eitaa logo
احکام و احادیث مهم‼️
41 دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
373 ویدیو
25 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
ویژه‌نامۀ «دعاؤُكُم فيه مستجاب» (برداشت‌هایی از دعای ابوحمزه ثمالی؛ شماره 1) 🔸فیض امید بیم و امید دو بال پرواز برای نیل به تقرب به خداست. بنده مؤمن،‌ تلاش می‌کند بین این دو فضیلت جمع نماید و گمان نیکوی او به خدا، به‌اندازه ترس او از خداست. او بذر بندگی را با عمل به دستورات الهی در زمین جان‌ودل خویش می‌پاشد، و از سرچشمه امید، آبیاری‌اش می‌کند و با چتر خوف از آفات حفظ و حراستش می‌نماید تا شکوفه‌های قرب به معبود در گلستان عبادت بشکفد و سعادتمند گردد. بندۀ خدا توفیق اعمال صالح و ازجمله درک فیض خوف ‌ورجا را نیز امیدوارانه از خدا می‌طلبد؛ نه خوف از معصیت ناامیدش می‌کند، و نه به اعمال خویش تکیه می‌نماید، بلکه چشم امیدش تنها به عفو و رحمت معبودی است که تمام خیرات عالم به دست اوست. پیامبر اکرم (ص) فرمود: «به‌خدایى كه جز او شايان پرستشى نيست، گمان هيچ بنده‏‌اى نسبت به خدا نيكو نشود، مگر اينكه خدا متناسب با همان گمان نیکو با او رفتار می‌كند... پس به‌ خدا خوشبين باشيد و مشتاق او باشید». این دیدگاه توحیدی، از عاشقانه‌های امام سجاد (ع) در مناجات سحرگاه ماه رمضان است: «ربِّ! اِنَّ لنا فيکَ اَمَلا طَوِيلا كثيرا، اِنَّ لنا فيک رَجاءً عظيما، عَصَيناک ونحنُ نَرجُوا اَنْ تَستُرَ عَلينا ودَعَوناک ونحن نَرجو اَن تَستَجيبَ لَنا، فَحَقِّق رجائَنا مولانا!»؛ پروردگارا! به راستى كه ما را در تو اميدى طولانى و آرزوهاى فراوان است. گناه تو را مرتكب شده‌ايم و اميد به پرده‌پوشى آن داريم. تو را می‌خوانیم و آرزوى اجابت و پاسخ گويى داريم. پس اميد ما را محقق ساز ای مولای ما! @zanjani_net
🔻شکرانۀ نوروز آیت الله العظمی شبیری زنجانی: 🔸از این فرصت برای اصلاح بین مؤمنان استفاده نماییم و تلاش کنیم که دل‌ها به هم نزدیکتر شود. به شکرانۀ این شادی، سهمی را هم برای فقرا و نیازمندان در نظر بگیریم که رسیدگی به امور فقرا از عبادات تراز اول است. @zanjani_net
🔸چند پرسش درباره کفاره روزه ❓پرسش۱: شخصی چند روز از ماه رمضان گذشته، روزه قضا بر عهده داشته که تا رسیدن ماه رمضان آینده نتوانسته آن را بجا آورد. اکنون چه تکلیفی دارد؟ ✍️ پاسخ : برای هر روز باید یک مد (۹۰۰گرم) طعام به مسکین بدهد و اگر به دلیل عذر، نتوانسته روزه قضا بگیرد، قضای روزه ساقط است. ❓پرسش۲: الف) شخصی به دلیل بیماری در ماه مبارک رمضان روزه نگرفته، و از آنجا که اطمینان داشته بیماریش تا ماه رمضان آینده ادامه دارد و نمی تواند روزه قضا بگیرد، کفّارۀ روزه را قبل از ماه رمضان آینده پرداخت نموده است. آیا این پرداخت کفاره کافی است یا باید دوباره پرداخت کند؟ ب) کسی که بدلیل عذرهای دیگر روزه نگرفته، چطور؟ آیا می تواند بلافاصله پس از ماه رمضان کفاره اش را پرداخت نماید؟ ✍️ پاسخ: الف) بنا بر احتیاط نمی‌تواند به آن اکتفا کند و مبلغ پرداخت شده نیز کفایت نمی‌کند. ب) شخص پیری که به جهت مشقت داشتن روزه نگرفته و نیز زنی که در دوران باردار یا شیردهی روزه برای خودش یا بچه ضرر داشته است، می‌توانند فوراً فدیه بدهند؛ ولی سایرین بنا بر احتیاط، نمی‌توانند پیش از ماه رمضان آینده پرداخت کنند. 🔺دفتر استفتائات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
🔸بطلان غسل و تکلیف روزۀ ماه رمضان ❓پرسش: شخصی در ماه رمضان غسل جنابت بر عهده‌اش بوده و مانعی مانند چسب در بدن خود داشته ولی هنگام غسل فراموش کرده و غسل نموده و چند روز بعد در حالی که هنوز مانع روی بدنش بوده، یادش آمده است. آیا نماز و روزه‌هایی که با غسل باطل انجام شده، صحیح است؟ ✍️ پاسخ : در فرض سؤال، قضای روزه‌ها لازم نیست؛ ولی باید نمازهایی را که در آن چند روز خوانده قضا کند. 🔺دفتر استفتائات آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی @zanjani_net
حدیث (3) پيامبر صلى‏ الله ‏عليه‏ و‏ آله : إِنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لَا يُكَفِّرُهَا صَلَاةٌ وَ لَا صَدَقَةٌ قِيلَ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا يُكَفِّرُهَا قَالَ الْهُمُومُ فِي طَلَبِ الْمَعِيشَة بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی شوند. سوال شد یا رسول الله!پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟ فرمود : جدیت و تلاش در طلب معیشت مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج‏13، ص 13
❌💎 امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: أَبْغَضُ الْخَلَائِقِ إِلَی اللَّهِ الْمُغْتَابُ. منفورترین بندگان نزد خداوند، غیبت کننده است. 📖تصنیف غررالحکم،ح۴۴۲۸ @ahadith_e_aemeh
🔴 استهلاک رطوبت مسواک در آب دهان 👈 اگر رطوبت باقی مانده در نخ دندان با خلال و مانند آن به قدری کم باشد که وقتی آن را دوباره وارد دهان می کنیم، در آب دهان مستهلک می شود، در این صورت فرو دادن آن چه حکمی دارد؟ ✅- اشکالی ندارد (حضرت امام ، آیت الله سیستانی، آیت الله مکارم) ⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️⬜️
هدایت شده از اندیشه مطهر (عمومی)
⭕️آثار سوء فقر در جامعه 🔻فقر و احتياج - سببش هرچه باشد، خواه بى عدالتى يا چيز ديگر- يكى از موجبات گناه است؛ 🔻اگر فقر ، ضميمه بشود با احساس مغبونيت و محروميت، ديگر بدتر؛ اگر ضميمه بشود با حسرت كشيدن‏ هاى تجملات عده‏ اى، باز از آن هم بدتر، 🔻سبب رشوه گيرى‏ها مى‏شود، سبب اختلاسها و خيانتها به اموال عمومى مى‏شود، سبب گناهها مى‏شود، سبب غلّ و غشّ و تقلب در كارها مى‏شود؛ 🔻سبب مى‏شود كه افرادى براى اينكه خود را به دسته‏اى ديگر برسانند، رشوه بخورند، دزدى بكنند، زير حساب مردم بزنند و همين‏طور ... ▪️مجموعه‏ آثاراستادشهيدمطهرى(بیست گفتار) ، ج‏23، ص737-736-با تلخیص و ویرایش جزئی - https://eitaa.com/shakhes1340
💠 اسراف و تبذیر بلای خانمان سوز جوامع ✍ «اسراف‏»به معنى وسیع کلمه هرگونه تجاوز از حد در هر کارى است که انسان انجام مى‏دهد ولى غالبا این کلمه در مورد هزینه‏ها و خرجها گفته مى‏شود. ولی «تبذیر» فقط در امور مالی صورت می‌گیرد و در مواردى است که انسان اموال خود را به صورت غیر منطقى و فساد، مصرف مى‏کند که به آن «ریخت و پاش‏» و «ولخرجى‏» گفته می شود. 🔹اسراف و تبذیر مورد مذمت و نکوهش اسلام قرار گرفته است و قرآن کریم با عبارت‏هاى گوناگون، مسلمانان را از این بلاى خانمانسوز برحذر داشته است و می فرماید: ☀️«کُلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا اِنَّهُ لا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ؛(۱) و (از نعمت‏هاى الهى) بخورید و بیاشامید ولى اسراف نکنید که خداوند مسرفان را دوست نمى‏دارد.» امام صادق‏علیه‏السلام در ذیل آیه «وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذِيراً» اسراء/۲۶ می فرماید: 🌷«مَنْ أَنْفَقَ شَيْئاً فِي غَيْرِ طَاعَةِ اَللَّهِ فَهُوَ مُبَذِّرٌ وَ مَنْ أَنْفَقَ فِي سَبِيلِ اَلْخَيْرِ فَهُوَ مُقْتَصِدٌ». (2) کسى که در غیر راه اطاعت فرمان خدا مالى انفاق کند، تبذیر کننده است و کسى که در راه خدا انفاق کند، میانه‏رو است. 🔸اسراف و تبذیر، یکی از مشکلات جوامع است. مصرف‏گرایی و زیاده‏روی در مصرف، مشکلات اقتصادی بسیاری برای جوامع ایجاد کرده است. مشکل اسراف آن چنان در تار و پود جوامع ریشه دوانده است که صرفه‏جویی و جلوگیری از اسراف و تبذیر به عنوان یکی از راه‏حلهای اساسی تنظیم اقتصاد جوامع به خصوص جامعه اسلامی مطرح می‏شود. ❌ فقها و اندیشمندان به کرات در بیانات خود بر این دستور مهم الهی تاکید داشته اند. (۱) اعراف/۳۱. (۲) تفسير الصافي ج۳، ص۱۸۸.
پرسش: آیا ازدواج زن در دوران عدّه درست است؟ پاسخ: ازدواج در دوران عدّه باطل است.
🌺 💢 *دین‌داری کاریکاتوری* ✍🏼 وقتی قسمتی از یک تصویر از روی عمد و به طور غیر طبیعی بزرگتر یا کوچکتر ترسیم شود نقشی فکاهی شکل می‌گیرد. این تصویر با وجودی‌که برای بیننده آشنا و قابل تشخیص است؛ ولی از حالت عادی خارج است؛ به‌طور خنده‌داری از واقعیت فاصله گرفته است زیرا از اندازه خارج شده‌است. به این روش ترسیم، «کاریکاتور» می‌گویند. این حکایت دین‌داری برخی از افراد است که متاسفانه قبح خود را از دست داده‌است. 🔆 *«إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْ‌ءٍ إِنَّما أَمْرُهُمْ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ يُنَبِّئُهُمْ بِما كانُوا يَفْعَلُونَ»* 🔆 «(اى پيامبر!) تو را با كسانى كه دين خود را پراكنده ساخته و گروه گروه شدند، هيچ گونه ارتباطى نيست. (تو مسئول آنان نيستى و) سرنوشت كارشان تنها با خداست. آنگاه او آنان را به عملكردشان آگاه خواهد كرد.» 📗 سوره انعام، آیه ۱۵۹ 🔷 خداوند سبحان به پیامبر خود چنین فرمان می‌‌دهد: کسانی که دین خود را از هم گستند و هر پاره‌ای از آن را که منفعتی برایشان داشت برگزیدند به حال خود واگذار. 🔹 این افراد در آینده تحت قهاریت خدا قرار می گیرند و مطلع می‌شوند این تفریق دینی چه مضرات و عاقبت سوئی برایشان به‌همراه داشته است. ⁉️ این آیه از چه کسانی سخن می‌گوید؟! 💢 *عده‌ای دین را قیچی کردند.* مثلا ملاک انتخاب مرجعیت را به جای اعلمیت، سهل‌گیری در دستورات دین قرار دادند. انجام برخی واجبات را نادیده گرفتند و بر مستحبات تاکید کردند. ‼️ *گویی دستورات الهی منویی انتخابی بود.* آنچه میل داشتند برگزیدند و مابقی را رها کردند. قسمت انتخابی را آنچنان با دقت اجرا کردند که خود را متدین واقعی محسوب کردند. 💢 اما این عمل بیشتر بوی نفاق می‌دهد و هرگز رنگ ایمان ندارد. و تلخ‌ترین قسمت ماجرا این است که ما این رفتار را در ردیف منکرات قرار نمی‌دهیم. 📚 😳❌ ‏🌐