود سپس نصف لیوان آب (تا چند مرتبه) اینگونه آب بیشتر می‌ماند (دیرتر دفع می‌شود) ⚠️ برای رفع تشنگی کاذب آب ننوشید آشامیدن آب در حالت تشنگی کاذب مضر است و می‌تواند برای بدن مشکلاتی مانند بی حالی و ضعف را ایجاد کند. بهتر است این نوع تشنگی را با اسنشاق هوای سرد و مزمزه آب خنک و خوابیدن برطرف کرد. خوردن آب گرم و عسل به رفع تشنگی کاذب کمک می‌کند. •• •• •• •• •• 💢 دفتر آیت الله تبریزیان 💢 @DaftareAyatollahTabrizian
💐 فرا رسیدن ایام البیض و شب های اعتکاف، شب هایی که از روز سپیدترند و میلاد مسعود مولی الموحدین امیر المومنین علی علیه السلام و اعیاد روح پرور رجب، بر یکایک شما خداجویان، خجسته و مبارک باد. التماس دعا 🌺🌺🌺🌺🌺 💠 سه توصیه و سفارش راه گشا 🌷 امير المؤمنين علی عليه السّلام فرمودند: شيوه فقها و حكما اين بود كه در نگارشات خود به یکدیکر، سه چيز مي نوشتند که چهارمى نداشت. 1⃣ هر كه هَمّ خود را آخرتش كند، خدا دنيايش را كفايت كند. 2⃣ هر كه درونش را اصلاح كند، خدا برونش را اصلاح كند. 3⃣ هر كه ميان خود و خدا را اصلاح كند، خدا ميان او و خلق را اصلاح نمايد. 🌹 كَانَتِ الْفُقَهَاءُ وَ الْحُكَمَاءُ إِذَا كَاتَبُوا بَعْضُهُمْ بَعْضاً كَتَبُوا بِثَلاَثٍ لَيْسَ مَعَهُنَّ رَابِعَةٌ مَنْ كَانَتِ اَلْآخِرَةُ هَمَّهُ كَفَاهُ اَللَّهُ هَمَّهُ مِنَ اَلدُّنْيَا وَ مَنْ أَصْلَحَ سَرِيرَتَهُ أَصْلَحَ اَللَّهُ عَلاَنِيَتَهُ وَ مَنْ أَصْلَحَ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَصْلَحَ اَللَّهُ لَهُ فِيمَا بَيْنَهُ وَ بَيْنَ اَلنَّاسِ. 📚 الأمالی للصدوق، ج 1، ص 34. @abbasi_khorasani