May 11
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
🔻آیا مبالغه کذب است؟
✍️آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
🔹مبالغه در کلام گاهی عرفی است، مثلاً میگوید: هزار نفر در جلسه حضور دارند. این شخص، جمعیت را نشمرده اما میگوید هزار نفر.
🔹همه هم میدانند که منظور از او دقیق هزار نفر نیست بلکه حدود هزار نفر است شاید هشتصد یا نهصد نفر باشند.
🔹این مبالغه را عرف متوجه میشود اما گاهی شخصی میخواهد آمار کشتههای حادثهای را برای مردم بیان کند، در این صورت مردم مبالغه را نمیفهمند بلکه فکر میکند که آمار دقیق بیان میشود.
🔹اگر متکلم بگوید که من مبالغه کردم، عرف میگوید که خلاف ظاهر میگویی.مبالغهای را عرف متوجه آن میشود، موضوعاً و حکماً کذب نیست؛ نه مصداق کذب است و نه حکم کذب را دارد.
🔸مبالغهای که عرف متوجه نمیشود که متکلم مبالغه میکند بلکه فکر میکند که آمار دقیق میدهد، موضوعاً و حکماً کذب است.
🔺خلاصه ای از درس خارج فقه آیت الله فقیهی دامت برکاته(99/08/25)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از آیت الله محسن فقیهی
🔻آیا کنایات از اقسام کذب حساب میشود ؟
✍️آیت الله محسن فقیهی دامت برکاته :
🔹قول اول: اگر کنایات، مطابقت با واقع باشد، کذب نیست.
▫️به نظر ما مقصود این است که لوازم عرفی تحقق داشته باشد. لوازم عرفی غیر از ظاهر کلام است. وقتی گفته میشود «زید کثیر الرماد» ظاهرش مراد نیست بلکه مراد، سخاوتمند بودن است. اگر زید واقعاً سخاوتمند است، «زید کثیر الرماد» صادق است. کسی که خاکستر خانهاش زیاد است اما سخاوتمند نیست، کثیرالرماد بهعنوان کنایه، کذب است. برداشت مردم از کثیرالرماد، سخاوتمند بودن است و ظاهر کلام را برداشت نمیکنند.
🔹قول دوم: کنایات کذب نیستند یا کذب حلال هستند.
▫️آیتالله اراکی میفرماید: «الكنايات، فإنّ من قال: زيد كثير الرماد، يتصوّر عند تكلّمه معاني هذه الألفاظ و لكن ليس غرضه الانتقال إلى نفسها، بل إلى لازمها و هو الجود. و لذا لو لم يكن له رماد و كان جواداً، لم يكن كذباً أصلاً أو هو كذب محلّل».
یا کذب نیست یا اگر کذب است، کذب حرام نیست. زیدی که با گاز برای میهمانهایش غذا تهیه میکند و خاکستری ندارد، کثیرالرماد درباره او دروغ است اما این دروغ حلال است.
🔺خلاصه ای از درس خارج فقه آیت الله فقیهی دامت برکاته(99/08/27)
🆔 @mohsenfaghihi
هدایت شده از کانال رسمی حاج شیخ مهدی تهرانی
💠 #حدیث روز 💠
💎 توصیهای تربیتی
🔻امام على (عليهالسلام):
تَولَّوْا مِن أنفسِكُم تأديبَها، واعدِلُوا بها عَن ضَراوةِ عاداتِها؛
❇️ به تأديب و تربيت نفسهاى خود بپردازيد و آنها را از شيفتگى به عادتهايشان بازداريد.
📚 غررالحكم، ح۴۵۲۲